طبق تازه ترین رنگ بندی اعلام شده کشور از نظر وضعیت کرونایی، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان زرد در کشور وجود دارد و وضعیت هیچ شهری آبی نیست.

به گزارش جماران؛ افزایش شهرهای قرمز در کشور زنگ خطری است که بروز پیک پنجم کرونا را در برخی استان ها به صدا درآورده و به نظر می رسد که موج جدید با کرونای دلتا در حال خودنمایی است .

طبق گزارش ها و بررسی های صورت گرفته در استان های با درگیری بالا غالب موارد ابتلا در موج جدید از نوع سویه جهش یافته "دلتا" است.

به گفته کارشناسان بهداشتی ، تعداد شهرهای در وضعیت بسیار پر خطر کرونایی کشور به شدت در حال افزایش و طی یک هفته سه برابر شده است. گونه بسیار مسری‌تر ویروس کرونا موسوم به دلتا به مناطق مختلف کشور و در استان تهران به بیشتر شهرها رسیده است.

به گفته آنان، اگر روند صعودی به همین صورت باشد، ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم .

آنچه که لازم و ضروری است باید به شدت مراقبت کنیم تا شاهد افزایش موارد ابتلا در همه کشور نباشیم و نباید بگذاریم کشور گرفتار خیز جدید با کرونای دلتا یا هندی شود.

با توجه به بالابودن سرعت شیوع و گسترش دلتا ویروس، رعایت دستور العمل های بهداشتی همچنان بهترین راه برای مهار و مقابله با این بیماری و جلوگیری از گسترش آن در دیگر مناطق کشور است و در کنار افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، تسریع در واکسیناسیون نیز می تواند در جلوگیری از مواجه شدن با موج پنجم بیماری در کشور موثر و مفید باشد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا به ۱۴۳ شهر افزایش یافت.

علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، از ۱۹ تیر شهرستان های خوی (آذربایجان غربی)، اردبیل (استان اردبیل)، آران و بیدگل و خمینی‌شهر (اصفهان)، دره‌شهر (ایلام)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، قوچان (خراسان رضوی)، هندیجان (خوزستان)، گرمسار (سمنان)، ممسنی (فارس)، آق‌قلا، کردکوی، گالیکش و گرگان (گلستان)، بندر انزلی، رودبار و رودسر (گیلان)، دلفان و سلسله (لرستان)، بهشهر، جویبار، رامسر و فریدونکنار (مازندران)، دلیجان و محلات (مرکزی) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

همچنین ۱۸۶ شهرستان نارنجی و  ۱۱۹ شهرستان زرد در کشور وجود دارد و وضعیت هیچ شهری آبی نیست.

متاسفانه ۱۴۶ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۲۲ نفر رسید و تاکنون ۲ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۱۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۵۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون چهار میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۵ دوز رسید.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹، از دیروز تا امروز ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۵۹ نفر از آنها بستری شدند.

۱۸ تیرماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : به دلیل شیوع بالای کرونا در استان، هم اکنون با کمبود تخت بیمارستانی برای بستری کردن مبتلایان جدید مواجه هستیم.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۳۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند و هر روز نیز بر شمار مبتلایان بستری اضافه می شود و در حال حاضر ۱۱۰ نفر از مجموع بستری ها نیاز به خدمات بخش آی سی یو دارند، که متاسفانه این بخش با تمام ظرفیت تکمیل است و امکان بستری این افراد وجود ندارد.

وی بیان داشت: هم اکنون در بسیاری از شهرستان ها شاهد تکمیل ظرفیت بخش های کووید هستیم و در بندرعباس نیز که با وضعیت فوق بحرانی روبرو است، چهار بخش آی سی یو ویژه کووید بیمارستان شهید محمدی تکمیل شده و در مواردی پزشکان برای ارایه خدمات ویژه مخصوص این بخش، بیماران را در دیگر بخش ها بستری کردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره به وضعیت فوق بحرانی استان از نظر شیوع و آمار مبتلایان به کرونا، گفت: سویه غالب کرونا در استان از نوع انگلیسی بوده اما احتمال شیوع نوع دلتا نیز در هرمزگان بسیار بالا است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در حال حاضر موارد مشکوکی از نوع دلتا در استان مشاهده شده و نمونه گیری نیز صورت گرفته ، اما هنوز تایید نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد شیوع نوع دلتا در استان سیستان و بلوچستان هستیم که با توجه به همسایگی این استان با مناطق شرقی هرمزگان و تردد میان این مناطق، احتمال شیوع این ویروس در هرمزگان نیز بسیار بالا است.

