طبق گزارش وزارت بهداشت در شنبه 19 تیر 1400، اکنون ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ این روزها در کنار گرمای طاقت فرسا در نقاط مختلف کشور و به تبع آن کم‌آبی و مشکلات ناشی از آن، جولان موج پنجم کرونا آن هم از نوع دلتا و در وضعیت قرمز قرار گرفتن ۱۴۳ شهر شرایط بسیار سختی را ایجاد کرده است.

بنا به اظهارات مسوولان و کادر درمان یکی از دلایل شیوع موج پنجم کم توجهی و عادی انگاری مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی، تجمع و حجم بالای سفرها است، موضوعی که راه را برای ورود ویروس دلتای هندی به کشورمان باز کرده است.

اینک چشم امید همه به افزایش واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ است اما تذکر این نکته هم ضروری است که صرف واکسن زدن، ایمنی کامل ایجاد نمی کند و مردم باید تا ریشه کنی این بیماری تمامی موارد بهداشتی را جدی بگیرند تا از خطرات احتمالی آن در امان بمانند.

در این میان برخی هنوز به واکسن های کرونایی چه از نوع خارجی و چه تولید داخل اطمینان ندارند و چندان تمایلی برای تزریق واکسن نشان نمی دهند که در این رابطه رییس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: واکسن مشترک انستیتوفینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران علیه فرم های شدید و مرگ های ناشی از کرونا اثربخشی ۱۰۰ درصدی دارد که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر علیرضا بیگلری افزود: اثربخشی ۲ دوز واکسن سوبرانا۲ به همراه دوز بوستر سوبرانا پلاس در کارآزمایی بالینی فاز سوم کوبا ۹۱/۲ درصد اعلام شده که اثربخشی علیه موارد شدید و فوت، ۱۰۰ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: بر پایه این گزارش قبلا اثربخشی رژیم ۲ دوزه سوبرانا۲ در کوبا ۶۲ درصد گزارش شده بود که مطالعه بررسی اثربخشی این واکسن در ایران در قالب کارآزمایی بالینی فاز سوم هنوز ادامه دارد.

هر روز بر تعداد شهرهای قرمز کرونایی اضافه می شود و همچنان هشدار برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی حرف اول را برای مقابله با این ویروس می زند، در این رابطه در مراکز استان ها از روسای دانشگاه های علوم پزشکی وضعیت کرونایی نقاط مختلف جویا شده اند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود.

۱۹ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرد: شمار شهرستان‌های قرمز کرونایی استان مرکزی بر اساس آخرین وضعیت اعلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به سه شهرستان افزایش یافت.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰، علاوه بر خمین شهرستان‌های دلیجان و محلات نیز از نارنجی( پرخطر) در وضعیت قرمز ( خیلی پرخطر) قرار گرفتند و اکنون شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه، شازند، خنداب، تفرش و فراهان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های آشتیان و کمیجان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی تصریح کرد: اکنون میزان بستری‌ها افزایش چشمگیری ندارد اما میزان ابتلا به ویروس دلتا( جهش یافته هندی) به شدت افزایش یافته است.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد هم از آماده باش مراکز درمانی مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی برای مقابله با موج پنجم شیوع کرونا خبر داده و گفته است:هم اکنون در استانها و کشورهای همجوار شیوع نوع دلتای ویروس کرونا مشاهده می شود و افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان دهنده اوج دوباره این ویروس در جامعه است.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: اختصاص تخت های ویژه برای بیماران مبتلا به کرونا و افزایش تعداد مراکز اورژانس از جمله تمهیداتی است که در قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا اندیشیده  شده است.

وی افزود: سویه هندی کرونا قدرت سرایت بیشتر دارد و علایم شدیدتر ایجاد می کند، از همین رو رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم شرکت در تجمع ها برای کنترل این ویروس ضروری است.  

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری شده و سرپایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه نشان دهنده این است که ویروس کرونای دلتا به سرعت در این شهر در حال چرخش است.

دکتر محمدجعفر صادقی افزود: به محض اینکه فردی دچار علایمی مانند تنگی نفس، تب، سرفه و علایم گوارشی مانند حالت تهوع، سردرد و اسهال شد باید به مراکز ۱۶ ساعته ویژه کرونا مراجعه کند تا از نظر ابتلا به کرونا بررسی شود.

همچنین معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی اعلام کرد: تاکنون ۱۰۱ هزار و ۸۱۵ مسافر خارجی در ورودی‌های استان تب‌سنجی شده‌اند.

غلامرضا صیادی افزود: این تعداد مسافر در قالب طرح مراقبت بهداشتی از مسافران مشکوک به ابتلا به کرونا در مبادی مرزی استان از ۲۵ اسفند پارسال تا هفدهم تیرماه امسال با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی پایش شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد سه هزار و ۷۹۴ نفر مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند که از آنان تست تشخیصی گرفته شده و این افراد برای پیگیری‌های بعدی به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شدند.

افزایش بیماران کووید ۱۹ در چند روز اخیر در خراسان شمالی هم باعث پر شدن نیمی از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی و گسترش وضعیت الگوی رنگ بندی قرمز و نارنجی کرونایی در ۶ شهرستان از هشت شهرستان این استان شده به طوری که هم اکنون شهرستان های شیروان، اسفراین و بجنورد در وضعیت قرمز، راز و جرگلان، مانه و سملقان و جاجرم نارنجی و  شهرستان های فاروج و گرمه نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

طبق گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از نتایج افراد مشکوک به ویروس کرونا مثبت اعلام شد و این زنگ خطر موج پنجم را در استان در حالی که هنوز به طور کامل از موج چهارم خارج نشده، به صدا در آورده است.

