بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت در چهارشنبه 16 تیر منتشر کرده، ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ این روزها ویروس کرونا در موج پنجم شیوع آن، بار دیگر از جنوب کشور سر به طغیان برداشته و در حالی که شعله های قرمزرنگ آن با سرعت به سمت سایر مناطق پیش می رود، روزانه ده‌ها هموطن را می گیرد.

در این میان سویه هندی (دلتا) ویروس کرونا هم فعال شده و در حال چرخش در برخی استان هاست، اما کارشناسان تاکید دارند که با وجود سرعت انتقال این سویه که به طور حتم به همه استان ها خواهد رسید، رعایت پروتکل های بهداشتی  همچنان موثرترین راه پیشگیری از ابتلاست. 

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران امروز گفت که گونه دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی به تدریج الگوی غالب ایران خواهد شد.

وی افزود: تقریبا هر فردی که دچار ویروس دلتا یا واریانت های جهش یافته باشد، حداقل در مواجهه اولیه می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند، پس قدرت سرایت پذیری ویروس بالاتر است.

همچنین به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، ویروس دلتا یک ویروس واکسن‌گریز است  و علائم ابتلا به آن، در ابتدا بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی است که در این مرحله قرنطینه باید رعایت شود.  

دکتر مصطفی جوانیان در خصوص جهش یافتگی دلتا افزود:  این جهش همانند جهش های دیگر در ادامه بیمار را دچار درگیری ریه می کند و از روز پنجم به بعد بیمار علائم تنفسی پیدا می کند که لازم است با پزشک مشورت شود. 

دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم معتقد است که اساسا رعایت پروتکل های بهداشتی، رهگیری و غربالگری و مراکز درمانی سه سد در برابر مقابله با کروناست که با تقویت و تحکیم این سدها می توان در مقابله با موج جدید،  به خوبی و موفق عمل کرد.

کرونا از هیچکس دور نیست 

ویروس کرونا در موج های قبلی با رعایت دستورالعمل‌ها کنترل شد و هم اکنون نیز خروج از این وضعیت نیازمند مشارکت و همراهی همه مردم در پایبندی به دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک به شکل صحیح و پرهیز از برگزاری دورهمی، نرفتن به مسافرت، مهمانی و ترددهای غیرضروری و رعایت فاصله اجتماعی است.

تازه‌ترین خبرها نشان می دهد که در ادامه تاخت و تاز کرونا، امروز هم شهرهای بیشتری در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند. 

فارسان و لردگان در چهارمحال و بختیاری از شهرستان‌هایی هستند که براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ه تازگی به رنگ قرمز درآمدند. 

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت:در روزهای اخیر رعایت فاصله اجتماعی در استان به ۶۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع به برگزاری دورهمی‌ها و ازدحام در ادارات خدمات‌رسان ارتباط دارد.

شیرانی با تاکید بر اینکه همه رده‌های سنی و حتی افرادی نیز که واکسینه شده‌اند، در خطر ابتلا به نوع جهش‌یافته کرونا با سویه دلتا قرار دارند، تصریح کرد: ۵۴.۹۲ درصد مبتلایان به کرونا در استان در رده سنی ۱۶ تا ۴۵ سال، ۲۲.۴۷ درصد در گروه سنی ۴۶ تا ۶۰ سال، ۱۹.۶۱ درصد در رده سنی ۶۰ سال به بالا، ۲.۱۳ در گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال قرار دارند و کمتر از یک درصد مبتلایان نیز در سنین کمتر از پنج سال هستند.

همچنین در کهگیلویه و بویراحمد، با روند افزایشی موارد مثبت و بستری در استان، شهرستان بویراحمد از امروز (چهارشنبه )از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد و کهگیلویه و دنا نیز در آستانه تغییر وضعیت زرد به نارنجی قرار گرفته اند.

در استان یزد هم که تعداد مراجعه مبتلایان سرپایی و بستری کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی استان افزایش یافته، هم اکنون شهرستان‌های مهریز، خاتم، تفت، میبد، یزد، اردکان، بافق و بهاباد در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

یزد ،با تغییر رنگ مرکز استان به وضعیت قرمز شرایط بسیار بحرانی را سپری می کند و هم اکنون تنها ۲ شهرستان دیگر استان از جمله اشکذر و ابرکوه در وضعیت نارنجی قرار دارد و به پیش بینی کارشناسان بهداشت استان ، وضعیت این منطقه تا پایان هفته جاری کاملا قرمز می شود.

در استان مرکزی، ۲ شهرستان خنداب و زرندیه از وضعیت زرد خارج و نارنجی شدند. 

 محمد جمالیان"رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان، ازدحام مردم در خیابان و مراکز خرید و همچنین برگزاری بیش از حد آیین‌های عروسی در تالار و رستوران‌ها، پیامدهای خوبی برای استان ندارد و چنان‌چه این روند استمرار پیدا کند، بدون شک هفته آتی وضعیت استان به لحاظ بیماری، در شرایط قرمز قرار می‌گیرد.

اما در ایلام، با قرار گرفتن مرکز استان در وضعیت قرمز کرونا، تعداد شهرستان های قرمز استان به ۲ مورد افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  با اشاره به افزایش میزان بستری ها و مبتلایان در استان تصریحکرد: چنانچه پروتکل های بهداشتی رعایت نشود و روند افزایشی بستری و ابتلا ادامه یابد، وضعیت از کنترل خارج می شود.

در البرز هم اعلام شد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند و در مرکز استان هم سویه هندی (دلتا) موج پنجم کرونا را  در شهرستان پرجمعیت کرج به راه انداخته و مراجعات به مراکز درمانی افزایش یافته است.

بر این اساس، از امروز محدودیت های تعیین شده برای مناطق قرمز رنگ در کرج نیز اعمال می شود. 

