طبق گزارش وزارت بهداشت در 6 تیر 1400، در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۳۴ تَن دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸۳ هزار و ۸۴۵ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۲۴۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۷۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۲۰ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۷۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۹۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۴۱ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۸۴۵ نفر رسید.

تا کنون دو میلیون ۸۳۵ هزار و ۶۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۱۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۹۲۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

ششم تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

عادی انگاری شهروندان و کاهش رعایت نکات بهداشتی در کنار افزایش آرام آمار مبتلایان و بستری ها نشان می‌دهد که با چرخش ویروس، برخی استان ها در آستانه ورود به موج پنجم کرونا قرار گرفته اند که این موضوع می تواند زنگ خطری برای سایر مناطق کشور باشد.

آنچه که این روزها در کنار روند آرام افزایش بیماران مبتلا به کووید۱۹ و قرارگیری در مسیر موج پنجم موجب نگرانی کادر درمان و مسئولان شده ، شیوع سوش جدید این ویروس به نام "دلتا" است .این ویروس نخستین بار در هندوستان مشاهده شده و حدود ۷۰ کشور جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است و جهش آن نگرانی هایی را هم در داخل کشور بویژه استان های جنوبی ایجاد کرده است .

به گفته کارشناسان ،علل شیوع این ویروس را می توان عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول و شیوه نامه های بهداشتی و ترددهای غیر ضرور دانست که در صورت تداوم بی توجهی ها شاهد روزهای پرخطر دیگری برای مردم و کادر درمان خواهیم بود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: در هفته گذشته شاهد تداوم روند افزایشی در موارد سرپایی مثبت کرونا بوده‌ایم و تعداد بیماران سرپایی مثبت در کشور نسبت به هفته قبل‌تر حدود چهار درصد افزایش داشته است.

سیما سادات لاری افزود:در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، هرمزگان، بوشهر و یزد دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند.

معاون وزیر بهداشت گفت: نمودار موارد بستری شدگان کووید ۱۹ در استان سیستان و بلوچستان همچنان با شیب تندی رو به افزایش است، به طوری که میزان بروز موارد مثبت بستری در این استان برای اولین بار طی یک سال گذشته به میزان متوسط کشور رسیده است.همچنین در هفته‌ای که گذشت، استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

لاری بیان کرد: طبق آخرین گزارش‌ها، استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران،گیلان، همدان، آدربایجان غربی و ایلام دارای کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

همچنین بر اساس آمار اعلامی ،اکنون ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

ششم تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: احتمال بسیار می رود درآینده نزدیک دراستان نیز شاهد ورود گونه جدید کرونا یا همان دلتا ویروس که مواردی از آن در استان‌های جنوبی کشور گزارش شده، باشیم.

دکتر مهران احمدی بلوطکی اظهار داشت: میزان مراجعات ما در۲ هفته اخیر همچنان کاهشی و ثابت است و به طور متوسط روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به مراکز بهداشتی غرب اهواز مراجعه می کنند که تست پی سی آر ۵۰ درصد آنها مثبت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز آبادان با انتقاد از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان گفت: عادی انگاری عجیبی در خصوص کرونا در جنوب غرب خوزستان شکل گرفته است.

دکتر شکراله سلمان زاده  اظهار داشت: وضعیت رنگ بندی کرونا در شهرستان‌های تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آبادان نارنجی و پرخطر است که بیانگر این واقعیت است که منطقه هنوز از پیک چهارم بیماری خارج نشده است.

در سیستان و بلوچستان و بنا به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، با فوت ۱۹ مورد جدید در شبانه روز گذشته شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۵۳۴ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۶۷۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۱ هزار و ۵۷۵ نفر رسید و تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است.

وی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

جانشین استاندار فارس نیز در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: هم‌اینک از مجموع ۳۶ شهرستان استان چهار شهرستان لارستان، گراش، لامرد و اوز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

عبدالرضا قاسم‌پور افزود: ۱۷ شهرستان استان در وضعیت نارنجی و ۱۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت در برخی شهرهای استان‌های همجوار استان فارس شامل بوشهر، هرمزگان، کرمان و یزد قرمز شده بود و با توجه مراودات و ارتباطاتی که مردم جنوب فارس با بندرها و استان‌های جنوبی دارند پیش‌بینی می‌شد که در این زمینه دچار مشکل شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: روند کاهشی آمار ابتلای به ویروس کرونا در این استان، در چند روز اخیر متوقف شده‌ است.

