طبق گزارش وزارت بهداشت در روز چهارشنبه 23 تیر 1400، ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ در گرمای طاقت‌فرسای بیست و سومین روز تیرماه، ویروس کرونا و به طور خاص سویه جهش یافته آن که نفس بسیاری از هم میهنان را به شماره انداخته، در اغلب مناطق کشور در حال پیشروی است.

مسوولان حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با چرخش تهاجمی کووید ۱۹ در استان‌ها در حال تکاپو هستند، اما شهرها یکی پس از دیگری در وضعیت کرونایی حادتری قرار می گیرند و نفس‌های خسته مدافعان سلامت و بیتابی بیماران، لحظات سخت و جانکاهی را برای افرادی که از نزدیک با این واقعیت روبرو هستند، ایجاد کرده است.

با این حال و با وجود هشدارها و خطرات جدی ابتلا به کرونا، هنوز هم بسیاری از افراد بدون زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در سطح شهرها و مراکز پرازدحام تردد می‌کنند و به این ویروس کشنده مجال جولان می‌دهند.

رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، سرعت‌بخشی بیشتر به جریان واکسیناسیون در کشور و برخورد با دستگاه های اجرایی کم توجه به خطر کرونا، مطالبه کارشناسان بهداشت و درمان برای مقابله با کروناست. 

مسوول اجرایی و پیگیری امور آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند در خصوص اهمیت رعایت پروتکل ها می گوید: در موارد متعدد، افرادی که قبلا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده یا واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند دوباره به واریانت دلتا مبتلا شده‌اند.

دکتر شکوه غفاری تاکید دارد: بنابراین حتی اگر قبلا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌ایم یا واکسینه هستیم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؛ حتما هنگام خروج از منزل از ماسک استاندارد استفاده کنیم، از مهمانی رفتن و دورهمی‌ها پرهیز شود و رفت و آمدهای غیرضروری را به خارج از منزل کاهش دهیم تا از گسترش این ویروس جلوگیری شود.

رییس کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای آذربایجان غربی هم معتقد است: ایمنی کامل مقابل کرونا، ۲ هفته پس از تزریق دوم اتفاق می افتد، بنا بر این، رعایت پروتکل های بهداشتی هنوز موثرترین راهکار در جلوگیری از کرونا، است.

علی احمد آقاپور تصریح  دارد که با توجه به ورود کشور به پیک پنجم شیوع، دریافت کنندگان واکسن هم باید از ماسک استفاده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

اما بهرام سرمست استاندار قم با توجه به ورود این استان به منطقه قرمز کرونایی، ضمن انتقاد از بی توجهی برخی از دستگاه های اجرایی نسبت به پروتکل های بهداشتی، می گوید: همه دستگاه ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این رابطه با ادارات کم توجه برخورد خواهد شد.

افزایش موارد ابتلا و سیر صعودی آمار فوتی ها در قم که کاهش شدید رعایت پروتکل های بهداشتی علت آن محسوب می شود، نگران کننده شده، به طوری که دو هفتهبحرانی برای آن پیش بینی شده است. 

 

۲۳ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 

 نگرانی ها  به وضعیت قم محدود نیست و در خراسان رضوی هم سرخس، سبزوار، گناباد، درگز و کاشمر، پنج شهرستانی هستند که پس از مشهد، بینالود و قوچان به رنگ قرمز درآمدند. 

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید که تعداد بیماران کووید ۱۹ در این استان به سمت قله پنجمین موج طغیان کرونا در خراسان رضوی پیش می‌رود.

به بیان دکتر مهدی قلیان، ۹۸۰ بیمار کووید ۱۹ هم‌اینک در بیمارستانهای خراسان‌ رضوی بستری هستند و این تعداد همچنان در حال افزایش است به طوری که شمار مبتلایان بستری روزانه  تاکنون به روزی ۲۹۲ نفر رسیده است.

جمعیت مبتلایان خراسانی به ویروس کرونا در بخش سرپایی نیز روند افزایشی دارد و وضعیت کنونی شیوع کرونا در استان، جدی گرفتن رعایت پروتکلهای بهداشتی را از سوی عموم مردم به ویژه در موج پنجم طغیان این ویروس بسیار مهم و موکد کرده است.

با وجود تکرار هشدارها نسبت به خطر سویه دلتای ویروس کرونا، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در خراسان رضوی به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است.

