بر اساس تازه ترین گزارش وزارت بهداشت، در 30 خرداد 1400 در ایران ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۸۱۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید و مرگ ۱۱۱ بیمار خبر داد و اعلام کرد: مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۲ هزار و ۹۶۵ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۵۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۱۹ هزار و ۵۵۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸ دوز رسید.

بنابر اعلام این مرکز، از روز گذشته تا امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۴۴ نفر از آنها بستری شدند.  

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۵ هزار و ۱۳۵ نفر رسیده است. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۹۶۵ نفر رسید.

بر اساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون دو میلیون ۷۴۸ هزار و ۳۲۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

سه هزار و ۲۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۲۲ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۴۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۳۰ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

چند روزی است که با تغییر وضعیت برخی شهرها به نارنجی و قرمز بیم ورود به موج پنجم کرونا در کشور وجود دارد و مسوولان بار دیگر هشدار داده‌اند هر گونه بی‌احتیاطی در نهایت منجر به افزایش مبتلایان و فوتی‌ها می‌شود.

خبرنگاران در مراکز استان‌ها امروز هم به روال روزهای گذشته در گفت و گو با مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشکی از وضعیت کرونا کسب اطلاع کردند که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می شود:

- اکنون روند ابتلا به کووید ۱۹ در این استان ثابت مانده و بیم اوج گیری دوباره کرونا در البرز وجود دارد این مطلب را سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد و گفت: هرچند طی چند روز گذشته روند کاهشی ابتلا و مرگ و میرها ناشی از کرونا در استان شاهد بودیم اما اکنون این روند ثابت مانده و بیم آن می رود که براثر بی احتیاطی ها موج پنجم کرونا پیش پای استان باز شود.

 دکتر مهرداد بابایی افزود: اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، طالقان و اشتهارد در وضعیت زرد و کرج ، ساوجبلاغ ، چهارباغ ، نظرآباد و فردیس در حالت نارنجی کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: اکنون  ۵۵۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز بستری هستند و شمار بستری های روزانه بالای ۵۰ نفر ثابت مانده است.

- در استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر  جمعیت ۱۰ شهرستان دارد، با توجه به اظهارات سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی روند سرعت انتشار ویروس کرونا رو به افزایش است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: اکنون ۳۰۷ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۶۹ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۳۵۱ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در شبانه‌روز گذشته در مراکز بهداشتی و درمانی استان، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱۱ بیمار جدید قطعی شناسایی شدند.

به گفته وی از این تعداد ۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۱۰۲ نفر هم نیازی به بستری نداشتند و در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند و در شبانه‌روز گذشته هم فوت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان گزارش نشد.

سلمانی از همچنان از مردم خواست شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی جدا خودداری کنند.

- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در اظهاراتی گفت: با افزوده شدن هفت نفر در شبانه روز گذشته شمار درگذشتگان کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۴۵۱نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: همچنین در شبانه روز گذشته با افزوده شدن ۳۶۱نفر تعداد کلی مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۴۵ هزار و ۴۷۱نفر رسید.  

وی یادآورشد: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه تمامی موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود. 

- اما رییس بیمارستان بوعلی زاهدان با اشاره به اینکه تمامی ظرفیت تخت‌های پیش‌بینی شده برای مبتلایان به کرونا در این بیمارستان تکمیل شده، وضعیت در این شهر را نگران کننده خواند.

دکتر شهاب الدین مشایی اظهارداشت:  هم‌اینک ۸۰ بیمار با مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان بوعلی زاهدان بستری هستند که از این تعداد ۶۱ نفر بر اساس آزمایشات دقیق آزمایشگاهی ابتلا به کرونای آنان ثابت شده است.

وی ادامه داد: اکثر تخت‌های بخش‌های کرونا و همه تخت‌های مراقبت ویژه بیمارستان بوعلی زاهدان تکمیل شده و در وضعیت بسیار نگران کننده‌ای هستیم، هرچند که تدابیر لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۶ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بوعلی بستری هستند افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نزدیک به ۳۴ هزار مبتلا به این ویروس در این بیمارستان پذیرش شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم گفت: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده محدودیت‌های لازم به ادارات، اصناف و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده به طوریکه در شهرهای قرمز تا یک سوم کارکنان برای خدمات ضروری می‌توانند حضور داشته باشند و بقیه به صورت دورکاری فعالیت کنند.

