طبق گزارش وزارت بهدشت در روز پنجشنبه 14 مرداد، در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، ۴۳۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۹۲ هزار و ۶۲۸ نفر رسید.

از روز گذشته تا امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۶۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۵۱۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۷۵۸ نفر رسید.

در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۲ هزار و ۶۲۸ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۴۶۷ هزار و ۷۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۱۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۶۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. همچنین ️تا کنون ۱۱ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۹۹۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۳۳ هزار و ۸۶۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۶۱ دُز رسید.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۱۴ مرداد ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

افزایش آمار مبتلایان به کرونا و روند صعودی تعداد بستری‌ها و جان‌باختگان در برخی استان های کشور این روزها رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند و رسیدن به شرایط بحرانی را در یک قدمی افراد جامعه امکان‌پذیر کرده است.

موج پنجم کرونا در حال ثبت آمار و ارقامی ناخوشایند از ابتلا و مرگ و میر ناشی از  کووید ۱۹ می باشد و به نظر می رسد تعداد زیادی از افراد جامعه با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و برداشتن ماسک بعنوان مهمترین ابزار مقابله با کرونا همنشینی با این ویروس را به قیمت جان خود و افراد خانواده و فامیل انتخاب کرده اند.

شیوع ویروس کرونا با انواع مختلف و موج های پی در پی سلامت جامعه را نشانه گرفته است و در این میان برخی به جای تلاش برای ریشه کنی این بیماری مهلک به یاری آن شتافته اند و با رفت و آمدهای غیرضروری با بی اعتنایی به شرایط کنونی همچون روزهای قبل از شیوع این بیماری سعی در عادی جلوه دادن وضعیت موجود دارند.

عادی انگاری ها در برخی مناطق به حدی رسیده است که  به گفته مسوولان رعایت پروتکل ها به زیر ۴۰ درصد رسیده است و شرایط را در این مناطق در وضعیت بحرانی قرار داده است.

در همین حال سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون بهداشت این وزارتخانه بر کاهش ۲ ساله سن واکسیناسیون در گروه‌های هدف تاکید کرد.

در این نامه  آمده است: ضمن قدردانی مجدد از تلاش تمامی دست اندرکاران واکسیناسیون بر علیه کووید۱۹ پیرو مکاتبات قبلی در مورد گروه های هدف واکسیناسیون، از آنجا که قسمت عمده جمعیت هدف اعلام شده واکسینه شده اند و ثبت نام شدگان جدید نیز در روزهای آتی تحت پوشش قرار می گیرند، شایسته است تمامی استان ها سن پوشش واکسیناسیون را به مدت دو سال کمتر از گروه هدف قبلی اعلام نموده و نسبت به ثبت نام در سامانه نوبت دهی و تزریق اقدام نمایند.»

در این نامه همچنین وزیر بهداشت تاکید کرد: نظر به اینکه محیط بانان و همچنین حافظان عرصه محیط طبیعی و جنگل ها در پاسگاه های محیط بانی و جنگل بانی ممکن است در کنار هم باعث انتقال بیماری شوند، شایسته است سریعا نسبت به اخذ لیست این گروه از سازمان های مربوطه اقدام و واکسیناسیون آنها انجام شود.

۱۴ مرداد ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام از به صدا درآمدن زنگ خطر بحرانی شدن وضعیت کرونا در استان ایلام خبر داد و گفت: وضعیت کرونا در ایلام به مرحله ای حاد و بحرانی رسیده است.

 آیت قیصربیگی با اشاره به دستور استاندار ایلام و مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا برای اعلام هشدار به مردم افزود: وضعیت کرونا در استان آنقدر حاد و خطرناک است که استاندار خواستار به صدا درآمدن زنگ خطر بحرانی شدن وضعیت کرونا توسط ستاد مدیریت بحران استان شده است.

وی خواستار ایجاد هم افزایی همه دستگاه های درگیر در کار این رزمایش برای ارسال یک پیام قوی و هشدار بازدارنده‌ نسبت به بحرانی شدن خطر کرونا در استان شد و تاکید کرد: در صورت عدم رعایت پروتکل های های بهداشتی و تداوم روند خطرناک فعلی به زودی در وضعیت حاد کرونا قرار خواهیم گرفت که هزینه های جبران ناپذیری برای استان در پی خواهد داشت.

