بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 17 مرداد 1400، اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ همه گیری کرونا در ایران به مرحله بحرانی رسیده است، تاخت و تاز سنگین کرونا؛ ۳۳۶ شهر را به رنگ قرمز کرونایی تغییر داده و بیمار و بیماری در کشور بیداد می‌کند، بیمارستان‌ها ظرفیت ندارند و حتی راهروهای بدون تهویه بخش‌های اورژانس و کلینیک‌های سرپایی از بیماران بدحال پر شده است.

اپیدمی کرونا در ایران به بدترین روزهای خود رسیده است، تعداد مبتلایان روزانه از مرز ۳۹ هزار نفر عبور کرده و تعداد جانباختگان امروز مرز ۵۰۰ نفر را رد کرده و هر روز بیشتر می شود. به طوری که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت پیش بینی کرده با ادامه این شرایط که بیمارستانها پر و رعایت پروتکل ها زیر ۴۰ درصد است، تعداد مرگ های کرونا به رکورد ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر هم برسد. 

نقشه به‌روز رنگ‌بندی کرونایی در کشور نشان می‌دهد هیچ شهر سفید یا آبی در ایران وجود ندارد و تنها ۲۸ نقطه زرد کرونایی باقی‌مانده که با سرعت شیوع فعلی بزودی به نارنجی و قرمز تغییر رنگ خواهند داد.

با وقوع یکی از بدترین شرایط پاندمی کرونا در کشور اما ترسناک‌ترین قسمت پیک پنجم این است که در پی افزایش تعداد افراد واکسینه شده عده‌ای ماسک‌ها را کنار گذاشته‌اند این در حالی است که همواره تأکید متخصصان حوزه سلامت بر این نکته است که واکسیناسیون کرونا دو هفته بعد از تزریق دُز دوم تولید آنتی‌بادی می‌کند و تا زمانی که ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد در جامعه نرسیده افراد واکسینه شده نیز به ویروس دلتا مبتلا می‌شوند.

 واکسن کرونا تنها عاملی است که درحال حاضر می تواند میزان مرگ و میر، بستری در بخش های ویژه و ابتلای شدید را کاهش دهد.

تمام مطالعات بین المللی نشان می دهد باوجود شایع شدن سوش دلتا در بسیاری از کشورها از جمله ایران، واکسن همچنان به عنوان یک راهکار منطقی، سهل الوصول، کارا و سریع الاثر تلقی می شود.

امروز دوازدهمین محموله واکسن کرونا وارداتی از جمعیت هلال احمر به تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار دُز واکسن کرونا به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

رییس جمعیت هلال احمر ابراز امیدواری کرد که شاهد واردات واکسن کرونا در روزهای آینده با تعداد بیشتری باشیم و تا قبل از  پایان سال پوشش مناسب واکسیناسیون کرونا را داشته باشیم.

به گفته کریم همتی بیش از ٦ میلیون در واکسن کرونا موجود است که هنوز تزریق نشده است. روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در مرکز شرق تهران واکسینه می شوند، گفت: ۱۶۰ مرکز واکسیناسیون آماده در کشور وجود دارد که می تواند به ۵۰۰ مرکز ارتقا یابد.

در همین حال معاون درمان وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته که امروز بیش از ۴۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها و بیش از ۲۰هزار نفر نیز خدمات لازم درمانی را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند.

 قاسم جان بابایی روز یکشنبه در حاشیه ستاد کرونا استان بوشهر بیان کرده است با توجه به اینکه با ارائه خدمات درمانی به موقع امکان مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش می‌یابد، تلاش شده‌است خدمات سرپایی ارتقا یابد.

به گفته وی، در همین ارتباط برای خدمات رسانی به موقع به بیماران تمام زیرساخت‌های درمانی، بخش‌های بستری وابسته به سازمان‌ها و بستری موقت و سرپایی بیماران در کشور افزایش یافته است.

آخرین اخبار استان‌ها از وضعیت شیوع کرونا

بر اساس گزارش های دریافت شده تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان رضوی بطور نگران‌کننده‌ در حال افزایش است و شمار آنان به بیش از ۶۶۰ نفر در روز افزایش یافته است.

هم اکنون ۲۲ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، ۱۰  شهرستان در وضعیت نارنجی و  یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و به گفته قائم‌مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا، هم‌اکنون در موج پنجم بحران کرونا روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های مشهد بستری می‌شوند.