همچنین در استان قزوین، بویین زهرا به جمع  شهرستان‌های با وضعیت نارنجی (پرخطر) کرونایی اضافه شد.

در استان بوشهر هم وضعیت کرونا در شهرستان دشتی بسیار حاد و نگران کننده توصیف شده است .

عبدالله نادری رماندار دشتی با بیان این که  ظرفیت بیمارستان زینبیه خورموج تکمیل شده‌است، افزود: بیشتر مبتلایان به کرونا در این شهرستان در روزهای اخیر بر اثر ویروس جدیدی است که به تازگی وارد کشور شده  و قدرت سرایت و انتشار بسیار بالایی دارد و هر فرد بیمار می تواند بیش از ۵۰ نفر را درگیر و آلوده به کرونا کند.

در پایتخت، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تهران با اشاره به آغاز پیک پنجم کرونا گفت: این سازمان برای پنجمین بار در ۵۱۰ روز گذشته وارد شرایط ویژه و بحرانی شد.

سعید خال  اظهار داشت: متاسفانه پیک مرگ و میر کرونایی در شهر تهران به شدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد مرگ های کرونایی در هفته های گذشته بین ۳۰ تا ۳۵ متوفی بود که این عدد طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است و هم اکنون پرسنل این آرامستان در دو یا سه شیفت در حال خدمت رسانی هستند. 

در خراسان رضوی هم که شهرستان های مشهد و بینالود از دیروز به رنگ قرمز شیوع کرونا درآمده اند.  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که آمار بیماران سرپایی کووید ۱۹ در مراکز ویژه مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

پروتکل‌های بهداشتی در استان‌ها 

 در خوزستان، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا استان گفت: متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خوزستان به شدت کاهش یافته که از مردم تقاضا داریم این موضوع را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

ولی اله حیاتی اظهار داشت: مردم خوزستان باید با پرهیز از عادی انگاری، بحث زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم شرکت در اجتماعات را جدی بگیرند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

حیاتی عنوان کرد:همچنین باید با مراقبت از مرزهای خود و رعایت پروتکل های بهداشتی از موج جدید بیماری عبور کنیم.

در میانه تاخت و تاز ویروس کرونا، جریان واکسیناسیون در کشور ادامه دارد و در این خصوص رئیس مرکز بهداشت گچساران گفت: تاکنون هشت هزار و ۸۶۴ دوز واکسن کرونا برای گروه های هدف این شهرستان تزریق شده است.

عباس باشتی  افزود: این میزان واکسن به کادر بهداشت درمان، بیماران خاص، معلولان، جانبازان بالای ۵۰درصد، پاکبانان و سالمندان بالای ۸۰سال و رده سنی ۷۰ سال به بالا تزریق شد.

وی با اشاره به روند افزایشی مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این شهرستان تصریح کرد:هم اکنون به غیر از مبتلایان بستری در بیمارستان‌ها، ۲۹۳ نفر در قرنطینه خانگی تحت درمان هستند.

خبر دیگر از خراسان رضوی این که رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  گفت: از اول فروردین ماه  تاکنون۷۰۲ بیمار خاص و صعب‌العلاج در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در غرب خراسان رضوی، در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

دکتر علیرضا مسلم افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت و مطابق با سند ملی واکسیناسیون، تعداد ۷۸۰ بیمار خاص و صعب العلاج در این منطقه  شامل بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، بیماران مبتلا به نقص ایمنی اولیه، سیستیک فیبروزیس، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، بال پروانه ای، بیماران پیوند اعضا و مبتلایان به سرطان،  واجد اولویت برای دریافت واکسن کرونا شده اند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دلیلی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، بنابراین باید برای سلامت خود و جامعه، افراد واکسینه شده نیز تمام پروتکل‌های بهداشتی را شامل ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در مکان‌های پرجمعیت، برای پیشگیری از انتشار بیماری کووید ۱۹ رعایت نمایند.

در استان مرکزی هم مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کمیجان گفت که یک‌هزار و ۴۸۷ سالمند کمیجانی در گروه‌های سنی هدف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون در ۲ مرحله واکسن کرونا دریافت کردند.

 دکتر «نبی بابایی»  افزود : ۶۵ درصد سالمندان این شهرستان نیز دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و بر اساس برنامه مصوب واکسیناسیون مرحله دوم آنان در جریان است.

وی با بیان اینکه  ۱۰۰ دوز واکسن «کوبرکت» روز گذشته در اختیار شبکه بهداشت و درمان کمیجان  قرار گرفته است، گفت: ۱۶۵ دوز واکسن برای مجریان انتخابات ۱۴۰۰ این شهرستان به صورت جداگانه دریافت شده که در اسرع وقت تزریق می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کمیجان با اشاره به این که  هفته آتی نیز سهمیه واکسن پاستور تولید داخل  به این شهرستان تحویل می‌شود از آغاز پیک پنجم بیماری در شهرستان ابراز نگرانی و بیان کرد:  موارد مثبت کرونا و شمار مراجعان سرپایی چند روز اخیر در کمیجان روند افزایشی دارد و نیاز است که مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

اما در سیستان و بلوچستان که کووید ۱۹ این روزها شرایط سختی را برای آن ایجاد کرده و طی شبانه روز گذشته ۲۷ هموطن دیگر را به کام مرگ کشانده است، ۱۰۰ تخت جدید برای بیماران کرونایی در بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی علی بن ابیطالب(ع) زاهدان اختصاص یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در این خصوص بیان کرد: هم‌اینک ۱۰۰ تخت بستری عادی  و icu در ساختمان «شهید سلیمانی» برای بستری بیماران تنفسی و کرونا مثبت آماده و چنین ظرفیت بی‌نظیری توان ما در بستری بیماران کرونا مثبت را به صورت فوری تا  ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

خبر دیگر از استان هرمزگان است که به برگزاری آین های سوگواری محرم در شرایط کرونایی مربوط می شود. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان از هیات‌های مذهبی و انجمن‌های تعزیه خوانی استان خواست: از هم اکنون آمادگی لازم برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر همراه با حفظ کامل پروتکل‌های بهداشتی و رعایت شیوه‌نامه‌ها را داشته باشند.

