طبق گزارش امروز وزارت بهداشت در 14 تیر 1400، اکنون ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ ابتلا به نوع هندی ویروس کرونا موسوم به "کرونای دلتا" هم‌اینک در کشور رو به گسترش است به طوری که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استان ها به ویژه در مناطق جنوبی کشور موج هشدار مسوولان بهداشتی و نگرانی ها را از بابت آن برانگیخته است.

روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا از احتمال گسترش و آغاز موج پنجم شیوع این ویروس خبر می دهد به طوری که استان های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و تهران از این نظر شرایط خوبی ندارند.

شیوع بیماری کرونا در همه نقاط کشورصعودی و نگران‌کننده است و شرایط ایجاب می کند که همه مردم با رعایت موازین بهداشتی نسبت به سلامت خود و همنوعان مسئولانه رفتار کنند.

کرونا ویروسی موذی و خطرناک است و هر بار با نام و شکلی جدید خود را می‌نمایاند و این بار کرونا هندی (دلتا) با سرایت پذیری بالا و شدت بالای تظاهرات بالینی پشت عادی انگاری‌ها تمام قد ایستاده و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

سویه‌های جهش‌یافته هندی، انگلیسی و آفریقایی کووید ۱۹ در کشور در حال فراگیری است و خیلی از شهرهای کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمده‌اند و عادی انگاری نسبت به ویروس کرونا، می تواند همچون سم مهلکی شرایط کشور را پیچیده کند.

در جنوب ایران هم این ویروس دلتا ردیابی شده است که این ویروس بسیاری از شهرها قرمز کرده و در بسیاری نقاط مختلف را هم سیاه نموده  بدین ترتیب باید هوشمندانه در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از جولان این ویروس جلوگیری کرد.

با توجه به وضعیت سیستان و بلوچستان و آمار و ارقامی که هر روز از مبتلایان به کرونای جهش یافته منتشر، شنیده و دیده می‌شود رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش‌از گذشته نمایان تر می‌کند. مردم همه باید پای کار بیایند و با زدن ماسک و دوری از دورهمی‌های خانوادگی به جنگ با این اژدهای هفت سر بروند.

انتقاد وزیر بهداشت از سیاه نمایی‌ها درباره شیوع کرونا

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سیاه‌نمایی برخی افراد در خصوص وضعیت بیمارستان های سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت بیمارستانی خالی در این استان داریم.

سعید نمکی روز دوشنبه در آیین افتتاح ۵۱ طرح دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه گذشت زمان حقیقت عریان را آشکار خواهد کرد، ادامه داد: همکارانم در پیک ویروس انگلیسی نیز یک روز هم نگذاشتند بیماران کرونایی و حتی غیرکرونایی بدون آی سی یو بمانند.

وی با بیان اینکه از نخستین روزهای درگیری با ویروس کرونا در این عرصه بوده و یک شب خواب راحت نداشته ام، گفت: در حالی که کشورهای پیشرفته و اروپایی در هفته های اول بروز ویروس انگلیسی زانو زدند و بیماران زیادی پشت درهای بیمارستان ها در این کشورها ماندند، اما در کشور ما بیماری به خوبی مدیریت شد و چنین صحنه هایی در هیچ نقطه ای از ایران اسلامی مشاهده نشد.

نمکی با اشاره به توانایی شرکت های پاستور و رازی در حوزه واکسیناسیون، اظهار کرد: چه غم انگیز است فردی که خود را اهل قلم می داند، بنویسد در کشوری که دوچرخه نمی سازیم چگونه می خواهند واکسن تولید کنند، این فرد یک ذره غیرت ملی ندارد در حالی که آنتی بادی واکسن های پاستور و رازی در بدنش می باشد توانمندی های داخلی را تکذیب می کند.

وی ادامه داد: واکسن کرونا بعد از یک سال زحمت بی وقفه در کشور تولید شده و اکنون به عنوان شمشین و هفتمین واکسن ساز بزرگ کرونا در جهان مطرح هستیم.

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه برخی زحمات یکساله مدافعان سلامت و سازندگان دارو، تجهیزات و واکسن را نفی می کنند تا یک نفر را بزنند و برای این کار حقیقت را کتمان می کنند.

وی اضافه کرد: تیم بهداشت و درمان کشور پیک چهار کرونا را با عزت و عظمت مدیریت کردند بطوری که میزان مرگ و میر نسبت به پیک سوم یک دوم بوده است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: ویروس های هندی، آمریکایی و آفریقای جنوبی از ۲ ماه گذشته وارد کشور شده و با تلاش شبانه روزی مدافعان ویروس را مهار کرده و نگذاشتیم اثرات سوء این موج باعث بی رونق شدن شرایط انتخابات شود.

وی تاکید کرد: برخی می خواهند اقدامات ما را زیر سوال ببرند برای این منظور درخواست کرده ام مهر محرمانه از تمامی نامه نگاری هایی که در مبارزه با کرونا انجام داده ام را بردارند تا من اقدامات انجام شده را رسانه ای کنم.

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

رد پای پیشروی دلتا کرونا اخیرا در کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی نیز مشاهده شده و زنگ خطر آغاز موج پنجم طغیان ویروس کرونا را به صدا درآورده است.  

در همین زمینه دکتر علی اصغر انجیدنی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون کرونای هندی در شهرهای مختلف خراسان رضوی در حال چرخش است و راهکارهای پیشگیری و درمان آن با انواع دیگر ویروس کرونا یکسان است، افزایش تعداد بیماران بستری شده و سرپایی مبتلا به کرونا در مشهد و خراسان رضوی، نشان دهنده ورود استان به موج پنجم شیوع کروناست.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۶۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این استان بستری و زیر درمان هستند که ۱۷۲ نفر آنان بدحال بوده و در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز می‌گوید: رد پای ویروس کرونای هندی موسوم به دلتا طی هفته اخیر در خراسان رضوی مشاهده شده، به طوری که نمونه های مثبت این سویه ویروس کرونا در شهرهای مشهد، سرخس، تایباد و قوچان گزارش شده و شواهد حاکی از آن است که این ویروس در خراسان رضوی در حال چرخش است.

موج پنجم کرونا و شیوع ویروس هندی از استان‌های جنوبی آغاز شده ولی متاسفانه در این مدت تعداد سفرها از استان‌های جنوبی به خراسان رضوی نیز با رشد روبه رو بوده‌است که خود می‌تواند تهدیدی برای شیوع کرونای دلتا در این استان باشد.

همچنین سیر صعودی آمار ابتلا به کووید ۱۹ و قرار گرفتن ۲ شهرستان خراسان شمالی در وضعیت قرمز بار دیگر محدودیت‍‌های کرونایی به این استان برگشت.

طبق آخرین گزارش سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که از ۱۲ تیرماه منتشر شد، از هشت شهرستان این استان  شهرستان های بجنورد و اسفراین در وضعیت الگوی رنگ بندی قرمز کرونایی و  شهرستان های شیروان  و مانه و سملقان نیز در وضعیت نارنجی  و چهار شهرستان دیگر استان شامل جاجرم، گرمه راز و جرگلان، و فاروج نیز در رنگ زرد کرونایی قرار دارند که با روند افزایشی آمار بیماران احتمال قرمز شدن شهرستان های نارنجی و ورود به موج پنجم نیز وجود دارد.

براساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا محدودیت ها به منظور افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری به ویژه گونه جدید آن موسوم به هندی در شهرستان های قرمز محدودیت های پیشگیرانه شامل تردد خودروهای غیر بومی، توقف فعالیت مجدد باشگاههای ورزشی، تالارهای پذیرایی و ساعات تردد در دستور کار قرار گرفت و دستگاههای متولی نیز موظف به اجرای این محدودیت های پیشگیرانه شدند.

از زاهدان خبر رسیده که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرده ابتلا به ویروس کرونا همچنان در این استان بالا بوده ولی با تعطیلی‌های چند روز اخیر و همراهی مردم امید می‌رود در هفته آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: وضعیت شهرهای سیستان و بلوچستان همچنان در شرایط بحرانی و قرمز قرار دارد و تمامی محدودیت‌های وضعیت قرمز به قوت خود باقی است.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت تردد درون شهری در ساعات ۲۲ تا سه شب برقرار است افزود: شهروندان سعی کرده در سطح شهر جز در موارد ضروری حضور نداشته باشند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک، دستکش و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در مرزها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا اتفاق افتاده خاطرنشان کرد: ترددهای مرزی به مرز صفر رسیده مگر در بخش‌های تجارت که آن هم با کنترل‌های کامل در جدار مرز داخل خاک کشورمان و با منفی شدن تست کرونای تجار و رانندگان انجام می‌شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با افزوده شدن یک‌هزار و۵۱۷ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۰هزار و ۳۷۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت ۲۶مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۶۷۴نفر رسید.

وی اضافه کرد: تعداد تخت‌های بستری مبتلایان به کرونا در زاهدان برای چندمین بار متوالی به ۳۶۶ مورد افزایش یافت که ۵۵ تخت آن به بخش مراقبت‌های ویژه اختصاص یافت.

وی افزود: با شروع موج جدید همه‌گیری کرونا و افزایش پنج برابری تعداد موارد ابتلا؛ طبیعی است که شاهد افزایش میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم و به همین دلیل میزان بستری بیماران تنفسی نیز حدود چهار تا پنج برابر نسبت به شرایط عادی همه‌گیری کرونا افزایش یافت.

همچنین آمار منتشر شده از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می دهد که شمار مبتلایان کرونا در این استان طی چند روز اخیر و به خصوص در شبانه روز گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: طی روزهای اخیر به رغم کاهش آمار جان‌باختگان، همزمان شاهد افزایش شمار مبتلایان جدید و بستری شدگان کرونا در استان اردبیل هستیم.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: در شبانه روز گذشته ۳۹ بیمار جدید مبتلای به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۲۰ نفر بیشتر از کمترین آمار ثبت شده در هفته گذشته است.

وی همچنین با اشاره به روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل اعلام کرد:  در شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ به ۲۰۹ نفر رسید که ۶۷ نفر بیشتر از کمترین آمار ثبت شده در سال جاری است.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با فوت یک فرد مبتلای دیگر در شبانه روز گذشته، آمار جانباختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان یک هزار و ۸۳۲ نفر بوده است.

وی بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

حبیب زاده همچنین گفت: با توجه به خیز و حرکت موج پنجم کرونا از جنوب به سمت شمال کشور که سویه غالب آن ویروس آفریقای جنوبی و هندی است، انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد شروع خیز کرونا در استان اردبیل باشیم.

رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از روند افزایشی شیوع کرونا در برخی مناطق استان خبر داد و بر لزوم دقت همگانی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای مدیریت این بیماری تاکید کرد.

دکتر عباسعلی درستی با بیان این‌که فعلا رنگ کرونایی هیچ یک از شهرهای آذربایجان شرقی قرمز نیست، گفت: ۱۳ شهرستان استان در وضعیت نارنجی و هشت شهرستان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی اظهار کرد: روند کاهشی قبلی کرونا در استان کاملا متوقف شده و حتی در برخی شهرها شاهد افزایش تعداد بستری‌ها و موارد جدید ابتلا هستیم.

وی افزود: با توجه به شرایط کشور، در حدود ۱۲ استان، شهرهای قرمز وجود دارد و این وضعیت به شدت نیز در حال گسترش بوده و ممکن است در روزهای آتی این روند در آذربایجان شرقی نگران کننده باشد.

از سوی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفته که ۶۰ مسافر که هنگام خروج از مرز بین المللی مهران به عنوان افراد مبتلا کرونایی شناسایی شده بودند مورد آزمایش تشخیص طبی قرار گرفته و خدمات مراقبتی و بهداشتی دریافت کردند.

 دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: از ابتدای تیرماه سال جاری تاکنون ۶۰ فرد مبتلا به کرونا در مرز بین المللی مهران به داخل کشور بازگشت و در این خصوص نیز ۲۸ نفر قرنطینه شدند.

وی از شناسایی ۲۲ فرد مبتلا طی ۲ روز گذشته در ورودی مرز مهران خبر داد و افزود: بر این اساس نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مرز باید تشدید شود و هر فردی که از مرز مهران به داخل کشور وارد شود، پس از مشخص شدن تست مثبت باید ۱۴ روز در قرنطینه باشد.

صادقی فر یادآور شد: با توجه به افزایش ۲۵ درصدی بستری ها و چهار برابری فوتی ها در هفته گذشته نسبت به ۲ هفته قبل جزو استان های آخر در رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم.

شهرستان مهران در وضعیت قرمز، ایلام، دهلران و چوار نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام هشدار مجدد نسبت به گسترش ویروس کرونا گفت که به دلیل کم‌توجهی شهروندان در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان طی ۲ هفته اخیر ۲۵ درصد بیشتر شد و به عدد ۳۸۸ بیمار رسید.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: در آخرین روز خردادماه تعداد بیماران کرونایی استان ۳۱۰ نفر بود اما با اوج گیری مجدد این ویردس طی۲ هفته گذشته ۷۸ نفر به این تعداد افزوده شد. 

فاضل پیش‌بینی کرد که با سطح فعلی رعایت اندک شیوه نامه های بهداشتی طی هفته جاری و آینده، روند ابتلا به این ویروس و سویه دلتای آن در گلستان شدت بیشتری بگیرد.

در حال حاضر علی آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و مینودشت در وضعیت قرمز، گرگان، آق قلا، بندرترکمن، کردکوی، رامیان، گالیکش و کلاله در وضعیت نارنجی و بندرگز، گمیشان و مرواه تپه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفتند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد که طی۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستانهای کهگیلویه و بویراحمد بستری شدند که روند افزایشی این آمار نسبت به روزهای گذشته نگران کننده است.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: هم اکنون ۱۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۵۶ نفر بیمار کرونای قطعی و هشت نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه خوشبختانه درپنج روز گذشته مورد فوتی کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد به ثبت نرسیده اظهار داشت : در مجموع  و از ابتدای آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۵۰ هزار و ۲۷۹ نفر بیماری کرونایی در استان بهبودی یافته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: همچنین در ۲۴ساعت گذشته از ۲۱۶ مورد آزمایش سریع در مناطق مختلف استان گرفته شد که ۱۰ درصد مثبت بوده و بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بهمئی، بویراحمد و چرام به ثبت رسیده است.

