طبق گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 15 مرداد 1400، در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، ۴۵۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۴ هزار و ۳۸۱ نفر از آنها بستری شده اند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون سه میلیون ۴۹۲ هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. ۶ هزار و ۲۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۲۶ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. همچنین تاکنون ۱۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۲۸ نفر دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۶۹ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۷ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۱۵ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استانها

کرونا همچنان در گوشه گوشه ایران می‌تازد و روند افزایشی آن در کنار آمار بالای فوتی‌ها روز به روز شرایط را برای مهار این ویروس منحوس سخت‌تر می‌کند.

بیش از ۱۸ ماه است که این ویروس زندگی جامعه جهانی از جمله مردم ایران را با مشکلات زیادی مواجه کرده و ترس از ابتلا به این ویروس، افسردگی و استرس‌ را در میان مردم افزایش داده است.

با گذشت بیش از ۱۸ ماه از شیوع این ویروس و درگیری نقاط مختلف کشور با پنج موج کرونا، کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری تجمع‌ها به خصوص مراسم‌های عروسی و عزاست.

این تاکید کارشناسان درست همان نقطه غفلت برخی از مردم در نقاط مختلف کشور است که هنوز احساس مسوولیتی در قبال خود و جامعه ندارند و بدون ماسک و رعایت دیگر پروتکل‌های بهداشتی عبور و مرور می‌کنند.

در همین ارتباط امروز از استان کهگیلویه و بویراحمد خبر رسید که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی بین اصناف زیر ۷۰ درصد و در بین عموم مردم به ۵۰ درصد رسیده است.

کرونا همچنان در شهرستان‌های مختلف کشور می‌تازد و همچنان بسیاری از نقاط کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و در بسیاری از نقاط از جمله استان‌های هرمزگان و خراسان رضوی محدودیت‌های سختگیرانه‌تری اعمال شده است.

در حال حاضر ۲۸۵ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

تعداد مبتلایان به کرونا در بسیاری از شهرستان‌های کشور، بیش از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی است و کادر بهداشت و درمان را خسته کرده و آنان همچنان خواهان تعطیلی ۲ هفته‌ای کشور و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر هستند.

شرایط فعلی، بیمارستان‌ها را با کمبود پرستار در ارایه خدمات به بیماران مواجه کرده است به گونه‌ای که معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری گفته است بیمارستان‌های استان برای مقابله با بحران کنونی شیوع موج پنجم ویروس کرونا ،نیاز فوری به بیش از ۱۰۰ نیرو در گروه پرستاری دارد.

در هرمزگان نیز به دنبال افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا و نیاز به نیروی پرستار، فراخوانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی این استان صادر شد که به دنبال آن ۳۳ نفر به بخش درمان استان اضافه شدند.

روند واکسیناسیون کرونا هم با شتاب بیشتری در حال انجام است و نوبت به واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۹ و قبل از آن رسیده است.

در همین زمینه شایعاتی در خصوص تزریق واکسن کرونا در استان‌های خوزستان و قم بدون شرایط سنی منتشر شده بود که از سوی مسوولان حوزه بهداشت و درمان تکذیب شد.

۱۵ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استانها

وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان هرمزگان همچنان بحرانی است و براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان، در ۲ هفته گذشته ۱۸۶ نفر از مردم هرمزگان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، از ابتدای پاندمی کرونا تاکنون ، یک هزار و ۷۶۹ نفر در هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا فوت شدند که از این شمار، فقط ۱۷ نفر در شبانه روز گذشته در نبرد با این ویروس مرگبار جان خود را از دست دادند.

همچنین در شبانه روز گذشته ۲۵۷ نفر دیگر به شمار بستری شدگان در بیمارستان‌های هرمزگان اضافه شدند و آمار بستری‌ها به یک هزار و ۲۴۱ نفر رسید که وضعیت ۱۳۱ نفر از این شمار مساعد نبوده و ۳۰ نفر در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارند.

از استان آذربایجان غربی نیز خبر رسیده است که تعداد بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی (بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا) در این استان به هزار و ۱۹۱ نفر رسیده است.

