طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 16 مرداد 1400، در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، متاسفانه در روزهای اخیر همه گیری کرونا سیر بسیار شتابانی داشته به گونه‌ای که شاهد افزایش بیش از حد انتظار موارد بستری و مرگ در برخی استان های کشور هستیم و به تبع شهرها یکی پس از دیگری به رنگ قرمز تبدیل می شوند.

مسوولان وزارت بهداشت و درمان با هشدار نسبت به وضعیت نگران کننده کرونا در برخی استان ها آنرا بحرانی می دانند و می گویند تعداد بالای افراد بستری و ابتلا شرایط را برای کادر درمان دشوار کرده است.

اعلام وضعیت بحران مقامات بهداشتی برخی استان ها از خطرات پیش رو در هفته آینده ، هرچند موجی از نگرانی را در ذهن ها ایجاد می کند اما باز عملا در رفتار روزمره مردم شاهد بی توجهی و ساده انگاری آنان به مشکلات بوجود آمده از شیوع ویروس کرونا هستیم.

با توجه به اینکه سرعت تزریق واکسن کرونا در کشور افزایش یافته اما همچنان نگرانی برای در پیش بودن ایام محرم و تجمعات به دور از پروتکل های بهداشتی  و افزایش روز افزون آمار ابتلا و رنگ قرمز شهرهای مختلف موجی از نگرانی را در بین مسوولان بهداشت و درمان ایجاد کرده است.

مسوولان بهداشتی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن به منزله عدم ابتلا نیست و حتما در هر شرایطی استفاده از ماسک ضروری است معتقدند که در این شرایط بیش از هر زمان دیگری نیاز به هوشیاری و همدلی همه اقشار جامعه است .

در همین حال رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحویل بیش از ۲۱ میلیون واکسن داخلی و خارجی کرونا به وزارت بهداشت خبر داد.

کیانوش جهانپور تصریح کرد: بر اساس آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا در کشور از ابتدای برنامه واکسیناسیون تا صبح امروز اسپوتنیک نوبت اول: ۴۳۶۱۳۶، اسپوتنیک نوبت دوم: ۳۵۶۶۰۷،  سینوفارم نوبت اول: ۸۳۵۲۶۸۴، سینوفارم نوبت دوم: ۱۹۹۶۴۵۰، بهارات نوبت اول: ۵۹۰۸۷و بهارات نوبت دوم: ۵۳۹۶۰ است.

آسترازنکا نوبت اول: ۲۲۷۵۲۸۱، آسترازنکا نوبت دوم: ۵۹۰۶۵۴، برکت نوبت اول: ۱۰۰۲۶۴۱ و برکت نوبت دوم: ۱۰۳۱۰ به وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

تاکنون ۱۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۲۸ نفر دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۶۹ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۷ دُز رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نامه‌ای به علیرضا رییسی معاون بهداشت این وزارتخانه، دستور واکسیناسیون جمعیت بومی بالای ۱۸ ساله در جزیره قشم و کیش را ابلاغ کرد.

در نامه سعید نمکی خطاب به رییسی آمده است: پیرو اعلام گروه های جدید هدف برای واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، از آنجایی که جمعیت بالای ۱۸ سال در کلیه جزایر خلیج فارس بجز قشم و کیش تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند، لذا شایسته است جهت ثبت نام و پوشش واکسیناسیون جمعیت بومی ۱۸ سال به بالا در دو جزیره فوق الذکر نیز اقدام شود.

وی افزود: منظور از جمعیت بومی کسانی بوده که بطور مستمر ساکن این جزایر بوده و دارای پرونده الکترونیک سلامت در مراکز جامع سلامت آن جزایر هستند.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

متاسفانه ۳۸۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۴۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۱۰ نفر  و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۴۷۳ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۵۱۵ هزار و ۲۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۳۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۷۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۲ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۸۲۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۷ هزار و ۹۸۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۱۰ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

شانزدهم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه در هفته منتهی به ۱۵ مرداد نسبت به هفته قبل آن، موارد بیماران سرپایی بیش از ۷۰ درصد و موارد بستری حدود ۶۰ درصد در این استان افزایش یافته است گفت : اکنون ظرفیت اکثر بیمارستان های خوزستان پر شده است همچنین موارد مرگ رشد ۷۷ درصدی داشته است.

دکتر سیدمحمد علوی با بیان اینکه پیش بینی شده بود وضعیت خوزستان شکننده شده و شهرهای بیشتری به رنگ قرمز تبدیل شوند افزود: اکنون ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با اشاره به پذیرش بیماران کرونایی در ۴۰ بیمارستان خوزستان گفت: روند مراجعه به مراکز درمانی این استان همچنان افزایشی است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان به بستری ۴۲۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی خوزستان طی یک روز اشاره کرد و افزود: بار مراجعه افراد با علائم کرونا به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های خوزستان افزایشی است که امیدواریم با همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیک جدید بیماری را مهار کنیم.

وی افزود: از امروز بیمارستان‌های فاطمه الزهرا(س)، شهید منفرد نیاکی و ۲ بخش آی سی یو بیمارستان بقایی در اهواز در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: همچنین بیمارستان های خصوصی در خوزستان متعهد شدند ۱۰۰ تخت بیمارستانی را در اختیار بیماران کرونایی قرار داده و ملزم به راه‌اندازی اورژانس تنفسی و مرکز رمدسیویر سرپایی شدند  تا از امروز به ارائه خدمات بپردازند. بیمارستان های خصوصی در استان خوزستان متعهد شدند بخش سی تی اسکن آنها تا ساعت ۲ بامداد به بیماران کرونایی خدمت رسانی کند.

از استان اردبیل گزارش شده است که شمار جان‌باختگان روزانه کووید.۱۹ در این استان که در سه ماه اخیر کمتر از پنج نفر بود، با ادامه شیوع گسترده موج پنجم کرونا به ۱۰ نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با ابراز نگرانی از افزایش بیش از پنج برابری شمار مبتلایان کرونا نسبت به یک ماه قبل اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت ۱۰ نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۹۱۹ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با بیان این که میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هر روز افزایش می یابد، گفت: این استان با محدودیت جدی در پذیرش بیماران روبروست.

وی همچنین شمار بستری روزانه مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل را ۱۰۵ نفر و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی استان را نیز ۶۲۵ نفر اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: اگر روند ابتلا به کرونا در این استان به این شکل ادامه یابد و تعداد مبتلایان به بیش از ۶۵۰ نفر برسد، در بستری مبتلایان به خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه دچار کمبود تخت خواهیم شد.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ، روند ابتلا به کرونا در استان همچنان چهاررقمی است و تنها بستری‌ها اندکی کاهش یافته و آنچنان که توقع داریم این کاهش چشمگیر نیست و در نتیجه تا زمانی که این رنج بستری وجود دارد مرگ‌و‍‌میرهای کرونایی منطقه کاهشی نخواهد بود.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: آمار‍‌های کرونا در سیستان و بلوچستان در شرایط تثبیت شده‌ای قرار دارد و شاهد جهش نگران‌کننده در حوزه افزایش مبتلایان در منطقه نیستیم.

وی  با بیان اینکه  از جهت کرونا همچنان بر روی لبه تیغ قرار داریم و شرایط افزایش مبتلایان به این ویروس در سیستان و بلوچستان وجود دارد تصریح کرد: در حورزه جنوب استان (سراوان، گلشن، سیب‌وسوران، ایرانشهر، بمپور و  نیکشهر) همچنان رنگبندی کرونایی قرمز بوده و حوزه سیستان، زاهدان، خاش و تفتان نارنجی است.

