طبق گزارش وزارت بهداشت در شنبه 5 تیر، در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۲۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸۳ هزار و ۷۱۱ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۵ تیرماه ۱۴۰۰) براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷هزار و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۶۵ نفر از آنها بستری و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و  ۱۵۷ هزار و ۹۸۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۷۰۴ نفر از بیماران بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.۳ هزار و ۱۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۳ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۷۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۰ دوز رسید.

به گزارش وزارت بهداشت همچنین، در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

 

پنجم تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هم اکنون در استان های جنوبی شاهد افزایش روند کرونا هستیم و این درحالی است که مسئولان وزارت بهداشت از نیمه‌های خرداد گسترش وضعیت قرمز کرونایی و افزایش جدی شمار بیماران بستری در نوار جنوبی کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر را بارها گزارش کرده بودند.

مقایسه آمارها و ارقام هفته چهارم خرداد ماه جاری نسبت به سوم، نشان از روند افزایشی آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و شمار جان‌باختگان کرونا دارد که شواهد موج پنجم کرونا از استان‌های جنوبی مشاهده شده و به نواحی مرکزی ایران رسیده و به زودی تمام کشور را درگیر خواهد کرد.

استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر ، کرمان و یزد در شرایط بحرانی کرونا قرار دارند و این هشداری برای سایر استان هاست.

در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

در همین حال حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی امروز شنبه پنجم تیر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کرونا نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته است، گفت: البته چند استان حالت ویژه‌ای دارند و مقداری حالت استثنایی دارند. شرایط استان‌های جنوبی چون بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان مقداری متفاوت است اما در بقیه استان‌ها روند نزولی بوده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم، گفت: البته نباید کاملاً نسبت به این مساله مطمئن باشیم، باید شیوه‌نامه ها را مراعات کنیم. امروز در کشورهای مختلف جهان، در اروپا، روسیه، شرق آسیا موج جدیدی را شاهد هستیم. در اطراف خودمان در همسایگان شرقی و غربی هم تا حدودی شاهد خیز و موج جدید کرونا هستیم به همین دلیل باید کاملاً مراعات کنیم.

 دکتر حسن روحانی با بیان اینکه این روزها در کشورهای مختلف اروپا، روسیه و شرق آسیا شاهد موج جدید این بیماری هستیم، گفت: به همین دلیل نمی توان نسبت به آینده با قطعیت سخن گفت و مراعات پروتکل های بهداشتی همچنان لازم و ضروری است.

وی افزود: نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که در آینده با خیز جدید دیگری مواجه نیستیم. بنابراین باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه انجام ‌دهیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید به ساخت واکسن کرونا در کشور افتخار کنیم، گفت: اقدام مقام معظم رهبری در استفاده از واکسن ایرانی، بهترین تشویق برای دانشمندان ایرانی است

رئیس جمهور با بیان اینکه درخصوص بیماری کرونا شاهد روند کاهشی در کشور هستیم، گفت: البته چند استان جنوبی کشور شرایط ویژه دارند اما درمجموع شاهد یک خیز جدید و موج جدید بیماری در کشور نیستیم اما همچنان باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی در دستور کار همه ما باشد.

در همین ارتباط سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۳۲ شهر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، گفت: مردم نگران تزریق دوز دوم واکسن کرونا نباشند زیرا به اندازه کافی توزیع و در دسترس قرار گرفته است.

علیرضا رییسی روز شنبه و پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، افزود: روند واکسیناسیون تسریع خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم نگرانی در رابطه با واکسن علیه کرونا نداشته باشند، اظهارداشت: امروز هم تزریق واکسن افراد ۷۰ سال به بالا و جاماندگان این گروه سنی انجام می شود و واکسن به اندازه کافی موجود بوده و مردم دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در ماه های آینده بیش از هشت میلیون دوز واکسن داخلی علیه کرونا در اختیار مردم قرار می گیرد و واکسن های وارداتی نیز خواهیم داشت.

به گفته رئیسی، در حال حاضر در استان های جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان ، کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد شاهد افزایش روند کرونا هستیم .

وی افزود: بطور کلی ۳۲ کشور از لحاظ وضعیت کرونا قرمز، ۱۷۴ شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر نیز زرد هستند و روند شیوع کرونا در استان های هرمزگان و بوشهر گرچه افزایشی بود اکنون کندتر شده و بطور کلی روند این بیماری در کشور نزولی است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی نگیریم شاهد شیوع  مابقی استان ها نیز به دلیل گرما و جهش های مختلف کرونا خواهیم بود. 

رئیسی اظهار داشت: در حال حاضر هندوستان بیشترین مرگ و میر ناشی از کرونا را دارد و در جنوب شرق آسیا و همسایگی شرق نیز میزان بیماری رو به افزایش است.

 

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

اگر چه طبق ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رنگ کرونایی مازندران از امروز شنبه زردتر شده است، ولی آمار بیماران بستری طی چند روز گذشته روند افزایشی داشته و نگرانی ورود این استان به موج پنجم کرونا را جدی‌تر کرده است.