حجت‌الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: تا این لحظه، هیچ تصمیم جامعی از سوی ستاد مرکزی به استان‌ها ابلاغ نشده است و اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز منتظر ابلاغ از مرکز است که طبق ابلاغیه عمل و با توجه به شرایط کرونایی، تمهیدات لازم را انجام دهد.

وی بیان داشت: تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا با ستاد حوزه فرهنگ دینی جهت بزرگداشت ایام محرم و صفر مغایرت نخواهد داشت.

محدودیت‌های کرونایی

امروز  اداره پست شهرستان بم  به علت رعایت نکردن مصوبات ستاد کرونا و محدودیت‌ها با دستور قضایی پلمب شد.

رئیس ستاد کرونای شهرستان بم با اعلام این خبر افزود: به تمامی ادارات دولتی و صنوف غیرضروری مصوب و ابلاغ شده است که از پذیرش هرگونه ارباب رجوع خودداری کنند و اداره پست شهرستان هم نباید پذیرای ارباب رجوع می‌بود.

همچنین در قشم، مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۱۰۰ بازرسی ستاد تنظیم بازار از اصناف و کسبه این منطقه به عمل آمد که به پلمب ۱۷ واحد متخلف منجر شد.

هرمز امیری  افزود: در این مدت ۲۶۸ مورد اخطاریه و ۳۸۰ مورد تذکر شفاهی نیز به ثبت رسید.

در گچساران هم فرماندار این شهرستان گفت: واحدهای صنفی این شهرستان در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پس از صدور اخطاریه تعطیلی، پلمب می‌شوند.

به گفته علیرضا اتابک ، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، استفاده نکردن از ماسک ، تجمع‌ها و آیین‌های خاکسپاری،  بی‌توجهی در اجرای برخی برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی موجب افزایش تعداد بیماران بستری و در نتیجه قرمز شدن وضعیت این شهرستان از لحاظ شیوع کرونا شد.

همچنین در سمنان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: ۱۱ هزار و ۷۷۶ خودرو به دلیل بی‌توجهی به محدودیت‌های کرونایی بهار ١۴٠٠ در استان مشمول اعمال قانون شدند.

سرهنگ موسی بزرگی با بیان این که محدودیت تردد شبانه، محدودیت تردد در شهرهای دارای رنگ‌بندی قرمز کرونایی و شهرهای نارنجی، جزو سه گروه جریمه خودروها است، اضافه کرد: دوربین‌های هوشمند در شهرهای استان سمنان فعال است و تردد خودروها خارج از زمان مجاز و بی‌توجه به محدودیت‌های کرونایی ثبت و مشمول جریمه می‌شود.

سایر خبرهای کرونایی 

البرز/ رییس هیات هندبال البرز امروز با اشاره به تعطیلی احتمالی باشگاه های ورزشی به دلیل موج پنجم ویروس کرونا گفت: این تعطیلی دوباره ، ضربه سنگین تری به بخش ورزش خواهد زد.

مرتضی خادمی افزود: فراز و نشیب، تعطیل شدن و بازگشایی دوباره سالن های ورزشی آسیب شدیدی به بدنه ورزش زده و خواهد زد.

خوزستان/  رییس مرکز بهداشت خوزستان افزایش سهمیه واکسن کرونا استان را ضروری دانست و گفت: از وزارتخانه تقاضا کردیم که سهمیه واکسن خوزستان را بر اساس درصد جمعیت این استان از کشور که حدود ۶ درصد است، اختصاص دهد.

 دکتر سیدمحمد علوی افزود: از آنجا که خوزستان دارای مرز زمینی، هوایی و دریایی است انتظار داریم سهمیه واکسن استان به ۱۰ درصد برسد تا بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کنیم.

وی با اشاره به ویژگی های ویروس دلتا، گفت: بهترین راه برای عدم ابتلا به این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی است. با پیدا شدن ویروس نوع دلتا در کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالایی دارند، میزان ابتلا و موراد مرگ و میر آنها در حال افزایش است.

آخرین آمار کرونا در کشور

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که مدت ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسید.

همچنین مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۵ نفر رسید و تاکنون دو میلیون ۹۶۷ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

تاکنون ۴ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۸۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۵۲ هزار و ۱۷۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دوز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۰ نفر از آنها بستری شدند.

در حال حاضر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

موج پنجم کرونا در استان اصفهان آغاز شده است 

معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان گفت: افزایش تعداد بیماران سرپایی، شرایط رواج موج پنجم کرونا در استان را بوجود آورده و از ۲ هفته‌ گذشته تاکنون بتدریج تعداد بیماران بستری رو به افزایش است.

بهروز کلیدری، ظهر روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن کنفرانس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: موج پنجم کرونا در کشور آغاز شده و استان اصفهان نیز به‌عنوان چهارراه عبوری کشور از این امر مستثنا نیست و بتدریج درگیر این موج جدید شده است.

وی افزود: ۲ هفته است که تعداد بیماران بستری در استان افزایش یافته و امروز صبح یک هزار و ۴۵ بیمار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بستری بودند.

کلیدری اظهار داشت: در موج جدید ویروس کرونا با گونه جهش یافته دلتا مواجهیم که موجب سیر سریع بیماری در استان‌های درگیر شده است و پیش بینی می‌کنیم در استان اصفهان نیز چنین سیری تجربه شود و مرداد سختی در حوزه درمان در پیش‌رو داشته باشیم.

