طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 29 تیر 1400، در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۴۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۷۶ هزار و ۱۴۸ نفر رسید.

بر پایه این گزارش متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۱۶۸ هزار و ۸۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

چهار هزار و ۴۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

 مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تا کنون ۶ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۶۱۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۱۴ هزار و ۹۹۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۱۳ دُز رسید.

تا کنون ۲۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۲۹ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

شاید دلیل اصلی قرمزتر شدن وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف کشور، کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی توجهی به محدودیت‌های اعمال شده از سوی گروه‌های مختلف مردمی باشد که این امر باعث شده تا روز به روز بر تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ افزوده شود.

از امروز تهران و کرج به دلیل پیشگیری از روند پرشتاب شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و این تعطیلی تا یکشنبه دوم مردادماه ادامه دارد اما گویا برخی به جای ماندن در خانه و تلاش برای کاهش روند شیوع این ویروس، بار سفر بسته‌اند و راهی مسافرت شده‌اند یا با برگزاری دورهمی و تجمع‌های غیرضرور به استقبال مرگ می‌روند.

از دیروز با وجود اعمال محدودیت‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا و برقراری محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی استان تهران، شاهد ترافیک در مسیرهای خروجی این استان به خصوص به سمت استان‌های شمالی کشور بودیم و هستیم، هرچند که پلیس در تلاش است بسیاری از مسافران را به شهرهای خود بازگرداند و جریمه‌های ۵۰۰ تا یک میلیونی برای خاطیان پیش‌ینی شده است.

روند کاهشی شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن شهرها در وضعیت آبی و سفید تنها با اقدام جدی هر فرد با زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، عدم تجمع و تردد ممکن است اما گزارش‌های دریافتی از نقاط مختلف کشور بی‌توجهی به این موارد حکایت دارد.

به عنوان مثال در استان خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های بزرگ و پرجمعیت کشور، براساس اعلام مدیر بهداشت کار و محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی به ۴۵ درصد کاهش یافته است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی شهرهای این استان رضایت بخش نیست، خواستار توجه جدی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است.

به گفته دکتر سیدمحمد علوی، هر چند مدت اپیدمی کرونا در کشور و استان طولانی و خسته کننده شده اما نباید عادی انگاری در جامعه رواج پیدا کند تا بتوان این بیماری را کنترل کنیم.

همچنین فرماندار گناوه در استان بوشهر اعلام کرده است که پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا در بیشتر رده‌های سنی و گروه‌های شغلی این شهرستان رعایت نمی‌شود و به پایین‌ترین میزان رسیده است.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر رسیده است.

همچنین از دیروز تا امروز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۴۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که سه هزار و ۳۶ نفر از آنها بستری شدند که این آمار روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در کشور را افزایش نشان می‌دهد.

گزارش‌های دریافتی از استان‌ها مختلف کشور، وضعیت بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹، مشکلات زیادی برای کادر بهداشت و درمان ایجاد کرده و در برخی نقاط ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.

آخرین اخبار از تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در استانها

از کرمان خبر رسیده که این استان در وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار دارد به طوری که مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌ها در سفری که امروز(سه‌شنبه) به این شهرستان بم داشته، بیان کرده است با توجه به شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در منطقه شرق استان کرمان باید از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی نیز استفاده شود و بیماران غیرکرونایی به آنجا منتقل یابند.

استان کهگیلویه و بویراحمد هم با روند افزایشی تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ مواجه است و در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر از مردم این استان جان خود را از دست دادند و هم اکنون ۲۳۹ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند که ۹۰ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۱۳ نفر نیز در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

از یزد نیز خبر رسیده است که در شبانه‌روز گذشته از هزار و ۳۱۳ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، ۷۰۶ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

به گفته ابراهیم سلمانی، از این تعداد ۷۲ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۶۳۴ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و در شبانه روز گذشته نیز سه بیمار هم  به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

همچنین براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در ۲۴ ساعت گذشته با بستری شدن ۲۶۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا با افزایش ۱۳ درصدی در استان شمار کل بستری ها به ۸۸۸ نفر رسید و هشت نفر از مبتلایان نیز جان خود را دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفته است با افزوده شدن یک‌هزار و ۴۶۵ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۸۲ هزار و ۹۷۸ نفر و با فوت ۱۸ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۵ نفر رسیده است.

