بر اساس گزارش وزارت بهداشت در جمعه 25 تیر 1400، در زمان حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ امروز ۲۵ تیرماه به روال روزهای گذشته مروری داریم بر خبرهای کرونایی که از یکه تازی ویروس دلتا تا افزایش نقاط قرمز و محدودیت ها را شامل می شود و بار دیگر این موضوع را گوشزد می کند که برای رهایی یافتن از بیماری کووید ۱۹ راه طولانی در پیش است.

برای کرونا گویی در روی یک پاشنه می چرخد و خیال ندارد اندکی کوتاه بیاید پس در این میان وظیفه و همت ما را می طلبد تا در برابرش مقاومت کنیم و شاید با راهکارهای ساده ای که این روزها کوچک و بزرگ بلد هستند، از کرونا فاصله بگیریم.

مطالب و سخنان مسوولان و کادر درمان بیانگر آن است که در برخی نقاط به ویژه استان های جنوبی کشور وضعیت سختی به لحاظ ابتلا و فوتی های کرونا حاکم است و همچنان سیل کمک های بهداشتی و درمانی به این سمت سرازیر است تا مردم بتوانند نفسی تازه کنند و اندکی از آلام و دردهایشان کاسته شود.

در میان انبوه خبرهای کرونایی همچنان برخی مطالب تکراری از تخلف واحدهای صنفی در رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی به چشم می خورد و با این شرایط علت پیشتازی ویروس را نباید به گردن دیگری بیاندازیم بلکه هر کس به سهم خود در ایجاد چنین وضعیتی سهیم است.

به همه این مشکلات اضافه کنید سیلی که از روز گذشته در برخی استان ها جاری شده و هر چند در وضعیت گرما و خشکسالی بارش رحمت الهی جای شکر دارد اما مسائل ناشی از سیلاب هم مردم را کلافه کرده است.

درباره وضعیت مردم زابل هم امروز خبری منتشر شد به نقل از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل مبنی بر اینکه پس از تکمیل ظرفیت بیمارستان تنفسی سینا و ظرفیت در حال تکمیل بیمارستان سوختگی، بیمارستان ۴۶ تختخواب سل زابل پس از سفر و دستور وزیر بهداشت برای پذیرش بیماران کرونایی در حال تجهیز شدن است.

محمد ایمان آبیلی نژاد افزود: ساخت بیمارستان سل توسط مجمع خیرین سلامت بدلیل اینکه منطقه سیستان بیشترین آمار ابتلا به سل در کشور را دارد آغاز شده و هم‌اینک با افزایش تعداد مبتلایان این بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه کمبودی در بخش دارو، اکسیژن و تخت بیمارستانی در منطقه سیستان وجود ندارد، تصریح کرد: هم‌اینک ۶ دستگاه اکسیژن ساز در مدار تولید اکسیژن قرار دارد و ۲ دستگاه اکسیژن ساز دیگر بزودی راه‌اندازی می‌شود.

دکتر حمید سوری نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در سیستان و بلوچستان و رییس کمیته کشوری واکنش سریع کووید-۱۹ در حاشیه بازدید از بیمارستان امام خمینی (ره) و مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا خاشگفت: خوشبختانه هم‌اینک هیچ کمبودی از لحاظ تخت، تجهیزات تشخیص و اکسیژن در خاش نداریم.

وی اظهارداشت:بخش ویژه کرونای بیمارستان خاش مجهز به ۲۱ تخت بستری با امکانات کامل درمانی و احیاست و هم‌اینک چهار متخصص داخلی، یک متخصص عفونی و سه متخصص طب اورژانس در اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان خاش مشغول فعالیت هستند.

۲۵ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

اما در کنار خبرهای تلخ کرونایی بشنوید از وضعیت تزریق واکسن که بنا به گفته مسوولان طبق برنامه ریزی انجام شده به پیش می رود و هر روز بر تعداد واکسیناسیون اضافه می شود از جمله در چهارمحال و بختیاری که تاکنون ۸۰ هزار دوز واکسن برای گروه سنی ۶۵ تا ۷۰ سال تزریق شده است و واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال نیز از روز شنبه ۲۶ تیر آغاز می‌شود.