یزدان پناه نسبت به شیوع بیماری کرونا هندی در کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد و افزود: روند افزایش ابتلا به بیمای دلتای هندی در کشور و به تبع آن در استان شروع شده میزان ابتلا و مرگ میر این بیماری خیلی زیاد است.

از بندر عباس خبر رسیده که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته با فوت هفت نفر دیگر از مبتلایان کرونا در استان در شبانه روز گذشته، شمار قربانیان این ویروس در هرمزگان به یک هزار و ۴۷۱ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: فوت شدگان سه مرد و چهار زن در بازه سنی ۴۴ تا ۸۹ سال از شهرستان های بندرعباس، رودان، بندرلنگه و میناب بودند.

وی با اشاره به روند صعودی شیوع کرونا در استان، افزود: در مدت ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۹ مبتلای جدید در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری ها به ۷۲۶ نفر رسید که ۹۷ نفر از این شمار تحت مراقبت های ویژه قرار دارند و پزشکان امید چندانی به بهبودی ۱۹ نفر از آنها ندارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هم اکنون استان در یک شرایط بحرانی قرار دارد و ویروس کرونای انگلیسی در هرمزگان در حال انتشار است و خطر شیوع ویروس کرونای دلتا (هندی) نیز در این استان دور از انتظار نیست.

این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر شهرهای هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند، هشدار داد: افزایش شمار مبتلایان و بستری ها زنگ خطری جدی برای هرمزگان است و در صورتی که شیوه نامه های بهداشتی با جدیت رعایت نشود، به طور یقین شرایط در روزهای آینده بسیار بحرانی تر خواهد شد .

به گفته رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه پنج نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فوت کردند تا مجموع جان باختگان این استان از ابتدای شیوع اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۹۲۴ نفر برسد.

«مهدی محمدی» افزود: هم‌اکنون ۳۱۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۱۳ نفر بیشتر  است.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۸ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۹ شهرستان گیلانغرب در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

براساس رنگ بندی جدید شهرهای کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر و صحنه در وضعیت زرد قرار دارند و وضعیت شهرستان گیلانغرب بدلیل عدم رعایت پروتکل‌ها از نارنجی به قرمز تبدیل شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه بر اساس محاسبات ، رنج ابتلا به بیماری در  استان گیلان در حال افزایش است، اضافه کرد:  این افزایش به ویژه اگر در سیاهکل، رشت، لاهیجان ، لنگرود و رودسر ادامه یابد این شهرستان ها را از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی تبدیل می کند.

براساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که جمعه گذشته به روز رسانی شد، شهرستان آستارا در رنگ بندی کرونایی استان گیلان قرمز شد ضمن اینکه شهرستان آستانه اشرفیه نیز از وضعیت زرد خارج و نارنجی شد به این ترتیب شهرستان های رودبار، ماسال و آستانه اشرفیه در استان گیلان در رنگ بندی کرونایی، نارنجی هستند.

هم اکنون شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، رضوانشهر و تالش در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند به این ترتیب ۱۳ شهرستان زرد، سه شهرستان نارنجی و یک شهرستان قرمز است.

دکتر حسن رخ شاد مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی شمار مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان های استان نسبت به هفته گذشته گفت: هم اکنون آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در گیلان به ۳۳۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۶۹ بیمار بدحال تحت مراقبت های ویژه هستند.

همچنین وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است و تا کنون ۱۷ مورد کرونای هندی به طور قطعی در این منطقه شناسایی شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان استان آذربایجان غربی ، ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی است در حالی که این رقم در ابتدای هفته گذشته، هفت مورد بود.

هم اینک شهرستان های ارومیه، خوی، بوکان، ماکو، پیرانشهر، سلماس، اشنویه، چالدران و شاهین دژ در آذربایجان غربی وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

همچنین شهرستان‌های مهاباد، تکاب، نقده و سردشت در جنوب و پلدشت، شوط و چایپاره در شمال این استان در وضع زرد کرونایی هستند.

هم اینک ۱۳۳ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌ ویژه قرار دارند.

سید راشد جزایری رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شیوع کرونا در استان در حالت ثبات قرار دارد و طی روزهای اخیر افزایش یا کاهش نداشته است، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ استان کشور دارای یک یا چند شهرستان قرمز هستند اما تاکنون استان وارد وضعیت قرمز نشده است و تداوم این وضعیت می‌طلبد تا پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۹۰ درصد رعایت شود.

جزایری در عین حال همجواری استان با استانهای اصفهان و خوزستان را که در شرایط قرمز کرونا دارند را خطری برای شکل‌گیری موج پنجم کرونا در استان دانست و گفت: مهمترین کار در شرایط کنونی خودداری از سفر به این مناطق و نپذیرفتن مهمان در استان است.

 هم‌اینک شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و اردل در وضعیت نارنجی (خطر بالا) و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، سامان، بن و کیار در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

در همین حال استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مجاورت استان‌های جنوبی و تردد مسافران و بیماران بی شمار از این استانها به این استان موجب شده که پنج شهرستان این خطه قرمز و ماقی آنها هم در آستانه قرمز شدن است بدین ترتیب استان یزد مستعد ویروس دلتا است بنابراین لازم است تدابیر سختگیرانه و جدی‌تری از سوی مسئولان بهداشتی اتخاذ و با اجرای دقیق از افزایش آمار بستری و فوت عزیزان استان جلوگیری به عمل آید و این فرش قرمزی که پهن شده هر چه زودتر جمع شود.

به همین دلیل مسؤولان استان یزد برای مهار این بیماری و پیشگیری از روزهای سیاه  محدویت های  چون پذیرش بیماران غیر بومی در مطب ، کاهش ساعات اداری و و نظارت بر تردد خودروهای سایر استان ها در استان اعمال کردند زیرا آژیر قرمز در نیمی شهرستان های استان به صدا درآمده است.

 هم اکنون وضعیت بهداشتی شهرستان های یزد، اردکان ،میبد، تفت، مهریز و خاتم از ۱۰ شهرستان استان یزد به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار گرفت و شرایط در بافق هم در آستانه قرمز شدن قرار دارد.

در زنجان نیز شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع کرونا تاکنون در زنجان به رقم یک‌هزارو ۵۰۲ نفر رسیده است که روز گذشته مورد فوتی ناشی از این ویروس در استان گزارش نشد.

دکتر علیرضا آرمانی کیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان افزود: در زمان حاضر ۱۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که هشت مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است.