در همین حال رییس بیمارستان تخصصی جزیره کیش نیز گفت: تخت های بیمارستانی ویژه ارایه خدمات به بیماران ویروس کرونا در این جزیره به ۹۰ تخت افزایش یافت.

مصطفی نادعلی نژاد با بیان اینکه قبل از شروع موج پنجم کرونا در این جزیره ۳۲ تخت برای ارایه خدمات به بیماران مبتلا به ویروس کرونا وجود داشت اظهار داشت: با افزایش تصاعدی بیماران شناسایی شده این تعداد هم اکنون به ۹۰ مورد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: ۴۵ مورد از این تخت ها در بیمارستان جزیره و ۴۵ مورد نیز در مرکز درمانی فیاک کیش آماده شده تا در صورت افزایش بستری های مشکلی در عرصه درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا وجود نداشته باشد.

بر اساس گزارش رسیده از زنجان نیز ،  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر ۱۵۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۶ مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است که روند افزایشی را نشان می دهد.

دکتر  پرویز قزلباش افزود: شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع کرونا تاکنون در این استان به رقم یک‌هزارو ۵۰۷ نفر رسیده است و روز گذشته یک مورد فوتی در استان گزارش شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کرونا بر اساس تست آزمایشگاهی به ۸۳ هزارو ۸۶۶ نفر رسید که ۱۳۱ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌ش

از استان گلستان نیز گزارش شده است که روند ابتلا و بستری مردم گلستان به ویروس کرونا مانند سایر نقاط کشور همچنان افزایشی و نگران‌کننده است.

عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان در این خصوص اظهار داشت: براساس آخرین آمار از حدود سه هزار تخت بیمارستانی موجود در استان، ۴۹۰ تخت به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد تخت، ۹۳ تخت حامل بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد ضمن این‌که حال ۳۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

براساس آخرین آمار کردکوی، گرگان، علی آباد، آق قلا، گالیکش، آزادشهر، مینودشت و گنبد در وضع قرمز کرونایی قرار دارند.

بر اساس اطلاعات رسیده ، وضعیت شیوع کرونا در ۲ شهرستان سلسله و دلفان امروز جمعه هجدهم تیرماه قرمز اعلام شد.

با اعلام وضعیت قرمز شهرستان های سلسله و دلفان در آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز در لرستان به عدد چهار رسید.

پیش از این شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این خصوص گفت: شهرستان دره شهر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت و تعداد شهرستان های قرمز ایلام به چهار مورد رسید.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: هم اکنون ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز قرار دارند و پیش بینی می شود وضعیت در سایر شهرستان ها نیز تغییر کند.

 بر اساس گزارش های رسیده از استان خوزستان ، سه شهرستان امیدیه ، هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز, شهرستان های اهواز ، شوش، ایذه، بندرماهشهر، آبادان، خرمشهر، دزفول، رامهرمز ، شوشتر، دشت آزادگان، مسجدسلیمان، بهبهان ، کارون و رامشیر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند و مابقی شهرستان های خوزستان در وضعیت زرد هستند

با توجه به افزایش آمار کرونا در استان های مختلف به ویژه نوار جنوبی و مرکز کشور و احتمال سرایت سوش موتاسیون یافته به استان خوزستان شهروندان این استان از هرگونه تردد و مسافرت غیرضروری به سایر مناطق دیگر پرهیز کنند و نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند.

در همین حال از استان سمنان نیز گزارش شده است که گرمسار در رنگ‌بندی کرونایی این استان به رنگ قرمز درآمد.

گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان و در همسایگی استان تهران از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر کرد و زنگ خطر تعییر رنگ در استان سمنان به صدادرآمد. 

قرمزشدن وضعیت کرونایی گرمسار تنها تغییر در رنگ‌بندی کرونایی استان سمنان بود و اکنون شهرستان‌های سمنان، شاهرود، مهدیشهر، دامغان در وضعیت نارنجی قراردارند.

شهرستان‌های میامی، سرخه و آرادان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

بر اساس گزارش رسیده از استان اردبیل ، روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا در این استان همچنان ادامه دارد و تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی این استان در شبانه‌روز گذشته به ۲۲۸ نفر افزایش یافته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ نفر در استان به ویروس کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شدند و در همین مدت ۲۹ نفر با بدست آوردن بهبودی نسبی از مراکز درمانی مرخص شدند.

