طبق گزارش وزارت بهداشت در 28 خرداد 1400، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۱۰ هزار و ۱۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ و مرگ ۱۲۷ بیمار در شبانه روز گذشته خبر داد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز جمعه اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۳۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۹۵ هزار و ۱۵۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۱دُز رسید.

بنابر اعلام این مرکز، از روز گذشته تا امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۱۰۰بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۸۰ هزار و ۵۲۶ نفر رسیده است. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۷۴۶نفر رسید.

به گفته روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۷۲۲ هزار و ۶۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۳۱۶  نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۲۲ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۷۴۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۲۸ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

امروز آخرین جمعه خرداد ۱۴۰۰ روز سرنوشت ساز برای کل آحاد کشورمان است. زن و مرد و پیرو جوان علی رغم همه گیری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی پای صندوق های رای آمده تا اصلح ترین فرد را برای ریاست قوه مجریه،خبرگان رهبری ، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند.

اخذ رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه دو انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل شرایط کرونایی و پرهیز از تجمع، یک ساعت زودتر از انتخابات دوره‌های قبل یعنی ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ماه آغاز شد و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درصورت تشخیص وزیر کشور رای گیری تا ساعت ۲ بامداد ادامه خواهد یافت.

برگزارکنندگان انتخابات تاکید دارند که علاوه بر دستورالعملی‌های انتخاباتی شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ایمن‌سازی محل و رای دهندگان فراهم باشد و این مهم از سوی ناظران دانشگاه علوم پزشکی در هر شهر، منطقه و روستا رصد می‌شود که نبود رعایت نکات بهداشتی ویژه بیماری کرونا ناظران می‌توانند شعبه اخذ رای را ملزم به انجام دستورات بهداشتی کنند.

بازرسان مرکز بهداشت از نخستین دقایق آغاز انتخابات تا لحظه آخر با حضور در شعبه‌های اخذ رای ثابت و سیار در سطح شهر و روستا بر روند اجرای شیوه‌نامه‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت نظارت می‌کنند.

در زمان برگزاری انتخابات و با توجه به شرایط کرونایی، باید به سلامت مردم توجه ویژه‌ و دستورالعمل‌های بهداشتی به همراه فاصله‌گذاری اجتماعی هم به نحو مطلوب رعایت شود.

روز ۲۸خرداد در شرایط شیوع کرونا مردم در تمامی استان ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور پرشور خود در ساعات ابتدایی انتخابات بار دیگر حماسه‌آفرین شدند به گونه‌ای که این شور و نشاط در همه شهرستان‌ها وجود دارد.

انتخابات آزمون بزرگ اجتماعی و سیاسی است که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی شرکت در این رویداد بزرگ تکلیف سیاسی و اخلاقی و عقلی است.

در همین حال علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید براینکه مردم دغدغه حضور پای صندوق‌های رای را نداشته باشند، گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های رای گیری رعایت شده تا مردم بتوانند با خیال راحت برای رای دادن، حضور پیدا کنند.

رئیسی افزود: جلسات متعددی را برگزار و دستورالعمل‌های سخت گیرانه‌ای را تدوین کردیم تا مردم با خیال راحت حضور پیدا کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روند کلی بیماری کرونا در کشور نزولی است مگر در برخی مناطق جنوبی کشور که روند هنوز صعودی است، گفت: در شرایط کنونی مردم دغدغه حضور پای صندوق های رای را نداشته باشند و مطلع باشند که دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های رای گیری رعایت شده تا مردم بتوانند با خیال راحت برای رای گیری حضور پیدا کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مردم به هیچ وجه نگران نباشند چرا که شعبه‌ها افزایش پیداکرده و مسئولان شعب برای رعایت اصول بهداشتی کاملا آموزش دیده اند و به نحوی برنامه ریزی شده که در پای صندوق‌های رای گیری مگر در فضاهای سر باز صف تشکیل نشود.

او ادامه داد: همچنین تلاش شده است تا با حذف فرایند ثبت اثر انگشت، مدت زمان حضور افراد در حوزه‌های رای گیری کاهش پیداکند.

رئیسی در پایان از همه مردم خواست تا همراه خود وسایل شخصی مانند خودکار و ماسک داشته باشند و به محض پایان کار خود از شعب و حوزه‌ها خارج شوند.