این مسوول یادآوری کرد: آمار موارد مثبت سرپایی استان در طی هفته های گذشته روند افزایشی یافته و این موضوع بیانگر آن است که شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل های بهداشتی را تا مهار بیماری مورد توجه قرار دهند.

اعمال محدودیت کرونایی در استان ها 

در همین حال نیز معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران گفت:گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ از امروز ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به مدت دو هفته در استان تهران اجازه فعالیت ندارند.

حمیدرضا گودرزی با اشاره به شرایط قرمز کرونایی در ۱۱ شهرستان استان تهران گفت: گروه‌های شغلی ۲، ۳ و۴ از امروز در استان اجازه فعالیت ندارند.

متأسفانه با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر ۱۱ شهرستان استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های قرمز شامل تهران، شمیرانات، ری، قرچک، دماوند، فیروزکوه و پردیس، اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت و ورامین هستند، افزود: در شرایط قرمز شیوه نامه‌های های بهداشتی به این گونه است که گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ محدودیت فعالیت دارند.

گودرزی در مورد وضعیت تردد خودروها نیز گفت: در شهرهای قرمز محدودیت تردد خودروهای شخصی با پلاک‌های غیربومی وجود دارد و همچنین تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد نیز که جزو شیوه نامه‌های قبلی است کماکان برقرار است.

ستاد مبارزه با کرونا گناوه در اطلاعیه‌ای ، درج تاریخ و ساعت را در اعلامیه‌های تشییع و ترحیم اموات این شهرستان ممنوع اعلام کرد. براین اساس  چنانچه در اعلامیه‌ای  تاریخ و ساعت درج شود، برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

با توجه به وضعیت قرمز کرونا در شهرستان گناوه از همه چاپخانه ها و خدمات چاپ درخواست می‌شود از هر گونه درج تاریخ و ساعت در اعلامیه ها خوداری کنند و چنانچه مشاهده شود، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

همچنین رییس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تالارهای عروسی در شرایط نارنجی کرونایی بسته به روباز و یا سربسته بودن به ترتیب با ظرفیت ۳۰ و ۲۰ درصد اجازه فعالیت دارند.

علی اصغر حسنی اعلام کرد: در شرایط نارنجی برخی از مشاغل امکان فعالیت دارند که از آن جمله می توان به فعالیت تالارهای عروسی، سالن های ورزشی و استخرها اشاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر تمام مشاغل در گروه های یک و دو و سه در طبقه بندی رنگ های شرایط کرونایی تقسیم بندی شده اند که براین اساس میزان فعالیت آنها مشخص شده است.

 فرماندار جیرفت با تشریح آخرین وضعیت و محدودیت‌های کرونا در این شهرستان گفت: با توجه وضعیت قرمز کرونایی شهرستان همه دستگاه های اجرایی موظف به اجرای محدودیت‌های هوشمند هستند.

ابوذر عطاپور اظهارداشت: تمامی دستگاه های دولتی به استثنای دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری با دو سوم دورکاری فعالیت کنند.

وی از لغو ماموریت های اداری غیرضرور تا اطلاع بعد به دلیل شرایط کرونایی شهرستان خبر داد و گفت: برگزاری نشست ها در فضای سربسته با رعایت الزامات حداکثر ۱۵ نفر انجام شود.

عطاپور بر اهمیت کنترل مبادی ورودی شهرستان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد و افزود: نیروی انتظامی نسبت به ایجاد پست های ایست و بازرسی جدید برای کنترل خودروهای غیربومی اقدام کند.

به گفته رییس پلیس راهور خوزستان محدودیت‌ های ترافیکی تردد که پیش از این در شهرهای قرمز و نارنجی استان برقرار بود مجددا اعمال می شود.

 سرهنگ فرید کریمی‌ زاده  اظهار داشت: طبق آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی ستاد کرونا، در حال حاضر شهرستان های اندیمشک و امیدیه در وضعیت قرمز و ۱۲ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی قرار دارند که این موضوع هشدار دهنده است.

وی افزود: محدودیت‌هایی که پیش از این برای شهرهای قرمز و نارنجی  تعیین شده بود بنا بر مصوبه ستاد کرونا مجددا در استان اجرا می‌ شوند.

از سوی دیگر فرماندار خرم‌آباد گفت: تالارهای پذیرایی این شهرستان به دلیل شرایط قرمز شیوع کرونا از ۱۶ تیرماه جاری به مدت یک هفته مجاز به فعالیت نیستند.

 جعفر طولابی افزود: از این تاریخ برگزاری هرگونه مراسم در تالارها به اشکال مختلف به مدت یک هفته ممنوع می باشد و ادامه فعالیت پس از آن منوط به تصمیم جدید این ستاد خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها واحدهای صنفی گروه یک با شرایط مربوطه مجاز به فعالیت هستند ادامه داد: راهی جز تشدید محدودیت‌ها و رعایت بیشتر پروتکل‌ها وجود ندارد و در این راستا نیازمند همکاری عموم مردم برای گذر از موج پنجم کرونا هستیم. 

وی گفت: بر اساس مصوبه‌های ستاد ملی کرونا، در شهرهایی با وضعیت قرمز، به جز گروه‌های شغلی شماره یک مابقی اصناف باید تعطیل شوند، ضمن اینکه تردد بین شهری و بیرون استانی کنترل و از ورود خودروها به شهرهای قرمز و نارنجی جلوگیری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با تاکید بر اینکه ضرورت جدی کنونی استان رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونایی از سوی همه اقشار جامعه گفت: برای پیشگیری از ورود به پیک پنجم کرونا، اعمال محدودیت نیز در مناطق قرمز باید مورد توجه قرار گیرد.

خدابخش مرادی نافچی، روز دوشنبه در قرارگاه عملیاتی کرونا با اشاره به بروز موج پنجم کرونا در تعدادی از استانهای کشور و اعمال محدودیتها به ویژه در تهران افزود: استان با توجه به وضعیت کنونی مایل به تعطیلی بازار، واحدهای صنفی و خدماتی نیست و الزام این مهم رعایت دقیق و حداکثری پروتکل های بهداشتی است.

در شهر ری نیز تمام گروه های شغلی ۲، سه و چهار براساس تصمیم ستاد ملی کرونا از امروز ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به مدت ۲ هفته در این شهرستان اجازه فعالیت ندارند.

 بازرسان شبکه بهداشت شهرستان ری از زمان آغاز پیک پنجم کرونا روزانه به طور متوسط در حدود هفت واحد متخلف را در سطح شهرستان پلمپ می کنند که کار تا پایان این دور جدید بیماری ادامه خواهد داشت.

تمام مسافرانی که وارد کشور می شوند تست کرونا می گیرند، افزود: در صورت مثبت بودن تست، فرد مسافر باید به مدت ۲ هفته در هتل های موجود در فرودگاه قرنطینه شود.