 دکتر مهدی‌ قلیان  افزود: میانگین آمار مبتلایان به کرونا در هفته اول تیرماه نسبت‌ به هفته آخر خردادماه تقریباً ثابت بوده است.

وی تعداد فوتی های روزانه ناشی از کرونا در خراسان رضوی را کمتر از ۱۰ نفر عنوان کرد.

وی گفت: اکنون مشهد و هفت شهرستان استان خراسان‌ رضوی در وضعیت نارنجی قرار دارند و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی به سر می برند.

در تربت‌ حیدریه نیز موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹، طی هفته گذشته در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شد.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور  افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیصی قطعی به دست آمده است و اکنون ۴۶ نفر از این افراد در بیمارستان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه همچنین به رنگ‌بندی شهرستان های زیر پوشش این دانشگاه اشاره و بیان کرد: اکنون تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

در قائمشهر هم آمار بستری بیماران کرونایی دو برابر شده است این مطلب را رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر اعلام کرد و گفت : آمار بیماران بستری در بیمارستان‌های این شهرستان نسبت به سه روز پیش دو برابر شده است.

دکتر محمد گران افزود: به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی تنها در روز گذشته ۱۸ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری شدند.

طبق ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، قائمشهر یکی از سه شهرستان مازندران است که در وضعیت نارنجی باقی مانده است. آمل و نور دیگر شهرستان های دارای وضعیت نارنجی مازندران هستند. 

اگر چه سامانه ماسک رنگ کرونایی ۱۹ شهرستان دیگر مازندران را زرد ارزیابی کرده است ، ولی آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که شیوع کرونا در این استان روند افزایشی گرفته و تعداد بیماران بستری طی یک هفته گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در سه شهرستان کردستان هم وضعیت کرونا نارنجی است، به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: شهرستان‌های سنندج، قروه و کامیاران در وضعیت نارنجی و بقیه مناطق استان زرد هستند که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به سمت وضعیت قرمز می‌رویم.

دکتر ابراهیم قادری اظهار داشت: اکنون شرایط استان باثبات بوده ولی در بعضی روزها شاهد افزایش بستری ها هستیم که نشان می دهد که ویروس همچنان در گردش است.

وی با اشاره به شیوع موج پنجم کرونا در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های جنوبی اضافه کرد: به نظر می رسد که این ویروس از نوع جهش یافته موسوم به دلتا باشد که شدت واگیری آن بسیار بالاست.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک هم گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در۲۴ ساعت اخیر، ۱۵۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی شناسایی شد.

 دکتر سید محمد جمالیان افزود: ۱۸ نفر از این افراد به دلیل شدت علایم بالینی در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و  خدمات تخصصی دریافت می‌کنند.

 استاندار اردبیل نیز با اشاره به شیوع کرونا در برخی از مناطق کشور و احتمال افزایش موارد ابتلا در استان بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی و جلسات و فضاهای سر بسته تاکید کرد.

اکبر بهنامجو اردبیل اظهار کرد: از یک ماه گذشته وضعیت مبتلا به ویروس کرونا در استان تا حدودی کاهش یافته و وضعیت پایداری در استان حاکم بود ولی به منظور پیشگیری از افزایش بستری ها و انتقال این ویروس از مسافران تابستانی باید اقدامات پیشگیرانه و لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه به جز مرکز استان تمام شهرستان‌ها به وضعیت زرد در آمده‌اند، گفت: وضعیت شهرستان اردبیل نارنجی و شهرستان های همجوار هم به لحاظ حضور مسافران تابستانی شکننده است و باید پروتکل‌های اعمال شده را رعایت کنیم.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل شاخص‌های بستری جدید و بستری همزمان شیوع کرونا در استان که تا هفته گذشته در حال کاهش بود، طی چند روز اخیر به شکل تدریجی و آرام در حال افزایش است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم از زرد شدن چهار شهرستان دیگر استان خبر داد و گفت: تعداد مناطق زرد به ۶ شهرستان افزایش یافت.

 دکتر محمدرضا نیکبخت اعلام کرد:  هم اکنون شهرستان های کوهدشت، دلفان، پلدختر، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 فرماندار سلسله هم گفت: عادی انگاری و کم رنگ شدن اقدامات پیشگیرانه، باعث تغییر وضعیت رنگ‌بندی شهرستان از زرد به نارنجی شد.

