طبق تازه ترین گزارش وزارت بهداشت در 26 تیر 1400، هم اکنون ۱۶۹ شهر قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد هستند؛ امار قربانیان به ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر و کل مبتلایان به سه میلیون و ۵۰۱ هزار و ۷۹ نفر رسیده استو

به گزارش جماران؛ ایران در حال گذر از روزهای سخت و موجی دیگر از شیوع کروناست و در حالی که این ویروس ویرانگر با خیزشی طوفانی‌ در حال پر کردن ظرفیت بیمارستانهاست؛ سویه هندی آن بیشتر استان‌ها را به سلطه خود درآورده است.

اگر قرار باشد تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را در قاب یک تصویر نمایش داد، شاید بتوان آن را در چند جمله کادربندی کرد: هم اکنون  ۱۶۹ شهر قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد هستند؛ امار قربانیان به ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر و کل مبتلایان به سه میلیون و ۵۰۱ هزار و ۷۹ نفر رسیده است؛ کرونا در جنوب کشور از جمله بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان رو به افزایش و در حال گسترش در سایر استان‌ها است؛

اما نقطه کانونی این تصویر چیزی جز این واقعیت نیست، واقعیتی که به بیان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، "میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به  زیر ۵۰ درصد و به ۴۸ درصد رسیده است".

علیرضا رییسی معتقد است که رعایت ۴۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا و به طور خاص سویه جهش یافته آن (دلتا) که  همه ایران را در نوردیده است، کافی نیست. 

دلتا یا همان نسخه هندی ویروس کرونا که قابلیت چندبرابری و سرعت بالاتر انتقال در قیاس با سویه انگلیسی و چینی دارد، با علائم اولیه شبیه سرماخوردگی بروز می کند و عموما دامنه سرایت خانوادگی دارد. 

کرونا و استان‌ها در قاب یک تصویر 

موج پنجم کرونا از جمله در استان اصفهان رو به گسترش است و در این استان  میزان ابتلا و بستری بیماران کرونایی هم روند صعودی دارد؛ لذا برای تامین ظرفیت تخت‌های بستری برای بیماران کووید ۱۹، مسوولان درمانی از امروز ارائه هرگونه خدمات غیر اورژانسی و پذیرش بیماران غیر اورژانسی را در همه بیمارستان های کلانشهر اصفهان و شهرستان‌های قرمز ممنوع کردند. 

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ شهرستان های اصفهان، کاشان، اردستان، خمینی شهر، شهرضا، لنجان، نایین و آران و بیدگل در وضعیت قرمز است. 

در استان زنجان هم شمار بستری‌های کرونایی در بیمارستانهای استان به ۱۹۴ بیمار رسیده که این میزان در مقایسه با هفته‌های گذشته روند افزایش تدریجی را نشان می‌دهد و هفت مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است.

دکتر  علیرضا آرمانی کیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان این که این استان طی چند روز گذشته و برای سومین بار مورد فوتی بر اثر کرونا ثبت نکرد، اضافه کرد: اما شمار موارد سرپایی و بستری ها روند تدریجی افزایشی را نشان می دهد.    

این مسوول تاکید کرد: آمار موارد مثبت سرپایی استان طی هفته های گذشته روند افزایشی یافته و این موضوع بیانگر آن است که شهروندان زنجانی باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را تا کنترل بیماری در اولویت توجه خود قرار دهند.

در همین حال، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از کاهش شاخص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به ۴۳.۳۸ درصد خبر داد و افزود: که کمترین آن در بوستان ها و مراکز تفریحی به میزان ۱۷.۴ درصد است.

دکتر پرویز قزلباش اصلی ترین راه کُندشدن روند بیماری را رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان به ویژه شهر زنجان عنوان کرد و افزود: بی توجهی به پروتکل های بهداشتی به ویژه در بوستانها و پارکها به معنای آسیب جدی طی ۲ هفته آینده بوده و عموم مردم باید به این مهم توجه کنند.

موج جدید شیوع کرونا هم اکنون از زنجان عبور کرده و وارد استان همجوار ان یعنی  آذربایجان شرقی شده است؛ به طوری که آمار مبتلایان به کووید۱۹ در این استان به شکل آرام و خفیف در حال افزایش است.