 

انتخابات ۱۴۰۰ و تدابیر اعمال پروتکل‌های بهداشتی کرونا

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان در حاشیه حضور برای رأی دادن با اشاره به ازدحام در برخی شعب گفت : رای دهندگان باید با فاصله مشخص در صف بایستند از مردم تقاضا داریم که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه حضور مردم در صف های رای بسیار زیاد است و این موضوع ممکن است سلامت مردم را به خطر اندازد،  افزود: لذا از مردم می خواهیم حتما دقت و توجه لازم را داشته باشند.

سلیمانی دشتکی  با بیان اینکه ستاد انتخابات خوزستان همه شعب اخذ رای را حتی در دورترین نقطه رصد می کند گفت: ستاد انتخابات تقریبا همه اقدامات مورد نیاز را به موقع انجام داده و تنها تعداد کمی از کارت خوان ها دیر به دست ما رسیدند که وزیر کشور دستور داد روند کار به صورت دستی انجام شود تا مشکل برطرف شود.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات خوزستان، تمام شعب اخذ رای دارای تهویه بوده و ضدعفونی شده اند و نکات بهداشتی متناسب با شرایط کرونایی در آنها رعایت شده است. 

براساس بازدید از شعب اخذ رای در اهواز پروتکل‌های بهداشتی در تمام شعب اخذ رای به خوبی در حال رعایت و اجراست.

همچنین ۲۶۰ ناظر در قالب ۶۴تیم بهداشتی در شعب اخذ رای مستقر در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در منطقه جنوب غرب خوزستان حضور دارند.

 ۱۲۵ ناظر بهداشتی در انتخابات شهرستان آبادان و ۱۳۵ ناظر در خرمشهر و شادگان بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای نظارت دارند

در همین رابطه معاون سیاسی استاندار تهران گفت: پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های لازم در روز انتخابات مشخص شده و اجرا می شود.

«شکراله حسن بیگی» اظهار داشت: ۶ هزار و ۸۴۶ صندوق اخذ رای در استان تهران داریم که با توجه به شرایط کرونا هم تعداد شعب افزایش پیدا کرده و هم پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های لازم در روز انتخابات و همچنین زمان تبلیغات مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در انتخابات امروز به دلایل بهداشتی از استامپ برای اثر انگشت استفاده نمی شود، افزود: رعایت ۲ متر فاصله در صندوق‌های رای ضروری است.

معاون استاندار تهران با اشاره به لزوم استفاده از ماسک و پیش بینی وجود ماسک اضافی در شعب اخذ رای، گفت: در مورد تبلیغات انتخاباتی و ایجاد شور انتخاباتی به شهرداری‌های پیرامون استان تهران بخشنامه شده و به صورت ویدئو کنفرانس نیز مورد تاکید قرار گرفته تا در زمینه ایجاد شور انتخاباتی فعال و اثرگذار اقدام کنند.

در این رابطه مدیر گروه بهداشت محیط سلامت و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۵۸۰ ناظر بهداشتی در شعب رای‌گیری انتخابات ۱۴۰۰ در شهرها و روستاهای مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نظارت دارند.

علی اصغر حسنی افزود: در این نظارتها رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نظارت بر طبخ غذا برای عوامل اجرایی انتخابات مورد تاکید جدی است.

مدیر گروه بهداشت محیط سلامت و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمام عوامل اجرایی انتخابات در خراسان رضوی از نظر ابتلا به بیماری کرونا پایش شده‌اند و این اقدام از طریق سامانه سینا و همچنین فرمهای خود اظهاری انجام شده است به طوری که به آنها گفته شده است که اگر کوچکترین علائمی از سرماخوردگی مشاهده کردید حتما برای معرفی فرد جایگزین اطلاع‌رسانی کنید.

همچنین رئیس مرکز بهداشت شهرستان دزفول با اشاره به آغاز فرآینده انتخابات گفت: ۳۰ بازرس، اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شعبه‌های اخذ رای شهرستان دزفول را رصد و کنترل می‌کنند.

رضا پورآیین با بیان اینکه هر بازرس بین سه تا چهار شعبه اخذ رای را زیرنظر دارد، افزود: بهورزان نیز کنترل پروتکل‌های بهداشتی در شعبه‌های اخذ رای در روستاها را رصد می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیروهای هلال احمر و سایر نهادها نیز در رصد موارد بهداشتی در شعبه‌های اخذ رای شهرستان دزفول کمک می‌کنند، ادامه داد: صندوق ویژه بیماران کرونایی برای رای گیری از این بیماران در نظر گرفته شده است.