به گفته دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۱۳۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و حدود ۲۴۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

همچنین ۱۲ نفر بر اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی فوت کردند و با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های این استان به چهار هزار و ۹۵۱ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته از یکهزار و ۱۷۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس معیارهای تشخیصی مطابق استاندارد سازمان جهانی بهداشت ۳۶۹ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

به گفته ابراهیم سلمانی، از این تعداد ۶۵ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۳۰۴ نفر هم در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند.

در این مدت ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان یزد جان خود را از دست دادند و هم‌اکنون ۹۱۰ فرد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین از کردستان خبر رسیده است گه ۲۵ درصد تست‌های روزانه کرونا در این استان مثبت است در حالی که این میزان در هفته‌های گذشته هفت درصد بوده است.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ۴۷۴ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۵۲ نفر آنان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

از اردبیل نیز خبر رسیده که رکورد بستری روزانه مبتلایان کووید ۱۹ در این استان در پی تشدید شیوع موج پنجم کرونا با شناسایی و بستری شدن ۱۲۴ نفر در شبانه‌روز گذشته شکسته شده است.

براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هر روز افزایش پیدا می‌کند و این استان با محدودیت جدی در پذیرش بیماران روبروست.

در لرستان هم چهار نفر دیگر قربانی کرونا شدند و بر اساس اعلام معاون دانشگاه علوم پزشکی، شمار قربانیان کرونا در این استان به ۲ هزار و ۱۴ نفر رسیده است.

به گفته دکتر مریم کوشکی، ۹۸۴ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و شمار مبتلایان به ۱۳۷هزار و ۶۹۵ نفر رسیده است.

همچنین در ایلام روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹، افزایشی است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان، ۳۴۰ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و مجموع مبتلایان استان به ۴۵ هزار و ۹۹۵ نفر افزایش یافته است.

خبرهای منتشر شده از وضعیت شیوع کرونا در خوزستان نیز نگران کننده است به طوری که رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفته است هم اکنون ۳۱۰ بیمار کووید ۱۹ در پنج بیمارستان در جنوب غرب خوزستان بستری هستند و تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان ۲ برابر تعداد مرخص شدگان است.

در همدان هم طی ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

براساس اعلام مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۲۰ مورد بود که ۱۹۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

آخرین اخبار از روند تزریق واکسن کرونا

از هرمزگان خبر رسیده است که وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی دستور واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال جزایر کیش و قشم را صادر کرده است و به زودی نحوه ثبت‌نام و تزریق کیشوندان و قشموندان از طریق منابع رسمی دانشگاه علوم پزشکی اطلاع رسانی خواهد شد.

در خوزستان نیز واکسن کرونا به افراد ۴۱ سال به بالا تزریق می‌شود؛ به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مجوز تزریق واکسن به افراد متولد سال ۵۹ به قبل در خوزستان صادر شده و سامانه سلامت برای ثبت‌نام این افراد فعال است.

همچنین در آذربایجان غربی، تاکنون ۴۶۱ هزار و ۴۰۷ دُز واکسن کرونا تزریق شده است.

براساس اعلام علی احمد آقاپور رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، این آمار روز به روز در حال افزایش است به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱ هزار و ۵۱۷ نفر به این تعداد اضافه شده است.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونای استان البرز هم با اشاره به افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان، از مردم خواسته است واکسیناسیون کرونا را جدی بگیرند.

به گفته دکتر مهرداد بابایی، اکنون میزان مراجعه روزانه مبتلایان کووید ۱۹ به مراکز  بهداشتی درمانی  البرز به بیش از سه هزارو ۷۰۰ نفر رسیده که نگران کننده است.

این مسوول با اشاره به اینکه تا کنون ۵۰۰ هزار دُز واکسن  کرونا در استان البرز تزریق شده است، گفته است هیچ عوارض خطرناکی ناشی از تزریق واکسن در این استان برای برای دریافت کنندگان واکسن مشاهده نشده است.

همچنین از کرمانشاه خبر رسیده است که واکسیناسیون گروه‌های مختلف با سرعت در حال انجام است و براساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف و مشاغل پرخطر در استان تزریق شده است.