طبق این ارزیابی تازه سامانه ماسک که اعمال آن از امروز پنجم تیر ماه شروع شده ، تعداد شهرستان های دارای وضعیت کرونایی نارنجی مازندران طی یک هفته کم شده و از پنج شهرستان به سه شهرستان کاهش یافته و مناطق دارای وضعیت زرد هم به ۱۹ شهرستان رسیده است.

طبق این ارزیابی در حال حاضر وضعیت شهرستان های قائمشهر ، آمل و نور نارنجی است. وضعیت کرونایی رامسر و نوشهر طی یک هفته گذشته بهبود یافته و از امروز تحت اعمال مقررات وضعیت زرد قرار گرفته اند.

در استان بوشهر هرچند طبق اعلام سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اوایل خرداد ماه همزمان با فروکش کردن موج چهارم پاندمی کرونا، از ۱۰ شهرستان استان بوشهر هفت شهرستان در وضعیت نارنجی پرخطر و سه شهرستان در وضعیت زرد با خطر متوسط قرار داشتند اما به ناگاه از ۲۷ خرداد ماه نقشه کرونا در استان بوشهر به سمت قرمز خیلی پرخطر تغییر رنگ داد و در زمان حاضر ۶ شهرستان دیر، تنگستان، عسلویه، کنگان، دشتستان و دشتی در وضعیت قرمز و شهرستان‌های دیلم،گناوه، بوشهر و جم نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

با توجه به جهش‌های جدید ویروس کرونا و همسایگی شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر با هرمزگان ، خطر خیز دوباره این ویروس مرگبار درهفته‌های اخیر بارها از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام شده بود اما این ویروس در سایه برخی بی‌توجهی و ساده انگاری‌ها امروز با ابتلای روزانه ۴۵۰ نفر در استان بوشهر به اوج خود رسیده‌است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان  استان آذربایجان غربی ، ۱۰ شهرستان در وضعیت زرد است و شهرستانی با وضعیت قرمز در استان نداریم.

علی مصطفوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: هم اینک شهرستان های مهاباد، نقده، تکاب، اشنویه، پیرانشهر و سردشت در جنوب و شوط، پلدشت، چالدران و چایپاره ضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی اضافه کرد: ارومیه به همراه شهرهای خوی، سلماس و ماکو در شمال آذربایجان غربی و شهرهای شاهین دژ، میاندوآب و بوکان در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای زرد و نارنجی از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

نتایج مثبت تست‌های کرونا افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان در یک هفته اخیر روند افزایشی به خودگرفته است و در این خصوص آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: افزایش تست‌های مثبت کرونا، نشانه خوبی در جامعه نیست و می‌تواند هشداری برای شروع مجدد موج بیماری کووید ۱۹ باشد.

وی با بیان اینکه در خرداد تست‌های مثبت کرونا در استان اصفهان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بود، اظهار داشت: در یک هفته اخیر این شاخص به بین ۲۵ تا ۳۰ درصد رسید و افزایش یافت.

نجیمی با اشاره به قرمز شدن تعداد بیشتری از شهرهای مناطق جنوبی کشور در روزهای اخیر، تصریح کرد: با توجه به اینکه اصفهان در مرکز کشور و محورهای اصلی تردد قرار دارد اگر مراقبت‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است با موج پنجم کرونا و قرمز شدن وضعیت برخی از شهرستان‌ها مواجه شویم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حدود ۸۴۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: در روزهای اخیر آمار بستری بیماران کرونایی به طور تقریبی ثابت مانده است که با توجه به افزایش تست‌های مثبت احتمال بالا رفتن این آمار نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر شهرستان‌های اصفهان، خمینی شهر، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، فلاورجان، لنجان، مبارکه، نجف آباد، کاشان و نطنز در وضعیت نارنجی (پر خطر) کرونا قرار دارند، تاکید کرد: وضعیت این شهرستان‌ها در زمینه کرونا شکننده است.

از سوی دیگر مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک جهش ویروس کرونا در استان نسبت به ماه‌های گذشته در این استان افزایش چشمگیری یافته است.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: شهرهای زاهدان، ایرانشهر، خاش و زابل در وضعیت قرمز و شهرهای بمپور،چابهار،زهک،سراوان،سرباز، قصرقند، راسک، سیب‌وسوران، میرجاوه، نیکشهر، هیرمند و گلشن در وضعیت نارنجی و شهرهای تفتان، دلگان، دشتیاری، فنوج، کنارک، مهرستان، نیمروز و هامون نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های کرونایی همچنان در سیستان و بلوچستان پابرجاست ادامه داد: تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و  محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد.

وی با بیان اینکه عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

 شدت سرایت و همه‌گیری ویروس کرونا هم‌اینک در استان بسیار بالاست و حدود سه برابر هفته‌های پیش است.