دکتر عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به این‌که موارد بستری مبتلایان به این بیماری در آذربایجان شرقی نیز به آرامی در حال افزایش است، افزود: موارد جدید و فوتی‌های کرونا در استان افزایش قابل توجهی ندارند، زیرا وضعیت افزایشی بیماری با دو تا سه هفته فاصله، بر آمار فوتی‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: شهرستان عجبشیر که طی روزهای گذشته به رنگ قرمز درآمده بود، اکنون‌ به وضعیت نارنجی بازگشته و در مقابل، از روز چهارشنبه نیز وضعیت کرونایی شهرستان میانه به رنگ قرمز تغییر کرده است.

درستی در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون استان نیز گفت: اکثریت جمعیت بالای ۶۵ ساله استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و برای باقی افراد نیز طی روزهای آتی واکسن تزریق خواهد شد.

آن سوتر در بخش شمال شرقی کشور، در خراسان رضوی، شمار فوتی‌های روزانه ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان  در حال افزایش است و به ۱۵ نفر در روز رسیده است.

این خبر را دکتر مهدی قلیان  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد و افزود: در هفته ها و ماه گذشته شمار فوتی های ناشی از کرونا در خراسان رضوی  زیر ۱۰ نفر بوده است.

وی گفت: تعداد مبتلایان به کرونای استان در بخش های بستری، سرپایی و مراقبهای ویژه و فوتی های ناشی از کرونا روند افزایشی دارد که بیشتر مبتلایان از نوع سویه غالب کرونای هندی است که دارای سرایت پذیری بالایی است.

در خراسان جنوبی هم وضعیت شیوع کرونا در پنج شهرستان استان شدت بیشتری دارد؛ این شهرستان ها که  باید توجه بیشتری به آنها شود.نهبندان، سربیشه، بیرجند، درمیان و طبس هستند. 

غلامرضا شریف‌زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: روند شیوع کرونا در خراسان جنوبی افزایشی است و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم وضعیت سختی را در خیز پنجم خواهیم گذراند.

وی با بیان این که در حال حاضر ۲۸۷ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند، اظهار داشت: تعداد بیماران کرونایی بستری در حال افزایش است و فوتی‌های کرونا در این استان تا دیروز به ۹۳۹ نفر رسید.

شریف زاده  گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، خودداری از سفرهای غیرضروری بخصوص مسافرت به به استان‌های همجوار که وضعیت قرمز دارند، شرکت در مراسم عروسی‌ و عزا از مهمترین مواردی است که برای مدیریت خیز پنجم کرونا باید در نظر داشته باشیم.

اما در سیستان و بلوچستان، هزار و ۶۱۲ مورد جدید کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شده است و با فوت ۲۳مورد جدید طی این مدت، شمار فوتی‌های کرونا در استان به یک‌هزار و ۹۵۶نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با اعلام این خبر از مردم خواست که در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق هم امروز گفت: ۲ میلیون عدد ماسک در راستای کمک به منظور مقابله با کرونا بین مردم سیستان و بلوچستان توزیع می‌شود.

سرهنگ قاسم حسن زاده ادامه داد: استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی یکی از راه‌های موثر در مهار ویروس است که انتظار می‌رود همگان این موارد را جدی تر گرفته تا بتوانیم شاهد سیر نزولی مبتلایان باشیم.

خبر دیگر از سیستان و بلوچستان به نقل از مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری است  که فراخوان واکسیناسیون کرونا برای گروه سنی بالای ۴۵ سال از امروز شنبه در استان صادر شده و افراد بالای ۴۰ سال نیز در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای می‌توانند برای واکسیناسیون اقدام کنند.

علیرضا شهرکی  اظهارداشت: در حوزه کرونا این هفته در شرایط ثابتی از جهت مبتلایان به این ویروس  در سیستان و بلوچستان قرارداریم و نمی توانیم نوید نزولی شدن میزان مبتلایان را بدهیم.

وی افزود: شرایط خدمات به بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان با توجه به سفر وزیربهداشت و موافقت ایشان مبنی بر رایگان شدن هزینه‌های درمانی این ویروس  بهبود یافته و از اینرو زمینه‌ساز مراجعه افراد بیشتری به مراکز درمانی شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: در این چند روز اخیر مردم، اصناف و بازاریان همراهی کامل را داشته که با تداوم این همراهی‌ها و رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی حجم بیماران سرپایی و انتشار  ویروس کرونا کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: توصیه به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در استان است.

اما در هرمزگان، شمار جانباختگان کرونا در هرمزگان در هفته ای که گذشت در قیاس با هفته قبل از آن،  ۲۱ درصد افزایش یافت.

بنا بر اعلام دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، در این مدت شمار بیماران بستری در هرمزگان نیز هشت درصد و بستری ها در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو)  هفت درصد افزایش یافته است.

