طبق تازه ترین گزارش وزارت بهداشت در 20 خرداد 1400، ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۵۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۱ هزار و ۶۷۲ نفر ربسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (بیستم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۳۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۹۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و سه هزار و ۱۱۲ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۶۱۲ هزار و ۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۵۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۷۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۲۸۹ هزار و ۳۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷۴۲ هزار و ۸۱۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۳۲ هزار و ۲۱۲ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۷۷ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۰ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خبرهای کرونایی هم این روزها تحت تاثیر انتخابات ۲۸ خرداد قرار گرفته و دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف از نامزدها و ستادهای آنها درخواست کرده‌اند تا برای جلوگیری از شیوع این ویروس از برگزاری تجمع در فضای بسته و راه‌اندازی کارناوال خودداری کنند.

در این بین شیوه نامه ای هم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شده و در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار گرفته است،از جمله موارد اشاره شده در شیوه نامه آن است که فعالیت های تبلیغاتی در فضای مجازی پیگیری شود و اگر نامزدها هم قصد برگزاری یک تجمع دارند با حداقل نفرات از ۱۵ تا ۳۰ نفر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و برای زمان محدود باشد.

در این رابطه سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفته است: با توجه به وضعیت این شهرستان در زمینه شیوع ویروس کرونا و احتمال شیوع پیک بعدی، برگزاری هرگونه تجمع در فضای بسته و راه اندازی کارناوال برخلاف پروتکل های بهداشتی ممنوع است.

دکتر محمود کریمی اظهار داشت: به همان دلایلی که تاکنون مجوز فعالیت رستوران و تالارها در ساوه صادر نشده است، برای تجمع های انتخاباتی نامزدها هم هیچ مجوزی نداریم و در صورت مشاهده برخورد قانونی خواهد شد.

وی یادآورشد: در روز رای گیری با استفاده از نرم افزار ماسک، وضعیت رای دهندگان کنترل می شود و اگر شخصی دارای علائم مثبت بود او را به منزل هدایت می کنند و با اعزام شعبه سیار دور از تجمع و در مقابل خانه خود، رای خواهد داد.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر هم از مردم خواسته است با توجه به آغاز تبلیغات ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از امروز ۲۰ خرداد نامزدها مُر قانون را رعایت کنند و برای حفظ سلامت مردم در برابر ویروس کرونا به دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشند.

محمدتقی ایرانی اعلام کرد: تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر مبنای فضای مجازی است و هر گونه برگزاری تجمع های انتخاباتی، سخنرانی در فضای سربسته و راه اندازی کارناول‌های تبلیغاتی خودرویی ممنوع است.

در ادامه خبرهای کرونایی امروز خبری هم بشنوید از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش که امروز در جریان سفر به سمنان اعلام کرد: در ابتدای شیوع کرونا، تمامی مجامع بین المللی به دلیل ناشناخته بودن این ویروس به تعطیلی مدارس توصیه می‌کردند اما امروز همان مجامع توصیه اکید به بازگشایی مدارس دارند زیرا دوربودن دانش‌آموزان از مدرسه آسیب‌هایی عمیق به دنبال دارد.

وی بر این موضوع هم تاکید کرد که برای تسهیل فرایند بازگشایی مدارس، درخواست در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون معلمان به ستاد مقابله با کرونا ارسال و با آن موافقت شد و بر همین اساس، واکسیناسیون معلمان در مرداد ماه انجام می‌شود.

وضعیت کرونا در استان‌ها

هر چند که چند روزی است آمار مبتلایان و فوتی های کرونا فروکش کرده اما نمی توان از خطرات پنهان بیماری کووید ۱۹ غافل شد چرا که این ویروس منحوس همواره به دنبال راهی برای شیوع و ابتلای بیشتری از افراد است با این حال مسوولان و کادر درمان همچنان پرتلاش در مقابل آن ایستاده اند در ادامه به وضعیت برخی از استان ها اشاره می شود:

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۳۰۵ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۴ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۵۸۸ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در شبانه‌روز گذشته در مراکز بهداشتی و درمانی استان بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹۴ فرد جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.

وی اضافه کرد که از این تعداد ۳۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۱۵۸ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را سپری می‌کنند و در این مدت سه نفر هم بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان یزد جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم گفت: با افزوده شدن ۴۴۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۰ هزار و ۲۵۸نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه ۲۶۷ بیمار حاد تنفسی و ۱۵۱ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: با فوت هشت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۸۸ نفر رسید.

وی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره به مرگ پنج مبتلای دیگر به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: با احتساب این تعداد، شمار فوتی های کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۳۲۱ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: وضعیت استان از نظر شیوع ویروس کرونا بحرانی بوده و در شبانه روز گذشته ۱۳۸ مبتلای دیگر در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری ها به ۵۴۳ نفر رسید که از این شمار ۸۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند.

این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر تمام مناطق هرمزگان به شدت درگیر کرونا است، افزود: وضعیت شیوع و ابتلا در شهرستان های بندرعباس، میناب، جاسک، بندرلنگه و قشم بسیار شدیدتر و نگران کننده تر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با اشاره به فوت هشت نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۷۸ نفر رسید.