دکتر شاپور بدیعی بیان کرده است هم اینک شهر مشهد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی درگیر موج پنجم کرونا هستند و متاسفانه میزان بالای سرایت، موجب افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری شده است. در شرایط فعلی شاهد اشغال کامل تخت های آی‌سی‌یو هستیم و با وجود ظرفیت محدود در بخش‌های مراقبت ویژه، شاهد روند رو به افزایش بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه هستیم.

وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان هرمزگان همچنان بحرانی است و بر این اساس استاندار هرمزگان با ابراز نگرانی از روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در استان، گفته است باید تا ۲ هفته آینده یک هزار و ۲۰۰ تخت اضطراری برای مقابله با کرونا به ظرفیت درمانی استان اضافه شود.

به گفته فریدون همتی دستگاه های اجرایی باید در اقدامی جهادی، حداکثر ظرف ۲ هفته آینده تا یک هزار تخت برای بستری و قرنطینه افراد مبتلا به کرونا در این محل آماده کنند. 

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، میزان رعایت پروتکل‌ها در استان، هرمزگان کمتر از ۴۰ درصد است و روند ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در ۲ هفته اخیر به طور بی سابقه و نگران کننده‌ای افزایش یافته است.

بالاترین رکورد مبتلایان جدید شیوع موج پنجم کرونا در استان اردبیل با شناسایی و بستری ۱۳۳ مبتلای جدید طی شبانه روز گذشته به ثبت رسید.

 بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل با ۱۲۴ نفر در روز ۱۵ مردادماه امسال به ثبت رسیده بود که طی شبانه روز گذشته با ۱۵ نفر افزایش نسبت به ۲ روز قبل، رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شد.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل نیز با افزایش چشمگیر به ۶۶۶ نفر رسیده و رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شد.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده که با افزوده شدن ۹۹۸مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۲هزار و ۵۳۶ نفر رسید.

به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری، با فوت ۱۱مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۲۸۳ نفر رسید.

همچنین فرماندار دامغان اعلام کرده است که خروج دامغان از شرایط حاد کرونایی نیازمند همکاری عموم مردم و جامعه در رعایت حداکثری دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

براساس اظهارنظر مهدی بندرآبادی، مطابق آمارهای موجود، شهرستان دامغان در وضعیت حاد کرونایی قرار دارد و تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی، همدلی و همکاری عموم مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، زدن ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات است. 

اکنون در استان سمنان شهرستان‌های سمنان، دامغان و گرمسار در وضعیت قرمز تیره، شاهرود در وضعیت قرمز، شهرستان‌های سرخه و مهدیشهر نارنجی و شهرستان‌های میامی و آرادان زرد کرونایی هستند.

در همین حال دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفته است فوتی‌های روزانه کرونا در استان همچنان افزایشی بوده و طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۷ نفر رسید که طی ۲ ماه و نیم گذشته بی سابقه است.

به گفته آقازاده، با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون به چهار هزار و ۹۸۱ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز اعلام کرده است که در شبانه‌روز گذشته از ۲ هزار و ۹۵ نمونه گرفته شده افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراجعه به مراکز درمانی مطابق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، ۵۵۰ فرد مبتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند و ۱۰ نفر هم براثر ابتلا به این بیماری فوت کردند.

از سوی دیگر به دلیل افزایش روز افزون تعداد مبتلایان به کرونا هم بخش‌های بستری و هم بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد در حال تکمیل است.

پرویز یزدان پناه رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرده است: شمار قربانیان ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به ۷۵۵ نفر رسید. هم اکنون ۵۴۹ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری بوده که از این تعداد ۲۰۵ نفر مبتلای قطعی و ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

وضعیت شهرستان خواف از نظر شیوع کرونا اضطراری است و هرگونه عادی انگاری در رعایت پروتکلهای بهداشتی تعداد بیماران مبتلا و فوتی های ناشی از این ویروس را افزایش می‌دهد.

فرماندار خواف به تغییر رنگ وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان از نارنجی به قرمز اشاره و اعلام کرده است: خواف به دلیل موقعیت جغرافیایی، همجواری با کشور افغانستان و رفت و آمد افراد غیربومی وضعیت حساس از نظر انتقال ویروس دارد. 