وی بیان داشت: در هفته‌ ای که گذشت ظرفیت تخت‌های بستری در بسیاری از بیمارستان‌های هرمزگان پُر شده و این درحالیست که در برخی بیمارستان‌های استان از جمله بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، بندرلنگه، میناب و به تازگی هم بیمارستان شهرستان قشم حتی بیش از ظرفیت تخت‌ها بیماران بستری شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: در این مدت شمار مبتلایان در همه شهرستان‌های استان افزایشی بود، ولی در برخی شهرستان‌ها از جمله بندرعباس، قشم، پارسیان، بستک، سیریک و همچنین در جزیره کیش میزان این افزایش قابل توجه بود.

کرونا در ایران/ ۱۷۵ قربانی دیگر و ۱۵ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید 

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد: ۱۷۵ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۵ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۰۱ هزار و ۷۹ نفر رسید. همچنین مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر رسید. 

 

۲۶۶ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۲۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۹ هزار و ۲۲ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۷ هزار و ۴۹۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین  با فوت پنج بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۰۰ مورد رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۲ مورد بود که ۷۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

وی گفت: ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۰ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۵۳ ، بهار یک هزار و هفت ، تویسرکان یک هزار و ۴۵ ، رزن ۷۹۷، درگزین ۲۹۴، فامنین ۳۲۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۶۴ نفر است.

دکتر طاهری افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۵۰۳ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۷۷ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۳۰۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان سه شهرستان ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های همدان، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین و بهار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

یک کرمانشاهی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت یک نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا گفت: مجموع جانباختگان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۹۴۴ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۸۰ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۴۴ نفر بیشتر است.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۳۷۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۹۸ نفر پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

شهرستان کنگاور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان کنگاور از (۲۴ تیر) از وضعیت زرد کرونایی به قرمز تغییر یافت.

محمدی» افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب نیز از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ داد.

وی اظهار کرد: شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه هم اکنون در وضعیت نارنجی به سر می برند.

محمدی یادآور شد: براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

طرح محدودیت و ممنوعیت تردد خودروها به این شهرستان برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری صادر می‌شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد همچنان پابرجاست و اجرا می‌شود.

 

دلتا کرونا در کمین جوانان و نوجوانان فارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روند افزایشی تعداد موارد بستری روزانه بیماران مبتلا به کرونا دراستان فارس را نگران کننده دانست و تاکید کرد: جوانان و نوجوانان، با مشاهده کوچکترین علائم بیماری لازم است به پزشک خانواده یا مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند.

مهرزاد لطفی روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست در صورت وجود علائم بیماری کووید۱۹، در سریع ترین زمان ممکن به پزشک خانواده یا مراکز ۱۶ ساعته سطح استان، مراجعه کنند و افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان فارس بستری شده اند و هم اکنون ۲۲۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

لطفی همچنین با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون کرونا در فارس از آغاز واکسیناسیون در کشور، به خوبی انجام شده و همچنان بر اساس گروه های هدف اعلام شده از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه دارد، افزود: در صورت تامین به موقع واکسن می توانیم درصد قابل توجهی از مردم استان را واکسینه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات نظام پزشکی در روز جمعه ۲۵ تیرماه، از معاونت درمان دانشگاه، هیات نظارت بر انتخابات و تمام عوامل اجرایی این رویداد تقدیر کرد و گفت: این انتخابات به خوبی و در سلامت کامل انجام شد و امیدواریم نتایج آن در پیشبرد اهداف سلامت استان، موثر و مفید باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تمام جامعه پزشکی را همانند یک پیکره دانست که یک هدف را دنبال می کنند و افزود: جامعه پزشکی جامعه ای گسترده است و انجام مناسب تمام امور، نیازمند یک خرد جمعی و نشان دهنده اهمیت حضور تمام اعضای این جامعه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز با اعلام آخرین وضعیت کرونا در استان فارس، وضعیت ۲۲۴ بیمار بستری در بخش های ICU بیمارستان های استان را وخیم اعلام کرد.

عبدالرسول همتی بیان کرد: در طول بحران بیماری کووید۱۹، در مجموع یک میلیون و ۱۴۱ هزار تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۲۱ هزار و ۱۶۹ مورد تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان بوده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۹۵ هزار و ۲۲۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۲۰ هزار و ۸۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۰ هزار و ۲۸۱ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۱۵ هزار ۵۰۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه از بهبودی ۲۸۰ هزار و ۶۲۰ نفر از ابتدای شیوع بیماری تاکنون خبر داد که از بیمارستان ­ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

همتی با ابراز تاسف از جان باختن پنج هم استانی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹، تعداد جانباختگان کرونا در فارس را از ابتدا تا بیست و ششم تیر، چهار هزار و ۹۴۸ نفر اعلام کرد.

او مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را ۲ هزار و ۱۲۶ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۲۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی با اعلام اینکه تاکنون ۵۲۶ هزار و ۸۱۲ دُز واکسن به گروه های سنی هدف در استان تزریق شده است و واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال نیز در حال انجام است، تاکید کرد: تنها افرادی که در سامانه salamat.gov.ir نام نویسی کرده و پس از آن پیامک حضور در پایگاه های واکسیناسیون که نشانی آنها در سایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز درج شده است، می توانند برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: افرادی که پیامک دریافت کرده اند، بر اساس زمان و مکان اعلام شده در پیامک و با رعایت پروتکل های بهداشتی، می توانند واکسن خود را در این پایگاه ها دریافت کنند.

او از شهروندان خواست تا با رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها و دوری از دورهمی های خانوادگی، از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند.

 

رئیس علوم پزشکی: ۴۷۰ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کرونا در این استان گفت: از ۴۷۰ بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی قم، ۱۰۱ بیمار حال عمومی آنها بد است.

محمدرضا قدیر روز شنبه در گفت و گویی، روند شیوع کرونا در این استان را افزایشی دانست و افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۶ تیرماه، ۱۰۲ بیمار با علائم کرونایی در مراکز درمانی قم پذیرش و ۸۴ بیمار جدید بستری شدند.

وی ادامه داد: در این مدت ۴۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با بهبود وضعیت جسمانی خود، از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان اینکه متاسفانه در شبانه روز گذشته چهار بیمار کرونایی دیگر در این استان جان خود را از دست دادند، افزود: روند افزایش بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی در حال نزدیک شدن به ۵۰۰ تن است ضمن اینکه هم اکنون ۴۷۰ بیمار در این مراکز بستری هستند.

وی اظهار داشت: از ۶۹۹ تست کرونایی که در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۳۳۳ تست مثبت بوده است.

قدیر با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در این استان گفت: از ابتدای طرح وکسیناسیون در این استان تا کنون، ۸۰ هزار و ۱۴۸ دُز واکسن به گروه های هدف تعیین شده توسط وزرات بهداشت تزریق شده است که این روند در روزهای اخیر با ورود واکسن های ایرانی سرعت گرفته است.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

 

وضعیت کرونایی آمل در حال خارج شدن از کنترل است

فرماندار آمل با اعلام این که وضعیت کرونایی در این شهرستان بحرانی و در حال خارج شدن از کنترل است ، گفت : آمارهای بستری و بیماران سرپایی آمل تقریبا دو برابر شهرهای مشابه استان به لحاظ تراکم جمعیتی است.

علیرضا شریعت روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان از وضعیت کرونایی این شهرستان ابراز نگرانی کرد و افزود : متاسفانه آمار بیماران سرپایی در آمل بشدت افزایش یافته و از مرز یکهزار نفر در روز عبور کرده است.

وی با تاکید بر اینکه روند شیوع کرونا در شهرستان همچنان صعودی است و به ثبات نرسیده ، ادامه داد : اگر این تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا به بستری در بیمارستان نیازمند شوند و میزان ترخیص به اندازه پذیرش نباشد ، شهرستان با چالش بزرگی رو به رو خواهد شد.

فرماندار آمل با بیان اینکه روز گذشته ٥٦ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های شهرستان بستری شدند ، گفت : در حال حاضر ٣١١ بیمار در بیمارستان های آمل بستری هستند و از فروردین ۹۹ تا امروز ۶۰۶ نفر نیز در شهرستان  بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باختند.

وی با اشاره به اینکه تخت های بیمارستانی در حال پر شدن است، افزود : شاید ظرفیت بیمارستان را بتوان افزایش داد ولی تعداد زیاد بیمار، شرایط را برای کادر درمان سخت خواهد کرد و امکان افزایش خدمات و کادر درمان وجود ندارد.

شریعت به سرعت بالای انتقال کرونا هندی نیز اشاره کرد و گفت : سرعت بالای این سویه از ویروس همه را غافل گیر کرده است و اگر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری رعایت نشود وضعیت شهرستان بحرانی خواهد شد.