از یزد هم خبر رسیده که هم‌اکنون ۳۷۳ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۲ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

 هم‌اکنون شهرستان یزد در وضعیت قرمز قرار دارد و شهرستان های اشکذر، اردکان و بهاباد در وضعیت زرد و پنج  شهرستان‌ دیگر  هم در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفت .

 

کرونا و وضعیت واکسیناسیون در استان ها

بیماری کووید۱۹ پس از همه گیری جهانی هنوز درمان و داروی اختصاصی ندارد و تنها راهی که بشر امروز برای مهار و مدیریت کرونا به دست آورده ، تولید واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

پس از شیوع کرونا و به واسطه وجود تحریم ها علیه کشور تهیه واکسن با مشکل مواجه شد اما متخصصان و دانشمندان کشور موفق به تولید واکسن شدند .

 رونمایی از واکسن ضد کرونای «نورا» ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) سپاه و محصولی تمام بومی و ملی هم خبر خوشی از توانمندی متخصصان ایرانی بود که امروز در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انجام شد.

این واکسن با تلاش ۱۶ماهه ماه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌شده و از امروز به‌طور رسمی وارد فاز بالینی می‌شود.

  سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در مراسم رونمایی از واکسن ضد کرونای «نورا» گفت: امروز داشته‌های ما با تصاعد بیشتر از داشته های روزهای اول شیوع کرونا است. تاکنون ۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند.

فرمانده کل سپاه نیز در این مراسم گفت: الان زمانی رسیده است که ما به آمریکایی‌ها واکسن بدهیم و اعلام می‌کنیم که اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آنها کمک کنیم.  

واکسیناسیون علیه کرونا در کشور ،در روزهای گذشته و پس از یک وقفه کوتاه دوباره از سرگرفته شده  و بر اساس اولویت های اعلامی برای جامعه هدف در حال تزریق است و انجام این امر می‌تواند ایمنی ایجاد کندو از نگرانی ها تا حد زیادی بکاهد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تزریق واکسن در پیشگیری از مرگ و میر بیماران کرونایی بسیار موثر است و خوشبختانه تزریق دوز دوم واکسن سالمندان و گروه های هدف در حال انجام است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان با بیان اینکه روند مرگ و میر در استان نسبت به هفته های گذشته کاهشی است افزود: بیشترین موارد فوت به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، به ترتیب در دزفول و آبادان است همچنین عمده ترین موارد مرگ در بیماران کرونایی مربوط به افرادی است که دارای بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت هستند.

هم اکنون شهرستان های اندیمشک، امیدیه، اهواز، شوش، ایذه، ماهشهر، آبادان،خرمشهر، دزفول، رامهرمز، شوشتر، دشت آزادگان و مسجد سلیمان در وضعیت نارنجی و شهرهای هندیجان، بهبهان، شادگان، باغملک، باوی، رامشیر، لالی، آغاجاری، اندیکا، هفتکل، گتوند، باوی، هویزه و حمیدیه در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان در خصوص واکسیناسیون جانبازان گفت:۱۵۰ نفر از جانبازان ۵۰ تا ۷۰درصد همچنین جانبازان شیمیایی و خانواده‌های ۲ شهید این شهرستان واکسن کرونا دریافت کردند.

علی ثامری اظهار داشت:۵۲۵ نفر از جانبازان ۲۵ تا ۴۵درصد آبادان نیز در اولویت سوم تزریق واکسن کرونا قرار دارند که بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون آنها در زمان مقرر انجام خواهد شد.

وی افزود:سایر جانبازان نیز بر اساس سند واکسیناسیون و بر اساس گروه سنی واکسین کووید ۱۹ را دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم در خصوص واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال گفت: واکسن کرونا به اندازه کافی در استان وجود دارد و نیازی به تجمع و ازدحام در مراکز درمانی نیست.

دکتر جمیل صاقی فر اظهار داشت: دلیل اصلی تجمع عدم همراهی برخی از همشهریان است، واکسیناسیون همچنان برای افراد بالای ۷۰ سال تزریق می شود و بر اساس نوبت دهی قبلی است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ،تزریق دوز دوم واکسن کرونا به جمعیت زیرمجموعه این دانشگاه به میانگین روزانه ۵۰۰ نفر رسیده است که نشانگر شتاب گرفتن روند در روزهای اخیر است.

