طبق گزارش وزارت بهداشت در 3 تیر 1400، در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فوت ۱۴۴ بیمار بر اثر کرونا خبر داد و اعلام کرد: مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۴۷۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۱۰۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و و یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۶۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۶۶۹ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۳ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۴۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۲۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۴۷۳ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۷۹۷ هزار و ۱۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۲۲۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۲ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۴۹۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

 

سوم تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

کرونا از ابتدای شیوع تاکنون با فراز و نشیب هایی همراه بود، تجربه این مدت نشان داده که هر زمان که مردم رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را جدی می گیرند این بیماری کاهش و هر زمان که عادی انگاری می کنند آمار بستری و مبتلایان سرپایی کرونا سیر صعودی پیدا کرده است.

هم اکنون واکسیناسیون علیه کرونا در کشور پس از یک وقفه کوتاه ازسرگرفته شده است. مسولان تاکید دارند که افراد برای دریافت واکسن نباید در مراکز درمانی تجمع کنند و پس از تزریق هم  نباید رعایت پروتکل ها را نادیده بگیرند.

برخی صاحبنظران علوم پزشکی معتقدند، هر ویروس به منظور ماندگاری و بقا نیازمند یافتن میزبان جدید است. واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی می‌تواند میزبان جدید را از عامل بیماری گرفته و در نتیجه حیات ویروس را با خطر روبه‌رو کند.

در همین رابطه دبیرکل جمعیت هلال احمر اعلام کرده که محموله دو میلیونی واکسن کرونا که توسط جمعیت هلال احمر خریداری شده بود ، صبح امروز (پنجشنبه)با تحویل یک میلیون واکسن دیگر در فرودگاه امام (ره) تکمیل شد .

قوسیان مقدم افزود: آخرین سفارش واردات واکسن کرونا توسط جمعیت هلال احمر به تعداد ۲ میلیون بود که طبق برنامه در دو مرحله وارد کشور شد.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون دز از این محموله هفته پیش وارد کشور شده بود و تحویل وزارت بهداشت داده شد، اظهارداشت : تا کنون بیش از ۴میلیون ۴۰۰ هزار  دز واکسن کرونا توسط جمعیت هلال احمر به کشور وارد شده است و طبق برنامه واردات واکسن ادامه خواهد داشت.

همچنین مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دستیابی به دانش تولید انبوه واکسن کووایران برکت در ایران را بسیار بااهمیت دانست و گفت: دانش تولید انبوه واکسن کرونا در کشور بومی‌سازی شد.

سیدرضا مظهری افزود: تولید انبوه واکسن نیاز به دانش مجزایی دارد که محققان ایرانی به آن دست یافتند و با بهره گیری از این دستاورد به تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت شدند.

وی، تولید واکسن در مقیاس انبوه را موفقیت دیگری برای کشور دانست و اظهارداشت: اقدامات در زمینه بومی سازی فرایند تولید انبوه انجام شده است که این موضوع در آینده برای کشور بسیار راه گشا خواهد بود.

 

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

افزایش هر چند اندک بیماران سرپایی و بستری کووید ۱۹ در گیلان طی روزهای اخیر نسبت به هفته گذشته ، می طلبد که مردم همچنان توصیه های بهداشتی در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری را جدی بگیرند.

کارشناسان بهداشتی گیلان حساسیت و جدیت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را در کاهش آمار بستری ها و سرپایی های روزانه مبتلا به کرونا بسیار مهم می دانند و همواره خواستار تداوم مراعات توصیه های بهداشتی هستند.

آمارهای هفته جاری نسبت به هفته گذشته نشانگر این است که آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در استان گیلان خیلی آرام رو به افزایش است البته کارشناسان بهداشتی در گیلان می گویند: افزایش نزدیک به ۲۰ نفری بیماران بستری کووید ۱۹ دلیلی برای اعلام خبر خیز بیماری نیست، باید منتظر آمار چند روز آینده باشیم.