بر اساس اعلام رییس مرکز توسعه سلامت کیش ، کمیته امنیتی و انتظامی ستاد کرونا این جزیره محدودیت های مقابله با شیوع این ویروس را تشدید کرد.

محمدرضا رضانیان با اشاره به اینکه این محدودیت ها تا یک هفته در نظر گرفته شده و تا ۲ هفته قابل تمدید است اظهار داشت: این مصوبات از یکشنبه ۱۷ مرداد به مرحله اجرا گذاشته می شود.

وی اضافه کرد: کاهش حداکثری تعداد پروازهای ورودی به جزیره کیش از جمله این مصوبات بوده که پیشنهاد آن به دستگاه ها و نهادهای ذیصلاح داده شده و و پیگیری ها در حال انجام است تا به شکل حداکثری شاهد کاهش پروازها باشیم.

از گیلان نیز گزارش شده که بیماری کرونا این روزها در خیز پنجم با شدت همه‌گیری خصوصاً به صورت خانوادگی نگرانی هایی را در استان گیلان ایجاد کرده است، اما نگران کننده تر از آن کاهش چشمگیر رعایت دستوالعمل های بهداشتی است که به بهانه عدم محدودیت بیشتر در حال فروکش است.

کم رنگ شدن پروتکل های بهداشتی در حالی در بسیاری از اماکن از جمله ادارات، اصناف و حمل و نقل عمومی گیلان و البته کل کشور مشاهده می شود که کارشناسان بهداشتی تنها راه مهم و موثر در رویارویی با این بیماری را عمل به توصیه های بهداشتی می دانند اما مردم رفته رفته فاصله را با این توصبه ها بیشتر می کنند.

بر اساس آخرین آمارها، رعایت پروتکل های بهداشتی در گیلان پایین تر از میانگین کشوری یعنی ۳۵ درصد است، در حالیکه قبل از آغاز موج پنچم کرونا در این استان میانگین مراعات توصیه های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد خوراکی به ۷۵ درصد رسیده بود که در این مدت کاهش چشمگیری یافت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این باره گفت: روند بستری افراد مبتلای مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا که منشای بیماری یادشده است به دلیل کاهش رعایت مفاد پروتکل های بهداشتی در استان صعودی شد.

ابراهیم سلمانی افزود: شهروندان برای کاهش این وضعیت باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و حضور در سطح شهر نیز پرهیز کنند.

هر چند این فعال رسانه ای حوزه بهداشت و درمان  یزد به میزان کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره ای نکرد، اما گفته می شود، رعایت پروتکل ها باید حدود ۹۰ درصد باشد که هم اکنون این عدد به کمتر از ۵۰ درصد در استان رسیده و زنگ خطر شیوع کرونا را در استان به صدا درآورده است.

بر اساس اعلام قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز میزان ابتلا به کرونا در استان طی مرداد ماه جاری نسبت به تیرماه گذشته سه برابر شده است.

دکتر" علی فرهادی"بیان کرد: روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح لرستان رو به افزایش است تا حدی که در روزهای اخیر این میزان در برخی شهرستان های استان نسبت به ماه گذشته تا پنج برابر نیز افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در تیرماه امسال متوسط ابتلای روزانه در استان ۱۶۹ نفر بود  که اکنون این رقم به ۸۶۶ نفر رسیده است اظهار داشت: میانگین بستری روزانه بیماران کرونا در استان طی ماه گذشته ۹۱ نفر بود که اکنون این میزان به ۲۲۰ نفر رسیده است.

 از استان اردبیل نیز گزارش شده است که روند صعودی مبتلایان و بستری‌های کرونا در این استان همچنان ادامه داشته و تعداد بیماران کووید.۱۹ در بیمارستان‌های استان به ۵۷۴ نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پطشکی اردبیل گفت: طی شبانه روز گذشته، شمار بستری‌های کرونایی جدید در بیمارستانهای استان به  ۱۰۵ نفر افزایش یافت و در مقابل ۹۷ نفر نیز با بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شدند.

وی بیان کرد: هم اکنون از مجموع ۵۷۴ بیمار کووید.۱۹ بستری در بیمارستان ۸۵ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، در شبانه‌روز با فوت پنج نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۹۰۴ نفر رسید.

