با توجه به گزارش وزارت بهداشت در سه شنبه 22 تیر 1400، ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ بنا بر اظهارات مسوولان و کادر درمان از دلایل شیوع موج پنجم کرونا کم توجهی و عادی انگاری مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و تجمع های غیر ضرور است عواملی که راه را برای ورود ویروس دلتای هندی به کشور باز و شرایط را برای مقابله با این جهش جدید دشوار کرده است.

با ورود کشور به پیک پنجم کرونا، در حال تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی کرونا هستیم، اما موج جدید بیماری و  ویروس جهش یافته "دلتا" با قدرت سرایت چند برابری نسبت به ویروس های قبلی شرایط مقابله با این بیماری را برای کادر درمان دشوارتر ساخته است .

در شرایط کنونی چشم امید مردم به افزایش واکسیناسیون است اما جهش های این ویروس به حدی است که واکسن زدن ایمنی صد درصدی ایجاد نمی کند و تا ریشه کنی کامل این بیماری همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.

با گسترش شیوع ویروس کرونا نوع "دلتا" بیشتر شهرهای ایران از نظر رنگ بندی و شیوع تقریبا به رنگ قرمز و نارنجی درآمده است و در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بحرانی گزارش شده است.

در روزهای گذشته و به دلیل بحرانی بودن وضعیت شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان و هرمزگان، وزیر بهداشت و تعدادی از مسئولان در این ۲ استان حضور یافتند تا از نزدیک وضعیت درمان ، واکسیناسیون و تجهیزات درمانی را بررسی کنند.

سفر ۲ روزه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سیستان و بلوچستان در حالی شب گذشته به پایان رسید  که موجی از حمایت و همراهی همه جانبه وزارت بهداشت در تامین نیازهای این استان از شمال تا جنوب آن در مقابله هر چه بهتر با کرونا را در پی داشت.

استقرار تیم واکنش سریع وزارت بهداشت و همچنین انتصاب نماینده تام الاختیار این وزارتخانه در سیستان و بلوچستان ،بازدید از حوزه سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در سیستان و بلوچستان حکایت از عزم جدی دولت برای رفع مشکلات زیرساختی سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان داشت .

در این سفر همچنین بحث تامین امکانات و تسریع در روند ساخت طرح‌هایی مورد نیاز سیستان و بلوچستان مورد توجه وزیر بهداشت قرار گرفت و بر ساخت مراکز درمان بستر، تقویت زیرساخت‌های بهداشتی درمانی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و تجهیز مراکز بهداشتی در این استان تاکید شد.

وزیر بهداشت پس از سفر به سیستان و بلوچستان امروز به هرمزگان سفر و در نشست فوق العاده ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا شرکت کرد.

روند واکسیناسیون در استان ها

واکسیناسیون در کشور برای مقابله با کرونا برای گروه های مختلف از جمله کادر بهداشت و درمان ،سالمندان و جانبازان چند ماهی است آغاز شده و ادامه دارد  اما این اقدام به معنی رفع خطر ابتلا به ویروس و در امان ماندن از بیماری نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اختصاص ۶۰ هزار دز واکسن جدید به گروههای هدف زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی خبر داد.

 دکتر مهدی قلیان اظهار داشت: بر این اساس نام‌نویسی از افراد بالای ۶۵ سال برای واکسیناسیون کرونا آغاز شده است و از جمعیت مشمول واکسیناسیون درخواست می شود از مراجعه بدون وقت قبلی به مراکز و پایگاههای واکسیناسیون خودداری کنند.

واکسیناسیون گروه دوم جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد علیه کرونا در کرمان به منظور رفع مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران و با پیگیری‌های انجام شده با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و هماهنگی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از امروز آغاز می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد سالمندان در آذربایجان غربی واکسن کرونا دریافت کرده اند گفت : متقاضیان حائز شرایط دریافت واکسن کرونا در استان برای ثبت نام به صورت حضوری به مراکز بهداشتی مراجعه نکنند تا ازدحام جمعیت را شاهد نباشیم.

دکتر جواد آقازاده  افزود: سامانه ثبت نام واکسن کرونا برای ۶۵ تا ۶۹ ساله ها بازگشایی شده و این افراد می توانند برای دریافت واکسن ثبت نام کنند.

به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب ، ۲ هزار و ۱۸ نفر در این شهرستان با شروع واکسیناسیون کرونا با دریافت هر ۲ دوز واکسن نوبت اول و دوم واکسینه شده‌اند.