 علاوه بر آن تعدادی بیمار مشکوک مبتلا به دلتا ویروس کرونایی نیز در استان خراسان شمالی شناسایی شدند که نمونه این افراد برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه های مرکزی در تهران و مشهد ارسال شد که پیش بینی می شود بخشی از این بیماران مشکوک مبتلا به بیماری دلتایی موسوم به هندی باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز گفت: در ۴۸ ساعت گذشته آماربیماران کووید ۱۹  بستری در بیمارستان های این استان حدود ۵۰ درصد افزایش یافت به طوری که در این مدت افزون بر ۱۶۲ بیمار در بیمارستان ها افزایش یافت.

دکتر سید احمد هاشمی افزود: همچنین در هفته جاری ۱۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان جان خود را از دست دادند که سه نفر از این بیماران در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند.

وی اضافه کرد : هم اکنون ۳۱۴ بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

در ادامه خبری هم بگیریم از وضعیت کرونایی سیستان و بلوچستان که این روزها در کنار گرما باید ویروس دلتا را هم تحمل کنند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور که به منظور بازدید از روند ورود و خروج اتباع و تردد خودروهای ترانزیتی از مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری اسلامی پاکستان در مرز میرجاوه، عازم این استان شده است، در این رابطه گفت: تمامی شاخص‌های چهارگانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و نحوه استفاده از تهویه در اماکن عمومی، سیستان و بلوچستان در این چند ماه اخیر همیشه رتبه آخر بوده و فاصله چشمگیری با میانگین کشوری دارد.

بابک دین‌پرست اظهارداشت: ابلاغیه‌های زیادی داشتیم از سوی رییس جمهوری، وزیر کشور به عنوان رییس شورای امنیت کشور، رییس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده ناجا که بیش‌از ۲۰ بخشنامه و دستورالعمل برای جلوگیری از این ترددها صادر شده که این موضوع در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

وی بیان کرد: روند اقدامات وزارت بهداشت در اجرای ابلاغیه قرارگاه عملیاتی مبنی بر اینکه جلوگیری کنند از ورود این ویروس و گردش آن به عمق ۲۰۰ کیلومتری کشور نیز در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان سیستان و بلوچستان هم گفت: در حوزه پیشگیری، تعداد قابل توجهی کیت برای تست‌های آزمایشگاهی وارد سیستان وبلوچستان شده و این استان در اولویت وزارت بهداشت، مسوولان کشوری، نمایندگان مجلس و سازمان های خیریه و مردم نهاد است. 

حمید سوری اظهار داشت: حدود دو هفته است که در استان سیستان و بلوچستان حضور داریم و در این مدت در درجه اول تلاش کردیم که محدودیت ها، مشکلات و کمبودها را در شرایط بحرانی اخیر شناسایی و راهکار مناسب برای آنها اتخاذ کنیم.

در این رابطه همچنین رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: روزانه ۶ هزار تست کرونا از سوی واحدهای زیرپوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که این روند به بیماریابی و کنترل آن کمک بسیار زیادی می‌کند.

دکتر حسینعلی شهریاری اظهارداشت: خطر انتقال ویروس کرونا از سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و مرز مشترک با ۲ کشور افغانستان و پاکستان وجود دارد، بنابراین باید به سرعت جمعیت این استان را ایمن کنیم.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با فوت ۲۱ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۷۹۲ نفر رسید.   

دکترمحمد هاشمی شهری با بیان اینکه ۷۴۷ بیمار حاد تنفسی و  ۳۷۱ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، اظهارداشت: یکهزار و ۵۲۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در این استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

درباره وضعیت کرونایی استان چهارمحال و بختیاری هم بشنوید از زبان رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی این استان که گفت: اگر چه شهرستان بروجن در جدیدترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت در وضعیت قرمز قرار گرفت اما روند شیوع این ویروس در استان همچنان در حالت ثبات قرار دارد.

مجید شیرانی افزود: در مجموع وضعیت شیوع کرونا در استان طی ۲ هفته گذشته نه روند کاهشی داشته و نه با افزایش روبرو شده بلکه روند باثباتی را طی کرده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم در نشست استانی مقابله با کرونای استان خوزستان گفت: با توجه به افزایش آمار کرونا در استان های همجوار نیاز است که وضعیت هشدار را در خوزستان جدی تر گرفته و مراقبت ها را تشدید کنیم.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: نمونه مشکوک شناسایی شده در شهرستان بهبهان جهت آزمایشات تکمیلی ارسال شده و هنوز نوع واریانت آن مشخص نیست. به محض قطعی شدن نوع ویروس به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: در هفته گذشته اگرچه شمار فوتی های کرونایی استان کاهشی بود اما میزان موارد ابتلا به کرونا و همچنین آمار بیماران بستری افزایش یافته که نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد از سالمندان بالای ۷۰ سال تاکنون جهت واکسیناسیون مراجعه نکرده اند افزود: این گروه سنی بیشترین موارد ابتلا به بیماری کرونا را دارند که امیدواریم با تاکید رسانه ها، برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

در زمان حاضر سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۰ شهرستان زرد کرونایی هستند.

وی ادامه داد: شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، کیار، لردگان و اردل کماکان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند و محدودیت‌های کرونایی نیز متناسب با رنگ‌بندی هریک از شهرستان‌ها باید رعایت شود.

وی از ثبت یک روز دیگر بدون فوتی کرونا در استان خبر داد و گفت: طی چهار روز اخیر فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و فوتی‌های ناشی از این ویروس کماکان یک هزار و ۱۵۶ نفر است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز امروز با حضور در نشست استانی ستاد مقابله با کرونا در یاسوج گفت: زنگ خطر افزایش ابتلا به کرونا در استان های مختلف کشور به صدا درآمده است که باید مراقبت های ویژه در این زمینه افزایش یابد.

