بر اساس گزارش وزارت بهداشت در 8 تیر 1400، در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۴۰ تَن دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸۳ هزار و ۹۸۵ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۵۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۴۳۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۲۸۶ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۳۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۲ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۹۸۵ نفر رسید.

به گزارش وزارت بهداشت، تا کنون دو میلیون ۸۴۸ هزار و ۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۱۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

ضمن اینکه تا کنون ۲۳ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۲۲۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

هفتم تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هم اکنون شاهد گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور هستیم و نوع هندی و انگلیسی ویروس کرونا، در کشور غالب شده و با عادی انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، در هفته‌های آتی خیز موج پنجم بیماری را رقم خواهد زد.

مقایسه آمارها و ارقام هفته چهارم خرداد ماه جاری نسبت به سوم، نشان از روند افزایشی آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و شمار جان‌باختگان کرونا دارد که شواهد موج پنجم کرونا از استان‌های جنوبی مشاهده شده و به نواحی مرکزی ایران رسیده و به زودی تمام کشور را درگیر خواهد کرد.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور و نیز افزایش روند بستری در شهر تهران خبر داد.

دکتر سیما سادات لاری روز دوشنبه افزود: شهرستان های مهران در استان ایلام، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در استان بوشهر، دماوند و فیروزکوه استان تهران، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان از سیستان و بلوچستان، گراش، لارستان و لامرددر استان فارس در وضعیت قرمز از لحاظ بیماری کرونا قرار دارند.

وی اظهار داشت: در استان کرمان شهرهای بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان، در استان هرمزگان شهرهای بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب و یزد نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

لاری با بیان اینکه اکنون روند بستری در شهر تهران افزایش یافته و احتمال قرمز شدن تهران وجود دارد، تصریح کرد:  با توجه به اینکه روند شهرهای قرمز کرونایی را رو به افزایش و اکنون ۳۲ شهر است و تعداد شهرهای نارنجی ۱۷۴ و شهرهای زرد نیز ۲۴۲ بوده از مردم می خواهیم پروتکل های بهداشتی را جدی کرده و کاملا رعایت کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، باز هم مردم باید پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شست وشوی مرتب دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده را رعایت کنند در غیر اینصورت با موج پنجم کرونا مواجه خواهیم شد.

لاری افزود: تقاضای ما از هموطنان گرامی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری و پرهیز از سفرهای غیرضروری است.

امیدواریم با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون کووید۱۹ در هفته‌های آتی و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در کشور کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: به همه افرادی که تاکنون واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند نیز توصیه می‌کنیم که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند.

 

هفتم تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هشتمین روز بدون فوتی کرونا در استان اردبیل طی سالجاری در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسید ولی شاخص‌های آماری روزهای اخیر نشان می‌دهد که شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان روند افزایشی دارد.

با صفر شدن فوتی‌های مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ بستری در مراکز درمانی استان اردبیل، شمار جانباختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان در حد یک هزار و ۸۲۶ نفر باقی ماند.

بررسی شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که شمار بستری جدید و بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل که تا هفته گذشته در حال کاهش بود، طی چند روز اخیر به شکل تدریجی و آرام در حال افزایش است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، بستری بیماران جدید کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان که تا ۱۷ نفر تنزل کرده بود، طی شبانه‌روز گذشته افزایش یافت و در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ نفر مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند.

مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این استان نیز که تا ۱۴۲ نفر کاهش یافته بود، با افزایش ۳۴ نفری هم اکنون به ۱۷۶ نفر رسیده است.

 هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش نسبی میزان بستری بیماری کووید.۱۹ در استان هستیم.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: با توجه به خیز و حرکت موج پنجم کرونا از جنوب به سمت شمال کشور که سویه غالب آن ویروس آفریقای جنوبی و هندی است، انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد شروع خیز کرونا در استان اردبیل باشیم.

از سوی دیگر معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس آخرین آمارهای موجود شمار مبتلایان روزانه به کرونا در این استان از ۲۰۰ به ۵۴۰ نفر در ۲ هفته اخیر افزایش یافته است.

عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: در شرایط جدید باتوجه به کاهش حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر افراد در اثر ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته است.

وی بیان کرد: براساس آمارها شمار مرگ و میر نیز با ۲۱ درصد افزایش از ۲۳ به ۲۸ مورد در هفته افزایش یافته است.

