طبق گزارش امروز وزارت بهداشت در سه شنبه 8 تیر 1400، ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۴ هزار و ۱۲۷ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۰۹ نفر رسید و تا کنون دو میلیون ۸۶۲ هزار و ۲۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته  یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و سه هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۸۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۴ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۹۰۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۱۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۹۱۴ دوز رسید.

از دیروز تا امروز ۸ تیر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۷۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 هشتم تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

کرونای دلتا که این روزها زیاد شنیده می‌شود نوع دیگری از ویروس است که البته ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی بوده و نگرانی‌ها را از ورود کشورمان به موج پنجم همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ افزایش داده است.

گزارش‌ها از موارد مرگ و میر ناشی از گونه دلتا در کشورهای دیگر را نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده و در معرض خطر قرار دارند.

در برخی کشورها این گونه به عنوان ویروس قالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا با وجود پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علایم ابتلا محسوب نمی‌شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم، اما در گونه دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد و هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع گونه هندی وجود ندارد، اما افزایش علایم گوارشی قابل مشاهده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این رابطه گفت: ویروس کرونا که به تازگی جهش یافته و با عنوان دلتا مشهور شده، ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: به مردم توصیه می‌شود مراقب نوع جهش یافته این ویروس و موج پنجم باشند و با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا موج پنجم این بیماری خواه یا ناخواه در کشور و استان مرکزی آغاز خواهد شد، اما مدت زمان طول کشیدن این پیک بسیار اهمیت دارد و زمان آن به همکاری مردم بستگی دارد.

با شیوع کرونای دلتا متخصصان کشورمان دست به کار شدند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان نسبت به شناسایی این نوع جهش یافته ویروس اقدام کنند که البته موفق هم شدند به گونه ای که دانشیار ویروس شناسی و مسوول فنی آزمایشگاه رفرانس کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد از امکان انجام آزمایش شناسایی نوع هندی ویروس کرونا موسوم به کرونای دلتا در آزمایشگاه مرجع ویروس‌شناسی بیمارستان امام رضا (ع) این شهر خبر داد.

دکتر سعید عامل جامه‌دار افزود: آزمایش‌های مربوط به شناسایی انواع بیماری زای ویروس کرونا از جمله انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و هندی برای بیماران بستری در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین برخی بیماران سرپایی در این مرکز انجام می‌شود. 

وی افزود: بررسی‌های اولیه بر روی نمونه‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد حدود ۳۸ درصد نمونه ها از نوع هندی ویروس کرونا است که برای تایید نهایی انواع ویروس‌های جهش‌ یافته لازم است، آزمایشگاه مرجع تهران نیز با روش‌هایی به بررسی این موضوع بپردازد.

همچنین امروز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که تاکنون چند مبتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به "دلتا" در این کلانشهر شناسایی شدند که آزمایش آنها برای تایید نهایی به تهران ارسال شده است.

دکتر مهدی قلیان با بیان اینکه نگرانی از انتقال این ویروس از طریق تردد مسافران ناقل یا دیگر راه های سرایت ویروس وجود دارد، افزود: نوع هندی ویروس کرونا موسوم به "کرونای دلتا" در کشور در حال چرخش است که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استانها به ویژه جنوب کشور نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز کرونای دلتا نوع جدید موتاسیون‌ یافته با عنوان کرونای هندی است و سرعت انتشار این گونه نسبت به کرونای نوع انگلیسی بسیار بالاتر است به همین خاطر کنترل شدید مرزهای استان با هدف پیشگیری از ورود بیماری انجام می شود و آزمایش کرونا در مرزهای این استان توسط کارشناسان دانشگاه در حال انجام بوده و نتایج آزمایشگاه‌های خارج از کشور را قبول نداریم. 

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: در زمان حاضر تمامی پروازها به کشور هند و پاکستان لغو شده و در مرزهای چذابه و شلمچه از تمامی افراد تست PCR گرفته می‌شود و از سرنشینان تمام کشتی‌ ها و شناورهایی که وارد پنج بندر خوزستان می شوند، تست کرونا گرفته شده و در صورت مثبت بودن تست آنها، کشتی ایزوله می‌ شود که در این رابطه هم اکنون ۶ کشتی در بنادر خوزستان، ایزوله هستند.

هشتم تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در ادامه درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا هم بشنوید از علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز در یزد اعلام کرد: از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ هر ماه حداقل ۱۰ میلیون دوز انواع واکسن کرونا ، در اختیار استان ها قرار می گیرد که این امر بسیار مهم است.

وی افزود: یزد از جمله مناطق موفق کشور در رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری در بخش سرپایی افراد مبتلا به کروناست.