دکتر حبیب زاده هشدار داد که در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

فرماندار شهرستان بویراحمد نیز گفت:بی توجهی به هشدارها، ورود پلاک های غیر بومی و فعالیت تالارها و باغها وضعیت این شهرستان را بحرانی کرده است.

مجید احمدی اظهار  داشت: شهر یاسوج در وضعیت قرمز قرار دارد و کماکان هجوم موج‌های بعدی در کمین مردمی است که با حضور در مراسم های عروسی و عزا و تجمع ها بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهند.

 وی افزود: ظرفیت پذیرش بیمار در بیمارستان‌های یاسوج و حتی راهروهای بیمارستان‌ها تکمیل شده و در صورت ادامه این روند از بیمارستان صحرایی استفاده می کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز با تاسف از پایین بودن درصد رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در این استان گفت که در ۳ روز گذشته ۷۵ گلستانی به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: ابتلا و فراگیری سویه دلتای ویروس کرونا خانوادگی شده، بطوری که اکثر افراد بستری اعضای یک خانواده یا چند خانواده وابسته به هم هستند.

وی یادآور شد: این مساله نشان‌ می‌دهد، مردم حضور نداشتن در اجتماعات، برگزار نکردن دورهمی‌های خانوادگی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

از استان مازندران گزارش شده است که کرونای هندی در ۲۴ ساعت گذشته تقریبا هر دو ساعت جان یک مازندرانی را گرفت تا با مرگ ۴۹ نفر در یک شبانه‌روز بحران کرونا در این استان پررنگ‌تر از روزهای سیاه گذشته شود. اما میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی در مازندران همچنان روندی کاهشی را دنبال می‌کند.

موج پنجم کرونا در مازندران با سرعتی عجیب و بدون توقف، همچنان با شیبی عمودی در نمودارها در حال بلندتر شدن است و قربانی می‌گیرد. به طوری که برای نخستین بار تعداد قربانیان کرونا در موج پنجم به ۴۹ نفر رسید. به عبارتی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در کمتر از هر دو ساعت یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

تعداد بستری‌شدگان جدید نیز در ۲۴ ساعت اخیر برای نخستین بار از مرز ۸۰۰ نفر گذشت و به ۸۰۳ نفر رسید و با اضافه شدن ۱۲۶ بیمار دیگر به بستری‌شدگان کرونایی، تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به سه هزار و ۸۵۳ نفر برسد. از این تعداد ۴۱۳ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که با آمارهای روز چهارشنبه ۱۳ مرداد برابر است.

مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد نیز از وضعیت حاد در آرامستان بهشت رضوان و نزدیک شدن به مرز سه رقمی تعداد فوتی های روزانه کرونا در مشهد خبر داد.

حجت‌الاسلام حسین مهدوی دامغانی افزود: با توجه به این که آرامستان بهشت رضوان از زمان شیوع ویروس کرونا به صورت اختصاصی برای متوفیان کرونایی در نظر گرفته شده امروز شاهد شرایط حاد در وضعیت فوتی ها در بهشت رضوان هستیم.

وی اضافه کرد: این آرامستان در حال حاضر چندین برابر ظرفیت خود در حال خدمت رسانی است.

مدیر عامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد با بیان این که عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و نظارت کافی  باعث افزایش تعداد متوفیان شده است افزود: در شرایط موجود بیشتر حجم و فشارکاری بر روی پرسنل آرامستان ها تحمیل شده به طوری که مجبور شدیم از حجم فعالیت های اداری این سازمان کاسته و پرسنل اداری نیز برای کمک به پرسنل و عوامل آرامستان ها به کارگیری شوند.

مهدوی دامغانی افزود: در صورت عدم پیش بینی تمهیدات لازم، به زودی شاهد زمینگیر شدن نیروهای آرامستان ها خواهیم شد، شهر مشهد از لحاظ تعداد فوتی کرونا در مرز سه رقمی شدن است و در صورتی که رعایت دستورالعمل های بهداشتی جدی گرفته نشود و اقداماتی برای کنترل وضع موجود صورت نگیرد نگران تشدید تعداد اموات و  فاجعه ای بزرگ خواهیم بود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

 

