طبق گزارش وزارت بهداشت در پنجشنبه 17 تیر 1400، در حال حاضر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ ویروس کرونا به مدد سرایت پذیری شدید سویه هندی آن و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی،، در بسیاری از استان‌های کشور خیز برداشته و علاوه بر افزایش امار مبتلایان، به تدریج اصناف بیشتری را به تعطیلی می کشاند.

دلتا یا سویه هندی و جهش یافته ویروس کرونا که که تا کنون در ۶۸ کشور جهان مشاهده شده و گفته می شود در ایران نیز به تدریج الگوی غالب خواهد شد، در مواجهه اول فرد مبتلا می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند.

به گفته فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران، قدرت سرایت دلتا کرونا ۱۲ برابر فرم کلاسیک آن است و همین ویژگی خانواده ها را یشتر درگیر کووید ۱۹ کرده است. 

علیرضا زالی علائم اصلی این نوع ویروس را شامل مشکلات گوارشی و تنفسی اعلام کرد و افزود: شروع ابتلا تا بستری شدن فرد مدت زمان بسیار کوتاهی است و این امر خطر آن را نسبت به نوع کلاسیک بسیار بیشتر می‌کند.

همچنین به بیان کارشناسان، این سویه واکسن گریز که رعایت پروتکل های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات غیرضروری موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به آن است، به مرور و به واسطه کاهش توجه به پروتکل های بهداشتی مناطق بیشتری از کشور را تسخیر می کند و اخبار دریافتی نیز نشان می‌دهد که  پای این ویروس به استان های بیشتری باز شده و شمار زیادی از هموطنان را مبتلا کرده است. 

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تاکید دارند که با وجود گرمای تابستان، هیج گونه سهل انگاری در رعایت پروتکل ها مجاز نیست و خطر ابتلا از آنچه تصور می شود، نزدیک تر است. 

با توجه به  ضرورت اتخاذ تدابیر همه جانبه برای حفظ سلامت هم میهنان، امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، بر مراقبت بیشتر از مرزهای گسترده استان سیستان و بلوچستان جهت جلوگیری از هرگونه ورود غیرقانونی و انتقال بیماری و مساعدت و همکاری ارتش در این زمینه تاکید کرد.

تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها 

در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان تازه‌ترین استان درگیر با سویه هندی ویروس کرونا، امروز اعلام شد که تعداد موارد مبتلا به ویروس کرونا در این استان طی ۲۴ساعت گذشته بعد از حدود دو ماه از مرز ٢٠٠ نفر گذشت که نشان دهنده ورود کرونای هندی به استان و شروع پیک سوم است.

 پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه هم اکنون سه شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد در شرایط قرمز قرار گرفته اند، اظهار داشت: احتمالا طی روزهای آینده مابقی شهرستانهای استان نیز قرمز خواهند شد.

وی از مردم استان خواست که در این شرایط بحرانی از تردد های غیر ضروری در مکان های شلوغ، مراکز بهداشتی و درمانی و بازار ها خودداری و با صبر و تحمل در این روز ها، از رخ دادن اتفاق های ناگوار برای خانواده و جامعه جلوگیری نمایند.

یزدان پناه افزود: سفر به روستاها و مراسمات جمعی منجر به انتقال و گسترش بیماری شده و افراد زیادی مبتلا خواهند شد که در طی هفته های آینده تخت خالی بیمارستانی برای پذیرش بیماران وجود نخواهد داشت و در نتیجه مرگ و میرها افزایش می یابد. 

کرونا بار دیگر به مازندران هم سر زده و براساس اخبار دریافتی، بستری بیماران کرونایی در بابل با رشد جهشی، از حدود روزانه ۱۵ نفر در ۲ هفته پیش اکنون به ۴۴ نفر در روز افزایش یافته است.

بستری بیماران کرونایی در بابل که ششم تیر ماه  با مجموع بستری ۷۷ نفر به پایین ترین حد خود در پنج ماه گذشته رسیده بود ، از آن روز به بعد افزایشی شد و در حال حاضر با افزایش یک و نیم برابری به ۱۷۲ نفر رسیده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، علت اصلی ورود این شهرستان به وضعیت قرمز عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری  است و با بررسی های انجام شده،  از ابتدای تیر ماه تاکنون استفاده بابلی ها از ماسک به پایین ترین حد خود یعنی ۴۳ درصدی کاهش یافته که بسیار نگران کننده است.