به گفته وی، از ۲۲۸ بیمار بستری در بخش‌های کرونایی ۵۵ نفر تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

حبیب‌زاده با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته موردی از فوتی بیماران کووید.۱۹ در استان گزارش نشده است، بیان کرد:  مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان یک هزار و ۸۳۵ نفر می‌باشد.

وی با هشدار به شیوع موج پنجم کرونا در استان طی روزهای آینده و با اشاره به مشاهده نخستین مورد کرونای دلتا در اردبیل اعلام کرد: با تایید نخستین مورد ابتلای قطعی به سویه دلتای ویروس کرونا در استان اردبیل، زنگ خطر شیوع خیز پنجم کرونا در این استان هم به صدا در آمده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

شهرستان قوچان خراسان رضوی نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

براساس گزارش روز جمعه نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان قوچان در شمال غربی استان خراسان رضوی نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

پیش از این دو شهرستان مشهد و بینالود خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا در وضعیت  قرمز قرار داشتند.

هم اکنون بر اساس آخرین رنگ بندی نرم افزار ماسک سه شهرستان خراسان رضوی شامل مشهد، قوچان و بینالود در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

بر این اساس ۱۰ شهرستان سرخس، فریمان، تربت‌حیدریه، تایباد، گناباد، کاشمر، چناران، نیشابور، سبزوار و بردسکن خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و ۲۰  شهرستان دیگر این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

استان خراسان رضوی دارای ۳۳ شهرستان است.

 

۱۱۸ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت در قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۸ تیرماه جاری ۱۱۸ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی در این رابطه اظهار داشت: در این مدت ۷۹ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری شدند و نیز ۵۶ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ تَن به علت کرونا در استان قم فوت شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «نارنجی» است، بیان کرد: ۳۲۱ تن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۴۸ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد ۶۹ هزار و ۷۳ دوز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته یکهزار و ۴۶۹ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۳۴۳ مورد آن مثبت بوده است.

 

از هر ۳ مراجعه کننده پاکدشتی به بیمارستان یک نفر کرونا دارد

رئیس شبکه بهداشت شهرستان پاکدشت با اشاره به  انجام بیش از هزار و ۲۰۰ تست کرونا در هفته اخیر اظهار داشت: در حال حاضر از هر ۳ مراجعه کننده به مراکز بهداشتی این شهرستان تست کرونای یک نفر مثبت است که این امر موجب افزایش ۹۵ درصدی بیماران مثبت کرونایی این منطقه شده است.

رجب زینی‌وند روز جمعه اظهار داشت: مدافعان سلامت و کادر درمان با روحیه جهادی و همراهی و مشارکت مجموعه بسیج توانستند عملکرد خوبی در راستای مقابله و کاهش آسیب‌های همه جانبه بیماری کرونا اجرا کنند که نتایج خوبی در این زمینه داشته است.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرستان پاکدشت، هدف از اجرای این طرح را شناسایی به موقع افراد مبتلا برشمرد و افزود: این طرح با حضور مراقبان و تیم‌های سلامت و با انجام اقدامات رهگیری، مراقبتی، حمایتی و نظارتی انجام شده و طی آن با ارائه آموزش، بیماریابی و شناسایی افراد مبتلا تلاش می‌شود تا میزان مبتلایان و مرگ و میرها کاهش یابد.

زینی وند با بیان اینکه از ابتدای طرح شهید سلیمانی از ۵۰ هزار و ۱۶۵ نفر که با بیماران کرونایی در تماس بودند رهگیری شده‌اند افزود: در طرح محله محور شهید سلیمانی از ۴۷ هزار ۲۹۱ نفر تست رپید گرفته شده که نتیجه پنج هزار ۲۴۰ نفر مورد مثبت اعلام شد و همچنین از ۳۲ هزار و ۴۲۱ نفر تست پی.سی.آر گرفته شد که نتیجه ۱۱ هزار و ۴۶۸ نفر مثبت بود و به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

وی اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح شهید سلیمانی ۷۹ هزار و ۶۰۹ نفر با علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد ۷۴ هزار ۸۷۳ نفر به صورت سرپایی درمان و چهار هزار ۷۳۶ نفر در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