در سیستان و بلوچستان هم که روزهای سختی را پشت سر می گذارد، شرایط بحرانی ویروس کرونا هنوز فروکش نکرده، وضعیتی که به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان، ناشی از مراجعه دیرهنگام مردم به مراکز درمانی و غربالگری است اما هم اکنون مراجعات به این مراکز افزایش یافته است. 

علیرضا شهرکی با اشاره به سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سیستان و بلوچستان می گوید نگرانی در موضوع تامین دارو یا نیازمندی‌هایی مثل کیت‌های تشخیصی در استان با دستور و ابلاغ وزیر بهداشت این دغدغه رفع  شد.

با افزوده شدن یک‌هزار و ۴۹۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۷۴ هزار و ۷۶۹نفر  و  با فوت ۱۴ مورد جدید  شمار فوتی‌ها در این استان به یک‌هزار و ۹۰۸ نفر رسید

خبر دیگر این که ورود قطعی کرونای هندی( دلتا) به کهگیلویه و بویراحمد و ابتلای بخشی از بیماران کرونایی به این گونه جهش یافته ویروس کرونا تایید شده است.

همچنین در استان مرکزی، شهرستان ساوه از امروز در شرایط مناطق با وضعیت پرخطر و قرمز قرار گرفت و وضعیت شهرستان زرندیه هم به شرایط نارنجی تغییر یافت.

در نتیجه گردش های استانی ویروس کرونا، روند بستری مبتلایان به کرونا در لرستان نسبت به هفته گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته دکتر "علی فرهادی" قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، هفته گذشته میانگین بستری روزانه در استان ۶۷ نفر بود که این عدد برای هفته جاری به ۱۱۰ نفر رسیده است.

وی می افزاید: تاکنون ۲۰۸ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مصرفی و درمانی کرونا شامل ماسک، دستکش، لباس حفاظتی، دارو، الکل، کیت آزمایشگاهی و سایر اقلام در استان تامین شده که ۱۴۰ میلیارد تومان آن در زمینه تهیه داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا هزینه شده است.

خبر دیگر از لرستان این که عادی انگاری کرونا، مرکز استان را از نارنجی به رنگ قرمز درآورد. 

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های خرم‌آباد، پلدختر، بروجرد، سلسه و دلفان در وضعیت قرمز، رومشکان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

اما در استان البرز، تعداد زیادی کودک و نوجوان به سویه دلتای کرونا مبتلا شده اند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با هشدار درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی می گوید که ویروس دلتا با ۲.۵ برابر سرعت انتقال نسبت ویروس قبلی، حتی نوجوانان و جوانان این استان را نیز درگیر و مبتلا کرده است.

دکتر علیرضا سلیمانی اضافه می کند: هرچند تاکنون بخشی از مردم استان علیه کرونا واکسینه شده اند اما میزان ابتلا به کووید۱۹ همانند پیک های قبلی است زیرا دلتا سنین  پایین را نیز درگیر می کند.

به بیان سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز، ویروس دلتا بیشتر خانواده ها را درگیر می کند و اگر یک فرد در خانواده دچار علائم سرماخوردگی شد باید به سرعت خود را از سایر اعضای خانواده  جدا کند.

همچنین از لارستان در جنوب استان فارس خبر رسیده است که با شناسایی ۴۷ مورد انواع کرونای جهش یافته در پیک پنجم در این منطقه، پیش بینی می شود روند اوج گیری ویروس در روزها و هفته‌های آینده در این منطقه شتاب بیشتری گیرد.

از میان موارد ابتلا به سویه های جهش یافته، ۲۹ مورد کرونای انگلیسی، ۱۰ مورد کرونای آفریقایی و هشت مورد نیز کرونای هندی است.

اما در اردبیل، روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید.۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در این استان که از چند روز قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته ۴۶ مبتلای جدید در این استان شناسایی شد و دو نفر جان باختند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم از اختصاص ۹۰ درصد امکانات درمانی منطقه جنوب استان کرمان به کرونا خبر داده است و می گوید: ۱۲۰ تخت جدید برای بیماران کرونایی ایجاد شده است اما دیگر قابلیت ایجاد تخت نداریم.

دکتر اصغر مکارم اضافه می کند: ظرفیت مراکز درمانی در این منطقه و در تمامی دنیا محدود است لذا در صورت مراجعه حجم زیاد افراد امکان پاسخگویی کاهش می یابد.

وی می گوید: فضاهای درمانی دیگر قابلیت ایجاد تخت ندارد از این رو مردم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از انتشار بیشتر این ویروس جلوگیری کنند.