حسینعلی امیری اظهار داشت: در هفته های اخیر پایبندی به رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور کاهش یافته و به حدود ۶۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: روند چهار ماهه مبتلایان، بستری ها و فوتی های کهگیلویه ‌و بویراحمد نشان می دهد کرونا در این استان به خوبی مدیریت شده و از ۹ شهرستان پنج مورد زرد و تنها ۲ مورد قرمز بوده که به دلایل مختلفی قرمز شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم اعلام کرده است که در شبانه‌روز گذشته از هزار و ۲۰۶ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۵۷۸ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۴۸ نفر در  بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۵۳۰ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و در شبانه روز گذشته نیز ۲ بیمار هم  به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

به گفته وی  هم‌اکنون ۶۷۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

هم اکنون وضعیت بهداشتی هشت شهرستان از ۱۰ شهرستان استان یزد، به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار گرفته و ۲ شهرستان دیگر به رنگ نارنجی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در این استان گفت: میزان اشغال تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران مبتلا به این بیماری در هفته گذشته به میزان ۱۰ درصد رشد داشته است.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد افزود: موارد بستری و بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در این استان رو به رشد است و همچنان درصد بیشتری از آزمایشات سرپایی کرونا مثبت می شود.

وی با بیان اینکه موارد فوت بر اثر ابتلا به کرونا در کرمان ثابت است، تصریح کرد: در پیک قبلی کرونا روزانه ۳۰ مورد فوتی در این استان داشتیم و اکنون ۹ فوتی ناشی از کرونا اتفاق می افتد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: بیمارستان های شهرستان های جیرفت، بم، سیرجان و کرمان که به ترتیب شلوغ ترین اماکن نسبت به جمعیت را دارد پیش بینی می کنیم یک هفته تا ۱۰ روز آینده افزایش مبتلایان به بیماری کرونا ادامه داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در خبری اعلام کرد: بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی (بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا) در استان به ۶۳۹ نفر رسیده که بسیار بیشتر از هفته گذشته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۶ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و ۱۳۸ نفر در مراکز درمانی بستری شدند و با فوت یک نفر در این مدت تعداد کل فوتی ها به چهار هزار و ۷۹۱ نفر رسیده است.

از قم هم به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم آمده است که تزریق واکسن ایرانی برکت در قم آغاز شده و با قدرت ادامه می‌یابد.

سیامک محبی بیان کرد: گروه های سنی ۶۸ و ۶۹ سال و بالاتر به مجموعه افراد تزریق واکسن اضافه شده‌اند که از این طریق از تجمع جلوگیری کرده و به مرور زمان دیگر گروه های سنی نیز اضافه خواهند شد و واکسن فقط به افرادی تزریق می‌شود که مراقبین سلامت پایگاه های بهداشتی با آنها تماس گرفته باشند و از این رو افرادی که با آنها تماس گرفته نشده به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.

روند صعودی ابتلای به ویروس کرونا در استان اردبیل نیز همچنان ادامه دارد به طوری که با آغاز موج پنجم شیوع بیماری کووید ۱۹ در این استان، شهر اردبیل در وضعیت قرمز و پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل در این رابطه اعلام کرد که در ادامه روند افزایشی شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که ۲۳ نفر بیشتر از پایین‌ترین آمار  ثبت شده در سال جاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم گفت: در شبانه‌روز گذشته فوت مبتلایان کرونا به صفر رسید و مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان در حد یکهزار و ۸۳۵ نفر باقی ماند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۵۴ نفر نشان دهنده خیز شیوع کرونا در استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم اعلام کرد که ۱۰ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۷۲ بیمار بدحال دیگر در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر محمد فتحی گفت: اکنون ۷۲۳ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و با مرگ ۱۰ بیمار کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به چهار هزار و ۳۴۷ نفر رسیده است.

شهرستان کرج در وضعیت قرمز، شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد ، چهارباغ و فردیس نارنجی و شهرستان های طالقان و اشتهارد استان البرز زرد کرونایی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم  از نارنجی شدن ۲ شهرستان این استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۲ شهرستان آبدانان و بدره از وضعیت زرد به نارنجی تغییر یافتند.

دکتر محمد کریمیان افزود: هم اکنون شهرستان های ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز و آبدانان، بدره و دهلران در وضعیت نارنجی و ایوان، چرداول، سیروان، ملکشاهی و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با هشدار در خصوص تغییر وضعیت کرونا استان گفت: با ادامه روند افزایشی مبتلایان و بستری ها پیش بینی می شود استان در وضعیت قرمز و نگران کننده قرار گیرد و لزوم رعایت پروتکل ها توسط مردم الزامی است.

اما درباره وضعیت کرونایی استان لرستان بشنوید از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان که گفت: ۲۰۱ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۳ هزار و ۹۵۷ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند و تعداد جان‌ باختگان نیز به یک‌هزار و ۹۳۸ نفر رسیده و هم اکنون ۴۲۱ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های خرم‌آباد، پلدختر، سلسه، و دلفان در وضعیت قرمز، رومشکان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های ۱۱ گانه استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونایی استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۸۸۳ نفر رسید.

دکتر محمد طاهری افزود: همچنین با شناسایی ۱۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۶۱۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۶ هزار و ۲۹۸ نفر رسید.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان شهرستان «فامنین» در وضعیت زرد کرونایی و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

تازه ترین آمار کرونایی کشور

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۵۱ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۱۳۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۳۴ هزار و ۶۶۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۰۱ دُز رسید.

از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که 1418 نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۱۰ هزار و ۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

3602 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۴ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۰۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

ویروس کرونا با سویه دلتا در استان قزوین مشاهده شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: ویروس کرونا با سویه دلتا در استان قزوین مشاهده و گزارش شده است و باید شهروندان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند.