دکتر سید فرزاد جلالی افزود: اگر مردم به استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی ملزم نباشند شاهد جهش های گسترده بستری بیماران کرونایی خواهیم بود و در شرایط کنونی افرادی هم که واکسینه شدند باید نسبت به استفاده از ماسک جدیت داشته باشند و گرمای هوا نباید زمینه حذف ماسک را فراهم کند.

اما در آذربایجان غربی، در حالی که ۶ روز پیش، تعداد بیماران بستری مبتلا یا مشکوک به کرونا در استان ۵۵۸ نفر بود، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی (بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا) در استان به ۶۳۷ نفر رسیده که افزایش ۷۹ نفری را نشان می دهد.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و حدود یک سوم از این تعداد نیز در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۱۴۲ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۳۱ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقازاده با اشاره به فوت پنج نفر از جمله سه ارومیه ای بر اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهار هزار و ۷۸۶ نفر رسیده است.

همچنین در ایلام  ۳۰ بیمار کرونایی جدید شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۱۰۸ نفر رسید، اما در این مدت موردی از فوتی ثبت نشده است. 

مهران با ۱۵ بستری جدید و ایلام با هشت نفر بیشترین تعداد بستری های جدید در استان را به خود اختصاص دادند.

هم اکنون شهرستان های ایلام، چوار و مهران در وضعیت قرمز، دره شهر و دهلران در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های ایلام  در وضعیت زرد قرار دارند.

در لرستان،  ۲۶۴ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۳ هزار و ۳۸۹ نفر رسید. همچنین طی این مدت  ۲بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند و تعداد جان‌ باختگان در این استان به یک‌هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است.

در لرستان، شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی ، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی و پلدختر و خرم آباد در وضعیت قرمز هستند.

در سیستان و بلوچستان که هم اکنون با شرایط سختی درگیر است، کرونا در شبانه روز گذشته هزار و ۲۹۸ نفر دیگر را مبتلا کرده و امار کلی مبتلایان در استان رابه ۶۶هزارو۳۵۴  نفر رساند. همچنین با فوت۲۴ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۷۷۱ رسید.

براساس اعلام مسوولان بهداشت و درمان استان، افزون‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

در این استان که وضعیت کرونایی آن فوق بحرانی توصیف شده است، شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. 

اما خبر دیگر از این استان، این که به گفته علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، کادر درمان ارتش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و انجام اقدامات درمانی وارد استان شدند و از همان لحظات اولیه ورود کار اجرایی، خدماتی و درمانی‌ را شروع کردند.

واکسیناسیون

جریان واکسیناسیون در کشور برای مقابله با کرونا ادامه دارد و اخبار متعددی درباره  ورود محموله های واکسن در کنار استفاده از واکس های داخلی و تزریق آن به گروه های هدف در مناطق مختلف دریافت می شود. 

 دبیرکل جمعیت هلال‌احمر امروز از ورود پنجمین محموله واکسن کرونا خریداری شده توسط این جمعیت و تحویل آن وزارت بهداشت و درمان خبر داد. 

امروز همچنین اعلام شد که اولین پایگاه تزریق واکسن ایرانی کوو برکت در سیستان و بلوچستان افتتاح و نخستین واکسن کوو برکت در زاهدان تزریق شد.

به گفته مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)در سیستان و بلوچستان ، ۲۸هزار دوز واکسن ایرانی کوو برکت توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر تحویل داده شده است.

وی افزود: با توجه به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دوز تحویلی توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان خواهیم بود.

همچنین احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان که امروز اولین دوز کووبرکت را دریافت کرد، گفت: گروه سنی بالای ۵۰ سال در هفته آینده پس از اعلام مسوولان بهداشت و درمان می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا نام‌نویسی کنند.

وی ادامه داد: روند انجام واکسیناسیون در استان نسبت به سایر نقاط کشور به سرعت در حال انجام است و هم‌اینک گروه سنی بالای ۶۰ سال علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

موهبتی  با بیان اینکه مردم به شایعات و جوسازی‌های ایجاد شده توسط رسانه‌های معاند توجه‌ای نداشته باشند و برای واکسینه شدن خودشان اقدام کنند افزود: با تزریق واکسن کرونا ایمنی قابل قبولی در بدن فرد ایجاد می‌شود و از شدت مرگ و میر ناشی از کرونا کاسته می‌شود.