شهرستان دزفول در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

از سوی دیگر دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه از عموم مردم استان و واجدین شرایط رای دادن خواست در هنگام حضور در شعب اخذ رای، حتما ماسک و خودکار شخصی همراه داشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

جلیل بالایی اظهار داشت: واجدین شرایط شرکت در انتخابات سعی کنند رای دادن را در ساعات ابتدایی صبح انجام داده و مشارکت در این عرصه سرنوشت ساز را به ساعات پایانی موکول نکنند.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: ۲۵۰ ناظر بهداشتی در این استان بر انتخابات نظارت دارند و فرآیند اجرایی شیوه نامه‌های بهداشتی را در شعب رصد می‌کنند.

دکتر«علی علیمحمدی» افزود: ناظران بهداشتی استان با مشارکت داوطلبان جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی استان این ماموریت مهم را در سطح شعب اخذ رای به انجام می‌رسانند.

وی اظهار داشت: دستورالعمل‌های بهداشتی انتخابات از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به دبیرخانه انتخابات و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است و همه دست‌اندرکاران انتخاباتی مکلف به رعایت تک تک موارد هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: رای‌دهندگان هنگام حضور در شعب اخذ رای باید ماسک بزنند و  فاصله یک و نیم تا ۲ متری را رعایت کنند و سرویس بهداشتی مناسب، محیط عاری از هر گونه آلودگی،تامین تجهیزات بهداشتی از جمله مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی در مکان رای گیری از سوی دست‌اندرکاران باید مهیا باشد.

به گفته دبیر ستاد انتخابات استانداری گلستان با اشاره به پیش بینی ۱۵۰ صندوق سیار برای جمع آوری آرای ساکنان استان گفت که از این تعداد ۱۴ صندوق مخصوص بیماران کرونایی است.

سیدمحسن کاظمی اظهار داشت: از صندوق های سیار برای جمع آوری آرای ساکنان نقاط سخت گذر، سالمندان، کم توانان و افرادی که در قرنطینه قرار دارند استفاده خواهد شد.  به گفته وی هزار و ۷۸۴ صندوق ثابت و سیار، رای مردم گلستان در انتخابات امروز ۲۸ خرداد را جمع آوری می کند

با توجه به شرایط کرونا، تمام تهمیدات بهداشتی از قبیل مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی شعب اخذ رای، رعایت فاصله فیزیکی و غیره در محل شعب اندیشیده شده است.

 در همین حال رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: تمهیدات لازم در تمام شعب اخذ رای شهری و روستایی این شهرستان در راستای صیانت از سلامت رای دهندگان و مقابله با شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است.

دکتر رضا منصوری افزود: براساس دستورالعمل بهداشتی و به منظور رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی،  ناظران بهداشت در ۴۰ شعبه  اخذ رای حضور دارند

منصوری یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز شمار اندکی از مردم واکسینه شده و دوز نوبت اول را دریافت کرده‌اند لذا هنوز ایمنی لازم ایجاد نشده بنابراین از تمام رای دهندگان می‌خواهیم در مراجعه به شعب اخذ رای استفاده از ماسک، رعایت شیوه نامه بهداشتی و رعایت فاصله ۲ متری در صف ها را توجه کنند.

رییس مرکر بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز فرایند اخذ رای در شعب استان گفت: ۶۵۰ کارشناس بهداشت در شهرستانهای ۱۰‌گانه استان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای سیار و ثابت را بررسی و نظارت می‌کنند.

سید راشد جزایری افزود: برگزاری انتخابات در شرایط شیوع کرونا سبب شد تا پروتکل‌های بهداشتی متناسب با آن تدوین و ابلاغ شود و در همین راستا تمام تلاش‌ها به کار گرفته شده است تا بتوان به طور کامل این پروتکل‌ها را در شعب اخذ رای اجرا کرد و مشکلی در این خصوص بوجود نیاید.

جزایری، جانمایی شعب اخذ رای را از مهمترین این پروتکل‌ها برشمرد و گفت: توصیه شده تا در انتخاب شعب اخذ رای، فضاهای باز در اولویت قرار گیرد و چنانچه فضاهای بسته انتخاب شده است باید درب ورودی و خروجی جداگانه درنظر گرفته شود و تهویه طبیعی و مصنوعی نیز درنظر گرفته شده باشد.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از بررسی سلامت عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسان انتخابات خبر داد و گفت: از سه روز گذشته روند تست‌گیری ویروس کرونا از عوامل برگزاری انتخابات انجام شده است و همه عوامل از نظر سلامت تایید شده‌اند.