در حال حاضر ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند و تمام محدودیت های کرونایی بر اساس رنگ بندی در شهرهای قرمز و نارنجی به قوت خود باقی  است. همچنین ورودی و خروجی شهرستان ها، کنترل های شبانه و محدودیت فعالیت اصناف بر اساس رنگ بندی شهرها اعمال می شود.

به گفته دکتر علیرضا قنبران رییس بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز با توجه به خیز اخیر کرونا، از هفته قبل بیمارستان امام اهواز وارد چرخه کرونا شد و در حال حاضر پنج بخش بستری این بیمارستان شامل بخش های پوست، گوش، حلق و بینی، فک و صورت، عفونی و ریه مجموعا با ۱۲۵ تخت بستری و همچنین مگا آی سی یو این بیمارستان با ۳۶ تخت مراقبت های ویژه به بیماران اختصاص یافت.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۹۰۱ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بخش کرونای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند.

همچنین اعمال محدودیت های شدید کرونایی بر اساس وضعیت قرمز کرونایی و افزایش شمار فوتی ها در این جزیره از امروز یکشنبه آغاز شد؛ برخی از این محدودیت ها سه روزه و برخی یک هفته‌ای خواهند بود که مدت زمان آنها پس از بررسی مجدد شورای سلامت قابل تمدید است.

از استان گلستان گزارش شده که ظرفیت بیمارستانی برخی شهرهای گلستان به طور کامل پر شده و در حال حاضر برخی مراکز با کمبود تخت، اکسیژن، دارو و سرم ویژه درمان بیماران کرونایی مواجه هستند.

عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام تکمیل ظرفیت برخی بیماستان‌های استان برای پذیرش بیماران کرونایی گفت که تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های گلستان به هزار و ۹۵۳ نفر رسید.

روند تزریق واکسن کرونا در کشور

به گفته دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، تاکنون ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار دز واکسن کرونا در تهران تزریق شده است که ۶۰۳ هزار نفر هر ۲ دُز را دریافت کردند.

همچنین در گروه سنی بالای ۸۰ سال در استان تهران و اکثر استان ها میزان واکسیناسیون به ۸۶ درصد رسیده است. در گروه سنی بین ۷۰ تا ۸۰ سال این عدد به ۸۲ درصد رسیده است.

به گفته زالی در گروه ۶۵ تا ۷۰ سال این عدد ۷۱ درصد است و در گروه ۶۰ تا ۶۵ سال هم ۵۹ درصد واکسن خود را دریافت کردند.

همچنین آمار واکسیناسیون کرونا در آذربایجان‌غربی از نیم میلیون دُز هم گذشت و براساس اعلام رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی، تاکنون ۵۰۴ هزار و ۶۲۴ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

علی‌احمد آقاپور گفته است این آمار روز به روز در حال افزایش است به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸ هزار و ۹۱ نفر به این تعداد اضافه شده است.

به گفته وی، طی روزهای اخیر شاهد رشد روزافزون واکسیناسیون در آذربایجان غربی بوده ایم به طوری که طی چهار هفته گذشته بیش از ۱۲۰ هزار دز واکسن دراستان تزریق شد.

همچنین رکورد تزریق واکسن کرونا در شهرستان مهاباد شکسته شده و کادر پزشکی در مناطق مختلف موفق به تزریق هزار و ۷۰۰ دُز واکسن در یک روز کاری شدند.

 بهاء الدین حسینی مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اعلام کرده است با افزایش پنج تیم تزریق واکسن کرونا در بیمارستان موقت مهاباد و همچنین پایگاهی واقع در دانشگاه آزاد اسلامی، روند واکسیناسیون شتاب بهتری نسبت به ماه قبل گرفته است.

 کرونا در ایران/ ۳۹ هزار ۶۱۹ جدید، ۵۴۲ نفر قربانی 

براساس اطلاعیه یکشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵۴۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان بیماری کرونا در کشور به ۹۴ هزار و ۱۵ نفر رسیده است.

همچنین از دیروز تا امروز ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی نیز ۳۹ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند. 

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور نیز به چهار میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۲۹ نفر رسیده است و تا کنون سه میلیون ۵۳۹ هزار و ۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

بر اساس این گزارش،۶ هزار و ۴۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۸۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۵۸ دُز رسید.

اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

کاهش فاصله مرگ‌های کرونایی مازندران؛ ۵۰ نفر در یک شبانه‌روز

۵۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های مازندران طی شبانه‌روز گذشته جان خود را از دست دادند تا افزایش آمارهای مرگ و میر، فاصله زمانی میانگین مرگ‌های کرونایی در مازندران همچنان کاهش یابد و به یک مرگ در هر ۲۸ دقیقه برسد.

جدیدترین آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی بابل نشان می‌دهد که کرونای هندی رکورد مرگ‌های کرونایی در این شهرستان را شکست و با ثبت ۱۳ مرگ در ۲۴ ساعت گذشته، با احتساب ۳۷ بیمار دیگر که در سایر شهرستان‌های مازندران جان باختند، تعداد قربانیان این بیماری در مازندران طی یک ۲۴ ساعت برای نخستین بار به ۵۰ نفر رسید.

مرگ ۵۰ بیمار مبتلا به کرونا طی یک شبانه‌روز در بیمارستان‌های مازندران پس از آمار ۴۹ نفری که در شبانه‌روز منتهی به ظهر ۱۴ مرداد ثبت شد بیشترین آمار مرگ‌های کرونایی مازندران در یک شبانه‌روز است که تا کنون ثبت شد. در واقع به طور میانگین طی ۲۴ ساعت گذشته هر ۲۸ دقیقه یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران جان باخت. با ثبت این آمار مرگ کرونایی، تعداد مجموع قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا ظهر ۱۷ مرداد به ۴۴۶ نفر و از یکم فروردین سال جاری تا کنون به یکهزار و ۲۰۸ نفر رسید.

با توجه به ثبت رکورد ۵۴۲ مرگ کرونایی در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته که ۵۰ مورد آن در مازندران ثبت شده است، طی این بازه زمانی ۹.۲ درصد مرگ‌های کرونایی کشور مربوط به مازندران است. همچنین بررسی آمارهای کشوری مرگ‌های کرونایی در مرداد نشان می‌دهد که ۷.۲ درصد مرگ‌های کرونایی کشور از یکم تا ظهر ۱۷ مرداد در مازندران رقم خورده که با توجه به سهم کمتر از ۴ درصدی مازندران از جمعیت کشور رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

بر اساس این آمارها در یک شبانه‌روز گذشته ۷۷۶ نفر در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند و و با توجه به ترخیص ۶۳۲ نفر از مراکز درمانی سراسر استان، مجموع تعداد بستری‌شدگان کرونایی با ۱۲۹ نفر افزایش نسبت به ۲۴ ساعت قبل به سه هزار و ۹۸۳ نفر رسید که از این تعداد یکهزار و ۳۲۴ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بابل بستری هستند. همچنین تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه نیز به ۴۱۷ نفر رسیده که رکورد جدیدی در آمارهای کرونایی مازندران محسوب می‌شود.

البته آمارهای سه روز اخیر نشان می‌دهند که پس از ثبت مجموع ۴۰۰۵ بستری‌شده کرونایی در مازندران که روز ۱۵ مرداد رقم خورده بود، در دو روز اخیر تعداد بستری‌شدگان به کمتر از چهار هزار نفر رسیده است. اما افزایش تعداد بستری‌شدگان در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به سه هزار و ۸۵۴ نفر روز ۱۶ مرداد نشان می‌دهد که همچنان احتمال افزایشی بودن امارهای کرونایی در مازندران وجود دارد.

کاهش فاصله مرگ‌های کرونایی مازندران؛ ۵۰ نفر در یک شبانه‌روز

از سوی دیگر مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که تعداد مراجعات به مراکز درمانی استان همچنان بالاست و در عین رعایت پروتکل‌ها کماکان در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند. روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت.

 سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان‌های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعداد مناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت.

 از ۸ مرداد نیز با اضافه شدن پنج شهرستان دیگر تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز مازندران به ۲۰ رسید که همچنان با وجود خروج یک شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی، با توجه به اضافه شدن میاندورود به مناطق قرمز، همچنان تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی مازندران ۲۰ است.

 موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

هر ساعت ۲۲ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های گیلان بستری می‌شوند

آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان گیلان اگرچه از دهم تیرماه گذشته روند افزایش داشته اما طی روزهای اخیر سرعت بیشتری یافته است به طوری که اکنون در هر ساعت ۲۲ بیمار جدید بر روی تخت های بیمارستانی بستری می شوند.