دکتر سید فرزاد جلالی  افزود : در شرایط فعلی اولویت اصلی تزریق واکسن کرونا به افرادی است که دوز اول را دریافت کرده بودند و تا زمانی که به صورت کامل واکسیناسیون این تعداد از افراد انجام نشود ، واکسن کرونا به افراد جدید تزریق نخواهد شد.

از آنجا که هر دارویی عوارضی به دنبال دارد از اراک خبر رسیده که  ۱۳ مورد عارضه ناشی از تزریق واکسن کرونا در استان مرکزی گزارش و منجر به بستری افراد شده است.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: این افراد بستری پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت مرخص شده‌اند اما در مجموع تاکنون هیچ عارضه جدی از افراد دریافت کننده واکسن در استان گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: کمیته عوارض واکسیناسیون در همه دانشگاه‌های کشور وجود دارد و در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکنون، ۷۱ هزار نفر دُوز اول و ۲۶ هزار نفر دُوز دوم را دریافت شده که تاکنون ۶ مورد فوتی گزارش شده است که می‌تواند به واکسن مرتبط باشد اما با بررسی صورت گرفته از این ۶ مورد تنها نسبت به یک مورد مشکوک هستیم که مرگ رخداده ناشی از تزریق واکسن بوده باشد.

سرپرست مرکز بهداشت اراک نیز گفت: ۲۰ هزار دوز سهمیه واکسن کرونا روز یکشنبه وارد استان مرکزی شد و از امروز گروه‌های هدف که مرحله اول واکسن خود را زده‌اند، مرحله یادآوری واکسن را دریافت می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو هم با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهایی است که همه پلتفرم های تولید واکسن را در اختیار دارد، گفت: با تلاش متخصصان داخلی راه ۲۰ ساله در حوزه تولید واکسن کرونا در چند ماه طی شد.

 محمدرضا شانه ساز در همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور گفت: جلسات متعددی با تک تک واکسن سازها برگزار شد و با حمایت های همه جانبه اکنون ایران جزء معدود کشورهایی است که تمام پلتفرم های تولید واکسن را در اختیار دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ،تا کنون ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۲۴۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۷۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۲۰ دوز رسید.

 

شمار روزانه کرونایی‌های سمیرم ۲ رقمی شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم از ۲ رقمی شدن دوباره شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در این شهرستان خبر داد.

دکتر علی‌اصغر صبوحی روز یکشنبه اظهار داشت: وضعیت شهرستان نارنجی است و همین امروز ۱۵ نفر به شمار کرونایی‌های سمیرم اضافه شده است.

به گفته وی، پیش از این و در هفته‌های گذشته، تعداد مبتلایان روزانه یک رقمی بود اما در ۴۸ ساعت گذشته، باردیگر این عدد ۲ رقمی شد.

مدیر شبکه بهداشت سمیرم با اشاره به گردشگرپذیر بودن این خطه تصریح کرد: این موضوع مثل سابق نیست که گردشگر فقط روزهای پایانی هفته و تعطیلات به سمیرم سفر کند بلکه با وجود آب و هوای خوب این شهرستان، روزانه شاهد تردد و حضور مسافران در تفرجگاه‌ها هستیم.

دکتر صبوحی تاکید کرد: خطر شیوع کرونا از نوع جهش یافته افریقایی جدی است و مسافرت و تردد غیرضروری در این وضعیت، خطر ابتلا را بیشتر می‌کند.

به گفته این مسوول، روزانه شاهد حضور مردم و مسافران در برخی مناطق گردشگری همچون آبشار سمیرم هستیم که همین موضوع، نگرانی ما را بیشتر کرده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم به غربالگری جامعه عشایری در سال گذشته و امسال اشاره کرد و گفت: شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در جمعیت بومی این شهرستان، پایین است.

صبوحی ادامه داد: حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت و چهار هزار خانوار عشایری در هر چهار بخش و حاشیه روستاهای سمیرم به مروز غربالگری می‌شوند.

وی تصریح کرد: در محل‌های تجمع عشایر نیز مواد ضدعفونی و گندزُدا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و بازدیدهای کارشناسان بهداشت محیط نیز تداوم خواهد داشت.

بخش بهداشت و درمان سمیرم دارای ۳۶ خانه بهداشت، ۶ پایگاه سلامت روستایی، ۶ پایگاه اورژانس ۱۱۵ و یک بیمارستان۸۶ تختخوابی(بیمارستان سیدالشهدا) در کنار درمانگاه شهید پیرمرادیان سپاه ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان است.

شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان، بزرگترین منطقه ییلاقی عشایر ایل قشقایی کشور با حدود چهار هزار خانوار محسوب می‌شود.

این شهرستان با افزون بر ۹۰ هزار جمعیت ثابت و عشایری در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

 

احتمال شکل‌گیری موج پنجم کرونا در چهارمحال و بختیاری نگران‌کننده است

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا در ۱۵ شهرستان کشور در هفته اخیر و کُند شدن روند کاهشی این ویروس در استان، زنگ خطر شکل‌گیری موچ پنجم کرونا در استان و کشور به صدا درآمده است.

سید راشد جزایری روز یکشنبه با اشاره به کُند شدن روند نزولی شیوع کرونا در استان، افزود: این وضعیت نگران‌کننده است و چنانچه تداوم یابد روند شیوع ثبات می‌شود و پس از آن روند صعودی به خود می‌گیرد.

وی ادامه داد: اجتماعات سبب شد تا روند نزولی کرونا در استان کُند و موارد سرپایی و مبتلا نسبت به روزهای اوج کاهش کرونا در استان افزایش یابد.

جزایری تصریح کرد: برای حفظ روند کاهشی نیاز به رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی است و همچنان تاکید می‌شود تا مردم از برگزاری تجمعات گسترده عروسی و عزا خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه از مراجعه ۴۵۸ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد آزمایش ۱۶۲ نفر مثبت اعلام شد.

جزایری تصریح کرد: از این تعداد ۴۴ نفر بستری شدند و ۱۱۸ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی همچنین از فوت ۲ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان از ابتدای شیوع تاکنون به یک هزار و ۱۴۱ نفر رسید.

جزایری خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی(پرخطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد( خطر متوسط) قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۴۰ هزار و ۶۳۲ مورد نمونه‌گیری در این استان انجام شده است که بر اساس آن ۴۷ هزار و ۹۶۱ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ با فوت سه تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون در این استان به ۲ هزار ۲۵۶ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته با شناسایی ۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۲۰۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۹۵۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۰ مورد بود که ۵۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۰ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۰۳، بهار ۹۸۱، تویسرکان یک هزار و ۲۲، رزن ۷۷۲، درگزین ۲۸۹، فامنین ۳۱۸ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۵ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۸۶ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۱۸ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۹۶۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان چهار شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن و  اسدآباد» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

۲ فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲ فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به ۸۰۵ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان روز یکشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۰ هزار و ۱۷ نفر افزایش یافت.

وی افزود: همچنین ۲۶ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند  و مجموع بستری های استان به ۷۷ نفر رسید.

دکتر کریمیان یاد آور شد: مهران با هفت بستری جدید و ایلام با پنج نفر بیشترین بستری ها را دارا هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: همچنین از بستری های جدید چهار نفر آبدانان، چهار نفر دهلران، سه نفر ایوان، یک نفر چوار، یک نفر ملکشاهی و یک نفر مربوط به چرداول است.

وی افزود: شهرستان مهران در وضعیت قرمز، ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

افزایش ۴ درصدی بیماران سرپایی کرونا مثبت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در هفته گذشته شاهد تداوم روند افزایشی در موارد سرپایی مثبت کرونا بوده‌ایم و تعداد بیماران سرپایی مثبت در کشور نسبت به هفته قبل‌تر حدود چهار درصد افزایش داشته است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: در هفته گذشته تعداد بستری شدگان بیماری در کشور نسبت به هفته قبل‌تر تغییر چندانی نداشته و به طور کلی می‌توان گفت که شیب نزولی نمودار بستری شدگان بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متوقف شده است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، هرمزگان، بوشهر و یزد دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: نمودار موارد بستری شدگان کووید ۱۹ در استان سیستان و بلوچستان همچنان با شیب تندی رو به افزایش است، به طوری که میزان بروز موارد مثبت بستری در این استان برای اولین بار طی یک سال گذشته به میزان متوسط کشور رسیده است.

وی افزود: همچنین در هفته‌ای که گذشت، استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

لاری بیان کرد: طبق آخرین گزارش‌های واصله، استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران،گیلان، همدان، آدربایجان غربی و ایلام دارای کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: از ۲۶ خرداد تا دوم تیر سال جاری بیش از ۳۰ هزار اخطار به مراکز تهیه، توزیع عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و کارگاهی در کشور به دلیل سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر شده است و تعداد ۷۸۶ مورد از اماکن مذکور به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمپ شده‌اند.