رییس مرکز بهداشت سنندج نیز گفت: وضعیت شهرستان از نظر بیماران مبتلا به کرونا بسیار وخیم بوده و در صورت عدم توجه به برخی مسایل با نبود تخت در بیمارستانهای سنندج مواجه خواهیم شد.

دکتر جهانبخش یوسفی افزود: هم‌اکنون حدود ۲۹۰ نفر در بیمارستانها بستری و تخت‌های آی سی یو در حال تکمیل شدن است.

وی با بیان اینکه فقط شب گذشته ۲۶۷ نفر بیمار به اورژانس های تنفسی مراجعه کردند که ۴۷ نفر فقط در یک شب بستری شدند، از شهروندان خواست تا وضعیت از این بدتر نشده از حضور در مهمانی، هرگونه مراسم، خریدهای غیر ضروری مخصوصا در فضاهای بسته خودداری کرده و حتما به محض خروج از منزل  از ماسک استفاده کنند. 

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز نیز در این باره گفت : با توجه به محدودیت ظرفیت بیمارستان های البرز با  سیر صعودی بستری ها  مواجه هستیم و اکنون به  سختی تخت برای بیماران کرونایی فراهم می شود.

مهرداد بابایی  ادامه داد: هرچند تعدادی تخت برای زمان اضطراری داریم اما  نگرانی ها  زیاد است و باید مردم تصمیم بگیرند، رعایت کنند در غیر این صورت نه تنها استان بلکه کشور با کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهد شد.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ،میزان مبتلایان کرونا استان در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن ۳۹.۷ درصد افزایش یافته و این رقم از یک هزار و ۴۵۲ به ۲ هزار و ۲۹ نفر رسیده است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: میزان بستری های استان طی هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن افزایشی و بسیار نگران کننده است و ۲۴ درصد نسبت به هفته قبل میزان بستری های استان افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر میزان بسترهای استان افزایشی و پروتکل های بهداشتی نیز در استان کاهش یافته که نمونه آن این است ۳۱۶ بیمار کرونا در بیمارستان استان بسترهای هستند.

معاون شبکه بهداشت و درمان چالوس نیز با اشاره به روند افزایشی بیماران کرونایی طی یک هفته اخیر و تکمیل ظرفیت ۲ بیمارستان این شهرستان، از پذیرش بیماران کرونایی توسط بیمارستان امام رضا(ع) سپاه پاسداران چالوس خبر داد.

رحمت الله بیابانی افزود : با توجه به روند بی سابقه افزایش بیماران کرونایی و تعداد بستری ها در دو بیمارستان طالقانی و رازی شهرستان ظرفیت این بیمارستان ها تکمیل شد و بیمارستان ۳۲ تختخوابی امام رضا(ع) چالوس نیز پذیرش بیماران کرونایی را آغاز کرد.

وی ادامه داد: تعداد بسترهای کرونایی شهرستان با افزایش بی سابقه ۲۰۰ درصدی در سه بیمارستان طالقانی، رازی و امام رضا(ع) به ۱۴۳ نفر رسید که از این تعداد ۱۱ بیمار در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

بیابانی روند افزایشی آمار بیماران کرونایی در این شهرستان را بسیار نگران کننده خواند و گفت: تعداد بیماران کرونایی سرپایی که به ۳ بیمارستان این شهرستان مراجعه سه رقمی شده این در حالی است یک هفته قبل تعداد مراجعین بیمار کرونایی ۲ رقمی بود.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

 

۶۴۱ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۶۴۱ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۱هزار و ۵۶۵ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز شنبه اظهارداشت: همچنین با فوت ۹ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۲۷۲ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۵۲ بیمار حاد تنفسی و ۳۱۶مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

 

نتیجه ۷۴۴ آزمایش کرونا در قم مثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز منتهی به‌شانزدهم مردادماه از مجموع یکهزار و ۳۰۷ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۷۴۴ مورد و بیش از نیمی از این آزمایش‌ها مثبت شد.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در  این مدت ۱۳۹ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی استان مورد پذیزش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۱۱۴ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۸۸ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده‌بودند نیز با تشخیص پزشکان معالج مرخص شدند.

وی افزود: ۹ تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود نیز جان خود را از دست دادند.

رئیس علوم پزشکی قم کل بیمارانی که هم اکنون در مراکز درمانی قم بستری هستند را ۷۹۲ تَن ذکر کرد و گفت: ۱۸۱ تَن از این بیماران به‌دلیل وخامت وضعیت جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۱۹۳ هزار و ۹۹ دُز واکسن تزریق شده‌ است.

 

روند موارد سرپایی و بستری کرونا در خراسان جنوبی افزایشی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند موارد سرپایی و بستری کرونا در خراسان جنوبی همچنان افزایشی است و به اوج پیک سوم که آبان پارسال بود، نزدیک می‌شویم.

محمد دهقانی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد روند افزایشی موارد سرپایی و بستری کرونا در سطح استان هستیم و از سقف پیک چهارم گذشته‌ایم.

وی افزود: با وضعیت فعلی به اوج پیک سوم در آبان سال گذشته که بسیار اذیت شدیم، نزدیک می‌شویم.

وی با بیان اینکه طی یک هفته گذشته ۲۸۹ مورد مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند گفت: در این مدت آمار فوتی‌های کرونا نیز ۲۲ مورد ثبت شد که البته تناسبی بین موارد بستری و فوتی نیست و خوشبختانه فاصله زیاد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای اسفند ۹۹ تاکنون موارد مثبت روزانه بستری و فوتی مبتلایان به کرونا در این استان افزایشی و صعودی بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۶۹ مورد بازدید از اصناف خراسان جنوبی انجام شده است اضافه کرد: در این خصوص ۱۵۹ مورد اخطار و پنج مورد پلمب واحدهای صنفی را داشته‌ایم.

دهقانی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصناف خوب است اما در برخی شهرستان‌ها از جمله درمیان مشکل داریم که استفاده از ماسک در این شهرستان ۶۹ درصد بوده و باید ستاد کرونا شهرستان در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

وی از انجام ۸۰ مورد نظارت بهداشتی در ادارات استان خبر داد و گفت: در شهرستان قاینات هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تهویه مناسب ۶۲.۵ درصد و استفاده از ماسک به ۷۵ رسیده که نیازمند توجه جدی است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا اضافه کرد: از زمان شروع همه‌گیری کرونا بیش از ۸۰ درصد موارد فوتی مربوط به افراد بالای ۶۰ سال بوده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تزریق روزانه هشت هزار دز واکسن کرونا در استان وجود دارد گفت: اما در حال حاضر این میزان واکسن وارد استان نمی‌شود.

دهقانی عنوان کرد: خوشبختانه میانگین واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۸ سال استان نسبت به کشور بالاتر است به طوری که در سطح کشور میانگین تزریق واکسیناسیون دز اول به افراد بالای ۱۸ سال ۱۹.۲ درصد است در حالی که این رقم در خراسان جنوبی به ۲۳.۱ درصد رسیده است.

وی به ثبت ۲۳ مورد فوتی کرونا در استان از ۹ تا ۱۵ مرداد ماه جاری اشاره کرد و گفت: ۲۲ نفر از این افراد جزو گروه سنی بودند که می‌توانستند واکسن کرونا را دریافت کنند اما ۱۷ نفر آنان مراجعه برای تزریق نداشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این متوفیان کرونا سه نفر دز اول و سه نفر هم که البته بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده بودند.

وی با انتقاد از نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باشگاه‌های ورزشی گفت: اگر با همین روند پیش برویم سیر صعودی شیوع کرونا را در استان خواهیم داشت.

دهقانی گفت: متاسفانه وضعیت تجمع در آرامستان‌ها نگران‌کننده است که باید تدابیری ویژه در این خصوص اندیشیده شود. 