تعداد بیماران بستری روزانه در بیمارستان های استان گیلان از هفته گذشته تاکنون افزایش چشمگیری یافته است به طوری که هفته قبا به طور میانگین روزانه ۳۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری می شدند اما طی روزهای اخیر این آمار به بیش از ۵۰۰ تفر رسید. 

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۲۸ بیمار جدید بستری کوویدی در بیمارستان های استان بستری شدند که نشان میدهد در هر ساعت ۲۲ بیمار جدید به بستری های کرونایی استان افزوده می شود. 

طبق تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم اکنون یکهزار و ۸۸۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند که تقریباً از دهم ماه گذشته تاکنون بیش از هفت برابر شده است ضمن اینکه ۲۷۰ بیمار مبتلا به کرونا بدحال تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: شرایط کنونی گیلان نسبت به اسفند سال ۹۸ شدیدتر و بحرانی تر است و این وضعیت باید از سوی مردم و مسئولان جدی گرفته شود.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه روند بیماران بستری در بیمارستان های استان گیلان افزایشی است، گفت: ماندگاری و روزهای بستری بیماران در بیمارستان ها نیز افزایش یافته است.

وی با به ضرورت اعتماد به نظام مراقبت و همکاری هر چه بیشتر مردم با فعالان حوزه بهداشت افزود: ماندن در منزل، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور غیرضروری در اماکن پرازدحام در کنترل شیوع ویروس و حفظ سلامتی مردم اهمیت بسزایی دارد.

در موج پنجم کرونا مقاومت گیلان سبز در مقابل کرونای قرمز نتیجه نداد و بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک، تمام ١٧ شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز خیلی پرخطر قرار گرفتند. 

کارشناسان بهداشتی در گیلان از مردم می خواهند که تنها برای امور بسیار مهم از منزل خارج شوند، برای خرید ترجیحاً از منزل خارج نشوند و قرنطینه خانگی و خانه نشینی را در اولویت خود قرار دهند. 

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی نفس های معمولی انتشار می یابد بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کرونا تاکنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است، به اذعان متخصصان سویه دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌ تر است.

 

۸۱۳ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کرونا در این استان گفت: هم اکنون ۸۱۳ تن بر اثر ابتلا به این بیماری در مراکز درمانی قم بستری هستند که در این میان حال ۱۶۵ تن وخیم است.

به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به هفدهم مردادماه، ۲۱۰ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی استان مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۱۵۹ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۲۵ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده‌ بودند نیز با تشخیص پزشکان معالج مرخص شدند.

وی افزود: طی این مدت ۱۳ تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای ایشان مثبت شده بود نیز جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۲۰۶ هزار و ۸۲۶ دُز واکسن تزریق شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین طی بیست و چهار ساعت گذشته ۲هزار و ۸۵۰ تست کرونا در قم انجام شده‌ که جواب ۸۳۸ مورد آن مثبت بوده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

تعداد فوتی‌های کرونا در کرمانشاه از ۲ هزار نفر گذشت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۹ نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در استان فوت کردند، گفت: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و سه نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» عصر یکشنبه افزود: هم‌اکنون ۸۳۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۲۳ نفر بیشتر است.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۳۹۵ نفر شامل ۶۳ بیمار مثبت بستری و ۳۳۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۲۲ نفر بیشتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۰ نفر در مراکز درمانی این استان به دلیل ابتلا به کرونا بستری و۲۱۰ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، براساس رنگ‌بندی جدید وضعیت ۱۰ شهرستان استان را از ۱۶ مرداد قرمز، یک شهرستان نارنجی و سه شهرستان را زرد اعلام کرد.

 

کرونا در چهارمحال و بختیاری ۵ قربانی دیگر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در شبانه‌روز گذشته پنج بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و بر اساس آن مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار و ۲۴۶ نفر رسید.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶۲ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۳۹۲ بیمار مبتلای قطعی به کرونا شناسایی شد.