پیمان نامدار روز شنبه در جلسه ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا، افزود:سرعت درگیری افراد به ویروس کرونا، با سویه دلتا نسبت به ویروس کرونا با سویه انگلیسی بسیار بالا است به طوری که در ماه های گذشته اگر فردی در خانواده به ویرس کرونا مبتلا می شد باقی اعضا حداقل با پنج روز تأخیر به این بیماری مبتلا می شدند.

وی ادامه داد: در حالی که بر اساس گزارش‌های ارائه شده از بیماران سرپایی، افراد خانواده به صورت همزمان دچار بیماری هستند و ویروس کرونا با سویه دلتا علاوه برایجاد مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی نیز برای مبتلایان در پی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه، روند شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور افزایشی است؛ تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در استان قزوین نیز با شیب ملایمی در حال افزایش است که امیدواریم با تسریع واکسیناسیون و افزایش سهیمه واکسن استان، بتوانیم از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم.

نامدار بیان کرد: در یک هفته گذشته، تعداد بیماران سرپایی و بستری در استان روند افزایشی داشته و امروز بالغ بر ۳۱۰ بیمار از خدمات درمانی در بیمارستان های استان بهره مند هستند که این آمار زنگ خطر ورود به پیک پنجم شیوع کرونا را به صدا درآورده است.

وی با بیان اینکه میزان فوتی در هفته گذشته بالغ بر ۱۵ تا ۱۶ نفر بوده است، افزود: برخی از فوتی ها در سن پایین و بدون بیماری زمینه ای هستند که این موضوع نشان از اهمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارد.

نامدار همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه تمام استان های اطراف جزو استان های پر خطر و قرمز هستند؛ نیاز است شهروندان قزوینی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی اهتمام لازم را داشته باشند چراکه در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی، روزهای سختی پیش روی استان خواهد بود.

این مسوول گفت:به رغم اطلاع رسانی‌ها در خصوص این بیماری متاسفانه طی یک هفته گذشته، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان هفت درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: شهرستان های آبیک و آوج در رنگ بندی کرونایی در رسته زرد و باقی شهرستان های استان نارنجی هستند.

نامدار تصریح کرد: درصورتی که روند بستری مبتلایان به ویروس کرونا، همچنان افزایشی باشد؛ نیاز است که همچون گذشته بیمارستان های بخش خصوصی پای کار بیایند.

نامدار با بیان اینکه، هنوز از پیک چهارم خارج نشده؛ در حال ورود به پیک پنجم هستیم، تاکید کرد: تاکنون ۱۱۳ هزار و ۷۲۸ واکسن در مرحله اول تزریق شده و ۱۳ هزار و ۷۰ دوز واکسن در مرحله دوم آماده تزریق است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، ادامه داد: همچنان روند درگیری زنان نسبت به مردان بیشتر است و در این بین کارمندان و دانش آموزان بیشترین آمار ابتلا را داشته اند.

وی بیان کرد: در شهرستان قزوین خیابان های پونک، نوروزیان و شهر اقبالیه بیشترین درگیری با ویروس کرونا را در سطح استان داشته اند.

نامدار با اشاره به وضعیت سایر شهرستان ها افزود: در شهرستان تاکستان بخش اسفرورین و ضیاء آباد، بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را داشته است.

وی ادامه داد: روند بیماری در شهرستان های البرز و آبیک نیز افزایشی بوده و همچنین الموت شرقی بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا را در بخش مرکزی قزوین داشته است.

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمدجان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۷۰۴ نفر رسید.

پرویز یزدان‌پناه عصر شنبه اظهار داشت: هم اکنون ۱۹۳ بیمار در بیمارستان‌های کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری بوده که از این تعداد ۷۷ نفر مبتلای قطعی و ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

وی افزود: از مجموع ۱۹۷ نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج حدود ۳۸ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد،  کهگیلویه و گچساران بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد:از ابتدای شیوع کرونا در کهگیلویه و بویراحمد تا کنون ۵۰ هزار و ۶۶۴ نفر بهبود یافته اند.

یزدان پناه عنوان کرد: روند افزایشی موارد مثبت بیماری و بستری در همه شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد که در هفته‌های بعدی می‌تواند باعث پرشدن تخت‌های بیمارستانی و افزایش مرگ و میر در مقایسه با پیک‌های قبلی شود.

وی ابراز داشت: از مردم خواهش می‌کنیم دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی گرفته، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی، حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی‌ها، پرهیز از رفت و آمد به مکان‌های شلوغ و پرخطر را مد نظر داشته باشند تا با مبتلا شدن افراد کمتری از این مرحله عبور کنیم.

 

فرماندار: ابتلا به ویروس کرونا در الیگودرز صعودی شده است

فرماندار الیگودرز گفت: وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان طی روزهای گذشته صعودی شده و همه مردم باید زندگی در شرایط کرونایی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

"ماشااله نعمتی" روز شنبه  در جلسه ستاد کرونا در الیگودرز با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان افزایشی است، اظهار داشت: در شرایط کنونی مایل به تعطیلی بازار، واحدهای صنفی و خدماتی در شهرستان نیستیم ولی برای پیشگیری از روند افزایشی کرونا رعایت دقیق و حداکثری پروتکل های بهداشتی توسط مردم و صاحبان اصناف است.

وی افزود: کمیته های ستاد کرونا شهرستان با جدیت نسبت به رصد و پیگیری رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام می کنندد و با نظارت مستمر بر مراسم عروسی  و عزا ، تالارهای پذیرایی، اماکن مذهبی و جلوگیری از تجمعات، مانع از قرمز شدن وضعیت شهرستان می شوند.

حجت الاسلام سرلک امام جمعه الیگودرز نیز در این جلسه گفت: با توجه به گسترش ویروس کرونا و وضعیت قرمز در سطح شهرهای استان، انتظار می رود مردم این شهرستان نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم حضور در تجمعات مانع از گسترش این ویروس در سطح شهرستان شوند.

