طبق گزارش وزارت بهداشت در پنجشنبه 10 تیر 1400، اکنون ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ روند افزایشی بیماران کرونایی در برخی استان ها در ۲ هفته اخیر با عادی انگاری های شهروندان موج پنجم کرونا را در برخی استانها کشور رقم زده و در مناطق دیگر پشت دروازه های ورود کمین کرده است که کوچکترین غفلت وبی توجهی پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

با وجود هشدارها در خصوص اوج گیری کرونا به ویژه انواع جهش یافته آن و تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، اجتناب از سفرهای غیر ضرور و برگزاری دورهمی ها متاسفانه این توصیه ها با بی توجهی ها همراه بوده است بطوریکه در برخی استانها شاهد خیز موج پنجم بیماری و تغییر رنگ کرونایی شهرها هستیم .

به گفته کارشناسان ،علل شیوع این ویروس را می توان عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول و شیوه نامه های بهداشتی و ترددهای غیر ضرور دانست که در صورت تداوم بی توجهی ها شاهد روزهای پرخطر دیگری برای مردم و کادر درمان خواهیم بود.

اگرچه در زمان حاضر واکسیناسیون کرونا طبق برنامه در حال انجام است، اما هنوز تا پوشش کامل همه جامعه زمان زیادی باقی مانده و تنها درصدی از جمعیت کشور واکسن کرونا رادریافت کرده اند و این به معنای آن است که بخش اعظم جامعه هنوز با خطر ابتلا به کرونا مواجه هستند که دراین میان ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی بیش از پیش احساس می شود.

نوع هندی ویروس کرونا موسوم به "کرونای دلتا" در کشور در حال چرخش است که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استان ها به ویژه جنوب کشور نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

از میان استان ها ،هم اکنون وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان نگران کننده توصیف شده است بطوریکه معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در سفری به این استان اعلام کرده که میزان بستری کرونا در سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است.

ایرج حریرچی افزود : در این استان به دلیل شرایط اقلیمی و فاصله گذاری اجتماعی در اوج گیری‌های قبلی کرونا میزان آمار بستری و مرگ و میر حتی به متوسط کشوری نرسیده بود، باید توجه داشت ایمنی اکتسابی چندانی نسبت به سایر استان‌ها در این استان وجود ندارد.

وی افزود: از طرفی ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد.

 رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در در حاشیه بازدید از بیمارستان‌های خاتم الانبیا (ص) و علی ابن ابی طالب(ع) زاهدان گفت: تعداد موارد مثبت جدید مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان در موج جدید، سه تا چهار برابر موج های قبلی این ویروس است.

دکتر حسینعلی شهریاری اظهار داشت: علاوه‌بر موارد مثبت سرپایی، افزایش تعداد بیماران بستری فشار زیادی را بر کادر درمان و بیمارستان‌ها وارد کرده است.

وی ادامه داد: با وجود آنچه در برخی شبکه‌های اجتماعی در مورد کمبود تجهیزات و عدم پذیرش بیماران اعلام می‌شود، مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که تاکنون بیمارانی که نیازمند بستری هستند بستری شدند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کردند.

۱۰ تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا سیستان و بلوچستان: هیچ کمبودی در زمینه امکانات بهداشتی و درمانی برای مردم سیستان و بلوچستان نخواهیم گذاشت و تمرکزمان در وزارت بهداشت بر کنترل موج کرونا در این استان خواهد بود.

 ایرج حریرچی اظهارداشت: هدف مهم ما از سفر به این استان ابتدا تشکر از اقداماتی است که در دوره اخیر و چند هفته گذشته شاهد انجامش با توجه به افزایش موج کرونا بودیم؛ است. 

وضعیت کرونا در دیگر نقاط کشور

از یزد هم خبر رسیده که از ۷۶۴ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در شبانه‌ روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۴۳ فرد مبتلای جدید به ویروس کرونا در استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹  در استان جان خود را از دست دادند.

هم اکنون وضعیت بهداشتی نیمی از ۱۰ شهرستان استان یزد به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار گرفت.