مهدی محمدی اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۸۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند ضمن اینکه در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۰ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان پاوه در وضعیت قرمز و شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم گفت که با فوت چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۱۵ نفر رسید.

دکتر محمد طاهری افزود: همچنین ۱۶۷ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۷۲۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۷۲۳ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۲ مورد بود که ۶۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

اکنون از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان شامل فامنین، اسدآباد و تویسرکان در وضعیت زرد و هفت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم این مطلب را بخوانید که گفت: ۲۳۹ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۳۸۷ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: پس از گذشت چند ماه نخستین روز بدون فوتی در این استان ثبت شده است و تاکنون یکهزار و ۸۸۱ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این استان جان باختند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۳۸۶ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون سه شهرستان لرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم امروز اعلام کرد که هشت بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۶۲ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

محمد فتحی گفت:  اکنون ۵۷۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که در مجموع تاکنون ۵۴ هزار و ۵۲۴ بیمار کووید ۱۹ در این استان بستری شده اند.

وی بیان داشت : با مرگ هشت بیمار کووید ۱۹ در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در این استان به چهارهزارو۱۴۰ نفر رسید.

اکنون پنج شهرستان تابعه البرز در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل نیز که طی چند روز گذشته در مسیر نزولی قرار گرفته، همچنان ادامه دارد به طوری که شاخص بستری و فوتی کرونا در این استان به میانگین زمستان سال گذشته رسیده است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری همزمان در این استان نیز از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۷۳ نفر کاهش، به ۱۶۰ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

همچنین شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل نیز روند کاهشی را طی می‌کند به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان، مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۸۰۵ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند و گفت: شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار قرار گرفته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل افزود: در شبانه‌روز گذشته ۳۰ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند و  هم‌اکنون ۳۷ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

تازه‌ترین آمار استان‌ها از وضعیت دریافت‌کنندگان واکسن کرونا

بر اساس اطلاعاتی که دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور در اختیار رسانه ها داده اند بیانگر آن است که کار واکسیناسیون کرونا تا به اینجا خوب پیش رفته و در صورت رسیدن محموله جدید، با سرعت و در اولین فرصت از سر گرفته خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی هم امروز در خبری اعلام کرد: مرحله تجاری و توسعه صنعتی واکسن "فخرا" با مساعدت آستان قدس رضوی و شرکت دارو سازی ثامن همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) روز اول تیرماه با حضور وزیر بهداشت و دفاع در مشهد آغاز خواهد شد.

مالک رحمتی افزود: آستان قدس رضوی در مقابله با کرونا بدون سهم نبوده و از روز اول همه شرکت های ما هر کمکی که توانستند به مجموعه‌های داخلی انجام دادند و از نظر رعایت پروتکل های مقابله با کرونا هم آستان قدس رضوی به گفته مسوولان مرتبط با این قضیه بهترین عملکرد را داشته است.

اما درباره واکسن کرونا و مزایای تزریق آن هم از زبان کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان قم این مطلب نقل شده است که تزریق واکسن کرونا باعث انتقال این بیماری به دیگران نمی‌شود.

رضا  نفر شلمزاری افزود: با توجه این‌که واکسن کرونا ویروس غیرفعال شده این بیماری است، برخی تصور می‌کنند با تزریق این واکسن احتمال انتقال ویروس کرونا به دیگران وجود دارد. ممکن است واکسن کرونا نیز مانند سایر واکسن‌ها عوارضی از جمله تب تخفیف در برخی افراد ایجاد کند که این مساله جای نگرانی ندارد.

وی با اشاره به استقبال از واکسیناسیون به‌ویژه در روستاها، ادامه داد: در زمان حاضر با توجه به محدود بودن واکسن‌های موجود در استان،‌ اولویت بر اجرای فاز دوم و تکمیل واکسیناسیون افرادی که فاز نخست واکسن را دریافت کرده‌اند،‌ گذاشته شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ایجاد فاصله تزریق واکسن کرونا بین دوز اول و دوم را بدون عارضه و بروز مشکل دانست و گفت: بر اساس دستورالعمل های مربوط به واکسن، فاصله معمول بین دوز نخست و دوم مدت زمانی ۲۸ روزه است اما در مجموع، ایجاد فاصله ای بیش از این نیز مشکلی را در رابطه با اثرپذیری این واکسن ایجاد نمی کند.

دکتر محمد طاهری با بیان اینکه اولویت و دغدغه فعلی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال است، عنوان کرد: تزریق دوز دوم واکسن کرونا منوط به ارسال واکسن از سوی وزارت بهداشت و درمان است.

بیش از ۸۰ هزار نفر تاکنون در استان همدان علیه کرونا واکسینه شدند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این رابطه گفت: تاکنون ۱۰۱ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان شده و ۹۹ هزار دوز برای افراد دارای اولویت دریافت واکسن تزریق شده است.