وی گفت: متاسفانه مراسم زیادی در سطح شهرستان در حال برگزاری است که این مراسمات بدون رعایت پروتکل های بهداشتی است و این موضوع باعث اعتراض و ضایع شدن حقوق مردم  شده است، در ادامه "محمد برامکی" فرمانده سپاه الیگودرز با اشاره به اینکه طرح شهید سلیمانی در سطح شهرستان پیگیری و اجرا می شود، گفت: متاسفانه سطح استفاده مردم از ماسک ۱۰ درصد است و این امار در مراسمات بسیار کمتر است، لذا باید نظارت ها بیشتر شود.

 

۲۸ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند

قائم‌ مقام مرکز بهداشت خراسان‌ رضوی گفت: در حال‌حاضر ۲۸ شهرستان از ۳۳ شهرستان این استان در وضعیت نارنجی کرونایی و سه شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکتر سید کاظم فرهمند روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با  کرونای استان خراسان ‌رضوی در جمع  خبرنگاران افزود: طی هفته اخیر تعداد شهرستان‌های نارنجی و قرمز در این استان افزایش یافته و تعداد شهرستانهای زرد به ۲ شهرستان رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون شهرستانهای مشهد، قوچان و بینالود در وضعیت قرمز و شهرستانهای کلات و رشتخوار در وضعیت زرد می باشند و بقیه شهرستان‌های خراسان‌رضوی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

قائم‌ مقام مرکز بهداشت خراسان‌ رضوی گفت: تعداد بستری شدگان مبتلا به کرونا، تعداد مراجعان در بخش سرپایی و تعداد فوتی های ناشی از کرونا در این استان همچنان در حال افزایش است.

وی افزود: تعداد بستری شدگان ناشی از کرونا در خراسان رضوی دیروز به ۲۷۴ نفر افزایش یافت که با احتساب آنها تعداد کل بستری شدگان کرونایی در بیمارستانهای استان به ۸۵۵ نفر رسیده است.

دکتر فرهمند ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۲ بیمار بدحال کرونایی در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان رضوی در حال درمان هستند و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا نیز بطور میانگین به حدود ۱۲ نفر در روز افزایش‌ یافته است.

وی گفت: یکی از علتهای افزایش تعداد فوتی های ناشی از کرونا در مشهد ارجاع بیماران بدحال به این کلانشهر و مراجعه بیماران از سایر استانها به این شهر است. 

قائم‌ مقام مرکز بهداشت خراسان‌ رضوی افزود: هم‌اکنون برخی از بیماران کرونایی استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان و سیستان‌ و بلوچستان برای مداوا به مشهد مراجعه کرده اند و بسیاری از آن‌ها در این کلانشهر منزل دارند.

وی ادامه داد: تعداد بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز ویژه کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت‌ به هفته‌های گذشته ۲ برابر شده‌ و این درحالی‌ است که ۴۰ درصد از نتیجه آزمایشات پی‌.سی.آر و رپید تست این بیماران مثبت است.

دکتر فرهمند گفت: خراسان‌ رضوی در حال ورود به موج پنجم شیوع کرونا با نوع غالب ویروس هندی ‌است و تمام تلاش ما این است کندتر و با تاخیر وارد این موج شویم و این در حالی است که  هنوز در دامنه موج چهارم شاهد افزایش تعداد مبتلایان بودیم.

وی از مردم خواست به‌محض مشاهده هرگونه علایم مشکوک به کرونا ابتدا با سامانه ۱۹۱ تماس گرفته و با راهنمایی آنها به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

قائم‌ مقام مرکز بهداشت خراسان‌ رضوی افزود: با توجه به اینکه ویروس کرونای هندی خطرناک‌تر است و سرایت بیشتری دارد از مردم تقاضا داریم هرچه بیشتر نسبت‌ به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۷۰ درصد از افراد بالای هفتاد سال در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد علیه کرونا واکسینه شده‌اند و طی چند روز آینده با ورود محموله جدید، واکسیناسیون همگانی برای سایر گروهها آغاز خواهد شد.

دکتر فرهمند گفت: در حال‌ حاضر ۲۱۵ هزار نفر در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوز اول واکسن کرونا و ۱۱۵ هزار نفر نیز دوز دوم آن را دریافت کرده‌اند. 

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند.

براساس آخرین آمار رسمی سه میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۸۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون سه میلیون و ۱۰ هزار و ۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

 

۳۴۱ بیمار کرونایی در قم تحت درمان قرار دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۳۴۱ بیمار مشکوک و یا مبتلا به‌کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت جسمانی ۴۷ تَن از آنها وخیم است.

محمد ‌رضا قدیر درگفت و گویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به‌نوزدهم تیرماه ۸۶ بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۶۹ تَن از این افراد گفت: ۴۷ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز به‌تشخیص پزشکان معالج ترخیص شدند.

قدیر به‌فوت ۲ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع ۵۹۵ آزمایش کرونای انجام شده، نتیجه ۲۲۵ مورد مثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۶۹ هزار و ۱۷۰ دُز واکسن تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

 

۱۶ شهرستان فارس در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: هم‌اینک از مجموع ۳۶ شهرستان استان ۱۶ شهرستان این استان از جمله شیراز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

عبدالرضا قاسم‌پور، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۱۳ شهرستان استان فارس نیز در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان نیز در وضعیت زرد است.

وی ادامه داد: شیراز، زرقان، جهرم، قیر و کارزین، خنج، لامرد، گراش، لارستان، زرین دشت، داراب، کوار، کازرون، ممسنی، خفر، بیضا و کوه چنار ۱۶ شهرستان قرمز استان فارس هستند.