خواجه ئیان ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد روند شیوع ویروس دراستان بوشهر افزایشی است و همین امر باعث شده این استان امروز در شرایط بحرانی قرار گیرد.

 در زمان حاضر ۶۰ درصد  از مجموع ۱۰ شهرستان‌ استان بوشهر در وضعیت قرمز ( خیلی پر خطر) و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی (پر خطر) کرونایی قرار دارند. 

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون، نوع هندی و انگلیسی ویروس کرونا، در کشور غالب شده و با شرایط موجود و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، در هفته‌های آتی خیز موج پنجم بیماری در استان دور از ذهن نیست.

دکتر پرویز قزلباش افزود: در زمان حاضر، کرونای نوع هندی و انگلیسی در کشور وجود دارد و شمار شهرهای با رنگ قرمز شرایط کرونایی در حال افزایش است که این وضعیت در هفته‌های آتی پیک پنجم بیماری را رقم خواهد زد.

وی با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان اضافه کرد: در بخش سرپایی، افزایش مختصری را نشان می دهد و شمار بیماران بستری، نیز طی 2 هفته گذشته در وضعیت ثابت قرار گرفته‌اند،   که امیدواریم این روند صعودی نباشد.

به گفته این مسوول با روند توقف بستری ها امیدواریم با تلاش‌های همکاران حوزه سلامت، اعضای ستاد مدیریت پیشگیری از کرونا در سطح استان و پیگیری‌ها و اقدامات خوب مردم، بیماری را کنترل کرده و به سمت نزولی شدن حرکت کرد.

 به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا در چند روز اخیر و افزایش نگرانی از ورود به پیک پنجم بیماری در صورت تداوم روند افزایش فعلی، با توجه به اعلام وضعیت قرمز شهرستان یزد، و هشدار نارنجی در بیشتر شهرستان ها و شکنندگی وضع موجود در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی موارد ابتلا و بستری رو به افزایش خواهد بود. 

در همین  ارتباط سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از ۴۷۷ نمونه تهیه شده از مراجعه کنندگان مبتلا به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته به مراکز درمانی و بهداشتی ، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۵۶ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۴۷ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۲۰۹ نفر هم در منزل دوره نقاهت ( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند. وی ادامه داد: در شبانه‌روز گذشته پنج فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

 خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرد : با افزوده شدن ۸۴۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۲ هزار و ۴۱۶ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت ۱۰ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۵۴۴ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۵۲۳ بیمار حاد تنفسی و ۲۸۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

در سیستان و بلوچستان و بنا به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا قردار دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تداوم روند کاهشی مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی خبر داد.

 دکتر عباسعلی درستی بیان کرد: به رغم وضعیت قرمز برخی شهرهای جنوبی، در سایه مراعات دستورالعمل‌ها از سوی هم استانی‌های عزیز، وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی کاهشی است.

وی افزود: اکنون‌ حدود ۶۳۰ بیمار کرونایی در استان بستری هستند و تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی نیز به چهار تا شش نفر رسیده است.

وی با بیان این‌که تعداد بیماران جدید کرونایی استان به حدود ۳۰۰ نفر در روز رسیده است، گفت: همچنان از مردم خواهشمندیم که حتی در صورت دریافت واکسن نیز تا اطلاع ثانوی، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و حتما از ماسک استفاده کنند تا امیدوار به کنترل بیماری باشیم.

به گفته فرماندار بندرلنگه ۵۰ درصد از مجموع آزمایش‌های کرونا یعنی ۷۵ آزمایش از ۱۵۰ آزمایش روزانه کرونا در این شهرستان مثبت است.

احمد شیبانی اظهار داشت:‌ ظرفیت بیمارستان بندرلنگه در این شرایط به دلیل ابتلای تعداد بالای افراد به کرونا تکمیل شده و این درحالی است که ظرفیت پذیرش کووید۱۹ این بیمارستان از ۱۶ تخت به ۱۰۰ تخت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این شرایط ناشی از وضعیت قرمز کرونایی بوده و لزوم جدی‌تر گرفته شدن فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستورکارهای بهداشتی را به خوبی نشان می‌دهد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را از روز شنبه پنجم تیرماه اعلام کرد که براساس آن هشت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

 شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، جوانرود و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس این گزارش، وضعیت شهرستان قصرشیرین نسبت به رنگ بندی ۲۷ خرداد ماه از زرد به نارنجی و شهرستان جوانرود از نارنجی به زرد تبدیل شده است.

طرح محدودیت و ممنوعیت های تردد برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری ها صادر می‌شود.

 بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی(پرخطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد( خطر متوسط) قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تداوم روند کاهشی مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی خبر داد.

دکتر عباسعلی درستی بیان کرد: به رغم وضعیت قرمز برخی شهرهای جنوبی، در سایه مراعات دستورالعمل‌ها از سوی هم استانی‌های عزیز، وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی کاهشی است.

وی افزود: اکنون‌ حدود ۶۳۰ بیمار کرونایی در استان بستری هستند و تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی نیز به چهار تا شش نفر رسیده است.

وی با بیان این‌که تعداد بیماران جدید کرونایی استان به حدود ۳۰۰ نفر در روز رسیده است، گفت: همچنان از مردم خواهشمندیم که حتی در صورت دریافت واکسن نیز تا اطلاع ثانوی، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و حتما از ماسک استفاده کنند تا امیدوار به کنترل بیماری باشیم.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در استان قربانی کرونا شدند و شمار جان‌ باختگان به یک‌هزار و ۹۱۶ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" اعلام کرد: همچنین شبانه روز گذشته ۱۸۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۱هزار و ۱۷۵ نفر رسیده است.

به گفته کوشکی اکنون ۳۲۱بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های کوهدشت، دلفان، پلدختر، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین در حال حاضر شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله در وضعیت نارنجی هستند.

خبر دیگر اینکه رئیس شبکه بهداشت ودرمان دشتی استان بوشهر گفت: رکورد جدید ابتلای روزانه به کرونا در این شهرستان با ۹۱ مورد در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسید.

پرویز احمدی افزود: شناسایی و ثبت ۹۱ مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در دشتی زنگ‌خطر برای روزهای سخت جدال با کووید ۱۹ در این شهرستان به صدا درآمده است.

وی با ابراز نگرانی از سیر صعودی مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر تصریح کرد: شهر کاکی از وضعیت نگران کننده‌ای از لحاظ گسترش شیوع این ویروس برخوردار است طوریکه در ۲۴ساعت گذشته همه ۳۲ نمونه آزمایش مربوط به این شهر مثبت اعلام شده‌است.

احمدی با اشاره به قرار داشتن شهرستان دشتی در وضعیت قرمز کرونایی گفت: ادامه روند بی‌توجهی برخی افراد و صنوف به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شهرستان را وارد مرحله‌ای از پاندمی مرگبار کووید ۱۹ خواهد کرد که منجر به فاجعه‌ای بزرگ و جبران ناپذیر برای خانواده‌ها خواهد شد.

وی اضافه کرد: موارد بستری در بخش کرونایی بیمارستان زینبیّه(س) افزایش یافته و به ۲۰ نفر رسیده‌است که این بالاترین آمار در چند ماه گذشته است.

در همین راستا مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: طی هفته گذشته شاهد افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا بوده‌ایم و با توجه به شیوع ویروس جدید و ناشناخته بودن آن، استفاده از ماسک به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است.

ناصر نبی‌زاده با بیان این که شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز بخصوص در استان‌های جنوبی کشور هستیم گفت: طبق آخرین آمار، ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وی تصریح کرد: این افزایش با توجه به رفت و آمد بین استان ما و استان‌های مجاور بخصوص سیستان و بلوچستان، نگران‌کننده است.

نبی‌زاده گفت: ۲ شهرستان درمیان و نهبندان که با سیستان و بلوچستان ارتباطات گسترده‌ای دارند، در وضعیت نارنجی قرار گرفتند لذا باید تمرکز اصلی اطلاع‌رسانی بر این ۲ شهرستان و سایر شهرستان‌های مرزی معطوف شود.

براساس جدیدترین به‌روز رسانی جدول رنگ‌بندی کشور از پنجم تیر، شهرستان درمیان هم به مناطق نارنجی استان خراسان جنوبی اضافه شد و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان و درمیان در وضعیت پرخطر شیوع کرونا هستند.

شهرستان‌های خوسف، سرایان، سربیشه، زیرکوه، طبس، فردوس و بشرویه نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

در خراسان رضوی نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخلاف آنچه برخی تصور می کنند کرونا در مشهد و خراسان رضوی فروکش نکرده است هرچند از دوران اوج عبور کرده ایم اما فوتی ها و بستری ها برخلاف دوران اوج قبلی در وضعیت ثابتی باقی مانده است.