دکتر علی فرهادی با بیان اینکه واکسیناسیون علیه کرونا در سال جاری تا دستیابی به ایمنی‌سازی ۷۵ درصد مردم انجام خواهد شد و امیدواریم با تامین و تولید واکسن ملی، این هدف هرچه زودتر محقق شود، اظهار داشت: طی روزهای گذشته به دلیل تاخیر در وارد شدن محموله واکسن کرونا به کشور واکسیناسیون کرونا در استان نیز متاثر از این امر با کندی مواجه شده است که طی روزهای آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

اما در مورد وضعیت جسمانی افرادی که تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده اند این مطلب را از زبان رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه بشنوید که گفته است: حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا به گروه‌های هدف تزریق شده و  تاکنون تنها ۲ مورد جزئی از عوارض واکسن کرونا در شهرستان ثبت شده است که این افراد پس از بستری موقت، ترخیص شده‌اند و در سلامت کامل هستند.

اصغر تنومند افزود: این میزان واکسن کرونا در ۲ مرحله و با برندهای مختلف به افراد بالای ۷۰ سال این شهرستان تزریق شده که ۱۳ هزار و ۷۴ دوز آن مربوط به مرحله نخست واکسیناسیون بوده است.

وی اظهار داشت: برخی شایعه‌های فضاهای مجازی مبنی بر عوارض عجیب واکسن‌های کرونا صحت ندارد و شهروندان برای حفظ سلامت جسمی خود به این شایعه‌های بی‌اساس توجه نکنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: سالمندان بالای ۷۰ سالی که هنوز دوز نخست واکسن کرونا را تزریق نکرده اند، برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون در سطح استان مراجعه کنند.

دکتر جواد آقازاده افزود: پس از مدتی وارد مرحله تزریق واکسن به افراد بالای ۶۵ سال خواهیم شد و همین امر می تواند در پشت نوبت ماندن افراد بالای ۷۰ سال تاثیر بگذارد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که بیشترین تعداد فوتی ها و بستری در بیمارستان و متصل به ونتیلاتور از نظر سنی بالای ۷۰ سال هستند، هرقدر بتوانیم ایمنی ایجاد کنیم، امکان ابتلای حاد به کرونا در جامعه کاهش می یابد.

 

۳۹ بیمار کووید ۱۹ در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در شبانه روز گذشته ۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری شدند.

دکتر سید احمد هاشمی افزود: همچنین در این مدت یک بیمار کووید 19 در بیمارستان های این استان جان خود را از دست داد و اکنون ۲۰۵ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند، گفت: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت شکننده ای به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند.

وی افزود: همه گروها های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کرده تا به ترتیب سنی به صورت هوشمند و از طریق پیامک نوبت‌دهی شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با اشاره به واکسیناسیون ۸۱ درصد افراد بالای ۸۰ سال در کشور، گفت: این میزان در استان ۷۱ درصد بوده که علت آن خودداری این افراد از تزریق واکسن است.

براساس آمار رسمی، استان خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و از فرودین ماه سال جاری نیز با روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد فاز چهارم این بیماری شد، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد و از ابتدای شروع ویروس کرونا  تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست دادند.

علاوه بر آن براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که ۱۳ خردادماه سال جاری منتشر شد از هشت شهرستان این استان چهار شهرستان بجنورد؛ شیروان، مانه و سلقمان و اسفراین در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان راز و جرگلان، فاروج، گرمه و جاجرم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

یک بیمار مبتلا به کرونا در آران و بیدگل جان باخت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک زن ۷۰ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باخت.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۸۳ نفر است که ۶۹ بیمار در کاشان و ۱۴ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۸ نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۲۷ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۷ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۱۳۶ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۲ نفر با سن ۲۷ تا ۸۸ سال در کاشان و یک نفر با سن ۸۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۰ هزار و ۴۹۲ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۶۳۱ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۸۱ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

هشت نفر دیگر در کرمانشاه تسلیم کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت هشت نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، گفت: مجموع جانباختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۸۷۸ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۸۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند ضمن اینکه در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۷۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند.

وی یادآور شد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۰ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

پاوه در وضعیت قرمز است

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ بندی شهرستان‌های استان کرمانشاه را اعلام کرد که براساس این گزارش شهرستان پاوه در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، سرپل دهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، گیلانغرب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

  

کرونا جان چهار نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۱۵ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین ۱۶۷ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۷۲۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۷۲۳ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۲ مورد بود که ۶۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی  ۳۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۸۱، بهار ۹۶۰، تویسرکان یک هزار و هفت، رزن ۷۵۳، درگزین ۲۸۴ ، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۱۹۰ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۷۰ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۷۳۸ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «فامنین، اسدآباد و تویسرکان» در وضعیت زرد و هفت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

۲۳۹ مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۳۹ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۳۸۷ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: پس از گذشت چند ماه نخستین روز بدون فوتی در این استان ثبت شده است و تاکنون یکهزار و ۸۸۱ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این استان جان باختند.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۹ هزار و ۸۹ نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال شده که از این مجموع ۳۶۵ هزار و ۲۹۳ مورد پاسخ داده شده و ۲۴۶ هزار و ۹۰۶نمونه آن منفی بوده است.

کوشکی بیان کرد: در حال حاضر ۳۸۶ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون سه شهرستان لرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.