وضعیت واکسیناسیون در کشور

 در همین حال رییس مرکز بهداشت خوزستان از تزریق ۳۰۱ هزار دوز واکسن کرونا در این استان خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۴.۵ درصد جمعیت خوزستان در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: از ۳۰۱ هزار دوز واکسن تزریق شده در استان، ۲۱۸ هزار خوزستانی که اکثرا در معرض خطر بیشتر بودند دوز اول و ۸۳ هزار نفر دوز دوم واکسن را دریافت کردند. تاکنون ۹۷ درصد کادر بهداشت و درمان و ۱۰۰ درصد سرای سالمندان و جانبازان بالای ۵۰ درصد خوزستان واکسینه شدند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین ۷۱ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۷۸ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ سال، ۷۱ درصد افراد ۷۰ تا ۷۵ سال و ۴۵ درصد افراد ۶۵ تا ۶۹ سال استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: تاکنون ۲۱۰ هزار نفر از جمعیت استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و بیشترین درصد واکسیناسیون بالای ۷۰ سال در سطح کشور در این استان انجام شده است.

دکتر محمدحسین صومی در نشست ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان شرقی با حضور وزیر بهداشت، با تاکید بر اینکه با تمام توان تلاش می‌کنیم موج پنجم در این استان اتفاق نیفتد، گفت: وضعیت کنونی مرگ و میر و مجموع بستری‌ها در استان در حال کاهش است.

وی افزود: در سه هفته گذشته تعداد بستری های کرونا در بیمارستان های آذربایجان شرقی ثابت بوده و تعداد بیماران بستری حدود ۶۰۰ نفر است.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر شهرهای جلفا، مرند، تبریز، بستان آباد، عجبشیر، بناب، ملکان، اهر، هوراند، میانه، آذرشهر، سراب و مراغه در استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری سمنان گفت: بیش از یکهزار و ۸۷ واکسن تاکنون برای اعضای ستاد انتخابات استان و شهرستان‌ها، اعضای اجرایی و شعب اخذ رای استان تزریق شد.

 سید عباس دانایی در نشست فرمانداران استان سمنان در سالن غدیر استانداری سمنان ابراز داشت: بالغ بر ۲ هزار واکسن برای واکسیناسیون اعضای ستاد انتخابات استان و شهرستان، اعضای اجرایی و شعب اخذ رای استان سمنان وارد استان شد که از این میزان تاکنون یکهزار و ۸۷ واکسن تزریق شده است‌.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز از تزریق ۱۶ هزار و ۷۸۱ دوز دوم واکسن کرونا در منطقه غرب اهواز خبر داد و گفت: تاکنون ۳۳ هزار و ۳۰۹ نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده اند.

مهران احمدی بلوطکی اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود و به دلیل جلوگیری از ازدحام جمعیت و انتشار بیماری، از سالمندان تقاضا داریم برای دریافت نوبت دوم واکسنشان تا حد امکان به مراکز تجمیعی واکسیناسیون که از محیط بزرگتری برخوردار بوده، مراجعه کنند.

وی افزود: در انتهای هفته جاری قرار است یک محموله واکسن سینوفارم وارد استان شود و اگر تعداد دوز مناسبی در اختیارمان قرار گیرد، تلاش می کنیم واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را آغاز کنیم.

آخرین آمار کرونا در کشور

۱۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را در طول ۲۴ ساعت گذشته از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۴۳ نفر رسید و تا کنون دو میلیون ۹۴۰ هزار و ۸۷۴ نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۲۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۲۴ میلیون و ۴۳ هزار و ۱۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۱۵۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و یک هزار و ۱۶۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۰ دوز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸۰ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند

 

۴ بیمار کرونایی در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰، چهار نفر از بیماران کرونا مثبت در بیمارستان‌های این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در این مدت ۸۸ نفر با علائم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد ۶۰ نفر بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص ۵۷ نفر از بهبودیافتگان از کرونا، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۶۷ فرد کرونا مثبت در بیمارستان‌های این شهر بستری هستند که حال ۳۵ نفرشان وخیم است.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت منتهی به چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰، ۶۲۴ تست کرونا در استان انجام شده که جواب ۲۱۲ مورد مثبت بوده است.

قدیر خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۷ هزار و ۲۵۸ دوز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است.

 

بیمارستان پشتیبان در پی شیوع فزاینده کرونا در شیراز آغاز به کار کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه موج پنجم کرونا وارد فاز صعودی و افزایشی شده است و تنها در بیست و چهار ساعت گذشته ۳۱۹ بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری شده اند، از راه اندازی بیمارستان پشتیبان در شیراز از امروز دوشنبه ۱۴ تیرماه خبر داد.

مهرزاد لطفی روز دوشنبه در سیصد و پنجاه و پنجمین نشست دانشگاهی ستاد مدیریت کرونا بیان داشت: راه اندازی بیمارستان پشتیبان شماره ۲  نیز در دستور کار اعضای این ستاد قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیوع کرونای هندی موسوم به دلتا در استان فارس و شهر شیراز را جدی و بحرانی خواند و اظهار داشت: با توجه به شیوع این ویروس جهش‌یافته در کشور و استان، شرایط بیماری کووید۱۹ در فارس و شیراز بحرانی شده است.

لطفی گفت: روزهای سختی را در پیش خواهیم داشت که اگر آمادگی لازم برای مواجهه با موج پنجم کرونا وجود نداشته باشد، با چالش روبرو می شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با تاکید بر مراجعه مردم استان به مراکز 16 ساعته در صورت وجود علائم بیماری و مواردی شبیه سرماخوردگی، افزود: علاوه بر مراکز 16 ساعته فعال کنونی، مراکزی که در آماده باش بوده اند نیز به صورت کامل فعال و آماده ارایه خدمت به مراجعان و بیماران خواهند بود.

لطفی اضافه کرد: بر اساس آمارها در کشورهای مختلف دنیا که با ویروس کرونای دلتا مواجه شده اند، ورودی بیمارستان ها و بستری بیماران مبتلا به کرونای نوع هندی نسبت به موج های پیشین کرونا، دو برابر بوده است.

او با اشاره به اهمیت توجه به شیوع موج پنجم کرونا از سوی مردم و مسوولان استان، بر لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و مراکز تجمعی و همچنین تعطیلی بوستان ها، پارک ها و تفرجگاه ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در جامعه، تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این نشست، ضمن بررسی روند واکسیناسیون کرونا در استان، تلاش برای افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در زمینه تزریق واکسن کرونا و اهمیت مراجعه مردم برای دریافت دوز دوم واکسن را عاملی مهم در مسیر مقابله با کرونا برشمرد.

ابتلای نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر به کرونا در فارس

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز در این نشست با بیان آخرین وضعیت کرونا  در استان فارس از ابتدای شیوع تا امروز چهاردهم تیر، از ابتلای ۲۹۹ هزار و ۵۵۹ نفر به این بیماری خبر داد.