خبر دیگر اینکه به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در زمان حاضر ۶ شهرستان این استان از جمله شهرستان زنجان رنگ زرد کرونایی به خود گرفته‌اند اما ۲ شهرستان دیگر همچنان قرمز هستند.

دکتر پرویز قزلباش  با اشاره به وضعیت کرونایی استان افزود: بر اساس آخرین آمار اعلام شده شهرستانهای ایجرود، خدابنده، زنجان، سلطانیه، طارم و ماهنشان زرد کرونایی بوده اما شهرستانهای ابهر و خرمدره قرمز هستند. 

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۵۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که هشت  مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است.

این مسوول ادامه داد: شمار فوتی های کرونایی از زمان شیوع کرونا تاکنون به رقم یک‌هزارو ۴۹۴ نفر رسیده است و روز گذشته یک مورد فوتی در استان گزارش شد.

از شهر کرد خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که با تغییر رنگ شهرستان کیار از نارنجی به زرد، تعداد مناطق خطر متوسط شیوع کرونا در استان به ۶ شهرستان افزایش یافت.

مجید شیرانی افزود: در حال حاضر شهرستان‌های کوهرنگ، سامان، بن، اردل، خانمیرزا و کیار در وضعیت زرد و شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (خطر زیاد) شیوع کرونا قرار دارند.

وی با اشاره به تداوم کاهش شیوع کرونا در استان، اظهار داشت: این موضوع در تعداد بیماران سرپایی و بستری مشهود است.

شیرانی ادامه داد: با کاهش شیوع کرونا به دنبال رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یک سو و واکسیناسیون جمعیت گروه‌های سنی و هدف از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در شرایط مناسب‌تری قرار خواهیم گرفت و احتمال اعمال تعدیل در برخی محدودیت‌ها وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه از مراجعه ۴۱۵ بیمار مشکوک مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد آزمایش ۹۵ بیمار مثبت اعلام شد که ۸۵ نفر به صورت سرپایی و ۱۰ نفر با بستری در مراکز درمانی استان تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنین از فوت یک بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: بر این اساس تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۱۳۹ نفر افزایش یافت.

شیرانی، تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان را ۱۴۱ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد حال ۲۵ بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در بندر عباس سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به روند صعودی شیوع کرونا در استان، گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته ۱۴۷ فرد مبتلای دیگر به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و شمار بستری ها در هرمزگان به ۶۷۴ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در حال حاضر از مجموع بستری های کرونا در بیمارستان های هرمزگان، ۹۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال ۱۱ نفر از آنها وخیم گزارش شده است و پزشکان امید چندانی به زنده بودن آنها ندارند.

وی با اشاره به فوت یک مبتلای دیگر به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تصریح کرد: بیمار یک بانوی ۷۳ ساله از شهرستان میناب بود و اکنون مجموع فوتی های کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۴۱۸ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: در طول یک هفته گذشته شاهد افزایش ۱۹ درصدی موارد غربالگری و تست کرونا و همچنین افزایش هفت درصد موارد مثبت در استان بودیم، اما میزان فوتی های کرونا در همین بازه زمانی هفت درصد، موارد بستری هشت درصد و بستری در بخش مراقبت های ویژه ۱۸ درصد کاهش داشته است.

دکتر نوروزیان وضعیت همه شهرستان های هرمزگان بسیار پرخطر ارزیابی کرد و گفت: براساس ارزیابی های وزارت بهداشت هم اکنون شهرستان های بندرعباس، بندرلنگه، بستک، پارسیان، بندرخمیر، جاسک، حاجی آباد، میناب، کیش، قشم و رودان در وضعیت قرمز، شهرستان های سیریک و بشاگرد در وضعیت نارنجی و شهرستان بوموسی در وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

همچنین شمار شهرستان‌های نارنجی کرونایی استان مرکزی براساس آخرین وضعیت اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ۶ شهرستان افزایش یافت.

دکتر سید " محمد جمالیان" رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در پنجم تیرماه جاری شهرستان‌های اراک، ساوه، شازند، خمین، تفرش و دلیجان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

وی تاکید کرد: اکنون شهرستان‌های زرندیه، کمیجان، خنداب، محلات، فراهان و تفرش نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در رنگ بندی هفته گذشته، شهرستان اراک، ساوه، دلیجان و خنداب در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار داشت.

پنجم تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

همچنین آمار و هشدارهای مسوولان لرستان حاکی از آن است که احتمال وقوع موج پنجم همه گیری کرونا در این استان دور از انتظار نیست همچنان که هفته گذشته یکهزار و۹۲ بیمار جدید شناسایی شد و ۹ نفر نیز جان باختند.

این درحالی است که بدون شک تعداد بیماران مبتلا به کرونا در هفته گذشته بیش از این رقم بوده چراکه عده ای هرچند با داشتن علائم بیماری اما بدون مراجعه به مراکز آزمایشگاههای تشخیص کرونا خود را قرنطینه می کنند و برخی افراد به ویژه روستاییانی که دورتر از شهرها قرار دارند به دلیل بعد مسافت رغبتی به انجام آزمایش ندارند.