وی عنوان کرد: از مجموعه سپاه و بسیج، شهرداری و آموزش و پرورش خراسان جنوبی که زیرساخت‌های لازم برای واکسیناسیون تجمعی را فراهم کردند، تشکر می‌کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ظرفیت تخت بستری هنوز در استان وجود دارد تصریح کرد: اگر همین روند صعودی کرونا در پیک پنجم ادامه یابد دیگر تخت بستری نخواهیم داشت. 

وی افزود: درخصوص تامین داروهای درمان بیماران کرونایی در استان مشکلی نداریم و برای سایر استان‌ها هم تمهیداتی اندیشیده شده که تامین دارو را از استان ما انجام ندهند.

دهقانی گفت: محدودیت سرم را در خراسان جنوبی داریم اما هنوز مشکل جدی نداریم.

 

یک هزار و ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان همدان بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: که درحال حاضر یک هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند.

"رشید حیدری مقدم" روز شنبه در  ستاد مقابله با  کرونا استان همدان، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری و ۵۵۶ بیمار سرپایی مثبت نیز شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه شمار مراجعان به اورژانس بیمارستان های استان همدان از یک هزار و ۲۰ نفر گذشته است، اظهار داشت:  شاخص سرایت پذیری بیماری کرونا در این استان به ۱.۱۲ رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: بررسی علل طغیان ویروس کرونا در استان همدان نشان می دهد که ۳۲ درصد عامل ابتلا "شرکت در اجتماعات"، ۶۷ درصد "تماس های درون خانگی" و یک درصد نیز به سایر عوامل مربوط می شود.

حیدری مقدم با بیان اینکه  تاکنون ۲۱ درصد از جمعیت هدف استان همدان علیه کرونا واکسینه شده اند، اظهار داشت: ۳۳۰ هزار دوز واکسن تاکنون در استان به افراد براساس اولویت ها تزریق شده و در حال حاضر مشکلی در زمینه تامین واکسن مورد نیاز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بهترین و تنها راه مهار ویروس کرونا تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی است، گفت: این در حالی است میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حاشیه شهر و مناطق روستایی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته  است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی نیازمند تغییر نگاه به این موضوع است و با گفتار درمانی نمی توان زنجیره انتقال ویروس را قطع کرد.

حیدری مقدم با تاکید بر اینکه با استفاده از هر ابزار و وسیله ای باید آمار ورودی به بیمارستان ها را کاهش داد، گفت: افرایش کادر پزشکی و پرستاری راهکار اصلی برای مهار ویروس کرونا نیست.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان  در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

۹۰۱ مبتلای به کرونا طی هفته گذشته در تربت‌حیدریه شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه گفت:۹۰۱ مبتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ طی هفته گذشته در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شدند.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور روز شنبه افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیصی قطعی به دست آمده و هم اکنون ۱۹۱ نفر از این بیماران در بیمارستان بستری هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این مدت ۱۱ تن نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه همچنین به رنگ‌بندی شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه اشاره کرد و گفت: هم اکنون تربت‌حیدریه در وضعیت قرمز و زاوه و مه‌ولات در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت ساکن در سه شهرستان تربت‌ حیدریه، مه‌ولات و زاوه در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ مشهد قرار دارد.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس همه‌گیر به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و شمار مبتلایان به کرونا در استان خراسان رضوی به روزی بیش از ۶۶۰ نفر در روز افزایش یافته است.

هم اکنون ۲۲ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، یک  شهرستان در وضعیت زرد و بقیه شهرستانها  در وضعیت نارنجی قرار دارند.

۲۹ استان کشور نیز درگیر ویروس کرونا دلتا هستند ۳۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۴ شهرستان در شرایط نارنجی و ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیماری کووید ۱۹ جان ۹۳ هزار و ۸۶ تن را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. 

همچنین چهار میلیون و ۴۹۲ هزار و ۴۶۸ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۰۱ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۳۳۵ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و  ۲۸۴ هزار و ۳۸۷ تن را در ۹۷۸ کشور گرفته است. ۱۸۱ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۲۶۰ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۶ میلیون و ۳۰۱ هزار ۷۴۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۳۱ هزار و ۸۷۹ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است و پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه دوازدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان خواستار تعطیلی ۲ هفته‌ای خوزستان شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در نامه‌ای به استاندار خوزستان با توجه با شرایط بحرانی ناشی از موج جدید ویروس دلتا درخواست تعطیلی۲ هفته‌ای این استان را کرد.

در نامه شکراله سلمان‌زاده آمده است: استان خوزستان همزمان با بسیاری از استان‌های دیگر در شرایطی درگیر موج جدید و سهمگین بیماری کووید ۱۹شده است که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حاکم بر مناطق قرمز در پایین‌ترین حد ممکن می‌باشد.

در ادامه این نامه آمده است :بسیاری از دستور العمل‌ها و مصوبات ستاد کرونا فقط بر روی کاغذ نوشته می‌شود و هیچ ضمانت اجرایی برای آنها وجود ندارد از سویی تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها و خستگی کارکنان بهداشتی و درمانی استان خوزستان را در معرض یک فاجعه جدی قرار داده است.

در نامه رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان به قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار خوزستان همچنین آمده است: تنها راه برون‌‍ رفت از این بحران تعطیلی کامل استان خوزستان به مدت حداقل ۲هفته و اجرای جدی و کامل محدودیت‌ها است.

دکتر سلمان زاده در این نامه از استاندار خوزستان در خواست کرده است تصمیم عاجل و جدی در خصوص تعطیلی ۲ هفته ای استان خوزستان اتخاذ کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان هفتم مرداد ماه نیز در نشست اضطراری ستاد کرونای این دانشگاه خواستار تعطیلی یک هفته ای شهرستان های آبادان ، خرمشهر و شادگان برای کنترل بیماری کووید ۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان شد.

اکنون ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

در هفته منتهی به ۱۵ مرداد نسبت به هفته قبل آن، موارد بیماران سرپایی بیش از ۷۰ درصد و موارد بستری حدود ۶۰ درصد در استان خوزستان افزایش یافته است به طوری که ظرفیت اکثر بیمارستان های خوزستان پر شده است همچنین موارد مرگ در این استان رشد ۷۷ درصدی داشته است.

در حال حاضر ورود و خروج به شهرهای قرمز و نارنجی خوزستان ممنوع است.

میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان به حدود ۵۵ درصد رسیده که حد مطلوب آن ۹۵ درصد است.

شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان زیر نظر خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان قرار دارند.

 

۸ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پنج زن ۴۳، ۵۱، ۶۳، ۶۷ و ۸۶ ساله و سه مرد ۶۵، ۶۷ و ۷۶ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۵۷ مورد جدید به ۳۱ هزار و ۵۹۸ نفر رسید.

وی افزود: اکنون ۸۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۷۲۹ نفر در کاشان و ۹۳ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۵۹ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۱۳ هزار و ۷۲۵ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۳ هزار و ۴۰۰ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۲۱ تا ۸۴ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هشت نفر با سن ۲۸ تا ۶۷ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

وی اضافه کرد: در این مدت، ۱۲۵ بیمار کووید ۱۹ به طور موقت بستری شدند که از این تعداد ۱۰۴ بیمار در کاشان و ۲۱ نفر در آران و بیدگل پذیرش شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲‌ هزار و ۸۹۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) این دانشگاه است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل با تدوام تشدید بحران کرونا در این شهرستان‌ها قرمز تیره و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا(ع) اظطراری شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

۱۳۷ بیمار کووید۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که اکنون یک هزارو۲۴۸ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۱۳۷ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت: ۲۳ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز جان خود را از دست دادند و شمار کل متوفیان این بیماری در استان به چهارهزارو۸۴۹ نفر رسید.