 با توجه به برگزاری آزمون سراسری دانشگاه و اهمیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی ،دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده بیمارستان قائم (عج) مشهد برای آن دسته از داوطلبان شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ دانشگاهها که به کرونا مبتلا هستند در نظر گرفته شده است.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: بر اساس برگه خوداظهاری که داوطلبان کنکور سراسری تا اول تیر ماه فرصت تکمیل و ارسال آن را داشتند، در استان خراسان رضوی برای پنج نفر مبتلا به ویروس کرونا شرایط ویژه ای در برگزاری آزمون در نظر گرفته شد تا این افراد از سایر داوطلبان شرکت در این رقابت عقب نمانند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط این افراد همچون سال گذشته، محل برگزاری آزمون برای آنها به صورت ایزوله در کنار بخش اورژانس بیمارستان قائم (عج) در نظر گرفته شده تا اگر دچار مشکل شدند امکان رسیدگی درمانی برای آنها نیز فراهم باشد.

 معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد هم وضعیت نارنجی کرونایی در این شهرستان را شکننده توصیف کردو گفت :در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط بحرانی خواهد شد.

" احمد گودرزیان" افزود: تعداد مبتلایان و بستری شده‌های کرونایی در چند روز اخیر به صورت روزانه ۱۶ مورد در این شهرستان  افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: وضعیت شیوع کرونا در پلدختر قرمز است و این شهرستان در آستانه ورود به موج پنجم قرار دارد.

دکتر مریم کوشکی اظهار کرد: در مجموع ۲ شهرستان لرستان دارای وضعیت زرد و مابقی در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا هستند اما شرایط  پلدختر به دلیل همجواری و تردد با استان‌های جنوبی که وضعیت خوبی ندارند قرمز شده است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان پلدختر در وضعیت قرمز است.

در هرمزگان هم شاهد افزایش ۱۴ درصدی شمار بستری های کرونا هستیم که به گفته  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در شبانه روز گذشته ، شمار بستری های کرونا در هرمزگان نسبت به روز قبل تر، ۱۴ درصد افزایش داشته که این شرایط بسیار نگران کننده است.

دکتر فاطمه نوروزیان  اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۵ مبتلای جدید در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری های کرونا در استان به ۷۱۸ نفر رسید که یک رکورد جدید در شمار مبتلایان بستری است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان ها شاهد تکمیل ظرفیت بخش های کووید ۱۹ هستیم، خاطرنشان کرد: از مجموع بستری های کرونا در استان حال ۲۰ نفر بسیار وخیم گزارش شده و پزشکان امید چندانی به بهبود آنها ندارند.

تحلیل های آماری و گزارش های رسیده از دانشکده علوم پزشکی لارستان از گسترش روزافزون شمار مبتلایان  در مناطقی از شهرهای جنوبی استان فارس و موج شیوع این ویروس مرگبار در پیک پنجم حکایت دارد.

بهزاد رضایی رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان در همین زمینه می گوید که لارستان و دیگر شهرهای جنوبی فارس وارد پیک پنجم کرونایی شده اند و هم اینک ظرفیت بیمارستان ها و مراکز معین کرونایی در شهرستان های اوز، خنج و لارستان نیز تکمیل شده اند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز گفت: پنج مورد کرونای آفریقایی و انگلیسی در روستای لاغران بنارویه ظرف روزهای گذشته شناسایی شده و برنامه رزی لازم رای قرنطینه کامل خانواده های این افراد و حتی کل روستا نیز اندیشیده است.

وحید یگانه  افزود:سه مورد از این افراد مبتلا به ویروس کرونای آفریقایی و ۲ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی هستند.

احمد دلاور جانشین رئیس ستاد مدیریت کرونا شهرستان لارستان هم گفت: می دانیم که مردم و شهروندان شاید از اعمال برخی محدودیت ها و توصیه ها و تاکیدهای بهداشتی احساس خستگی و یا حتی حس بدبینی داشته باشند اما هم اینک چاره ای جز رعایت این اصول و عادت کردن به زندگی با این ویروس مرگبار تا زمان ریشه کنی کامل آن و بهره مندی تمام مردم از واکسن نیست.

وی با اشاره به قرمز شدن وضعیت کرونای شهرستان لارستان  گفت: با تصمیم اعضای ستاد مدیریت کرونا نیز محدودیت های شدیدتری در حال اعمال است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری هم گفت: با تغییر رنگ شهرستان اردل از زرد به نارنجی، تعداد مناطق نارنجی شیوع کرونا در استان به پنج شهرستان افزایش یافت.