کرونا ۶ قربانی دیگر در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۶ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۸۴ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۵۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۰ هزار و ۵۸۸ و بیماران سرپایی مثبت به ۵۳ هزار و ۵۹۹ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۲۵ مورد بود که ۲۳۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: ۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی  استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۹۵۸، بهار یک هزار و ۸۴، تویسرکان یک هزار و ۱۲۰، رزن ۸۵۴، درگزین ۳۰۱، فامنین ۳۳۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۲۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۸۸۵ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۵۰۹ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۹۳۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان ۹ شهرستان در وضعیت قرمز و یک نشهرستان(فامنین) در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

رئیس علوم پزشکی: کرونا جان ۱۵ تَن دیگر را در قم گرفت 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز منتهی به‌چهاردهم مرداد ماه جاری، ۱۵ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در این مدت ۱۵۴ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری ۱۳۸ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۳۱ تَن نیز که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز با نظر پزشکان معالج ترخیص شدند.

وی مجموع بیمارانی که در حال حاضر در مراکز درمانی قم بستری هستند را ۷۹۷ تَن ذکر کرد و گفت: ۱۶۳ تَن از آنها به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

قدیر بیان داشت: از مجموع یک هزار و ۹۷۰ آزمایش کرونای انجام شده نتیحه ۵۴۱ مورد مثبت شد.

رئیس علوم پزشکی قم یادآور شد: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۱۷۱ هزار و ۵۳۶ دُز واکسن تزریق شده‌است.

کرونا در چهارمحال و بختیاری ۹ فوتی دیگر برجا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در استان جان باختند که به دنبال آن مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۲۳۱ نفر رسید.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود: همچنین در شبانه‌روز گذشته یک هزار و ۶۰۰ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند که از این تعداد آزمایش ۶۲۸ نفر قطعی مثبت اعلام شد.

وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان شناسایی شده ظرف ۲۴ ساعت گذشته، ۵۵۵ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و ۷۳ بیمار نیز در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

شیرانی، تعداد بیماران کرونایی بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را ۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: تجربه روزهای اخیر ثابت کرده که امیدی به بهبودی ۹۰ درصد مبتلایان به کرونا با سویه دلتا که حال عمومی آنها رو به وخامت می‌گذارد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود، نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه روزانه حدود یک هزار و ۵۰۰ تست تشخیص کرونا در استان انجام می‌شود، گفت: تعداد آزمایش‌ها علاوه بر تست‌های PCR، شامل تست‌های سریع نیز می‌شود هر چند از نظر سازمان  بهداشت جهانی تست‌های سریع مثبت جزو آمارهای قطعی مبتلایان محسوب نمی‌شود.

شیرانی با اشاره به وجود پنج هزار ناقل ویروس کرونا در استان، تصریح کرد: تردد این مبتلایان در سطح جامعه و رعایت نکردن اصل قرنطینه‌گی، منجر می‌شود تا ظرف ۲ هفته آینده با تعداد بیشتری از مبتلایان مواجه شویم.

وی، قطع زنجیره انتقال را مهمترین راهکار مقابله با شیوع کرونا دانست و گفت: با وجود تاکیدات فراوان اما بسیاری از مردم در خصوص خودداری از برگزاری دورهمی‌ها بی‌توجه هستند که انتظار می‌رود در این خصوص همراهی بیشتری انجام گیرد.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۱۴ مرداد) ۱۶۲ هزار و ۶۴۴ مورد نمونه‌گیری تشخیص ویروس کرونا در استان انجام شده که از این تعداد ۵۷ هزار و ۶۵۷ نفر مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده است.

بر اساس آخرین رنگ بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل و کیار در وضعیت قرمز ( خیلی پرخطر) شیوع کرونا و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن و سامان در وضعیت نارنجی( پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

۱۲۱۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۲۱۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۹۹هزار و۹۱۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه اظهارداشت: همچنین با فوت ۹ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۲۴۸نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۲۸ بیمار حاد تنفسی و  ۳۰۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

 

پنج کرمانشاهی دیگر تسلیم کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در استان فوت کردند، گفت: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۸۹ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه گفت: هم‌اکنون ۷۷۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته ۲۹ نفر بیشتر است.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۴۶۳ نفر شامل ۷۹ بیمار مثبت بستری و ۳۸۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۲ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۴ نفر در مراکز درمانی این استان بخاطر ابتلای به کرونا بستری و ۱۳۸ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

هفت شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کنگاور، صحنه، گیلانغرب و سنقر و کلیایی از روز شنبه (۹ مرداد) در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، کنگاور،  گیلانغرب، صحنه، سنقر و کلیایی، هرسین و پاوه در وضعیت قرمز گرفتند.