مکارم تعداد افراد بستری در مراکز درمانی جنوب کرمان (هفت شهرستان) را ۳۲۸ نفر اعلام می کند و می افزاید: این میزان بیشترین تعداد بستری طی سال های گذشته بوده لذا مردم بیشتر مراقبت کنند.

واکسیناسیون علیه کرونا در استان‌ها 

واکسیناسیون برای مقابله با کرونا برای گروه های مختلف هدف  از جمله کادر بهداشت و درمان ،سالمندان و جانبازان از چند ماه قبل ادامه دارد  اما این اقدام به معنی رفع خطر ابتلا به ویروس و در امان ماندن از بیماری نیست.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان گناوه  در شمال استان بوشهر با اعلام این که هم اکنون ۲ پایگاه در این شهرستان آماده تزریق واکسن کرونا هستند،  از افراد ۶۰ سال به بالا که تاکنون نسبت به دریافت این واکسن اقدام نکرده‌اند خواست به پایگاه‌های تعیین شده مراجعه کنند.

عصمت حیدری افزود: این افراد می‌توانند در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری طبق برنامه زمان بندی شده به پایگاه‌های تزریق واکسیناسیون در ۲ نقطه شهر و در ساعت‌های ۸ تا ۱۳ و عصر از ۱۷:۳۰ تا ۲۱ مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.

در زنجان هم استاندار  با بیان اینکه میزان واکسیناسیون در مناطق آسیب پذیر و کم برخوردار به ویژه در شهر زنجان کمتر اعلام شده است، اظهار داشت: متاسفانه بیشترین عدم استقبال در این مناطق گزارش شده و بر این مبنا انتظار بر این است که واکسیناسیون در این مناطق شتاب گیرد.

فتح‌الله حقیقی  افزود: این استان با توجه به شرایط کنونی به لحاظ میزان واکسیناسیون و شمار مراکز تجمیعی جزو برترین ها بوده است اما برای تحقق اهداف یاد شده باید میزان واکسیناسیون در مناطق هدف در حد بالایی انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون کرونا در مناطق کم برخوردار باید به بالای ۷۰ درصد برسد اضافه کرد: این استان مشکلی به لحاظ واکسن ندارد و معضل اصلی تزریق آن به گروه‌های هدف به ویژه در مناطق یاد شده است و در این میان ورود خالصانه مسوولان به موفقیت منتهی می‌شود.

اما در خراسان جنوبی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان گفت: هزار و ۷۰۰ دز واکسن ایرانی کوو برکت توسط این ستاد به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحویل شد و این تعداد در روزهای آینده به‌تدریج افزایش می‌یابد.

سید مجتبی موسوی  اظهار داشت: این واکسن‌ها به زودی در استان براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جامعه هدف و گروه‌های سنی تعیین شده تزریق می‌شود.

وی افزود: با توجه به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت، در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دوز تحویلی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواهیم بود.

همچنین در کهگیلویه و بویراحمد، رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: از زمان آغاز سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۰ هزار ۳۴۰ دوز واکسن کرونا در دو نوبت در این شهرستان تزریق شد.

محمد طاهر طیب زادگان این واکسن‌ها را شامل اسپوتنیک روسی، آسترازنکای کره جنوبی، سینوفارم چینی، بهارات هندی و کوو ایران برکت اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم از آغاز واکسیناسون گروه های سنی بالای ۶۵ سال در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان خبر داد و گفت: یک هزار و ۱۵۰دوز واکسن کووایران برکت و یک محموله واکسن سینوفارم چینی به این منطقه اختصاص یافت.

 وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۸ مورد جدید کرونا در آبادان، خرمشهر و شادگان در جنوب غرب خوزستان شناسایی شدند.

کرونا در ایران/ ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید و ۱۸۴ قربانی 

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد:۱۸۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا  از دست دادند.

از دیروز تا امروز ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.

 مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسید.

 تا کنون سه میلیون ۶۹ هزار و ۹۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دُز رسید.

 

۱۶۹ شهر کرونایی قرمز شدند

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: وضعیت کرونا در ۱۶۹ شهر کشور قرمز شد.

وزارت بهداشت افزود: ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز خیز پنجم کرونا با سویه هندی در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است.  

 رنگ‌بندی جدید کشور که از پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک منتشر شد.