نماینده عالی دولت در آمل با انتقاد از عادی انگاری حاکم بر این شهرستان ، افزود : متاسفانه درصد بالایی از مردم دچار خود ایمن پنداری شده اند و فکر می کنند چون  بعد از گذشت یک سال به این بیماری مبتلا نشدند ، دیگر مبتلا نخواهند شد یا عده ای نیز می پندارد با یک بار ابتلا به ایمنی رسیدند.

وی  میزان استفاده از ماسک در بین شهروندان آملی را بشدت پایین توصیف کرد و ادامه داد : ماسک زدن در شهرستان به حداقل  رسیده و فاصله گذاری نیز از بین رفته است و این وضعیت سبب شده که آمل به یکی از نگرانی های اصلی علوم پزشکی مازندران تبدیل شود.

فرماندار  گفت : ما مسئولین به خاطر سرعت پایین واکسیناسیون شرمنده مردم هستیم ، ولی در حال حاضر چاره ای جز رعایت پروتکل ها و عدم برگزاری تجمع نیست و باید با کمک هم از این شرایط قرمز خارج شویم.

وی همچنین خواستار تامین دستگاه اکسیژن ساز توسط خیرین شد و افزود : امیدواریم خیرین این بار نیز همانند گذشته به یاری شهرستان بیایند و کپسول اکسیژن ساز تهیه کنند و آن را به هلال احمر تحویل دهند تا درصورت وقوع شرایط اضطراری این کپسول ها در اختیار مردم و بیمارستان ها قرار بگیرد.

تشدید محدودیت ها 

فرماندار آمل همچنین از تشدید محدودیت ها در سطح شهرستان از امروز خبر داد و گفت : تمامی دستگاه های اجرایی باید برای خروج از این وضعیت همکاری کنند و اداره صنعت معدن و تجارت نیز بازدید های بیشتری داشته باشد و با جدیت بیشتر عمل کند.

وی با بیان اینکه شرایط کرونایی بشدت سخت و از کنترل خارج شده ، افزود : در این شرایط تعارف با کسی معنا ندارد و همه باید از قوانین پیروی کنند و حتی مشاغل سطح یک درصورت تخلف از پروتکل های بهداشتی پلمپ خواهند شد.

شریعت گفت: باز بودن قلیان سراها، باشگاه های ورزشی ،تالارها و رستوران ها بیشترین عامل انتقال و شیوع ویروس هستند که باید کنترل و تعطیل شوند.

وی افزود: طی  چند روز اخیر۱۲ واحد متخلف کرونایی از جمله  پنج واحد پذیرایی در جاده هراز ، چهار باشگاه ورزشی  و سه باب مغازه که از قوانین کرونایی پیروی نکردند، پلمپ شدند.

شهرستان آمل در تاریخ هشتم تیر ماه پس از یک وقفه ۵۶ روزه مجددا به عنوان اولین شهرستان مازندران در موج پنجم به رنگ قرمز کرونایی بازگشت و همچنان نیز در شرایط بسیار پرخطر کرونایی قرار دارد.

طبق رنگ بندی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، رنگ قرمز کرونایی آمل تیره تر از سایر مناطق دارای وضعیت قرمز مازندران است و تقریبا به رنگ کبود نزدیک شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم دیروز گفته بود که تقریبا یک چهارم بیماران کرونایی سرپایی مراجعه کننده به مراکز درمانی مازندران از شهرستان آمل هستند.

آمل با اندکی بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ، سومین شهرستان پرجمعیت مازندران پس از بابل و ساری است ولی از آغاز شیوع کرونا در کشور تاکنون همواره وضعیت بحرانی داشته است.

 

۱۵۲ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۵۲ مورد جدید به ۲۶ هزار و ۴۳۳ نفر رسید.

مریم امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۲۵۹ نفر است که ۲۲۹ بیمار در کاشان و ۳۰ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۵ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۹نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته یک زن ۴۷ ساله در اثر این بیماری جان باخت.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۷ نفر با سن ۲۷ تا ۷۹ سال در کاشان و سه نفر با سن ۳۰ تا ۷۶ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۷ هزار و ۷۰۹ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۳۲۸ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یک هزار و ۲۸۶ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی قرمز است و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی (دلتا) در این منطقه شناسایی شده است.

ابوالفضل شجاعی رییس مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی کاشان امروز با اشاره به افزایش بسیار زیاد بیماران کووید ۱۹ در این بیمارستان نسبت به روزهای قبل گفت: ظرفیت‌ ۶۰۰ تختخوابی بیمارستان از پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا و غیرکرونایی تکمیل شد.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

روند بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان رو به کاهش است

رییس اداره بهداشت،‌ امداد و درمان نیروی زمینی ارتش از کاهش مراجعات و مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: تا هر زمان که نیاز باشد کادر درمان ارتش و تجهیزات مورد نیاز در سیستان و بلوچستان خواهد ماند.