دکتر فریدون نوری افزود: از روز دوشنبه ۲۱ تیرماه واکسیناسیون نوبت دوم جامعه هدفی که نوبت اول را دریافت داشته اند و  همچنین نوبت اول جا مانده های گروه سنی ۷۰ سال به بالا آغاز شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب با ابراز نگرانی از تداوم افزایش موارد ابتلا به کرونا در این شهرستان، گفت: تعداد موارد مثبت روزانه در این شهرستان همچنان در رنج پایدار باقی مانده است و هم اکنون ۹نفر از شهروندان در  بیمارستان الزهرا (س) گیلانغرب و یک نفر نیز در سایر بیمارستان های کرمانشاه بستری هستند.

مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان با اشاره به ثبت نام گروه سنی بالای ۶۵ سال در سامانه سلامت گفت: فعلا واکسیناسیون برای گروه سنی ۷۰ - ۶۸ سال در این استان در حال انجام است و گروه سنی زیر ۶۸ سال "تا ۶۵ سال" در فاز بعدی قرار دارد.

دکتر حسن رخ شاد با اشاره به ورود واکسن های جدید طی هفته جاری به گیلان بیان داشت: تاکنون ۳۲۲ هزار دوز واکسن برای تزریق نوبت اول و دوم به این استان وارد شده است.

 هم اکنون شهرستان های رودسر، رودبار، بندرانزلی، رشت، خمام و آستارا  در رنگ بندی کرونایی قرمز هستند، ضمن اینکه شهرستان های سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، فومن، ماسال و صومعه سرا نارنجی و لنگرود، املش، شفت، رضوانشهر و تالش در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه هم گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده از تعداد کل افراد بستری شده در بیمارستان های این شهرستان و زرندیه، ۹۰ درصد را سالمندانی تشکیل می دهند که در موعد تعیین شده اقدام به دریافت واکسن ضد کرونا نکردند.

دکتر «محمود کریمی»افزود: با وجود فراخوان های گسترده از سوی دانشکده و همچنین بازتاب های رسانه ای، اما شماری از سالمندان که در برنامه زمان بندی و موعد مقرر می باید اقدام به تزریق واکسن می کردند از این کار به دلایلی صرفنظر نمودند و نتیجه این رفتار اکنون در افزایش شمار بستری شدگان و جانباختگان قابل درک است.

به گفته دکتر کریمی، تاکنون حدود ۲۱ هزار نفر از جمعیت ۴۰۰ هزار نفری شهرستان های ساوه و زرندیه به ویروس کرونا مبتلا شده اند و این روزها خطر نوع دلتا نیز محسوس است بنابراین انتظار است که شهروندان همچنان دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را رعایت کنند و سالمندان بالای ۶۵ سال نیز اقدام به نام نویسی برای دریافت واکسن نمایند.

 سخنگوی سازمان غذا و دارو هم در خصوص تزریقواکسن به افراد واجد شرایط گفت :  اغلب ویال‌های واکسن کرونا (ظرف های شیشه ای کوچک) چند دوزی هستند و به یک نفر تزریق نمی‌شود.

کیانوش جهانپور افزود: افراد واجد شرایط تزریق واکسن، نگران نباشند و اکنون واکسیناسیون افراد ۶۸ سال به بالا در مراکز مربوطه سراسر کشور در حال انجام است.

امروز(سه شنبه) برخی افراد واجد شرایط تزریق واکسن علیه کرونا در تماس تلفنی بیان کردند که یک ویال واکسن به دو نفر زده می شود و ابهاماتی در این زمینه برای آنها ایجاد شده بود.

واکسیناسیون ۶۸ سال به بالا از روز گذشته(دوشنبه) آغاز شده و به افراد واجد شرایط پیامک ارسال خواهد شد.

تاکنون  ۵ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۳۰۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۶۹ هزار و ۶۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۳۶۸ دوز رسید.

وضعیت کرونا در استان ها

باتوجه به روند افزایش مبتلایان کرونا نماینده مردم کهنوج، رودبارجنوب، فاریاب، منوجان و قلعه گنج در مجلس شورای اسلامی طی تماس با وزیر بهداشت ایجاد بیمارستان موقت را با استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح در سطح این منطقه خواستار شد.