وی بیان کرد: ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان روند صعودی گرفته بطوریکه با افزوده شدن ۳۶۱ مورد جدید شمار مبتلایان به این ویروس در استان به ۴۵ هزار و ۴۱۷ نفر رسید.

- رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه نیز درباره وضعیت کرونایی این شهرستان گفت: در هفته گذشته ۱۱۴ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در منطقه زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شده است این آمار بر اساس معیارهای تشخیصی قطعی به دست آمده و اکنون ۴۶ نفر از آنان در بیمارستان بستری هستند.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور اظهار کرد: در این مدت ۲ نفر نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اکنون تربت‌ حیدریه در وضعیت نارنجی و زاوه و مه‌ولات در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

- در عین حال امروز معاون پشتیبانی و توسعه بیمارستان الزهرا(س) اصفهان خبر داد که پذیرش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این مرکز درمانی با توجه به فروکش کردن موج چهارم کرونا، متوقف شده و ارائه خدمات درمانگاهی و پاراکلینیکی از اول تیر به وضعیت عادی خود باز می‌گردد.

کریم سهرابی با بیان اینکه به طور میانگین در موج چهارم کرونا هر روز حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان الزهرا(س) بستری بودند، اظهار داشت: ضریب اِشغال تخت‌های بیمارستان الزهرا(س) در ماه های فروردین و اردیبهشت حدود ۷۵ درصد بود.

سهرابی با اشاره به اینکه از اواسط فروردین تا اواسط خرداد امسال در این بیمارستان به حدود ۱۲ هزار بیمار سرپایی کرونا خدمت‌ رسانی شد، خاطرنشان کرد: با توجه به شانزدهمین دستورالعمل بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این مرکز درمانی اجازه پذیرش بیماران کرونایی را در زمان حاضر ندارد و این کار به عهده تعداد دیگری از مراکز درمانی اصفهان واگذار شد.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حدود ۸۷۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان ( به جز کاشان و آران و بیدگل) بستری هستند و تعداد بیماران بدحال کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان ۱۵۷ نفر است.

- رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم اعلام کرد: ۱۷ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند که با این احتساب مجموع بستری های استان به ۶۷ نفر افزایش یافته است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: از مجموع بستری های در استان، شهر ایلام با ۳۰ بستری بیشترین میزان بستری موجود استان را به خود اختصاص داده و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸ نمونه مثبت، ۱۷ بستری و یک فوت در مدت یاد شده در این استان به ثبت رسیده است.

وی  با بیان اینکه در خرداد ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۶۴۵ نمونه کرونا در این استان به ثبت رسیده است، یادآور شد: این میزان تست در مقایسه با اردیبهشت ماه کاهشی است.

اکنون بر اساس آخرین اطلاعات شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

-  وضعیت کرونایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بنا به اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اینگونه بوده است که ۵۶ بیمار کرونایی جدید در ۴۸ ساعت گذشته در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد بستری شدند و تعداد فوتی های بیماری کرونا در این استان ۶۹۲ نفر است.

پرویز یزدان پناه از مردم استان درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه نشانه بیماری‌های ویروسی با مراجه به مراکز ١٦ساعته تست کرونا را انجام داده و تا آماده شدن جواب تست و برطرف شدن علایم در قرنطینه بمانند و از انتشار احتمالی ویروس بیماری کرونا جلوگیری کنند.

همچنین در کهگیلویه و بویراحمد احتمال افزایش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در این استان دور از انتظار نیست.

- روند پایدار شیوع کرونا و کاهش نسبی آن در استان اردبیل همچنان ادامه داشته و در شبانه روز گذشته ۲۳ نفر دیگر به این ویروس مبتلا و در بیمارستان بستری شدند.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل،  تعداد کل بستری‌های کرونا در استان در شبانه روز گذشته به ۱۵۸ نفر رسید که ۴۵ نفر از آنها در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین طی شبانه‌روز گذشته یک نفر دیگر از مبتلایان به کرونا در استان جان باخت و مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۶ ماه گذشته نیز به یک هزار و ۸۱۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

 اکنون در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال  و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان رضوی که ابتدای خردادماه ۹۵۰ نفر بود اکنون به ۷۵۵ نفر کاهش یافته است.