در ارومیه هم وضعیت به همین منوال است به گونه ای که تاکنون ۲۱۸ هزار و ۴۵۲ نفر در استان واکسن کرونا دریافت کرده اند و هر روز این آمار در حال افزایش است و بر اساس این آمار تاکنون نزدیک به ۶.۳ درصد جمعیت آذربایجان غربی واکسن کرونا را تزریق کرده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

واکسیناسیون کرونا برای افراد سالمند در رفسنجان نیز در حال انجام است و تاکنون بیش از ۳۱ هزار دوز واکسن کرونا در شهرستان‌های رفسنجان و انار تزریق شده و این روند تا واکسیناسیون کامل افراد بالای ۶۵ سال تداوم دارد.

در ادامه خبری هم بگیریم از وضعیت واکسیناسیون زندانی ها که بنا بر اعلام مدیر کل زندان‌های استان تهران حفظ سلامتی مددجویان، سربازان وظیفه و کارکنان اولویت اساسی سازمان زندان‌ها است، از این رو در اقدامی جهادی طی روزهای پنجشنبه و جمعه همه این سه گروه علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.  

سیدحشمت الله حیات الغیب افزود: با پیگیری اداره بهداشت و درمان اداره کل و مساعدت معاونت بهداشت غرب مرکز استان البرز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز و مرکز بهداشت غرب کرج تمام مددجویان، سربازان وظیفه و کارکنان ندامتگاه قزلحصار و زندان رجایی شهر بدون محدویت سنی دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.  

امروز سهمیه واکسن جزیره بوموسی برای واکسیناسیون افراد بالای ۱۸سال ارسال شد و بزودی تزریق واکسن آغاز می‌شود و واکسیناسیون در جزیره های قشم و کیش نیز پس از آن صورت می گیرد.

وضعیت کرونایی استان‌ها 

با گذشت ۲۵ روز از فصل تابستان، امروز خبری از کاهش مبتلایان به ویروس کرونا نبود و همچنان نقاط مختلف کشور درگیر این ویروس هستند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود:

چهارمحال و بختیاری /  ۶۹۱ بیمار مشکوک، ۲۲۹ بیمار مثبت و فوت یک نفر در ۲۴ ساعت گذشته

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی شیوع کرونا، شهرستان بروجن در وضعیت قرمز(خیلی پرخطر)، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، لردگان، کیار و اردل در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد( خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

هرمزگان / ۲۳۱ بیمار بستری و  ۷ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته و ۸۴۷ نفر تحت مراقبت ویژه

البرز / اکنون حدود ۸۵۰ بیمار بستری و از مجموع هفت شهرستان البرز سه شهرستان کرج ، فردیس و نظرآباد در وضعیت قرمز کرونایی ، ساوجبلاغ، چهارباغ و اشتهارد نارنجی و شهرستان طالقان زرد کرونایی است.  

یزد / هم‌اکنون ۸۵۵ نفر بستری، از این تعداد به ۱۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه آی .سی.یو( I.C.U) خدمات درمانی ارائه می شود.

ابراهیم سلمانی افزود:  همچنین در شبانه‌روز گذشته از یک هزار و ۶۱۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۷۶۶ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند. 

وی ادامه داد: از این تعداد ۷۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۶۸۷ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و در شبانه روز گذشته نیز ۱۲ بیمار هم  به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

 هم اکنون وضعیت بهداشتی ۹ شهرستان از ۱۰ شهرستان استان یزد، به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد و تنها شهرستان اشکذر به رنگ نارنجی است .

خاش در سیستان و بلوچستان / شناسایی ۸۹۸ مورد ابتلای جدید کرونا و ۲۰ مورد فوتی از ابتدای تیرماه

گلستان / ۷۷۷ نفر بستری‌ در مراکز درمانی از این تعداد ۱۰۴ نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه

اکنون گمیشان نارنجی و سایر ۱۳ شهرستان گلستان در وضعیت قرمز(خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

آذربایجان غربی / ۱۴۷ نفر بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو ، ابتلای ۴۲۱ نفر به کرونا و فوت پنج نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۱۴۰ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

اردبیل / بستری ۴۱ نفر و فوت ۲ نفر در شبانه روز گذشته، تعداد کل بستری ها در مراکز درمانی استان ۲۵۷ نفر ، بستری  در بخش های ویژه بیمارستانی ۵۷ نفر  هم‌اکنون شهرستان اردبیل در وضعیت قرمز، شهرستان‌های پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال و بیله‌سوار در وضعیت زرد قرار دارند.