وی ادامه داد: تعداد بیمارانی که به اورژانس مراجعه می‌کنند و بستری می‌شوند، در روزهای اخیر افزایش یافته و به ۱۷۰ تا ۲۰۰ بستری در روز رسیده است که البته در موج های قبلی حتی به ۶۵۰ بیمار در روز هم می‌رسید اما با روند افزایشی جاری احتمال وضعیت بدتر نیز وجود دارد و تعداد بیماران بستری افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کلیدری اظهار داشت: دیروز رنگ بندی‌های جدید اعلام و از امروز اصفهان وارد وضعیت قرمز شد و ۱۲ شهرستان نارنجی شدند.

وی تاکید کرد: شهرستان‌های اردستان و اصفهان که در روزهای گذشته آمار بالای بستری داشتند وارد وضعیت قرمز شدند و از یک هزار و ۴۵ بیمار بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی ۶۴۰ بیمار در بیمارستان‌های شهر اصفهان بستری هستند که روز به روز تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان گفت: ظرفیت تخت‌های بیمارستان امین که در حال حاضر مرکز اصلی کرونا در اصفهان محسوب می‌شود رو به تکمیل است و از دیروز درهای بیمارستان خورشید نیز بر روی بیماران کرونایی باز شد.

وی افزود: همچنین در بیمارستان‌های تامین اجتماعی بیش از یکصد بیمار بستری وجود دارند و بیمارستان‌های دیگر هم به تناسب درگیر بیماری کووید _ ۱۹هستند.

کلیدری تاکید کرد: دستورالعمل جدید و طرح ورود زنجیره‌ای بیمارستان‌ها را ابلاغ کرده ایم که بنا به شرایط وارد چرخه پذیرش بیماران کووید شوند و در این مرحله ۲۰۰ تخت بستری از بیمارستان‌های تامین اجتماعی درخواست کرده‌ایم و برای بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و وابسته به نهادهای نظامی، تعیین ظرفیت صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اگر شرایط بر همین منوال ادامه داشته باشد، مجبوریم از ظرفیت بیمارستان‌های کاشانی و عیسی ابن مریم نیز استفاده کنیم که این باعث از دست رفتن قسمت زیادی از ظرفیت بیمارستانی استان می‌شود.

وی افزود: برآورد فعلی ما این است که حداکثر حدود ۲ هزار بیمار بستری کووید داشته باشیم و امیدواریم که تعداد بیماران از این رقم بیشتر نشود که اگر چنین اتفاقی بیفتد مجبور خواهیم شد بیمارستان الزهرا(س) که اصلی ترین بیمارستان مرکز استان است را هم وارد چرخه کنیم.

وی هشدار داد: در صورت ورود بیمارستان الزهرا(س) به زنجیره درمان و بستری کووید، در عمل خدمات بیماران غیرکرونایی و حتی اورژانسی را از دست خواهیم داد.

معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان ادامه داد: در شهرستان‌هایی با ۲ بیمارستان، یک بیمارستان بطورکامل به کرونا اختصاص یافته و شهرستان‌هایی که یک بیمارستان دارند نیز بخشی از ظرفیت آن را برای بستری بیماران کووید بکار بسته‌ایم.

وی تصریح کرد: در ۱۶ ماهی که از شروع همه‌گیری کرونا گذشته، ۱۱۲ هزار بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، گفت: در این دوره بیش از ۱۱ هزار بیمار از دست داده‌ایم که از این تعداد، هفت هزار نفر تست مثبت کووید و چهار هزار نفر تست منفی داشته‌اند اما بر اساس یافته‌های بالینی مبتلا به بیماری کووید-۱۹ بودند.

وی افزود: در موج چهارم و در فروردین امسال، دو هزار و۸۰۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری شدند که بعد از فروکش کردن این موج، تعداد بیمارانی که باقی ماندند، هیچگاه از ۸۰۰ بیمار کمتر نشد.

وی تصریح کرد: نگرانی اینجاست که در موج‌های قبلی پس از پشت سر گذاشتن "پیک موج"، تعداد بیماران به ۳۰۰ بیمار بستری می رسید، اما در این دوره تعداد بیماران از ۸۰۰ بیمار کمتر نشد که جای نگرانی دارد.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در زمان حاضر حدود یک هزار و ۴۵ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی اصفهان بستری هستند.

در استان اصفهان، امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

 

آمار بیماران کووید ۱۹ خراسان شمالی ۳۰ درصد بیشتر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان. شمالی گفت : در شبانه روز گذشته  آمار  بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان ۳۰ درصد بیشتر شده است.

دکتر سید احمد هاشمی روز چهارشنبه افزود : هم اکنون ۲۸۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی اضافه کرد : در ۲۴ ساعت گذشته چهار بیمار  کووید ۱۹ در بیمارستان های استان جان باختند تا آمار جان باختگان کرونایی در هفته جاری به ۱۱ نفر برسد.

دکتر هاشمی خاطر نشان کرد با توجه به سرعت بروز موارد جدید ابتلا با ادامه این روند وارد پیک پنجم کرونا خواهیم شد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی رعایت پرتکل های بهداشتی و عدم برگزاری تجمعات و تکمیل روند واکسیناسیون را بهترین راه مقابله با این ویروس و خروج از حالت بحران اعلام کرد.

استان خراسان شمالی که از اواخر اسفند ۹۸ وارد همه گیری کرونا شد تاکنون چهار موج از این ویروس را پشت سرگذاشت و با قرمز شدن سه شهرستان بجنورد،شیروان و اسفراین و نارنجی شدن شهرستان مانه و سملقان در آستانه ورود به موج پنجم قرار دارد.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۷۷ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۳۷  بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۵۱۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۵ هزار و ۹۰۶ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۴ مورد بود که ۸۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

وی گفت: ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۲۲ بهار ۹۹۱، تویسرکان یک هزار و ۲۹، رزن ۷۸۵، درگزین ۲۹۰، فامنین ۳۱۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۰ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۳۵۱ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۳۲ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۱۲۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان تنها شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی بوده و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

وضعیت کرونا در آستارا نگران کننده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: وضعیت کرونا در شهرستان آستارا نگران کننده است و انجام مکرر تست های پی سی آر و تشخیص سریع در پایانه مرزی این شهرستان از رانندگان کامیون ها ضروری است.