دکتر مهدی قلیان افزود: هم اینک میانگین بستری روزانه در بیمارستان های خراسان رضوی ۱۹۱ نفر در روز است که این رقم در هفته نخست خردادماه ۲۲۷ نفر گزارش شده بود.  

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۲۱۷ بیمار کرونایی در بخش های مراقبت ویژه بیماستان های خراسان رضوی دوران درمان را می گذرانند که این میزان در هفته اول خردادماه ۲۵۶ نفر بود.  

وی خاطر نشان کرد: میزان بیماران با علائم مشکوک به کرونا در خراسان رضوی در بخش سرپایی نیز روند کاهشی دارد اما باید توجه داشت که این وضعیت همچنان شکننده و ناپایدار است و در صورت بی توجهی به پروتک های بهداشتی امکان بازگشت این بیماری وجود دارد.

وی گفت: میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان رضوی نیز کاهش یافته و به ۱۰ تا ۱۵ فوتی در روز رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم گفت: ۷۹ شهروند دیگر این استان طی شبانه روز گذشته به کرونا مبتلا شدند و هم اکنون ۳۱۱ نفر بیمار یا مشکوک به این ویروس در مراکز درمانی بستری هستند.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: با شناسایی ۷۹ بیمار جدید کووید ۱۹، مجموع مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۱۹ هزار و ۸۴۵ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شبانه روز گذشته یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در لرستان فوت کرده است گفت: در مجموع یکهزار و ۹۰۳ نفر در استان قربانی این ویروس شده اند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند

 

وضعیت واکسیناسیون در کشور

قم / بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با توجه به ورود محموله جدید واکسن کرونا عملیات واکسیناسیون شهروندان از فردا ۳۱ خردادماه آغاز می شود.

سیامک محبی افزود: واکسیناسیون اکنون فقط به افرادی که باید مرحله دوم را دریافت کنند، تزریق می‌شود و در صورت ورود محموله واکسن جدید برای افراد دوز اول، متعاقبا اعلام خواهد شد.

طبق رنگ‌بندی جدید نقشه کرونایی کشور، قم از ۲۹ خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد شد.

آذربایجان شرقی / رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی با اشاره به حل مشکل تهیه دوز دوم واکسن وارداتی کرونا در استان، گفت: به‌زودی تزریق دوز دوم واکسن برای گروه هدف آغاز می‌شود.

سیمین خیاط زاده اظهار کرد: با وارد شدن دوز دوم واکسن های روسی و چینی از هفته گذشته، مقدمات تزریق این واکسن ها در مراحل پایانی است و با حل مشکل واردات واکسن دوز دوم چینی، تزریق این واکسن ها،  از فردا در استان آغاز می شود.

اراک / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۱۰ هزار از افراد گروه‌های سنی هدف واکسیناسیون تاکنون در این استان مرحله نخست ایمن سازی علیه ویروس کرونا را انجام داده و ۱۵ هزار نفر نیز ۲ مرحله تزریق واکسن را کامل کرده‌اند.

دکتر علی علیمحمدی افزود:در مجموع هشت درصد مردم استان مرکزی تاکنون واکسن بیماری کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند و با وقفه‌ای که هفته‌های اخیر در واردات واکسن کرونا ایجاد شد برنامه‌ واکسیناسیون تاخیر کوتاهی داشت اما از سه‌شنبه هفته جاری تزریق واکسن با دعوت تلفنی از افراد ۷۰ ساله آغاز می‌شود.

دکتر علیمحمدی افزود: اولویت در واکسیناسیون با مرحله یادآوری دوم است و افراد باقی مانده‌ تکمیلی ۷۰ ساله به بالا واکسن دریافت می‌کنند.

اهواز / رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم اعلام کرد: روند واکسیناسیون کرونا امروز یکشنبه در خوزستان از سر گرفته شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: چند روز گذشته یک محموله واکسن به دست ما رسید و قرار بود مجریان انتخابات را واکسینه کنیم که پس از مشورت با ستاد انتخابات قرار شد از امروز کار واکسیناسیون این افراد را شروع کنیم.