از استان البرز هم خبر رسیده است که ۱۵۲ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان پذیرش و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، اکنون ۸۹۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

همچنین روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید۱۹ در استان اردبیل که از چند روز قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان به ۳۳۴ نفر رسیده است.

براساس اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل، در ادامه روند صعودی شیوع کرونا، شمار مبتلایان جدید شناسایی شده طی شبانه‌روز گذشته به ۵۸ نفر افزایش یافته است.

آخرین اخبار از روند تزریق واکسن کرونا در کشور

براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۶۱۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۹۹۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۱۳ دُز رسیده است.

بررسی‌های صورت گرفته نشان دهنده آن است که روند تزریق واکسن کرونا در نقاط مختلف کشور شتاب گرفته و حتی در تعطیلات پیش‌رو نیز مراکز مراکز تجمیعی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تعطیل نیستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گفته رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۱۸ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شد که نشان دهنده افزایش سرعت واکسیناسیون است.

علی احمد آقاپور بیان کرد: با انجام این تعداد تزریق، کل واکسن های تزریق شده در آذربایجان غربی به ۲۷۲ هزار و ۳۹۸ دُز رسید که این رقم نیز در حال افزایش است.

همچنین بنا بر اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تاکنون ۱۸۰ هزار و ۵۴۶ دُز واکسن در استان تزریق شده است که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۶۳۵ نفر دُز نخست و ۳۸ هزار و ۹۱۱ نفر هم هر ۲ دُز را دریافت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفته است بیش از ۹۰ درصد کادر بهداشت و درمان در ایلام واکسینه شده و تعداد مبتلایان در این حوزه بسیار کاهش یافته است.

از شهرستان اردستان در استان اصفهان نیز خبر رسیده که تاکنون هشت هزار و ۳۸۷ دُز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده که از این تعداد، ۶ هزار و ۴۶ دُز در مرحله نخست طرح واکسیناسیون عمومی و ۲ هزار و ۳۴۱ دُز در مرحله دوم بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه در استان خوزستان نیز گفته است از آغاز واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ تاکنون، سه‌هزار و ۱۷۰ شهروند در این شهرستان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا نیز در دستور کار است که از جمله آن می‌توان به خبر منتشر شده به نقل از دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اشاره کرد که گفته است: ۲ مرکز تجمیعی واکسن کرونا در بیرجند با حضور جامعه هدف بالای ۵۰ سال راه‌اندازی شد.

کرونا در چهارمحال و بختیاری ۵ فوتی دیگر بر جا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته با فوت پنج بیمار مبتلا به کرونا، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۱۷۹ نفر رسید.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: تعداد موارد ابتلا به کرونا در روزهای اخیر در استان از افزایش قابل توجهی برخوردار شده است و چنانچه این روند به همین شکل تداوم یابد در روزهای آینده با افزایش تعداد بیماران بستری با چالش تامین تخت مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به مراجعه ۷۵۲ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان، تصریح کرد: از این تعداد آزمایش ۲۷۳ نفر مثبت اعلام شد که  ۶۶ بیمار بستری شدند و ۲۰۷ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی، مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان را ۳۱۱ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال ۳۸ نفر وخیم گزارش شده است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بار مراجعات به بیمارستان‌های استان افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: انجام عمل‌های غیراورژانسی و مراجعات غیرکرونایی به مراکز درمانی استان زیاد شده است و همین موضوع بخش زیادی از ظرفیت بیمارستان را به خود اختصاص داده که می‌تواند ما را در موج پنجم کرونا گرفتار کند.

شیرانی با بیان اینکه بین ۵.۵ تا ۶ درصد موارد بستری کرونا در موج چهارم کرونا در استان فوت کردند، خاطر نشان کرد: اگرچه امید می‌رود تعداد فوتی‌ها در موج پنجم بیشتر از موج چهارم نباشد اما مهمترین اصل در مدیریت این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان بروجن در وضعیت قرمز(خیلی پرخطر)، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، لردگان، کیار و اردل در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد( خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 

۳۴۲ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۳۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۹ هزار و ۲۱۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۴۸ هزار و ۴۸ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه شنبه افزود: همچنین با فوت یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۰۷ مورد رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۱ مورد بود که ۱۰۴نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۲۶ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۶۴، بهار یک هزار و ۱۵، تویسرکان یک هزار و ۵۳ ، رزن ۸۰۷، درگزین ۲۹۴، فامنین ۳۲۵ و کبودراهنگ یک هزار و ۷۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۵۵۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۳۹۳ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۳۸۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان سه شهرستان ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های همدان، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین و بهار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

نتیجه ۴۸۳ آزمایش کرونا در قم مثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: طی شبانه روز گذشته از مجموع یکهزار و ۱۹۴ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۴۸۳ مورد مثبت شد.