در آخرین روزهای هفته گذشته آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان به ۱۹۹ نفر رسیده بود اما بر اساس آمار روز گذشته "چهارشنبه" آمار بستری های کرونایی در بیمارستان های استان به ۲۱۹ نفر رسیده ضمن اینکه ۱۰۳ بیمار سرپایی نیز طی روز گذشته شناسایی شده است.

بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک "منتشر شده در ۲۷ خرداد" ، شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، ماسال، رضوانشهر، تالش، آستارا و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی و تنها شهرستان رودبار در گیلان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنج شهرستان کوهرنگ، خانمیرزا، بن، سامان و اردل در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی (خطر زیاد) شیوع کرونا قرار دارند.

در همین ارتباط رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با فوت سه بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان از ابتدای شیوع تاکنون به یک هزار و ۱۳۷ مورد رسید.

مجید شیرانی افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۲ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد ابتلای ۱۰۵ نفر قطعی شد که ۸۱ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و ۲۴ نفر نیز بستری شدند.

وی ادامه داد: هم اینک ۱۳۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که حال ۲۵ نفر وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

همچنین روند نسبتا پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل با بستری ۲۵ نفر در مراکز درمانی استان طی شبانه روز گذشته ادامه یافت.

 بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل،  با این تعداد بستری جدید  شمار بستری‌های ویروس کرونا در استان به۱۴۳ نفر رسید که  از این تعداد ۳۹ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

 دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: طی شبانه‌روز گذشته یک نفر دیگر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل جان باخته و شمار جانباختگان این ویروس به یک هزار و۸۲۳ نفر افزایش یافت.

وی بیان کرد: هم اکنون در استان اردبیل، شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال  و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند. 

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یکهزار و ۳۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۸ هزار و ۷۴۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه ۴۳۸ بیمار حاد تنفسی و ۲۵۸ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی ادامه داد: با فوت هشت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و  ۴۹۴ نفر رسید.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است.

هاشمی  از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

در یزد سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته از ۸۶۴ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۴۳۱ فرد جدید مبتلا به ویروس کرونا در استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد، ۲۷ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۰۴ نفر هم به دلیل خفیف بودن بیماری در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در شبانه‌روز گذشته ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

همچنین در حال حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مردم خوزستان باید بروز کرونای هندی و فرم جهش‌ یافته ویروس را جدی بگیرند تا روند بیماری نزولی تر و وضعیت باثبات استان حفظ شود.

دکتر فرهاد ابول‌ نژادیان اظهار داشت: ویروس موتاسیون‌ یافته جدید کرونا تحت عنوان کرونای هندی در استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، از مردم خوزستان تقاضا می‌ شود از سفر به استان‌ های درگیر کرونای نوع هندی همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌ هایی از استان بوشهر پرهیز کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به طور ویژه افراد شاغل در عسلویه و پارس جنوبی، در صورت بروز کوچکترین علائم، در همان مناطق مانده و از سفر به خوزستان پرهیز کنند تا خانواده‌هایشان آسیبی نبینند و بیماری در استان خوزستان گسترش پیدا نکند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت خوزستان به لحاظ کرونا آرام است افزود: خوشبختانه تا حدود زیادی ویروس کرونا در خوزستان مهار شده است. 

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شمار مبتلایان به کرونا به علت کاهش رعایت دستور العمل های بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: هم اکنون ۱۵۹ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری بوده که از این تعداد ۵۹ نفر مبتلای قطعی و ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه  درمان هستند.

وی افزود:در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی گزارش نشده است و شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد همچنان ۶۹۵ نفر است.

وی ابراز داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونای هندی در استان‌های همجوار به ویژه استان‌های بوشهر و هرمزگان هم استانی‌ها برای پیشگیری از شیوع این نوع بیماری در استان از سفر به این استان‌ها خودداری کنند.

براساس آمار رسمی،  خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و از فرودین ماه سال جاری نیز با روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد فاز چهارم این بیماری شد، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد.