وی بیان داشت: ۵۵ هزارو۴۲۳ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۴۹ هزارو۳۱۲ نفر آنان بهبود یافته اند.

اکنون سه شهرستان کرج ، فردیس و نظرآباد استان البرز در وضعیت قرمز تیره ، سه شهرستان ساوجبلاغ ، چهارباغ و اشتهارد در وضعیت قرمز و شهرستان طالقان نارنجی کرونایی است.

رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک سه لایه و شستشوی دست ها با مواد ضدعفونی کننده از توصیه های دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا است.  

 

وخیم‌تر شدن شرایط کرونایی تا ضرورت تعطیلی یک‌هفته‌ای قم

تکذیب حذف شرط سنی دریافت واکسن کرونا، افتتاح سه مرکز جدید تزریق واکسن کرونا، ضرورت تعطیلی یک‌هفته‌ای، حمایت دادستانی از محدودیت‌های کرونایی و افتتاح ۱۰ مرکز تجمعی واکسیناسیون از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌ آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز منتهی به‌پانزدهم مردادماه، ۱۶۷ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند، که همه این بیماران به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: در این مدت۱۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری شده و تحت مداوا و درمان قرار گرفتند.

وی افزود: ۱۴۸ بیمار نیز به‌تشخیص پزشکان معالج از بیمارستان مرخص شدند.

قدیر با اشاره به ‌فوت ۱۴ نفر از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آن ها مثبت شده بود، گفت: در مجموع ۷۷۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند.

وی افزود: از کل یک هزار و ۸۰۱ آزمایش کرونای صورت گرفته نتیجه ۶۱۲ مورد مثبت شد.

رییس علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۱۸۴ هزار و ۸۵ دُز واکسن تزریق شده‌ است.

حذف شرط سنی دریافت واکسن کرونا در قم تکذیب شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با رد برخی شایعات نسبت به برداشته شدن محدودیت سنی در واکسیناسیون کرونا در این استان، گفت: فقط افراد بالای ۴۳ سال و گروه‌های خاص در سند ملی واکسیناسیون امکان دریافت واکسن دارند.

سیامک محبی افزود: هم اکنون ۱۲ مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا در شهر قم و ۵ مرکز در شهرهای تابعه فعال بوده و روند واکسیناسیون مردم این استان در حال انجام است.

محبی ادامه داد: در حال حاضر برای دو گروه افراد بالای ۴۳ سال و مشاغل خاص مانند فرهنگیان، اساتید دانشگاه ها، رانندگان حمل و نقل عمومی و ریلی امکان تزریق واکسن کرونا فراهم است و برای سایر گروه های سنی امکان تزریق واکسن وجود ندارد.

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به یک تصور اشتباه از برداشته شدن محدودیت سنی واکسیناسیون در قم، اظهار داشت: محدودیت سنی تزریق واکسن در برخی مشاغل خاص مانند فرهنگیان وجود ندارد و وقتی یک معلم جوان برای دریافت واکسن به یکی از مراکز مراجعه می کند بعضی از شهروندان از آن به عنوان برداشته شدن محدودیت سنی تعبیر می کنند که تصور اشتباهی است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های نظارتی به صورت روزانه عملکرد و نحوه تزریق واکسن به گروه های هدف را رصد می کنند و هیچ گونه امکان انحراف از سند ملی واکسیناسیون وجود ندارد.

محبی ادامه داد: گروه های هدف در واکسیناسیون کرونا در قم برای افراد بالای ۴۳ سال در مقایسه با استان تهران که ۵۷ سال به بالا است، ۱۰ سال جوانتر است و از این روی برخی شهروندان تهرانی برای تزریق واکسن تمایل سفر به شهر قم دارند.

۱۵۰۰ دوز واکسن کرونا به افراد بالای ۴۰ سال در سلفچگان قم تزریق شد

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم از اتمام واکسیناسیون گروه سنی بالای ۴۰ سال در بخش سلفچگان خبر داد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا به این گروه سنی تزریق شده است.

باقر محمودی در این زمینه، افزود: با فراخوانی که توسط مرکز خدمات جامع سلامت امام موسی کاظم(ع) بخش سلفچگان برای گروه سنی ۴۰ سال به بالا صورت گرفت، این گروه سنی با مراجعه در روزهای ۱۱ و ۱۳ مردادماه به این مرکز دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون روستاییان در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی به‌صورت متمرکز و در یک روز در هر روستا انجام شده و با فراخوان قبلی توسط بهورزان کلیه افراد گروه هدف در تاریخ اعلام شده برای دریافت واکسن مراجعه می‌نمایند.

وی ادامه داد: تمامی گروه‌های سنی اعلامی توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم که در دوره قبل موفق به دریافت واکسن نشده‌اند نیز می‌توانند در روزهای انجام واکسیناسیون مراجعه و واکسن خود را دریافت نمایند.

سه مرکز جدید واکسیناسیون در قم افتتاح شد

سه مرکز جدید واکسیناسیون کرونا طی آیینی با حضور استاندار قم افتتاح شد.

بهرام سرمست در حاشیه افتتاح و بازدید از این سه مرکز جدید، اظهار کرد: سیاست کلی ستاد کرونای استان این است که در کنار نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، زمینه واکسیناسیون حداکثری شهروندان را فراهم کنیم.

استاندار قم با بیان اینکه در راستای تحقق حداکثری واکسیناسیون، در دسترس بودن مراکز از اهمیت ویژه ای برخوردار است افزود: در صدد افتتاح مراکز جدید در استان قم هستیم.

وی افزایش سهمیه واکسن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دستور کار مسئولان استان دانست و بیان کرد: خوشبختانه نتیجه این پیگیری ها گسترش واکسیناسیون در استان بوده است.

سرمست سن دریافت واکسن در استان قم را ۴۳ سال و بیشتر عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی نسبت به واکسیناسیون گروه های پرخطر  برای دریافت واکسن باید اهتمام بیشتری داشته باشد.

استاندار قم خاطرنشان کرد: تعداد مراکز واکسیناسیون استان قم تا پایان هفته آینده به ۲۰ مرکز افزایش خواهد یافت.

حداقل یک هفته قم را تعطیل کنید

در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور استاندار قم ترتیب یافت نسبت به مداخله جدی مسوولان تصمیم‌ساز نسبت به تعطیلی حداقل یک هفته‌ای قم برای مدیریت و جلوگیری از روند روبه افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونایی تاکید شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدای این جلسه، با بیان اینکه ۱۵۰ بیمار بدحال در قم بستری هستند، گفت: اغلب بیماران بدحال قم را کسانی تشکیل داده اند که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند.

محمدرضا قدیر افزود: در حالی که قم هنوز به قله موج پنجم کرونا نرسیده تمام بخش‌های بستری بیمارستان‌های قم تکمیل شده‌ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: روزانه حدود ۶۰۰ بیمار موقت در قم بستری می‌شوند و این مساله کادر درمان را بشدت خسته و فرسوده کرده‌ است.

وی ابراز داشت: برای کنترل کرونا ما انتظار یک مداخله جدی مانند تعطیلی حداقل یک هفته‌ای قم را داریم تا از روند صعودی این ویروس اندکی کاسته شود.

قدیر اضافه کرد: روز گذشته با تزریق ۱۱ هزار دوز واکسن رکود واکسیناسیون در قم شکسته  و تاکنون ۱۵۷ هزار دوز واکسن در این استان تزریق شده‌ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هم اکنون ۱۰ مرکز تزریق واکسن درقم فعال است و امروز نیز سه مرکز جدید افتتاح و پیش بینی می‌شود تا پایان هفته آینده تعداد این مراکز به ۱۷ مرکز برسد.