اصفهان / یک هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۱ بیمار بدحال و بستری یک هزار و ۴۴۹ بیمار دارای علائم کرونا

بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری کووید ۱۹ شهرستان های اصفهان، کاشان، اردستان، خمینی شهر، شهرضا، لنجان، نایین و آران و بیدگل در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) قرار دارد.

لرستان / شناسایی ۳۵۵بیمار جدید کووید ۱۹ و فوت ۲ بیمار طی شبانه روز گذشته و بستری ۵۰۲ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های خرم‌آباد، بروجرد، پلدختر، سلسه و دلفان در وضعیت قرمز، رومشکان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌ها در کشور

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۹۹ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۸۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۱۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۸۵ هزار و ۹۴۰ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۱۰۱ هزار و ۶۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار هزار و ۱۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۴ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۹۱۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در زمان حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین تا کنون پنج میلیون و ۶۸۸ هزار و ۴۵۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۱۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۲۶۳ دوز رسید.

 

۲ کرمانشاهی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به فوت ۲ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا گفت: مجموع جانباختگان استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۹۴۳ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز جمعه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۳۷ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۲۸ نفر کمتر است.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۳۹۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۲ نفر در مراکز درمانی استان بستری و ۱۰۵ نفر پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

شهرستان کنگاور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان کنگاور از (۲۴ تیر) از وضعیت زرد کرونایی به قرمز تغییر یافت.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب نیز ار وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ داد.

وی اظهار کرد: شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه هم اکنون در وضعیت نارنجی به سر می برند.

محمدی یادآور شد: براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

طرح محدودیت و ممنوعیت تردد خودروها به این شهرستان برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داشته و مجوزهای تردد برای سفرهای ضروری از طریق فرمانداری صادر می‌شود.

براین اساس ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودروها با پلاک بومی از این شهرها ممنوع است.

تردد از شهرهای گروه زرد به سایر شهرهای گروه زرد بلامانع است، اما محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد همچنان پابرجاست و اجرا می‌شود.  

 

۱۶۱۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۶۱۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این بیماری در استان به ۷۸ هزار و یک نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز جمعه اظهارداشت: با فوت  ۲۳مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۹۵۶نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۷۶ بیمار حاد تنفسی و ۴۶۴مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

 

۱۳۶ بیمار کووید۱۹ به تخت های بستری البرز انتقال یافتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۳۶ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری بیمارستان های استان منتقل شدند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: ۱۱ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته با وجود تلاش های مدافعان سلامت در این استان جان خود را از دست دادند و شمار کل جانباختگان این بیماری به چهارهزارو۴۱۳ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان داشت: اکنون ۸۶۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت  پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۵۰ هزار و ۲۰۱  بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که تاکنون ۴۴ هزار و ۹۱۲ بیمارآنان بهبود یافته و به خانه های خود بازگشته اند.

رعایت فاصله اجتماعی  و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه مهم دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای مهار کرونا است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز سه شهرستان قرمز، سه شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

 

۲۴۲ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۴۴ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۱۶ نفر در کاشان و ۲۸ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۳۰ از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۹۲ساله در اثر کرونا جان باخت.

ثبت ۱۴۰ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۴۰ مورد جدید به ۲۶ هزار و ۲۸۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۳ بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۲۱ تا ۸۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هفت نفر با سن ۱۹ و ۸۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۷ هزار و ۲۳۵ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۳۱۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یکهزار و ۲۷۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی قرمز است و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی (دلتا) در این منطقه شناسایی شده است.

ابوالفضل شجاعی رییس مرکز آموزشی و درمانی شهید بهشتی کاشان امروز با اشاره به افزایش بسیار زیاد بیماران کووید ۱۹ در این بیمارستان نسبت به روزهای قبل گفت: ظرفیت‌ ۶۰۰ تختخوابی بیمارستان از پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا و غیرکرونایی تکمیل شد.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

موج پنجم کرونا در اصفهان با سرعت در حال گسترش است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: موج پنجم همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به سرعت در حال گسترش در این استان است به‌طوریکه احتمال دارد این موج نسبت به دوره‌های قبلی شدیدتر باشد.

آرش نجیمی روز جمعه افزود: تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز و بسیار پر خطر کرونا در استان در عرض یک هفته افزایش یافت و در زمان حاضر هشت شهرستان در این شرایط قرار داشته و احتمال قرمز شدن شهرهای بیشتر در روزهای آینده وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمار بستری و ابتلا به کرونا نیز به سرعت در حال افزایش است، اظهار داشت: میزان شیوع ویروس کرونا در زمان حاضر به ۴۰ درصد رسیده  است و احتمال رسیدن آن تا ۵۰ درصد در روزهای آینده وجود دارد.