اما در رابطه با وضعیت واکسیناسیون مردم پایتخت هم امروز خبری منتشر شد به نقل از استاندار تهران که گفت: تاکنون ۷.۳ دهم درصد از جمعیت استان تهران واکسن کرونا را دریافت کرده اند و برخی از افراد بالای ۷۰ سال تاکنون برای تزریق دور اول واکسن کرونا به مراکز مراجعه نکرده اند.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: تاکنون یک میلیون و ۶۲ دوز واکسن کرونا در استان تهران تزریق و تدابیری اندیشیده شده تا گروه های هدف قبل از مراجعه به مراکز نام خود را در سامانه مورد نظر ثبت کنند تا از تجمع جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ۱۸۶ هزار دوز واکسن برای افراد بالای ۷۰ سال در تهران در نظر گرفته شده است، افزود: از این تعداد تاکنون ۷۰ هزار نفر برای تزریق دوز اول واکسن کرونا به مراکز تجمعی تهران مراجعه نکرده اند.

وضعیت واکسیناسیون در دیگر استان‌ها

عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی فرماندار تفرش/ سه هزار و ۳۰۰ نفر از افراد واجد شرایط شهرستان تفرش معادل ۱۵ درصد مردم این شهرستان دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این فرآیند همچنان بر اساس برنامه گروه‌های هدف واکسیناسیون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه دارد.

فرآیند واکسیناسیون در شهرستان تفرش به صورت مداوم و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود و به لحاظ همکاری همه‌جانبه مردم ازدحام خاصی در مراکز واکسیناسیون این شهرستان گزارش نشده است. 

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان / در نوبت اول واکسیناسیون ۶۲ هزار و ۲۶۱ نفر و در نوبت دوم تاکنون ۳ هزار و ۵۰ نفر در هرمزگان برابر ویروس کرونا واکسینه شدند و روند واکسیناسیون طبق برنامه همچنان ادامه دارد.

میزان واکسن تحویل داده شده به هرمزگان ۱۰۸ هزار و ۶۲۱ دوز است و هنوز فاصله زیادی تا واکسیناسیون همه افراد جامعه باقی مانده و مطابق آمار یک میلیون ۱۷۷ هزار و ۷۳۹ نفر دیگر در استان باید برابر این ویروس ایمن شوند.

سید جلال بطحایی رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان همدان / واکسیناسیون جمعیت عشایری ساکن در سامانه های عرفی این استان علیه ویروس کرونا برابر با ضوابط انجام شده است.

عشایر بالای ۷۰ سال ساکن در اتراق گاه های موقت و سامانه‌های عرفی همانند سایر اقشار با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشت و مراکز تجمعی نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام می کنند و علاوه بر این تیم های بهداشتی پس از ورود عشایر به استان، با حضور در سامانه های عرفی یکسری خدمات بهداشتی را با هدف بررسی و بیمار یابی به آنها ارائه می دهند. 

دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی / ۸۵ درصد افراد بالای ۷۰ سال این استان در مقابل بیماری کووید-۱۹ واکسینه شدند.

از ابتدای شروع واکسیناسیون عمومی با اولویت سالمندان بالای ۷۵ و ۷۰ سال تاکنون بیش از ۱۲۸ هزار نفر مرحله نخست و یا هر ۲ مرحله را دریافت کرده‌اند.

نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان / روند واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۵ سال در استان طبق برنامه‌ریزی از هفته آینده آغاز می‌شود.

اکنون روند تزریق دوز دوم واکسن کرونا به افراد بالای ۷۰ سال در استان سمنان در حال اجراست و از هفته آینده گروه سنی بالای ۶۵ سال آغاز می‌شود تا مردم در آرامش بیشتری به زندگی خود ادامه دهند. 

سیمین خیاط زاده رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی / هفت درصد جمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند و واکسیناسیون دوز دوم واکسن چینی سینو فارم همچنان در استان ادامه دارد اما فعلا به علت نرسیدن دوز اول واکسن کرونا، واکسیناسیون گروه سنی ۶۵ سال به بالا آغاز نشده است.   

وضعیت کرونا در استان‌ها

آمارها حکایت از آن دارد که شمار مبتلایان ب بیماری کووید ۱۹ در نقاط مختلف، کشورمان را به موج پنجم نزدیک کرده است و همچنان مهمترین توصیه رعایت دستورالعمل های بهداشتی است تا در صورت ورود به این موج که البته با نوع ویروس دلتا همراه است، با حداقل ابتلا و فوتی ها عبور کنیم.

 در ادامه به وضعیت کرونایی تعدادی از استان‌ها به نقل از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اشاره می شود: 

سیستان و بلوچستان / با افزوده شدن یک‌هزار و ۱۷۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر و با فوت ۱۹ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا به یک‌هزار و ۵۶۳‌ نفر رسیده است.

تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا بوده و اکنون این استان در وضعیت فوق بحرانی کرونا قرار دارد و ترددهای غیرمجاز اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان به دامنه این موج افزوده است.

با افزوده شدن یک‌هزار و ۱۷۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته،شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر و با فوت ۱۹ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا به یک‌هزار و ۵۶۳‌ نفر رسیده است.

همچنین با توجه به شرایط فوق قرمز ایرانشهر از لحاظ کرونا و به جهت جلوگیری از شیوع این ویروس و حفظ سلامت و جان مردم، تمامی صنوف به جز داروخانه‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، سوپرمارکت‌ها و میوه و تره بار از امروز به مدت ۱۰ روز تعطیل شد.

خوزستان / بر اساس آخرین اعلام رنگ بندی شهرستان‌ها از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد شهرستان‌های قرمز خوزستان از صفر به ۲ شهرستان افزایش یافت و شهرستان‌های امیدیه و اندیمشک که پیش از این در حالت نارنجی قرار داشتند اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

همچنین ۱۱ شهرستان ایذه، مسجدسلیمان، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان، اهواز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و رامهرمز در وضعیت نارنجی کرونایی و شهرستان‌های شادگان، رامشیر، هندیجان، بهبهان، آغاجاری، باغملک، اندیکا، لالی، گتوند، هفتکل، باوی، حمیدیه، هویزه و کارون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

کهگیلویه و بویراحمد / شمار قربانیان کووید ۱۹ در این استان با فوت ۲ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به ۶۹۸ نفر رسید و هم اکنون۱۷۲نفر بیمار در بخش‌های کرونایی استان بستری شدند که از این تعداد ۶۲نفر کرونای قطعی و ۲نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد تا کنون ۴۹هزار ۸۸۰ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته اند.

یزد / هم‌اکنون ۴۲۸ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۹ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی به آنها ارایه می شود.

اکنون شهرستان یزد در وضعیت قرمز، شهرستان‌های اشکذر، اردکان و بهاباد در وضعیت زرد، همچنین شهرستان های میبد، تفت، ابرکوه، خاتم و بافق در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

چهارمحال و بختیاری / طی ۲۴ ساعت گذشته با مراجعه ۳۸۲ بیمار مشکوک به ویروس کرونا به مراکز درمانی استان آزمایش ۹۹ بیمار مثبت اعلام شد که روند کاهش مبتلایان را نشان می دهد و با احتساب یک مورد فوت در این مدت، مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به یک هزار و ۱۴۲ نفر رسیده است.

در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۸۰ هزار و ۵۰ نفر مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است که حدود ۹۰ درصد این مبتلایان بهبود یافته‌اند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

خراسان رضوی / روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا در این استان طی روزهای اخیر متوقف شده و روزانه کمتر از ۱۰ نفر به علت ابتلا به کرونا در این استان فوت می‌کنند.

سمنان / طبق جدیدترین آمار رسمی، ۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این استان فوت کردند و با این حساب، مجموع آمار فوتی کرونا استان از ابتدای شیوع ویروس تا هفتم تیرماه به یکهزار و ۱۲۵ نفر رسیده است.

اکنون ۱۳۶ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۳۰ هزار و ۷۸۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، چهار شهرستان سمنان، شاهرود ، دامغان و گرمسار در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان میامی، آرادان، سرخه و مهدیشهر در شرایط زرد قرار دارند.

قصرشیرین / از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در شهرستان قصرشیرین یک هزار و ۱۷ نفر به این ویروس مبتلا شده و از مجموع مبتلایان به این ویروس نیز تاکنون ۲۹ نفر فوت کرده‌اند.

هم اکنون وضعیت قصرشیرین از نظر ابتلا به ویروس کرونا نارنجی است و ۲ فرد مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) این شهر بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

آذربایجان غربی / اکنون به جز مهاباد، شهرستان‌های نقده، تکاب، اشنویه، پیرانشهر و سردشت در جنوب و شوط، پلدشت، چالدران و چایپاره وضعیت زرد کرونایی و ارومیه به همراه شهرهای خوی، سلماس و ماکو در شمال آذربایجان غربی و شهرهای شاهین دژ، میاندوآب و بوکان در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

بوشهر / ۸۰ درصد ظرفیت بخش‌های کووید بیمارستان‌های این استان به صورت میانگین از بیماران پر شده و بیمارستان شهدای خلیج فارس به عنوان مرکز مرجع کرونا به دلیل اعزام بیمار بدحال و افزایش بار مراجعه به اورژانس به میزان ۹۵ تا ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

قرمز شدن بیشتر شهرهای استان ناشی از  بی‌توجهی و نبود حساسیت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است و هر چند تاکنون به صورت رسمی نتیجه تست و آزمایش هیچ بیمار کرونایی در این استان نشان نداده که به سوش هندی این ویروس مبتلا شده‌ است اما براساس شواهد بالینی بیماران کووید ۱۹ احتمال ورود گونه جدید (سوش هندی) به این استان را افزایش داده است.