آبتین حیدرزاده روز چهارشنبه در جلسه مشترک ستاد مقابله با کرونا و شورای پدافند غیرعامل در فرمانداری آستارا افزود: در شرایط قرمز باید تمهیدات لازم مثل محدود شدن مشاغل، محدودیت حضور کارکنان ادارات، ممنوعیت ماموریت ها و دیگر مسائل با جدیت تمام اعمال شود.

وی اضافه کرد: وضعیت بستری های بیماران کرونایی در گیلان حالت انفجاری پیدا کرده است و همه مردم و مدیران باید احساس مسئولیت کرده تا بطور جدی برای خروج شهرستان های قرمز گیلان از این وضعیت گام برداریم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا هم گفت: ۲ پایگاه واکسیناسیون کرونا در این شهرستان فعالیت می کند و شهروندان تا کنون پنج هزار و ۲۰۰ دوز  واکسن دریافت کرده اند.

فرید بصیری مقدم از شهروندان واجد شرایط دریافت واکسن خواست تا در صورت فراخوان از طریق سامانه پیامکی به مراکز تزریق حاضر شوند و در غیر این صورت برای رعایت فاصله گذاری در این مراکز مراجعه نکنند.

وضعیت آستارا از نظر شیوع کرونا قرمز است و این ویروس در دنیا خسارات جانی و مالی بر جا گذاشته و بهترین راهکار مقابله با آن، رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی است.

شهرستان مرزی و گردشگرپذیر بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

 

کرونا ۲۷ نفر دیگر را در سیستان و بلوچستان به کام مرگ کشاند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با فوت ۲۷مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۷۳۹ رسید.   

محمد هاشمی شهری روز چهارشنبه اظهارداشت:با افزوده شدن یک‌هزار و ۵۳۳ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۵هزارو ۵۶ نفر رسید. 

وی با بیان اینکه ۷۳۴ بیمار حاد تنفسی و  ۴۱۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: افزون‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. 

وی بیان کرد: روزانه افزون‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ تست کرونا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنان مثبت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.

وی اظهارداشت: ۶۰ درصد از مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان سن بین ۳۰ تا ۶۰ سال دارند که باید حواسمان به این مساله باشد.

هاشمی تصریح کرد: با گذشت ۱۷ ماه از شیوع همه گیری کووید-۱۹، عملکرد کادر بهداشت و درمان همچنان قابل قبول و تحسین برانگیز است.

وی بیان کرد: در نقطه فوقانی شدیدترین موج  همه گیری کرونا در سیستان و بلوچستان هستیم ولی به لطف خدا و همت مجموعه همکارانمان هنوز هم مشکلی در داروهای ضد ویروسی،  اقلام حفاظت فردی و تجهیزات پزشکی نداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: چند روز قبل موضوع کمبود سرم در فضای مجازی منتشر شد، بلافاصله موضوع را بررسی کردیم و مشخص شد منظور این افراد کمبود سرم در بیمارستان‌ها نبوده و فقط منظورشان این بوده که برخی داروخانه‌ها به دلیل افزایش درخواست سرم برای بیمارانی که در منزل دوره درمان را طی می‌کنند و مثلا درخواست چهار سرم  داشته‌اند در هر مرحله، یک تا ۲ سرم تحویل می‌داده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کمبود سرم به صورت کلی در کشور محسوس است اما در بخش‌های بیمارستانی مشکلی نداریم و در بخش سرپایی نیز با هشدار به شرکت‌های تامین کننده اقلام دارویی این محدودیت مقطعی برطرف شده است.

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اعلام آخرین وضعیت وضعیت کووید۱۹ در این استان گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در این مدت  ۹۰ بیمار با علائم کرونا پذیرش و ۷۱ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی قم بستری بستری شدند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۴۵ بیمار با بهبود شرایط از مراکز درمانی قم ترخیص شدند، ادامه داد: هم اکنون ۲۹۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند ضمن اینکه از این تعداد ۴۱ بیمار در وضعیت بدحالی قرار دارند.

قدیر افزود: در شبانه روز گذشته ۹۵۹ تست در استان انجام شده که از این تعداد جواب ۲۴۵ مورد مثبت بوده‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین روند واکسیناسیون  کرونا در این استان اظهار داشت: تاکنون ۶۸ هزار و ۲۸۷ دوز واکسن به گروه های هدف اعلامی وزارت بهداشت در این استان تزریق شده است.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

 

۱۰۴ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۰۴ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر افزایش یافت‌.

 دکتر محمد کریمیان روز چهارشنبه اظهار داشت: طی هفت روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۷ نفر است.

وی با اشاره به روند افزایشی ابتلا و بستری های استان افزود: ۳۱ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود در استان به ۱۰۷ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان ادامه داد: مهران با ۱۳ نفر و ایلام با هفت نفر همچنان دارای بالاترین آمار بستری های استان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: همچنین از بستری های جدید چهار نفر مربوط به ایوان، ۲ نفر دهلران، ۲ نفر دره شهر، یک نفر آبدانان، یک نفر بدره و یک نفر نیز مربوط به ملکشاهی است.

دکتر کریمیان با اشاره به وضعیت نگران کننده در مهران و ایلام بیان کرد: شهرستان های مهران، ایلام و چوار در وضعیت قرمز، دره شهر و دهلران نارنجی و آبدانان، ملکشاهی، بدره، ایوان، هلیلان، سیروان و چرداول در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، مجموع بهبودیافتگان کرونا در استان ۳۹ هزار و ۳۴۰ نفر است.