مجید شیرانی  از توقف روند کاهشی شیوع کرونا در استان خبر داد و افزود: طی روزهای اخیر با افزایش بار بیماری در استان روند کاهشی شیوع کرونا متوقف شده است.

هم اینک شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و اردل در وضعیت نارنجی(خطر بالا) و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، سامان، بن و کیار در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان بافق نیز با اشاره به افزایش تعداد مراجعه کنندگان سرپایی و نیز اعلام موارد مثبت آزمایش افراد مبتلا به ویروس کرونا ، اتخاذ تدابیر بیشتر اعمال محدودیت های کرونایی از سوی ستاد پیشگیری و مقابله استان یزد در این شهرستان شد.

دکتر مسعود دانشی  شرایط  موجود منطقه را بسیار نگران کننده ذکر کرد و یادآور شد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد ، بافق همانند پنج شهرستان دیگر استان یزد، قرمز می شود.

 به گفته وی با توجه به روند صعودی بیماران کووید ۱۹، این شهرستان  در آستانه وضعیت قرمز دارد. 

 استاندار خراسان جنوبی هم با اعلام اینکه تاکنون موردی از ابتلای به ویروس هندی در استان گزارش نشده است افزود:در ۱۶ ماه گذشته، موج‌هایی که کشور را تهدید کرد، استان ما را هم بی‌تاثیر نگذاشت، به ویژه در موج سوم که وضعیت خراسان جنوبی، بحرانی شد.

 حمید ملانوری اظهار داشت: با وجود هم مرزی استان با افغانستان و بنا به پیش بینی‌هایی که صورت گرفته بود و احتمال می‌رفت ویروس هندی از مرزهای شرقی وارد کشور شود، مراقبت‌های ویژه ای در مرزهای استان اعمال شد.

وی با اشاره به همجواری شهرستان نهبندان با استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: در رنگ بندی‌های جدید، شهرستان نهبندان قرمز شده است و شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان و قاینات نارنجی و خوسف، سرایان، بشرویه، زیرکوه، طبس و  فردوس نیز زرد رنگ هستند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: تاکنون موردی از ابتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به "دلتا" در این استان مشاهده نشده است.

دکتر جواد آقازاده با هشدار نسبت به آغاز موج پنجم کرونا که از جنوب کشور آغاز شده و در حال سرایت به دیگر مناطق است، اضافه کرد: هم اکنون هشت شهر استان نارنجی و بقیه نیز در حال زرد است.

در جنوب کرمان هم با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا احتمال کمبود تخت بیماران کرونایی دور از انتظار نیست .

اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که مسئولیت خدمات رسانی بهداشتی و درمانی در شهرستان های جنوب استان کرمان را زیرمجموعه دارد می‌گوید: تاکنون فضا به گونه ای بوده که با تجمیع امکانات وضعیت بیماری مدیریت شده اما اگر با همین شرایط سیر صعودی ادامه داشته باشد، امکانات موجود پاسخگوی درمان بیماران کرونا نخواهد بود.

اعمال محدودیت ها

وضعیت کرونا در کشور و موج پنجم سبب اتخاذ تصمیماتی در ستاد کرونا و اعمال محدودیت در برخی استان ها شده است .

در ایلام نیز رییس پلیس راه  اعلام کرد که تردد به شهر های قرمز و نارنجی این استان به منظور حفظ سلامت مردم با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به سبب شروع موج پنجم، از امروز پنجشنبه ۱۰ تیرماه ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود.

 سرهنگ رضا همتی زاده اظهار داشت: اجرای طرح محدودیت های ترافیکی با توجه به وضعیت رنگ بندی شهرستان های استان اعمال می شود.

هم اکنون شهرستان مهران در وضعیت قرمز، شهرستان های ایلام و دهلران وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها وضعیت زرد قرار دارند.

سرپرست پلیس راه مازندران هم با اشاره به تغییر سطح رنگ‌بندی کرونایی ، گفت : خودروهای غیربومی بدون مجوز حق ورود به مازندران را ندارند و ماموران پلیس راه با استقرار در مبادی ورودی جاده‌ها از ورودشان جلوگیری می‌کنند.