هرمزگان / بر اساس آخرین آمار با فوت هفت نفر در شبانه روز گذشته فوتی های کرونا در این استان به یک هزار و ۴۴۰ نفر رسیده و ۶۴۹ نفر نیز بستری شده اند ۹۷ نفر از آنها تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

بیشتر موارد کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی بوده و البته دلتا ویروس نیز در برخی از مناطق شرقی استان مشاهده شده اما تعداد آن بسیار اندک است.

سمنان / در سمنان هم مانند دیگر استان های کشور شناسایی موارد سرپایی مبتلایان به کرونا رو به افزایش است و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴ مورد مبتلا به کرونا به صورت سرپایی شناسایی شدند و علاوه بر این در ۴۸ ساعت گذشته ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری شدند. 

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونای استان، چهار شهرستان سمنان، شاهرود ، دامغان و گرمسار در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان میامی، آرادان ، سرخه و مهدیشهر در شرایط زرد قرار دارند.

لرستان /  ۲ نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در این استان قربانی کرونا شدند و شمار جان‌ باختگان به یک‌هزار و ۹۱۸ نفر رسید.

تاکنون ۳۸۱هزار و ۱۵۰نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۷هزار و ۱۳۰مورد پاسخ داده شده و ۲۵۵ هزار و ۷۷۹ نمونه آن منفی بوده است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان پلدختر در وضعیت قرمز است.

گلستان / بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت و درمان، وضعیت شیوع کرونا در ۲ شهرستان مینودشت و علی‌آباد قرمز شد.

علاوه بر آن گنبدکاووس، گالیکش، آزادشهر، آق قلا، کلاله،گرگان و بندرترکمن در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار گرفتند و مراوه تپه، گمیشان، رامیان، کردکوی و بندرگز نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

همدان / آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ با فوت ۲ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون در این استان به ۲ هزار ۲۶۲ مورد رسید.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته با شناسایی ۱۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۲۶۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۵ هزار و ۱۲۵ نفر رسید.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان چهار شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن و  اسدآباد» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

ایلام / در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در استان ۷۶ نفر است.

تعداد بستری ها در این استان در حال افزایش و امکان تغییر وضعیت کرونا وجود دارد، در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و تعداد فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۷ نفر است.

اکنون شهرستان مهران در وضعیت قرمز، ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

مازندران / طبق تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرستان آمل در آخرین به‌روزرسانی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، رنگ قرمز کرونایی یک بار دیگر به مازندران برگشته است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمان حاضر ۹۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان آمل بستری هستند. این آمار شامل یک چهارم بیماران کرونایی بستری در مازندران است.

بر اساس آخرین به روز رسانی سامانه ماسک تعداد مناطق نارنجی مازندران هم افزایش یافت و به پنج شهرستان رسیده است. در ارزیابی جدید شهرستان های محمودآباد ، نکا و چالوس از زنگ زرد به نارنجی تغییر وضعیت داده اند. پیش از این شهرستان های آمل ، قائمشهر و نور در وضعیت نارنجی قرار داشتند.

همچنین اکنون شهرهای بابل، بابلسر، فریدون‌کنار، سیمرغ، سوادکوه، سوادکوه‌شمالی، ساری، جویبار، میاندورود، نوشهر، بهشهر، گلوگاه، کلاردشت، عباس‌آباد، تنکابن و رامسر بدون تغییر در رنگ بندی زرد کرونایی واقع شدند.

قم / وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط نرم افزار ماسک، با گذشته حدود ۲ هفته بار دیگر به وضعیت نارنجی بازگشت.

بر اساس این اعلام، قم از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت و نام این استان پس از دو هفته بار دیگر در لیست شهرستان های نارنجی کشور، در کنار ۱۸۳ شهرستان دیگر این رنگ بندی قرار گیرد.

 

۹۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: ۴۷ هزار و ۵۹۳ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیماستان های البرز بستری شدند.

فتحی بیان داشت: ۵۷۸ نفر اکنون در مراکز درمانی استان بستری هستند.

این مسوول خاطرنشان کرد : چهار نفر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به  چهار هزار و ۲۶۴ نفر رسید .

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ۲ هزار و ۷۴۳ نفر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بهبود یافته و از مراکزدرمانی استان ترخیص شدند.

از مجموع هفت شهرستان البرز ۲ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان استان البرز به مردم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا رعایت پروتکل های اجتماعی، شستن مکرر دست ها و استفاده از ماسک است.