 از ابتدای شروع ویروس کرونا  تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست داده اند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پرشکی استان البرز اعلام کرد که ۴۷۹ بیمار کووید ۱۹ اکنون در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۵۰ بیمار آنان طی ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند.

دکترمحمد فتحی گفت : با مرگ هفت بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار کل جانباختگان این بیماری به  چهار هزارو ۲۳۳  نفر در البرز رسیده است.

وی بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۴۶ هزار ۹۸۵ بیمار تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته اند که تاکنون ۴۲ هزار و ۲۵۲ نفر از مراکزدرمانی ترخیص شده اند.

پنج شهرستان تابعه استان البرز در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند.

ایلام هم 4 روز بدون فوتی رو سپری کرد و رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: چهار روز متوالی در ایلام بدون فوتی ناشی از کرونا سپری شد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۳ نفر است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۳۷ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان ۳۹ هزار و ۸۹۸ نفر است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: از بستری های جدید ۹ مورد مربوط به ایلام، ۶ نفر مهران، پنج نفر دهلران، ۲ نفر آبدانان، ۲ نفر ایوان، یک نفر سیروان و یک نفر چرداول است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای سلسله، رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۱۲۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» افزود: همچنین با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۵۰ نفر رسید.

 از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن، اسدآباد و درگزین» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

وضعیت واکسیناسیون در کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم واکسیناسیون کرونا در استان برای گروه سنی بالای ۷۰ سال سن، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا اوایل هفته آینده واکسیناسیون این گروه سنی به پایان برسد و پس از آن گروه سنی ۷۰ تا ۶۵ سال فراخوان شود.

مجید شیرانی با بیان اینکه جمعیت گروه سنی بین ۶۵ تا ۷۰ سال استان افزون بر ۲۵ هزار نفر است، اظهار داشت: همچنان تاکید می‌شود برای اطلاع از زمان تزریق واکسن نیاز به مراجعه حضور نیست و زمان آن به افراد اطلاع‌رسانی می‌شود.

خبر دیگر امروز اینکه مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا گفته از آغاز واکسیناسیون گروه های هدف تا امروز در این شهرستان، سه هزار و ۱۸۸ نفر نوبت اول واکسن کرونا و ۲ هزار نفر آنها نوبت دوم آن را دریافت کرده‌اند و عوارض خاصی مشاهده نشده است.

 فرید بصیری مقدم افزود: ۷۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این شهرستان داریم و اگر ۵۰ هزار نفر از این جمعیت واکسینه شوند، میزان بستری و مرگ کرونا به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: زنی که برای دیدار فرزندانش به انگلستان سفر کرده و آنجا واکسن آسترازنکا دریافت کرده بود، در بازگشت به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان آستارا بستری است؛ بنابراین بعد از واکسیناسیون هم باید دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا ادامه داد: ۱۴ بیمار کرونایی در بیمارستان بستری هستند و یک بیمار کرونایی با ۸۰ درصد درگیری ریه بعد از ۶۱ روز بستری مرخص شد و میزان بستری کرونایی در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه ۴۴ درصد و میزان مرگ و میر ۴۳ درصد کاهش یافته است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از دریافت یک هزار دوز واکسن ایرانی کرونا در استان خبر داد و گفت: این تعداد واکسن در مرحله دوم واکسیناسیون استفاده خواهد شد.

دکتر افشین دلشاد اظهار داشت: این تعداد واکسن ایرانی برای تزریق به مجریان انتخابات ۲۸ خرداد اختصاص یافته بود اما موفق به تزریق آن در این بازه زمانی نشدیم.

وی با بیان تاکنون ۴۰ هزار دوز واکسن کرونا برای استان دریافت شده است، گفت: دیروز نیز با دریافت ۶ هزار واکسن در خراسان شمالی، نوبت دوم واکسیناسیون آغاز شده است.