سرتیپ دوم پزشک بهزاد موذنی روز شنبه درباره آخرین اقدامات نیروی زمینی ارتش برای مبارزه با کرونا و کم‌آبی در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به شیوع موج پنجم کرونا و گسترش دلتا در سیستان و بلوچستان به دستور فرماندهی کل ارتش، امیر حیدری به عنوان فرمانده میدانی مبارزه با کرونا در این استان معرفی شدند. در این زمینه علاوه بر خدماتی که در بیمارستان پیامبر اعظم انجام می‌شد، ۱۵ تیرماه بلافاصله وارد استان سیستان و بلوچستان شدیم.

وی ادامه داد: در همین راستا ستاد بحران استان در تیپ ۱۸۸ زرهی لشکر ۸۸ سیستان و بلوچستان با حضور معاون استاندار و مدیر بحران و رییس دانشگاه و مسئولین نظامی منطقه تشکیل  و مشکلات احصا شد.

سرتیپ موذنی گفت: بزرگترین مشکل افتتاح نشدن بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی الحاقی در بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) زاهدان به دلیل کمبود کادر درمانی بود که  برای برطرف کردن این مشکل ۶ تیم پنجاه نفره برای راه اندازی بیمارستان آماده شد که در مرحله اول ۵۰ نفر کادر درمانی شامل پزشک، پرستار، پیراپزشک و متخصص وارد بیمارستان شدند.

رییس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش از سفارش پنج مخزن اکسیژن برای شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: یک مخزن ۳۰ تنی اکسیژن برای پیامبر اعظم (ص) زاهدان، یک مخزن ۲۵ تنی برای بیمارستان بوعلی زاهدان ، یک مخزن ۲۵ تنی برای بیمارستان خاتم (ص) زاهدان ، یک مخزن ۱۰ تنی برای بیمارستان امام خمینی (ره) خاش و یک مخزن ۱۰ تنی برای بیمارستان رازی سراوان تامین شد که این مخازن روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه تحویل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شد.

سرتیپ موذنی افزود: علاوه بر این مقادیر زیادی ماسک، گان، دستکش و مواد ضدعفونی به دانشگاه اهدا شد. صد هزار تست تشخیص کرونا به مبلغ شش و نیم میلیارد تومان وارد استان کردیم علاوه بر اینکه خودمان در غربالگری استفاده کردیم به دانشگاه‌ تحویل دادیم.

وی با اشاره به اجرای مردم یاری و غربالگری در روستاهای کم برخوردار گفت: در این راستا به طور روزانه روستاها مشخص شدند و در جلساتی با معتمدین محله کار را پیش بردیم به طوری که هر مرحله تقریبا بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ خانه را غربالگری، بیماریابی کردیم و علاوه بر توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی، آموزش‌های لازم به مردم ارائه شد.

رییس اداره بهداشت،‌امداد و درمان نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: همچنین روز جمعه بیست و پنجم تیرماه کمک‌های معیشتی شامل برنج، روغن و ماکارونی در حومه شهر زاهدان توزیع کردیم.

سرتیپ موذنی همچنین درباره اقدامات انجام شده درباره آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان گفت:‌برای حل مشکلات مربوط به‌ آبرسانی قراردادی با شرکت آبفای منطقه بسته شد که بر اساس آن نیروی زمینی ارتش ۱۲۰ کیلومتر از آبرسانی را اجرا کند در این راستا روز بیست و پنجم تیرماه دو هزار متر لوله وارد استان شد.

به گفته رییس اداره بهداشت امداد و درمان نیروی زمینی ارتش، کار اجرایی این پروژه از اوایل هفته گذشته آغاز شد. در کنار آن تانکرهای آبرسانی ۱۸ و ۲۴ هزارلیتری در روستاهای کم برخوردار مشغول آبرسانی هستند. همچنین یکصد تانکر ۱۰۰۰ لیتری خریداری شد و در اختیار ستاد بحران استان و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار داده شد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ نفر از کادر درمانی نیروی زمینی ارتش آماده هستند تا بر اساس نیاز به کادر درمانی قبلی اضافه شوند. بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی تنفسی ظرف ۴ تا ۵ روز در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) به صورت کاملاً استاندارد با یک توان بسیار بالا با تمام تجهیزات ساخته شد و روز پنج شنبه با حضور مقامات کشوری و لشکری و نماینده ولی فقیه افتتاح شد.