زینی وند به تداوم اجرای طرح واکسیناسیون و تزریق بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ دز واکسن به جامعه هدف در شهرستان اشاره کرد و افزود: تاکنون تمامی کادر بهداشت و درمان، بیش از ۴۸۰ نفر از بیماران خاص و پرخطر و ۸۶ درصد جمعیت بالای ۷۰ سال واکسینه شدند و از ۱۴ درصد باقی‌مانده درخواست می‌کنیم تا برای دریافت واکسن و حفظ سلامت خود و اطرافیان به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

رئیس شبکه بهداشت پاکدشت از حضور کادر درمان و انجام واکسیناسیون افراد ناتوان در درب منازل خبر داد و افزود: سالمندان بالای ۷۰ سال که به هر دلیل توانایی مراجعه حضوری به مراکز واکسیناسیون را نداشتند توسط ناظران سلامت و کادر درمان در منزل واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی افزود: در پیک پنجم و ویروس دلتای کرونا، علائم بیماری کاملا شبیه به سرماخوردگی است با این تفاوت که حس چشایی و بویایی کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما سرایت پذیری این بیماری در این مرحله به مراتب بیشتر از قبل است.

رئیس شبکه بهداشت پاکدشت از افزایش ۵۰ درصدی بستری‌ها خبر داد و افزود: در حال حاضر میزان مراجعان سرپایی از هزار و ۱۸۶ نفر در هفته به بیش از هزار و ۳۷۰ نفر و میزان بستری ها از ۵۶ نفر به ۹۸ نفر رسیده است.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است و هم اینک وضعیت شیوع ویروس کرونا درپاکدشت قرمز است.

 

۳۰۰ مورد ابتلا به کرونا نوع دلتا در استان مرکزی شناسایی شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۳۰۰ مورد ابتلا جدید به ویروس کرونا نوع دلتا ( جهش یافته هندی) ۲ هفته اخیر در نقاط مختلف این استان شناسایی شد.

«یاسر قربانی» عصر جمعه افزود: در این مدت بر اساس نتایج آزمایشگاهی بیش از ۴۵ درصد نمونه‌های‌ مثبت ویروس کرونا در استان مرکزی از نوع دلتا بوده است.

وی ادامه داد: شناسایی این تعداد مبتلای کووید ۱۹ از نوع دلتا در استان، نشان از گردش و سرعت سرایت پذیری بالای این سویه بیماری است و نیاز است مردم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی نسبت به سلامت خود و شهروندان حساسیت بالا داشته باشند.

️سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه کرونای دلتا به طور ذاتی توانایی سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به سایر سویه‌های قبلی کرونا دارد، بیان کرد: طبق گفته متخصصان هر فردی که دچار ویروس دلتا حداقل در مواجهه اولیه می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

قربانی اظهار داشت: با توجه به افزایش موارد بستری در استان و  ظرفیت محدود خدمات بیمارستان ها و مراکز درمانی استان رو به تکمیل شدن است، باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی دقت زیادی صورت بگیرد.

️وی اضافه کرد: بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان خمین، محلات و دلیجان در لیست مناطق قرمز و شهرستان‌های اراک، ساوه ، زرندیه، شازند، فراهان و خنداب در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های کمیجان و آشتیان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

استان مرکزی ۱۲ شهرستان و یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۷۰۰ نفر رسید 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار قربانیان کرونا استان به ۷۰۰ نفر خبر داد و گفت: متاسفانه در طی ۲۴ ساعت گذشته یک هم استانی جان خود را از دست داد. 

پرویز یزدان‌پناه روز جمعه با اعلام این مطلب افزود: هم اینک ۱۸۰ بیمار در بیمارستان های استان بستری بوده که ۶۳ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۱۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ هزار و ۵۵۶ نفر بهبود یافته گزارش شده است.

یزدان پناه ابراز داشت: از ۳۸۳ جواب دریافت شده پی سی آر  در آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج حدود ٤٥ درصد موارد مثبت بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: بیشترین موارد مثبت در شهرستان های بویراحمد(٤٠ درصد موارد)، بهمئی (۵۵درصد) ،کهگیلویه(۵۵ درصد) و گچساران (٤٧ درصد) بود.

وی ادامه داد: همچنین از ۲۹۳ نمونه رپید تست(تست فوری ) ۱۵ درصد موارد مثبت و عمدتا در شهرستان های گچساران، بهمئی و بویراحمد هستند.

یزدان پناه بیان کرد: افزایش درصد موارد مثبت در شهرستانهای کهگیلویه ، بهمئی و لنده نشان دهنده این موضوع است که احتمالا طی روزهای آینده به وضعیت قرمز تغییر رنگ خواهند داد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از مردم خواهش میکنیم  که رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی را جدی گرفته، در تجمعات و دورهمی ها شرکت نکنید.