وی اظهار داشت: براساس این گزارش، شهرستان‌های اسلام آبادغرب، سرپل‌ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر و قصرشیرین در وضعیت زرد قرار دارند.  

کرونا هر ۳۰ دقیقه جان یک مازندرانی را می‌گیرد

کرونای هندی در ۲۴ ساعت گذشته تقریبا هر ۳۰ دقیقه جان یک مازندرانی را گرفت تا با مرگ ۴۹ نفر در یک شبانه‌روز -معادل ۱۱.۲ درصد آمار کشوری- بحران کرونا در این استان پررنگ‌تر از روزهای سیاه گذشته شود. اما میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی در مازندران همچنان روندی کاهشی را دنبال می‌کند.

موج پنجم کرونا در مازندران با سرعتی عجیب و بدون توقف، همچنان با شیبی عمودی در نمودارها در حال بلندتر شدن است و قربانی می‌گیرد. به طوری که برای نخستین بار تعداد قربانیان کرونا در موج پنجم به ۴۹ نفر رسید. به عبارتی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در هر نیم ساعت یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

ثبت این تعداد مرگ کرونایی در مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته وقتی در مقایسه با مجموع مرگ‌های کرونایی کشور طی همین مدت قرار بگیرد، هولناکی وضعیت کرونا در مازندران را بیشتر نشان می‌دهد. تعداد قربانیان کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۳ نفر بود که ۴۹ نفر از این تعداد، یعنی ۱۱.۲ درصد در مازندران رقم خورد.

تعداد بستری‌شدگان جدید نیز در ۲۴ ساعت اخیر برای نخستین بار از مرز ۸۰۰ نفر گذشت و به ۸۰۳ نفر رسید و با اضافه شدن ۱۲۶ بیمار دیگر به بستری‌شدگان کرونایی، تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به سه هزار و ۸۵۳ نفر برسد. از این تعداد ۴۱۳ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که با آمارهای روز چهارشنبه ۱۳ مرداد برابر است.

تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا ظهر امروز چهاردهم مرداد به ۳۲۴ نفر رسید که با احتساب مجموع قربانیان چهار ماه نخست سال، تعداد جان‌باختگان این استان بر اثر ابتلا به کووید۱۹ را به یک‌هزار و ۸۶ نفر رسانده است.

بنا به پیش‌بینی کارشناسان و مسئولان بهداشتی، آمار مرگ‌های کرونایی مازندران احتمالا کماکان افزایشی خواهد بود و پس از رسیدن موج پنجم کرونا به قله نمودار و نزولی شدن آمار بستری‌شدگان این آمارها بیشتر نیز خواهد شد.

مرگ‌های کرونایی در حالی به ۴۹ نفر در شبانه‌روز رسیده که گروه‌های سنی بالای ۵۵ سال مازندران واکسینه شده‌اند و بخش زیادی از آن‌ها در مقابل این بیماری مصون شده‌اند. اما با این حال به دلیل شیوع بسیار گسترده ویروس و بی‌توجهی به پروتکل‌ها روند مرگ‌های کرونایی استان بالاست که بنا بر مشاهدات و شنیده‌ها بخش زیادی از مرگ‌ها در این موج مربوط به گروه سنی میانسال‌ها و جوانان است.

کرونا هر دو ساعت جان یک مازندرانی را می‌گیرد

با وجود وضعیت فوق حاد کرونایی در مازندران و ثبت آمارهای نگران‌کننده و افزایش تعداد قربانیان در هر شبانه‌روز، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان به پایین‌ترین حد ممکن در یک سال اخیر رسیده و محدودیت‌های مربوط به مناطق قرمز و نارنجی نیز در شهرستان اعمال نمی‌شود.

 از سوی دیگر عادی‌انگاری اجتماعی نسبت به کرونا و رعایت نکات بهداشتی دوران همه‌گیری به شدت افزایش یافته است و حتی استفاده از ماسک در اماکن عمومی توسط برخی افراد رعایت نمی‌شود. برپا بودن محافل خانوادگی و جشن‌ها و مجالس عزا بابت فوت افراد نیز از دیگر چالش‌های مهم این روزهای مازندران است که تا کنون تمام هشدارها و آمارهای رو به رشد کرونایی نتوانسته عامل بازدارنده در مقابل این عادی‌انگاری‌ها باشد.