استاندار همدان گفت: انتخابات در این استان در امنیت، آرامش کامل و قانونمند با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام است و همه تدابیر به ویژه رعایت دستورالعمل بهداشتی دیده شده تا مردم با خیال راحت و بدون نگرانی رای بدهند. 

 «سید سعید شاهرخی» عنوان کرد: در نظام جمهوری اسلامی با اصول مترقی قانون اساسی که نشات گرفته از نگاه امام راحل و هدایت رهبری انقلاب، رای مردم و حضور آنها در انتخابات یک رای واقعی و اثر بخش است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: مردم با حضور در پای صندوق های اخذ رای، مسیر حرکت کشور را در جهت اعتلای آرمان های انقلاب تعیین کرده و مردم با حضور و انتخاب نخبگان در واگذاری مسئولیت ها برای انجام وظایف نقش آفرینی می کنند.

خبر دیگر از قزوین اینکه رئیس ستاد انتخابات استان قزوین گفت: ۷۰ درصد شعبات اخذ رای در استان با هدف پیشگیری از شیوع کرونا در فضاهای باز مستقر و جانمایی شده‌اند.

منوچهر حبیبی با اشاره به رشد ۱۱ درصدی شعب اخذ رای در استان، افزود: با هدف جلوگیری از ازدحام و ایجاد صف در شعب اخذ رای که خطر شیوع کرونا را افزایش می دهد در این دوره از انتخابات نسبت به ادوار قبل ۱۰۰ شعبه اخذ رای در استان افزوده شده است.

این مسوول افزود: هزار و ۱۸۲ شعبه اخذ رای در انتخابات امروز کار رای گیری از مردم را برعهده دارند.

رئیس ستاد انتخابات استان قزوین اظهارداشت: پروتکل های بهداشتی در شعب اخذ رای به شکل کامل رعایت می شود و یک ناظر بهداشتی نیز در شعبه بر این موضوع نظارت می کند.

حبیبی از رای دهندگان خواست تا حین حضور در شعب اخذ رای حتما از ماسک استفاده کرده، فاصله اجتماعی را مورد توجه قرار داده و حدالامکان خودکار شخصی به همراه داشته باشند.

به گفته رییس‌ ستاد انتخابات لرستان گفت: تمهیدات لازم برای رعایت نکات بهداشتی در تمامی شعب اخذ رای استان فراهم شده است تا خطر شیوع ویروس کرونا در این مکان‌ها به کمترین حد برسد.

محمود ثمینی اظهار داشت: ضدعفونی کردن محل اخذ رای، علامت گذاری در زمینه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، توجه دادن مردم به مسائل بهداشتی و رعایت بهداشت فردی و تهیه ملزومات بهداشتی در شعبه از جمله اقداماتی است که در روز انتخابات اجرایی می شوند.

وی گفت: به منظور رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، اثر انگشت در برگ تعرفه رای حذف شده است و در تمام شعب اخذ رای حق استفاده از استامپ برای این موضوع وجود ندارد.

از سوی دیگر معاون استاندار لرستان ادامه داد: بر اساس دستورالعمل اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا زمان رای گیری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ساعت هفت روز جمعه آغاز خواهد شد و تا ساعت ۲۴ ادامه پیدا می‌کند.

معاون استاندار سمنان بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محل صندوق های دریافت رای نیز تاکید کرد و گفت: به منظور حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمع در شعبه ها، از شهروندان می خواهیم در ساعت های ابتدایی در پای صندوق های رای حاضر شوند.

معاون استاندار سمنان بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محل صندوق های دریافت رای نیز تاکید کرد و گفت: به منظور حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمع در شعبه ها، از شهروندان می خواهیم در ساعت های ابتدایی در پای صندوق های رای حاضر شوند.

فرماندار شاهرود گفت: شعبه سیاری برای دریافت آراء تعدادی از بیماران مبتلا به کووید۱۹ که در قرنطینه خانگی به سر می برند، در نظر گرفته شد.

ابوطالب جلالی اظهار داشت: از آنجایی که اطلاعات بیماران قرنطینه در سامانه وزارت بهداشت به ثبت رسیده ، با اطلاع قبلی ، صندوق اخذ رأی به منازل بیماران فرستاده می شود.