او اظهار داشت: مهر، فیروزآباد، ارسنجان، استهبان، نی ریز، پاسارگاد، مرودشت، سپیدان، اقلید، آباده، فیروزآباد، بوانات و بختگان نیز ۱۴ شهرستان نارنجی و فسا، خرامه، سروستان، خرم بید، رستم، فراشبند و سرچهان نیز هفت شهرستان دارای وضعیت زرد در استان هستند.

وی ادامه داد: هم‌اینک تعداد مراجعان و بستری در بیمارستان‌ها رو به افزایش است و درصد مثبت تست‌های کرونا در استان هم ۳۶ درصد است.

او اظهار داشت: بیمارستان‌ها در حال تکمیل شدن است و از ظرفیت بیمارستان‌های پشتیبان هم استفاده می‌شود.

حمایت دولت از صنوف آسیب دیده از کرونا

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا، با اشاره به مواجه صنوف مختلف با خسارت‌ و آسیب‌ در ایام کرونا گفت: دولت تاکنون به رقم مواجه با شرایط سخت مالی و اعتباری ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا در حد توان کمک‌های قابل توجهی به صنوف داشته است.

قاسم‌پور افزود: از ابتدای شیوع کرونا کوشیدیم که یک تعادل بین اقتصاد، معیشت، امنیت و همچنین سلامت شهروندان برقرار کنیم که در این بین سلامت شهروندان در اولویت قرار داشت و به همین دلیل مجبور بودیم که در برخی حوزه‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنیم.

وی ادامه داد: کوتاهی در رعایت دستورالعمل‌ها و بی توجهی به هشدارها از سوی شهروندان سبب تشدید کرونا در جامعه می‌شود و به دنبال آن مجبور به اعمال محدودیت‌ها سخت تر و شدیدتر در جامعه هستیم که این محدودیت‌ها فعالیت صنوف را هم شامل می‌شود.

او افزود: بنابراین انتظار داریم که شهروندان با رعایت دستورالعمل‌ها و کاهش ترددهای بی مورد، پرهیز از دورهمی‌ها و انجام مسافرت مانع تشدید شیوع کرونا و در نتیجه محدود شدن فعالیت برخی صنوف شوند.

قاسم‍‌پور افزود: از ابتدای شیوع کرونا در استان فارس تاکنون ۹ هزار و ۸۰۱ واحد صنفی متخلف پلمب شده‌اند که جلوگیری از فعالیت این تعداد واحد صنفی کار راحتی نیست و خسارت‌ها و تبعاتی به دنبال دارد اما برای حفظ سلامت مردم مجبور به این کار هستیم که امیدواریم با همکاری مردم از این محدودیت‌ها نیز کاسته شود.

انجام واکسیناسیون بر اساس سند ملی

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا، با بیان اینکه روند واکسیناسیون در استان بر اساس سند ملی واکسیناسیون ادامه دارد گفت: بر اساس این سند، تاکنون کادر درمانی، بیماران خاص، افراد مسن، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری زمینه‌ای، افراد مسن و برخی مشاغل که ارتباطات بیشتری با مردم داشته‌اند واکسن را دریافت کرده‌اند و در ادامه به سایر گروه‌ها نیز واکسن تزریق خواهد شد.

قاسم‌پور گفت: در موج پنجم کرونا در استان به رقم افزایش تعداد مبتلایان اما تعداد فوتی‌ها رشد چندانی نداشته است که امیدواریم این روند کاهشی که می‌تواند ناشی از تزریق واکسن نیز باشد تداوم یابد.

 

۱۴ هزار و ۳۷۲ دوز واکسن کرونا در خمین تزریق شد

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: ۱۴ هزار و ۳۷۲ دوز واکسن تاکنون به جامعه هدف مشمول واکسیناسیون کرونا در این شهرستان تزریق شده است.

دکتر «مجتبی دیده دار» روز شنبه افزود:  ۹ هزار و ۱۲ دوز از این واکسن‌ها در قالب نوبت اول و پنج هزار و ۳۶۰دوز نوبت دوم برای گروهای هدف تزریق شده است.

وی تاکید کرد: ️از تمام شهروندان درخواست می‌شود در صورت تماس از سوی کارشناسان بهداشت به مراکز واکسیناسیون مراجعه و از تجمع در این مراکز خودداری کنند.

دیده‌دار با اشاره به وضعیت قرمز خمین در رنگ‌بندی کرونا اظهار داشت: هفت هزار و ۷۲۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در این شهرستان انجام شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: سه هزار و ۳۴بیمار کووید ۱۹شناسایی شدند و از این شمار بیمار، ۲ هزار و ۸۱۱ نفر بهبود و یا از بیمارستان مرخص شدند.

دیده‌دار بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۶۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را  در خمین از دست دادند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به اینکه تجمع‌ها کانون انتقال ویروس کرونا است، افزود: شهروندان به‌طور جدی از حضور در مراسم عروسی و عزا و مراکز پر ازدحام خودداری کنند. 

خمین در نوار جنوبی استان مرکزی است و این شهرستان یک مرکز بستری و درمانی دارد.

 

استان سمنان در خطر آلودگی به نوع جدید ویروس کرونا است

دبیر ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: هنوز تشخیص آزمایشگاهی از شیوع نوع جدید کرونا در استان ثبت نشده است، ولی استان در خطر آلودگی به این نوع ویروس قرار دارد.

فرشید فریور روز شنبه به رسانه ها افزود: گرچه هنوز تشخیص آزمایشگاهی از ویروس جدید کرونا در استان سمنان ثبت نشده است، ولی به نظر می رسد این شکل شیوع و سرایت در استان از نوع جدید کرونا باشد.

وی بیان کرد: اطراف استان سمنان تمام شهرها آلوده به ویروس جدید هستند و چه بسا این ویروس در حال حاضر در سطح شهرهای داخل استان در حال انتشار باشد.