دکتر محمد حسین بحرینی افزود: در حال حاضر میانگین فوتی‌های روزانه کرونا در خراسان رضوی ۱۰ تا ۱۲ مورد و تعداد بستری بیماران کرونایی استان روزانه حدود ۱۵۰ مورد است.

وی ادامه داد:در دوره‌های قبلی فروکش کردن اوجگیری فوتی های کرونا در خراسان رضوی تعداد فوتیهای روزانه به یک یا ۲ مورد و حتی عدد صفر می رسید که در دوره اوجگیری کنونی شیوع کرونا هنوز به این اعداد نرسیده ایم.

بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،جزیره کیش ، در وضعیت قرمز کرونایی است که این مورد نشان دهنده کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی توسط عموم مردم است.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ یکشنبه ۶ تیر در این جزیره پنج هزار و ۷۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ۲۳ تن از این افراد جان خود را از دست داده اند.

از سوی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در روزهای گذشته شاهد افزایش نمونه ابتلا به بیماری کرونا در کودکان زیر پنج سال در جهرم بوده‌ایم که علت اصلی آن دورهمی‌های خانوادگی بوده است.

سید مجید ارجمند اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان درگیری افراد به بیماری کرونا به صورت خانوادگی شده است. برگزاری مراسم و دورهمی خانوادگی موجب شده که آمار ابتلای کرونا در کودکان زیر پنج سال بیشتر شود.

وی افزود: به دلیل شیوع ویروس جهش یافته هندی کرونا ( دلتا ) در سایر استان ها به خصوص استان هرمزگان که همجوار با استان فارس است و رفت و آمد هایی که به این استان می شود، خانواده ها باید بیشتر از قبل مراقب باشند چرا که سرعت انتقال این ویروس، بسیار بالا و علائم بیماری در این نوع جهش یافته با شدت بیشتر بروز می کند.

وضعیت واکسیناسیون در کشور

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۷۲ هزار دوز واکسن کرونا به گروه‌های هدف و افراد بالای ۷۰ سال سن در استان تزریق شده است.

سید راشد جزایری افزود: این تعداد واکسن تاکنون به کادر بهداشت و درمان، سالمندان، جانبازان بالای ۵۰ درصد، پاکبانان، بیماران خاص و گروه سنی بالای ۷۰ سال تزریق شده است.

وی ادامه داد: تعداد باقی مانده گروه سنی بالای ۷۰ سال سن که هنوز واکسن دریافت نکرده اند نیز بررسی می‌شود و پس از آن از روز چهارشنبه احتمال آغاز تزریق واکسن برای گروه سنی ۶۵ تا ۷۰ سال وجود دارد.

جزایری تصریح کرد: به تازگی به یک هزار نفر از امدادگران هلال احمر که با طرح شهید سلیمانی نیز همکاری دارند نیز واکسن کرونا تزریق شده است.

از سوی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۲۱ هزار و ۵۰۰ کردستانی تاکنون دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که با تامین واکسن، نوبت اول واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به بالا هم آغاز می‌شود.

دکتر ابراهیم قادری اظهار داشت: تاکنون ۶۵ هزار و ۵۰۰ نفر در استان علیه کرونا واکسیناسیون شده اند و ۳۰ هزار دوز واکسن نوبت دوم برای گروه‌های هدف استان تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه واکسن‌های موجود در استان از سه نوع مختلف است، افزود: با فاصله افتادن بین تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا، اثر بخشی آن کاهش نخواهد یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون ۹۸ هزار و ۶۶۶ دوز واکسن کرونا به استان اختصاص یافته که از این تعداد، ۸۰ درصد آن به گروه‌های هدف تزریق شده است.

همچنین در این خصوص مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان گفت: تاکنون ۲۰۵ هزار دوز واکسن کرونا برای تزریق به گروه های هدف در نوبت اول و دوم در این استان دریافت شده است.

دکتر حسن رخ شاد اظهار داشت: واکسن های دریافتی در استان گیلان از نوع اسپوتنیک، آسترازنکا، بهارات بیوتیک و واکسن سینوفارم است.

وی با بیان اینکه تاکنون به  ۱۷۰ هزار نفر از گروه های هدف در گیلان دوز اول واکسن کرونا تلقیح شده ، اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد افرادی که نوبت دوز دوم واکسن شان فرا رسیده این واکسن را دریافت کرده اند.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان خاطر نشان کرد: تزریق دوز دوم واکسن کرونا در این استان ادامه دارد و جای هیچ نگرانی نیست.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: تاکنون ۱۵ هزار نفر در منطقه شرق اهواز دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند و این روند همچنان در حال انجام است.