در حال حاضر سلسله، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه استان در شرایط نارنجی شیوع کرونا هستند اما آمار روزانه اعلامی توسط دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد خبری از کاهش میانگین مبتلایان جدید و فوتی های روزانه نیست بنابراین شاید رفته رفته به شرایط قرمز نزدیک شویم.

در یزد در شبانه‌روز گذشته از ۶۳۲ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۳۸ فرد جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.

به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا در چند روز اخیر و افزایش نگرانی از ورود به پیک پنجم بیماری در صورت تداوم روند افزایش فعلی، با توجه به اعلام وضعیت قرمز شهرستان یزد، و هشدار نارنجی در بیشتر شهرستان ها و شکنندگی وضع موجود در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی موارد ابتلا و بستری رو به افزایش خواهد بود. 

شهرستان های اردکان و بهاباد در وضعیت زرد کرونایی و هشت شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی قرار دارد. با توجه به اظهارات سخنگوی دانشگاه روند سرعت انتشار ویروس کرونا که عامل بیماری کووید ۱۹ است، در استان  رو به افزایش است.

از سوی دیگر دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: مناطق نارنجی خراسان جنوبی به چهار شهرستان افزایش یافت و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان و درمیان در وضعیت پرخطر شیوع کرونا هستند.

غلامرضا شریف‌‎زاده افزود: براساس جدیدترین به‌روز رسانی جدول رنگ‌بندی کشور از امروز (پنجم تیر)، شهرستان درمیان هم به مناطق نارنجی استان خراسان جنوبی اضافه شد.

وی گفت: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، قاینات و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های خوسف، سرایان، سربیشه، زیرکوه، طبس، فردوس و بشرویه در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به قرمز بودن برخی شهرها در استان‌های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد مردم از سفر به این استان‌ها خودداری کنند.

در خوزستان نیز بر اساس اطلاعات ثبت‌ شده در سامانه ماسک وزارت بهداشت، در ایران نیز موج جدیدی از ابتلا به کرونا در حال شکل‌گیری است و شهرهای زیادتری به وضعیت قرمز تبدیل شده اند که این موضوع هشدار دهنده است.

دکتر سید محمود علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان  با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت استان پایدار اما شکننده است گفت: اگرچه در حال حاضر هیچ یک از نقاط خوزستان در وصعیت قرمز قرار ندارد اما نباید تصور کرد که همه چیز تمام شده و عادی انگاری رواج پیدا کند.

در حال حاضر ۱۳ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی و ۱۴ شهرستان زرد کرونایی هستند.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» افزود: براساس آخرین آمارها از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون ۲ هزار و ۲۵۳ نفر در استان همدان براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. 

وی اظهار داشت: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته با شناسایی ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۱۸۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۹۲۸ نفر رسید.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان چهار شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن و  اسدآباد» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گفته دکتر «محمود کریمی» سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه اظهار داشت: بعد از اینکه شیب سرایت ویروس کرونا برای مدت یک ماه در ساوه و زرندیه نزولی داشت و تقریبا ثابت ماند اما در روزهای نخست ماه تیر، شرایط به نحو دیگری رقم خورد.

وی افزود: طبق آمارهای موجود، شمار افرادی که در این شهرستان ها از ابتدا تا پایان روز پنجم تیر به کرونا مبتلا شدند در مقایسه با آخرین هفته از خرداد بیش از ۱۷ درصد افزایش نشان می دهد.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: این روند افزایشی برای نخستین بار و بعد از یک ماه که تقریبا شرایط به ثبات نسبی رسیده بود، رخ داد و زنگ خطری برای شروع موج پنجم اشاعه ویروس کرونا در ساوه و زرندیه محسوب می شود.

از رشت خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: شمار بستری های مبتلا به کرونا در شهرستان های گردشگری استان رو به افزایش است.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: هم اکنون  منحنی بسترها در شهرستان های مهمان پذیر استان گیلان شامل ماسال، آستارا، شفت و املش صعودی است.

وی با اشاره به تغییر رنگ کرونایی شهرستان آستارا از زرد به نارنجی بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک خاطر نشان کرد: با توجه به این تغییر رنگ، رعایت شیوه نامه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در همه جا به ویژه در اماکن مسافرپذیر باید دقیق و با حساسیت بیش از پیش رعایت شود.

بر اساس این گزارش، هم اکنون شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، ماسال، رضوانشهر، تالش و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و به این ترتیب تعداد شهرستان های زرد از ۱۶ به ۱۵ شهرستان کاهش یافت.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که اکنون ۵۲۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۵۴ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی گفت: با مرگ ۶ بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری به چهار هزار و ۲۴۸ نفر رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را از روز شنبه پنجم تیرماه اعلام کرد که براساس آن هشت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، جوانرود و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس این گزارش، وضعیت شهرستان قصرشیرین نسبت به رنگ بندی ۲۷ خرداد ماه از زرد به نارنجی و شهرستان جوانرود از نارنجی به زرد تبدیل شده است.

