بر اساس گزارش وزارت بهداشت در 23 خرداد 1400، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۸۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌ باختگان این بیماری در ایران به ۸۲ هزار و ۹۸ نفر رسید.

در اطلاعیه روز یکشنبه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: از دیروز تا امروز (۲۳   خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۹۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۸ هزار و ۷۱۷ نفر رسید.

تاکنون دو میلیون و ۶۵۲ هزار و ۷۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۴۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۱۱۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۳۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۸۲۷ هزار و ۱۰۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۱۵۴ هزار و ۶۳۹ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۷۷ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده است.

 

بیست و سوم خرداد ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

روند کلی شیوع کرونا در بسیاری از استان ها نزولی شده است اما به گفته مسوولان بهداشتی به نظر می رسد همراه با عبور از قله پیک چهارم ، شاهد عادی انگاری بالایی در اکثر استان های کشور هستیم.

کارشناسان بهداشتی نسبت به هرگونه تجمعات انتخاباتی در این شرایط کرونایی هشدار دادند و معتقدند که عادی انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی روند شرایط کنترل شیوع کرونا را در کشور سخت تر می کند.

آنان با توجه به وضعیت ناپایدار در استان های جنوب کشور از جمله هرمزگان که اکثر شهرهای آن در وضعیت قرمز قرار دارند و گونه های جهش یافته هندی و آفریقایی که در آنجا شناسایی شده گفته اند که در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی امکان ورود این نوع ویروس به دیگر استان ها نیز وجود دارد.

تا کنون به همه کادر درمان، افراد بالای ۷۰ سال و برخی افراد دارای بیماری زمینه ای واکسن تزریق شده است.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ، واکسیناسیون گروه‌های سنی تا تیر ماه ادامه دارد و با وجود زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور، همه گروه‌های هدف تا پایان سال دوز اول واکسن را دریافت می کنند.

در همین حال رئیس سازمان غذا و دارو نیز از واردات سه میلیون واکسن کرونا از طریق مناطق آزاد خبر داد.

محمدرضا شانه ساز افزود: این واردات بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و با توجه به اینکه محدودیت هایی برای واردات واکسن در سایر بخش ها است، برنامه ریزی شده این تعداد واکسن از طریق مناطق آزاد انجام شود و این کار به سرعت در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در طول این هفته نیز محموله چند میلیونی واکسن های ایرانی کرونا وارد بازار می شود که با دستور وزیر بهداشت مجوزهای تزریق صادر خواهد شد.

شانه ساز با بیان اینکه روش های تولید واکسن های کرونا در کشورهای مختلف یکسان است، گفت: افرادی که در مرحله اول واکسن خارجی تزریق کرده اند اگر به دلایلی تامین آن واکسن ها امکان پذیر نشد در مرحله دوم از واکسن ایرانی استفاده می شود و این روش در اکثر کشورهای با جمعیت بالا استفاده شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: البته ما از واکسن های وارداتی نیز استفاده می کنیم تا کمبودی پیش نیاید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت از ظرفیت های تولید داخل نیز استفاده می کنیم و در تیر ماه تولید واکسن علیه کرونا با همکاری روسیه را آغاز خواهیم کرد.

در عین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش ۱۰.۵ درصدی موارد بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در هفته گذشته خبر داد.

سیما سادات لاری درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور گفت: میانگین بروز هفتگی موارد بستری در هفته گذشته در کشور حدود ۱۰.۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا حدود ۱۲.۲ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

وی ادامه داد: طبق گزارشات واصله در هفته گذشته تعداد موارد بستری بیماران مثبت کرونا در بیمارستان‌های کشور حدود ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در این هفته شاهد کاهش ۲۰ درصدی در تعداد بیماران فوت شده و کاهش ۱۷ درصدی در تعداد موارد سرپایی مثبت کرونا نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اما این روند کاهشی در همه استان‌ها حاکم نبوده و در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، یزد و آذربایجان شرقی وضعیت بیماری کرونا دارای روند افزایشی بوده است.

 لاری اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان در آستانه موج جدید اپیدمی قرار دارد که با توجه به نرخ پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان، نسبت به میزان متوسط کشور، لزوم رعایت جدی‌تر عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی باید بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گیرد.