وی ادامه داد: از بیماران جدید، ۸۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۳۱۲ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی، افزایش شیوع کرونا در استان را شتابان ارزیابی کرد و گفت: در این میان وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان شدیدتر از دیگر شهرستان‌ها است و در این مناطق باید در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش اهتمام ورزید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم روند واکسیناسیون گروه‌های هدف، تصریح کرد: اگر چه سرعت واکسیناسیون در هفته‌های اخیر شتاب خوبی گرفته است اما از آنجا که نوع ویروس غالب در استان کرونای دلتا است احتمال ابتلای افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند نیز وجود دارد از همین رو هیچ راهی جز رعایت توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس در حال حاضر وجود ندارد.

شیرانی افزود: ویروس کرونا با سویه دلتا کودکان و نوجوانان را نیز به شدت تهدید می‌کند، امکان سرایت آن در فضاهای باز نیز وجود داشته و هفت برابر ویروس عادی کرونا قدرت سرایت‌پذیری دارد.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۱۷ مرداد) ۱۶۶ هزار و ۲۷ مورد نمونه‌گیری کرونا در استان انجام شده است که بر اساس آن ۵۹ هزار و ۱۰۱ بیمار مبتلای قطعی به این ویروس شناسایی شده است.

بر اساس آخرین رنگ بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمامی ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

هزار و ۹۰۰ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در تهران بستری شدند

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: تعداد بستری‌های جدید در مراکز درمانی تهران طی ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۹۰۰ بیمار بوده است.

دکتر علیرضا زالی روز یکشنبه اظهار داشت: در مقابل، هزار و ۴۵۰ بیمار هم از بیمارستان‌ها در این مدت ترخیص شده‌اند ‌اما همچنان تراز ترخیص‌شدگان در تهران، منفی است.

وی اظهار امیدواری کرد که با رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و افزایش واکسیناسیون که نقشی موثر در این زمینه دارند، روند بیماری در تهران کاهش یابد و کمتر شاهد مشکلات درمانی برای مردم و کادر حوزه درمان و سلامت در این استان باشیم.

زالی ادامه داد: روزانه بیش از ۲۰ هزار مراجعه‌کننده سرپایی به دلیل داشتن علائم کرونا صرفا از مراکز درمانی دولتی در تهران را شاهد هستیم. 

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران اظهار داشت: اگر تعداد مراجعان به مطب‌ها و بخش خصوصی را اضافه کنیم، تعداد مراجعات سرپایی مردم به خاطر داشتن علائمی از ویروس کرونا در استان به طور یقین بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این عدد مراجعه مردم به مراکز درمانی کاهش پیدا نکند، نباید انتظار داشت که تغییر جدی در شاخص‌های بستری‌ها در تهران را شاهد بود.

زالی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا آخر هفته جاری هم این روند مراجعه بالای مردم به مراکز درمانی در تهران را شاهد باشیم، البته امیدواریم که با اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها، شاهد کاهش روند بیماری باشیم.

 

۶ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پنج زن ۵۱، ۶۷، ۶۸، ۸۱ و ۸۷ ساله و یک مرد ۷۰ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۳۵ مورد جدید به ۳۲ هزار و ۱۳۳ نفر رسید.

وی افزود: اکنون ۸۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۸۰ نفر در کاشان و ۱۳۴ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۶ نفر اعلام کرد و افزود: ۵۴ نفر از بیماران در کاشان و هشت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۱۴ هزار و ۹۱۵ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۳ هزار و ۴۷۶ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۰ بیمار جدید حاد تنفسی با سن پنج تا ۸۰ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۹ نفر با سن ۱۵ تا ۶۳ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

وی اضافه کرد: در این مدت، ۳۷۱ بیمار کووید ۱۹ به طور موقت بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۶۶۲ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی این دانشگاه گفت: سه هزار و یک نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل با تدوام تشدید بحران کرونا در این شهرستان‌ها قرمز تیره و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا(ع) اظطراری شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

مرگ ۲۳ نفر و بستری شدن ۱۸۳ بیمار کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۲۳ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند و ۱۸۳ بیمار دیگر به مراکز درمانی انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۲۳۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت:  ۵۵ هزار و ۷۹۵ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۴۹هزارو۶۶۸ بیمار آنان بهبود یافته اند.

فتحی گفت: با مرگ ۲۳ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به چهارهزارو ۸۷۶ بیمار رسید.

 اکنون سه شهرستان کرج ، فردیس و نظرآباد در وضعیت قرمز تیره ، ساوجبلاغ ، چهارباغ و اشتهارد قرمز و شهرستان طالقان نارنجی کرونایی است.