سید روح الله حسینی گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۸۱ هزار و ۸۶۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۸۱ هزار و ۱۳۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۱۴ هزار و ۶۷۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۸ هزار و ۴۲۲ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۹۹ هزار و ۵۵۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز هزار و ۴۷۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۷۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

حسینی همچنین از بهبودی ۲۷۰ هزار و ۶۸۱ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

این مقام مسوول در دانشگاه در ادامه با اعلام جان باختن شش هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را چهار هزار و ۸۴۰ نفر اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: ما در حال حاضر با یک سیر فزاینده بیماری مواجه هستیم. عامل بیماری در زمان حاضر گونه هندی است و یک تفاوت جدی با گونه های قبلی دارد که آن هم قدرت سرایت پذیری بسیار بالای آن است.

او افزود: این قدرت سرایت پذیری بالا به عنوان یک تهدید علیه سلامت افراد محسوب می شود. بنابراین هر فردی موظف است برای حفظ جان خود و اطرافیان شیوه نامه های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کند.

 

استفاده از ماسک در قائمشهر به ۵۰ درصد کاهش یافت

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر با بیان اینکه میانگین استفاده از ماسک در این شهرستان تنها ۵۰ درصد است، گفت : شاخص استفاده از ماسک باید بالای ۸۵ درصد باشد تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

دکتر محمد گران روز دوشنبه با ابراز تاسف از عادی انگاری شهروندان قائمشهری ، هشدار داد : با توجه به این که وضعیت شهرستان به لحاظ شیوع کرونا قرمز شده است ، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک به این معنا است که ما در مسیر بحران حرکت می کنیم.

وی گفت : متاسفانه برخی از شهروندان فکر می کنند ماسک زدن تنها هنگام حضور در جمع ضروری است و به همین دلیل هم در سایر جاها نسبت به این دستورالعمل بی توجهی می کنند ، در حالی که استفاده از ماسک وقتی از خانه خارج می شویم اعم از خیابان ، کوچه و معابر و حضور در مغازه و فروشگاه برای خرید یا صف نانوایی و هر جایی که می رویم ضروری است.

دکتر گران هشدار داد : ما هم اکنون در کشور با سویه هندی و دلتای کرونا مواجه هستیم که از سرعت شیوع بسیاری بالایی برخوردار است و از طریق تنفس و هوا وارد ریه افراد می شود در نتیجه بی توجهی نسبت به استفاده از ماسک به این معناست که شهروندان با خطر بسیار بالای ابتلا به کرونای جدید مواجه هستند.

وی تاکید کرد : انتظار می رود شهروندان ، اصناف ، دستگاه های ناظر و مسئولان همه تلاش کنند تا پروتکل های بهداشتی در شهرستان رعایت شود چون هیچ راه دیگری در حال حاضر برای محافظت از سلامتی شهروندان وجود ندارد .

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر با اعلام این که هم اکنون دستکم ۷۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند ، گفت : تنها در روز گذشته ۲۴ بیمار جدید وارد بیمارستان های شهرستان شدند که نشان می دهد تخت بیمارستان ها با سرعت زیادی اشغال می شود.

وی افزود : متاسفانه آمار روزانه بستری بیماران کرونایی در شهرستان قائمشهر خیلی بیشتر از آمار ترخیصی ها است و این وضعیت می تواند به کمبود تخت برای بستری بیماران جدید و بدتر شدن شرایط کنونی بینجامد و تنها راه جلوگیری از رسیدن وضعیت به این مرحله هم رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک است.

قائمشهر به همراه آمل ، محمود آباد و چالوس چهار شهرستان مازندران هستند که رنگ کرونایی قرمز دارند. وضعیت ۹ شهرستان مازندران هم نارنجی و ۹ شهرستان دیگر هم زرد است.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، در حال حاضر ۸۱۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

 

۱۵۱ دستگاه خودرو غیربومی در جاده‌های خراسان رضوی جریمه شدند

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی از جریمه مالکان ١٥١ دستگاه خودرو غیربومی در جاده های این استان طی ٢٤ ساعت گذشته خبر داد.

سرهنگ محمد قانعی نژاد روز دوشنبه گفت: این خودروها با تخلف ورود به شهرهای دارای وضعیت نارنجی کرونایی با جریمه پنج میلیون ریالی اعمال قانون شدند.

وی افزود: رانندگان ٤٧٠ دستگاه خودرو غیربومی نیز دیروز از ورودی شهرهای دارای وضعیت نارنجی استان بازگردانده شدند.

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی ادامه داد: همچنین پلیس در این مدت به رانندگان ٨٠٥ خودرو غیربومی تذکر داد.

هم اکنون ۱۲ شهرستان پرجمعیت استان خراسان رضوی از جمله کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد در وضعیت نارنجی و ۲۱ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

۱۳۳ بیمار بدحال آذربایجان‌غربی در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: هم اینک ۱۳۳ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌ ویژه قرار دارند.

دکتر جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: از این تعداد همچنین ۲۶ نفر تحت دستگاه ونتیلاتور قرار داشته و با کمک این دستگاه تنفس می کنند که شرایط آنان نیز بسیار نامناسب تر است.

وی با اشاره به ابتلای ۳۱۸ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان اظهار کرد: از این تعداد ۱۳۷ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر ۶۲۶ نفر به خاطر سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی بستری هستند که بیشترین میزان طی ۱۰ روز اخیر است.

آقازاده با اشاره به فوت ۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان‌غربی افزود: کل فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به چهارهزار و ۷۸۰  نفر رسید.

وی اضافه کرد: از این تعداد، یک نفر در ارومیه و یک نفر در ماکو جان خود را از دست داده اند.

تاکنون حدود ۱۸۲ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که بیش از پنج درصد جمعیت استان را شامل می شود.

 

تعلل در اجرای مصوبات ستاد کرونا پیگرد قانونی دارد

فرماندار گناباد گفت: هرگونه تعلل در اجرای مصوبات ستاد کرونای شهرستان پیگرد قانونی دارد و با مدیران و مسوولان سهل‌انگار بدون اغماض و قاطع برخورد شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

حامد قربانی روز دوشنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در گناباد، با تاکید بر اینکه هیچگونه سهل انگاری در اجرای مصوبات این ستاد از کسی پذیرفته نیست، افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی تاکید دارند و حتی خود معظم له واکسن کرونا را دریافت کرده و آیین های مختلف را در حسینیه امام خمینی (ره) بدون حضور اجتماع مردمی برگزار می کنند، نشان دهنده اهمیت موضوع است و نباید برخی افراد اقدام به شبهه افکنی در زمینه مسائل پیشگیرانه کرونا کنند.

وی گفت: در شرایطی که شاهد شیوع ویروس و آغاز موج پنجم کرونا در برخی نقاط کشور هستیم، هر گونه بی توجهی می تواند سلامت مردم این شهرستان را نیز تهدید کند و بنا بر این رعایت تمام مصوبات ستاد کرونا در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انتظامی از سوی همگان الزامی است و باید به جای ایجاد تردید در مردم نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی، با بهره گیری از ظرفیتهای مختلف فرهنگی و رسانه ای حساسیت عمومی را افزایش داد.

فرماندار گناباد اضافه کرد: همه مسوولان و دست اندرکاران امر باید به وظایف خود در اجرای مصوبات ستاد کرونا عمل کنند و از هرگونه اجتهاد شخصی بپرهیزند و مصوبات این ستاد برای همه فصل الخطاب است.