همچنین در این تماس خواستار تامین نیازها، تجهیزات و اقلام ضروری درمانی برای حوزه پنج شهرستان جنوبی شد.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی همچنین از سفر معاون درمان وزارت بهداشت به این منطقه طی روزهای آینده خبر داد و گفت: این سفر با پیگیری های انجام شده از طریق وزیر بهداشت برای بررسی و رفع مشکلات درمانی جنوب کرمان انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۶۷۹ بیمار جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۷۳ هزار و ۲۷۱نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت ۲۴ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۸۹۴ نفر رسید.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان نیز گفت : مسافرانی که از طریق پرواز زاهدان وارد اهواز می شوند، تست کرونا داده و در صورتیکه جواب تستشان مثبت باشد باید قرنطینه شوند. 

 ولی الله حیاتی در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان که در محل استانداری برگزار شد اظهار داشت: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد به هم استانی های عزیز توصیه می کنیم که از سفر به این استان پرهیز کنند.

وی با اشاره به کنترل شدید مرزهای زمینی و دریایی استان افزود: لازم است در شهرستان های خرمشهر و سوسنگرد مکانی برای قرنطینه ایرانی هایی که جواب تستشان مثبت می شود در نظر گرفته شود.

اکنون سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۰ شهرستان زرد کرونایی هستند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت:شمار قربانیان کووید ۱۹ با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۷۰۶ نفر رسید.

پرویز یزدان‌پناه اظهار داشت: هم اکنون ۲۰۲ بیمار در بیمارستان‌های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد بستری بوده که از این تعداد ۸۲ نفر مبتلای قطعی و ۱۰ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

هم اکنون شهرستان های گچساران،بهمئی و بویراحمد در وضع قرمز کرونایی،لنده،باشت،چرام در وضع نارنجی و سایر شهرستانها در وضع نارنجی کرونایی قرار دارند.

۲۲ تیرماه و آخرین اخبار کرونا در استانها

 به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ،۱۳۷ ابتلای جدید در۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا در استان به ۴۱ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.

 دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی های استان به ۸۱۰ نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه وضعیت مهران نگران کننده است افزود: هم اکنون شهرستان های ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز و دهلران، آبدانان و بدره نیز در وضعیت نارنجی و شهرستان های ایوان، سیروان، ملکشاهی، سیروان، چرداول و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

جدیدترین آمار وزارت بهداشت

 روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۶۶ نفر بر اثر کرونا در طول ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

از دیروز تا امروز ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۷۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۹۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۲۹ نفر رسید.

اکنون مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید.

بر اساس این گزارش، تا کنون سه میلیون ۵۶ هزار و ۱۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و سه هزار و ۸۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۴ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

هم اکنون ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

مبتلایان کرونا در ایلام به ۴۱ هزار و ۲۶۲ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۳۷ ابتلای جدید در۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا در استان به ۴۱ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.

 دکتر محمد کریمیان روز سه شنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی های استان به ۸۱۰ نفر افزایش یافت.

وی با اشاره به روند افزایشی بستری های استان افزود: ۴۵ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان به ۱۲۰ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان با بیان اینکه وضعیت مهران نگران کننده است، گفت: از بستری های جدید ۲۰ نفر مربوط به مهران و ۱۲ نفر نیز مربوط به ایلام است و این ۲ شهرستان همچنان دارای بیشترین تعداد بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: همچنین از بستری های جدید ۶ نفر مربوط به دهلران، سه تفر دره شهر، ۲ نفر آبدانان، یک نفر ایوان و یک نفر چرداول است.

دکتر کریمیان یادآور شد: شهرستان های ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز و دهلران، آبدانان و بدره نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های ایوان، سیروان، ملکشاهی، سیروان، چرداول و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۲ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان و آران و بیدگل جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: یک زن ۸۸ ساله و یک مرد ۶۲ ساله مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باخت.

مریم امیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۲۱۴ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۸۸ بیمار در کاشان و ۲۶ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۷ نفر اعلام کرد و افزود: ۲۵ از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۱۷۲ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۷۲ مورد جدید به ۲۵ هزار و ۸۵۳ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۶ بیمار جدید حاد تنفسی در مراکز درمانی منطقه کاشان بستری شده اند که ۴۹نفر از سن ۲ تا ۸۹ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هفت نفر با سن ۴۱ تا ۷۲ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۵ هزار و ۵۲۸ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۲۲۱ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۱۷۲ نفر به کلینیک‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یکهزار و ۱۸۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب قرمز و زرد است و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی در این منطقه شناسایی شده است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

رکورد بستری روزانه بیماران کرونایی در بابل شکسته شد

رکورد بستری روزانه بیماران کرونایی در بابل پس از ۶ ماه ، با ورود ۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ به بیمارستان‌های این شهرستان در ۲۴ ساعت گذشته شکسته شد.