تزریق واکسن کرونا در یزد نیز رکورد جدیدی را ثبت کرده است به گونه‌ای که بنا بر اعلام معاون فنی مرکز بهداشت یزد، هفت هزار و ۹۶۱ دُز واکسن روزانه علیه ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در این استان تزریق شده است.

به گفته دکتر مسعود شریفی، از ابتدای انجام واکسیناسیون گروه های هدف تاکنون ۲۲۰ هزار و ۵۷۰ دُز واکسن تزریق شده که از این تعداد ۱۷۲ هزار مربوط به نوبت اول و ۴۸ هزار و ۵۷۰ دُز در نوبت دوم تزریق شده است.

۲۰ تن دیگر به شمار قربانیان کووید۱۹ البرز افزوده شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با وجود تلاش های مدافعان سلامت، ۲۰ تن دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به شمار قربانیان کووید۱۹ در این استان افزوده شد و تعداد کل جانباختگان این بیماری در البرز به چهارهزارو۸۲۲ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: ۱۶۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند که اکنون در مجموع یک هزارو۲۳۸ نفر در این مراکز تحت درمان قرار دارند.

وی ادامه داد: ۵۵ هزار و ۲۷۸  بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۴۹ هزارو۲۰۷ نفر آنان بهبود یافته اند.

اکنون سه شهرستان تابعه استان البرز قرمز تیره، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده برای شستشوی دست ها مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از انتقال کرونا است.

تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در مازندران از چهار هزار نفر گذشت

تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در ۲۴ ساعت گذشته با اضافه شدن ۱۵۲ نفر دیگر به مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان از مرز چهار هزار نفر نیز گذشت تا رکوردشکنی‌های سویه هندی کرونا در مازندران همچنان ادامه داشته باشد.

آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه نشان می‌دهد که مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان به چهار هزار و پنج نفر رسیده که از این تعداد یکهزار و ۳۹۷ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرستان بابل بستری هستند. وضعیت بحرانی بابل سبب شده که فرماندار این شهرستان نیز مانند فرمانداران شهرستان‌های آمل و قائمشهر درخواست تعطیلی دو هفته‌ای را به استانداری ارائه کند.

بر اساس این آمارها در حال حاضر ۴۰۷ بیمار بدحال کرونایی هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مازندران بستری هستند. در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز پس از گذراندن درمان‌های اولیه از مراکز درمانی مازندران ترخیص شدند.

تعداد قربانیان کرونا در مازندران طی شبانه‌روز گذشته نیز با کاهش ۱۲ نفری نسبت به ۲۴ ساعت منتهی به ظهر پنجشنبه به ۳۷ نفر رسید که مجموع تعداد جان‌باختگان کرونایی مازندران از یکم تا ظهر جمعه ۱۵ مرداد را به ۳۶۱ نفر رساند. با این آمار تعداد مجموع قربانیان کرونا در مازندران از یکم فروردین تا امروز نیز به یکهزار و ۱۲۳ نفر رسید.

کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز پنجشنبه ۱۴ مرداد تقریبا هر ۳۰ دقیقه جان یک مازندرانی را گرفت تا با مرگ ۴۹ نفر در یک شبانه‌روز، ۱۱.۲ درصد آمار مرگ‌های کرونایی کشور در این بازه زمانی به نام مازندران ثبت شود.

تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در مازندران از چهار هزار نفر گذشت

ظرفیت ثابت تخت‌های بیمارستانی دولتی و خصوصی مازندران حدود چهار هزار و ۵۰۰ تخت است، در حال حاضر بیش از چهار هزار تخت بیمارستانی مازندران در اختیار بیماران کرونایی است. به عبارتی دیگر حدود ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستانی مازندران را بیماران کرونایی اِشغال کرده‌اند که این موضوع فرآیند ارائه خدمات درمانی به سایر بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند. روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت.

 سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعدادمناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید.

 موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

فرماندار انزلی: ناگزیر به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی هستیم

فرماندار انزلی از راه اندازی بیمارستان صحرایی در این شهرستان خبر داد و گفت: باتوجه به ظرفیت موجود و درگیری بیش از ۷۰ درصد بخش های بیمارستانی شهرستان با بیماران کووید ۱۹، به دنبال راه اندازی بیمارستانی صحرایی در مکانی مناسب هستیم.

سید اسماعیل میرغضنفری امروز جمعه ، ۱۵ در جلسه فوق العاده ستاد کرونا که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد افزود : بندرانزلی از شهرستان های برخوردار استان گیلان است و ما با اتکا به امکانات و توانمندی های این شهرستان بدنبال راه اندازی بیمارستانی صحرایی در این شهرستان هستیم .

وی تصریح کرد :نمی توان منتظر ماند وضعیت به گونه ای شود که در حالت اضطرار ، دستپاچگی و استرس ناگزیر  در این خصوص تصمیم گیری شود از امروز باید برای ایجاد این فضا اقدام کنیم .

فرماندار انزلی افزود: از کمک های موثر نیروی دریایی و امکاناتی که در اختیار دارند حتی  درصورت قدیمی بودن می بایست استفاده کرد. اطلاعی از اینکه پیک های بعدی به چه صورت خواهد بود وجود ندارد لذا باید تصمیمی میان مدت برای جلوگیری از درگیری شهرستان در پیک های بعدی گرفته شود .

میرغضنفری گفت: مجموعه های دریابانی و هلال احمر به لحاظ امکانات لوجستیک و منابع انسانی می توانند کمک موثری باشند. همچنین شهرداری نیز باید با در اختیار قرار دادن امکانات ترابری و حمل و نقلی در جابجایی تجهیزات و نیروهای خدماتی جهت کمک به کادر درمان، در این بخش کمک کار مجموعه بهداشت و درمان باشد.

وی با بیان اینکه از منطقه آزاد انزلی انتظار پشتیبانی می رود  در تهیه پتو، چادر و تخت شهرستان را یاری کند و از شبکه بهداشت و درمان خواست از نیروهای بازنشسته که توانایی لازم برای انجام کار دارند را دعوت به کارکند .  

فرماندار انزلی بستن مسیرهای ورودی را بی اثر توصیف و تاکید کرد: علی‌رغم اینکه ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا برای مسدود سازی ورودی شهرها صادر نشده بود با کمک نیروی انتظامی و بسیجیان چند روزی این مسیر ها بسته شد اما این اقدام خروجی مناسبی در پی نداشت .

میرغضنفری با انتقاد از رفتار عادی مردم در برابر ویروس کرونا گفت: ما مردم با فرهنگی داریم و این جای تاسف دارد که آنها در اماکن عمومی بدون ماسک حضور می یابند.  

وی تصریح کرد : براساس دستورالعمل باید تمامی سفره خانه‌ها، کافی شاپ‌ها، رستورانها ، تالارها تعطیل شوند اگرچه بازاریان در زمان همه گیری کرونا متضرر شده اند اما باید این سختی را بپذیرند تا از وضعیت موجود عبور کنیم.

میرغضنفری سپس از رئیس اداره صنعت معدن و تجارت انزلی خواست نسبت به پلمپ صنوف متخلف اقدام کند و افزود: دیگر تذکر اثر گذار نیست اداره صمت به افزایش تعداد پلمپ ها توجه نکند و برابر قانون رفتار کرده و این صنوف را پلمپ کند .

وی سپس به هیات های مذهبی توصیه کرد به هنگام عزاداری پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و خواستار اعلام این تذکر از تریبون نماز شد .

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و این شهرستان از اولین شهرهایی بود که در دوران شیوع ویروس کرونا وضعیت آن قرمز اعلام شده بود و در حال حاضر درگیر پیک پنجم کرونا است.