 

کرونا رنگ نیمی از ۱۰ شهرستان یزد را قرمز کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به افزایش تعداد مراجعه بیماران سرپایی و بستری در کلینیک ها و مراکز درمانی و بهداشتی گفت: با تداوم شیوع ویروس کرونا از لحاظ رنگ بندی، شهرستان‌های یزد، مهریز، تفت، میبد و خاتم قرمز شد.

دکتر سید ابراهیم سلمانی افزود: همچنین شهرستان های ابرکوه، بافق، اردکان در وضعیت نارنجی،بهاباد و اشکذر هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد. 

وی اظهار داشت: هم اکنون ۴۷۵ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند و از این تعداد، ۸۲ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته، ۱۵۷ بیمار مشکوک به کووید ۱۹  در بیمارستان های استان یزد پذیرش شدند.

وی با اشاره به کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد در استان گفت: در حال حاضر استفاده از ماسک به ۵۸ درصد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی گذاری اجتماعی هم به ۴۸ درصد کاهش یافت.

وی از مردم خواست، برای حفظ سلامتی خود و دیگران با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از حضور در دورهمی های خانوادگی و از سفرهای غیرضروری در شهر جدا خودداری کنند.

 

 

قم شبانه روز گذشته را بدون فوتی کرونایی پشت سرگذاشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به‌هشتم تیرماه هیچ مورد فوتی کرونایی در قم به‌ثبت نرسیده‌است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: ۵۱ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۳۳ تَن از این افراد افزود: ۴۴ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز به‌تشخیص پزشکان معالج از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم مجموع بیمارانی که در مراکز درمانی قم بستری هستند را ۲۰۰ تَن ذکر و افزود: ۳۲‌ تَن از این افراد به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

قدیر افزود: از مجموع ۶۰۱ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۱۷۶ مورد مثبت شد.

وی بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۶۳ هزار و ۵۴۴ دُز واکسن تزریق شده است.

در رنگ بندی جدید کرونایی کشور، قم از روز هشتم تیرماه از زرد به‌نارنجی تغییر کرد.

 

خراسان رضوی برای مقابله با موج پنجم کرونا برنامه‌ریزی کرده است

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خراسان رضوی برنامه‌ریزی مناسبی را به منظور مقابله با موج پنجم کرونا انجام داده و از آمادگی لازم برای استفاده از تمام ظرفیت‌های درمانی و بهداشتی این دانشگاه برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی برخوردار است.

دکتر حمیدرضا رحیمی در نشست قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای این دانشگاه افزود: با توجه به افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در برخی از مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور، به گونه ای برنامه ریزی شده تا در صورت مواجهه با موج پنجم کرونا، خدمات دهی به شهروندان به شکل مطلوبی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تامین تجهیزات و اقلام حفاظتی مورد نیاز توسط معاونت غذا و دارو در حال انجام است، گفت: تمامی آزمایشگاه های زیر پوشش بخش دانشگاهی و غیردانشگاهی نیز در حال آماده سازی و افزایش ظرفیت برای ارائه خدمات در صورت نیاز احتمالی هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام برنامه ریزی برای واکسیناسیون گروه های مختلف از جمله سالمندان، دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان گفت: بر این اساس از معاونت بهداشت دانشگاه خواسته شده است تا نسبت به افزایش تعداد مراکز تجمیعی به منظور بلا بردن ظرفیت واکسیناسیون اقدام کنند.

رحیمی با بیان اینکه هم اکنون ۲۲ پایگاه واکسیناسیون کرونا در مناطق مختلف مشهد مقدس فعال است، افزود: از این تعداد، هشت پایگاه تجمیعی و یک پایگاه خودروی است که مراکز تجمیعی با مشارکت سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها به منظور گسترش خدمات رسانی و سهولت در دسترسی شهروندان راه اندازی شده و در برخی از این مراکز ظرفیت تا ۲۰ هزار واکسیناسیون در روز فراهم شده است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فعالیت ۴۱ مرکز خدمات جامع سلامت کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۲۳ مرکز در مشهد و ۱۸ مرکز نیز در شهرستان های زیر پوشش آماده خدمات رسانی به مراجعان هستند.

وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع کرونا، به ویژه نوع جهش یافته آن تاکید کرد و گفت: در کنار آمادگی کامل حوزه بهداشت و درمان، همکاری مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی مهمترین راهکار برای جلوگیری از چرخه انتقال ویروس کرونا به شمار می رود.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. بقیه جمعیت این استان در قالب ۱۷ شهرستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام قرار دارند.

 

۱۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۲۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۹۷ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۱۲۰ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۶۳ هزار و ۲۵۴ نفر رسیده است. 

جمالیان بیان داشت: در این بازه زمانی ۳ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس تعداد فوتی ها به ۲ هزار و ۱۷۰ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

وضعیت گچساران از نظر شیوع کرونا قرمز شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان گچساران از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت.