بستری بیماران کرونایی در بابل که از هفتم تیرماه وارد موج پنجم و مدار افزایشی شده بود ، امروز با بستری ۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی در مجموع به ۲۵۴ نفر افزایش یافته است.

همچنین بستری بیماران بدحال کرونایی در بخش مراقبت های ویژه که از دو هفته پیش روند افزایشی گرفته بود ، در حال حاضر به ۳۳ نفر رسیده است و باعث نگرانی مسئولان بهداشت و درمان شهرستان نسبت به احتمال افزایش تعداد فوتی ها در روزهای آینده شده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با هشدار به شهروندان در باره وخامت وضعیت کرونایی شهرستان، گفت : در هفته جاری بیش از ۱۱ هزار دوز واکسن کرونا به دست ما رسیده است که تزریق آنها با سرعت در حال انجام است.

دکتر سیدفرزاد جلالی افزود : با هماهنگی های به عمل آمده ، ظرفیت تزریق واکسن کرونا در بابل به ۲ هزار دوز در روز رسیده است که در صورت رسیدن واکسن های بیشتر این آمار روزانه بیشتر هم خواهد شد.

وی اظهار داشت : تاکنون بیش از ۶۶ هزار دوز واکسن کرونا در بابل تزریق و از روز گذشته هم تزریق به گروه های سنی بالای ۶۸ سال آغاز شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل شهرستان ۵۰۰ هزار نفری بابل را زیر پوشش دارد و ۲۱ شهرستان دیگر مازندران هم زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستند. 

شهروندان بدون هماهنگی به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت : واکسیناسیون برای افراد ۶۸ سال به بالا و تمامی آنهایی که بالاتر از این گروه سنی قرار دارند و از واکسیناسیون جا مانده اند ، آغاز شده است ولی لازم است شهروندان واجد شرایط بدون هماهنگی به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.

وی توضیح داد : افراد واجد شرایط باید اول در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و پس از آن به شماره تلفنی که در سامانه اعلام می کنند ، پیامکی برایشان ارسال و زمان و مکان تزریق واکسن اعلام خواهد شد.

دکتر جلالی گفت : افرادی که دسترسی به سامانه برایشان مشکل است می توانند به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند تا از محل تزریق واکسن اطلاع یابند.

 

آمار بستری‌های کرونا در کرمانشاه به ۳۷۹ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: هم اکنون ۳۷۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۳۱ نفر بیشتر است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه با اشاره به فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کرونا اظهار کرد: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۳۹ نفر رسیده است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۲۸ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۶۷ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۱ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۸۵ نفر پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وضعیت شهرستان گیلانغرب قرمز و شهرستان صحنه نارنجی است

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان صحنه از روز شنبه (۱۹ تیر) از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی تغییر یافت.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب همچنان قرمز است و شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر وکلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه در وضعیت نارنجی به سر می برند.

براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر هم در وضعیت زرد قرار دارند.

حدود ۳۰ هزار دوز واکسن جدید وارد کرمانشاه شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشتر گفته بود: ۲۸ هزار دوز واکسن سینوفارم و یک هزار و ۸۰۰ دوز واکسن برکت وارد این استان شد و در هفته‌های آینده نیز به اندازه کافی واکسن برای اجرای طرح واکسیناسیون عمومی وارد می‌شود.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: هم اکنون تزریق واکسن کرونا در مراکز تجمیعی این استان برای افراد بالای ۶۵ سال آغاز شده است البته افراد واجد شرایط بدون ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکنند تا از ازدحام جمعیت جلوگیری بعمل آید.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به گروه‌های هدف در استان کرمانشاه تزریق شده است.  

 

کرونا در قم ٣ خانواده را عزادار کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و دوم تیرماه ۱۴۰۰، کرونا سه خانواده را در این استان عزادار کرد.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و دوم تیرماه ۱۴۰۰، ١٠٧ نفر با علایم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد ٨۴ نفر بستری شدند.

وی اضافه کرد: در این مدت ٨٠ بیمار بهبود یافته نیز مرخص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ٣٨۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که ۶۴ نفرشان بدحال هستند.

قدیر گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و دوم تیرماه ۱۴۰۰، یک هزار و ٢٣۵ تست از شهروندان قم گرفته شده است که ٣٨۶ مورد مثبت بوده است.

به گفته وی، تاکنون ٧١ هزار و ۵٣٧ دوز واکسن کرونا به شهروندان قم تزریق شده است.