سرهنگ هادی عبادی افزود : برابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، مالکان خودروهای غیربومی در صورت مشاهده در شهرهای قرمز مازندران مبلغ ۱۰ میلیون ریال و در شهرهای نارنجی پنج میلیون ریال بابت هر ۲۴ ساعت ماندگاری جریمه می شوند.

رنگ بندی شهرستان های مازندران از روز  سه شنبه برای دومین بار در طول یک هفته تغییر کرد. طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت  ، درمان و آمووزش پزشکی هم اکنون شهرستان آمل در وضعیت قرمز قرار دارد و رنگ شهرستان های قائمشهر ، نور ، نکا، محمودآباد و چالوس نیز نارنجی است.

۱۰ تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

 

تازه ترین آماروزارت بهداشت /۱۲۵ نفر قربانی کرونا شدند

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۳۸۹ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۱۰ تیر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴هزار و ۳۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۶۰ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۱۸ هزار و ۸۶۰ نفر رسید و تا کنون دو میلیون ۸۸۹ هزار و ۹۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

بر اساس این گزارش، سه هزار و ۱۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۹۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده و  ۴ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۴۱۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۷۰۷ هزار و ۶۳۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۱۵ هزار و ۵۳ دوز رسید.

اکنون ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

شناسایی ۲۷ مبتلای جدید به کرونا طی یک هفته گذشته در هشترود

رییس شبکه بهداشت و درمان هشترود گفت: تعداد مبتلایان جدید کرونا طی یک هفته گذشته در این شهرستان به ۲۷ نفر رسید که از این تعداد ۱۳ نفر مرد و بقیه زن هستند.

سلیمان جعفرزاده روز پنج‌شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای این شهرستان اظهار داشت: از این تعداد چهار نفر در بخش عادی بستری هستند و ۳۷۴ نفر از اطرافیان بیماران مثبت کرونا طی هفته گذشته رهگیری شده‌اند.

وی باتاکید بر اینکه مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند، اظهار داشت: ویروس کرونا همچنان در کمین بوده و راه‌های در امان ماندن از شر این ویروس منحوس رعایت فاصله اجتماعی، موازین بهداشتی و استفاده از ماسک است. 

جعفرزاده اضافه کرد:  اصناف و رستوران‌ها نیز موظف هستند با جدیت تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمایند و در غیر اینصورت با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی تعداد کل مبتلایان را ۲ هزار و ۸۱۴ نفر قطعی با ۷۳ نفر فوتی اعلام کرد و افزود: وضعیت هشترود از لحاظ شیوع کرونا زرد است و این وضعیت در سایه رعایت توصیه‌ها نباید به نارنجی کشیده شود.

وی اضافه کرد: اکنون سه منطقه شهری و روستاهای بایقراکوه و نخودآباد جزو مناطق پرخطر شهرستان به شمار می‌رود و اهالی این مناطق باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزم جدی داشته باشند. 

طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز، دهم تیرماه ۱۲۵ بیمار کووید ۱۹ در سطح کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۳۸۹ نفر رسید.

 

شمار بستری روزانه کووید ۱۹ البرز به ۹۹ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد : ۹۹ بیمار کووید ۱۹ بدحال طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۵۸۳  بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

وی ادامه داد: مجموع بستری شدگان از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز به ۴۷ هزار و  ۸۵۹ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد:  با مرگ سه بیمار دیگر کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به چهار هزار و ۲۷۶ نفر رسید .

وی گفت : تاکنون ۴۲ هزار و ۹۹۷ بیمار کووید ۱۹ پس از بهبودی از بیمارستان های البرز ترخیص شدند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز ۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

نهمین روز بدون فوتی کرونا در استان اردبیل

نهمین روز بدون فوتی کرونا در استان اردبیل طی سال جاری در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسید و این در حالی است که شیب افزایشی مبتلایان به این ویروس به صورت ملایم همچنان ادامه دارد.

با صفر شدن فوتی‌های مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ بستری در مراکز درمانی استان اردبیل، شمار جان‌باختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان در رقم یک هزار و ۸۳۰ نفر باقی ماند.

 دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در شبانه روز مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان  به ۱۷۷ نفر افزایش یافت که از این تعداد ۴۰ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام  رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در شبانه روز گذشته ۳۳ مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری و در همین مدت ۲۷ نفر با بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص شدند.