وی بیان کرد: افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده و چند روزی از زمان تزریق دوز دوم آنها گذشته، نگران نباشند زیرا واکسیناسیون مرحله نخست موثر و پایدار است.

تاکنون ۲۱۲ هزار خوزستانی تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرارگرفتند و در زمان حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در حالت نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

۷۹ لرستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۷۹ شهروند دیگر این استان طی شبانه روز گذشته به کرونا مبتلا شدند و هم اکنون ۳۱۱ نفر بیمار یا مشکوک به این ویروس در مراکز درمانی بستری هستند.

دکتر "مریم کوشکی" روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: با شناسایی ۷۹ بیمار جدید کووید ۱۹، مجموع مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۱۹ هزار و ۸۴۵ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۷۵ هزار و ۳۲۷ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۱ هزار و ۳۷۲ مورد پاسخ داده شده و ۲۵۱ هزار و ۵۲۶ نمونه آن منفی بوده است.

کوشکی با اشاره به اینکه شبانه روز گذشته یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در لرستان فوت کرده است گفت: در مجموع یکهزار و ۹۰۳ نفر در استان قربانی این ویروس شده اند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

سه نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۳۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۶۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۹۹۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۴۷۹ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۷ مورد بود که ۵۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۰ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۹۹، بهار ۹۷۲، تویسرکان یک هزار و ۱۳، رزن ۷۵۹، درگزین ۲۸۶، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۳۹ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۸۸۱ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن، اسدآباد و درگزین» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

رنگ کرونایی هشت شهرستان خراسان رضوی همچنان نارنجی است

رنگ کرونایی هشت شهرستان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی است و بقیه شهرستانهای این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی هم‌اکنون شهرستان های مشهد، بینالود، کاشمر، گناباد، سبزوار، قوچان، تربت‌حیدریه و نیشابور در وضعیت نارنجی دارند.

بر طبق این اطلاعات شهرستانهایی مانند تربت‌جام، درگز، چناران، مه‌ولات، بجستان، بردسکن، جوین، کوهسرخ، خلیل‌آباد، کلات، فیروزه، خوشاب، رشتخوار، فریمان، جغتای، داورزن، زاوه، خواف، باخرز، تایباد و صالح‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ منطقه‌ای از استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار ندارد.

همچنین بر طبق گزارش مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد روند ابتلای به کرونا در خراسان رضوی کاهشی است و تعداد کل بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای این استان طی خردادماه امسال از ۹۵۰ به ۷۵۵ بیمار کاهش یافته است.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه این جمعیت توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت حیدریه و دانشکده های علوم پزشکی تربت جام و نیشابور خدمات رسانی می شود.

استان خراسان رضوی با احتساب شهرستانهای جدید هم اینک ۳۳ شهرستان دارد.

 

وضعیت پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل

روند پایدار شیوع کرونا و کاهش نسبی آن در استان اردبیل همچنان ادامه داشته و در شبانه روز گذشته ۲۳ نفر دیگر به این ویروس مبتلا و در بیمارستان بستری شدند.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل،  تعداد کل بستری‌های کرونا در استان در شبانه روز گذشته به ۱۵۸ نفر رسید که ۴۵ نفر از آنها در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین طی شبانه‌روز گذشته یک نفر دیگر از مبتلایان به کرونا در استان جان باخت و مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۶ ماه گذشته نیز به یک هزار و ۸۱۷ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز یکشنبه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۱۶ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: مراکز درمانی استان آماده پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال  و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

شمار بستری‌شدگان کرونا در خراسان رضوی به ۷۵۵ نفر کاهش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان رضوی که ابتدای خردادماه ۹۵۰ نفر بود اکنون به ۷۵۵ نفر کاهش یافته است.

دکتر مهدی قلیان اول روز یکشنبه افزود: هم اینک میانگین بستری روزانه در بیمارستان های خراسان رضوی ۱۹۱ نفر در روز است که این رقم در هفته نخست خردادماه ۲۲۷ نفر گزارش شده بود.  