 

مراجعه نابه‌هنگام به بیمارستانها خطر مرگ بر اثر کرونا را افزایش می‌دهد

قایم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا گفت: مراجعه بی دلیل شهروندان به بیمارستان‌ها و همچنین عدم مراجعه بیمارانی که با تشخیص پزشک باید در بیمارستان بستری شوند ریسک خطر مرگ و میر و گسترش بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

دکتر شاپور بدیعی با تاکید بر این که شهروندان از مراجعه مستقیم به بیمارستان‌ها به دلیل افزایش ریسک ابتلا به عفونت خودداری کنند افزود: از سوی دیگر در صورت مراجعه به مراکز سطح یک و ۲ و تشخیص برای ارجاع به بیمارستان‌ها، بیماران بدون فوت وقت به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

وی با اشاره به افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا ادامه داد: در یک هفته اخیر تمامی بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه اعم از دولتی، خصوصی و همچنین کلینیک‌های دولتی و خصوصی برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی در حالت آماده باش درآمدند.

قایم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: تمام تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی مناسب به بیماران در نظر گرفته شده است و با وجود اقدامات انجام شده اما باید توجه داشت که ظرفیت ها محدود است و هر چه قدر تعداد بیماران افزایش یابد کیفیت خدمات رسانی کاهش می یابد.

دکتر بدیعی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجتناب از حضور در دورهمی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد و افزود: افرادی که موفق به دریافت واکسن شده اند نیز باید همانند دیگران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت نظر داشته باشند و واکسیناسیون را به منزله عدم ابتلا به این بیماری تلقی نکنند.

وی با اشاره به انتشار سویه دلتای هندی کرونا و مشاهده آن در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: علایم این ویروس گسترده‌تر و متنوع‌تر است، بنابراین شهروندان در صورت بروز علایمی همچون تب، سردرد، مشکلات گوارشی و نظایر آن برای پیگیری و تشخیص به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا کلینیک‌های خصوصی مراجعه کنند.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شود.

 

۱۹۱ مورد ابتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۹۱ مورد ابتلای جدید کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۲۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۱۶۳ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۱۹۱ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۶۵ هزار و ۵۶ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: در این بازه زمانی ۲ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۱۹۵ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۲۹۰ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین  ۲۰۸ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند با شناسایی ۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۸ هزار و ۷۶۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۶ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۵۸ مورد بود که ۹۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

وی گفت: ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۱۸ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۳۶ ، بهار یک هزار، تویسرکان یک هزار و ۳۷، رزن ۷۹۶، درگزین ۲۹۲، فامنین ۳۲۲ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۹ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۴۲۵  نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۵۴  نفر در نهاوند و هفت هزار و ۲۱۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان تنها شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی بوده و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

موج پنجم کرونا تماس‌ با سامانه ۱۹۱ خراسان رضوی را ۳۰ درصد بیشتر کرد

مسوول سامانه پاسخگویی تلفنی به سوالات کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از زمان پیدایش ویروس دلتا و آغاز موج پنجم کرونا، آمار تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۱ استان بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر زهرا اباصلتی روز سه شنبه گفت: از زمان اجرای برنامه واکسیناسیون، بخشی از تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۱ در خصوص مراقبت‌های پس از تزریق واکسن بوده است که در این زمینه توصیه‌های لازم به شهروندان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه خطرات و آسیب‌های ویروس دلتا به مراتب بیشتر از گونه‌های قبلی است، ادامه داد: تب طولانی مدت، تنگی نفس، خستگی زیاد، سردرد شدید، ضعف شدید و درد قفسه سینه از جمله علائم ویروس جهش‌یافته‌ دلتاکرونا است که می تواند به نقاط مختلف بدن از جمله ریه آسیب بزند.

وی از سردرد، تب و لرز، آبریزش بینی و حالت تهوع به عنوان بارزترین نشانه های ویروس دلتا یاد کرد و افزود: به کسانی که دارای این علائم هستند توصیه موکد می شود که به صورت خانوادگی مورد بررسی قرار گیرند.

مسوول سامانه پاسخگویی تلفنی به سوالات کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: افراد پس از تزریق واکسن، مایعات و سبزیجات بیشتری مصرف کنند و در کنار آن مصرف میوه‌ها و غذاهای آبدار را در دستور کار خود قرار دهند و توصیه اکیدمان این است که در ۴۸ ساعت اول غذای چرب و نشاسته‌دار خورده نشود.

دکتر اباصلتی ادامه داد: توصیه مکرر کارشناسان مستقر در سامانه ۱۹۱ این است که به اصل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا توجه کرده و دیگران را نیز به رعایت این اصول ۳ گانه تشویق کنند.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام خدمات‌رسانی می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.