متاسفانه با فوت ۱۸۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌ باختگان این بیماری در ایران به ۸۲ هزار و ۹۸ نفر رسید.

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد : از دیروز تا امروز (۲۳   خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۹۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۸ هزار و ۷۱۷ نفر رسید.

تاکنون دو میلیون و ۶۵۲ هزار و ۷۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۴۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۱۱۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

بیست و سوم خرداد ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران از سراسر کشور، استاندار سیستان و بلوچستان روند رو به رشد کرونا در این استان را بسیار نگران کننده دانست و گفته است که هفته گذشته پیک چهارم کرونا در این نقطه از ایران اسلامی رکورد زده است. 

 احمدعلی موهبتی اظهارداشت:روند رو به رشد کرونا در سیستان و بلوچستان بسیار نگران‌کننده و خطرناک است و شرایط به گونه ایست که از ابتدای شروع کرونا تاکنون هفته گذشته پیک چهارم کرونا در استان رکورد زده است.

وی بیان کرد: ادامه این روند بسیار خطرناک بوده به طوریکه ممکن است در تأمین امکانات و نیروی انسانی و خدمت رسانی به بیماران با چالش جدی مواجه شویم.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نگران روزهای سخت پیش رو هستیم و انتظار داریم مردم در این شرایط همکاری بیشتری داشته باشند و از گردهمای‌های شبانه در بحث انتخابات اجتناب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود نیز از افزایش آمار موارد مراجعه با علائم ابتلا به کووید ۱۹ به مراکز بهداشتی، درمانی شاهرود و میامی در یک هفته گذشته ابراز نگرانی کرد.

رضا چمن افزایش اجتماعات و نیز کندی برنامه واکسیناسیون را سه عامل تأثیرگذار در افزایش آمار ابتلا به کرونا در شهرستان های شاهرود و میامی عنوان کرد و افزود: اگر حجم عظیمی از اجتماع های مردمی صورت گیرد این خطر وجود دارد که با موج پنجم شیوع کرونا مواجه شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز از اختصاص ۲۲ درصد تخت‌های بیمارستانی منطقه جنوب کرمان به کرونا خبر داد.

 اصغر مکارم تعداد تخت های کرونایی منطقه جنوب کرمان را ۱۹۲ عدد برشمرد و گفت: قبل از شیوع کرونا تعداد تخت های بیمارستانی منطقه جنوب کرمان ۷۴۴ عدد بوده که با پیگیری های انجام شده این عدد به ۸۳۵ تخت اضافه شده است.

وی افزود: تمامی زیرساخت های درمانی بویژه اکسیژن‌ در بیمارستان های منطقه جنوب کرمان برای بخش های کرونایی برنامه ریزی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به تبلیغات انتخاباتی شوراها و ریاست جمهوری در منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: داوطلبین انتخابات و هواداران آن‌ها از برگزاری تجمعات انتخاباتی در فضاهای سربسته خودداری کنند.

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اینکه هرمزگان با توجه به وضعیت قرمز ۹ شهرستان آن همچنان در شرایط سختی به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد، گفت: در حال تلاش برای کاهش شیوع این ویروس هستیم اما عده‌ای با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، موجب انتقال این ویروس به دیگران می‌شوند.

استاندار هرمزگان گفت: ۳۲ درصد از مبتلایان به بیماری کرونا در استان، کارکنان دستگاه‌ها، ادارات و بانک‌ها و ۳۵ درصد از مبتلایان نیز از کارکنان بنگاه‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی هستند.

فریدون همتی اعلام کرد: مدیران این بخش‌ها باید توجه جدی بر جلوگیری از انتقال کرونا داشته باشند،با برقراری انضباط کاری،با جدیت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و همچنین

این امر را در اولویت اصلی قرار دهند و فرمانداران نیز نظارت جدی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد: دیگر مبتلایان به کرونا هم مربوط به بازار و اماکن عمومی است که این رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، موجب تعطیلی بازار و مشاغل شده و در تمام فعالیت‌ها نظارت‌ها افزایش می‌یابد و هر واحد صنفی و شغلی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند، پلمب طولانی مدت خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: این استان در حالی دومین روز بدون فوتی کرونایی را سپری می کند که شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع کرونا تاکنون به یک‌هزارو ۴۷۵ نفر رسیده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: در زمان حاضر ۲۱۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۹ مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گنیز فت: ۲ شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد: همچنین ۱۰۳ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» افزود: همچنین با ابتلای ۷۵ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۸۱۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۹۲۸ نفر رسید.