وی تاکید کرد: به دلیل روند صعودی بیماری کرونا و تکمیل شدن بخش‌های بستری بیمارستان ها، خدمات رسانی به سایر بیماران غیرکرونایی با مشکل روبه رو شده است.

شرایط کرونایی قم هر روز بدتر از دیروز

رییس مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه، بیان کرد: عادی انگاری کرونا در جامعه مشهود است و بر اثر این وضعیت تعداد فوتی‌های این ویروس با جهش زیادی روبه رو شده‌است.

سیامک محبی گفت: در پیک جدید کرونا، تاب آوری نظام سلامت کمتر، عادی انگاری افزایش و تعداد مبتلایان با جهش بیشتری همراه شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در پیک کنونی کرونا ۸۹ درصد از مبتلایان در مراکز سرپایی شناسایی می‌شوند و تعداد موارد مثبت رشد کرده‌ است.

رییس مرکز بهداشت قم یادآور شد: هم اکنون ۹ مرکز واکسیناسیون کرونا در قم فعال است و تلاش می‌شود تا شنبه هفته آینده پنج مرکز جدید دیگر فعال شود.

رییس مرکز بهداشت قم اظهار داشت: تاکنون ۱۵۷ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده و سامانه سلامت برای ثبت نام افراد بالای ۴۳ سال بالا نیز امکان پذیر شده و در روستاهای استان نیز گروه سنی بالای ۳۵ سال در حال انجام ست.

وی درصد پوشش واکسیناسیون در گروه های سنی مختلف، گفت: در گروه سنی ۸۵ سال به بالا ۵۹ درصد، گروه سنی ۷۵ سال به بالا ۶۳ درصد، گروه سنی ۶۰ سال به بالا ۵۴ درصد و در گروه ۵۰ سال به بالا ۲۳ درصد از مردم واکسینه شده‌اند.

برپایی هزار حسینیه سیار و مجازی در محرم امسال

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز در ادامه با اشاره به نزدیکی به ایام عزاداری ماه محرم و صفر، خاطرنشان کرد: طی روزهای باقی مانده تا ماه محرم چند جلسه توجیهی برای مداحان و مسوولان هیات های مذهبی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مرتضی شعبانزاده اضافه کرد: طرح برپایی حسینیه سیار که جمعیت پایه نباشد و امکان رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم باشد در ماه محرم امسال در دستور کار قرار دارد.

وی ابراز داشت: در قالب حسینیه‌های سیار تلاش می شود تا با راه اندازی رادیو هیات در ماه محرم امسال روزانه یک ساعت برنامه زنده پخش شود.

پیک پنجم سهمگین‌ترین موج کرونایی قم است

استاندار قم با بیان اینکه نباید اجازه عادی‌انگاری شرایط دشوار کنونی در جامعه داده شود، گفت: در قالب آمار و اطلاعات موج پنجم سهمگین‌ترین موج کرونایی قم از ابتدای شیوع این ویروس مرگبار است.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران، افزود: دکتر روحانی ۸۸ جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا را به صورت مستقیم برگزار و مدیریت کرد که با تصمیمات اخذ شده در آن ۴ موج بیماری پشت سر گذاشته شد، اما موج پنجم از تمامی موج های قبلی سهمگین تر است.

وی خاطرنشان کرد: در ماه محرم هرگونه تجمعی که باعث شیوع بیشتر ویروس شود باید با طرح های ابتکاری به سمت رعایت پروتکل های بهداشتی و پایبندی به نظرات کارشناسی مرکز بهداشت قم سوق داده شود.

سرمست گفت: برای بهبود روند واکسیناسیون در قم باید تعداد مراکز تزریق واکسن دست کم به ۲۰ مرکز افزایش یابد.

وی بیان کرد: رعایت پروتکل های کمتر از ۷۰ درصد از اصناف استان پذیرفتنی نیست و برای بهبود وضعیت نامطلوب کنونی باید بر حجم نظارت و برخوردهای بازدارنده افزوده شود.

استاندار قم گفت: دوران گذر و جابه جایی قدرت طی چند هفته آینده نباید مانع دقت نظر و کم شدن انگیزه کاری شود.

وی ابراز داشت: با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی های اقناع کننده نباید شاهد دپوی واکسن در استان باشیم و تمام گروه های هدف در بالاترین حد ممکن واکسینه شوند.

بیشتر فوتی‌های کرونایی افرادی هستند که واکسن نزده‌اند

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه ابراز کرد: با توجه به دغدغه ها و چالش های معیشتی که مانعی مهم در مدیریت کرونا می شود بهترین راهکار تسریع در واکسیناسیون است.

بیژن سلیمانپور گفت: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی اکثریت فوتی های کرونایی در این استان را افرادی شامل می شوند که واکسن تزریق نکرده اند.

مرتضی حیدری فرماندار قم نیز در این جلسه گفت: قم به دلیل ویژگی زائرپذیری و کنترل بیماری باید دست کم به مدت ۲ هفته بصورت کامل تعطیل شده و اجازه هیچگونه ورود خودرو و افراد غیربومی داده نشود.

مراکز واکسیناسیون قم به ‌۱۷ مرکز افزایش می‌یابد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: درآینده‌ای نزدیک مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونای استان به ۱۷ مرکز می‌رسد.

محمدرضا قدیر در جلسه هماهنگی گسترش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا استان با تاکید بر ضرورت همکاری سایر دستگاه‌ها در امر واکسیناسیون، اظهار داشت: در ایام شیوع کرونا کادر بهداشت و درمان سختی‌ها را به‌جان خریده و از سلامت مردم ضیانت کرده اما با توجه به‌فرسایشی شدن بحران، انتظار است سایر نهادها به‌یاری دانشگاه آمده تا فرایندهای طراحی شده با سرعت و کیفیت بهتری اجرایی شوند.

قدیر با اشاره به‌اینکه تاکنون ۱۴۶ هزار دوز واکسن در قم تزریق شده ‌است، گفت: برنامه‌ریزی شده است تا با راه اندازی مراکز جدید واکسیناسیون، تزریق روزانه واکسن در استان قم بین هشت تا ۱۰ هزار دوز در روز برسد.

وی نیاز استان برای سرعت بخشیدن به ‌فرایند واکسیناسیون را ۱۷ مرکز ذکر کرد و افزود: تاکنون ۱۰ مرکز در استان راه اندازی شده و با افزایش مراکز تجمیعی به ۱۷ مرکز در آینده‌ای نزدیک، فرایند واکسیناسیون در استان سرعت بیشتری می‌گیرد.

مجوزی برای برگزاری مراسم در تالارهای قم صادر نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد که هیچ گونه مجوزی برای برگزاری مراسم در تالارها در سطح استان قم صادر نشده است.

سیامک محبی در جلسه کمیته صیانت از حقوق مردم در سلامت و امنیت غذایی که در سالن امام جواد (ع) استانداری قم، گفت: پیکره بهداشت و درمان ضربه خورده است و باید همه دست به دست هم داده تا از این شرایط خارج شویم.

وی ادامه داد: میزان رعایت دستورات بهداشتی به شدت کاهش یافته و متاسفانه برخی از قوانین کرونایی نیز در سطح استان ضمانت اجرایی ندارد.

محبی گفت: روال دانشگاه از ابتدا بر این بوده که آمار و اطلاعات دقیق را در اختیار مردم قرار دهد و تاکید می‌کنیم که همشهریان عزیز باید مراقب بوده و دستورات بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر محبی افزود: ما هیچ گونه مجوزی در خصوص برگزاری مراسم در تالارها نداده‌ایم و مخالف هر اقدامی مغایر با سلامت مردم هستیم.