در همدان هم به طور میانگین روزانه چهار تا پنج هزار نفر در این استان علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

این خبر را دکتر محمد طاهری سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اعلام کرد و افزود:  در مجموع تاکنون ۱۴۰ هزار دوز واکسن به علاوه سه هزار دُوز واکسن پاستور در این استان تزریق شده است.

وی همچنین با بیان این که موردی از ابتلا به ویروس دلتا در استان ثبت نشده است، در عین حال تاکید کرد که شهروندان با پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و دوری از تجمع ها از ابتلا به کرونا و شیوع کرونا دلتا پیشگیری کنند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان تنها شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی بوده و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.رئی

اما در زنجان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان مرکز واکسیناسیون راه‌اندازی کرد که به گفته رئیس این اتاق، در راستای رسالت های اجتماعی اتاق بازرگانی و عملیاتی کردن برنامه‌ها، یک مرکز واکسیناسیون عمومی از سوی این اتاق تجهیز شد که در روزهای آینده با رسیدن واکسن، کار خود را آغاز می‌کند.

سایر خبرهای کرونایی

زنجان/ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان گفت: میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان به ۶۰ درصد رسیده است که این روند قطع زنجیره کرونا را با مشکل مواجه می کند درحالی که باید این میزان به بالای ۸۰ درصد برسد.

دکتر پرویز قزلباش  افزود: میزان رعایت این پروتکل ها در کل کشور نیز کاهش یافته است که تداوم همین مساله و عادی انگاری ها مشکلاتی را در  گسترش بیماری بوجود می آورد.

وی همچنین با قدردانی از نقش موثر نیروی انتظامی در مقابله با بیماری گفت: برای کنترل مبادی ورودی شهر توسط نیروی انتظامی اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

یزد/ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  با اشاره به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان به کمتر از ۵۰ درصد  گفت: هم‌اکنون استفاده از ماسک در استان به ۵۸ درصد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم به ۴۸ درصد  کاهش یافت تعداد بیماران جدید کووید ۱۹ در یزد به ۶۱۳ نفر رسید

ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه‌روز گذشته از هزار و ۹۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۶۱۳ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: مردم شیوع ویروس کرونا را جدی بگیرند و همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را  رعایت و از حضور در اجتماعات و دورهمی‌های خانوادگی جدا خودداری کنند.

لرستان/ کرونا بازار شهر خرم آباد را که به وضعیت قرمز درآمده است، به مدت یک هفته تعطیل کرد. 

علی سیف مدیر‎کل پدافند غیرعامل لرستان با اعلام این خبر اضافه کرد: گرچه در رنگ بندی جدید وضعیت کرونایی لرستان تغییری ایجاد نشده و تنها شهرستان های خرم‌آباد و پلدختر در وضعیت قرمز و مابقی شهرستانها در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند اما بناچار برای کنترل شیوع این ویروس تعطیلی بازار در شهرستان های قرمز آغاز شده و در این راستا تیم‌هایی برای نظارت و سرکشی تشکیل و طبق دستورالعمل به اصناف ابلاغ شده است.

سیف افزود: تنها راه حل ریشه کنی این ویروس واکسیناسیون ۷۰ درصدی  جامعه می باشد که با شرایط موجود دور از انتظار بوده لذا برای کاهش شیوع ویروس کرونا تنها رعایت نکات بهداشتی، دوری از تجمعات و زدن ماسک در اجتماعات توصیه می شود.

وی یکی دیگر از اقدامات موثر در راستای کاهش شیوع ویروس کرونا را ماندن در خانه اعلام کرد و گفت: تنها ۱۵ درصد انتقال ویروس کرونا بر اثر بازبودن محل کار اصناف می باشد اما زمانی که بازار فعالیت خود را آغاز کند مردم به خارج از خانه آمده و این میزان ابتلا افزایش می‌یابد.

سیف گفت: علیرغم بروز مشکلات اقتصادی و تورم، چاره‌ای جز تعطیلی بازار نیست چرا که سلامتی مردم مهم تر می‌باشد و امیدواریم که مردم در این راستا همکاری لازم را داشته باشند.