وی با اشاره به مشارکت حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر عوامل اجرایی و  نیروی انتظامی برای تأمین امنیت انتخابات، اضافه کرد: از مجموع ۲۳۸ شعبه اخذ رای در شهرستان، برای راحتی بانوان ۱۵ شعبه ویژه آنان راه اندازی شده است.

معاون استاندار سمنان بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محل صندوق های دریافت رای نیز تاکید کرد و گفت: به منظور حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از تجمع در شعبه ها، از شهروندان می خواهیم در ساعت های ابتدایی در پای صندوق های رای حاضر شوند.

وی با اشاره به مشارکت حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر عوامل اجرایی و  نیروی انتظامی برای تأمین امنیت انتخابات، اضافه کرد: از مجموع ۲۳۸ شعبه اخذ رای در شهرستان، برای راحتی بانوان ۱۵ شعبه ویژه آنان راه اندازی شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که صندوق‌های سیار آرای بیماران کووید ۱۹ در این استان را درب منازل اخذ می کنند.

دکتر مهرداد بابایی اظهارداشت: بیماران کووید ۱۹ استان البرز می‌توانند از طریق تلفن نشانی خود به فرمانداری‌ها اطلاع دهند تا صندوق‌های سیار رای برای اخذ آرای آنان به درب منازل انتقال داده شود.

از قم نیز خبر رسیده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفته رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی توسط بازرسان بهداشت در شعب اخذ رای قم نظارت و کنترل می‌شود.

محمدرضا قدیر در این زمینه افزود: بهترین ناظر و عامل برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان انتخابات خود مردم هستند از همه درخواست می‌کنیم در هنگام رای دادن موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۰۰ تیم بازرسی توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های اخذ رای در سراسر استان قم با جدیت و دقت در حال رصد و کنترل هستند.

رییس ستاد انتخابات بروجرد گفته رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای این شهرستان مطلوب است و تیم‌های نظارتی شبکه بهداشت و درمان تا پایان زمان رای گیری از شعب بازدید می‌کنند. 

محمدعلی گودرزی افزود: ۲۶۲شعبه اخذ رای در سطح شهرستان آرای مردم را جمع آوری می‌کند و به تعداد شعب یک بازرس و ناظر بهداشتی نظارت دارند.

بازرسان مرکز بهداشت از نخستین دقایق آغاز انتخابات تا لحظه آخر با حضور در شعبه‌های اخذ رای ثابت و سیار در سطح شهر و روستا بر روند اجرای شیوه‌نامه‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت نظارت می‌کنند.

 

پنج شهرستان مازندران همچنان در وضعیت نارنجی کرونایی هستند

طبق تازه‌ترین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، رنگ کرونایی مازندران طی ۲ هفته گذشته تغییری نداشته و همچنان پنج شهر استان در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می‌برند.

بر  اساس این ارزیابی که امروز جمعه به روز رسانی شد از مجموع ۲۲ شهرستان استان مازندران ، رنگ کرونایی ۱۷ شهرستان زرد است.

 هم اکنون شهرستان های ساری، بابل، بابلسر، فریدونکنار ، سیمرغ، سوادکوه، سوادکوه شمالی،  محمودآباد، چالوس ،میاندرود ،نکا، کلاردشت ، عباس آباد ، بهشهر، جویبار ، تنکابن و گلوگاه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنیمن شهرهای آمل، قائمشهر، نور، نوشهر  و رامسر دارای وضعیت نارنجی کرونایی هستند.

رنگ زرد در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند.

مازندران از هفته دوم فروردین ماه با تغییر رنگ بندی ۶ شهرستان به طور رسمی وارد موج چهارم کرونا شد  و کمتر از سه هفته به پیک این موج رسید و در ۲۸ فروردین ماه شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ استان به اوج خود یعنی به عدد یک هزار و ۶۴۴ نفر رسید  و بعد از ان روند بیماران در استان سیر نزولی به خود گرفت.

در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ۳۲۶بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۵ نفر به دلیل وخامت وضعیتشان در بخش مراقبت های ویژه تحت  درمان می باشند.

 

رئیس علوم پزشکی: ۱۵۱ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۱۵۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند که ۳۰ تَن از آنها به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به‌بیست و هشتم خردادماه جاری، ۳۹ بیمار کرونایی توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌ترخیص ۱۹ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند افزود: ۲ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود نیز جان خود را از دست دادند.