دادستانی قم از محدودیت‌های کرونایی حمایت می‌کند

معاون دادستان قم در جلسه کمیته صیانت از حقوق مردم در سلامت و امنیت غذایی با اشاره به لزوم رعایت مقررات بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی افزود: اگر در جایی نیاز به حمایت قضایی باشد دریغ نمی‌کنیم.

علی اصغر سلطانی گفت: باید جلوی عادی انگاری در موضوع کرونا گرفته شود و اجازه ندهیم سلامت مردم به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: درک دغدغه معیشتی بیش از ۶۰ هزار واحد صنفی در قم مهم است ولی در کنار آن حفظ جان مردم هم بسیار مهم و ضروری است و عدم تمکین صنوف به رعایت مقررات قابلیت پیگیری دارد.

معاون دادستان قم گفت: برخی تبلیغات علیه واکسن و یا پروتکل‌های درمانی و بهداشتی در فضای مجازی وجود دارد که باید پاسخ داده شود و ضمن تنویر افکار عمومی و با آگاه سازی به موقع اجازه ندهیم که برخی مغرضانه در راستای تخریب ذهن مردم گام بردارند.

آغاز واکسیناسیون سنین بالای ۵۰ سال در قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و موافقت وزیر بهداشت از دوشنبه یازدهم مرداد، گروه سنی بالای ۵۰ سال می‌توانند واکسن دریافت کنند.

محمدرضا قدیر در این زمینه افزود: همشهریان با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir و ثبت‌نام می‌توانند نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: پیگیری تزریق واکسن برای گروه‌های سنی کمتر نیز در دستور کار است.

بسیج همه امکانات در قم برای واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال

اعضای شرکت کننده در جلسه ستاد اطلاع رسانی دولت در قم به اتفاق بر ضرورت گسترش مراکز تزریق واکسن و بسیج همه امکانات برای واکسیناسیون تمام افراد بالای ۵۰ سال ساکن استان در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه گفت: نیاز است به سرعت یک طرح بسیج همگانی برای افزایش میزان تزریق واکسن کرونا در قم صورت گیرد، چرا که تمام امکانات لازم برای این کار در استان مهیاست و می‌توانیم تعداد تزریق واکسن را به چند برابر میزان موجود برسانیم.

بیژن سلیمان‌پور با انتقاد از عدم توجه برخی از شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود: آمارهای ارائه شده در خصوص کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار ناراحت کننده و فراتر از حد عادی انگاری است.

وی ادامه داد: وضعیت بیماری هم از نظر شیوع و هم از نظر تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بسیار نامناسب است و در چنین شرایطی برگزاری تجمع‌ها و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مهمترین نقطه ضعف به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این که گسترش واکسیناسیون به عنوان راهکاری موثر در مقابله با شیوع ویروس کرونا اولویت استان است،‌ تاکید کرد: در این رابطه از همه گروه‌های مرجع همچون روحانیون،‌ اساتید دانشگاه،‌ پیشکسوتان، هنرمندان، ورزشکاران و سایر گروه‌های تاثیرگذار می‌خواهیم مردم را به تزریق هرچه سریع‌تر واکسن دعوت کنند.

معاون استاندار قم افزود: مراکز تزریق واکسن در قم تا حدی که نیاز باشد ایجاد خواهد شد و به دنبال آن هستیم که شرایط برای تزریق واکسن به افراد زیر ۵۰ سال نیز مهیا باشد تا روند واکسیناسیون استان سرعت بیشتری پیدا کند.

سلیمان‌پور با بیان این که کاهش رعایت نکات بهداشتی به زیر ۴۰ درصد به هیچ عنوان قابل قبول نیست،‌گفت: در مقابله با کرونا باید همه دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی ستاد ملی را رعایت کنیم و اجازه ندهیم با کاهش رعایت‌ نکات بهداشتی،‌ کادر درمان بیش از این دچار زحمت شوند.

وی با اشاره به نزدیکی ایام ماه محرم و لزوم تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری مطلوب مراسم‌های عزاداری، افزود: در این رابطه به دنبال برگزاری جلسه با متولیان برگزاری جلسه‌های عزاداری هستیم و می‌دانیم همچون سال گذشته اکثر هیهات‌های مذهبی دستورالعمل‌های بهداشتی را به نحو احسن رعایت خواهند کرد.

وی با بیان این که تصمیم‌های گرفته شده در این خصوص به زودی ارائه خواهد شد، ادامه داد: شیعه امام حسین(ع)‌ بصیر است و مطابق امر رهبر معظم انقلاب اجازه نمی‌دهد بی توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب برخی سو استفاده‌ها شود.

معاون استاندار قم همچنین از پیرغلامان اهل بیت(ع) خواست با استفاده از موقعیت ایجاد شده در آستانه ماه‌های محرم و صفر،‌ مردم را نسبت به تزریق واکسن تشویق کنند.

همه امکانات قم به مدت سه هفته برای واکسیناسیون بسیج شود

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گفت: به دنبال کاهش گروه‌های سنی در بحث واکسیناسیون استان قم هستیم و اکنون افراد ۵۰ سال به بالا می‌توانند با مراجعه به مراکز منتخب نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

علی ابرازه تاکید کرد: گسترش مراکز تزریق واکسن به صورت خودرویی باید از جمله برنامه‌های استان در این بخش باشد تا از این طریق از تجمع افراد که خود عاملی برای گسترش کرونا است جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برای موفقیت در اجرای برنامه واکسیناسیون و مقابله مطلوب با کرونا،‌ باید روند واکسیناسیون درکوتاه ترین زمان ممکن انجام شود و به همین دلیل نیاز است که همه امکانات استان قم به مدت سه هفته برای اجرای موفق این برنامه بسیج شود.

وی با اشاره به نقش واکسیناسیون درکاهش مرگ ناشی از کرونا،‌ افزود: درحال حاضر حدود ۱۳۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی قم بستری هستند که هیچ کدام از این افراد دریافت کننده واکسن کرونا نبودند.

وضعیت کرونا در قم به هیچ عنوان مطلوب نیست

همچنین در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: متاسفانه وضعیت کرونا در قم اصلا مطلوب نیست و در اوج پیک این بیماری در سطح استان هستیم.

سیامک محبی تاکید کرد: این پیک نسبت به تمام پیک‌های قبلی سهمگین تر است و میزان تاب آوری سیستم بهداشت و درمان را تحت تاثیر خود قرار داده‌است.

وی ادامه داد: با اعلام وضعیت قرمز در پیک‌های قبلی همراهی بیشتری را از سوی مردم شاهد بودیم،‌ اما این همراهی در پیک کنونی کاهش یافته و عادی انگاری مردم به یکی از نقاط آسیب پذیری در مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده که تبعات خطرناکی درپی خواهد داشت.

وی افزود: اکنون بیش از ۷۰۰ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی استان بستری هستند که این آمار با اضافه کردن تعداد افرادی که با مراجعه روزانه و بستری موقت از خدمات بیمارستانی برخوردار می‌شوند، بسیار بیش از این خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از نظر شیوع بیماری و تعداد فوتی‌ها وضعیت خوبی نداریم و در این شرایط  تاب آوری کادر درمان هم که طی چند ماه گذشته فرصت استراحت پیدا نکردند،‌ رو به کاهش است.

وی با اشاره به وضعیت قرمز استان از منظر شیوع ویروس کرونا، افزود: اگر شرایط به همین روند طی شود و مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام لازم را نداشته باشند آمار بستری و فوتی‌های استان در اثر کرونا طی‌ هفته‌های آینده نیز بیشتر خواهد شد.

محبی همچنین با اشاره به تزریق بیش از هفت هزار واکسن طی روز گذشته در قم گفت: با این میزان تزریق رکورد استان در این موضوع شکسته شد و ما با ایجاد مراکز جدید به دنبال تزریق روزانه ۲۰ هزار دوز واکسن در قم هستیم.