 

۷۰ بیمار کووید ۱۹ به تخت های بستری البرز انتقال یافتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که اکنون ۵۱۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۷۰ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: ۶ بیمار کووید ۱۹طی ۲۴ ساعت گذشته در استان فوت کردند و شمار جانباختگان به چهار هزارو ۲۵۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: ۴۷ هزار و ۳۴۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شدند که ۴۲ هزار و ۵۷۶ بیمار آنان بهبود یافته اند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت  و درمان استان البرز به مردم برای پیشگیری از شیو.ع کرونا رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و شستن دست ها است .

از مجموع هفت شهرستان البرز ۲ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

 

افزایش تدریجی و آرام شاخص‌های شیوع کرونا در استان اردبیل

شاخص‌های بستری جدید و بستری همزمان شیوع کرونا در استان اردبیل که تا هفته گذشته در حال کاهش بود، طی چند روز اخیر به شکل تدریجی و آرام در حال افزایش است.

بستری بیماران جدید کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان که تا ۱۷ نفر تنزل کرده بود، طی شبانه‌روز گذشته افزایش یافت و در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ نفر مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند.

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این استان نیز که تا ۱۴۲ نفر کاهشس یافته بود، با افزایش ۳۰ نفری هم اکنون به ۱۷۲ نفر رسیده است.

بنا به این گزارش، هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز یکشنبه اعلام کرد: طی شبانه‌روز گذشته با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ بستری در مراکز درمانی استان، شمار جانباختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان به یک هزار و ۸۲۶ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی با اشاره به بهبودی و ترخیص ۲۶ نفر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، شمار افراد بستری مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان را نیز ۳۵ نفر اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی، خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

وی گفت: برای مهار بیماری کووید.۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

دکتر حبیب‌زاده، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

عادی انگاری وضعیت کرونا در جنوب غرب خوزستان نگران کننده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با انتقاد از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان گفت: عادی نگاری عجیبی در خصوص کرونا در جنوب غرب خوزستان شکل گرفته است.

دکتر شکراله سلمان زاده یکشنبه اظهار داشت: وضعیت رنگ بندی کرونا در شهرستان‌های تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آبادان نارنجی و پرخطر است که بیانگر این واقعیت است که منطقه هنوز از پیک چهارم بیماری خارج نشده است.

وی افزود: کماکان موارد ابتلا به کووید ۱۹ در منطقه بالا است و چهار بیمارستان در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان همچنان درگیر این بیماری هستند و روند ابتلا و بستری بیماران افزایشی است.

سلمان‌زاده نسبت به احتمال ورود شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان به پیک بعدی بیماری کووید ۱۹ هشدار داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۰۱ نمونه گرفته شده ۹۱ مورد جدید مثبت گزارش شد که ۲۶ نفر مربوط به آبادان، ۱۵ نفر خرمشهر و ۵۰ نفر مربوط به  شادگان می باشند.

وی به فوت یک بیماری کرونایی در خرمشهر در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و اظهار داشت:در همین مدت ۴۲ بیمار بستری و ۲۷ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند و در حال حاضر ۱۹۱ بیمار در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: از ابتدای فراگیری کرونا تاکنون ۱۹۷ هزار و ۸۳۹ نفر با علائم بیماری به مراکز درمانی جنوب غرب خوزستان مراجعه کردند ۱۲ هزار و ۴۹۷ نفر آنها در بیمارستان‌های منطقه بستری شدند.

تردد با استان‌های جنوبی خطر شیوع کرونای هندی را افزایش می‌دهد

وی به آزمایش همه موارد غیرعادی و غیر معمول بیماری در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان اشاره کرد و افزود:تردد شهروندان برای کار و یا مسافرت به استان های جنوبی زیاد است و این امر احتمال فراگیری کرونای هندی در منطقه را افزایش داده است.

سلمان‌زاده با انتقاد از همکاری نکردن برخی از دستگاه‌های اجرایی با طرح شهید سلیمانی در جنوب غرب خوزستان گفت:فقط سپاه و دانشگاه در اجرای طرح شهید سلیمانی به وظایف خود عمل می‌کنند.

وی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، حضور نیافتن در تجمع‌های خانوادگی و مناسبتی، اجرای کامل طرح شهیدسلیمانی و واکسیناسیون را راه‌های اصلی مبارزه با کووید ۱۹ دانست و گفت:هم‌اکنون واکسیناسیون گروه ۷۰ سال به بالا در حال اجرا است و منتظر ابلاغ گروه سنی بالای ۶۵ سال هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان افزود:متاسفانه برخی از افراد گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند.