طرح محدودیت و ممنوعیت های تردد برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری ها صادر می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به روند افزایشی تعداد مبتلایان و بستری های کرونا در استان گفت: میزان بستری ها و مبتلایان در حال افزایش است به طوریکه تعداد مبتلایان در هفته گذشته ۲۸۹ نفر بود و در هفته جاری به ۳۱۸ نفر رسیده است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: همچنین میزان بستری های استان در هفته گذشته ۱۳۵ نفر بوده و در هفته جاری به ۱۳۹ نفر با ۱۰ درصد رشد همراه بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: تعداد فوتی های استان نیز در هفته گذشته ۶ مورد بوده و خوشبختانه هفته جاری به یک نفر کاهش یافته است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: نگران شیوع ویروس جهش یافته کرونا موسوم به دلتا در استان هستیم و برای مقابله با آن باید محدودیت های سفر به استان های دارای این نوع ویروس اعمال شود.

افشین دلشاد اظهار داشت: اگرچه انتخابات تاثیر مثبتی بر افزایش مبتلایان به کرونا نداشته است و استان در شرایط نزولی ابتلا به کرونا قرار دارد اما، هم اکنون نگران شیوع  ویروس جهش یافته کرونا دلتا ویروس در استان هستیم.

وضعیت واکسیناسیون در کشور

روند واکسیناسیون بالای ۷۰ ساله‌ها در آذربایجان‌غربی ادامه دارد و تاکنون حدود ۱۵۰ هزار نفر در آذربایجان غربی علیه کرونا واکسینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: مشکلی از لحاظ تزریق واکسن کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال وجود ندارد و در حال حاضر، واکسیناسیون گروه های سنی زیر ۷۰ سال انجام نمی شود.

دکتر جواد آقازاده افزود: هم اینک دوز دوم واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال بر حسب فواصل زمانی، واکسن تزریق شده، انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با تاکید بر پوشش ۷۵.۶ درصدی واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال در استان اظهار کرد:  ۲۴.۴ درصد از افراد بالای ۷۰ سال که واکسینه نشده اند، دوز اول را دریافت خواهند کرد.

به گفته مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان نوبت دوم واکسیناسیون سالمندان این خطه بر علیه بیماری کووید ۱۹ آغاز شده است و ایمن سازی افرادی که تاکنون واکسن نزده‌اند نیز ادامه دارد.

رضا فدایی افزود: از زمان اعلام واکسیناسیون  دراستان اصفهان تاکنون ۲۷۰ هزار نفر یک نوبت  و ۹۶ هزار نفر ۲ نوبت واکسن دریافت کرده‌اند.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: ۶۵ تا ۷۰ درصد سالمندان در سطح استان اصفهان واکسن تزریق کرده اند و  واکسینه کردن همچنان در ادامه دارد.

وی ادامه داد: با واکسن‌هایی که بتازگی دریافت شد واکسیناسیون نوبت دوم افرادی که یک ماه پیش نوبت اول را دریافت کرده‌اند، آغاز شده است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم اینک ۸۳۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان اصفهان جز کاشان و آران و بیدگل در مراکز درمانی بستری هستند که این تعداد ۱۳۳ تن در بخش مراقبت‌های ویژه بسر می‌برند.

خبر دیگر اینکه رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۲۱۵ هزار خوزستانی معادل ۴.۴ درصد جمعیت این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

 دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: تاکنون ۷۲ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۸۰ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ سال، ۷۰ درصد افراد ۷۰ تا ۷۴ سال و ۴۵ درصد افراد ۶۵ تا ۶۹ سال در استان، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که آمار قابل قبولی است.

وی افزود: با ورود واکسن کوو برکت به سبد واکسیناسیون کشور و بی‌نیاز شدن از واکسن خارجی، امیدواریم روند واکسیناسیون بدون وقفه و با سرعت بیشتری انجام شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص دوز دوم واکسیناسیون سالمندان گفت: واکسیناسیون گروه های هدف از ۲، سه روز گذشته آغاز شده، اما به دلیل کم بودن واکسن‌ های دریافتی، تنها واکسیناسیون افرادی که نوبت دوز دوم آنها فرا رسیده، انجام می‌ شود.

از سوی دیگر سرپرست مرکز بهداشت خرمشهر گفت: پنج هزار و ۷۴۱ دوز واکسن کرونا از ابتدای شروع واکسیناسیون تاکنون در خرمشهر به افراد پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای تزریق شده است.

ایرج جلیلیان اظهار داشت:چهارهزار و ۴۲۲ دوز واکسن کرونا در مرحله اول و در نوبت دوم یکهزار و ۳۱۹ دوز به افراد پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای در شهرستان خرمشهر تزریق شد.