۱۰ مرکز تجمعی واکسیناسیون در قم آماده افتتاح است

استاندار قم با اشاره به‌تصویب طرح افزایش مراکز تجمعی واکسیناسیون در قم در جلسه ستاد مقابله با کرونای قم، گفت: برابر گزارش داده شده ۱۰ مرکز تجمعی برای افتتاح آماده شده که در هفته جاری چند مرکز آن به بهره برداری می رسد.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: این هفتاد و هشتمین و آخرین جلسه ستاد ملی کرونا به‌ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی بود و تعداد جلسه‌های ستاد کرونا در قم نزدیک ۲۰ جلسه بیشتر از ستاد ملی است.

وی با بیان اینکه جلسه‌های ستاد کرونا به‌ریاست حجت الاسلام و المسلمین روحانی از همان ابتدای شیوع کرونا تشکیل شده که در پایان این جلسه مجموع مصوبه‌های به ۵۷۳ مورد رسید افزود: این مصوبه‌ها طی این مدت به‌استان‌ها ابلاغ و به‌مرحله اجرا درمی‌آمد.

وی افزود: طبق گزارش ارائه شده از آخرین وضعیت کرونایی شهرهای کشور، اکثر شهرها وضعیت قرمز دارند و باید نظارت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی بیشتر تشدید شود.

سرمست با اشاره به‌تاکید ستاد ملی بر موضوع واکسیناسیون بیان داشت: در استان نیز تاکید کردیم مراکز چندگانه‌ای را برای سنین مختلف ایجاد کنند، واکسیناسیون بالای ۵۵ سال شروع شده و برای افراد بالای ۵۰ سال نیز پیگیر هستیم، مجوز بگیریم.

استاندار قم تصریح کرد: از رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی نیز انتظار داریم در امر تشویق مردم به‌واکسیناسیون کمک کنند که گروه‌های هدف به‌موقع واکسن دریافت نمایند.

وی با تاکید براینکه گروه‌های پرخطر برای واکسیناسیون در دستور کار قرار بگیرند گفت:‌ معلمان، فرهنگیان، استادان دانشگاه و همچنین تمام اقشاری که به‌نوعی بیماری‌های زمینه‌ای دارند و یا در ارتباط تنگاتنگ با مراجعان و مردم هستند، در اولویت می‌باشند، و بر اساس سند ملی واکسیناسیون نیز تلاش می‌شود که استفاده حداکثری از این سند صورت بگیرد.

استاندار قم همچنین با اشاره به‌مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: مهلت جذب اعتبارهای عمرانی تا پایان نیمه نخست سال جاری تمدید شد.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

افزایش شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل به ۱۰ نفر

شمار جان‌باختگان روزانه کووید.۱۹ در استان اردبیل که در سه ماه اخیر کمتر از پنج نفر بود، با ادامه شیوع گسترده موج پنجم کرونا به ۱۰ نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با ابراز نگرانی از افزایش بیش از پنج برابری شمار مبتلایان کرونا نسبت به یک ماه قبل اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت ۱۰ نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۹۱۹ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز شنبه با بیان این که میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هر روز افزایش می یابد، گفت: این استان با محدودیت جدی در پذیرش بیماران روبروست.

وی همچنین شمار بستری روزانه مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل را ۱۰۵ نفر و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی استان را نیز ۶۲۵ نفر اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: اگر روند ابتلا به کرونا در این استان به این شکل ادامه یابد و تعداد مبتلایان به بیش از ۶۵۰ نفر برسد، در بستری مبتلایان به خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه دچار کمبود تخت خواهیم شد.

وی همچنین از ترخیص ۸۳ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان  به ۸۹ نفر، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از دو هفته قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که روز گذشته، با یکهزار فرد مشکوک به ابتلا، بیشترین تعداد مراجعه با علائم اولیه مبتلا به کرونا در استان به ثبت رسید.

وی تنها چاره کنترل وضعیت کنونی و کاهش سیر شیوع کرونا در استان اردبیل را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد و افزود: سویه دلتای ویروس کرونا با شدت بیشتری در سطح این استان در حال انتشار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل سرعت انتشار این ویروس را مثل ویروس آبله مرغان ذکر کرد و گفت: سویه دلتای ویروس کرونا مسری‌ترین ویروس شناخته شده است به طوری ۱۰ ثانیه تنفس در هوای آلوده یا در کنار یک فرد آلوده می تواند باعث ابتلا شود.

وی نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان اردبیل و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: علائم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎کند.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علائم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریعتر مهار شود.

دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهرستان‌های اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده همچنین اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۲۳۵ هزار و ۱۱۰ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۹۲ هزار و ۳۱۹ دُز واکسن نوبت اول و ۴۲ هزار و ۷۹۱ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل، سرعت واکسیناسیون در این استان را کاملا مطلوب خواند و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر مرداد ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۴ نفر در روز ۱۵ مردادماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۳۸ هزار و ۵۶۷ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۸۷۲ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و شمار مبتلایان به ۱۳۸هزار و ۵۶۷ نفر رسیده است.

دکتر"مریم کوشکی" روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: پنج بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان این ویروس به ۲ هزار و ۱۹ نفر رسید.

وی اظهار داشت: همچنین نیز یک هزار و یک نفر بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: تاکنون ۴۲۵ هزار و ۹۷۳ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع ۴۲۰ هزار و ۹۴۲ مورد پاسخ داده شده که ۲۸۲ هزار و ۳۷۵ نمونه آن منفی بوده است.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

 

ورود هیات‌های عزاداری به حرم مطهر رضوی ممنوع شد

دبیر ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برپایی مراسم و ورود هیات‌های عزاداری به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در ماه‌های محرم و صفر ممنوع است.

حمید موسوی روز شنبه در حاشیه نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: بر اساس ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در شرایط کرونایی، دسته‌ها و هیات‌های عزاداری اجازه ورود به حرم مطهر رضوی را ندارند.

وی با بیان اینکه از ۲ روز پیش سفر به خراسان رضوی از مبدا تمام استانهای کشور ممنوع شده است ادامه داد: دستورالعمل مراسم عزاداری ایام محرم و صفر به دستگاههای اجرایی ابلاغ خواهد شد و مسوولیت اجرا و نظارت آن نیز بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی است و دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاههای مرتبط نیز همکاری لازم را خواهند داشت. 

دبیر ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آگاه‌سازی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ممنوع بودن پذیرایی در مراسم عزاداری، دایر بودن موکب‌ها به جای ایستگاه‌های صلواتی و توزیع اقلام بهداشتی و ماسک در این موکب‌ها و استاندارد بودن فضای برپایی مراسم عزاداری از جمله محورهای ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ماههای محرم و صفر است.

وی افزود: این دستورالعمل پیوست رسانه‌ای هم دارد که در آن بر پرهیز از پرداختن به مطالبی مانند دوگانه بودن عزاداری و سلامت، پرهیز از رفتاهای هیجانی و احساسی، پرهیز از ایجاد دو قطبی‌های کاذب سیاسی و بین دستگاهی مورد تاکید قرار گرفته است.

موسوی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر در راستای رفع کمبود تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی در این استان اقدامات خوبی انجام شده و تاکنون ۸۰۰ تخت جدید برای بیماران کرونایی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: افزایش ساعت کار مراکز منتخب کرونا از ۱۶ ساعت به ۲۴ ساعت در بخش سرپایی از تصمیمات امروز ستاد استانی مقابله با کرونا بود که با تامین نیروی مورد نیاز به زودی اجرا خواهد شد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: طی هفته های گذشته اقدامات خوبی در ارتباط با برخورد و نظارت بر فعالیت هفت گروه شغلی که در شرایط قرمز کرونایی مجاز به فعالیت نیستند در مناطق زیر پوشش این دانشگاه انجام شده است.