فریور با اشاره به قرمزشدن وضعیت کرونایی گرمسار در غرب استان سمنان گفت: ممکن است دیگر شهرهای استان نیز به وضعیت قرمز تغییر کنند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان ابراز داشت: به نسبت پنج روز گذشته، آمار بستری مبتلایان کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه و تعداد افرادی که نتیجه تست سرپایی آنان در مراکز منتخب و کلینیک ها مثبت بود بیش از ۲ برابر شد.

وی تاکید کرد: این موارد نشاندهنده وضعیت نگران کننده استان سمنان در موضوع کرونا است و مردم بیش از گذشته شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت کنند تا در سلامت بمانند.

فریور یادآور شد: شهروندان تا جای ممکن از هر گونه تجمع، دورهمی و حضور در مجالس پرهیز کنند تا به قطع زنجیره شیوع در این برهه حساس کمک کرده باشند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان یادآور شد: وضعیت استان در زمینه کرونا مطلوب نیست و مردم باید با رعایت فاصله‌گذاری به بهبود شرایط کمک کنند.

گرمسار غربی ترین شهرستان استان سمنان و در همسایگی استان تهران دیروز از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر کرد و اکنون سرخه، میامی و آرادان در وضعیت زرد و سمنان، شاهرود، دامغان و مهدیشهر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه اعلام کرد: ۱۵۱ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر رسید.

 

ویروس دلتا به خراسان جنوبی رسید

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۹۰ درصد آزمایش‌های ویروس کرونا از نوع دلتا در استان مثبت بوده و نشان‌دهنده این است که ویروس دلتا به استان ورود پیدا کرده است.

حمید ملانوری روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که پس از ارتباط تصویری با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، افزود: کیت‌های آزمایشی نوع دلتا از پنجشنبه گذشته در استان تهیه شده است و پس از بررسی نمونه‌های بیماران استان مشخص شد اکثر نمونه‌ها از نوع دلتا بوده‌اند.

وی تاکید کرد: کرونا باید بر پایه مدیریت بومی و محلی و براساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا که در استان بومی‌سازی شده، مدیریت شود. 

استاندار خراسان جنوبی گفت: وضعیت شیوع کرونا در ۲۵ استان افزایشی شده و ویروس جدید با عنوان ویروس دلتا در سراسر کشور در حال خودنمایی است که بیانگر این است بسیاری از استان‌ها در حال ورود به شرایط قرمز کرونایی هستند.

وی افزود: ویروس دلتا در ۵ تا ۱۰ ثانیه از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شود در حالی که این مدت زمان در ویروس هندی ۱۵ دقیقه است لذا مردم باید رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را مورد توجه ویژه قرار دهند.

ملانوری گفت: خراسان جنوبی علیرغم همسایگی با استان سیستان و بلوچستان و ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان تاکنون توانسته با تلاش همه دست‌اندرکاران، حفظ شود.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیت اصناف خط قرمز مدیریت استان در تامین اقتصاد و معیشت است که محدودیت‌ها در این حوزه باید به حداقل برسد اما نسبت به رعایت پروتکل‌ها تاکید شود.

تعطیلی واحدهای صنفی خسارت بار است

استاندار خراسان جنوبی گفت: علاقه‌مندیم با تدابیر اندیشیده شده محدودیت‌ها کاهش یابد زیرا منع تردد، برگزار نکردن همایش، نرفتن به پارک و عروسی برای مردم خسارت بار نیست ولی تعطیلی واحد صنفی که مانع معیشت و ارتزاق اصناف است، برای بازاریان خسارت به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: کسی که همه توان اقتصادی‌اش به یک واحد صنفی وابسته است را نباید محدود کرد بلکه محدودیت باید نسبت به برخی افراد که با عادی‌انگاری‌ها سبب خسارت می‌شوند، تشدید شود.

ملانوری به مصوبه هفته گذشته ستاد استانی مدیریت کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد از استان‌های همجوار اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه از دوشنبه هفته قبل تردد از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد به خراسان جنوبی ممنوع شد که این مصوبه همچنان پابرجاست و رایزنی‌های لازم با استانداران این استان‌ها نیز صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این نوع از مدیریت باید بومی و محلی انجام شود تصریح کرد: منع تردد از استان‌های همجوار باید با جدیت دنبال شود و فرمانداران نسبت به ترددها کوتاه نیایند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: طرح شهید سلیمانی باید به صورت ویژه در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با سه هدف اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و بیماریابی اجرایی شود و تمامی دستگاه‌ها موظف به همکاری در اجرای این طرح هستند.

وی گفت: از فردا با همکاری بسیج، دانشگاه علوم پزشکی، جمعیت هلال احمر، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری‌ها، طرح شهید سلیمانی با قدرت چند برابر در این دو شهرستان اجرا شود.

ملانوری اضافه کرد: حضور برخی شهروندان در پارک‌ها تا پاسی از شب و بدون رعایت پروتکل‌ها در حالی است که منع تردد شبانه در حال اجراست و دلیلی ندارد خانواده‌ای تا ۲ بامداد در پارک‌ و بوستان‌ باشد و ما نسبت به تعطیلی واحد صنفی اقدام کنیم.

ممنوعیت ورود به مکان‌های تفریحی از ساعت ۱۸

وی گفت: این سهل‌انگاری‌ها و پروتکل‌شکنی‌ها می‌تواند برخی از خانواده‌ها را گرفتار کند لذا با توجه به ابلاغیه مدیریت کشوری مصرف برق و لزوم تعطیل شدن مکان‌های تفریحی، عمومی و پارک‌ها از ساعت ۱۸ این مصوبه از طرف معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به شهرداری‌های استان ابلاغ می‌شود و با افراد یا مجموعه‌هایی که پروتکل‌شکنی کنند، برخورد قاطع می‌شود. 