وی تاکید کرد: همچنین استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را رعایت کنید و از حضور در مکان های شلوغ و پرخطر  خودداری و در صورت داشتن هر گونه علایم بیماریهای ویروسی به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه نمایید. 

یزدان پناه ابراز داشت: با توجه به سرایت زیاد کرونای هندی از افراد مبتلا و ناقل به افراد سالم، بنابراین در صورت مثبت بودن تست کرونا محل قرنطینه را ترک ننمایید و ارتباط تلفنی روزانه خود را با مرکز بهداشت حفظ نمایید و وضعیت روزانه بیماری خود را به مراقبت بهداشت ، بهورز و یا پزشک گزارش دهید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: امیدواریم شرایطی ایجاد شود که واکسیناسیون افراد مسن و کسانی که بیماریهای زمینه ای دارند تکمیل شود تا شاهد پیک های بعدی در کشور و استان نباشیم.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۸۸۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین با شناسایی ۱۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۵۷۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۶ هزار و ۱۴۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۵ مورد بود که ۸۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۵ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآبا ۸۲۳، بهار ۹۹۳، تویسرکان یک هزار و ۳۰، رزن ۷۸۷، درگزین ۲۹۰، فامنین ۳۱۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۴ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۳۷۳ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۳۸ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۱۴۴ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان شهرستان «فامنین» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

کرونا ۲۱ نفر دیگر را در سیستان و بلوچستان به کام مرگ کشاند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با فوت ۲۱مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۷۹۲ رسید.   

دکترمحمد هاشمی شهری روز جمعه با بیان اینکه ۷۴۷ بیمار حاد تنفسی و  ۳۷۱ مبتلا به کرونا بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند اظهارداشت: یکهزار و ۵۲۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به کرونا مبتلا شدند.

وی ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: افزون‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

وی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. 

هاشمی بیان کرد: روزانه افزون‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ تست کرونا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنان مثبت است.

وی گفت: شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: ۶۰ درصد از مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان سن بین ۳۰ تا ۶۰ سال دارند که باید حواسمان به این مساله باشد.

 

کرونای گیلان قرمزتر شد

براساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز "جمعه" به روز رسانی شد، سه شهرستان دیگر استان گیلان وارد رنگ بندی قرمز کرونایی شدند.

طبق گزارش امروز جمعه نرم افزار ماسک شهرستان های رودسر، رودبار و بندرانزلی به شهرستان های قرمز استان گیلان اضافه شدند و به این ترتیب تعداد شهرستان های قرمز به عدد ۶ رسید که شامل شهرستان رشت ، خمام و آستارا نیز می شود.

بر این اساس، شهرستان های رودسر از وضعیت زرد، رودبار و بندرانزلی از وضعیت نارنجی خارج شد و در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در جایگاه قرمز قرار گرفت.

همچنین در حال حاضر شهرستان های سیاهکل و لاهیجان از وضعیت زرد کرونایی خارج و نارنجی شدند، ضمن اینکه شهرستان های آستانه اشرفیه، فومن، ماسال و صومعه سرا نیز نارنجی هستند.

هم اکنون فقط شهرستان های لنگرود،  املش، شفت، رضوانشهر و تالش در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق آخرین گزارش رسمی ۳۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بوده که از این تعداد ۵۵ بیمار بدحال هستند، این در حالیست که بر اساس آخرین آمار در دهم ماه جاری ۲۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری بودند.

عادی انگاری مردم در پرهیز از دورهمی، برگزاری مراسم های عروسی و عزا و مسافرت های درون و برون شهری در گیلان را می توان دلایلی برای افزایش آمار مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان های استان عنوان کرد که با کاهش آمار مبتلایان طی یک ماه اخیر شاهد برگزاری این مراسم ها در مناطق مختلف بوده ایم در حالیکه بسیار گفته شده هرگونه تجمع موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا خواهد شد.

با این حال ادامه بی اعتنایی مردم در رعایت توصیه های بهداشتی شامل مسافرت ها، برگزاری مراسم های عروسی و عزا، دورهمی ها و شب نشینی ها می تواند مهمترین خطر در افزایش بیشتر مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان طی روزهای آینده باشد لذا برای جلوگیری از هر گونه عواقب جبران ناپذیر توجه به هشدار ها باید مورد اهتمام جدی همگان قرار گیرد.