مازندران/  قرار گرفتن مازندران در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی و پاک شدن رنگ زرد از این استان سبب شد تا جمعه بازار جویبار به عنوان قدیمی‌ترین بازار سنتی مازندران یک هفته پس از بازگشایی بار دیگر تعطیل شود.

باز شدن مجدد این جمعه بازار جمعه که  با قدمتی بیش از یک قرن تا پیش از شیوع کرونا هر هفته پذیرای خریداران بی شماری از نقاط مخلف شهرستان های مازندران و سایر استان ها بود. به شرایط کرونایی پیش رو  بستگی دارد.

اصفهان/  ورود خودروهای غیر بومی به سه شهر اصفهان، کاشان و اردستان که در وضعیت قرمز و بسیار پر خطر کرونا قرار دارند، ممنوع شد. 

سرهنگ محمدرضا محمدی رییس پلیس راهور استان اصفهان گفت: با توجه به قرمز شدن وضعیت همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در سه شهرستان اصفهان، کاشان و اردستان ورود خودروهای غیر بومی از امروز به این مناطق و خروج خودروهای بومی نیز از آنها ممنوع است.

وی درباره محدودیت های کرونایی با توجه به قرمز شدن شرایط این سه شهرستان، اظهار داشت: از امروز مراکز تعویض پلاک و آموزشگاه‌های رانندگی به مدت ۲ هفته در این مناطق تعطیل است به جز آموزش‌های عملی رانندگی با حضور ۲ نفر یا آزمون‌های عملی رانندگی به شرط آنکه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شود.

محمدی با بیان اینکه توقف در حاشیه رودخانه زاینده رود، تفرجگاه‌ها و بوستان‌ها در این مناطق نیز ممنوع است، تاکید کرد: شهرداری اصفهان لازم است نسبت به تعطیلی مراکز تفریحی صفه و ناژوان اقدام کند و توقف در محدوده آنها ممنوع است.

خراسان رضوی/ جانشین رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: ۱۲۰ دستگاه خودرو غیربومی در ورودی شهرهای کرونایی استان جریمه شدند.

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد  افزود: این تعداد خودرو در ۲۴ ساعت گذشته در جریان اجرای طرح منع ورود خودروهای غیربومی به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی جریمه شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پلیس استان دیروز از ورود ۴۲۰ دستگاه خودرو غیربومی به شهرهای با وضعیت کرونایی جلوگیری کرد.

سرهنگ قانعی‌نژاد اضافه کرد: رانندگان ۵۷۰ دستگاه خودرو غیربومی نیز از پلیس خراسان رضوی تذکر گرفتند.

کهگیلویه و بویراحمد/ رییس پلیس راه استان از اعمال محدودیت‌های تردد کرونایی در شهرستان های گچساران و بویراحمد با وضع قرمز و کهگیلویه با وضع نارنجی کرونا خبر داد. 

 سرهنگ بهنام ویسی پور ظهار داشت: از عصر روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ محدودیت های تردد کرونایی در ورودی این سه شهرستان اعمال شد.

کرونا در ایران/ ۱۳۶ قربانی دیگر 

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۶ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۳۹۷ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۰۶ نفر از آنها بستری شدند..

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و۵۱۷ هزار و ۶۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۰ هزار و ۵۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۱۷ دوز رسید.

در حال حاضر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

شناسایی ۱۲۴ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان از شناسایی ۱۲۴ بیمار جدید کرونایی در منطقه جنوب غرب خوزستان خبر داد و گفت: این تعداد بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته با انجام ۲۶۸ نمونه تست کرونا شناسایی شدند.

شکراله سلمان‌زاده پنجشنبه افزود:در شبانه روز گذشته ۵۲ نفر در آبادان، ۳۹ نفر در خرمشهر و ۳۳ نفر در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند.

وی افزود: از ۱۳۷ مورد مثبت جدید کرونا در این منطقه ۱۱۳ نفر در آبادان ، خرمشهر و شادگان به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: طی روز گذشته نیز ۲۵ بیمار در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان بستری و ۱۹ بیمار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

وی تعداد بستری شدگان در بیمارستان های جنوب غرب خوزستان را ۱۵۲ نفر عنوان کرد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار در شهرهای آبادان و خرمشهر جان خود را از دست دادند.