دکتر شهرام حبیب زاده گفت: هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر در وضعیت زرد و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر همچنان شاهد افزایش نسبی میزان بستری بیماری کووید.۱۹ در استان هستیم.

به گفته وی ، با توجه به خیز و حرکت موج پنجم کرونا از جنوب به سمت شمال کشور که سویه غالب آن ویروس آفریقای جنوبی و هندی است، انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد شروع خیز کرونا در استان اردبیل باشیم.

وی وضعیت شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال شیوع گسترده کرونا در استان وجود دارد.

او  افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

دکتر حبیب‌زاده، گفت: برای مهار بیماری کووید.۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ با فوت ۲ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون در این استان به ۲ هزار و ۲۶۴ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۳۱۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۵ هزار و ۳۰۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۴ مورد بود که ۸۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

وی گفت: ۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۰۶، بهار ۹۸۴، تویسرکان یک هزار و ۲۲، رزن ۷۷۴، درگزین ۲۹۰، فامنین ۳۱۸ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۸ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۳۰۳ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۲۷ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۳۳ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان ۲ شهرستان «فامنین و  اسدآباد» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

صعود آرام بیماری کووید ۱۹ در گیلان

بر اساس آخرین آمار تا صبح امروز پنجشنبه ۲۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند که در مقایسه با آمار هفته گذشته نشانگر روند آرام و صعودی بیماری کرونا در این استان است.

پنجشنبه گذشته آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در گیلان ۲۱۹ نفر بود که طی هفته جاری روند آرام افزایشی به خود گرفت به طوری که تعداد مبتلایان بستری به ویروس کرونا در بیمارستان های گیلان به ۲۴۵ نفر رسید.

این در حالیست که نزدیک به سه هفته گذشته آمار بستری مبتلایان به بیماری کرونا در بیمارستان های گیلان به زیر ۲۰۰ نفر رسیده بود با توجه به روند صعودی آرام بیماری کووید ۱۹ در این استان ضروریست تا مردم به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بیش از پیش توجه کنند.

از طرفی کاهش شهرستان های زرد کرونایی و افزایش شهرستان های نارنجی در گیلان طی حدود ۱۰ روز اخیر نیز موجب نگرانی شده است، سه هفته گذشته تنها شهرستان رودبار در این استان نارنجی بود اما اکنون آستارا و ماسال نیز در رنگ بندی کرونایی نارنجی شد.

کارشناسان بهداشتی گیلان یکی از دلایل آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا و تغییر رنگ بندی کرونایی از زرد به نارنجی را سهل انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان می کنند، بر اساس آخرین آمار، میانگین رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این استان با کاهش دو درصدی از ۷۵ به ۷۳ درصد رسیده است.

این میزان از رعایت پروتکل‌ ها؛ بهداشت فردی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی از سوی متصدیان و مردم در اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی را شامل می شود که بر این اساس میانگین، رعایت بهداشت فردی ۸۲ درصد، استفاده از ماسک در اماکن عمومی ۶۸ درصد و میانگین فاصله گذاری ۷۴ درصد گزارش شده است. 

پیش بینی افزایش شهرستان های نارنجی در گیلان

کارشناسان بهداشتی در گیلان با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا می گویند؛ در صورت ادامه عادی انگاری و کم کاری مردم در رعایت توصیه ها، شاهد افزایش شهرستان های نارنجی در این استان خواهیم بود.

صعود آرام بیماری کووید ۱۹ در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز پنجشنبه در این باره گفت: هم اکنون ۲۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این استان بستری و  ۵۰ نفرشان بدحال هستند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در گیلان به زیر ۲۰۰ نفر رسیده بود، اظهار داشت: افزایش بیماری کووید ۱۹ در روزهای اخیر نشانگر روند آرام و صعودی بیماری کووید ۱۹ در این استان است.

وی با اشاره به افزایش شهرستان های نارنجی در گیلان اضافه کرد: شهرستان رودبار تا سه هفته گذشته نارنجی بود، هفته گذشته آستارا و طی هفته جاری نیز ماسال در رنگ بندی کرونایی نارنجی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در صورت عدم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری بیماری از سوی  مردم، شهرستان های لاهیجان، املش، شفت و حتی رشت نارنجی شود لذا همه باید در عمل به توصیه های بهداشتی همکاری کنند.