وی گفت: با توجه به برگزاری برخی مجالس با حضور انبوه جمعیت و بدون رعایت رعایت پروتکلهای بهداشتی در برخی تالارهای پذیرایی گناباد، این تالارها از امروز برای مدتی تعطیل می شوند و بازگشایی مجدد آنها هم بعد از یک بازه زمانی خاص و منوط به تدوین نظام نامه فعالیت و اخذ تعهد برای رعایت پروتکلها خواهد بود.

قربانی گفت: سوئیت های امامزاده محمد عابد در کاخک و همچنین فعالیت جمعه بازار و برگزاری هر گونه آیین ترحیم در آرامستان های گناباد هم به دلیل شرایط خاص شیوع ویروس کرونا و احتمال گرفتار شدن به موج پنجم بیماری در این منطقه تعطیل شده است و باید با نصب بنر و پارچه نوشته ها مردم را نسبت به خطرات حضور در پارکها و فضای سبز شهری آگاه کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و اقدامات بهداشتی و درمانی گناباد هم گفت: با توجه به آغاز موج پنجم کرونا و افزایش مبتلایان و موارد فوتی در برخی نقاط کشور و از جمله استانهای جنوبی و جنوب شرقی، و از طرفی کاهش حساسیت مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی، زنگ خطر شیوع موج جدید بیماری در شهرستان های گناباد و بجستان هم به صدا درآمده است.

دکتر جواد باذلی افزود: اگر در انجام مصوبات ستاد کرونا قاطعیت نداشته باشیم و سهل انگاری صورت گیرد، شهرستان گناباد در شرایط بحرانی و قرمز کرونایی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۹ هزار و ۱۶۵ تست کرونا که از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در شهرستانهای گناباد و بجستان گرفته شده، ۱۰ هزار و ۴۲۲ تست مثبت بوده و سه هزار و ۸۰۹ نفر هم بستری شده اند و بقیه مبتلایان به صورت سرپایی درمان شده اند.

دکتر باذلی گفت: هشت هزار و ۲۶۴ دوز مرحله نخست واکسن کرونا و چهار هزار و ۸۴۴ دوز از مرحله دوم آن تاکنون در این شهرستان ها به افراد دارای شرایط تزریق شده است.

اکنون ۱۱ بیمار با آزمایش مثبت کرونا در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند و از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون ۳۰۵ نفر بر اثر این بیماری در شهرستان های گناباد و بجستان جان خود را از دست داده اند.

هم اکنون گناباد و بجستان به ترتیب در وضعیت نارنجی و زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

بیمارستان دوم تخصصی درمان بیماران کرونایی در گناباد نیز با ظرفیت ۶۰ تخت طی دهه فجر در شهر بیدخت این شهرستان به بهره برداری رسیده و پذیرای بیماران مبتلا به کروناست.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

 

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۶۳۶ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزارو ۶۳۶ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۲هزار و ۱۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز دوشنبه اظهارداشت: با فوت ۱۸ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۶۹۲نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۷۲۷ بیمار حاد تنفسی و ۴۱۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: افزون‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. 

وی بیان کرد: روزانه افزون‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ تست کرونا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنان مثبت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.

وی اظهارداشت: ۶۰ درصد از مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان سن بین ۳۰ تا ۶۰ سال دارند که باید حواسمان به این مساله باشد.

هاشمی تصریح کرد: با گذشت ۱۷ ماه از شیوع همه گیری کووید-۱۹، عملکرد کادر بهداشت و درمان همچنان قابل قبول و تحسین برانگیز است.

 

تخت‌های بستری کرونا در زاهدان افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تعداد تخت‌های بستری مبتلایان به کرونا در زاهدان برای چندمین بار متوالی به ۳۶۶ مورد افزایش یافت که ۵۵ تخت آن مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه است.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری روز دوشنبه اظهار داشت: با راه‌اندازی بخش‌های شماره پنج و ۶ بحران کرونا در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان تعداد تخت‌های بستری کرونا در این بیمارستان به ۵۴ تخت افزایش یافت.

وی افزود: با شروع موج جدید همه‌گیری کرونا و افزایش پنج برابری تعداد موارد ابتلا؛ طبیعی است که شاهد افزایش میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم و به همین دلیل میزان بستری بیماران تنفسی نیز حدود چهار تا پنج برابر نسبت به شرایط عادی همه‌گیری کرونا افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: تاکنون با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان خدمات ارائه و با افزایش تعداد بیماران نیازمند بستری، بخش‌های جدید هم اضافه شده است.

وی ادامه داد: این کار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بیمارستان‌ها انجام می‌شود و به عنوان مثال بخش بحران پنج و ۶ در محل بخش‌های داخلی یک و نفرولوژی بیمارستان راه‌اندازی شده است.

هاشمی اظهارداشت: در توسعه تخت‌های تنفسی محدودیت اصلی موضوع اکسیژن بوده که برای این کار هم تعداد دستگاه‌ها افزایش یافتهاست.

وی تصریح کرد: هم‌اینک ۲۸ دستگاه اکسیژن‌ساز ثابت و پرتابل یا ظرفیت ۱۲ هزا و ۵۰۰ لیتر اکسیژن در دقیقه در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فعال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین تعداد کپسول‌ها افزایش یافته، هم مدیریت مصرف اکسیژن داریم و هم اقدامات ابتکاری در حال انجام است.

وی با اشاره به قدرت سرایت و قدرت بیماری‌زایی بالاتر ویروس جهش دلتا و بتا حتی نسبت به ویروس جهش یافته آلفا یا نوع انگلیسی آن گفت: در حالیکه در طول ۱۷ ماه اخیر میزان ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان کمتر از متوسط کشوری بود و اکثر جمعیت استان ارتباط کمتری با انواع ویروس داشته و ایمنی نسبی کمتری داشته‌اند اما ویروس جهش یافته دلتا شرایط را تغییر داده است.

هاشمی ضمن تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مهمترین کاری که باید انجام داد کاهش ورودی بیمار به بیمارستان‌هاست که این موضوع نیز جز با مشارکت، همراهی هوشمندانه همه مردم و فرآهم کردن شرایط از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر نیست.

دکتر فرحناز میر رییس بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان نیز گفت: برای تامین اکسیژن بیماران در بخش پنج و ۶ اقدام ابتکاری انجام شده و به صورت جهادی ارتباط مستقیم این بخش با سامانه اکسیژن‌ساز ایجاد شده است.

 

همراهی مردم پیش نیاز شرایط کرونایی سیستان و بلوچستان است

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: با وجود تعطیلی‌ها، اقدامات، تمهیدات پیش‌بینی شده و سایر پیش نگری‌ها برای بخش درمان  اگر مردم همراهی نکنند این اقدامات پاسخگوی شرایط کرونایی استان نخواهد بود.