نجیمی به افزایش میزان بستری‌های جدید روزانه در بیمارستان ها نیز اشاره و اضافه کرد: تعداد بسترهای جدید روزانه در ۲ هفته قبل کمتر از ۲۰۰ نفر بود اما اکنون به بالای ۳۰۰ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعداد کل بیماران دارای علائم کرونا بستری در بیمارستان‌های استان امروز به نزدیک یک هزار و ۵۰۰ نفر رسید، خاطرنشان کرد: در اوج موج چهارم کرونا در اواخر فروردین امسال تعداد بیماران بستری به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده بود.

وی به بالا رفتن تعداد بیماران بدحال کرونایی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه اشاره کرد و گفت: این شاخص تا چند روز پیش کمتر از ۲۰۰ نفر بود اما امروز به ۲۰۱ نفر رسید که نشانه خوبی نیست زیرا افزایش تعداد بیماران بدحال احتمال بیشتر شدن میزان مرگ و میر را نشان می‌دهد.

نجیمی با بیان اینکه ۷۰ درصد از بیماران دارای علائم کرونا بستری در بیمارستان‌های استان در کلانشهر اصفهان هستند، اظهار داشت: تخت‌های بیمارستان‌های مرجع کرونا در شهر اصفهان پر شده اند و نیاز است ظرفیت‌های بیشتری در این زمینه در سایر بیمارستان‌ها ایجاد شود.

وی افزود: رعایت دستورهای بهداشتی در اصفهان بسیار کاهش یافته است و ما از مردم می‌خواهیم که برای پیشگیری از بدتر شدن شرایط از برگزاری تجمع و دورهمی پرهیز کنند.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شبانه روز گذشته از سه هزار و ۱۹۳ نمونه تست کرونا، یک هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

همچنین در زمان حاضر یکهزار و ۴۴۹ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که ۲۰۱ آنها بدحال بوده و در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری کووید ۱۹ شهرستان های اصفهان، کاشان، اردستان، خمینی شهر، شهرضا، لنجان، نایین و آران و بیدگل در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) قرار دارد.

 

۳ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سه مرد ۶۷، ۸۹ و ۹۰ ساله مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۲۳۵ بیمار کووید ۱۹ در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۰۴ بیمار در کاشان و ۳۱ بیمار در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۳۰ از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۱۵۶ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۵۶ مورد جدید به ۲۶ هزار و ۱۴۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ بیمار جدید حاد تنفسی در مراکز درمانی منطقه کاشان بستری شده‌اند که ۳۴ نفر از سن ۲۶ تا ۷۸ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۶ نفر با سن ۳۲ تا ۸۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۶ هزار و ۷۰۴ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۲۷۴ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۴۶۳ نفر به کلینیک‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یکهزار و ۲۳۱ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی قرمز است و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی در این منطقه شناسایی شده است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

مرگ ۱۱ نفر و بستری شدن ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۱ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۱۱۷ بیمار بدحال دیگر بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون  ۸۳۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ ۱۱ بیمار کووید ۱۹ شمار کل فوت شدگان براثر این بیماری در البرز به چهارهزارو۴۰۰ نفر رسید.

فتحی گفت : ۵۰ هزارو۲۱ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۴۴هزارو ۷۷۹ نفر آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه برای مهار کرونا است .

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، سه شهرستان قرمز ، شهرستان نارنجی و سه شهرستانی زرد کرونایی هستند.

 

۲۳ مبتلای کرونا در مهران بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۵۱ مبتلای جدید کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد مهران با ۲۳ نفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: همچنین از بستری های جدید ۱۲ نفر مربوط به ایلام، هفت نفر دره شهر، پنج نفر آبدانان، سه نفر دهلران و یک نفر بدره است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۵ ابتلای جدید شناسایی شده است و مجموع مبتلایان استان به ۴۱ هزار و ۴۷۶ نفر افزایش یافت.

دکتر کریمیان یادآور شد: هیچ مورد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۱۰ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز و دهلران، آبدانان و بدره در وضعیت نارنجی قرار دارند.