وی  افزود: در این ۲ مرحله تزریق واکسن کرونا ، کادر بهداشت و درمان درگیر با کرونا، فوریت‌های پزشکی، سالمندان بین ۷۵ تا ۸۰ سال، جانبازان، پاکبانان، بیماران دیالیزی، بیماران سرطانی، تالاسمی، بیماران MS، بیماران پیوندی و پزشکان بخش خصوصی درگیر با کرونا واکسن دریافت کردند.

تا کنون ۱۷ هزار و ۷۴۷ تن دوز دوم انواع واکسن کرونا را در استان قم تزریق کرده‌اند. معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، سیامک محبی اظهار کرد: تاکنون ۴۲ هزار و ۶۰۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۷ هزار و ۷۴۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

 رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به روند کلی واکسیناسیون کرونا در این استان، افزود: مجموع واکسن‌های تزریق شده در قم به ۶۰ هزار و ۳۵۱ دوز رسید.

به گفته استاندار مرکزی هشت درصد از جمعیت نقاط مختلف این استان در گروه‌های سنی هدف اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برابر کرونا واکسینه شدند.

سید«علی آقازاده» افزود: میانگین شاخص واکسیناسیون کرونا در کشور کمتر از پنج درصد است و استان مرکزی در این راستا عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولید واکسن کووبرکت به مرحله انبوه رسیده و از هفته گذشته تزریق آن وارد چرخه واکسیناسیون کشور شده، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی فرآیند واکسیناسیون کرونا در استان مرکزی شتاب بیشتری به خود بگیرد و در مدت زمان کوتاهی شمار قابل توجهی از مردم در برابر کووید ۱۹ ایمن‌سازی شوند.

 

۲۰۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت درمان قرار دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۲۰۹ بیمار در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۲۷ تَن از آنها به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به‌پنجم تیرماه، ۴۳ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۳۱ تَن از این افراد گفت: ۱۹ تَن که طی روزهای بستری شده بودند نیز به‌تشخیص پزشکان معالج ترخیص شدند.

وی افزود: یک تَن که نتیجه آزمایش کرونای آن مثبت شده بود نیز جان خود را از دست داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: از مجموع ۴۷۶ آزمایش کرونای انجام شده، نتیجه ۱۱۷ مورد مثبت شد.

قدیر بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۶۰ هزار و ۳۵۱ دُز واکسن تزریق شده است.

قم از روز بیست و نهم خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد کرونایی شد.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۵۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین  با شناسایی ۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۱۵۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۴ هزار و ۸۱۸ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۷ مورد بود که ۵۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۰۲، بهار ۹۷۸، تویسرکان یک هزار و ۲۲، رزن ۷۷۲، درگزین ۲۸۸، فامنین ۳۱۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۴ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۷۹ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۱۰ نفر در نهاوند و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن، اسدآباد و درگزین» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

۱۰ شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

استاندار هرمزگان گفت: متاسفانه با افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹، همچنان ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

فریدون همتی عصر شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان افزود: شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، جاسک، حاجی‌آباد، قشم، بندرخمیر، بندرلنگه، بستک و پارسیان در وضعیت قرمز هستند.

وی بیان داشت: شهرستان‌های سیریک و بشاگرد در وضعیت نارنجی و شهرستان بوموسی در وضعیت زرد شیوع کرونا است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: در وضعیت قرمز شیوع کرونا، اصول و ضوابطی در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، باید مورد توجه همه مردم و دستگاه‌های اجرایی، اداره‌ها، اصناف، واحدهای صنعتی و تولیدی و همه مشاغل قرار گیرد.

از برگزاری هرگونه دورهمی و مراسم‌های عروسی و ختم خودداری شود

استاندار هرمزگان با تشکر از افراد بسیاری که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، گفت: همچنان درخواست ما از مردم این است که از برگزاری هرگونه دورهمی و مراسم‌های عروسی و ختم خودداری کنند.

همتی خاطرنشان کرد: این شرایط، بهترین فرصت برای کنار گذاشتن مراسم‌های پرهزینه است که همواره مانع ازدواج جوانان بوده و در این شرایط، جوانان می‌توانند با هزینه کم ازدواج و زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

 وی تصریح کرد: افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی توجه هستند، نه تنها جان خود، بلکه سلامتی خانواده و دیگران را به خطر می‌اندازند که از این افراد خواستاریم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌توانیم فعالیت‌های مختلف در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، تجاری، تولیدی و عمرانی را انجام دهیم.

نظارت‌ها در اداره‌ها، بازارها و وسایل حمل ونقل عمومی تشدید شود

همتی همچنین با تاکید بر لزوم تشدید نظارت‌ها در دستگاه‌های اجرایی، اداره‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، بازارها و پاساژها، وسایل حمل و نقل عمومی و مکان هایی که عموم مردم به آن ها مراجعه می‌کنند، اظهارداشت: در صورتی که یک فرد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد، باید با آن فرد متخلف برخورد و فعالیت مربوطه پلمپ طولانی مدت شود.

وی اضافه کرد: همکاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه مردم ضروری است، تا شرایط مناسبی داشته باشیم.