قدیر افزود: از مجموع ۹۰۵ آزمایش کرونای صورت گرفته، نتیجه ۱۴۲ مورد مثبت شد.

وی همچنین یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۵۱ هزار و ۲۰۳ دُز واکسن تزریق شده است.

طبق رنگ بندی جدید نقشه کرونایی کشور، قم از ۲۹ خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد می شود.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

 

فوتی‌های هفته جاری کرونا در خراسان شمالی ۱۱ نفر اعلام شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: بیماری کووید ۱۹ در هفته جاری ۱۱ نفر هم استانی را به کام مرگ کشاند.

دکتر سیداحمد هاشمی روز جمعه اظهار داشت: در هفته جاری به طور میانگین ۴۱ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی  افزود: با اعلام نتایج قطعی آزمایش های انجام شده در شبانه روز گذشته سه نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داد.

دکتر هاشمی افزود: با بستری ۵۰ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، اکنون ۲۲۷ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم استان ماسک می زنند، گفت: برخی افراد با وجود اینکه در وضعیت شکننده ای به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجهی می کنند.

وی افزود: همه گروها های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کنند.

دکتر هاشمی گفت: اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با تاکید بر زدن ماسک و دوری از تجمعات افزود: میزان تست های مثبت استان کاهش یافته و در حال حاضر ۳۲ درصد تعداد تست ها مثبت گزارش می شوند.

 

۲۳ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۳ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۳۶۳ نفر رسید.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۹۳ نفر است که ۸۱ بیمار در کاشان و ۱۲ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۰ نفر اعلام و اضافه کرد: هشت نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت گزارش نشده است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد هفت نفر با سن ۴۵ تا ۷۹ سال در کاشان و ۲ نفر با سن ۷۳ و ۸۹ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۳ هزار و ۹۶۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۷۴۰ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۱۲۰ نفر به کلینیک‌های حادتنفسی این دانشگاه، اضافه کرد: ۹۲۸ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۱۱۶ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۷ هزار و ۹۵۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۳۸۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز  جمعه افزود: همچنین با فوت یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان همدان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۳۱ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۶ مورد بود که ۶۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۷۹۵، بهار ۹۶۷، تویسرکان یک هزار و ۱۳، رزن ۷۵۸، درگزین ۲۸۶، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۸ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۳۱ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۲۸۵ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۸۵۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «فامنین، اسدآباد و تویسرکان» در وضعیت زرد و هفت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در ایلام گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کرونا جان یک ایلامی دیگر را در ۲۴ ساعت گذشته گرفت و مجموع فوتی های استان به ۸۰۲ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶ ابتلای جدید شناسایی شد که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۹ هزار و ۶۱۶ نفر افزایش یافت.

به گفته وی، مجموع بهبود یافتگان کرونا در استان نیز تا کنون ۳۸ هزار و ۴۷۲ نفر بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: در این مدت( شبانه روز گذشته) ۱۴ ابتلای جدید کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان ۷۳ نفر است.

دکتر کریمیان تاکید کرد: از بستری های جدید ۶ نفر مربوط به ایلام بوده که همچنان دارای بیشتری آمار بستری است.

وی ادامه داد: همچنین از بستری های جدید سه نفر مربوط به ایوان، سه نفر دهلران، یک نفر آبدانان و یک نفر دره شهر است.

دکتر کریمیان با اشاره به رنگ بندی کرونایی در استان اضافه کرد: شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

شمار جانباختگان کرونا در لرستان به یک هزار و ۹۰۲ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: چهار شهروند این استان در شبانه روز گذشته قربانی کرونا شدند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۹۰۲ نفر رسید.

"مریم کوشکی" روز جمعه با اعلام این مطلب به رسانه ها بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۳بیمار جدید کووید ۱۹ در استان شناسایی شده و شمار مبتلایان در لرستان به ۱۱۹ هزار و ۶۱۵ نفر رسیده است.

وی افزود: تاکنون ۳۷۴هزار و ۴۳۷ نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه ارسال شده که از این مجموع ۳۷۰هزار و ۴۹۹مورد پاسخ داده شده و ۲۵۰ هزار و ۸۸۴ نمونه آن منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳۰ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان، مراقبت جدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون سه شهرستان رومشکان، سلسله و چگنی در وضعیت زرد و هشت شهرستان مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.