وی یادآور شد: کسانی که دوز اول را دریافت کرده اند هیچ گونه نگرانی برای ترزیق دوز دوم نداشته باشند زیراکه همکاران بهداشتی از طریق پیامک یا تماس تلفنی، زمان و مکان مراجعه را اعلام می کنند.

تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که بر اساس اولویت، تزریق این واکسن ادامه دارد.

هچنین استاندار زنجان گفت: علوم پزشکی این استان با توجه به فعالیت ۶۳ دانشگاه کشوری به لحاظ مکان و واکسیناسیون جزو سه دانشگاه اول کشوری است که این مهم با همکار ی مجموعه مدیریتی و درمانی محقق شده که پیش از این نیز چنین بوده است.

فتح الله حقیقی در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص این بیماری و امر واکسیناسیون افزود: بیش از ۱۶ ماه از این بیماری سپری می شود و بر اساس استناد، این استان در سطح کشور موفق بوده چرا که اقدامات اثرگذاری را انجام داده است.

حقیقی با بیان اینکه استان زنجان در پیک چهارم کرونایی به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی در جایگاه بهتری قرار داشت، افزود: احراز مقام ها کفایت نمی کند و برای کنترل ویروس کرونا باید  همچنان استانداردها را رعایت کرد به ویژه میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی به بیش از ۹۰ درصد برسد.

حقیقی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کرونایی استان نیز اظهار داشت: با ورود واکسن به بازار این مهم نیز در استان مور توجه قرار گرفت و امکانات و مراکز تجمعی لازم نیز برای این کار فراهم شد هرچند مشکلاتی وجود دارد اما تلاش می شود در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شود.

خبر خوب دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد ۴۵ هزار و ۷۴ دوز واکسن کرونا تاکنون وارد استان شده که از این میزان ۳۶ هزار و ۶۵۳ دوز  مرحله اول و ۱۰ هزار و ۴۲۱ دوز نیز در مرحله دوم دریافت شده است.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: مرحله اول ۲۶ هزار و ۲۵۰ دوز و در مرحله دوم نیز تا امروز ۶ هزار و ۳۵۰ دوز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

وی افزود: تزریق واکسن برای گروه ۷۰ سال به بالا و مواردی که تزریق انجام نداده اند، صورت می گیرد و امیدواریم به مقدار کافی واکسن ایرانی و وارداتی در اختیار ما قرار گیرد و بتوانیم واکسیناسیون را انجام دهیم.

 

شمار مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:شمار مبتلایان به کرونا به علت کاهش رعایت دستور العمل های بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت.

پرویز یزدان پناه روز اظهار داشت: هم اکنون ۱۵۹ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری بوده که از این تعداد ۵۹ نفر مبتلای قطعی و ۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه  درمان هستند.

وی افزود:در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی گزارش نشده است و شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد همچنان ۶۹۵ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: از مجموع ۲۸۰ جواب نمونه pcr دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج، حدود ۳۰ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت درشهرستان‌های بویراحمد، گچساران و بهمئی بوده است.

یزدان پناه عنوان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون ۴۹ هزار و ۶۴۳ بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اند.

وی ابراز داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونای هندی در استان‌های همجوار به ویژه استان‌های بوشهر و هرمزگان هم استانی‌ها برای پیشگیری از شیوع این نوع بیماری در استان از سفر به این استان‌ها خودداری کنند.

وی از مردم استان درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه نشانه بیماری‌های ویروسی با مراجه به مراکز ١٦ساعته تست کرونا را انجام داده و تا آماده شدن جواب تست و برطرف شدن علایم در قرنطینه بمانند و از انتشار احتمالی ویروس بیماری کرونا جلوگیری کنند.