وی اظهار داشت:ترکیبی از واکسین‌های چینی، استرازنکا و ایرانی به گروه‌های هدف در منطقه تزریق می‌شود.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان های زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره مند هستند.

 

وضعیت زرد کرونا در سلسله نارنجی شد

فرماندار سلسله گفت: عادی انگاری و کم رنگ شدن اقدامات پیشگیرانه، باعث تغییر وضعیت رنگ‌بندی شهرستان از زرد به نارنجی شد.

مرتضی مهدوی کیا روز یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت کرونا اظهار داشت: از ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات، به دلیل تبلیغات حضوری داوطلبان و شور و هیجان انتخاباتی که بر شهرستان حاکم بود نگرانی هایی درخصوص تغییر وضعیت به قرمز وجود داشت که قابل پیش بینی بود.

وی با اشاره به لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و انتقاد از شیوه حضوری تبلیغات نامزدهای انتخاباتی عنوان کرد: با توجه به اعمال محدودیت و رعایت پروتکل های بهداشتی در ستادهای انتخاباتی و شعب اخذ رای، اجازه ندادیم وضعیت شهرستان حاد شود با این حال از زرد به نارنجی تغییر یافت.

مهدوی کیا با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل های رنگ بندی نارنجی توسط بانک ها و ادارات شهرستان بیان کرد: برای کنترل کرونا با کسی تعارف نداریم و هر مدیری که در این خصوص کوتاهی کند برکنار خواهد شد همچنان که پیش از این مدیر یکی از ادارات شهرستان به دلیل کوتاهی در انجام وظایف محوله از سوی ستاد مدیریت کرونا عزل شد.

وی افزود: از مردم انتظار می رود تا رسیدن به وضعیت پایدار و مناسب، ستاد مدیریت کرونای شهرستان را یاری دهند و کسبه و بازاریان درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری لازم را داشته باشند تا مجبور به اعمال محدودیت های جدید و بسته شدن بازار نشویم.

فرماندار سلسله ادامه داد: با توجه به دستورالعمل های رنگ بندی نارنجی باید ورود خودروهای پلاک غیربومی توسط پلیس راهور، آرامستان های سطح شهر توسط شهرداری و مناطق گردشگری پربازدید نیز توسط میراث فرهنگی کنترل شوند.

 

۹۸ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۹۸ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۸۴ بیمار در کاشان و ۱۴ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را هشت نفر اعلام و اضافه کرد: هفت نفر از بیماران در کاشان و یک نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت به دلیل کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش نشده است.

ثبت ۴۲ مورد جدید کرونا

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۲ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۶۵۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان با سن هشت تا ۷۳ سال بستری و تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۷ هزار و ۶۸۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۸۷۹ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۹۸۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

احتمال ورود دلتا کرونا به خوزستان وجود دارد

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: احتمال بسیار می رود درآینده نزدیک دراستان نیز شاهد ورود گونه جدید کرونا یا همان دلتا ویروس که مواردی از آن در استان‌های جنوبی کشور گزارش شده، باشیم.

دکتر مهران احمدی بلوطکی روز یکشنبه اظهار داشت: میزان مراجعات ما در۲ هفته اخیر همچنان کاهشی و ثابت است و به طور متوسط روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به مراکز بهداشتی غرب اهواز مراجعه می کنند که تست پی سی آر ۵۰ درصد آنها مثبت است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به مراتب نسبت به گذشته پایین تر آمده و به طور متوسط حدود ۶۰ درصد دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم رعایت می شود که این موضوع نگران کننده است.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: با توجه به محموله جدید واکسن سینوفارم، دوز دوم واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاصی که دوز اول را دریافت کرده بودند، از طریق اطلاع رسانی مراکز بهداشتی در حال انجام است.

وی افزود: به احتمال زیاد در چند روز آینده، واکسن کووبرکت در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما ادامه واکسیناسیون گروه های سنی را به طور گسترده تر در دستور کار قرار می دهیم.

احمدی بلوطکی گفت: درصورت دریافت تعداد دوز بیشتر واکسن، واکسیناسیون گروه سنی۶۰ تا ۶۴ سال و افراد بالای ۶۰ سال که از زدن واکسن جا مانده اند انجام می شود.