به گزارش عصر سه‌شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به‌بیست و نهم تیرماه ۱۲۸ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۱۱۷ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و افزود: ۹۱ تَن که در روزهای گذشته بستری شده بودند نیز به‌تشخیص پزشکان معالج مرخص شدند.

قدیر با اشاره به‌فوت پنج تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود گفت: در حال حاضر ۵۲۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند که ۱۰۲ تَن از آنها به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۹۲ هزار و ۳۷۳ دُز واکسن تزریق شده‌است.

قم از روز بیست و سوم تیرماه جاری از منطقه نارنجی وارد مناطق قرمز و پرخطر کرونایی کشور شد.

 

ظرفیت تخت‌های کرونایی قائشمهرتکمیل شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر با بیان اینکه تخت های کرونایی بیمارستان های این شهرستان تکمیل شده است، گفت: با توجه به هماهنگی های انجام شده بیماران کووید ۱۹ برای بستری به بیمارستان های جویبار اعزام خواهند شد.

بر اساس اعلام رسمی مدیران شبکه بهداشت و درمان ، ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان های شهرستان های محمودآباد و نوشهر دراستان مازندران نیز طی ۲۴ ساعت گذشته تکمیل شده است.

طبیق  آمارهای اعلام شده از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونای هندی در بیمارستان‌های سراسر استان به یکهزار و ۹۱۵ نفر رسید  که ۲۸۰ نفر از کل بستری شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

دکتر محمد گران روز سه شنبه با بیان اینکه عملا تخت های کرونایی بیمارستان های رازی و ولیعصر پر شده است، افزود: هم اکنون ۲۳۱ بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند.

وی با اشاره به این روند بستری روزانه بیماران ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از یک هفته گذشته افزایشی شده است، توضیح داد:  یکشنبه گذشته ۲۱۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های رازی و ولیعصر قائمشهر بستری بودند اما در ۴۸ ساعت گذشته ۲۱ نفر به اضافه شدند.

وی گفت: اگر روند افزایش بستری بیماران کرونایی در این شهرستان همچنان ادامه داشته باشد، قائمشهری ها در روزهای آینده با یک فاجعه روبرو خواهند شد.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان قائمشهر از عادی انگاری مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد و افزود: متاسفانه در روز گذشته پنج نفر از یک خانواده که در جشن تولد شرکت کرده بودند هم اکنون با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند و  ۴۰ درصد از ریه آنان درگیر این ویروس شده است.

دکتر گران با تاکید براین که همه مردم از خطر ویروس کرونا شناخت دارند اما پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، گفت: تا زمانی که پروتکل های بهداشتی توسط مردم، اصناف و  بازاریان رعایت نشود ما همچنان شاهد افزایش بستری بیماران کرونایی در همه استان خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۳۶ هزار دز واکسن کرونا نوبت اول در این شهرستان تزریق شده است، گفت: همچنین ۱۰ هزار دز واکسن نوبت دوم در میان شهروندان قائمشهر تزریق شده است.

 

ظرفیت پذیرش بیمارستان نوشهر تکمیل شد 

مدیر شبکه بهداشت و درمان با اشاره به بستری ۲۸ بیمار کرونایی در بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان گفت : به دلیل تکمیل ظرفیت بستری در بخش ها ،سه نفر از بیماران کرونایی در اورژانس بستری هستند.

دکترسید رحیم سیدپور روز سه شنبه  در جلسه ستاد شهرستانی مقابله به کرونا در فرمانداری نوشهر افزود : آمار بیماران بستری مبتلا به بیماری کووید ۱۹ نسبت به دو هفته پیش رشد حدود ۳۰۰ درصدی داشته است.

وی ادامه  داد:  رده سنی افرادی که طی روزهای اخیر در این شهرستان مبتلا به کووید ۱۹ شده اند جوانان و نوجوانانی هستند که متاسفانه به خاطر حضور در برخی از مراکز پر تجمع مانند کافی شاپ ، ورزشگاه ها و یا دورهمی های خانوادگی آلوده به این ویروس شده اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان  نوشهر هشدار داد در صورت ادامه این وضعیت بیماران مراجعه کننده همانند مراکز درمانی کلانشهر ها، برای پذیرش باید در خودروها به انتظار خالی شدن تخت های بیمارستانی باشند.