کرونا جان پنج نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت پنج بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۸۹ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه  افزود: همچنین با شناسایی ۶۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۰ هزار و ۶۹۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۵۴ هزار و ۱۵۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۲۰ مورد بود که ۱۹۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی  استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۹ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۹۶۷ ، بهار یک هزار و ۸۷، تویسرکان یک هزار و ۱۲۴، رزن ۸۵۸، درگزین ۳۰۲، فامنین ۳۳۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۲۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۹۱۲ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۵۱۶ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۹۸۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان ۹ شهرستان در وضعیت قرمز و یک نشهرستان(فامنین) در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

تعداد بستری‌های کرونا در جنوب غرب خوزستان ۲برابر مرخص شدگان است

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه هم اکنون ۳۱۰ بیمار کووید ۱۹ در پنج بیمارستان در جنوب غرب خوزستان بستری هستند گفت: تعداد بیماران مبتلا به کرونا دلتا در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان ۲ برابر تعداد مرخص شدگان است.

دکتر شکراله سلمان‌زاده روز جمعه بیان کرد: شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان به لحاظ ابتلا به کووید ۱۹ در شرایط فوق بحرانی قرار داشته و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل است. 

وی به ابتلای ۵۰۸ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته ( ۲۷۸ نفر درآبادان، ۱۳۸ نفر خرمشهر و در شادگان ۹۲  نفر) اشاره کرد و افزود: از مورد مثبت جدید ۴۶۹ بیمار ( آبادان ۲۶۰ ، خرمشهر ۱۱۸ و شادگان ۹۱ بیمار) به صورت سرپایی درمان را دریافت کردند. 

دکتر سلمان زاده وضعیت پنج بیمارستان در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان را به لحاظ بستری بیماران جدید کووید ۱۹ اضطراری توصیف کرد و گفت:در صورت ادامه روند بستری بیماران احتمال استفاده از بیمارستان صحرایی به دلیل تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این سه شهرستان در آینده نزدیک وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی بیماران که باید بستری شوند به دلیل کمبود تخت سرپایی مداوا می‌شوند ادامه داد: در شبانه روز گذشته ۶۵ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های منطقه بستری و فقط ۳۵ بیمار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند و متاسفانه ۲ نفر فوتی ( یک نفر در خرمشهر و یک نفر در شادگان) نیز گزارش شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان پایین بودن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سه شهرستان تابع خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آبادان را یکی از عوامل آمارهای بالای مبتلایان به کرانا بیان کرد و اضافه کرد: تعداد کل موارد مراجعه سرپایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی تاکنون ۲۲۴ هزار و ۲۵۶ مورد بود که از این تعداد ۱۳هزار و ۹۷۸ بیمار بستری شدند. 

هم اکنون ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد کرونایی هستند.

 

۸۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۸۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۶۸ نفر در کاشان و ۱۶۸ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۷۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۶۸ از بیماران در کاشان و هشت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته یک مرد۸۲ ساله و یک زن ۶۹ ساله در اثر کرونا فوت کردند.

ثبت ۲۲۷ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۲۷ مورد جدید به ۳۱ هزار و ۴۴۱ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۶ تا ۸۷ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۴ نفر با سن ۱۷ و ۸۴ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۲۱۳ هزار و ۷۳ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۳ هزار و ۳۸۱ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۲هزار و ۷۶۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل با تدوام تشدید بحران کرونا در این شهرستان‌ها قرمز و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا(ع) اظطراری شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

فرماندار بابل: برای مدیریت کرونا درخواست تعطیلی ۲ هفته‌ای داده‌ایم

فرماندار بابل گفت: جهش ویروس کرونا دلتا در این شهرستان به اوج خود رسیده و برای مدیریت آن و قطع زنجیره انتقال پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای شهرستان به استانداری مازندران ارائه شده است که منتظر پاسخ هستیم.

قربانعلی ولیزده بورا روز جمعه اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشت ویروس کرونا ۷ نفر که به دلیل شرایط وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های بابل بستری بودند را به کام مرگ فرستاد.

وی افزود: طغیان ویروس کرونا در یک شبانه‌روز اخیر با ثبت رکورد جدید به مرحله‌ای بحرانی در این شهرستان وارد شده که منجر به بستری یکهزار و ۳۹۷ نفر در بیمارستان‌های این شهرستان شد.

فرماندار بابل وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در این شهرستان را وخیم توصیف کرد و افزود: نظارت بر واحدهای صنفی بسیار سخت‌گیرانه است و هر واحدی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند بدون تذکر پلمب می‌شود.