امراله مردانی بیان کرد: دوز دوم واکسن‌های تزریق شده از نوع اسپوتنیک، سینوفارم و بهارات است؛ افرادی که دوز اول واکسن آسترازنکا را دریافت کرده اند هنوز موعد تزریق دوز دوم آن فرا نرسیده و از این بابت نگران نباشند.

هم اکنون ۱۳ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی و ۱۴ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

سه نفر بر اثر کرونا در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم تیرماه ۱۴۰۰، سه نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم تیرماه ۱۴۰۰، ۷۴ بیمار با علائم ابتلا به کرونا در این استان پذیرش و از این تعداد ۴۶ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: همچنین ۴۱ نفر از افرادی که در هفته‌های گذشته بستری شده بودند، از بیمارستان ترخیص شدند.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۱۱ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که ۳۱ نفرشان بدحال می‌باشند.

قدیر بیان کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم تیرماه ۱۴۰۰، ۶۵۸ تست کرونا از شهروندان این استان گرفته شده که جواب ۱۴۹ مورد مثبت بوده‌است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۲ هزار و ۷۱ دوز واکسن کرونا در این استان تزریق شده‌است.

طبق رنگ‌بندی جدید نقشه کرونایی کشور، قم از ۲۹ خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد شد.

 

وضعیت کرونایی مهاباد پس از ۲ ماه زرد شد

فرماندار ویژه مهاباد گفت: وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان با همکاری شهروندان و تلاش کادر درمانی پس از ۲ ماه از حالت نارنجی به زرد تغییر یافت.

عارف خدرلو روز دوشنبه افزود: با مشارکت شهروندان در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی روند ابتلا به بیماری کووید 19 کاهش یافته و هم اکنون این شهرستان در وضعیت زرد مقابله با کرونا است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۴ نفر در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان بستری  و تنها ۲ نفر در بخش آی سی یو تحت مراقبت ویژه هستند.

فرماندار مهاباد اظهار داشت: شرایط بخش ویژه مقابله با کرونا در بیمارستان این شهرستان عادی بوده و طی ۱۰ روز گذشته آمار فوتی ناشی از کرونا در این شهرستان ثابت مانده است.

خدرلو با بیان اینکه وضعیت زرد کرونا در این شهرستان شکننده است، تاکید کرد: وضعیت فعلی کرونا در مهاباد به هیچ وجه پایدار نیست و عادی انگاری همه‌گیری ویروس در شرایط فعلی می‌تواند شرایط را دوباره به حالت قرمز و اعمال محدودیت های اجتماعی تغییر دهد.

هم اینک به جز مهاباد شهرستان‌های نقده، تکاب، اشنویه، پیرانشهر و سردشت در جنوب و شوط، پلدشت، چالدران و چایپاره ضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

ارومیه به همراه شهرهای خوی، سلماس و ماکو در شمال آذربایجان غربی و شهرهای شاهین دژ، میاندوآب و بوکان در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۱۳۹۸ در کشور و آذربایجان‌غربی شایع شد و ۱۷ اسفندماه سال گذشته نخستین موارد مثبت کرونا در مهاباد تایید شد.

 

روند ابتلا به ویروس کرونا در لاهیجان افزایشی شد

فرماندار لاهیجان گفت: روند ابتلا به کرونا در این شهرستان، نسبت به هفته‌های گذشته افزایشی شده است اما در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به جلوگیری از شیوع موج جدید امیدوار بود.

یونس محمودی در نشست ستاد شهرستانی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: هم اکنون ۱۸ بیمار مبتلا به این ویروس در سه بیمارستان لاهیجان بستری هستند. 

وی وضعیت ۲ بیمار را در شرایط بدحال اعلام کرد و افزود: طی ۱۰ روز اخیر نیز ۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این شهرستان فوت کرده اند.

فرماندار لاهیجان پرهیز از عادی انگاری، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را مهم برشمرد و افزود: چنانچه پیشگیری و مراقبت به صورت ویژه دنبال نشود، مجددا شاهد بروز و شیوع این ویروس جهش یافته با شدت و فراگیری بیشتری نسبت به قبل خواهیم بود.

محمودی با اشاره به انجام ۳۷۶ مورد تست های PCR و رپید (تست سریع کرونا) طی ۱۰ روز اخیر در سطح شهرستان، خاطر نشان کرد: در این مدت، تست ۸۳ نفر از افراد مشکوک مبتلا به ویروس کووید ۱۹ مثبت شد. 