دکتر کریمیان با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان کرونا استان ۳۹ هزار و ۸۲۷ نفر است، گفت: شهرستان های ملکشاهی، سیروان، ایوان، چرداول و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

شیوع کرونا دلتا در گلستان کاهشی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که روند ابتلا و بستری مردم گلستان به ویروس کرونا دلتا نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۷ نفری به ۷۷۷بستری کاهش یافت.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: براساس آخرین آمار ۱۰۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال ۳۲ نفر آنان وخیم لست.

وی گفت : در حال حاضر گمیشان نارنجی و سایر ۱۳ شهرستان گلستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان خودداری از حضور در مناطق پرازدحام و شلوغ ، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را به شهروندان توصیه کرد و از مردم خواست از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته نشوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم  گفت: این دانشگاه در حوزه زیرساخت های بهداشتی و درمانی مانند تخت‌های بیمارستانی، اکسیژن و دارو مشکلی ندارد اما ممکن است در صورت افزایش بیشتر تعداد بیماران نیازمند بستری، اندکی با مشکل مواجه شویم.

علی متکی اضافه کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از تردد و بیرون رفتن‌های بی‌مورد و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهد.

وی یادآور شد: براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته میزان استفاده مردم استان از ماسک به شدت کاهش یافته به طوری که اکنون به ۳۹ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: البته میزان استفاده از ماسک در صنایع و مشاغل گلستان ۸۵ درصد است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در پیک چهارم شاهد ابتلای بیشتر مردم غرب استان به کرونا بودیم اما در پیک پنجم ابتلا در شرق استان بیشتر است.

متکی اضافه کرد: اکیپ‌های مرکز بهداشت بر رعایت محدودیت‌ها از سوی اصناف نظارت دارند اما نظارت بر تمامی صنوف، زمان‌بر بوده و نیاز است که همشهریان نسبت به رعایت این مسائل اهتمام کافی داشته باشند تا هر چه زودتر از این پیک نیز عبور کنیم.

 

افزایش قرمزشدن وضعیت کرونایی شهرهای استان سمنان دور از انتظار نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: روند افزایشی قرمزشدن وضعیت کرونایی شهرهای استان با وجود روند صعودی شیوع و شناسایی کووید١٩ دور از انتظار نیست.

نوید دانایی روز پنجشنبه به رسانه ها گفت: روند افزایشی قرمزشدن وضعیت کرونایی در استان سمنان ادامه داشت و شهرستان سمنان پس از گرمسار تغییر وضعیت داد و از نارنجی به قرمز تغییر کرد. 

وی تاکید کرد: پیش بینی برای روزهای آینده هم وجود دارد که شهرهای دیگر استان سمنان نیز قرمز شوند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه استان‌ها و شهرهای همجوار استان سمنان طی هفته های گذشته به شکل عمده وضعیت شان قرمز شد و روند کرونای آنها افزایشی بود،ادامه داد: پیش بینی شده بود با وجود تردد بین شهرهای استان سمنان و شهرهای قرمز استان های دیگر، وضعیت شهرهای استان سمنان تغییر کند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: ۱۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند. 

وی با ذکر نمونه ای از روند افزایشی کرونا در استان سمنان در این هفته گفت: از دوشنبه تا چهارشنبه ۵۵ بیمار کرونا مثبت در مراکز ویژه در ۶ شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بستری شدند و از سه‌شنبه تا چهارشنبه ٨۶ تشخیص مثبت سرپایی ثبت شد. 

دانایی اضافه کرد: روند مثبت و بستری شدن مبتلایان به کرونا در استان سمنان به شدت فزاینده است و اگر توجه نشود امکان افزایش ابتلا و جان‌باختگان وجود دارد. 

وی با اشاره به کمرنگ شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان سمنان گفت: این روزها کم‌توجهی زیادی نسبت به شیوه نامه ها وجود دارد، دورهمی های زیادی اتفاق می‌افتد و بی‌توجهی غیرقابل قبولی نسبت به زدن ماسک وجود دارد.

وی بیان کرد: برای اینکه بیش از این درگیر روند افزایشی کرونا نشویم، شهروندان باید مسائل بهداشتی را جدی تر بگیرند تا بیش از این شاهد قرمزشدن شهرهای استان نباشیم. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: با ورود واکسن ایرانی و محموله جدید به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان ، روند واکسیناسیون در شهرهای استان شدت گرفت. 