 

پیک پنجم کرونا در تهران آغاز شده است

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: بدون تردید پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته است.

دکتر علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران که امروز (چهارشنبه ۱۶ تیرماه) برگزار شد، آخرین وضعیت کرونایی تهران، انجام تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس دلتای هندی و روند ساخت و واردات واکسن های کووید ۱۹ را تشریح کرد. 

وی، استمرار و تسریع در روند واکسیناسیون را نیازمند لجستیک پایدار دانست و تامین منابع لازم برای این مهم را با هدف قطع زنجیره کرونا خواستار شد. 

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان این که تعداد مراجعان سرپایی با علامت های مشکوک و یا قطعی ابتلا به  کرونا در سه هفته اخیر ۲۴ درصد رشد داشته از رشد شاخص های ۱۵,۴ دهم درصدی بسستری شدگان کرونایی در تهران خبر داد.

زالی نسبت به افزایش مواردی بستری و پر شدن تخت های اختصاص یافته به مبتلایان به کرونا در تهران هشدار دادو گفت: امروز تنها در استان تهران ۵ هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش های بستری تحت درمان هستند و این درحالی است که موارد ترخیص با تعداد بستری شدگان در توازن منفی است.

تغییر در الگوی سنی مبتلایان، مراجعان و بستری شدگان مبتلا به کرونا یکی دیگر از مواردی بود که زالی به آن پرداخت و تسریع در روند واکسیناسیون گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ ساله را خواستار شد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران به افزایش شاخص عدد مولد پایه کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: عدد مولد پایه بر اساس وضعیت چرخش ویروس و سرایت پذیری محاسبه می شود، چنانچه این شاخص بالاتر از عدد یک باشد نشان دهنده وخامت وضعیت اپیدمی است، شاخص عدد مولد پایه در تهران ۱,۳ دهم است.

زالی کاهش تردد غیرضروری، رعایت بییشتر پروتکل و اعمال محدودیت های کرونایی را خواستار شد و تاکید کرد: به دلیل چرخش گونه های جهش یافته کرونا و عدم رعایت شیوه نامه ها الگوی مراجعان خانوادگی است و تنها در بازه زمانی سه تا چهار روزه علایم ریوی تشدید می شود.

وی آماده سازی و افزایش کلینیک های سرپایی و تسریع روند کمیته های ترخیص را  ضروری دانست.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان این که همچنان بیشترین نقض پروتکل های بهداشتی به ترتیب در نانوایی ها، سوپرمارکت ها و رستوران ها است، خواستارنظارت بیشتر بر عملکرد و اعمال قوانین سفت و سخت تر با هدف رعایت بیشتر شیوه نامه ها در این مراکز شد. 

زالی با بیان این که استان تهران پیشتاز واکسیناسیون کووید ۱۹  در کشور است عنوان کرد: آمار پوشش واکسیناسیون در تهران از میانگین جمعیت کشوری بالاتر است و این درحالیست که ۷۷ مرکز تجمیعی واکسن مراحل تلقیح واکسن را در دستور کاردارند.

وی استمرار و تسریع در روند واکسیناسیون را نیازمند لجستیک پایدار دانست و تامین منابع لازم برای این مهم را با هدف قطع زنجیره کرونا خواستار شد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جلسه امروز ستاد فرماندهی مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران که با حضور مسوولان و نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران، نمایندگان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، تامین اجتماعی و شورای شهر برگزار شد مواردی همچون راه اندازی کلینک های سرپایی، تامین کافی تست های تشخیصی، تسریع در روند واکسیناسیون و تولید واکسن های داخلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

سرعت دو برابری موج پنجم کرونا در مازندران

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر شمار بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان به ۸۷۹ نفر رسیده است که نسبت به موج چهارم سرعت دو برابر پیدا کرده است.

موج چهارم همه گیری ویروس کرونا در مازندران از نخستین روز فروردین امسال با ورود سویه انگلیسی به استان آغاز شد. در آغاز آن موج ، شمار بیماران کرونایی بستری ۴۴۱ نفر بود که پس از دو هفته یعنی روز ۱۵  فروردین به ۸۹۰ نفر افزایش یافت. این در حالی است که موج پنجم کرونا در مازندران هشتم تیر ماه امسال با ۴۷۲ بیمار بستری کلید خورد و در عرض هشت روز به ۹۳۷ نفر رسیده است که نشانگر سرعت بالای سرایت و شیوع ویروس دلتا نسبت به نوع انگلیسی است.

از سوی دیگر ، مازندران روز هشتم تیر ماه جاری با قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرستان آمل به صورت رسمی وارد موج پنجم شد و در عرض یک هفته تعداد مناطق دارای وضعیت قرمز استان به ۹ شهرستان افزایش یافت. از این لحاظ هم می توان نتیجه گرفت که سرعت شیوع ویروس دلتا بسیار بیشتر از نوع انگلیسی است و خیلی سریع با افزایش آمار بیماران بستری ، وضعیت شهرستان ها را به قرمز تبدیل می کند.

بررسی تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم نشان می دهد که در موج  پنجم به خاطر سرعت بالای شیوع ویروس دلتا ، بعضی از شهرستان های مازندران مانند نوشهر بدون ورود به وضعیت نارنجی ، در عرض سه روز از رنگ بندی زرد به قرمز رسیدند.

در حال حاضر طبق این ارزیابی شهرستان های آمل ، محمودآباد ، قائمشهر ، چالوس ، بابل ، ساری ، سوادکوه ، نوشهر و نور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و رنگ کرونایی بقیه ۱۳ شهرستان استان هم نارنجی است.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تایید سرعت بالای شیوع ویروس کرونای دلتا نسبت به نوع انگلیسی آن در استان ، به شهروندان نسبت به قدرت سرایت بالای این سویه جهش یافته ویروس هشدار داد.