فرماندار لاهیجان با اشاره به انجام ۹۴۴ مورد بازرسی از صنوف و اماکن عمومی لاهیجان طی ۱۰ روز اخیر گفت: در جریان این بازدیدها برای ۳۲ مورد از واحدها، اخطاریه بهداشتی صادر شد.

شهرستان لاهیجان با بیش از ۱۶۷ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و تقسیمات سیاسی این شهرستان مرکب از دو بخش "مرکزی و رودبنه" است.

 

۴۰ درصد تست‌های کرونا در فسا مثبت شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت:  در سه ماه نخست امسال، هشت هزار و ۹۵۲ مورد تست پی سی آر برای تشخیص کرونا در این شهرستان  انجام شده که از این تعداد سه هزار و ۵۷۵ مورد (حدود ۴۰ درصد تست‌ها) مثبت اعلام شده است.

صادق مهدوی نیا دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ۱۶هزار و ۳۷۰مورد مراجعه به درمانگاه ویژه بیماران کووید ۱۹ این شهرستان در بهار سال ۱۴۰۰ گفت: ۷۰ نفر از همشهریان در این مدت، جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادند؛  آمار جانباختگان کرونا از ابتدای شیوع این ویروس در شهرستان فسا ۲۴۴ نفر بوده است.

به گفته وی، تا پایان خردادماه با انجام واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان، گروههای پرخطر و سالمندان، تعداد ۱۲ هزار و ۱۷۴ نفر از جمعیت شهرستان فسا در برابر کرونا واکسینه شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت:  از اسفندماه ۹۸ تا ۳۱ خرداد ماه سال جاری، حدود ۵۳ هزار نفر به درمانگاه های ویژه کرونا مراجعه کرده‌ و تعداد  ۱۴ هزار و ۵۷۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده اند  که از این تعداد سه هزار و ۱۲۷ بیمار در بیمارستان، بستری و خدمات درمانی دریافت کردند.

مهدوی نیا اضافه کرد:  با توجه به شیوع موج ویروس کرونای جهش یافته در استانهای جنوبی و برخی شهرهای فارس، آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان فسا همچنان افزایشی است.

وی گفت: تنها راهکار در شرایط  فعلی انجام واکسیناسیون، تشدید نظارتها و  اجرای پروتکل های بهداشتی توسط مردم و مسوولین، همکاری در عدم برگزاری مراسمهای مختلف و تجمعات اداری و غیر اداری، عدم مسافرت غیر ضروری، عدم برگزاری میهمانی و دورهمی ها، عدم برگزاری مراسم های شادی و عزا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی  همچون استفاده صحیح از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی، شستشو و ضد عفونی دستها و تهویه مناسب هوا است.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

 

شمار جان باختگان کرونا در لرستان به یک‌هزار و ۹۱۶ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در استان قربانی کرونا شدند و شمار جان‌ باختگان به یک‌هزار و ۹۱۶ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین شبانه روز گذشته ۱۸۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۱هزار و ۱۷۵ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۸۰هزار و ۴۵۷نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۶هزار و ۳۳۳مورد پاسخ داده شده و ۲۵۵ هزار و ۱۵۸ نمونه آن منفی بوده است.

به گفته کوشکی اکنون ۳۲۱بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های کوهدشت، دلفان، پلدختر، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین در حال حاضر شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله در وضعیت نارنجی هستند.

 

دشتی در ابتلای روزانه به کرونا رکورد زد

رئیس شبکه بهداشت ودرمان دشتی استان بوشهر گفت: رکورد جدید ابتلای روزانه به کرونا در این شهرستان با ۹۱ مورد در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسید.

پرویز احمدی روز دوشنبه افزود: شناسایی و ثبت ۹۱ مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در دشتی زنگ‌خطر برای روزهای سخت جدال با کووید ۱۹ در این شهرستان به صدا درآمده است.

وی با ابراز نگرانی از سیر صعودی مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر تصریح کرد: شهر کاکی از وضعیت نگران کننده‌ای از لحاظ گسترش شیوع این ویروس برخوردار است طوریکه در ۲۴ساعت گذشته همه ۳۲ نمونه آزمایش مربوط به این شهر مثبت اعلام شده‌است.

احمدی با اشاره به قرار داشتن شهرستان دشتی در وضعیت قرمز کرونایی گفت: ادامه روند بی‌توجهی برخی افراد و صنوف به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شهرستان را وارد مرحله‌ای از پاندمی مرگبار کووید ۱۹ خواهد کرد که منجر به فاجعه‌ای بزرگ و جبران ناپذیر برای خانواده‌ها خواهد شد.