سلمان زاده بیان کرد: تعداد کل موارد مراجعه سرپایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون ۲۰۳ هزار و ۲۶۰ مورد بوده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۸ نفر بستری و ۱۰ هزار و ۳۸۷ نفر نیز پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستان‌ مرخص شدند.

شهرستان های شادگان، خرمشهر و آبادان در جنوب غرب خوزستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان قرار دارند.

در حال حاضر ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۳ شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

روند ابتلا به کرونا در دزفول صعودی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: روند نزولی ابتلا به کرونا در دزفول متوقف شده و این روند در روزهای اخیر با شیب ملایم در حال صعودی شدن است.

علی قمیشی روز پنجشنبه افزود: روند بستری بیماران کرونایی در بیمارستان دزفول تثبیت شده است و ارایه خدمات معمول و اورژانسی نیز در کنار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: با توجه به شدت یافتن روند شیوع کرونا در استان ایلام و شهرهای مجاور احتمال تشدید وضعیت در شهرستان دزفول وجود دارد .

وی بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی افراد واکسینه شده تاکید کرد و گفت:  باید آموزش‌ها را در خصوص بیماری کرونا  تکرار کنیم تا در رفتار مردم نهادینه شود.

قمیشی از شهروندان خواست همچنان نسبت به استفاده از ماسک از منزل تا منزل، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها، اجتناب از دور همی خانوادگی، پرهیز از مسافرت توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون سه هزار واکسن کرونا در دزفول  تزریق شده و حدود ٦٥ درصد افراد  بالای ٧٠ سال در این شهرستان واکسینه شده اند گفت: ۸۷ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز واکسن کرونا دریافت کردند.

در حال حاضر ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۳ شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در گیلانغرب افزایش یافت

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: موارد ابتلا به ویروس کرونا شامل افرادی که تست آن‌ها مثبت بوده و موارد بستری در ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان افزایش یافت.

دکتر «فریدون نوری» روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از تداوم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در گیلانغرب افزود: هم اکنون ۱۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا از شهروندان گیلانغربی در  بیمارستان الزهرا (س) این شهرستان و ۲ نفر نیز در سایر بیمارستان های استان بستری  و تحت مراقبت هستند.

وی اظهار داشت: در رنگ بندی ۱۴ تیر شهرستان گیلانغرب از نظر ابتلا به ویروس کرونا همچنان در وضعیت قرمز  قرار دارد و با وجود شرایط قرمز شهرستان و اعلام عمومی و پخش هشدارها از طریق بلندگوی سیار و آژیر قرمز متاسفانه بسیاری از شهروندان همچنان به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کم توجه هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب از مردم درخواست کرد به خاطر کودکانمان و سلامت خود و دیگران ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

دکتر نوری ادامه داد: وضعیت استفاده از ماسک در محل های پرتجمع و مکان های عمومی بسیار نگران کننده است، مردم باید توجه داشته باشند که کرونا همچنان در کمین است.

او اضافه کرد: تا امروز با مشارکت فعال سربازان خط مقدم بهداشت، بهورزان سخت کوش خانه های بهداشت و مراقبین سلامت در پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی سه هزار و ۷۵۳ نفر واکسن نوبت اول و۲ هزار و ۱۸ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کرده اند.

وی گفت: با اینحال موجودی واکسن نوبت اول شهرستان همچنان صفر است و امیدواریم با تحویل به موقع واکسن بتوان جمعیت بیشتری را واکسینه کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای فروردین امسال تاکنون پنج هزار و ۷۵۰ نمونه اخذ شده که یک هزار و ۳۳۰ مورد مثبت  بوده و ۱۸ مورد نیز فوت کرده اند.

به گفته او از ابتدای شروع اپیدمی در شهرستان گیلانغرب از ۱۰ هزار و ۱۵۰ نمونه اخذ شده تست ۲ هزار و ۶۱۰ نفر مثبت بوده و ۸۳ نفر نیز فوت کرده اند.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

 

۹۵ بیمار کووید۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۹۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۶۷۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با فوت چهار بیمار دیگر کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در البرز به چهار هزار و۳۳۲ نفر رسید.

فتحی افزود: ۴۸هزار و ۸۷۳ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۴۳ هزار و ۸۶۴ بیمار آنان بهبود یافته اند.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا است.