وی ادامه داد: واکسیناسیون این روزها در استان سرعت گرفته و اگر در گروه ۶۵ تا ٧٠ ساله‌ها شهروندی برای واکسیناسیون مراجعه نکرده، در سایت salamat.gov.ir ثبت نام کند تا پیامک دریافت کند و طبق دستور العمل پیامک برای دریافت واکسن مراجعه داشته باشد. 

وی گفت: راهی جز واکسیناسیون گسترده برای کنترل کرونا نداریم و در کنار آن، شیوه‌نامه‌های بهداشتی که بارها بارها توضیح داده شده نیز باید همچنان از سوی تمام گروه های سنی و اقشار مردمی رعایت شود.

اکنون سمنان و گرمسار در وضعیت قرمز کرونایی، شاهرود،دامغان و مهدیشهر در وضعیت نارنجی و سرخه، میامی و آرادان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

موج پنجم کرونا در ایران با خیزی بلندتر

هیولای نامرئی کرونا ناگهانی آمد و تا به امروز پنج هرم از نفس آتشین خود بر مردم ما دمید، دیو بر این ملک سایه انداخته می‌انگارد قلمرو اجداد تاجدارش است؛ سایه‌ای که این بار با هجوم شدید ویروس دلتایش سنگین تر از همیشه شده است.

کرونا، چیزهای تازه‌ای به زندگی ما تحمیل کرده است؛ برخی چنان به او عادت کرده‌اند که هیچکدام از  دستورالعمل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن،‌ رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها را کنار نمی‌گذارند، رنگ زندگی آنها تغییر کرده و کرونا جزیی از زندگیشان شده است.

در مقابل برخی دیگر که ممکن است تاکنون به صورت خفیف یا بدون علامت به کرونا مبتلا شده باشند، هیچ اعتقادی به وجود یا خطرناک بودن کرونا ندارند و همین باعث شده که تقریبا پروتکل‌های بهداشتی را اجرا نکنند و زندگی عادی پساکرونا را می‌گذرانند.

غیراخلاقی‌ترین بخش این تمرد؛ حذف فاصله‌گذاری اجتماعی و دایر کردن دورهمی‌ها است که سبب شده مردم ایران پنج بار خیزهای بلند کرونا را تجربه کنند.

کرونای چینی، انگلیسی، آفریقایی و اکنون دلتای هندی سختی روزگار را به مردم دو چندان کرده‌ است؛ هرکدام خطرناک‌تر از دیگری است و تاکنون نوع دلتای هندی که کارشناسان می‌گویند ۴۰ درصد از نوع انگلیسی هم مسری‌تر است.

گونه دلتای ویروس کرونا که نخستین بار در هند شناسایی شد، تاکنون در ۸۰ کشور جهان یافت شده است. گونه دلتا به گفته ویروس شناسان حدود ۴۰ جهش کرده است، سازمان جهانی بهداشت که گونه‌های جهش‌یافته مهم ویروس کرونا را بر اساس حروف الفبای یونانی نامگذاری می‌کند، گونه یافت‌شده در هند را دلتا نامید.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: شهرهای درگیر با کرونای هندی به ویژه در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی افزایش یافته، متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز افت داشته و به کمتر از ۷۰ درصد یعنی ۶۸ تا ۶۹ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونای هندی یا «دلتا» در جای جای کشور سرایت کرده است، می‌گوید: قدرت سرایت این ویروس بالا است و میزان همه‌گیری، بستری و مبتلایان را بیشتر می‌کند. به گفته وی، اکنون اغلب استان‌ها درگیر این ویروس شده‌اند.

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای استان تهران نیز از مراجعه ۱۴ هزار نفر بیمار سرپایی در تهران در یک روز خبر داد. به گفته وی، شهر تهران در حال حاضر وضعیت قرمز کرونایی دارد و اکثر شهرستان های استان تهران هم در این وضعیت قرار دارند. و سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم در تهران در حال حاضر ۷۶.۸ درصد است.

بر اساس آخرین آمار رنگ‌بندی شهرها، ۱۲۰ شهرستان قرمز، ۱۸۲ شهرستان نارنجی و ۱۴۶ شهرستان زرد در کشور وجود دارد و وضعیت هیچ شهری آبی نیست. تهران نیز به جمع قرمزها پیوسته است.

اکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شیوع سویه‌های جدید ویروس و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی باعث آغاز خیز پنجم کرونا در کشور شده‌ است.