دکتر سیمین بابایی به خبرنگار ایرنا گفت : طبق بررسی های به عمل آمده از علائم بروز یافته در بیماران کرونایی استان و این که بسیاری از بیماران از یک خانواده هستند و یا به عبارتی ابتلا به کرونا خانوادگی شده است ، می توان نتیجه گرفت که سویه کنونی و غالب ویروس کرونا در مازندران « دلتا » است و به همین دلیل هم به سرعت در حال گسترش است.

وی افزود : به خاطر سرعت بالای سرایت و شیوع ویروس دلتا ، شناسایی بیماران جدید نیازمند بستری با تشخیص کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران روزانه به مرز ۲۰۰ نفر افزایش یافته است که این عدد بسیار نگران کننده است چون اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد ، از اوایل هفته آینده تعداد شهرهای قرمز در استان افزایش خواهد یافت.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : متاسفانه افزایش شهرستان های دارای وضعیت قرمز ، پرش برخی شهرستان ها از رنگ زرد به قرمز و از دست رفتن تمامی مناطق زرد در مازندران به این معنا است که باید خود را برای پیک پنجم کرونا آماده کنیم.

وی با « خطرناک » توصیف کردن وضعیت کرونایی مازندران ، گفت : عادی انگاری کماکان بزرگ ترین معضل مدیریت بیماری کووید ۱۹ در استان است و خروج مازندران از این وضعیت تنها از طریق رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

سرعت دو برابری موج پنجم کرونا در مازندران

علائم خفیف و تشدید عادی‌انگاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم با بیان اینکه نوع دلتا بسیاری از علائم کرونای عادی را به همراه دارد ، اظهار داشت : گونه غالب همه گیری جدید از نوع دلتا است که ویژگی منحصر به فردی ندارد و مهم ترین ویژگی آن سرعت بسیار بالای است.

دکتر قاسم اویس افزود : نمودار افزایشی بیماران بستری و سرپایی نشان می دهد که با نوع متفاوتی از کرونا همراه با سرعت انتقال بیشتر مواجه هستیم ، اگر چه میزان مرگ و میر در این نوع ویروس احتمالا به خاطر واکسنیه شدن افراد مسن بالا نیست.

وی تاکید کرد: با این وصف ، همان گونه که سرعت ابتلا به سویه دلتا بسیار بیشتر از سویه های قبلی است ، بیماری با سرعت بیشتری هم در بدن پخش می شود و بدن میزبان را مورد حمله قرار می دهد و به همراه آن علائم سریع تر مشاهده خواهد شد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از خطرات کرونای نوع دلتا را تشابه بیشتر علائم آن با سرماخوردگی دانست و گفت : این نوع جهش یافته از ویروس کرونا بیشتر با علائمی همچون آبریزش بینی ، سوزش چشم و گلودرد همراه است و به همین دلیل شاید چندان جدی گرفته نمی شود و می تواند یکی از دلایل سرعت بالای انتشار آن در خانواده ها باشد  . 

وی هشدار داد : شهروندان مازندرانی باید توجه داشته باشند به محض مشاهده چنین علائمی به سرعت به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کرده و مراحل درمانی خود را آغاز کنند و به هیچ وجه نباید در برابر ویروس کرونا اقدام به خود درمانی کرد زیرا ممکن است باعث تشدید بیماری و یا آسیب های جدی جسمی به بیمار شود که درمان آن را سخت کند.

درگیری سنین پایین‌تر 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از مهم ترین دغدغه های نوع ویروس دلتای کرونا را درگیر کردن افراد سنین پایین و حتی نوجوانان و کودکان عنوان کرد و گفت : این مساله نه تنها تعداد بیماران را افزایش می دهد، بلکه زنجیره انتقال را نیز گسترش خواهد داد. 

وی کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی را یکی از بزرگ ترین چالش های مدیریت کروان از ابتدای همه گیری این ویروس دانست و افزود : متاسفانه همواره با فروکش کردن بیماری کووید ۱۹ شاهد کاهش شدید رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم به طوری که گویا این ویروس کاملا از بین رفته است. 

دکتر اویس بر ضرورت افزایش و تشدید نظارت ها تاکید کرد و گفت : اماکن عمومی مازندران با سقوط کامل رعایت پروتکل های بهداشتی و سطح گسترده عادی انگاری مواجه است که حرکت استان در موج جدید همه گیری را سرعت می بخشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین به برگزاری دورهمی های خانوادگی اشاره کرد و از مردم خواست تا اینگونه رفتارهای غیر بهداشتی را کنار گذاشته تا هم ان خود و خانواده شان را به خطر نیندازند. 

 

۱۶۸ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، ۱۶۸ بیمار جدید کووید ۱۹ شبانه روز اخیر در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود:  ۴۰  نفر از این بیماران به دلیل شدت تظاهرات بالینی در بیمارستان‌های استان بستری شدند و خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۱۲۸ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی درمان گرفته‌اند و باید  تا زمان منفی شدن جواب آزمایش در منزل قرنطینه بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار بیماران کووید ۱۹ استان مرکزی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۶۴ هزار و ۱۸۵ نفر رسیده است. 

دکتر جمالیان گفت :  ۲ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ در شبانه روز اخیر به دلیل  ویروس کرونا در استان مرکزی فوت کردند و شمار جان باختگان این بیماری در استان  به ۲ هزار و ۱۸۶ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۱۰۴ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: مجموع کل  موارد بستری  از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز ۴۸ هزار و ۷۳۳  نفر است.

وی ادامه داد:  ۶۴۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز بستری هستند.

این مسوول بیان داشت:‌۱۳ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند که مجموع جانباختگان این بیماری در استان از ابتدای شیوع تا کنون به چهار هزارو ۳۲۸ نفر رسیده است.