عادی انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا طی دو سه هفته اخیر کاملا مشاهده می شود، پیاده راه فرهنگی رشت به ویژه در غروب مملو از افرادی است که بدون توجه به توصیه ها به گشت و گذار می پردازند، علاوه بر اینکه بازار بزرگ رشت نیز در ساعت های مختلف به ویژه در عصر پر از قشرهای مختلف است که به ندرت پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، ضمن اینکه بازارهای محلی و بانک ها در گیلان نیز از مناطق شلوغی است که غفلت در رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند موج پنجم بیماری کرونا را موجب شود.

کارشناسان بهداشتی در گیلان عدم رعایت همگانی پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را علت افزایش بیماری کووید ۱۹ در این استان بیان می کنند و بخواستار توجه جدی همه مردم در مراعات توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شدند.

برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا همه باید پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا شامل رعایت فاصله فیزیکی، دوری از تجمعات و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک زن ۷۹ ساله و یک مرد ۵۷ ساله در این شهرستان به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۱۵۷ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۳۳ بیمار در کاشان و ۲۴ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۷ نفر اعلام کرد و افزود: ۱۶ از بیماران در کاشان و یک نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۹۴ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۹۴ مورد جدید به ۲۵ هزار و ۴۱۷ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ بیمار جدید حاد تنفسی از سن ۳۲ تا ۹۲ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۶ نفر با سن ۲۶ تا ۷۴ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۳ هزار و ۳۹۲ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۱۰۶ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۱۷۸ نفر به کلینیک‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یکهزار و ۱۴۱ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب قرمز و زرد است و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی در این منطقه شناسایی شده است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

یک فوتی ناشی از کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: یک فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های کرونا در استان به ۸۰۸ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه اظهار داشت: ۸۸ ابتلای جدید نیز در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استات به ۴۰ هزار و ۸۷۸ نفر افزایش یافت.

وی افزود: ۳۵ بیمار جدید کرونا نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان ۱۰۰ نفر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: از بستری های جدید ۱۲ نفر مربوط به ایلام، ۹ نفر مهران، هفت نفر دهلران، ۲ نفر دره شهر، ۲ نفر سیروان، یک نفر آبدانان، یک نفر بدره و یک نفر چرداول است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: چهار شهرستان ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز، دهلران نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

وضعیت شیوع کرونا در هشت شهر گلستان قرمز شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت که روند ابتلا و بستری مردم گلستان به ویروس کرونا مانند سایر نقاط کشور همچنان افزایشی و نگران‌کننده است و در حال حاضر هشت شهر گلستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، عبدالرضا فاضل اظهار داشت: براساس آخرین آمار کردکوی، گرگان، علی آباد، آق قلا، گالیکش، آزادشهر، مینودشت و گنبدکاووس در وضع قرمز کرونایی قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین شهرهای مراوه‌تپه، کلاله، رامیان و بندرترکمن در وضع نارنجی و بندرگز و گمیشان نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

به گفته فاضل از حدود سه هزار تخت بیمارستانی موجود در گلستان، ۴۹۰ تخت به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد تخت، ۹۳ تخت حامل بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد ضمن این‌که حال ۳۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان خودداری از حضور در مناطق پرازدحام و شلوغ ، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را به شهروندان توصیه کرد و از مردم خواست از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته نشوند.

 

سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند

مطابق جدیدترین اعلام رنگ بندی کشور که از شنبه ۱۹ تیر اعمال می‌شود سه شهرستان امیدیه ، هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

شهرستان های اهواز ، شوش، ایذه، بندرماهشهر، آبادان، خرمشهر، دزفول، رامهرمز ، شوشتر، دشت آزادگان، مسجدسلیمان، بهبهان ، کارون و رامشیر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند و مابقی شهرستان های خوزستان در وضعیت زرد هستند

بر اساس این گزارش با توجه به افزایش آمار کرونا در استان های مختلف به ویژه نوار جنوبی و مرکز کشور و احتمال سرایت سوش موتاسیون یافته به استان خوزستان از هم استانی های گرامی درخواست می شود از هرگونه تردد و مسافرت غیرضروری به سایر مناطق پرهیز کنند و نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت پیش از این ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۳ شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان در حالت زرد کرونایی قرار داشتند.

براساس آخرین آمار رنگ‌بندی، ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و  ۱۱۹ شهرستان زرد در کشور وجود دارد و وضعیت هیچ شهری آبی نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.