استفاده از ماسک سه لایه ، شستشوی دست ها با مواد ضدعفونی کننده ، رعایت فاصله اجتماعی  و ماندن در خانه ها مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا در این استان است.

 

معاون وزیر بهداشت: ۴۰ هزار بیمار کووید ۱۹ در کشور بستری هستند

معاون درمان وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز بیش از ۴۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها بستری و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز خدمات لازم درمانی را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند.

قاسم جان بابایی روز یکشنبه در حاشیه ستاد کرونا استان بوشهر در جمع رسانه‌ها در بوشهر افزود: با توجه به اینکه با ارائه خدمات درمانی به موقع امکان مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش می‌یابد، تلاش شده‌است خدمات سرپایی ارتقا یابد.

وی تاکید کرد: در همین ارتباط برای خدمات رسانی به موقع به بیماران تمام زیرساخت‌های درمانی، بخش‌های بستری وابسته به سازمان‌ها و بستری موقت و سرپایی بیماران در کشور افزایش یافته است.

جان بابایی ادامه داد: با اقدام‌های انجام شده مردم درزمینه ارائه خدمات هیچ نگرانی نداشته باشند اما انتظار می‌رود خیران و گروه‌های جهادی همانند گذشته مجموعه بهداشت و درمان را یاری کنند و در این موقعیت حساس با ورود به بیمارستان‌ها ضمن کمک به این مجموعه در کنار بیمارانی که نیاز به کمک دارند، قرار بگیرند.

وی با اشاره به افزایش شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و رشد مصرف دارو در کشور بیان کرد: با توجه به واردات انجام شده و تولید داخلی مشکلی در زمینه تامین دارو وجود ندارد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به دلیل افزایش مصرف دارو میزان بدهی دانشگاه‌ها به شرکت‌های پخش دارو افزایش یافته و در این شرایط بیشترین و مهمترین مشکل بیمارستان‌ها تامین نقدینگی و تزریق مالی است.

جان بابایی ادامه داد: پرداخت بخشی از مطالبات شرکت‌های دارویی از سوی دانشگاه‌ها با تامین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه و یا پرداخت بخشی از بدهی بیمه‌ها (تامین اجتماعی و سلامت) در این شرایط حساس ضروری است.

وی افزود: در زمان حاضر میانگین بدهی دارویی هر دانشگاه در کشور بین ۶۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است و بیمه‌ها نیز هرچند تا قبل ازعید منابع لازم را به بیمارستان‌ها پرداخت کردند اما در چهار ماه گذشته با توجه به رویارویی با ۲ موج خیلی سنگین بیماری تاکنون دریافتی از بیمه ها نداشته ایم.

به گفته جان بابایی بیشتر بدهی دانشگاه‌ها در زمان حاضر مربوط به بخش دارو و مطالبات مربوط به کرونای کارکنان است که انتظار می‌رود با همکاری سازمان برنامه و بودجه در تامین نقدینگی هم دارو تامین و هم مطالبات قانونی کارکنان پرداخت شود.

جان بابایی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کرونا نیاز به سرم‌های بزرگ ندارند و بیشتر سرم‌های کوچک نیاز است، براساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان غذا و دارو و شرکت‌های دارویی برای استفاده بهینه تر بزودی سرم‌های با حجم کوچک در کشور تولید و در بین دانشگاه‌ها توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: اولویت تامین سرم با بیمارستان‌ها است و معتقدیم کسانی که نیاز به سرم دارند بهتر است در بیمارستان باشند و مراکز درمانگاهی سرپایی و داروخانه‌های بخشی خصوصی در مرحله دوم و سوم قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: امروز مهمترین مشکل در کشور برگزاری تجمع‌ها است که موجب شیوع و گسترش بیماری شده و با همراهی مردم درزمینه  رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید کارخانه تولید بیماری در کشور متوقف شود.

وی با اشاره به روند مثبت واکسیناسیون در کشور اضافه کرد: با سرعت بخشی در روند واکسیناسیون، نگرانی ما در آینده نسبت به ابتلا و شیوع ویروس کرونا کمتر و شرایط بهتری در آینده خواهیم داشت.

جان بابایی گفت: در زمان حاضر جمعیت بالای ۶۰ سال در بیشتر استان‌ها واکسینه شده اند و گروه‌های پرخطرنیز در دست اجرا است.