علائم ویروس دلتا، مانند سرماخوردگی است

نادر توکلی معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفته است: علایم اولیه ویروس جهش یافته هندی موسوم دلتا، شبیه سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد و احتقان بینی مهمترین علائم اولیه ابتلا به کرونای هندی به شمار می رود.

به گفته وی، دلتا خود را به پایتخت رسانده است. هرچند امکان بررسی بیماران از لحاظ ابتلا به این ویروس جهش یافته هندی وجود ندارد اما شواهد موجود بر این موضوع دلالت دارد که رفتار فعلی ویروس در بیماران متناسب با دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی است. با وجود اینکه شدت ابتلا و عفونت دلتا نسبت به ویروس انگلیسی بیشتر بوده و این ویروس مسری‌تر است، خوشبختانه مرگ و میر بر اثر این جهش بیشتر نشده است.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران تاکید می‌کند: دقت تست‌های پی سی آر برای تشخیص دلتا، خیلی زیاد نیست و باید بیشتر به علائم بالینی توجه کرد. در حال حاضر مهمترین راهکار مقابله‌ای با کرونا حتی دلتا، به واکسینه شدن مردم برمی‌گردد و این کار باید با شتاب بیشتری انجام شود. 

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

بابک دین‌پرست دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا، می‌گوید: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در بازه زمانی دوم تا نهم تیر ماه نسبت به هفته قبل یک درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲ درصد کاهش نسبت به هفته قبل و با ۴۷ درصد، آذربایجان غربی با چهار درصد کاهش نسبت به هفته قبل به ۵۶ درصد و گیلان با ۵۹ درصد در انتهای جدول میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند.

دین‌پرست همچنین درخصوص استان‌های با بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم اظهار داشته است: استان‌های سمنان با ۸۲ درصد (یک درصد کاهش)، زنجان با ۷۹ درصد (۲ درصد کاهش) و یزد با ۷۷ درصد (۳درصد کاهش) در صدر این جدول قرار دارند.

هفته پیش دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا می گوید: میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در کشور با سه درصد کاهش نسبت به هفته قبل ۷۲ درصد بوده است میانگین استفاده از ماسک با سه درصد کاهش نسبت به هفته قبل ۶۹ درصد اعلام، میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با دو درصد کاهش نسبت به هفته قبل ۶۹  درصد تعیین و میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور با دو درصد کاهش نسبت به هفته قبل ۷۲ درصد بوده است.

 دلتا ۴۰ درصد مسری‌تر از کرونای انگلیسی

عاطفه عابدینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میزان سرایت پذیری ویروس کرونای هندی معروف به «دلتا» را به دلیل جهش زیادی که دارد، ۴۰ درصد بیشتر از گونه انگلیسی اعلام کرد. به گفته وی، میزان سرایت پذیری ویروس کرونای هندی در جریان این جهش نسبت به گونه‌ انگلیسی افزایش یافته است.

وی می گوید: مستندات اخیر نشان می‌دهد این نوع از کرونا ویروس‌ها قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به گونه انگلیسی دارد و نرخ بستری بیماران را نیز افزایش می‌دهد اما گزارشی از تفاوت در میزان مرگ و میر ناشی از گونه دلتا نسبت به واریانت های پیشین در دست نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: گزارش‌ها از موارد مرگ و میر ناشی از گونه دلتا در کشورهای دیگر نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آنها کامل نشده است نیز در معرض خطر قرار دارند.

عابدینی افزود: در برخی کشورها این گونه به عنوان ویروس قالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا با وجود پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است. در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علایم ابتلا محسوب نمی شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم اما در گونه دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد.

وی با یادآوری اینکه برای دستیابی به آمار دقیق میزان گسترش بیماری در ایران، نیاز به توالی یابی ژنتیکی ویروس است، که هنوز آمار دقیقی از شیوع گونه هندی در دست نداریم، خاطرنشان می کند: در کشور هند داده هایی ارایه شد که نشان از افزایش میکروترومبوزها (لخته‌های خونی کوچک) در جریان ابتلا به واریانت دلتا نسبت به کرونای ووهان داشت، اما به علت نبود مستندات کافی از میزان این عارضه در نوع چینی، این مطالعات قابل تاکید نیست.

به گفته فوق تخصص بیماری های ریه، شیوع قارچ سیاه یا ساده که پس از گسترش گونه دلتا در هند گزارش شد، در زمان همه گیری کرونا ویروس ووهان در کشور ما وجود داشت، بنابراین عارضه جدیدی نیست و به نظر نمی رسد با شیوع کرونای هندی، این مشکل نیز شایع شود.