سیدپور تصریح کرد:  امروز خطر ویروس کرونا همانند اسفند ماه سال ۱۳۹۸ ،زمان شیوع این بیماری ، سلامت مردم این شهرستان را به شدت تهدید می کند و به نظر می رسد تا زمانی که مردم آمار بالای مرگ و میر ها و تابوت ها را در گورستان ها نبینند باور شدت سرایت این بیماری را درک نمی کنند.

وی اظهار کرد :با توجه به کمبود و محدودیت امکانات و تجهیزات درمانی و سیر صعودی ابتلای مردم به بیماری کووید ۱۹ پذیرش بیماران جدید در تنها بیمارستان دولتی این شهرستان فراهم نیست.

وی  با انتقاد از کم کاری برخی از مسئولان عضو قرارگاه مقابله با کرونا در شهرستان اظهار کرد : تامین سلامت عمومی در شرائط کنونی فقط به عهده بهداشت و درمان نیست مثلا برخی از مسئولان تصورشان بر آن است که برخورد با برخی از واحدهای صنفی از جمله تالارها ، فضاهای ورزشی ، فروشگاه ها و نیز رانندگان تاکسی که پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت نمی کنند ،بر عهده آنان است.

وی ادامه داد : بارها برای عدم فعالیت بازار هفتگی که روزهای سه شنبه در این نقطه ساحلی این شهر برگزار می شود و متاسفانه اغلب کاسبان در این بازار هفتگی از دیگر نقاط استان از قائمشهر ، بابل ، آمل ، تنکابن و نور هستند و احتمال دارد به عنوان افراد سالم و ناقل این بیماری باشند به شهرداری این شهر نامه نگاری شده اما متاسفانه همراهی لازم در این زمینه وجود ندارد.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان نوشهر به مسئولان ادارات مرتبط هشدار داد درصورت هرگونه قصور در این زمینه براساس ضوابط و مصوبه ستاد کشوری مقابله با کرونا ناگزیریم هم آن مقام مسئول و هم صاحب آن واحد صنفی متخلف را به مراجع ذیصلاح معرفی کنیم تا برابر قانون با آن ها برخورد شود.

سیدپور بر  رعایت فاصله های فیزیکی اجتماعی ، زدن ماسک و نیز پرهیز ار حضور در مراکز پرتجمع  به عنوان راهکار اساسی برای کاهش آمار مبتلایان به کرونا تاکید کرد.

آغاز فعالیت تیم های نظارتی مقابله با کرونا از امروز  

فرماندار نوشهر هم در این نشست با ابراز نگرانی سیر صعودی کرونا در این شهرستان تاکید کرد که از امروز باید پنج تیم نظارتی متشکل از فرمانداری ، بهداشت ، درمان ، صنعت ، معدن و تجارت ، نیروی انتظامی ، هلال احمر و شهرداری  شروع کنند و در پایان هر روز اقدامات صورت گرفته را به فرمانداری گزارش دهند.

سعید یزدانی افزود: این تیم ها علاوه بر سرکشی تمام وقت از سطح شهرستان ، با واحدهای صنفی متخلف که پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت نمی کنند برخورد می کنند ، ضمن آنکه صاحبان واحدهای صنفی مانند نانوایی ها و داروخانه ها ملزم هستند تا  هشدار عدم ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک را نیز نصب کنند.

وی در این نشست به شبکه بهداشت و درمان و شهرداری ماموریت داد تا از امروز با در اختیار گرفتن خودروهای بلندگو دار درسطح شهر بویژه مراکز پرتجمع شهروندان این شهر از سیر صعودی کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشت فردی آگاه سازند و درسطح روستاها نیز بخشداری ها با همراهی نیروهای جمعیت هلال احمر همراهی لازم را داشته باشند.

تعطیلی تمامی تالارها، مکان های مذهبی، گردشگری، سالن های ورزشی   

فرماندار نوشهر تاکید کرد : تمامی تالارهای عروسی ، مکان های مذهبی مانند مسجدها ، زیارتگاه ها و نیز سالن های ورزشی باید از امروز تعطیل شود ضمن آنکه از تردد خودروهای با پلاک غیر بومی به جزء چالوس و نور جلوگیری و ضمن اعمال قانون  و جریمه این نوع خودروها باید به توقفگاه انتقال داده شود.