 شهرستان‌های میانه(استان آذربایجان شرقی)، شهرضا، لنجان، نائین (استان اصفهان)، فردیس، نظرآباد (استان البرز)، قدس، ملارد، پیشوا (استان تهران)، بیرجند، طبس (استان خراسان جنوبی)، درگز، سبزوار، سرخس، کاشمر، گناباد (استان خراسان رضوی)، شوش (استان خوزستان)، سمنان (استان سمنان)، ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان)، خنج (استان فارس)، البرز، بوئین زهرا، تاکستان، از ۲۴ تیر ماه در وضعیت قرمز قرار می گیرند.

قزوین (استان قزوین)، قم (استان قم)، بروجرد (استان لرستان)، بابلسر، تنکابن (استان مازندران)، ساوه (استان مرکزی)، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ (استان همدان)، زرند (استان کرمان)، کنگاور (استان کرمانشاه)، کهگیلویه (استان کهگیلویه و بویر احمد)، بندرگز، ترکمن، رامیان، مراوه تپه، کلاله (استان گلستان)، ابرکوه (استان یزد) از دیگر شهرهای قرمز است.

 

۴۰۰ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به قرارگرفتن قم در وضعیت قرمز کرونایی گفت: روند افزایش بیماران مبتلا به کرونا ادامه دارد و هم اکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده است.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی با تشریح آخرین وضعیت شیوع کووید۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۳ تیرماه جاری، ۱۰۹ بیمار مبتلا به کرونا پذیرش  و ۸۶ بیمار جدید بستری شدند که بر این اساس کل بیماران کرونایی بستری در قم به ۴۰۱ نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۶۷ بیمار کرونا مثبت با بهبود شرایط از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

قدیر با بیان اینکه متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، گفت: هم اکنون حال ۷۳ بیمار بستری در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی قم وخیم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: در۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۸۷ مورد تست کرونا در استان انجام شده است که از این تعداد جواب ۳۹۴ تست کرونا مثبت بوده است.

قدیر همچنین با اشاره به آخرین روند واکسیناسیون کرونا در این استان، گفت: تا کنون ۷۲ هزار و ۶۳۱ دوز واکسن به گروه های هدف اعلامی وزارت بهداشت در قم تزریق شده است که این روند طی روزهای اخیر سرعت گرفته است.

تعطیلی مراکز و پایگاه های سلامت در روزهای پنجشنبه

مرکز بهداشت قم نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: مراکز و پایگاه های سلامت به جز مراکز واکسیناسیون کرونا و مراکز درمان سرپایی کرونا تا پایان مردادماه امسال پنجشنبه ها تعطیل می باشند.

قم بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ بیست و سوم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

افزایش ۲ برابری بیماران کرونایی بستری در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از اوایل تیر ماه تاکنون به ویژه در ۲ هفته اخیر با افزایش شیوع و تست‌گیری در استان، میزان بستری بیماران نیز ۲ برابر افزایش یافته است.

کامبیز مهدی‌زاده روز چهارشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: تعداد موارد بستری‌ تابع مراجعه موارد سرپایی همچنین بیماریابی بین اقوام و نزدیکان مبتلایان به کرونا است.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بستری از حدود ۳۰ بیمار در خرداد به ۶۰ بیمار رسیده‌‍ است اظهار داشت: در سه هفته گذشته میزان تست‌های کرونا در استان را افزایش داده‌ایم و به ازای هر فرد کرونا مثبت ۱۰ نفر از اقوام و خانواده وی نیز تست گرفته می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه غربالگری بیماران تنفسی در یک ماه گذشته با شیب ملایم رو به افزایش بوده است گفت: تعداد موارد سرپایی از ۳۳۰ نفر به ۶۳۰ نفر تا روز یکشنبه این هفته رسیده است.

وی وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان نهبندان را با توجه به همجواری با استان سیستان و بلوچستان نگران‌کننده دانست و افزود: تعداد بیماران بستری از انگشت‌شمار در خرداد امسال اکنون به بیش از ۴۰ نفر رسیده است.

مهدی‌زاده گفت: میزان شیوع کرونا در نهبندان تیر ماه جاری افزایشی بوده و اکثر موارد مثبت کرونا در مرکز شهر شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه گروه سنی درگیر کرونا در استان عمدتا میانسالان هستند گفت: برای بررسی اطرافیان بیماران کرونایی، کیت تشخیص کرونا تهیه شده که در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌گیرد و میزان شیوع کرونا بین نزدیکان بیمار بالا است.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی افزود: با توجه به شرایط کنونی استان اما هنوز جلسات و تجمعاتی توسط دستگاه‌های اجرایی هرچند در فضای باز برگزار می‌شود که باید این موضوع جدی گرفته شود.