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۲۱۷ بیمار کرونایی در بخش های مراقبت ویژه بیماستان های خراسان رضوی دوران درمان را می گذرانند که این میزان در هفته اول خردادماه ۲۵۶ نفر بود.  

وی خاطر نشان کرد: میزان بیماران با علائم مشکوک به کرونا در خراسان رضوی در بخش سرپایی نیز روند کاهشی دارد اما باید توجه داشت که این وضعیت همچنان شکننده و ناپایدار است و در صورت بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی امکان بازگشت این بیماری وجود دارد.

وی گفت: میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان رضوی نیز کاهش یافته و به ۱۰ تا ۱۵ فوتی در روز رسیده است.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز ۶ هزار و ۴۴۸  بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و ۱۰۸ نفر جان باخته اند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۸۶ هزار و ۹۷۴ نفر رسیده است. 

 

۶ شهر سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار گرفت

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

علیرضا شهرکی روز یکشنبه اظهارداشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده محدودیت‌های لازم به ادارات، اصناف و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده به طوریکه در شهرهای قرمز تا یک سوم کارکنان برای خدمات ضروری می‌توانند حضور داشته باشند و بقیه به صورت دورکاری فعالیت کنند.

وی بیان کرد: ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان روند صعودی گرفته بطوریکه با افزوده شدن ۳۶۱ مورد جدید شمار مبتلایان به این ویروس در استان به ۴۵ هزار و ۴۱۷ نفر رسید.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین تاکنون یکهزار و ۴۵۱ نفر در استان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای با وضعیت قرمز فقط مشاغل ضروری گروه یک فعالیت می‌کنند و ادارات و سازمان‌ها نیز باید با یک سوم نیروها و بقیه به صورت دورکار فعالیت کنند. 

شهرکی تجمع های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌ها را از دلایل افزایش ابتلا به کرونا عنوان کرد.

 

۱۷ بستری جدید کرونایی در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۷ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند که با این احتساب مجموع بستری های استان به ۶۷ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز یکشنبه در نشست ستاد کرونا استان اظهار داشت: از مجموع بستری های در استان، شهر ایلام با ۳۰ بستری بیشترین میزان بستری موجود استان را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه به تشریح میزان موارد مثبت، بستری و فوت کرونا استان در ۲۴ ساعت گذشته پرداخت و گفت: ۴۸ نمونه مثبت، ۱۷ بستری و یک فوت در مدت یاد شده در این استان به ثبت رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: به اهتمام کادر درمان و همکاری مردم تاکنون ۳۸ هزار و ۵۳۲ بیمار کرونایی در این استان بهبود یافته اند.

دکتر کریمیان با بیان در خرداد ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۶۴۵ نمونه کرونا در این استان به ثبت رسیده است، یادآور شد: این میزان تست در مقایسه با اردیبهشت ماه کاهشی است.

وی افزود: به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی میزان بستری های استان در خردادماه در مقایسه با اردیبهشت ماه کاهشی است و این تعداد از یک هزار و ۳۸۸ در اردیبهشت به ۵۹۳ در خرداد رسیده است.

وی با مقایسه به میزان موارد مثبت کرونا اردیبهشت ماه سال جاری در مقایسه با خرداد ماه در استان اضافه کرد: موارد مثبت در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت بسیار کاهشی است و این میزان از چهار هزار و ۵۰۴ در اردیبهشت ماه به یک هزار و ۳۷۱ در خرداد کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان کرد: میزان فوت کرونا در خرداد ماه نیز در مقایسه با اردیبهشت کاهشی است و در اردیبهشت ۶۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را دست دادند که این میزان در خرداد به ۲۶ نفر کاهش یافت.

دکتر کریمیان کل موارد مثبت کرونا از اوایل شیوع کرونا تاکنون را ۳۹ هزار و ۷۰۳ نفر اعلام کرد و افزود: از ابتدا شیوع این بیماری تاکنون ۸۰۳ نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را دست دادند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسلیت درگذشت نابهنگام سامی شهبازی رییس خانه مطبوعات و رسانه های استان، گفت: مرحوم شهبازی یک شخصیت بسیار فعال در همه حوزه‌ها به ویژه اطلاع رسانی مقابله با کرونا بود.

شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.