شرایط حاد کرونایی در شهرستان‌های مختلف مازندران سبب شده مسئولان برخی شهرستان‌ها از جمله آمل و قائمشهر درخواست‌هایی برای تعطیلی دو هفته‌ای این مناطق و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه را به استانداری ارائه کنند. اما به گفته معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است و دست‌کم تا روز شنبه باید منتظر ماند تا دید این ستاد در مورد مازندران که به گفته مسئولان بیشترین رشد صعودی آمارهای کرونایی در کشور را دارد چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

حسین حسن‌نژاد روز پنج‌شنبه اظهار کرد: در جلسه روز چهارشنبه برخی از درخواست‌های استان‌ها و کمیته‌های مختلف مطرح شد. ما نیز برای اعمال برخی محدودیت‌های ویژه در مازندران درخواست‌هایی به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردیم که در جلسه ستاد روز شنبه باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: متأسفانه سرعت سرایت سویه جدید کرونا بسیار بالاست و از طرفی به دلیل خستگی، کم شدن آستانه تحمل یا بی‌تفاوت شدن نسبت به هشدارها شاهد عادی‌انگاری گسترده جامعه نسبت به کرونا هستیم.

این مسئول تصریح کرد: میزان رعایت پروکل‌های بهداشتی در ماه‌های اخیر بیشتر بود. پارسال در این روزها رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران حدود ۸۵ درصد بود که تقریبا بهترین حالت ممکن است. نتیجه آن هم فاصله طولانی بین موج دوم و سوم در مازندران بود. اما بلافاصله پس از افزایش عادی‌انگاری دوباره شاهد اوج گرفتن کرونا بودیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: متأسفانه با وجود تمام هشدارهایی که طی روزهای اخیر داده شد و اعلام امارهای نگران‌کننده و تلخی که طی روزهای اخیر ثبت شده، به جای این که طی یک هفته اخیر آمار رعایت پروتکل‌ها در استان افزایش یابد، بین ۵ تا ۷ درصد کم شده و این بسیار نگران‌کننده است.

سرریز ظرفیت بیمارستانی مازندران

ظرفیت ثابت تخت‌های بیمارستانی دولتی و خصوصی مازندران حدود چهار هزار و ۵۰۰ تخت است، در حال حاضر بیش از سه هزار و ۸۵۰ تخت بیمارستانی مازندران در اختیار بیماران کرونایی است. به عبارتی دیگر بیش از ۸۵ درصد ظرفیت بیمارستانی مازندران را  بیماران کرونایی اِشغال کرده‌اند که این موضوع فرآیند ارائه خدمات درمانی به سایر بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران طی روزهای اخیر اقداماتی برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و برپایی تخت‌های موقت در فضاهایی مانند نمازخانه و راهرو بیمارستان‌ها انجام داده‌اند. اما این اقدامات نیز پاسخ روند افزایشی بستری‌شدگان کرونایی مازندران را نداد. به همین دلیل در شهرستان بابل سالن ورزشی مخابرات برای پذیرش بیماران بستری‌موقت کرونایی و ارائه خدمات سرپایی به بیماران تجهیز و راه‌اندازی شد.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارد. روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعدادمناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید.

 موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

 تعداد فوتی های روزانه کرونا در مشهد در مرز سه رقمی شدن است

مدیرعامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد از وضعیت حاد در آرامستان بهشت رضوان و نزدیک شدن به مرز سه رقمی تعداد فوتی های روزانه کرونا در مشهد خبر داد.

حجت‌الاسلام حسین مهدوی دامغانی روز پنجشنبه افزود: با توجه به این که آرامستان بهشت رضوان از زمان شیوع ویروس کرونا به صورت اختصاصی برای متوفیان کرونایی در نظر گرفته شده امروز شاهد شرایط حاد در وضعیت فوتی ها در بهشت رضوان هستیم.

وی اضافه کرد: این آرامستان در حال حاضر چندین برابر ظرفیت خود در حال خدمت رسانی است.