وی گفت: همچنین کنترل تعداد کارکنان در ادارات که قرار بود ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد در خیلی از شهرستان‌ها جدی گرفته نشده است و نیاز به پیگیری دارد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ هزار و ۹۰۰ خودروی سواری در ترددهای شبانه استان اعمال قانون شد که این موضوع گاهی درگیری مردم با همکاران ما را موجب می‌شود.

سردار ناصر فرشید افزود: در زمینه ممنوعیت تردد نیز هزار و ۱۰۰ خودرو جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و ۲۳۰ خودرو جریمه یک میلیون تومانی شده‌اند.

وی بیان کرد: در ارتباط با منع تردد در مبادی ورودی و خروجی استان اطلاع‌رسانی لازم نشده که در زمینه اطلاع‌رسانی و ممانعت از ورود باید تدابیر جدی اندیشیده شود.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به گشت‌های مشترک اظهار داشت: در سال جاری تاکنون ۳۳۵ مورد گشت مشترک انجام شده که منجر به تذکر ۲ هزار و ۹۰ نفر شده است.

وی گفت: در روزهای گذشته با توجه به ارتباط همکاران با شهروندان، شاهد افزایش ابتلای همکاران به کرونا هستیم و تاکنون بیش از ۶۵۰ همکار ما مبتلا شدند که ۲۲ نفر اکنون در قرنطینه خانگی یا بستری هستند.

 

۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونای دلتا در چهارمحال وبختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی سه بیمار مبتلا به ویروس کرونا با سویه دلتا در استان خبر داد و گفت: به سبب قدرت بالای سرایت این ویروس، شیوع آن در سراسر استان دور از انتظار نیست.

مجید شیرانی روز چهارشنبه افزود: ۲ نفر از این بیماران از خارج از چهارمحال و بختیاری وارد استان شده‌اند، که با انجام آزمایش‌های تخصصی ابتلای آنها به ویروس دلتا به اثبات رسید.

وی بر ضرورت بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی در استان تاکید کرد و گفت: قدرت سرایت ویروس کرونا از نوع دلتا نسبت به ویروس انگلیسی بیشتر است و در مقایسه با ویروس معمولی کرونا سرایت‌پذیرتر است.

شیرانی افزود: ویروس کرونا با سویه دلتا جوانان و نوجوانان و کودکان را نیز گرفتار می‌کند و علائمی نظیر تب، گلودرد و آبریزش بینی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رعایت فاصله اجتماعی در استان به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از اوج‌گیری موج پنجم و شیوع بالای کرونای دلتا باید از برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و دورهمی‌های فامیلی خودداری کرد.

شیرانی در ادامه از شناسایی ۵۸۵ بیمار مشکوک به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد آزمایش ۱۷۷ نفر مثبت شده است که ۲۵ نفر بستری شدند و ۱۵۲ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی همچنین از فوت چهار بیمار دیگر در استان بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد وگفت: مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۱۶۹ نفر رسید.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی، شهرستان بروجن در وضعیت قرمز(خیلی پرخطر)، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، لردگان، کیار و اردل در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد( خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۵۰ هزار و ۱۰۲ بیمار مبتلا به کرونا در این استان شناسایی شده است.

 

سه شهرستان استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان همدان گفت که با توجه به قرمز شدن وضعیت سه شهرستان "ملایر، نهاوند و کبودرآهنگ" به لحاظ همه گیری ویروس کرونا، اعمال محدودیت های ویژه و متناسب با شرایط از فردا(پنجشنبه) در این شهرستان ها آغاز می شود.

"مهرداد نادری فر" روز چهارشنبه افزود: براساس آخرین بررسی ها و اعلام وزارت بهداشت، سه شهرستان نهاوند، ملایر و کبودرآهنگ استان همدان با تغییر شرایط از وضعیت نارنجی، در وضعیت قرمز همه گیری کرونا قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: برهمین اساس و با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا، ممنوعیت ورود و خروج خودرو در این سه شهرستان اجرا خواهد شد.