ابتلای بیشتر گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال به دلتا در تهران

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران نیز می گوید: گونه دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی به تدریج الگوی غالب ایران خواهد شد به همین دلیل به مردم توصیه های بهداشتی را به دقت مراعات کنند تا از آسیب های این بیماری در امان بمانند.

وی، سرایت پذیری بسیار بالاتر را از شاخصه‌های گونه دلتا اعلام کرد و اظهار داشت: این گونه نسبت به سوش کلاسیک و واریانت قبلی سرایت پذیری بیشتری دارد، اما خوشبختانه مرگ و میر ناشی از این ویروس جهش یافته، افزایش نیافته است. علایمی که در گذشته در مراجعان سرپایی داشتیم، شامل سرگیجه، سردرد و علائم توامان گوارشی بود که در مراجعان سرپایی فعلی آبریزش بینی و موارد از این قبیل بیشتر مشاهده می شود. علایم چشمی همچنان جزو علایم نسبتا شایع در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی است، ضعف، بیحالی و سرگیجه جزو بالاترین علامت های مراجعان بخش های سرپایی را تشکیل می‌دهد.

به گفته زالی، ابتلای بیشتر گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال در روزهای اخیر در تهران، بالا رفتن مرگ و میر در گروه پایین‌تر، کوتاه‌تر شدن شروع علایم بالینی تا بستری شدن در بیمارستان ها و زمان کوتاه بستری شدن از بخش عادی به مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها، نشان دهنده این است که با واریانت جهش یافته در تهران که همان گونه دلتا است، مواجه هستیم.

وی می افزاید: تقریبا هر فردی که دچار ویروس دلتا یا واریانت های جهش یافته باشد، حداقل در مواجهه اولیه می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند، پس قدرت سرایت پذیری ویروس بالاتر است. همچنین بالا رفتن درصد تست های مثبت اعم تست های سریع و پی سی آر در تهران نشان دهنده چرخش بالاتر ویروس کرونا است.

به گفته فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران، در گروه سنی ۷۰ تا ۸۰ سال با کاهش بستری در طول سه هفته اخیر روبرو بودیم. یک بخش از این موضوع به دلیل تزریق واکسن است و بخش دیگری هم حضور نیافتن برخی افراد پرخطرتر در محیط های اجتماعی است.

واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌ها موثر خواهد بود

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از افزایش سرعت واکسیناسیون علیه کرونا خبر داده و گفته است که در هفته‌های پیش رو و آینده میزان قابل توجهی واکسن در اختیار خواهیم داشت. 

به گفته وی، اکنون روزانه توانایی تزریق ۲۰۰ تا ۳۰۰ دز واکسن را داریم که به ۵۰۰ هزار دز می‌رسد و تا پایان سال همه گروه‌های مورد هدف در برابر کرونا واکسینه می شوند.

رئیسی می گوید: همه این تلاش ها با رعایت دقیق پروتکل ها منجر به شکست کرونا خواهد شد. اما هنگامی که از خیابان‌های شهر عبور می‌کنیم کاملا مشهود است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت کاهش یافته است. اگر مردم به طور جدی ویروس کرونا را با این همه مرگ و ابتلا باور داشته باشند و سرعت واکسیناسیون هم افزایش یابد، به طور یقین دیگر شاهد خیز و جهش‌های بعدی کرونا در کشور نخواهیم بود.

کرونا از روزی که وارد ایران شد، کارشناسان، متخصصان و پزشکان فقط چند مساله مهم و حیاتی را برای کنترل و پیشگیری از این ویروس به همه گوشزد کرده‌اند، شست و شوی مرتب دست ها به مدت ۲۰ ثانیه، استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی، میهمانی‌ها و جلسات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم حضور در محیط‌های شلوغ و بسته و استفاده از تهویه هوا؛ که اگر این موارد به خوبی رعایت شود، هیچ ویروسی حتی کرونا هم نمی‌تواند بر ما غلبه کند.

اما با گذشت حدود یک سال و پنج ماه کدام یک از این مسایل که برای همه ما خیلی تکراری است، به خوبی رعایت شده است و اگر رعایت شده چرا باید مجموع جان باختگان این بیماری ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۵ نفر باشد و سه هزار و ۳۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت باشند؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.