واکسیناسیون سالمندان در صورت موجودی واکسن، تیرماه به پایان می رسد

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده و در صورت موجودی واکسن، واکسیناسیون سالمندان در تیرماه امسال به پایان می رسد و بعد از آن واکسیناسیون گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال دارای بیماری زمینه ای را شروع می کنیم.

دبیر شورای سلامت اهواز در خصوص عوارض واکسیناسیون کرونا گفت: برخی افراد  پس از تزریق واکسن  تماس می گیرند که بعد از تزریق واکسن دچار بدن درد، تب و ... شده اند که تعداد آنها محدود است.

وی افزود: ما در غرب اهواز تاکنون ۴۰ هزار دوز واکسن تزریق کرده ایم و قطعا عده ای بعد از تزریق واکسن دچار علائم خفیفی شده اند که طبیعی است ولی تاکنون عارضه خاصی مشاهده نکرده ایم.

در حال حاضر ۱۳ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی و ۱۴ شهرستان در حالت زرد کرونایی هستند. تاکنون ۲۱۵ هزار خوزستانی تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند.

 

۱۰ هزار و ۶۳۸ مورد نمونه‌گیری کرونا در شهرستان بروجن انجام شد

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن گفت: در سه ماهه نخست سال‌جاری ۱۰ هزار و ۶۳۸ مورد نمونه‌گیری ویروس کرونا در این شهرستان انجام شده است که از این تعداد نتیجه آزمایش سه هزار و ۸۹۱ نفر مثبت بود.

محمدحسن کرمی روز یکشنبه تاکید کرد: همچنین از این تعداد ۵۶ نفر در شهرستان بروجن به‌علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

وی از تزریق واکسن کرونا به ۶ هزار و ۵۸۱ نفر از شهروندان شهرستان بروجن در مرحله نخست خبر داد و افزود: هم‌اکنون مرحله دوم تزریق واکسن کرونا در این شهرستان در حال انجام است.

کرمی تصریح کرد: هم‌اکنون افزون‌بر ۹۰ درصد از کارکنان دستگاه‌های اجرایی و ۶۰ درصد بازاریان، مردم و گروه‌های مختلف از ماسک استفاده و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

وی یادآور شد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای تمامی مردم و گروه‌های مختلف، در راستای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ضروری و الزامی است.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۳۹ هزار و ۹۴۳ مورد نمونه‌گیری در چهارمحال و بختیاری انجام گرفته که براساس آن ۴۷ هزار و ۷۴۵ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

هم‌اکنون شهرستان‌های کوهرنگ، سامان، بن، اردل، خانمیرزا و کیار در وضعیت زرد و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (خطر زیاد) شیوع کرونا قرار دارد.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

 

سه نفر دیگر در لرستان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سه نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در استان قربانی کرونا شدند و شمار جانباختگان به یک هزار و ۹۱۴ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین شبانه روز گذشته ۱۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۰ هزار و ۹۹۱ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۷۹هزار و ۷۵۶نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۵هزار و ۶۷۸ مورد پاسخ داده شده و ۲۵۴ هزار و ۶۸۵ نمونه آن منفی بوده است.

به گفته کوشکی اکنون ۳۳۷ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های کوهدشت، دلفان، پلدختر، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین در حال حاضر شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله در وضعیت نارنجی هستند.

 

وضعیت شیوع کرونا در چهار شهر دیگر لرستان زرد شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: وضعیت شیوع کرونا در چهار شهر دیگر استان زرد شد و تعداد مناطق زرد به ۶ شهرستان افزایش یافت.

دکتر محمدرضا نیکبخت روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد:  هم اکنون شهرستان های کوهدشت، دلفان، پلدختر، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین در حال حاضر شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله در وضعیت نارنجی هستند و طی هفته گذشته ۹بیمار کرونایی استان فوت کردند و مجموع جان باختگان به یک هزار و ۹۱۱ نفر رسید.

شمار مبتلایان کرونا در لرستان تا روز شنبه ششم تیر به ۱۲۰ هزار و ۸۸۰ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی اسامی استان های قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها اسامی استان های نارنجی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های زرد اسامی استان های آبی رنگ بندی کرونا اسامی استان های نارنجی در کشور اسامی استان های نارنجی کشور اسامی استان های زرد ایران رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی استان رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها رنگ بندی جدید شهرها کرونای هندی رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.