وی سرعت بخشی به واکسیناسیون گروههای هدف را مورد تاکید قرار داد و گفت: تاکنون یک میلیون دوز واکسن کرونا به استان خراسان رضوی تخصیص یافته که بیش از ۷۰۰ هزار نفر دوز اول و افزون بر ۲۰۰ هزار نفر دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش های دریافت شده تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان رضوی بطور نگران‌کننده‌ در حال افزایش است و شمار آنان به بیش از ۶۶۰ نفر در روز رسیده است.

هم اکنون ۲۲  شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، ۱۰  شهرستان در وضعیت نارنجی و  یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۱۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۹۳ هزار و ۴۷۳ نفر رسیده است.

همجنین تاکنون سه میلیون و ۵۱۵ هزار و ۲۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

 

استاندار سمنان: حفظ سلامت عزاداران حسینی در برابر کرونا اولویت باشد

استاندار سمنان گفت: حفظ سلامت و جان عزاداران ‌حسینی در ایام‌ ماه‌ محرم و در برگزاری ‌مراسم و تجمع‌ها در برابر ابتلا به بیماری کرونا ضروری و در اولویت است.

علیرضا آشناگر روز شنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری تاکید کرد: در آستانه ماه محرم هستیم و به دلیل تجمعات و مراسم‌ متعدد، باید همکاری های لازم با هیات های مذهبی تقویت شود تا شاهد کمترین ‌میزان ‌آلودگی به ویروس کرونا در بین عزاداران حسینی باشیم.

وی ادامه داد: امروز مدیرکل صدا و سیمای‌ مرکز سمنان به خاطر ابتلا به کرونا از دست دادیم که این‌مهم نشان از این دارد که همگان در این مسیر در حال جانفشانی هستند و باید بیش از پیش به بحث رعایت ‌پروتکل های بهداشتی توجه داشت.

آشناگر اضافه کرد: شیب صعودی ابتلا به کرونا که در استان شکل گرفته ‌ممکن است در برخی نقاط استان تُندتر شود، پس باید فرمانداران بررسی کنند تا در نقاطی که نیاز است، آمادگی لازم برای خدمات دهی پزشکی به موقع و فوری وجود داشته باشد.

وی افزود: از مردم تقاضا داریم با رعایت‌ پروتکل ها،‌ فاصله گذاری اجتماعی و توجه به ملزومات بهداشتی در ایام محرم مراقب سلامت خود و خانواده های خود باشند چرا که حفظ جان عزاداران از اولویت هاست و فرمانداران به عنوان مسئولان امر باید در این خصوص به خوبی ورود کنند. 

آشناگر اظهار داشت: فرمانداران در زمینه هماهنگی برای‌ مراسم ماه‌ محرم و عزاداری ورود جدی داشته و ضمن ‌نشست با هیات های مذهبی و برگزاری شورای اجتماعی و تامین، با توجه به ابلاغ دستورالعملی که برای این ایام آماده شده، برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت قرمز کرونایی هستیم و تمامی محدودیت هایی که برای رنگ بندی ها بر اساس پروتکل ها در نظر گرفته شده لازم الاجراست و باید با جدیت اعمال شود.

آشناگر تصریح کرد: دستگاه های متولی امر در خصوص اعمال محدودیت های کرونایی در استان باید به صورت جدی پای کار باشند و براساس دستورالعمل‌های ابلاغی، نسبت به اعمال محدودیت ها اقدام کنند، کوتاهی در این حوزه به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مدیر خاطی مواخذه می‌شود. 

استاندار سمنان گفت: گروه های نظارتی با اولویت واحد های صنفی و واحد های بزرگ، در خصوص نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی و در اختیار قرار دادن مواد بهداشتی و ضدعفونی برای مشتریان، به این بحث ورود کنند تا شاهد گسترش بیماری نباشیم.

‍ شرایط کرونا بحرانی تر از هر زمان دیگری است و نیاز به اقدامات ویژه دارد 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نیز در این نشست گفت: در این ایام بالاترین روند تصاعدی ابتلا به بیماری از آغاز دوره مقابله با بیماری کرونا در مجموعه تحت‌پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی شاهرود در حال رخ دادن است.

رضا چمن ادامه داد: به طور متوسط در هر شبانه‌روز، بیش از ۱۸۵ نفر با تست مثبت کرونا شناسایی می شود، ۳۸۰ نفر با علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می کنند و همچنین به طور متوسط ۶۲ نفر در هر شبانه روز در بیمارستان ها و مراکز درمانی‌تحت‌پوشش این دانشگاه بستری می شوند.

وی تصریح کرد: تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی با محدودیت های فراوان و کمبود اعتبارات مالی به سختی در حال انجام است و کادر درمان و پزشکی نیز با خستگی، دچار فرسودگی شدند.

چمن بیان کرد: در بحث مقابله با کرونا، امروز به تعطیلی مطلق چند هفته ای بدون برگزاری هیچگونه فعالیتی نیازمندیم تا تنها برای اقدامات لازم و حیاتی با پیک پنجم این بیماری مقابله کنیم. 

وی اضافه کرد: امروز دانشگاه های علوم‌ پزشکی نیاز دارند تا منابع مالی جدید و اعتبارات لازم برای تقویت امور تزریق شود و توزیع واکسن و افزایش سرعت واکسیناسیون می تواند در کنترل شیوع بیماری کرونا تاثیرگذار باشد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود گفت: مهم ترین قسمت فعالیت در بحث پیشگیری، واکسیناسیون جامعه است که در حال حاضر ۵۸ هزار دُز واکسن در منطقه‌های تحت پوشش تزریق شده است که به این ترتیب ۲۳ درصد از جمعیت بالای بیست سال تحت پوشش این دانشگاه واکسینه‌شدند.

اکنون در استان سمنان شهرستان‌های سمنان، دامغان و گرمسار در وضعیت قرمز تیره، شاهرود در وضعیت قرمز، شهرستان‌های سرخه و مهدیشهر نارنجی و شهرستان‌های میامی و آرادان زرد کرونایی هستند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۸۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

وزارت بهداشت افزود:‌ مجموع جان باختگان بیماری کرونا در کشور به ۹۳ هزار و ۴۷۳ نفر رسیده است. از دیروز تا امروز ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۴۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۱۰ نفر  و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۴۷۳ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی واکسیناسیون واکسن کرونا شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز اسامی شهرهای قرمز اسامی استان های قرمز کرونا اسامی شهرهای قرمز کرونا اسامی استان های قرمز کشور اسامی شهرهای قرمز کشور اسامی استان های نارنجی رنگ بندی استان ها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها از نظر کرونا امروز رنگ بندی شهرها از نظر کرونا رنگ بندی استان ها امروز اسامی استان های زرد اسامی استان های آبی اسامی استان های نارنجی در کشور اسامی استان های نارنجی کشور رنگ بندی شهرها از نظر کرونا امروز اسامی استان های قرمز کرونا امروز رنگ بندی شهرهای ایران رنگ بندی استان های کشور رنگ بندی استان های کشور از نظر کرونا اسامی استان های قرمز امروز اسامی شهرهای قرمز و نارنجی رنگ بندی استان های کشور کرونایی اسامی شهرهای قرمز امروز واکسیناسیون کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا رنگ بندی شهرهای ایران از نظر کرونا امروز رنگ بندی استان ها و شهرها رنگ بندی استان های ایران اسامی شهرهای قرمز کرونایی رنگ بندی استان های ایران از نظر کرونا حذف شرط سنی دریافت واکسن کرونا در قم شرایط کرونایی قم
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.