وی اضافه کرد: موارد بستری در بخش کرونایی بیمارستان زینبیّه(س) افزایش یافته و به ۲۰ نفر رسیده‌است که این بالاترین آمار در چند ماه گذشته است.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان دشتی اظهار داشت: مقابله با کرونا دارای ابعاد مختلف و متنوعی است و مهار این پاندمی مستلزم همکاری و همراهی همه بخش‌های جامعه و عزم و اراده عمومی در پایبندی به رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی و تمکین در برابر اعمال محدودیت‌های وضع شده در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است.

احمدی افزود: شرکت در تجمع‌ها و مراسمی همچون تشییع جنازه، ختم و عروسی و نیز تشکیل مجالس مهمانی و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی بویژه در فضاهای دربسته و فاقد تهویه مناسب، سفرهای غیرضروری و استفاده نکردن از ماسک مهمترین عوامل شیوع و انتقال ویروس کرونا و زمینه‌ساز بروز شرایط نگران‌کننده کنونی است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه حفظ و تامین سلامت مردم با کسی تعارف نداریم تصریح کرد: بازدیدهای گسترده‌ای توسط اکیپ‌های نظارتی شبکه بهداشت و درمان و در قالب گشت‌های مشترک با دیگر نهادهای ذیربط از جمله اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی، صنعت معدن تجارت و اتاق اصناف از اماکن عمومی و صنوف مختلف در سطح شهرستان در حال انجام است و با تهدیدکنندگان سلامت مردم برخوردهای قانونی لازم صورت می‌گیرد.

احمدی اضافه کرد: فاز دوم واکسیناسیون کووید۱۹ ویژه سالمندان بالای ۷۰ سال در نقاط مختلف شهرستان دشتی در حال اجراست و سالمندانی که دوز  مرحله اول را دریافت کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده در سطح شهرستان واکسن این مرحله را نیز دریافت کنند.

وی از شهروندان خواست از سفرهای غیرضروری و تشکیل دورهمی‌ها و مجالس مهمانی پرهیز کنند تا هر چه زودتر شاهد بهبود وضعیت شهرستان از رنگ قرمز به زرد و عادی باشیم.

 

۲ کرمانشاهی دیگر تسلیم کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ گفت: مجموع جانباختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۰۶ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز دوشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۴۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۰۵ مورد بیشتر است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۳۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۱ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۷۱ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را از روز شنبه پنجم تیرماه اعلام کرد که براساس آن هشت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، جوانرود و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس این گزارش، وضعیت شهرستان قصرشیرین نسبت به رنگ بندی ۲۷ خرداد ماه از زرد به نارنجی و شهرستان جوانرود از نارنجی به زرد تبدیل شده است.

طرح محدودیت و ممنوعیت های تردد برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری ها صادر می‌شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه نیز از ساعت ۲۲ تا سه بامداد ادامه دارد.  

 

گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور و نیز افزایش روند بستری در شهر تهران خبر داد.

دکتر سیما سادات لاری روز دوشنبه افزود: شهرستان های مهران در استان ایلام، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در استان بوشهر، دماوند و فیروزکوه استان تهران، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان از سیستان و بلوچستان، گراش، لارستان و لامرددر استان فارس در وضعیت قرمز از لحاظ بیماری کرونا قرار دارند.

وی اظهار داشت: در استان کرمان شهرهای بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان، در استان هرمزگان شهرهای بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب و یزد نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

افزایش روند بستری در تهران

لاری با بیان اینکه اکنون روند بستری در شهر تهران افزایش یافته و احتمال قرمز شدن تهران وجود دارد، تصریح کرد:  با توجه به اینکه روند شهرهای قرمز کرونایی را رو به افزایش و اکنون ۳۲ شهر است و تعداد شهرهای نارنجی ۱۷۴ و شهرهای زرد نیز ۲۴۲ بوده از مردم می خواهیم پروتکل های بهداشتی را جدی کرده و کاملا رعایت کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، باز هم مردم باید پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شست وشوی مرتب دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده را رعایت کنند در غیر اینصورت با موج پنجم کرونا مواجه خواهیم شد.

لاری افزود: تقاضای ما از هموطنان گرامی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری و پرهیز از سفرهای غیرضروری است.