وی افزود: همچنین محدودیت فعالیت برای کسب و کارهای گروه ۲ نیز در این سه شهرستان دوباره اعمال شده و فعالیت تالارها و رستوران ها و همچنین برگزاری هر گونه مراسم و تجمع نیز تا اطلاع بعدی ممنوع است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان اظهار داشت: نحوه اعمال محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های نارنجی و قرمز به دنبال ابلاغ طرح جامع مدیریت هوشمند در همدان پیش‌بینی شده است.

نادری فر افزود: این محدودیت ها طبق رنگ بندی در پنج بخش ادارات، تجاری، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ترددها تقسیم شده که وضعیت سه گانه و  نوع محدودیت‌های مرتبط، متناسب با روند شیوع ویروس در هر شهر تعیین و اعمال ‌می شود.

وی گفت: حضور حداکثر یک سوم کارکنان دستگاه های اداری در محل کار(دو سوم به صورت دورکاری) برای شهرهای با وضعیت قرمز الزامی است و برای دستگاههای ارایه کننده خدمات ضروری این محدودیت شامل ۵۰ درصد است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان همدان درباره مناطق با وضعیت نارنجی هم گفت: حضور تا دو سوم کارکنان دستگاه های ارایه دهنده خدمات در محل کار با تشخیص بالاترین مقام مسوول آن دستگاه است.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان های "نهاوند، ملایر و کبودرآهنگ" در وضعیت قرمز، "همدان، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن" در وضعیت نارنجی و "فامنین و بهار" نیر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

شوش تنها شهرستان‌ قرمز کرونایی خوزستان

شهرستان شوش بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از وضعیت نارنجی کرونایی به وضعیت قرمز تبدیل شد و ۱۶ شهرستان دیگر نارنجی و ۱۰ شهرستان در حالت زرد اعلام شدند.

آخرین رنگ بندی شهرستان‌ها از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام و شهرستان‌های امیدیه، هندیجان و اندیمشک از رنگ قرمز کرونایی به حالت نارنجی درآمدند.

بر پایه این گزارش همچنین شهرستان‌های  ایذه، مسجدسلیمان، دزفول، شوشتر، دشت آزادگان، اهواز، خرمشهر، آبادان، کارون، ماهشهر، بهبهان، رامشیر و رامهرمز نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

شهرستان‌های شادگان، آغاجاری، باغملک، اندیکا، لالی، گتوند، هفتکل، باوی، حمیدیه و هویزه نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

پیش از این سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۱۴ شهرستان استان نارنجی و ۱۰ شهرستان در شرایط زرد قرار داشتند.

تاکنون حدود ۲۲۳ هزار خوزستانی در برابر کرونا واکسینه شده‌اند. بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در خوزستان ناشی از شرکت در دورهمی خانوادگی و تردد درون و برون شهری اعلام شده است.

 

۳۵۵۳ نفر در خاش به کرونا مبتلا شدند

مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش سیستان و بلوچستان گفت: از آغاز شروع همه گیری کرونا تا کنون سه هزار و ۵۵۳ نفر از مردم این شهرستان به کرونا مبتلا شدند و ۱۴۰ نفر نیز جان خودشان را بر اثر این ویروس از دست دادند.

دکتر رضا کرد روز چهارشنبه اظهارداشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۹ مورد جدید کرونا در خاش شناسایی و ۱۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در بیمارستان بستری هستند.

وی ادامه داد: در چند روز اخیر چهار هزار و ۳۴۷ دز واکسن کرونا به افراد بالای ۵۰ سال در شهرستان خاش توسط کادر بهداشت و درمان تزریق شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش بیان کرد: بجز فعالیت گروه یک اصناف، بازار این شهرستان تا اطلاع بعدی تعطیل خواهد بود و قطعا با متخلفان این موضوع برخورد خواهد شد.

وی گفت: در روزهای گذشته افزون‌بر ۱۳۰ واحد صنفی متخلف در موضوع عدم رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا در خاش تعطیل شدند.

دکتر کرد افزود: از مردم خاش و تفتان تقاضا داریم که حتما از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از برگزاری تجمعات و دورهمی های خانوادگی و مراسم عزاداری و عروسی خودداری کنند.

خاش از توابع سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

 

۲۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۰۲ نفر در کاشان و ۳۰ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۲ نفر اعلام کرد و افزود: ۲۷ از بیماران در کاشان و پنج نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی از مراکز درمانی این شهرستان گزارش نشده است.