وی  یادآور شد:۴۳ هزارو ۷۵۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان البرز  ترخیص شدند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز، شهرستان کرج در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی  و یک شهرستان دیگر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان استان به مردم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا حفظ فاصله اجتماعی،‌ شستن دست‌ها و استفاده از ماسک است.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۸۰بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر رسید.

دکتر "مریم کوشکی" روز چهارشنبه به رسانه ها اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته ۲بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند و تعداد جان‌ باختگان نیز به یک‌هزار و ۹۳۲ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۸۷هزار و ۲۴۹ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۸۳هزار و ۷۵مورد پاسخ داده شده و ۲۵۹هزار و ۹۴۸ نمونه آن منفی بوده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۳۲۸بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان های پلدختر و خرم آباد در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

۲۱۲ مبتلای به کرونا در استان اردبیل بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند رو به رشد شیوع کرونا، مجموع افراد بستری مبتلای به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان اردبیل به ۲۱۲ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز چهارشنبه گفت: طی روزهای اخیر شمار مبتلایان جدید کرونا در استان اردبیل افزایش یافته به طوری که در شبانه روز گذشته، ۴۱ بیمار جدید مبتلای به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۲۲ نفر بیشتر از کمترین آمار ثبت شده در هفته گذشته است.

بر اساس اعلام وی، فوت مبتلایان کرونا در این استان طی شبانه روز گذشته بار دیگر به صفر رسید و آمار جانباختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان در حد یک هزار و ۸۳۴ نفر ثابت ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به بهبودی و ترخیص ۴۳ نفر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، شمار افراد بستری مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان را نیز ۴۳ نفر اعلام کرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن ۲ شهرستان مشکین‌شهر و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر حبیب‌زاده نسبت به شیوع موج پنجم کرونا در این استان تا یک هفته آینده هشدار داد و گفت: در صورت رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی، متاسفانه به زودی با موج پنجم کرونا مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به آغاز موج پنجم شیوع کرونا در کشور و مشاهده آثار آن در استان اردبیل افزود: شیوع موج پنجم کرونا در این استان طی روزهای آینده قطعی است مگر اینکه از امروز پروتکل‌های بهداشتی به دقت رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: ویروس در حال انتشار در موج پنجم کرونا به احتمال خیلی زیاد از نوع ویروس دلتای هندی بوده و دارای قدرت انتقال بسیار بالایی است که می‌تواند سنین پایین و کودکان را نیز مبتلا کند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و سامانه های تهویه در رستوران‌ها، تالارها و مراسم عروسی اظهار کرد: برای جلوگیری از ابتلای جمعی، رعایت ظرفیت سالن‌های آبدرمانی در سرعین، مشکین‌شهر و اردبیل و نیز ظرفیت تالارهای عروسی در ایام پیش رو بسیار ضروری است.

دکتر حبیب‌زاده از همه افراد بالای ۷۰ سال ساکن در استان اردبیل که نوبت اول واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، خواست تا به نزدیکترین مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی گفت: برای مهار بیماری کووید.۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۹۶ هزار و ۲۳۶ دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

وی افزود: تاکنون ۶۷ هزار و ۲۳۰ دوز واکسن نوبت اول و ۲۹ هزار و ۶ دوز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

بوستان های تهران ۲ هفته تعطیل شد

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران اعلام کرد: بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا و همچنین بخشنامه مدیریت بحران شهرداری تهران تمامی پارک‌های شهری، کوهستانی و جنگلی پایتخت به مدت ۲ هفته تعطیل شد.

علی محمد مختاری عصر چهارشنبه در این باره گفت: این تعطیلی شامل بوستان های محله ای نمی شود اما انتظار داریم شهروندان در بوستان های محله ای نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی حضور پیدا کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تمامی بوستان های جنگلی از جمله لویزان، چیتگر، شهدای خلیج فارس، کوهسار، یاس فاطمی که بوستان های فرا منطقه ای محسوب می شوند به مدت ۲ هفته تعطیل شد.

مدیرعامل سازمان بوستان های شهر تهران ادامه داد: تمامی بوستان های منطقه ای از جمله بوستان های ارم، ولایت، نهج البلاغه، آب و آتش، لاله و سایر اماکن تفرجگاهی شهر تهران به مدت ۲ هفته تعطیل است.

وی از شهروندان خواست در این زمینه همچون گذشته با عوامل حراست بوستان ها همکاری داشته باشند و این تدابیر در راستای حفظ سلامت شهروندان اجرایی و عملیاتی شده است.

مختاری یادآور شد: سلامت شهروندان از هر موضوعی مهمتر است و با جسم سالم می توان به دل طبیعت زد و با همکاری خوب مردم امیدواریم از این شرایط سخت کرونایی عبور کنیم.

به گفته وی، تمامی مسیرهای ورودی بوستان های پایتخت توسط عوامل حراست مسدود شده و از ورود شهروندان جلوگیری می شود و همچنین بنرهای اطلاع رسانی نیز در قسمت ورودی بوستان ها نصب شده است.

۲ هزار و ۲۸۹ بوستان شهری و جنگلی در مناطق ۲۲ گانه پایتخت واقع شده که بوستان جوانمردان، نهج البلاغه، چیتگر، شهدای خلیج فارس، یاس فاطمی، تلو، ارم، سرخه حصار و ولایت از جمله آنها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی علیرضا زالی شهرهای قرمز شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز شهرهای قرمز کرونایی اسامی استان های قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور شهرهای قرمز کرونا در ایران رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی کرونا رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی رنگ بندی شهرها شهرهای قرمز امروز شهرهای قرمز کرونایی در ایران شهرهای قرمز کرونایی امروز رنگ بندی جدید شهرها موج پنجم کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی پیک پنجم کرونا رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا موج پنجم کرونا در ایران

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.