ولیزاده از عادی‌انگاری مردم و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی انتقاد کرد و گفت: حضور در تجمعات و دورهمی‌ها نه تنها کاهش نیافته، بلکه در برخی از موارد این دورهمی‌ها افزایش داشته است.

وی افزود: جهش بستری بیماران کرونایی در بابل به حدی است که راهی جز راه‌اندازی مرکز موقت بستری بیماران کوویدی وجود ندارد و این مرکز در حال حاضر در سالن ورزشی مخابرات شهر بابل مستقر شد.

فرماندار بابل همچنین اضافه کرد: تلاش شد تا با تجهیز ۸۰ تخت در این سالن ورزشی بخشی از ترافیک سنگین در مراکز درمانی بابل کاهش یابد. اما رکوردشکنی روز گذشته که مرگ ۹ نفر در یک شبانه‌روز را ثبت کرد و پیش‌بینی می‌شود ادامه داشته باشد برای ما نگران کننده است.

ولیزاده شمار مرگ ناشی از ویروس کرونا در شهرستان بابل را همچنان نگران کننده توصیف کرد و از مردم خواست تا به نشست‌های دورهمی و خانوادگی پایان دهند که از این طریق زنجیره انتقال وحشتناک این ویروس جهش یافته در بابل قطع شود.

به گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۷ بیمار کرونایی جدید بستری و ۱۹۶بیمار ترخیص شدند. همچنین در حال حاضر ۴۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بابل بستری هستند. با فوت ۷ بیمار که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر جمعه ۱۵ مرداد جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند، تعداد قربانیان کرونا در شهرستان بابل از یکم مرداد تا امروز به ۵۳ نفر رسیده است.

شهرستان بابل ۱۵ تیر بنا بر اعلام سامانه ماسک در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

رکورد روزانه تزریق واکسن کرونا در یزد شکسته شد

معاون فنی مرکز بهداشت یزد گفت: با تزریق هفت هزار و ۹۶۱ دز واکسن روزانه علیه ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته رکورد جدیدی در استان ثبت شد.

دکتر مسعود شریفی افزود:  از ابتدای انجام واکسیناسیون گروه های هدف تاکنون ۲۲۰ هزار و ۵۷۰ دز واکسن تزریق شد که از این تعداد ۱۷۲ هزار مربوط به نوبت اول و ۴۸ هزار و ۵۷۰ دز در نوبت دوم تزریق شد.

به گفته وی تاکنون ۱۷۲ هزار نفر در استان یزد علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

وی  با اشاره به واکسینه شدن ۵۹ درصد افراد بالای ۵۰ سال تصریح کرد:  ۱۳۱ هزار نفر از این جمعیت هدف در استان واکسن کرونا دریافت کردند.

جمعیت یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. 

همچنین به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ۲۴ ساعت گذشته از یکهزار و ۱۷۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس معیارهای تشخیصی مطابق استاندارد سازمان جهانی بهداشت ۳۶۹ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۶۵ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌ بستری شدند  و ۳۰۴ نفر هم در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند و  در این مدت ۱۱ فرد مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند و هم‌اکنون ۹۱۰ فرد مشکوک به کرونا بستری هستند که از این تعداد ۱۴۵ نفر  در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمامی ۱۱ شهرستان استان یزد به دلیل شیوع کرونا  در وضعیت قرمز  قرار دارد خاطرنشان کرد: کاهش ۶۰ درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عامل جولان این ویروس خطرناک در استان است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

بیش از ۱۵ هزار دوز واکسن در کرمانشاه تزریق شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف و مشاغل پرخطر در استان تزریق شد.