مدیر عامل سازمان فردوسهای شهرداری مشهد با بیان این که عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و نظارت کافی  باعث افزایش تعداد متوفیان شده است افزود: در شرایط موجود بیشتر حجم و فشارکاری بر روی پرسنل آرامستان ها تحمیل شده به طوری که مجبور شدیم از حجم فعالیت های اداری این سازمان کاسته و پرسنل اداری نیز برای کمک به پرسنل و عوامل آرامستان ها به کارگیری شوند.

مهدوی دامغانی افزود: در صورت عدم پیش بینی تمهیدات لازم، به زودی شاهد زمینگیر شدن نیروهای آرامستان ها خواهیم شد، شهر مشهد از لحاظ تعداد فوتی کرونا در مرز سه رقمی شدن است و در صورتی که رعایت دستورالعمل های بهداشتی جدی گرفته نشود و اقداماتی برای کنترل وضع موجود صورت نگیرد نگران تشدید تعداد اموات و  فاجعه ای بزرگ خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در کنار رعایت موکد دستور العمل های بهداشتی باید با توسل و خضوع به درگاه خداوند و طلب بخشش و مرحمت این بلا را از جامعه اسلامی  دور کرد.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اوضاع شهر مشهد از نظر تعداد بیماران کرونایی بستری شده خوب نیست و این در حالی است که اکنون شاهد بستری شدن روزانه ۴۰۰ نفر در این شهر هستیم که با تعداد افراد ترخیص شده هماهنگ نیست.

هم اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۰۹ تن دیگر از هموطنان را گرفت و طی این مدت ۳۹ هزار و۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند.

تا کنون ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر از ایرانیان دوز نخست واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دوز رسیده است.

فوت ۱۹ نفر و بستری شدن ۱۷۸ بیمار کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۹ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۱۷۸ بیمار بدحال دیگر در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۲۲۸ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت:  با مرگ ۱۹ بیمارکووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به چهارهزارو۷۹۷ نفر رسید.

رییس ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز یادآور شدکه۵۴ هزار و ۹۵۳ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان البرز بستری شده اند که ۴۸ هزار ۹۱۵ نفر آنان بهبود یافته اند.

اکنون سه شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز تیره ، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

رعایت فاصله اجتماعی، ماندن درخانه، استفاده از ماسک در مکان های عمومی و ضدعفونی دست ها مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

 

۳۰ هزار دوز واکسن کووبرکت در کرمانشاه تزریق شد

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اعلام اینکه مشکلی در تامین واکسن کرونا برای گروه‌های تعیین شده در استان وجود ندارد، گفت: تاکنون حدود ۳۰ هزار دوز واکسن ایرانی کووبرکت تزریق شده و خوشبختانه هیچ گونه عوارضی تاکنون گزارش نشده است.

دکتر «سارا شاه‌آبادی» روز پنجشنبه افزود: تعداد پایگاه های وکسیناسیون کرونا در کرمانشاه افزایش یافته و یکی از رسالت های مهم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه حفظ شان و جایگاه مردم کرمانشاه در انجام فرآیند واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ است.

وی اظهار داشت: در این راستا تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم با شروع واکسیناسیون هر قشر و گروه سنی، تعداد پایگاه های واکسیناسیون را افزایش دهیم تا شاهد تجمع مردم و معطلی آنها در این مراکز نباشیم.

معاون فنی مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: خوشبختانه با تدابیری که از ابتدای واکسیناسیون در استان لحاظ کرده ایم تاکنون این فرآیند با روند خوبی پیش رفته و شاهد تجمع در هیچکدام از مراکز نبوده ایم.

وی افزود: مردم کرمانشاه به توان دانشمندان ایرانی اعتماد دارند، سال‌های زیادی است که کودکانمان را با واکسن های ایرانی کزاز، سرخچه، فلج اطفال و سیاه سرفه در برابر بیماری ها ایمن می کنیم.

شاه آبادی تصریح کرد: اکنون هم واکسن برکت یکی دیگر از دستاوردهای دانشمندان ایرانی است که مردم استان به خوبی به آن اعتماد کرده اند.