وی بر ضرورت استفاده از تمام امکانات درمانی وابسته با سازمان‌های مختلف برای خدمات رسانی بهتر و بهینه تر به مردم در این شرایط حساس تاکید کرد. 

مدیر شبکه بهداشت: کرونا در محمودآباد از کنترل خارج شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان محمودآباد وضعیت کرونایی محمودآباد را بسیار وخیم و بحرانی توصیف کرد و گفت که این وضعیت سبب شده است تا کادر درمان با وجود کار سنگین و فرسایشی مورد پرخاشگری و بی‌احترامی قرار بگیرند.

عباس توان روز یکشنبه با اعلام این که  تخت های بیمارستانی شهرستان کاملا پر شده است و حتی برای بستری یک مریض کرونایی تخت خالی وجود ندارد ، افزود : در حال حاضر ۴۴ بیمار کرونایی در بخش و ۱۲ بیمار کرونایی در قسمت اورژانس بستری هستند و از تمام ظرفیت بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونایی استفاده شده است.

وی تعداد بیماران بستری محمودآبادی را ۱۳۳ نفر عنوان کرد و گفت: ۷۷ نفر از این تعداد به علت نبود تخت در بیمارستان های شهرهای اطراف بستری هستند و در حال حاضر هیچ تخت خالی برای بستری بیمار جدید کرونایی وجود ندارد.

مدیر شبکه بهداشت شیوع بیماری کرونا در محمودآباد را خارج از کنترل توصیف کرد و ادامه داد: روزانه  بین ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار نیز به صورت بستری موقت  دارو دریافت می کنند و تحت درمان قرار دارند .

وی با بیان اینکه امکانات بیمارستانی شهرستان محمودآباد محدود است تاکید کرد: با همین تعدادبیمار  نیز برای تامین اکسیژن شرایط سختی در بیمارستان وجود دارد و به کپسول های بیشتری برای بیماران بستری نیاز داریم و به همین دلیل امکان افزایش تخت در بیمارستان وجود ندارد.

توان کمبود کادر درمان را نیز یکی دیگر از مشکلات بیمارستان شهدای محمودآباد عنوان کرد و  افزود: در این شرایط امکان راه اندازی تقاهتگاه و بیمارستان صحرایی در این شهرستان وجود ندارد و تنها راه حل راه اندازی بیمارستان صحرایی در شهرهای بزرگتر با امکانات بیشتر است که بیماران این شهرستان نیز به آنجا منتقل شوند.

توان همچنین از افزایش تعداد فوتی ها طی چند روز اخیر خبر داد و گفت: از روز چهارشنبه تاکنون ۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در محمودآباد فوت کردند که آمار  بالایی است.

برخورد بد مردم با کادر درمانی

مدیر شبکه بهداشت و درمان محمودآباد از برخورد بد مردم با کادر درمانی گلایه کرد و گفت: متاسفانه این روزها شاهد پرخاشگری همراهان بیماران کرونایی با کادر درمان هستیم که سختی کار را برای این افراد دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: کادر درمان در این روزهای سخت  کرونایی بیش تر از توانشان در حال خدمت رسانی هستند ولی متاسفانه به جای قدردانی از آنها، پرخاشگری و بی احترامی نصیبشان می شود.

توان گفت : متاسفانه با وجود اعلام وضعیت قرمز و بحرانی در شهرستان مردم همچنان دچار عادی انگاری هستند و به جای مقصر دانستن خودشان در کوتاهی از پروتکل های بهداشتی کادر درمان را مقصر می دانند. 

شهرستان محمودآباد در تاریخ هشتم تیر ماه از شرایط زرد کرونایی خارج  و وارد رنگ نارنجی کرونایی شد و پس از آن با گذشت تنها ۷۲ ساعت رنگ کرونایی این شهرستان قرمز شد. اکنون با گذشت بیش از یک ماه همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و  شیوع ویروس در این شهرستان به گونه ای افزایش یافت که ضریب خطر آن  از میانگین استانی بالاتر است و همچون شهرهای پرجمعیت استان به عدد ۳۰ رسیده است یعنی به ازای هر صد هزار نفر  در این شهرستان ۳۰ نفر روزانه در بیمارستان بستری می شوند. 

شهرستان صد هزار نفری محمودآباد دارای دو بخش سرخرود و مرکزی است  و تنها یک بیمارستان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.