پرویز یزدان پناه روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: شهرستان گچساران همراه با ۶۲ شهرستان دیگر در کشور قرمز شده است.

وی افزود: با توجه به مراودات شهرستان های گرمسیری استان با استان بوشهر، احتمال ورود کرونای هندی به استان وجود دارد که می تواند باعث مبتلا شدن عده زیادی از مردم و مرگ و میر بعضی از آنها شود.

یزدان پناه بیان اینکه ۱۶۱ بیمار در بیمارستان های معین کرونا بستری هستند، عنوان کرد: از این تعداد ۶۱ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده و ۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از مجموع مبتلایان به کرونا در استان تاکنون ۴۹ هزار و ۹۳۰ نفر بهبود یافته اند. 

یزدان پناه گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۶ رپید تست انجام شده که ۱۱ درصد موارد مثبت و بیشترین مبتلایان در شهرستان های گچساران، بهمئی و کهگیلویه و از ۲۴۴ نمونه pcr انجام شده ۲۸ درصد موارد مثبت و بیشترین مبتلایان در بویراحمد، کهگیلویه و گچساران بود. 

وی ادامه داد: رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، استفاده همه مردم از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و عدم حضور در هر گونه تجمعی و دورهمی لازم است همچنین باید از مسافرت به سایر نقاط کشور و حضور در مراکز پرخطر پرهیز نمود تا بتوان جلوی بوجود آمدن پیک بعدی کرونا را گرفت.

 

ورود مازندران به موج پنجم کرونا با ویروس هندی و آفریقایی

پس از گذشت حدود ۴۰ روز شمار روزانه بستری مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در مازندران طی ۲ روز گذشته سه رقمی شد تا هشدارها در باره ورود این استان به موج پنجم شیوع کرونا رنگ واقعیت به خود بگیرد.

آمار روزانه بستری بیماران کرونایی در مازندران از ۳۰ اردیبهشت ماه پس از شکستن پیک موج چهارم ، دو رقمی شده بود و روند کاهشی خود را با ۹۵ بستری در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل شروع کرد تا این که پس از تقریبا یک ماه و در روز ۲۹ خرداد به کمترین میزان خود یعنی ۴۰ نفر رسید.

بررسی جدول آماری روزانه بستری بیماران کرونایی در این دوره یک ماهه نشان می دهد که مازندران برای رسیدن به ۴۰ بستری روزانه راه طولانی ۳۰ روزه را طی کرد ، در حالی که در کمتر از یک هفته آمارهای بستری روزانه سه رقمی شد که نشانگر شتاب شیوع این ویروس و قرار گرفتن استان در مسیر سرازیری موج پنجم است.

از یک نگاه دیگر ، در یک دوره ۳۰ روزه تنها ۵۵ تخت بیمارستان های کرونایی استان خالی شد که به معنای کمتر از ۲ تخت به صورت روزانه بوده است. خالی شدن یک تخت بیمارستانی به این معنا است که پس از ترخیص ، بیمار دیگری جایگزین نشود. با توجه به این که به صورت روزانه تعدادی بیمار جدید وارد بیمارستان ها شده و تعداد دیگری ترخیص می شوند ، تنها زمانی خالی شدن تخت معنا پیدا می کند که آمار ترخیصی ها از بستری ها پیشی بگیرد.

بررسی جدول آماری نشان می دهد به همان میزانی که روند کاهشی بستری روزانه بیماران کرونایی بشدت کند بوده است ، در مقابل روند افزایشی با شتاب چند برابری به پیش می رود. مثلا در ۱۰ روز گذشته با این که تعداد زیادی از بیماران کرونایی از بیمارستان های استان ترخیص شدند و به همان تعداد بیمار جدید جایگزین آنان شده اند ، ولی ۱۱۰ تخت خالی هم پر شده است که میانگین روزانه آن بیشتر از ۱۱ تخت است و سرعت حدود ۶ برابری پرشدن تخت ها را نشان می دهد.

آمار بستری روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان های مازندران از روز یکشنبه هفته جاری با ورود ۱۰۳ بیمار سه رقمی شد و روز دوشنبه هم به ۱۱۰ نفر افزایش یافت.

بررسی روند افزایشی آمار بستری ها نشان می دهد که مازندران با شتاب در مسیر سرازیری شیوع کرونا در حرکت است چون کل بستری ها که روز ۳۱ خرداد ماه به ۲۹۵ نفر و کمترین میزان کاهش یافته بود ، در روز هفتم تیر ماه به ۴۲۵ نفر افزایش یافت. این رقم به معنای افزایش ۷۰ درصدی آمار بستری بیماران کرونایی در طول تنها یک هفته است.