ویروس کرونای هندی در گیلان مشاهده نشده است

دکتر حیدرزاده  درباره سویه های جدید بیماری کووید ۱۹ بیان داشت: به هر حال آمارها نشان می دهد که بیشترین سویه های در حال گردش در اروپا و آمریکا از نوع هندی یا دلتا است، اگر چه در گیلان تاکنون این سویه شناسایی نشده اما با توجه به اینکه سیر بیماری اندکی رو به افزایش است و مسافرت هایی از اقصی نقاط کشور به گیلان انجام شد، باید به این مهم فکر کنیم که ممکن است این سویه ها در این استان به زودی دیده شود.

وی از اهالی استان خواست تا با رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی ، پرهیز از دورهمی و تجمع بیماری کووید ۱۹ را جدی بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون را مهم دانست و خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به کرونا باید شرایط قرنطینه در منزل را رعایت کنند و از تردد در سطح جامعه خودداری نمایند.

هم اکنون شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، رضوانشهر، تالش و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

گیلان با ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع کرونا در کشور بود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۵۷ نفر رسید، تاکنون دو میلیون ۸۷۶ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، مجموع جان باختگان بیماری کووید ۱۹ نیز در کشور به ۸۴ هزار و ۲۶۴ نفر رسیده است.

 

۲۰۷ مبتلای جدید کرونا در لرستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۰۷بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۱هزار و ۷۴۶نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین یک نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در استان قربانی کرونا شد و شمار جان‌ باختگان به یک‌هزار و ۹۲۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۸۲هزار و ۷۷۷نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۷۷هزار و ۸۱۰مورد پاسخ داده شده و ۲۵۶هزار و ۸۶۸ نمونه آن منفی بوده است.

به گفته کوشکی اکنون ۳۶۶بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان پلدختر در وضعیت قرمز است.

 

۵۰ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۰ مورد جدید به ۲۴ هزار و ۸۴۱ نفر رسید.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۱۱۶ نفر است که ۱۰۹ بیمار در کاشان و هفت بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را هفت نفر اعلام و اضافه کرد: ۶ نفر از بیماران در کاشان و یک نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت گزارش نشده است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۸ نفر با سن ۱۱ تا ۷۵ سال در کاشان و پنج نفر با سن ۴۵ تا ۷۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۸۹ هزار و ۵۸۲ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۹۵۳ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۲۸۲ نفر به کلینیک‌های حادتنفسی این دانشگاه، اضافه کرد: یک هزار و ۲۱ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

حمید سوری مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیته‌های کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع برای کووید ۱۹، هشتم خرداد پس از نشست با فرماندار ویژه کاشان گفت: کارنامه و عملکرد این شهرستان در مدیریت اپیدمی کرونا نسبت به میانگین کشوری موفق و مثبت است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

معاون بهداشتی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان روز گذشته (چهارشنبه) از شناسایی قطعی سه مورد کرونا هندی خبر داد.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

آمار فوتی های کرونا در کیش به ۲۴ نفر رسید

سخنگوی شورای سلامت کیش گفت: تعداد جانباختگان این جزیره به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به ۲۳ نفر رسید.

محمدرضا رضا نیا روز پنجشنبه اظهار داشت: امروز یک آقای ۴۳ ساله تبعه خارجی، با علائم، تنگی نفس، بی حالی، سرفه و تب و لرز و بستری در بیمارستان جان خود را دست داد و تا تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ به ۲۴ نفر برسد.

وی با اشاره به اینکه این بیمار از چند روز گذشته در بیمارستان بستری و علی رغم همه تلاش‌های انجام شده توسط کادر درمان فوت شد افزود:این فرد هیچ بیماری زمینه ای نداشته و تنها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است.

وی با اشاره به شیوع بالای ویروس و تعداد زیاد موارد مثبت در هفته های گذشته یادآور شد: این بیماری در حال حاضر بیشتر افراد جوان را درگیر می‌کند لذا رعایت پروتکل ها اولین و موثرترین راه برای پیشگیری از این بیماری است.