افزایش فوت بیماران کرونایی در هرمزگان نگران کننده است

استاندار هرمزگان، افزایش فوت به دلیل کرونا در استان را نگران کننده دانست و بیان داشت: متاسفانه بیشتر ابتلا به کرونا و فوت ناشی از این بیماری در استان، در نتیجه برگزاری دورهمی، جشن‌های تولد و مراسم‌های عروسی و ختم بوده است، در حالی که می‌توانیم از برگزاری این مراسم‌ها، خودداری کنیم.

همتی با تاکید بر اینکه با همکاری آحاد مردم استان، می‌توان کرونا را مدیریت و کنترل کرد، افزود: تعطیلی طولانی مدت مشاغل، موجب اختلال در زندگی بسیاری از افراد شده است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کمک به کاهش شیوع این ویروس، به بهبود وضعیت کسب و کارها و معیشت بسیاری از افراد کمک می‌کند.

وی خواستار رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی در اداره‌ها، دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادها و همچنین ضدعفونی اماکن عمومی توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد و ادامه داد: فرمانداران با نظارت جدی بر مبادی ورودی و خروجی استان، از رفت و آمدهای غیرضروری جلوگیری کنند.

واکسن گروه سنی ۶۰ سالا به بالا از روهای آینده درهرمزگان آغازمی‌شود

استاندار هرمزگان بیان داشت: واکسیناسیون گروه سنی ۶۰ سال به بالا از روزهای آینده در استان هرمزگان آغاز می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین افراد دارای بیماری‌های خاص که در سنی ۵۰ تا ۶۰ سال قرار دارند، به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی و با اطلاعات موجود از بیماری آن ها در سامانه، در این مرحله واکسن کرونا دریافت می‌کنند و با تزریق واکسن هم باید پروتکل‌های بهداشتی، رعایت شود.

 

شیوع موج بعدی کرونا در ایلام محتمل است

معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام گفت: احتمال شیوع موج بعدی کرونا در استان با توجه به روند افزایشی تعداد مبتلایان و بستری ها در ایلام و بحرانی بودن استان های جنوبی وجود دارد.

الیاس فتاحی روز شنبه در نشست ستاد استانی کرونا ایلام اظهار داشت: هفته گذشته از ۲۹ خرداد تا ۲۴ تیرماه تعداد مبتلایان کرونا در استان از ۲۸۹ نفر به ۳۱۸ نفر افزایش یافته و تعداد بستری ها نیز از ۱۳۵ نفر به ۱۳۹ نفر افزایش پیدا کرده و تنها روند فوتی‌ها کاهشی بوده که از ۶ نفر به یک نفر رسیده است.

وی افزود: وضعیت کرونا در شهرستان مهران بحرانی و باید مراقبت های لازم به عمل آید و همچنین به رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی توجه بیشتری شود.

معاون استاندار ایلام تاکید کرد: از برگزاری هرگونه مراسم عروسی یا عزاداری و تجمع جلوگیری و نظارت بر عملکرد بازار و اصناف توسط ستاد کرونا شهرستان در دستور کار قرار گیرد.

فتاحی تصریح کرد: باید هشدار و مراقب باشیم تا وضعیت شهرستان های دیگر استان به بحرانی تبدیل نشود و شهرستان مهران نیز تا پایان هفته را از وضعیت قرمز خارج کنیم.

وی اضافه کرد: محدودیت‌ها باید متناسب با رنگ بندی در شهرستان ها اجرا شود، همچنین تردد شبانه، رعایت پروتکل های بهداشتی در بانک‌ها، نانوایی‌ها، فروشگاه ها، آزمایشگاه ها و سایر اماکن به دقت بررسی شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام همچنین در خصوص برگزاری آزمون سراسری افزود: با توجه به برگزاری این آزمون و اهمیت و حساسیت آن در تاریخ های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم تیرماه همه فرمانداران شهرستان هایی که دارای حوزه آزمون هستند، تدابیر لازم را برای حفظ امنیت و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی فراهم کنند.

فتاحی به انتخابات ریاست جهموری و شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و گفت: با توجه به تبلیغات سنگین دشمن اصحاب رسانه با آگاهی بخشی مردم سبب مشارکت بسیاری خوبی در کشور شدند به خصوص در ایلام که حاصل این تلاش ها آنها مشارکت ۶۳ درصدی مردم شد.

وی از حضور حماسی مردم استان در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی و همه عوامل اجرایی، نظارتی، بازرسی، ناظران بهداشتی و سایر مسوولان در بحث رعایت پروتکل های بهداشتی تقدیر کرد.

افزایش ۱۷،۹ درصد مبتلایان کرونا در ایلام

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست گفت: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بین اصناف و مردم بشدت کاهش یافته و پس از عبور از قله پیک به نظر می رسد شاهد عادی انگاری بالایی در اکثر استان های کشور از جمله ایلام هستیم.