شهرستان ۲ میلیون نفری کرج از ۲ روز پیش در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت و چهارشهرستان ساوجبلاغ ، نظرآباد ، چهارباغ و فردیس نارنجی و ۲ شهرستان طالقان  و اشتهارد البرز زرد کرونایی است.

 

یک روز دیگر بدون فوتی کرونا در استان کرمانشاه ثبت شد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌روز گذشته فوت بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشده و مجموع جان‌باختگان همان یک هزار و ۹۲۹ نفر روز قبل است.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۲۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل پنج نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۲۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته یک نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۷ نفر پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

شهرستان گیلانغرب در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان گیلانغرب از روز شنبه (۱۲ تیر) در وضعیت قرمز کرونایی قرار می‌گیرد.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرهای کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود و پاوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر و صحنه در وضعیت زرد قرار دارند و وضعیت شهرستان گیلانغرب بدلیل عدم رعایت پروتکل‌ها از نارنجی به قرمز تبدیل شده است.

طرح محدودیت و ممنوعیت تردد خودروها به این شهرستان برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری صادر می‌شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد همچنان پابرجاست و اجرا می‌شود.

 

یک بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باخت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک زن ۵۳ ساله در این شهرستان به دلیل ابتلا به کرونا جان باخت.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۱۵۶ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۳۴ بیمار در کاشان و ۲۲ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۷ نفر اعلام کرد و افزود: ۱۶ از بیماران در کاشان و یک نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۷۴ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۷۴ مورد جدید به ۲۵ هزار و ۳۲۳ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ بیمار جدید حاد تنفسی از سن ۱۴ تا ۹۳ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هشت نفر با سن ۳۸ تا ۷۴ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۲ هزار و ۹۱۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۸۳ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۳۳۰ نفر به کلینیک‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یکهزار و ۱۲۳ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب قرمز و زرد است و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی در این منطقه شناسایی شده است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

یک میلیون ۶۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان تهران تزریق شده‌ است

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: از آغاز اجرای طرح ملی واکسیناسیون کرونا تا کنون، یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن در این استان تزریق شده‌است.

علیرضا زالی روز پنجشنبه در جریان بازدید از بیمارستان شهدای پاکدشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این میزان واکسن در ۲ نوبت در استان تهران تزریق شده که از این تعداد ۴۸۰ هزار دوز مربوط به گروه‌های اول و دوم است.

زالی افزود: تا کنون ۸۱ درصد از افراد بالای ۷۰ سال این استان واکسینه شدند و هنوز تعدادی از افراد ۷۰ ساله و تعدادی از افراد جامانده از گروه اول واکسن دریافت نکرده‌اند.

روند واکسیناسیون کرونا در تهران مطلوب نیست

وی تاکید کرد: روند واکسیناسیون در استان تهران مطلوب نیست و با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، برخی از گروه‌های پرخطر تا کنون واکسینه نشده اند و وقفه ۲ هفته‌ای در تأمین واکسن، خسارات جدی به عملیات واکسیناسیون وارد کرد.

زالی با اشاره به وضعیت قرمز شیوع کرونا در استان تهران گفت: در حال حاضر اکثر شهرستان‌های این استان و کلانشهر تهران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و خیز پنجم شیوع کرونا با شتاب بیشتری در حال شکل گیری و مراجعه افراد به اورژانس بیمارستان‌ها با حجم و تراکم بسیار زیادی همراه  است.

وی گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۶۰۰ بیمار کرونایی در ۱۰۵ بیمارستان استان تهران بستری هستند و تا امروز، ۱۴ هزار بیمار به بخش اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

زالی اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۳۴۵ بیمار جدید در استان تهران شناسایی شده‌اند که از این تعداد، ۲۴۳ نفر به دلیل بدحالی در بخش‌ ماقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

وی تعداد بیماران ترخیص شده از بیمارستان‌های استان تهران را طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۰ نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر حجم مراجعان به بیمارستان‌ها با تعداد ترخیصی‌ها همخوانی ندارد و تلاش می‌شود تا با افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها، خیز پنجم را پشت سر گذاشت.