دکتر ابراهیم شکیبا روز جمعه افزود: در شهر کرمانشاه هفت هزار و ۶۸۹ دوز و در بین شهرستان‌ها نیز گیلانغرب با هزار و ۲۶۲ دوز، اسلام آبادغرب با هزار و ۱۹۶ دوز و سنقروکلیایی با ۸۸۰ دوز بیشترین میزان تزریق را در استان داشتند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۳۴ مرکز تجمیعی و سه مرکز خودرویی در استان فعال می باشند که علاوه بر مراکز فوق، ۱۰ پایگاه ویژه مشاغل در استان به چرخه تزریق واکسن کووید۱۹ اضافه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از مجموع پایگاه‌های ویژه مشاغل ۹ پایگاه در شهر کرمانشاه که شامل سه پایگاه ویژه آموزش وپرورش و دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد، اصحاب رسانه، دادگستری، رانندگان حمل و نقل درون شهری و بانک‌ها هر کدام یک پایگاه و یک پایگاه ویژه آموزش وپرورش در اسلام آبادغرب است.

هم‌اکنون ۷۷۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند  و مجموع جان‌باختگان استان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۸۹ نفر رسیده است.

۱۶۷ بیمار کرونایی قم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۶۷ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند، که همه این بیماران به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به‌پانزدهم مردادماه ۱۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری شده و تحت مداوا و درمان قرار گرفتند.

وی افزود: ۱۴۸ بیمار نیز به‌تشخیص پزشکان معالج از بیمارستان مرخص شدند.

قدیر با اشاره به‌فوت ۱۴ تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، گفت: در مجموع ۷۷۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند.

وی افزود: از کل یکهزار و ۸۰۱ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۶۱۲ مورد مثبت شد.

رئیس علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۱۸۴ هزار و ۸۵ دُز واکسن تزریق شده‌است.

رکورد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل شکست

رکورد بستری روزانه مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل در پی تشدید شیوع موج پنجم کرونا با شناسایی و بستری شدن ۱۲۴ نفر در شبانه‌روز گذشته شکست.

بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال به ثبت رسیده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هر روز افزایش می یابد و این استان با محدودیت جدی در پذیرش بیماران روبروست.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار مبتلایان بستری همزمان کرونا در استان به ۶۱۳ نفر گفت: اگر روند ابتلا به کرونا در استان اردبیل به این شکل ادامه یابد و تعداد مبتلایان به بیش از ۶۵۰ نفر برسد، در بستری مبتلایان به خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه دچار کمبود تخت خواهیم شد.

وی تنها چاره کنترل وضعیت کنونی و کاهش سیر شیوع کرونا در استان اردبیل را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد و افزود: سویه دلتای ویروس کرونا با شدت بیشتری در سطح این استان در حال انتشار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل سرعت انتشار این ویروس را مثل ویروس آبله مرغان ذکر کرد و گفت: سویه دلتای ویروس کرونا مسری‌ترین ویروس شناخته شده است به طوری ۱۰ ثانیه تنفس در هوای آلوده یا در کنار یک فرد آلوده می تواند باعث ابتلا شود.

وی نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از دو هفته قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، بیشترین تعداد مراجعه با علائم مشکوک به کرونا در استان ه ثبت رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با ابراز نگرانی از افزایش بیش از پنج برابری شمار مبتلایان کرونا نسبت به یک ماه قبل اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت پنج نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۹۰۹ نفر رسید.

وی بیان کرد: در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

دکتر حبیب‌زاده همچنین از ترخیص ۸۰ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان  به ۸۹ نفر، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: علائم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎کند.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علائم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریعتر مهار شود.

دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهرستان‌های اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده همچنین اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۲۳۰ هزار و ۹۶۶ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: تاکنون ۱۸۸ هزار و ۲۲۹ دُز واکسن نوبت اول و ۴۲ هزار و ۷۳۷ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل، سرعت واکسیناسیون در این استان را کاملا مطلوب خواند و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر مرداد ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۴ نفر در روز ۱۵ مردادماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

وضعیت کرونا در آبدانان بسیار حاد و نگران کننده است

فرماندار آبدنان وضعیت کرونا در این شهرستان را بسیار حاد و نگران کننده دانست و گفت: چنانچه تجدیدنظر فوری و سختگیرانه در این زمینه اعمال نشود در آینده نزدیک با معضلات و بحرانهای غیرقابل کنترل روبروخواهیم شد.