ثبت ۱۳۲ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۳۲ مورد جدید به ۲۵ هزار و ۹۸۵ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار جدید حاد تنفسی از سن ۲ تا ۸۸ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۷ نفر با سن ۳۶ و ۸۳ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۹۶ هزار و ۱۴۳ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲ هزار و ۲۴۰ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: یکهزار و ۲۰۶ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی قرمز و تاکنون ۱۷ مورد قطعی و ۳۰۰ مورد مشکوک کرونای هندی (دلتا) در این منطقه شناسایی شده است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

فردیس و نظرآباد در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفتند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که وضعیت کرونایی ۲ شهرستان نظرآباد و فردیس استان البرز از نارنجی به قرمز تغییر یافت.

دکتر مهرداد بابایی روز چهارشنبه گفت: شهرستان کرج هفته گذشته  از نارنجی به وضعیت قرمز کرونایی رسید و اکنون در مجموع سه شهرستان استان دارای وضعیت قرمز ، سه شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

وی بیان داشت : محدودیت های کرونایی وضعیت قرمز  از فردا در ۲ شهرستان نظرآباد و فردیس اعمال می شود.

بابایی گفت : براساس دستور العمل ستاد ملی مقابله با کرونا ، مشاغل گروه ۲ ، سه و چهار در مناطق قرمز تا اطلاع بعدی تعطیل می شود.

 

همچنین مشاغل گروه سه در مناطق نارنجی تعطیل است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونادانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت : در مناطق قرمز کرونایی ۳۰ درصد کارکنان ادارات باید با رعایت پروتکل های بهداشتی در محل کار حضور داشته باشند.

بابایی گفت: اکنون حدود ۸۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند و روند ابتلا به این بیماری افزایشی است .

وی از مردم خواست برای مهار موج پنجم کرونا بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

۴۷ مورد کرونای جهش یافته در لارستان شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در حالی شناسایی ۴۷ مورد انواع کرونای جهش یافته در پیک پنجم در این منطقه را بیان کرده که پیش‌بینی می‌کند روند اوج گیری ویروس در روزها و هفته‌های آینده در این منطقه از جنوب فارس شتاب بیشتری گیرد.

وحید یگانه چهارشنبه گفت: از این تعداد ۲۹ مورد کرونای انگلیسی، ۱۰ مورد کرونای آفریقایی و هشت مورد نیز کرونای هندی بوده است.

وی ادامه داد: کرونا تاکنون ۲۳۹ خانواده در شهرستان های لارستان، خنج و اوز را داغدار کرده و البته احتمال افزایش مرگ و میرها در ادامه پیک پنجم و رشد قابل ملاحظه تعداد مراجعان سرپایی و بستری ها نیز بواسطه ورود کرونای جهش یافته وجود دارد.

به گفته معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان تاکنون ۷۵ هزار تست کرونا در منطقه انجام شده که از مجموع آنها بیش از ۱۵ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۱ هزار نفر در گروه های مختلف در منطقه واکسینه شده اند گفت: بر اساس برنامه زمان بندی واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۸ سال از روز گذشته آغاز شده است.

یگانه همچنین به مسافران و افرادی که قصد اعزام به کشور کویت را دارند اعلام کرد که اگر پیش از این در سامانه برای دریافت واکسن نام نویسی کرده اند اما به دلایلی واکسن نزده‌اند ‌و یا با آنها تماسی گرفته نشده در اسرع وقت به محل تزریق واکسیناسیون واقع در شهر لار روبروی پارک شهرمراجعه کنند تا واکسینه شوند.

وضعیت بغرنج کرونا در گراش

کرونا اما این روزها در اوج گرمای سوزان و بالای ۴۸ تا ۵۰ درجه ، دست از سر مردم شهرستان گراش برنداشته و به نظر می رسد پیک پنجم کرونا در این شهرستان به مراتب از همه پیک های قبلی هم به لحاظ مراجعان سرپایی و افزایش میزان مبتلایان و بستری ها شدت و سنگینی بیشتری یافته است.

روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش گزارش داده که در پیک پنجم تاکنون دو بخش کرونایی به بخش های قبلی در بیمارستان امیرالمونین علی (ع) شهر گراش اضافه شده و به رغم ترخیص های روزانه همچنان بر شدت و روند بستری ها افزوده می شود.

روابط عمومی این دانشکده همچنین اعلام کرد: طی روزهای گذشته میزان شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در شهرستان گراش به بالای ۶۶ نفر رسیده که از زمان ورود ویروس تاکنون بی سابقه بوده است.