وی تاکید کرد: تلاش برای تسریع واکسیناسیون مردم کرمانشاه علیه بیماری کرونا ادامه دارد و هرچه زودتر بتوانیم یک نفر را هم واکسن بزنیم، از مرگ یک نفر جلوگیری کرده ایم، چرا که واکسن کرونا بصورت ۱۰۰ درصدی از مرگ افراد جلوگیری می کند و درصد بستری شدن افراد در بیمارستان ها را به شدت کاهش می دهد.

معاون فنی مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: افرادی که حتی دوز دوم واکسن را هم دریافت کرده اند، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و حتما ماسک بزنند.

وی افزود: پایگاه واکسیناسیون خبرنگاران علیه کرونا هم در کرمانشاه افتتاح شده و در این مرکز روزانه حدود ۳۰۰ نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه کرمانشاه علیه بیماری کرونا واکسینه می شوند.

هم‌اکنون ۷۴۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند و مجموع جان‌باختگان استان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۸۴ نفر رسیده است.

ورود خودروهای غیربومی به اصفهان بسیار کم شده است

رییس پلیس راهور اصفهان گفت: با اعمال محدودیت‌های مرتبط با ستاد کرونا و افزایش شمار جریمه‌ها، ورود خودروهای غیربومی به این استان بسیار کم شده است.

سرهنگ محمدرضا محمدی روز پنجشنبه اظهار داشت: بیشترین دارندگان خودرو با پلاک های غیربومی نیز از ساکنان خود اصفهان هستند که تردد آنها بلامانع است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ممنوعیت‌های تردد تصریح کرد: محدودیت تردد در ساعات ۲۲ تا ۳ بامداد همچنان برقرار است و جریمه‌ها از طریق دوربین و ماموران این نهاد برای متخلفان منظور می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه پلیس راهور اصفهان در برخورد با تخلفات جدی است، خاطرنشان کرد: کاهش عبور و مرور و رعایت موازین بهداشتی و در نهایت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا به مشارکت بیشتر شهروندان نیاز دارد.

رییس پلیس راهور اصفهان با بیان اینکه توقف در حاشیه پارک ها و بوستان ها نیز مشمول اعمال جریمه می شود، اظهارداشت: در این زمینه نیز سامانه مکانیزه ثبت تخلف راهور و ماموران جریمه‌ها را ثبت می‌کنند.

کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۰۹ نفر دیگر را گرفت و مجموع شمار تلفات کرونا در کشور به ۹۲ هزار و ۱۹۴ نفر رسید.

همچنین در این مدت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۲۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون ۲۸۵ شهر کشور از جمله اصفهان در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

سن ثبت‌نام واکسیناسیون گروه‌های هدف ۲ سال کاهش یابد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون بهداشت این وزارتخانه بر کاهش ۲ ساله سن واکسیناسیون در گروه‌های هدف تاکید کرد.

در نامه سعید نمکی خطاب به معاون بهداشت وزارت بهداشت آمده است: ضمن قدردانی مجدد از تلاش تمامی دست اندرکاران واکسیناسیون بر علیه کووید۱۹ پیرو مکاتبات قبلی در مورد گروه های هدف واکسیناسیون، از آنجا که قسمت عمده جمعیت هدف اعلام شده واکسینه شده اند و ثبت نام شدگان جدید نیز در روزهای آتی تحت پوشش قرار می گیرند، شایسته است تمامی استان ها سن پوشش واکسیناسیون را به مدت دو سال کمتر از گروه هدف قبلی اعلام نموده و نسبت به ثبت نام در سامانه نوبت دهی و تزریق اقدام نمایند.»

در این نامه همچنین وزیر بهداشت تاکید کرد: نظر به اینکه محیط بانان و همچنین حافظان عرصه محیط طبیعی و جنگل ها در پاسگاه های محیط بانی و جنگل بانی ممکن است در کنار هم باعث انتقال بیماری شوند، شایسته است سریعا نسبت به اخذ لیست این گروه از سازمان های مربوطه اقدام و واکسیناسیون آنها انجام شود.

تاکنون ۱۱ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۷۴۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۲۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند، بر این اساس، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دُز رسیده است.

پیش از این متولدین ۱۳۴۷ و قبل از آن در سراسر کشور امکان دریافت آنی نوبت در سامانه salamat.gov.ir داشتند که با دستور اخیر وزیر بهداشت، سن ثبت‌نام واکسیناسیون گروه‌های هدف ۲ سال کاهش یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.