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: عادی‌انگاری خانواده‌ها موضوع مهمی است که بار دیگر ما را درگیر پیک جدید کرونا می‌کند و متاسفانه برخی بوستان‌ها حتی دستگاه‌های بازی را تا پاسی از شب روشن دارند که باید به شهرداران نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها تاکید شود.

وی درباره واکسیناسیون کرونا گفت: دانشگاه علوم پزشکی با تمام توان وارد عمل شود زیرا تزریق واکسن کرونا در مدیریت بسیاری از موارد به ما کمک خواهد کرد.

ملانوری افزود: مدیریت مرز به قوت خود باقی است و تمامی متولیان باید مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا را در دستور کار قرار دهند تا مشکلی در مرز به لحاظ بهداشتی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: هیچ مصوبه‌ای نمی‌تواند مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا را نقض کند و برای تمامی دستگاه‌ها لازم الاجرا است که با دستگاه‌های متخلف برخورد جدی داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی بر لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده درخصوص مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت: کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا، صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری باید اطلاع‌رسانی را در زمینه خودمراقبتی در برابر بیماری فراگیرتر کنند تا آحاد مردم با خسارت‌های ویروس کرونا در جنبه‌های مختلف زندگی آشنا شوند.

وی تاکید کرد: ادارات و سازمان‌ها جلسات را به صورت مجازی مدیریت و از برگزاری جلسات در مکان‌های بسته و خارج از پروتکل‌های بهداشتی خودداری کنند.

خراسان جنوبی اردبیهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و بنابر اعلام مسوولان استانی در تیر ماه جاری وارد خیز جدید بیماری شده است.

در حال حاضر شهرستان نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) است و با اضافه شدن شهرستان طبس شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه، فردوس، طبس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

 

۳۲ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

۳۲ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۰ هزار و ۹۱۰ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان ۸۰۸ نفر است.

وی افزود: ۲۳ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۱۰۶ نفر رسید.

دکتر کریمیان یادآور شد: از بستری های جدید ۶ نفر مربوط به دهلران، چهار نفر مهران، چهار نفر ایوان، سه نفر ایلام، سه نفر چرداول، ۲ نفر آبدانان و یک نفر دره شهر است‌.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز، دهلران، آبدانان و بدره در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

خراسان شمالی وارد موج پنجم کرونا شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش موارد بستری و گسترش شهرهای قرمز این استان وارد موج پنجم کرونا شده است.

دکتر سیداحمد هاشمی روز شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: هم اکنون از هشت شهرستان استان ۶ شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارند که اگر عادی انگاری مردم ادامه داشته باشد تغییر رنگ شهرستان فاروج و گرمه نیز دور از انتظار نیست.

وی افزود: استان به لحاظ رعایت شیوه نامه های بهداشتی در وضعیت نارنجی است و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خراسان شمالی ۶۵ درصد است.

هاشمی با اشاره به افزایش تست های نمونه گیری در استان، گفت: در حال حاضر موارد تست گیری کرونا در خراسان شمالی به ۴۰۰ مورد افزایش یافته است و در چند روز گذشته میران تست های مثبت حتی به ۵۰ درصد نیز رسید.

وی با بیان اینکه میزان فوتی های ناشی از کرونا در استان بین یک تا ۴ نفر متغیر است، یادآور شد: در شبانه روز گذشته ۳۵ مبتلای جدید به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند و چهار نفر بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند.

دبیر استانی مقابله با کرونا افزود: در حال حاضر ۲۹۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های علوم پزشکی خراسان شمالی بستری هستند.

استان خراسان شمالی از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و طبق آمار تاکنون حدود یکهزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

تاکنون ۴۵ هزار نفر در این استان واکسن کرونا را براساس گروه سنی دریافت کرده اند و حدود ۶ هزار نفر در نوبت دوز دوم دریافت واکسن قرار دارد.

افزایش بیماران کووید ۱۹ در خراسان شمالی در روزهای اخیر باعث گسترش وضعیت الگوی رنگ بندی قرمز و نارنجی کرونایی در ۶ شهرستان از هشت شهرستان این استان شد به طوری که هم اکنون شهرستان های شیروان، اسفراین و بجنورد در وضعیت قرمز، راز و جرگلان، مانه و سملقان و جاجرم نارنجی و  شهرستان های فاروج و گرمه نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

 

۱۲۴ مبتلا به کرونا در تربت‌ حیدریه شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه گفت: در هفته گذشته و بر اساس معیارهای تشخیص قطعی ۱۲۴ مبتلای جدید کووید ۱۹ در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شده‌ است.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور روز شنبه افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیصی قطعی به دست آمده و اکنون ۴۷ نفر از آنان در بیمارستان بستری هستند.

وی اظهار کرد: متاسفانه در این مدت ۲ نفر نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

ابراهیمی‌پور همچنین به رنگ‌بندی شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: اکنون تربت‌ حیدریه در وضعیت نارنجی و زاوه و مه‌ولات در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت ساکن در سه شهرستان تربت‌ حیدریه، مه‌ولات و زاوه در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌ حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد قرار دارد.

 

فوت ۱۰ نفر و بستری شدن ۷۲ بیمار کووید ۱۹ درالبرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۰ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۷۲ بیمار بدحال دیگر در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۷۲۳ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۱۰ بیمار کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به چهارهزارو۳۴۷ نفر رسید.

فتحی گفت : ۴۹هزارو۱۱۹ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۴۴ هزارو۴۵ بیمار آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا است.

شهرستان کرج در وضعیت قرمز، شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد ، چهارباغ و فردیس نارنجی و شهرستان های طالقان و اشتهارد استان البرز زرد کرونایی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.