 

ورود مازندران به موج پنجم کرونا با ویروس هندی و آفریقایی

قرار گرفتن مازندران در شیب تند کرونایی در حالی است که پیش از این مسئولان بهداشت و درمان استان نسبت به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک و بی توجهی به فاصله فیزیکی در تعاملات اجتماعی هشدار داده بودند.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲۱ خرداد ماه نسبت به عادی انگاری حاکم بر استان بویژه در زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شورای شهرها هشدار داده و گفته بود : متاسفانه با مشاهده روند کاهشی مبتلایان به کووید ۱۹ ،عادی‌انگاری کرونایی در جامعه حاکم شده است و با ادامه این وضعیت و فاصله‌گیری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی مازندران طی هفته‌های آینده با موج پنجم شیوع کرونا مواجه خواهد شد.

دکتر سیمین بابایی  هشدار داده بود : ثابت ماندن آمار بیماران بستری کرونایی در استان به معنای از بین رفتن خطر این ویروس نیست و نباید سبب عادی سازی رفتارهای عمومی و بهداشتی شود ، زیرا شمار بیماران بستری تنها یک عدد است و فاکتور مناسبی برای سنجش همه گیری کرونا به حساب نمی آید بلکه برای برنامه ریزی بهتر جهت مقابله با این ویروس است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بر این باور بودند که روند کاهشی بستری بیماران کرونایی در استان سبب شده تا مردم به طور کامل کرونا را فراموش کنند و به روال عادی زندگی پیش از کرونا بازگردند. مشاهدات میدانی هم نشان می داد که مهمانی های خانوادگی ، دور هم نشینی ، برپایی مراسم عروسی و دیگر گردهمایی ها بی توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به امری عادی تبدیل شده بود.

البته در این میان نشست های انتخاباتی نامزدهای شورای شهرها و روستا هم مزید بر علت شده بود تا کرونا به پوستر پاره شده برای چند هفته تبدیل شود. تبلیغات انتخاباتی ، نشست ها و تجمعات هواداران نامزدها در اواخر ماه خرداد به طور کامل مدیریت ویروس کرونا را تحت الشعاع قرار داده و باعث شده بود تا مردم فراموش کنند که طی یک سال و نیم گذشته این ویروس و بیماری ناشی از  آن علاوه بر خسارات اقتصادی ، چه عزیزانی را از خانواده های زیادی گرفته و آنان را داغ دار کرده بود.

 

ورود مازندران به موج پنجم کرونا با ویروس هندی و آفریقایی

پیک پنجم با ویروس‌های هندی و آفریقایی

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه موج پنجم به مراتب خطرناک تر از موج های قبلی خواهد بود ، گفت : با توجه به اینکه استان های مختلف کشور از جمله تهران درگیر ویروس جهش یافته جدید شده اند ، مازندران نیز از سوی ویروس های جهش یافته  از نوع هندی و آفریقایی تهدید می شود.

وی ضمن انتقاد از عادی انگاری مردم استان نسبت به پروتکل های بهداشتی کرونایی ، افزود : با ادامه این روند و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و میهمانی دادن ها باید منتظر پیک پنجم به مراتب سخت تر از پیک های قبلی باشیم.

دکتر بابایی نسبت به روند افزایشی کرونا در مازندران هشدار داد و گفت : در عرض سه روز تعداد بیماران بستری کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ۲۱۴ نفر به ۲۷۶ نفر رسید و حدود ۲۹ درصد افزایش داشت.

وی تاکید کرد:  افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگی حتی خفیف به پزشک یا درمانگاه کرونا مراجعه  و از حضور در جمع خودداری کنند.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر استفاده از ماسک در محل کار و مکان های عمومی ، گفت : هرگونه عادی انگاری و کاهش حساست ها وضعیت شهرستان های استان را مجددا به سمت رنگ قرمز کرونایی خواهد برد.

در حال حاضر طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک شهرستان آمل در وضعیت قرمز، و پنج شهرستان قائم شهر، محمودآباد، نور، نکا و چالوس در وضعیت نارنجی و ۱۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرا دارند.

 

جهرم در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: بر اساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان جهرم در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

محمد رحمانیان سه‌شنبه ضمن اشاره به روند رو به رشد ابتلا به کرونا در شهرستان جهرم افزود: با این وجود با تأخیر مبتلایان در مراجعه به مراکز درمانی رو به رو هستیم که این مساله از علل افزایش قابل توجه شمار جانباختگان به خصوص در سالمندان است.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از برپایی دورهمی و آیین‌های جشن در شرایط شیوع کرونا بیان کرد: رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه در روستاها، شرایط بحرانی را در این شهرستان از نظر شیوع کرونا ایجاد کرده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

پیش از این عبدالرضا قاسمپور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا ششم تیرماه جاری اعلام کرده بود: از مجموع ۳۶ شهرستان استان چهار شهرستان لارستان، گراش، لامرد و اوز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

۲۳ بیمار کرونایی جدید در ایلام بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۳ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در استان ۷۶ نفر است.

دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: مهران با هشت بیمار جدید بیشترین میزان بستری های جدید به خود اختصاص داده و همچنان در شرایط قرمز قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعداد بستری ها در استان در حال افزایش و امکان تغییر وضعیت کرونا وجود دارد، افزود: همچنین از بستری های جدید پنج مورد مربوط به ایلام، دهلران و ایوان هر کدام چهار نفر، یک نفر آبدانان و یک نفر نیز مربوط به ملکشاهی است.

دکتر کریمیان ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۸ ابتلای جدید شناسایی شده و میزان مبتلایان استان به ۴۰ هزار و ۱۰۵ تفر افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و تعداد فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۷ نفر است.

به گفته کریمیان، شهرستان مهران در وضعیت قرمز، ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ با فوت ۲ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون در این استان به ۲ هزار ۲۶۲ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته با شناسایی ۱۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۲۶۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۵ هزار و ۱۲۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۲ مورد بود که ۶۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۰۴، بهار ۹۸۱، تویسرکان یک هزار و ۲۲، رزن ۷۷۲، درگزین ۲۸۹، فامنین ۳۱۸ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۷ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۲۹۷ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۲۴ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان چهار شهرستان «فامنین، کبودراهنگ، رزن و  اسدآباد» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

تعداد مناطق نارنجی گیلان به سه شهرستان افزایش یافت

بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز "سه شنبه"به روز رسانی شد، رنگ نارنجی کرونایی به یکی دیگر از شهرستان های گیلان برگشت و هم اکنون سه شهرستان این استان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

طبق گزارش امروز سه‌شنبه نرم افزار ماسک شهرستان ماسال از وضعیت زرد کرونایی خارج و نارنجی شد، به این ترتیب شهرستان های آستارا، رودبار و ماسال در رنگ بندی کرونایی نارنجی هستند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، رضوانشهر، تالش و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و به این ترتیب تعداد شهرستان های زرد از ۱۵ به ۱۴ شهرستان کاهش یافت.

کرونا از ابتدای شیوع تاکنون در گیلان با فراز و نشیب هایی همراه بود، تجربه این مدت نشان داده که هر زمان مردم رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را جدی می گیرند این بیماری کاهش و هر زمان که عادی انگاری می کنند آمار بستری و مبتلایان سرپایی کرونا سیر صعودی پیدا کرده است.

کارشناسان بهداشتی حساسیت و جدیت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را در کاهش آمار بستری ها و سرپایی های روزانه مبتلا به کرونا بسیار مهم می دانند و همواره خواستار تداوم مراعات توصیه های بهداشتی هستند.

برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا چاره ای جز رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با این ویروس شامل رعایت فاصله فیزیکی، دوری از تجمعات، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست ها نیست.

بر اساس آخرین آمار، افزون بر ۲۲۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

گیلان با ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع کرونا در کشور بود.

 

وضعیت شیوع کرونا در ۲ شهر گلستان قرمز شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که بر اساس آخرین پهنه‌بندی اعلام شده وزارت بهداشت و درمان، وضعیت شیوع کرونا در ۲ شهرستان مینودشت و علی‌آباد قرمز شد.

عبدالرضا فاضل روز سه شنبه اظهار داشت: علاوه بر آن گنبدکاووس، گالیکش، آزادشهر، آق قلا، کلاله،گرگان و بندرترکمن در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار گرفتند که رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی برای وارد نشدن این مناطق به محدوده قرمز ضروری است.

به گفته وی در حال حاضر مراوه تپه، گمیشان، رامیان، کردکوی و بندرگز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی با اشاره به روند افزایش شیوع کرونا در گلستان گفت که در حال حاضر ۳۲۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد حال ۲۸ نفر وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مردم خواست برای حفظ سلامتی خود شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در اماکن شلوغ پرهیز کنند.

 

۲ نفر دیگر در لرستان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در استان قربانی کرونا شدند و شمار جان‌ باختگان به یک‌هزار و ۹۱۸ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز سه‌شنبه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین شبانه روز گذشته ۱۷۶بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۱هزار و ۳۵۱نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۸۱هزار و ۱۵۰نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۷هزار و ۱۳۰مورد پاسخ داده شده و ۲۵۵ هزار و ۷۷۹ نمونه آن منفی بوده است.

به گفته کوشکی اکنون ۳۳۱بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان پلدختر در وضعیت قرمز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی شهرهای قرمز شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز شهرهای قرمز کرونایی اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور شهرهای قرمز کرونا در ایران رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها شهرهای قرمز کرونایی در ایران شهرهای قرمز کرونایی امروز رنگ بندی جدید شهرها رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.