وی از مردم در خواست کرد با توجه به قرارگیری جزیره کیش در وضعیت قرمز کرونایی از برپایی دورهمی، تجمع، ترددغیرضروری در سطح شهر و خروج بدون ماسک از منزل خودداری کنند.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۹ تیر در این جزیره بیش از پنج هزار و ۱۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ابتلای حدود ۳۰ نفرآنان در روز گذشته تایید شد، اکنون ۱۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کیش بستری هستند.

 

تعداد بستری‌های روزانه کرونا در کرمانشاه افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون ۳۵۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۶ نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه، افزود: ۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فوت کردند که نسبت به روز قبل سه نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۱۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۳۰ مورد بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۶ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۷۸ بیمار هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

۱۰ شهرستان‌ استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی قرار گرفت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را از روز چهارشنبه نهم تیرماه اعلام کرد که براساس آن ۱۰ شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارد.

شهرستان های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، گیلانغرب و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر و صحنه در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس این گزارش، وضعیت شهرستانهای جوانرود و گیلانغرب نسبت به رنگ بندی چهارم تیر ماه از زرد به نارنجی تبدیل شده است.

طرح محدودیت و ممنوعیت های تردد برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری ها صادر می‌شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه نیز از ساعت ۲۲ تا سه بامداد ادامه دارد.

 

ابتلا به کرونا در سبزوار افزایش یافت

رییس مرکز آموزشی درمانی واسعی سبزوار گفت: تعداد مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر در این شهرستان افزایش یافته است.

دکتر طاها حسینی روز پنجشنبه افزود: در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۱۵ بیمار جدید در بیمارستان واسعی، شمار بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان به ۷۰ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از عوامل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار است.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در سبزوار بطور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

 

۵۲ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت در قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۰ تیرماه جاری ۵۲ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی در این رابطه اظهار داشت: در این مدت ۵۷ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری شدند و نیز ۴۶ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ تَن به علت کرونا در استان قم فوت شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «نارنجی» است، بیان کرد: ۲۱۸ تن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۳۴ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

 

۴۰درصد نمونه‌های کرونا در جهرم مثبت می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: جهرم در وضعیت حادی از نظر بستری بیماران مبتلا به کروناست و آمار به صورت پلکانی بالا می‌رود.در حال حاضر ۴۰ درصد نمونه‌ها مثبت می‌شود که این یک هشدار جدی است.

محمد رحمانیان پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به خیز پنجم کرونا درکشور و اینکه نیمی از استان های کشور روند افزایش بستری دارند، افزود: بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان پیمانیه جهرم روز به روز بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون به صورت جمعی انجام نشده است چاره‌ای جز رعایت پروتکل های بهداشتی نیست. به نظر می‌رسد مردم خیلی زود کرونا را فراموش کرده و به زندگی عادی برگشته اند.

وی ابراز کرد: مراسم و دورهمی و مهمانی‌ها دوباره به راه افتاده و انگار نه انگار که هنوز کشور درگیر این بیماری است و بسیاری از استان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند. از همه شهروندان می‌خواهیم لطفاً صبر پیشه کنند و در تجمعات حضور پیدا نکنند و استفاده از ماسک را در اولویت قرار دهند.  

رحمانیان اظهار کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون سالمندان به صورت کامل اتمام نیافته است خواهشمندیم خانواده‌ها بیش از پیش مراقب سالمندان باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: حتی سالمندانی که واکسینه شده‌اند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. با واکسینه‌شدن هم می‌توان به بیماری مبتلا شد، فقط شدت و کشندگی بیماری را کم می کند و از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها مراقب کودکان خود باشند، اضافه کرد: در چند روز اخیر شاهد ابتلای کودکان با علائمی حاد گوارشی(اسهال) بوده‌ایم که این می‌تواند وضعیت بالینی کودکان مبتلا را در خطر بیندازد.

وی بیان کرد: بیماران خاص و مبتلا به بیماری زمینه‌ای از دیگر گروه‌های در معرض خطر هستند که باید در وضعیت قرمز اکنون بسیار مراقب باشند.

رحمانیان با بیان اینکه شیوع ویروس دلتا در استان‌های جنوبی بسیاری را درگیر بیماری کرده است، گفت: سرعت انتقال این  ویروس ۳ برابر نوع جهش یافته‌های دیگر است، این شرایط لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دو چندان می‌کند و موکداً از مسافرت بخصوص به استانهای جنوبی بپرهیزید.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.