اما در همین حال روند کاهشی شاخص‌های آماری بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل از روز گذشته متوقف شده و این بیماری در وضعیت پایدار شیوع قرار گرفته است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان جدید کووید.۱۹ در این استان در شبانه روز گذشته به ۳۱ نفر رسیده که ۹۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه قبل و همانند آمار میانگین زمستان سال گذشته است.

بر اساس اعلام این مرجع، با وجود ثبت ششمین روز بدون فوتی کرونا در روز گذشته، با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۸۰۶ نفر رسید.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، شمار مبتلایان بستری همزمان در این استان نیز با ۴۴۹ نفر کاهش، از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه به ۱۸۴ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همه ایرانیان می‌توانند به منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی تزریق واکسن کووید-۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه های سنی اعلام شده، به «سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

 

۱۳۰ تن به علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۱۳۰ تن به علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و سوم خردادماه، ۵۴ بیمار با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۴۳ تَن از این بیماران در بیمارستان‌های استان گفت: ۳۳ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز پس از بهبودی و با نظر پزشکان معالج از بیمارستان مرخص شدند.

وی با اشاره به این که خوشبختانه طی بیست و چهار ساعت گذشته هیچ مورد منجر به فوت بر اثر کرونا در قم رخ نداده است، افزود: ۲۸ تَن از این بیماران به‌دلیل وخیم بودن اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

قدیر همچنین یادآور شد: از مجمموع ۲۳۸ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۱۱۳ مورد مثبت شد.

رییس علوم پزشکی قم بیان کرد: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در این استان ۵۱ هزار و ۲۰۳ دُز واکسن تزریق شده است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط «نارنجی» شد.

 

۲ فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت شد

۲ فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های کرونا در استان به ۷۹۹ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز یکشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۹ هزار و ۳۸۴ نفر رسیده است.

وی افزود: ۲۴ بستری جدید کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان به ۸۱ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان یادآور شد: از بستری های جدید هفت نفر مربوط به ایلام و ۶ نفر آبدانان است که دارای بالاترین بستری جدید در استان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: همچنین از بستری های جدید پنج نفر مربوط به دهلران، سه نفر چرداول، ۲ نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به مهران است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: شهرستان های ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 ۲ شهروند دیگر لرستان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲ شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین ۱۰۳ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۷۰ هزار و ۷۴۸ نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال شده که از این مجموع ۳۶۶ هزار و ۹۷۶مورد پاسخ داده شده و ۲۴۸ هزار و ۱۷۲ نمونه آن منفی بوده است.

وی ادامه داد:اکنون ۳۵۳ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون سه شهرستان رومشکان، سلسله و چگنی در وضعیت زرد و هشت شهرستان مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: همچنین با ابتلای ۷۵ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به بیماری کووید ۱۹ در مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۸۱۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۳ هزار و ۹۲۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۸۷ ، بهار ۹۶۱، تویسرکان یک هزار و ۱۰ ، رزن ۷۵۴، درگزین ۲۸۶، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۵ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۰۵ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۷۴ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۷۸۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «فامنین، اسدآباد و تویسرکان» در وضعیت زرد و هفت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

۸۶ بیمار کووید ۱۹ در منطقه کاشان بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۸۶ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۷۳ بیمار در کاشان و ۱۳ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: یک مرد ۹۰ ساله طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باخت.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را  هفت نفر اعلام و اضافه کرد: پنج  نفر از بیماران در کاشان و۲نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۱۹ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۹ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۱ نفر با سن ۲۰ تا ۸۳ سال در کاشان و پنج نفر با سن ۴۰ تا ۷۴ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۰ هزار و ۶۱۶ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۶۷۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۸۹۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

 

روند کاهشی شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری کُند شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی  و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان طی روزهای اخیر، روند کاهشی شیوع کرونا در استان کُند شده است.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: با وجود تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان، اما هنوز در وضعیت پایدار و مطمئنی قرار نداریم از همین‌رو باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان با جدیت و همراهی لازم رعایت شود.