سرتیپ موذنی یادآورشد: در واقع در یک اقدام بی سابقه، یک بیمارستان کاملا مجهز با سازه ثابت ظرف ۴ تا ۵ روز از صفر تا صد ساخته و تجهیز و آماده پذیرش بیمار شد. این برنامه را برای احداث بیمارستان در خاش و در زابل هم داریم که بر اساس نیاز تخت‌های بیمارستانی این کار هم عملیاتی خواهیم کرد.

رییس اداره بهداشت امداد و درمان نیروی زمینی ارتش ادامه داد: تمام قول‌هایی را که فرمانده نیروی زمینی به عنوان فرمانده میدانی مبارزه با کرونا در این استان داده بود عملیاتی شد. به لطف خدا با اقدامات موثر سوی کادر درمان نیروی زمینی ارتش میزان مراجعه کننده و بیماری در استان رو به کاهش است. باز هم تا آخرین لحظه که نیاز باشد خودمان و نیروهای درمانی و تجهیزات در سیستان و بلوچستان خواهیم ماند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تمام اقداماتی که نیروی زمینی ارتش انجام می دهد مورد رضایت خداوند و فرمانده کل قوا باشد و نشانه بارز شعار ارتش فداری ملت باشد همانطور که رهبری فرمودند ارتش به خوبی نشان داده است أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ  است امیدواریم که بتوانیم این شعار را و این آیه شریفه را به منصه ظهور برسانیم.

 

۲۹۸ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، ۲۹۸ بیمار جدید کووید ۱۹ طی ۴۸ ساعت اخیر در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان»، افزود: ۳۸ نفر  از این بیماران به‌دلیل وخامت حال در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۲۶۰ نفر از بیماران جدید شناسایی شده استان نیز به‌صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردندو باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش ودر منزل قرنطینه بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: تاکنون  ۶۵ هزار و ۷۸۶ نفر در استان مرکزی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

جمالیان یادآ.ر شد: هشت نفر از شهروندان استان مرکزی در ۴۸ ساعت اخیر بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند و شمار فوتی های کووید ۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۲۰۵ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

وضع «بسیارنگران کننده» کرونا در کرمان/ استاندار به روحانی نامه می‌زند

استاندار کرمان وضعیت کرونا در این استان را بسیار نگران کننده خواند و از انجام مکاتبه مجدد با رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت برای تامین مسائل مالی کمک به تجهیزات و اختصاص واکسن افراد بالای ۵۰ سال خبر داد.

علی زینی وند ظهر شنبه در نشست ستاد استانی کرونا افزود: مطالبه جدی استان از وزارت بهداشت اختصاص واکسن با اولویت جنوب و شرق استان کرمان است زیرا استان در اوج شرایط بیماری قرار دارد.

استاندار کرمان با تاکید بر ضرورت رعایت محدودیت های کرونایی اظهارداشت: بازرسی ها باید به صورت جدی انجام شود؛ میزان بستری و مرگ و میر بشدت بالاست و غیر از برخی اجازه ها که داده می‌شود هیچ محدودیتی را کم نمی‌کنیم.

وی با اشاره به جدیت ممنوعیت های ترددی بین استانی مخصوصا از استان های پرخطر به کرمان اظهارکرد: به طور جدی محدودیت های تردد را ادامه می دهیم، پرترددترین محور مراودات فامیلی ما از ایرانشهر به ریگان است که با افزایش مرگ ومیر مردم برای شرکت در مراسم ختم به شهرستان های دیگر می روند و همین سیر صعودی را تشدید می کند.

زینی وند خطاب به سازمان های بیمه نیز خواست به طور جدی تر پای کار بیایند و پرداخت ها را به موقع داشته باشند و گفت: در بحث دارو نباید اصلا کمبود داشته باشیم، همچنین اگر در این زمینه به مشکلی برخوردیم شرکت ها در راستای مسئولیت اجتماعی تکلیف خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: تردد در ییلاقات را جدی بگیریم و آنها را محدود و کنترل کنیم، اگر خانه خودشان هم هست اجازه ورود به آن محدوده را ندهیم، در صورت مشاهده افزایش تجمع ها و تردد در هفت باغ علوی به ویلاها کنترل ها بیشتر و مرزهای ورودی استان بشدت کنترل شود.

برخی فرمانداران پای کار نیستند

استاندار کرمان در اداماه با بیان اینکه برخی از فرمانداران آنطور که باید در بحث کرونا پای کار نیستند تاکید کرد: کوتاهی در بحث کرونا از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست ما موردهایی را می‌دانیم که اگر مجدد تکرار شود، هم اسم می برم و هم بشدت برخورد خواهیم کرد.