امیدواریم با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون کووید۱۹ در هفته‌های آتی و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در کشور کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: به همه افرادی که تاکنون واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند نیز توصیه می‌کنیم که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند.

 

افزایش آمار مبتلایان به کرونا کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ۲۵ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان بستری شدند که این افزایش شمار مبتلایان نگران کننده است.

پرویز یزدان پناه عصر یکشنبه اظهار داشت: هم اکنون  ۱۸۰ نفر بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد  بستری هستند.

وی افزود:از این تعداد ۶۱ بیمار کرونای قطعی و ۲ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه ۴۹ هزار و ۸۶۱  بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اند، عنوان کرد: از مجموع ۱۴۰ جواب نمونه pcr دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج، بیش از ۳۰ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه بوده است.

یزدان پناه عنوان ابراز داشت:در ۲۴ ساعت اخیر مورد فوتی در کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده و شمار قربانیان کرونا در  این استان همچنان ۶۹۶ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزایش بستری شدگان کرونایی در استان را ناشی از دورهمی‌ها و تجمعات دانست و اضافه کرد: مردم و خانواده‌ها بیش از پیش دستور العمل بهداشتی را رعایت کنند تا وارد پیک بعدی بیماری کرونا نشویم.

 

شرایط بستری هزار و ۳۰۰ بیمار کووید ۱۹ در یزد فراهم است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به بسیج امکانات درمانی برای خدمات رسانی به بیماران گفت: با توجه به شیوع موج جدید ویروس کرونا، افزایش تعداد مراجعان و موار بستری در بیمارستان های استان شرایط برای پذیرش یک هزار و ۳۰۰ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ فراهم است.

دکتر محمود نوری شادکام روزیکشنبه در نشست رییسان بیمارستان‌های استان که با هدف بررسی آخرین وضعیت بستری و درمان افراد مبتلا به کووید ۱۹ برگزار شد، افزود: هم‌اکنون ۳۸۴ فرد مبتلا به این بیماری در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی با قدردانی از تلاش کادر درمان و همراهی مردم با مسووولان در اجرای برنامه‌ها افزود: اگر افزایش تعداد بستری‌ها در روزهای آینده ادامه یابد، شرایط را برای بستری بیماران در مراکز درمانی و بهداشتی استان  فراهم خواهیم کرد.

همچنین معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:  داروی « فاویپراویر»  یکی از داروهای مورد نیاز افراد مبتلا به کروناست که شهروندان می‌توانند این دارو را با مراجعه به داروخانه‌های منتخب استان تهیه کنند.

دکتر محمد حسین مصدق ادامه داد: از موج قبلی تا به امروز داروهای مربوط به بیماران کووید ۱۹ تامین شد ، امید می رود در آینده هم برای تامین داروهای « رمدسیویر» و « فاویپراویر» در استان  مشکلی نباشد.

همچنین معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: تاکنون ۹۲ هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق شد که ۶۵ هزار نفر دُوز اول و ۲۷ هزار نفر هم دُوز دوم را دریافت کردند.

مسعود شریفی افزود: با محموله واکسنی که امشب وارد استان می‌شود تمامی افرادی که نوبت دوم واکسیناسیون آن‌هاست می‌توانند از فردا برای دریافت واکسن به مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز تجمیعی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: تاکنون به ۳۵ هزار نفر( ۷۰درصد)  افراد بالای ۷۰ سال واکسن در استان تزریق شد و ۳۰ درصد این گروه سنی برای تزریق واکسن مراجعه نکردند.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر  جمعیت ۱۰ شهرستان دارد،  با توجه به اظهارات سخنگوی دانشگاه یادشده روند سرعت انتشار ویروس کرونا که عامل بیماری کووید ۱۹ است، در استان  رو به افزایش است.

 همچنین ستاد مقابله و پیشگیری از کرونای استان یزد در اطلاعیه شماره ۱۱۶ جمعه شب هفته گذشته خود با  هشدار به مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ،فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در دورهمی ها از آنها خواست ،مراقب شیوع مجدد این ویروس باشند .

در اطلاعیه نوشته شد: به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا در چند روز اخیر و افزایش نگرانی از ورود به پیک پنجم بیماری در صورت تداوم روند افزایش فعلی، با توجه به اعلام وضعیت قرمز شهرستان یزد، و هشدار نارنجی در بیشتر شهرستان ها و شکنندگی وضع موجود در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی موارد ابتلا و بستری رو به افزایش خواهد بود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.