جمیل صادقی فر با بیان اینکه میزان بستری ها و مبتلایان در حال افزایش است، اظهار داشت: تعداد مبتلایان کرونا هفته قبل در شهرستان ایلام ۹۵ نفر و در هفته جاری ۱۱۲ نفر بوده که ۱۷.۹ درصد افزایش داشته همچنین میزان بستری ها در هفته گذشته ۴۱ نفر و در هفته جاری نیز ۴۱ نفر بوده است.

وی افزود: خوشبختانه میزان فوتی های استان در هفته جاری کاهشی بوده و در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده است.

صادقی فر ادامه داد: در شهرستان آبدانان تعداد مبتلایان در هفته گذشته ۱۸ نفر و در هفته جاری ۲۰ نفر با رشد ۷.۴ درصد و یک فوتی، ایوان در همین بازه هفته قبل ۲۷ مبتلا و هفته جاری ۱۴ نفر و یک فوتی بوده است.

وی اضافه کرد: هفته گذشته تعداد ابتلا در چرداول ۱۲ نفر و در هفته جاری ۶ نفر، دره شهر هفته گذشته ۱۸ ابتلا و هفته جاری ۳۱ نفر با رشد ۱۱.۴ درصد، دهلران هفته گذشته ۵۲ ابتلا و در هفته جاری ۴۴ ابتلا داشته است.

دکتر صادقی فر یادآور شد: سیروان نیز در هفته گذشته سه ابتلا و هفته جاری هشت ابتلا، ملکشاهی هفته قبل ۶ ابتلا هفته جاری هشت ابتلا و مهران نیز هفته گذشته ۲۵ ابتلا و هفته جاری ۳۸ ابتلا داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی 24 ساعت گذشته ۲۲ بیمار جدید کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری شدند و مجموع بستری ها هم اکنون ۶۸ نفر است.

وی افزود: شهرستان مهران در وضعیت قرمز، شهرستان دهلران از زرد به نارنجی و شهرستان آبدانان از نارنجی به زرد تغییر یافت.

دکتر صادقی فر اضافه کرد: شهرستان های ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و شهرستان های بدره، ملکشاهی، دره شهر، آبدانان، سیروان، ایوان، هلیلان و چرداول در وضعیت زرد قرار دارند.

 

آمار مبتلایان به کرونا در کرمان روند افزایشی دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه، مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان ها کاهش نداشته است گفت: با توجه به اینکه کرمان جزو استان‌هایی است که یک ماه قبل دچار پیک شده بود، روند افزایش مبتلایان به کرونا در این استان را پیش بینی می‌کردیم.

حمیدرضا رشیدی نژاد روز شنبه در ستاد کرونا استان کرمان افزود: آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان های جنوبی و شرقی این استان به دلیل مجاورت با استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان روند افزایشی پیدا کرده و در جنوب استان سقف ظرفیت تخت های بستری تقریبا تکمیل و تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شده است.

وی تصریح کرد: در یک ماه و نیم گذشته روند بستری بیماران در بیمارستان های استان کرمان ثابت مانده به طوری که بین ۷۵۰ تا ۹۰۰ بیمار در روز تخت های بیمارستانی را اشغال می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه آمار مرگ و میرها در این بازه زمانی استان کم نشده است اظهار داشت: اما در کل کشور و در برخی از استان ها روند ابتلا به بیماری نزولی شده بود، اما در حال حاضر سیر نزولی ابتلا در کشور کاهش یافته و در برخی از استان های کشور روند بیماری افزایشی است.

وی ادامه داد: هرچند در استان کرمان پروتکل های بهداشتی کرونا رعایت می شد اما در برخی اوقات به دلایل مختلف پروتکل شکنی انجام شد که هم اکنون شاهد افزایش بیماری هستیم.

رشیدی نژاد گفت: در حال حاضر ۸۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان کرمان بستری هستند که نیمی از این تعداد مثبت قطعی و مابقی از نظر ما بیمار هستند و ۵۶ نفر آنها زیر دستگاه ونتیلاتور  قرار دارند که باید مدنظر داشت ۹۰ درصد بیماران در این وضعیت فوت می کنند.

وی تاکید کرد: از سازمان ها و ادارات استان کرمان درخواست داریم تا تقاضای برگزاری همایش و جلسات استانی نکنند که با آن موافقت نمی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه روزانه به طور متوسط هفت نفر در کرمان فوت می کنند افزود: بازرسی ها به قوت خود باقی است و باید با شدت بیشتری انجام شود و حمایت های معیشتی، خانوادگی و خدماتی نیز ادامه یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی وزارت بهداشت ویروس کرونا اسامی شهرهای قرمز اسامی شهرهای قرمز کرونا اسامی شهرهای قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی کرونا رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها اسامی شهرهای قرمز و نارنجی رنگ بندی استان های کشور کرونایی اسامی شهرهای قرمز امروز رنگ بندی شهرها رنگ بندی جدید شهرها واکسیناسیون کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران اسامی شهرهای قرمز کرونایی واکسیناسیون در ایران رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا واکسیناسیون در کشور
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.