اگرچه واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال در شهرستان گراش برای دریافت واکسن آغاز شده اما برای خروج از این وضعیت بحرانی وسیاه کرونایی همچنان مردم و شهروندان باید با رعایت پروتکل ها و پرهیز از دورهمی ها و تجمع های غیرضرور کادر بهداشت و درمان خسته در این روزهای کرونایی در این شهرستان بیش از گذشته یاری دهند.

از زمان آغاز کرونا تاکنون ۶ هزار و ۳۳۳ نفر در گراش به کرونا مبتلا شده اند و ۴۳ نفر نیز در این شهرستان جنوبی به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باختند. شمار بهبود یافتگان این شهرستان نیز تاکنون پنج هزار و ۵۲۹ نفر اعلام شده است.

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و  در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده  و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است.

 

 ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز؛ کرونای هندی در مازندران می‌تازد

آخرین ارزیابی‌های انجام شده از شرایط کرونایی استان‌ها نشان می‌دهد که با قرمز شدن رنگ کرونایی دو شهرستان دیگر ، تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۵ رسید و شرایط مازندران وخیم‌تر از روزهای قبل شد.

سامانه ماسک در جدیدترین رنگ‌بندی‌های کرونایی مناطق مختلف کشور که امروز چهارشنبه ۲۳ تیر منتشر شد، رنگ کرونایی دو شهرستان بابلسر و تنکابن را نیز قرمز اعلام کرد. با این حساب در حال حاضر هفت شهرستان مازندران در وضعیت نارنجی و ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

طبق داده‌های این سامانه در حال حاضر شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر، بابل، آمل، قائمشهر، جویبار، ساری، سوادکوه و بهشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و هفت شهرستان نکا، گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد نارنجی هستند.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل تا روز چهارشنبه ۲۳ تیر تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران به یکهزار و ۳۸۹ رسیده که ۲۳۵ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. این در حالی است که در نخستین روز ماه جاری مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران ۳۱۵ نفر بود و اکنون پس از ۲۲ روز این آمار با رشد ۴/۴ برابری به  یکهزار و ۳۸۵ نفر رسیده است. تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه نیز از ۷۴ نفر در یکم تیر اکنون به ۲۳۵ نفر رسیده است.

آمار نگران‌کننده‌تر ، افزایش مرگ‌های کرونایی در استان از ابتدای دهه سوم تیر در مازندران است. در حالی که تعداد فوتی‌های روزانه مازندران از ابتدای تیر تا روز بیستم بین صفر تا چهار نفر در نوسان بود، دهه سوم تیر با فوت ۹ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۲۱ تیر آغاز شد. دیروز و امروز –سه‌شنبه و چهارشنبه- نیز ۶ نفر در هر ۲۴ ساعت جان خود را از دست دادند. با این حساب تعداد فوتی‌های کرونایی در بیمارستان‌های مازندران از ابتدای تیر تا ظهر روز چهارشنبه ۲۳ تیر به ۶۵ نفر رسید.

روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد.

مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران طی دو هفته اخیر با استناد به وضعیت رعایت پروتکل‌های کرونایی در استان و همچنین رعایت نشدن نکات بهداشتی دوران شیوع کرونا بویژه در روزهای تبلیغات انتخابات بارها هشدار داده بودند که دو هفته پایانی تیر روند مرگ‌های کرونایی در این استان افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئولان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران طی یک ماه اخیر به کمتر از ۶۵ درصد و در برخی نقاط به زیر ۵۰ درصد سقوط کرده که از عوامل اصلی رشد آمارهای کرونایی و ورود پرشتاب مازندران در موج پنجم کرونا است.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی واکسیناسیون شهرهای قرمز شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز اسامی استان های قرمز کرونا شهرهای قرمز ایران اسامی استان های قرمز کشور رنگ بندی شهرها رنگ بندی کرونایی نقشه کرونا نقشه کرونا در کشور نقشه کرونا در ایران نقشه کرونا ایران رنگ بندی استان ها رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز رنگ بندی کرونا رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی استان رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور رنگ بندی کرونایی شهرها رنگ بندی استان های کشور کرونایی نقشه کرونایی کشور رنگ بندی شهرها نقشه کرونایی رنگ بندی جدید شهرها واکسیناسیون کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران رنگ بندی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا رنگ بندی جدید رنگ بندی جدید شهرها از نظر کرونا رنگ بندی جدید کشور
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.