یزدانی یکی از علت های گسترش ویروس کرونا در این شهرستان را عادی انگاری ، رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشت فردی مقابله با کرونا و نیز برگزاری آئین های جشن و عروسی در تالارها ، مراسم ترحیم و دورهمی ها را ذکر کرد و افزود : به عنوان نمونه در بیست و یکم تیرماه ماه جاری آنچه از منابع رسمی گزارش شده در یک تالار عروسی دستکم ۲۰ نفرشان به کرونا مبتلا شدند.

وی گفت که تا زمانی که طرح مبارزه با کرونا مردم محور نشود طبیعتا  نباید انتظار داشت این ویروس در کشور ریشه کن شود ،متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در این شهرستان به زیر ۵۰ درصد رسیده است و باید با افراد فاقد ماسک که به نوعی باید از این دسته افراد به عنوان هنجارشکن ارزش ها نام برد ،برخورد قانونی شود.

در حال حاضر شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر، بابل، آمل، قائمشهر، جویبار، ساری، سوادکوه و بهشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و هفت شهرستان نکا، گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد نارنجی هستند.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.

 

روند ابتلا به کرونا در دزفول افزایشی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ در دزفول و شمال خوزستان از سه هفته پیش متوقف شده و اکنون با یک روند افزایشی مواجه هستیم.

علی قمیشی روز سه شنبه در گفت و گوی رادیویی گفت: این روند افزایشی ملایم است و وضعیت بحرانی نیست ولی اگر موازین بهداشتی را رعایت نکنیم ممکن است با وضعیت بحرانی و شدت یافته مواجه شویم.

وی به افزایش موارد سرپایی و بستری در بیمارستان بزرگ دزفول اشاره کرد و افزود: باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط را کنترل کنیم تا به وضعیت وخیم چند ماه پیش دچار نشویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول به تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان بزرگ این شهرستان اشاره نکرد ولی گفت: آمار بیماران نصف وضعیت قبلی است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت کرونا در دزفول بحرانی نیست ولی خوب هم نیست، اگر وضعیت بستری و درمان‌های سرپایی بیشتر شود تعداد مرگ و میرها هم افزایش می‌یابد.

قمیشی درخصوص واکسیناسیون نیز گفت: در حال حاضر ۲ مرکز تجمیعی، یک مرکز خودرویی و برخی  مراکز جامع سلامت در دزفول  اقدام به واکسیناسیون شهروندان علیه کرونا  می کنند، برای جلوگیری از تجمع مردم و بهتر شدن روند در صدد هستیم در روزهای آتی هم مرکز تجمیعی واکسیناسیون را افزایش دهیم و هم بعضی از مراکز جامع سلامت را وارد  مدار کنیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: افراد بالای ۵۰ سال هم می‌توانند واکسن را دریافت کنند به همین دلیل در حال افزایش مراکز هستیم تا واکسیناسیون در کمترین زمان و بدون تجمع انجام شود.

وی درخصوص کرونا دلتا نیز گفت: عملا تشخیص نوع ویروس اهمیت زیادی در اصل موضوع ندارد و دستورالعمل‌ها یکی است، تنها تفاوت در سرعت انتقال ویروس است.

قمیشی افزود: موارد مشکوک کرونا دلتا را به تهران ارسال کردیم که در بین بیماران بیمارستان دزفول موردی از ابتلا به کرونا دلتا مشاهده نشده است. 

وی اضافه کرد: باید آمار واکسیناسیون به ۷۵ یا ۸۰ درصد برسد تا بتوانیم بگوئیم چرخه انتقال ویروس تا حدودی محدود شده است زیرا در حال حاضر برخی افراد دریافت کننده واکسن به نوع خفیف بیماری مبتلا شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه همه افراد حتی بعد از واکسیناسیون نیز باید ماسک بزنند، گفت: ممکن است حتی بعد از واکسیناسیون، ویروس وارد بدن فرد شود و ناقل باشد.

وی افزود: با توجه به استقبال خوب مردم از واکسیناسیون و پیگیری‌هایی که از طریق وزارت بهداشت انجام شد تعداد واکسن‌ها را بیشتر کردیم و امیدواریم با این اقدامات نزدیک به شرایط عادی زندگی را ادامه دهیم.

شهرستان دزفول در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.