زالی با اشاره به ویژگی سویه جدید ویروس دلتا کرونا گفت: از مهمترین علائم این سویه درگیری بیشتر جوانان، بروز مشکلات همزمان گوارشی و تنفسی و سرعت بیشتر بروز علائم تا بستری افراد در بیمارستان است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: در بسیاری از موارد، افرادی که در بیمارستان بستری می‌شود، تست کرونای منفی کاذب دارند و باید با سایر روش‌های تشخیصی، آزمایش و سی‌تی‌اسکن، به بیماری این افراد پی برد.

وی افزود: از اواسط هفته سوم خرداد، سویه انگلیسی کرونا در استان تهران در حال از بین رفتن بود و هم اکنون با تغییرات صورت گرفته در این ویروس که تا ۱۲ برابر بیشتر از نوع کلاسیک آن است، با حجم شتابان مراجعان سرپایی مواجه هستیم.

زالی با اشاره به این که نمی‌توان دامنه گسترش این موج را قضاوت کرد اظهار داشت: در نشست روز گذشته با ۱۰۵ نفر از رؤسای بیمارستان‌های استان تهران موضوع افزایش تخت‌های بیمارستانی برای توازن بین تعداد بستری شدگان، ترخیص شدگان و درمان سایر بیماران به صورت سرپایی مورد تأکید قرار گرفت.

تامین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برای خیز پنجم

وی همچنین از تأمین اکسیژن و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز متناسب با خیز پنجم شیوع کرونا خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به لزوم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: با توجه به شرایط قرمز شیوع کرونا در استان تهران، تنها مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند ولی در جانمایی مشاغل، تغییراتی صورت گرفت و تعدادی از مشاغل گروه ۲ و سه، در پیش‌نویس جدید در گروه یک قرار گرفته‌ان.

وی ادامه داد: فعالان این مشاغل نیز می‌توانند به فعالیت خود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه دهند.

زالی تأکید کرد: برای مهار شیوع ویروس کرونا، تنها اعمال محدودیت‌ها کافی نیست و برای خاموش کردن امواج کرونا، باید روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری پیدا کند.

 

بستری های کرونا در ایلام به ۱۰۸ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۳۰ بیمار کرونایی جدید شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۱۰۸ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: مهران با ۱۵ بستری جدید و ایلام با هشت نفر بیشتری تعداد بستری های جدید را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: همچنین از بستری های جدید سه نفر مربوط به دهلران، سه نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به بدره است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ ابتلای جدید کرونا ثبت شد و مجموع مبتلایان در استان به ۴۰ هزار و ۷۹۰ نفر افزایش یافت.

کریمیان یادآور شد: مورد فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۷ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، چوار و مهران در وضعیت قرمز، دره شهر و دهلران در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۱۴۶ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۵۴۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۶ هزار و ۲۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۷۹ مورد رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۹ مورد بود که ۶۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

وی گفت: ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۲۲، بهار ۹۹۳، تویسرکان یک هزار و ۳۰ ، رزن ۷۸۶، درگزین ۲۹۰، فامنین ۳۱۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۰ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۳۶۱ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۳۵ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۱۳۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان تنها شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی بوده و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

آمار بیماران بستری کرونایی مازندران چهار رقمی شد

آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های مازندران پس از سه ماه امروز پنجشنبه مرز یکهزار نفر را پشت سر گذاشت و چهار رقمی شده است.

تازه‌ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که در مجموع هم اکنون یکهزار و سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۲۶ بیمار سهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۱۷۷ بیمار هم سهم دانشگاه علوم پزشکی بابل است.

طبق این گزارش ، ۱۷۱ بیمار بستری کووید ۱۹ هم به دلیل شرایط حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند که به معنای اشغال حدود ۶۰ درصدی تخت های این بخش است.

گزارش جدید حاکی است که طی ۲۴ ساعت اخیر ۲۵۰بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های مازندران بستری و ۱۸۰ بیمار نیز پس از بهبودی نسبی ترخیص شدند تا ادامه مراحل درمانشان را در خانه پیگیری کنند.

آخرین بار در تاریخ ۱۷ فروردین ماه بود که پس از ورود مازندران به پیک چهارم تعداد بیماران این استان چهار رقمی شد و از یک هزار و ۶۰۰ بستری بیمار کرونایی نیز عبور کرد.

طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که روز ۱۵ تیر ماه جاری منتشر شد ، ۹ شهرستان  چالوس ، آمل ، محمود آباد ، قائمشهر نور ، نوشهر  ، ساری ، بابل و سوادکوه در وضعیت قرمز قرار دارند و ۱۳ شهرستان دیگر در مناطق کرونایی نارنجی واقع شدند. اکنون به نظر می رسد پیش بینی مسئولان علوم پزشکی مازندران مبنی بر امکان افزایش شهرهای قرمز در روزهای آتی محقق شود چرا که افزایش آمار بستری به معنای ورود شهرهای دیگر استان به رنگ بندی قرمز است.

 

آمار بیماران بستری کرونایی مازندران چهار رقمی شد

در همین حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن اشاره به سرعت گیری نوع جدید ویروس در حال انتشار گفت: متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی به دلیل برخی رفتارهای اجتماعی و همچنین گرمای هوا به شدت کاهش یافته است. 

دکتر قاسم اویس افزود: با جهشی تازه از ویروس کرونا مواجه هستیم که به سرعت قابلیت انتقال داشته و حتی سنین بسیار پایین را که پیشتر تصور می شد گرفتار نمی شوند ، مبتلا می کند. 

به گفته وی، نوع جدید ویروس که با نام « دلتا » شناخته می شود ، بسیار شبیه به سرماخوردگی است و به همین خاطر هم سطح هوشیاری عمومی را برای قرنطینه کردن و رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش می دهد ، زیرا مبتلایان به اشتباه تصور می کنند یک بیماری ساده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تاکیدکرد : اکنون کشور حدود ۱۷ ماه گرفتار ویروس کرونا است و دیگر جایی برای عادی انگاری و بی توجهی به پروتکل ها نیست. 

دکتر اویس استفاده از ماسک را اثرگذار ترین روش برای مقابله با ویروس کرونا دانست و افزود : باید مردم تا واکسیناسیون همگانی محتاطانه رفتار کنند.

 

۴۷ بیمار بدحال کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ۳۰۰ بیمار کرونایی در این استان بستری هستند، گفت: ۴۷ بیمار کرونایی در وضعیت وخیم این بیماری قرار دارند.

محمدرضا قدیر، آخرین وضعیت کووید۱۹ در قم را مورد اشاره قرار داد و افزود:  در ۲۴ ساعت منتهی به هفدهم تیر ماه سالجاری ۷۹ تن با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش و ۷۰ بیمار جدید بستری شدند.

وی با اشاره به ترخیص ۶۲ بیمار کرونایی طی شبانه روز گذشته، اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت بر اثر بیماری کرونا در قم ثبت نشده‌است.

قدیر یادآور شد: در این مدت  ۷۶۹ تست کرونا در قم انجام شده که ۲۳۷ مورد از آنها مثبت بوده است، همچنین تا کنون ۶۸ هزار و ۷۶۰ دوز واکسن کرونا در این استان تزریق شده‌است.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

 

 ۱۱۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۱۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان"  افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۱۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۹۵ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۱۱۳ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۶۴ هزار و ۲۸۹ نفر رسیده است. 

جمالیان بیان داشت: در این بازه زمانی یک مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۱۸۷ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۱۶۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با مراجعه ۶۶۰ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۷ بیمار مبتلای قطعی شناسایی شد.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود: از این تعداد ۲۲ بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند و ۱۶۴ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: هم‌اینک ۱۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

شیرانی با اشاره به افزایش نسبی تعداد بیماران بستری در شهرستان بروجن، تصریح کرد: در روزهای اخیر بیشترین مبتلایان بستری در استان مربوط به شهرستان بروجن بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وضعیت شیوع کرونا در استان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور در شرایط بهتری قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر شیوع کرونا در استان در وضعیت با ثباتی قرار دارد و علائمی از افزایش شیوع ویروس تاکنون گزارش نشده است، با این وجود این وضعیت شکننده است و می‌طلبد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

شیرانی خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته موردی از فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و تعداد موارد فوتی‌ها کماکان یک هزار و ۱۵۶ نفر است.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرستان‌های خانمیرزا، کوهرنگ، بن و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۴۵ هزار و ۵۱۲ مورد نمونه‌گیری در استان انجام شده که از این تعداد ۴۹ هزار و ۲۰۲ مورد مثبت قطعی بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.