 ۱۶ شهرستان استان کرمان اینک در شرایط بسیارپرخطر قرمز، ۶ شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد قراردارند.

هشدار سیلاب را جدی بگیریم

زینی وند همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیل روز گذشته در نقاطی از استان تصریح کرد: یک هفته از هر رسانه در اختیار هشدار سیل می دهیم و وضعیت سیل کاملا قابل پیش بینی بود؛ از مردم خواهش می‌کنیم به هشدارها توجه کنند.

وی افزود: دستور اکیده داده ایم پل‌ها و موانعی که در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی زده شده اند تخریب شوند.

گفتنی است که به علت جاری شدن سیلاب در برخی نقاط استان شاهد بروز خسارت و مفقود شدن پنج نفر بودیم که تا ظهر امروز پیکر بی جان سه تن از آنان پیدا شده است.

زینی‌وند در ایان جلسه همچنین از همکاری خوب ستاد نماز جمعه در تعطیلی نماز جمعه‌ها در مناطق قرمز و نارنجی نیز قدردانی کرد و در ادامه با ابراز تاسف از شهادت سه نفر از نیروهای انتظامی در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در جنوب استان گفت: حجم عملیات و مبارزات نیروی انتظامی در استان ستودنی است و با هوشیاری نیروی انتظامی از نیروهایشان محافظت شود.

 

تندترین شیب ابتلای کرونا در کشور به کرمان اختصاص دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره با وضعیت پرخطر و نگران کننده موج پنجم کرونا گفت: هفته گذشته روند رو به رشدی در همه گیری این ویروس در استان داشتیم و در گزارش های کشوری تندترین شیب کرونا به کرمان اختصاص داشت.

دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد روز شنبه در نشست ستاد استانی کرونا در کرمان افزود: تعداد بیماران بستری، بدحال و فوتی‌های این پیک(اوج) از سایر پیک ها بالاتر است و اگر روند صعودی کرمان ادامه یابد با کمبود تخت مواجه خواهیم شد

وی افزود: هزار و ۳۲۸ بیمار بستری داریم و سنگین ترین پیک را در حال حاضر رد می‌کنیم، تعداد بیماران بد حالمان بیشتر است و حدود ۲۰۲ نفر در بخش ICU هستند.

این مسئول تصریح کرد: ابتدا در شهرستان های جنوبی و سپس در مرکز کرمان اوضاع سخت و خطرناک است، ما سعی داریم از تمام ظرفیت های داخل بیمارستانی استفاده کنیم و هر گوشه ای که بتوانیم تخت می گذاریم.

وی با اشاره به اختصاص ۲ بیمارستان بزرگ به این بیماری در کرمان تاکید کرد: به طور میانگین در هفته بیمارستان افضلی پور ۳۲۰ مورد و بیمارستان پیامبر اعظم ۱۸۰ مورد بستری داریم؛ زمان زلزله بم همه بیماران بخش های دیگر ترخیص شدند و امروزه ما نیز در همان شرایط قرار داریم چون وابستگی بیماران کرونایی به بیمارستان بیشتر است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، همه تلاشمان این بود که ظرفیت سازی انجام شود و هیچ بیماری در راهرو بستری نشود.

رشیدی نژاد با بیان اینکه باید به پروتکل ها اعتقاد داشته باشیم اذعان کرد: شاید تعطیل کردن و بستن جواب ندهد، متاسفانه پروتکل هایمان ضعیف است این طور پیش برود بزودی در بیمارستان ها تخت کم می آوریم.

این مسئول با اشاره به روند واکسیناسیون در استان نیز خاطرنشان کرد: رشد شهر کرمان در زمینه واکسن قابل توجه بوده همچنین از فرمانداران می خواهیم مردم را تشویق به ثبت نام در سامانه سلامت کنند، زیرا افرادی که واکسن بزنند از مرگ و میر و بدحالی شان کم می شود.

به گفته رشیدی نژاد، ۶ پایگاه واکسیناسیون تاسیس شده و روزی هزار مراجعه کننده می‌توانند واکسن بزنند، همچنین ظرفیت روزی ۱۰ هزار مورد وجود دارد.

براساس گزارش ها این هفته و هفته گذشته یک شهرستان زرد، ۶ شهرستان نارنجی و ۱۶ شهرستان در استان کرمان در وضعیت بسیار پرخطر قرمز قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.