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه انتخابات ۲۸ خرداد و برپایی ستادهای تبلیغاتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این تجمعات از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است و همچنان توصیه می‌شود که بر رعایت فاصله اجتماعی در این ستادها نظارت دقیق‌تری انجام گیرد.

شیرانی با بیان اینکه متولی اصلی نظارت و بازرسی نسبت به  رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ستادهای تبلیغاتی طبق قانون برعهده فرمانداری‌های گذاشته شده است، تصریح کرد: این در حالی است که بازرسان مر کز بهداشت در این نظارت‌ها فرمانداری‌ها را یاری می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی  و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شناسایی ۵۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته، خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان به این ویروس در استان از ابتدا تاکنون به ۴۶ هزار و ۵۲۷ نفر رسیده است.

شیرانی همچنین از فوت یک بیمار کرونایی دیگر در استان خبر داد و گفت: تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان نیز به یک هزار و ۱۱۷ مورد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک ۱۶۹ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۳۵ هزار و ۴۶۱ مورد نمونه‌گیری ویروس کرونا در این استان انجام شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار شهرستان کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی (خطر زیاد) شیوع کرونا قرار دارند.

 

زنجان دومین روز متوالی بدون فوتی کرونایی را ثبت کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: این استان در حالی دومین روز بدون فوتی کرونایی را سپری می کند که شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع کرونا تاکنون به یک‌هزارو ۴۷۵ نفر رسیده است.

دکتر پرویز قزلباش روز یکشنبه افزود: در زمان حاضر ۲۱۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۹ مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کرونا بر اساس تست آزمایشگاهی به ۸۱ هزارو ۵۶۲ نفر رسید که ۸۱ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

این مسوول تاکید کرد: آمار موارد مثبت سرپایی استان کاهش یافته و این موضوع بیانگر آن است که شهروندان زنجانی باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی تا مهار بیماری مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۹۱ هزارو ۶۳ نفر رسیده است.

قزلباش افزود: طبق گزارش های اعلام شده از اسفند سال‌ گذشته تاکنون بر اساس یافته های آزمایشگاهی ابتلای ۹ هزارو ۵۰۱ نفر به بیماری کووید - ۱۹ در استان زنجان ثابت شده و هفت هزارو ۹۶۹ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی اضافه کرد: آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به عدد ۲۶ هزارو ۴۹۳ نفر رسیده است.

این مسوول، درمورد وضعیت رنگبندی کرونایی استان نیز خاطرنشان کرد: هم اکنون هیچ شهری در استان قرمز نیست و اغلب شهرستانهای استان نارنجی و یا در وضعیت زرد هستند.

 

شیوع کرونا در استان اردبیل در وضعیت پایدار قرار گرفت

روند کاهشی شاخص‌های آماری بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل از روز گذشته متوقف شده و این بیماری در وضعیت پایدار شیوع قرار گرفته است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان جدید کووید.۱۹ در این استان در شبانه روز گذشته به ۳۱ نفر رسیده که ۹۰ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه قبل و همانند آمار میانگین زمستان سال گذشته است.

بر اساس اعلام این مرجع، با وجود ثبت ششمین روز بدون فوتی کرونا در روز گذشته، با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۸۰۶ نفر رسید.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، شمار مبتلایان بستری همزمان در این استان نیز با ۴۴۹ نفر کاهش، از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه به ۱۸۴ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز یکشنبه، کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند و گفت: شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار و پایدار قرار گرفته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۳ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی همچنین از روند کاهشی افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل را مطلوب خواند و بیان کرد: هم‌اکنون ۴۷ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: مراکز درمانی استان آماده پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

۲۲۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۲۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۱ هزار و ۳۳۲ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز یکشنبه با بیان اینکه ۲۲۸ بیمار حاد تنفسی و ۱۸۲ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی ادامه داد: با فوت پنج مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و  ۴۰۷ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تصریح کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.