 

۲۶ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۶ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۵۴۱ نفر رسید.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۸۹ نفر است که ۷۳ بیمار در کاشان و ۱۶ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶ نفر اعلام و اضافه کرد: پنج نفر از بیماران در کاشان و یک نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت گزارش نشده است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۳ نفر با سن ۳ تا ۶۱ سال در کاشان و ۲ نفر با سن ۵۱ و ۸۶ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۶ هزار و ۴۸۰ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۸۳۷ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۱۲۰ نفر به کلینیک‌های حادتنفسی این دانشگاه، اضافه کرد: ۹۲۸ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

۱۱۹ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۱۲۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج‌شنبه افزود: همچنین با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۵۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۱ مورد بود که ۶۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۰۱، بهار ۹۷۷، تویسرکان یک هزار و ۱۹، رزن ۷۶۷، درگزین ۲۸۶، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۴ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۷۶ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۰۶ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۹۲۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن، اسدآباد و درگزین» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

کرونا در شبانه‌روز گذشته جان یک کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ گفت: مجموع جانباختگان در این استان نیز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۰۱ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» عصر چهارشنبه افزود: در۲۴ ساعت گذشته، ۲۰ مورد بیمار مثبت بستری و ۸۸ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۳۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۸۳ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۹۴ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

تزریق دوز دوم واکسن کرونا در کرمانشاه آغاز شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با ورود محموله جدید واکسن، تزریق دوز دوم واکسن کرونا از اول تیر در استان شروع شد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» افزود: مراقبین سلامت به تعداد ظرفیت، روزانه افراد را براساس اولویت تاریخ تزریق دُوز دوم فراخوان کرده و افراد باید به مراکزی که به آنها اعلام خواهد شد در زمان مقرر مراجعه نمایند.

وی اظهار داشت: تزریق دوز اول واکسن برای افراد بالای ۷۰ سال فقط از طریق سامانه salamat.gov.ir میسر است.

 

ایلام چهارمین روز متوالی بدون فوتی کرونا را سپری کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: چهار روز متوالی در ایلام بدون فوتی ناشی از کرونا سپری شد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۳ نفر است.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: ۳۷ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان ۳۹ هزار و ۸۹۸ نفر است.

وی افزود: ۲۶ بستری جدید کرونا نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان ۶۷ نفر است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: از بستری های جدید ۹ مورد مربوط به ایلام، ۶ نفر مهران، پنج نفر دهلران، ۲ نفر آبدانان، ۲ نفر ایوان، یک نفر سیروان و یک نفر چرداول است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

سه لرستانی دیگر قربانی کرونا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سه شهروند دیگر این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند و تعداد قربانیان به یک هزار و ۹۰۹ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین شبانه روز گذشته ۱۶۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲ هزار و ۵۰۹ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۷۸ هزار و ۱۲۶ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۴ هزار و ۲۷ مورد پاسخ داده شده و ۲۵۳ هزار و ۵۱۷ نمونه آن منفی بوده است.

به گفته کوشکی هم اکنون ۳۳۸ نفر بیمار یا مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های لرستان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای سلسله، رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان از یکهزار نفر گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یکهزار و ۳۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۸ هزار و ۷۴۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه با بیان اینکه ۴۳۸ بیمار حاد تنفسی و ۲۵۸ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی ادامه داد: با فوت هشت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و  ۴۹۴ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است.

هاشمی  از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، بمپور، دشتیاری و نیکشهر به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و سه شهر زابل، خاش و تفتان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

 

۴۳۱ فرد جدید مبتلا به ویروس کرونا در یزد شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته از ۸۶۴ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۴۳۱ فرد جدید مبتلا به ویروس کرونا در استان شناسایی شدند.

به گزارش چهارشنبه شب روابط عمومی این دانشگاه، ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد، ۲۷ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۰۴ نفر هم به دلیل خفیف بودن بیماری در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در شبانه‌روز گذشته ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

این مسوول خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۳۳۹ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

سلمانی از مردم خواست همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی جدا خودداری کنند.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر  جمعیت ۱۰ شهرستان دارد،  با توجه به اظهارات سخنگوی دانشگاه یادشده روند سرعت انتشار ویروس کرونا که عامل بیماری کووید ۱۹ است، در استان  رو به افزایش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.