سیروس مرادحاصلی روز جمعه در نشست قرارگاه شهیدحاج قاسم سلیمانی شهرستان آبدانان اظهار داشت: کاهش اجرای پروتکلهای ابلاغی ازطرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درسطح شهرستان، باعث افزایش نگران کننده آمار بیماران و فوتی های کرونایی شده است و چنانچه تجدیدنظر فوری و سختگیرانه در این زمینه اعمال نشود در آینده نزدیک با معضلات و بحرانهای غیرقابل کنترل روبروخواهیم شد.

وی، حجم مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی در این شهرستان را بی سابقه عنوان کرد و افزود: به منظور جلوگیری از توسعه بیماری کرونا و باهماهنگی و حکم مراجع قضایی با کلیه کسانیکه موازین و دستورالعملهای بهداشتی را مراعت نکنند و همچنین با مداحان و گروههای موسیقی متخلف ، حتی سازمانهای دولتی برخورد قضایی می شود و اماکن ورزشی، تجاری و اجتماعی مورد بحث بسته خواهند شد.

فرماندار آبدانان با انتقاد از بعضی مجوزهای سهل گیرانه که زمینه فراگیرشدن بیماری کرونا در سطح شهرستان را فراهم می کنند، بیان کرد: لازم است که شبکه بهداشت و درمان با استفاده از ظرفیت نیروهای بسبجی درقالب طرح موفق شهید سلیمانی و همچنین امکانات و نیروهای انسانی جمعیت هلال احمر، فرایند بیماریابی و تشخیص  ودرمان زود هنگام بیماران کرونایی اقدام و سریع انجام دهند.

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان هم در این ‌نشست گفت: کلیه تخت های بیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان با تعداد ۶۰ مریض کرونایی تکمیل ‌شده بطوریکه هیچگونه ظر فیتی برای بستری سایر بیماران وجود ندارد.

سامان رشیدی، وضعیت فعلی بیماری کرونا درآبدانان رابسیار نگران کننده دانست و گفت: درحال حاضر یک ونیم برابر ظرفیت مرکزدرمانی ، بیمارکرونایی پذیرش شده است و برای رفاه حال مردم و جلوگیری از اعزام بیماران به سایر شهرستانهای استان، ساختمان درمانگاه قدیم این شهرستان آماده و تجهیز شده وهم اکنون در اختیار بیماران قرار دارد.

وی یادآورشد: کادر پزشکی و پرستاری وخدماتی این شهرستان به علت پنج برابرشدن مراجعات روزانه، بشدت خسته شده و نیازضروری به تقویت روحیه وجذب  کادر کمکی تازه نفس دارند.

لازم به یادآوری است که بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام از ابتدای شروع بیماری کرونا تا کنون پنج هزارنفر از مردم شهرستان ۶۵ هزارنفری آبدانان به بیماری کرونا مبتلا و ۶۴ نفرنیز جان خود را ازدست داده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هشدار داد کرونا در استان خیز برداشته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مردم خوزستان هشدار داد به دلیل خیز جدید کرونا در استان به مدت ۲ هفته در منزل بمانند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان در پیامی ویدیویی در محل بیمارستان رازی اهواز اعلام کرد: اکنون این بیمارستان مملو از بیمارانی است که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند. 

وی اظهار داشت: همکارانم در بخشهای بهداشتی و درمانی شبانه روز مشغول خدمات رسانی به بیماران هستند ولی سیل مراجعان بسیار بالا است. 

وی گفت: در شبانه روز گذشته هفت هزار و ۲۰۰ نفر به بیمارستان ها و مراکز درمانی استان مراجعه کرده که ۴۲۳ نفر از آنان بستری شده اند. 

ابول نژادیان اضافه کرد:  همچنین به  یکهزار نفر نیز  به صورت سرپایی خدمات داروهای تزریقی  ارایه می شود که این آمار بی سابقه است. 

وی خطاب به مردم گفت: اگر میخواهید در امان باشید و کارتان به بیمارستان نکشد ۲ هفته تحمل کنید و در خانه هایتان بمانید تا پیک جدید کرونا فروکش کند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز  تاکید کرد مردم دید و بازدیدها و دورهمی ها را تعطیل کنند و بجز موارد ضروری از منازل خود خارج نشوند. 

در حال حاضر ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.