احمدعلی موهبتی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از غسالخانه کرونایی‌های سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک سبب شد که امروز  درگیر و مشکلاتی برای مردم شریف این استان فراهم شود که البته بخشی از گرفتاری کار، برای فرماندهان، نیروهای مستقیم در صحنه عملیات و دست‌اندرکاران حوزه درمان و بهداشت بوده است. 

وی افزود: یکی از مجموعه‌هایی که دچار گرفتاری و مشکل شده بحث آرامستان‌ها و غسالخانه هاست که بالاخره مشکلاتی داشتند و امکانات مورد نیاز همه چیز فراهم شده به جهت شرایطی که جمعیت زیادی به اینجا می‌آیند باید تمهیدات لازم انجام شود که ابلاغ خواهد شد نیروی انتظامی جلوی جمعیت‌ها را بگیرد و با هر جنازه تعداد محدودی جمعیت بیایند. 

استاندار سیستان‌ و بلوچستان بیان کرد: واقعیت این است که کرونا در این دوره متفاوت از دوره‌های قبل از جهت سرعت انتشار، کشندگی و آسیب زدن بوده و در دوره‌های قبلی این بیماری ۲ هفته خوب می‌شد اکنون ۲۰ روز نیز طول می‌کشد و فرد مورد نظر همچنان مثبت است به همین نسبت در جامعه وضعیت بدتری فراهم شده است. 

وی خاطرنشان کرد: انتظار این است که پروتکل‌های ابلاغی در تمام صنوف، مجموعه مردم و همه بخش‌های خصوصی و اداری رعایت شود و اولین انتظار ما این است که مردم بپذیرند واقعیت را که بیماری با حداکثر سرعت رشد دارد و در این  پیک کسانی  فوت می‌کنند که بیماری زمینه‌ای ندارند و جوان هستند.

 

شرایط قرمز کرونا محدودیت‌ها را به پاکدشت بازگرداند

فرماندار شهرستان پاکدشت گفت: در پی افزایش آمار مبتلایان و بستری‌ها و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان وضعیت شیوع کرونا درپاکدشت قرمز و اعمال محدودیت‌های کرونایی در مناطق مختلف شهرستان آغاز شد.

مهدی یوسفی جمارانی روز دوشنبه با اشاره به دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی کرونا و اعمال محدودیت‌ها در شهرستان پاکدشت اظهار داشت: تعطیلی رسته‌های شغلی گروه‌های ۲، ۳ و ۴ با هدف کنترل بیماری در دستور کار قرار گرفته و اصنافی که در گروه‌های مذکور قرار دارند تا زمان عادی شدن شرایط، حق فعالیت ندارند و ورود خودروهای با پلاک غیربومی به شهرستان و خروج پلاک‌های بومی به استان‌های دیگر ممنوع است.

وی با اشاره به سرعت بالای انتشار ویروس جدید کرونا افزود: بر اساس ابلاغیه و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا و وضعیت قرمز شهرستان مقرر شده تا تنها واحدهای صنفی در گروه شغلی یک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت باشند.

فرماندار پاکدشت از افزایش ۹۵ درصدی بیماران مثبت کرونایی خبر داد.

وی اعمال محدودیت‌ها به منظور جلوگیری از گسترش بیماری را اولویت سلامت شهروندان دانست و افزود: فعالیت پاساژها و مراکز خرید غیراز مواد غذایی، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها و سالن های زیبایی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، تالارها و قهوه‌خانه‌ها، قنادی‌ها، مشاورین املاک و نمایشگاه‌های خرید فروش خودرو، آتلیه و عکاسی، آموزشگاه‌های رانندگی و مشاورین املاک تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

یوسفی جمارانی تصریح کرد: همچنین فعالیت گروه ۳ و ۴ شامل مراکز آموزشی، آموزشگاه‌های آزاد با حضور حداکثر ۱۰ نفر، رستوران‌ها، سینماها و استخرها، مراکز تفریحی و شهربازی، گیم نت‌ها، باشگاه‌های سالنی و ورزش‌های پربرخورد نیز ممنوع اعلام شده است.

وی اظهار کرد: گروه‌های ناظر و بازرسان ادارات صمت، شبکه بهداشت و درمان، اتاق اصناف، تعزیزات حکومتی و اماکن نیروی انتظامی با حضور در مناطق مختلف شهرستان نسبت به بررسی وضعیت عملکرد واحدهای صنفی اقدام کرده و تذکرات لازم را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه نموده‌اند.

فرماندار پاکدشت از پلمپ و برخورد با واحدهای متخلف خبر داد و افزود: حفظ سلامت عموم مردم و خانواده بزرگ اصناف در گرو دقیق بودن در اجرای بهینه دستورالعمل‌ها، اعمال قانون و برخوردهای قانونی با متخلفان خواهد بود که این مهم، همت جدی‌تر و همراهی همیشگی صنوف با ستاد ملی مدیریت کرونا را می‌طلبد.

وی با اشاره به انجام واکسیناسیون در شهرستان، در حال حاضر موثرترین راه را رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن ماسک دانست و افزود: بیش از ۸۵ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال واکسن کرونا را دریافت کرده و دیگر گروه‌های سنی نیز در حال انجام است اما همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه کنترل و پیشگیری است.

وی ضمن تاکید بر تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و مسئولان ابراز داشت: از تمامی شهروندان درخواست داریم تا با رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی گام موثر در کاهش شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال بردارند و این در حالی است که در وضعیت فعلی شیوع ویروس کرونا در شهرستان نگران‌کننده است.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

 

روزانه ١٢٠٠ تست کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر انجام می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: روزانه یک‌هزار و ٢٠٠ تست کرونا در ١۴ مرکز زیر پوشش این دانشگاه انجام می‌شود.

دکتر کردی روز دوشنبه افزود: با شیوع پاندمی کرونا، ١۴ مرکز تست کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به عنوان مراکز منتخب نشانه‌دار شدند که این مراکز به صورت ۱۶ ساعته پاسخگوی مراجعان هستند.

وی از متوقف نشدن خدمات عادی حتی در پیک‌های پاندمی به بیماران غیرکرونایی خبر داد و گفت: خدمات عادی هرگز به بیماران غیر کرونایی متوقف و یا کمرنگ نشد و با مشخص شدن این مراکز ۲۴ و ۱۶ ساعته به شکلی منسجم‌تر به مبتلایان و یا افراد مشکوک به کووید خدمت ارایه می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به انجام تست‌های pcrبرای شناسایی موارد ابتلا به کرونا نیز افزود: در جنوب سیستان و بلوچستان روزانه بیش‌از هزار و ٢٠٠ تست شناسایی کرونا توسط مراکز انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تا کنون در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ١٣ هزار و ١۴٠ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شدند که از این تعداد ۴٠١ نفر متاسفانه فوت کرده‌اند.

کردی همچنین به انتشار عکسی از محل انجام تست pcr در یکی از مراکز ایرانشهر در فضای مجازی افزود: انجام این تست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با نوبت دهی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی در کمترین زمان ممکن تست کرونا را از شهروندان انجام می‌دهند و نباید به شایعات در فضای مجازی توجه کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.