بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 24 مرداد، ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد و اکنون شهر ۳۵۹ کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ هجوم بی‌امان بیماری قرن در پیک پنجم طی یک ماه گذشته و تداوم این وضعیت بحرانی ستاد ملی مقابله با کرونا را برآن داشت تا با نزدیک شدن به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی محدودیت‌های جدیدی در نظر بگیرد تا شاید بتوان با کاهش ترددها اندکی از تب تند این ویروس کم کرد.

اعلام تعطیلی سراسری از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه و منع تردد از ساعت ۱۲ امروز ۲۴ مردادماه تا ساعت ۲۴ روز جمعه پنجم شهریورماه، منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد و لغو مجوزهای صادره قبلی بخشی از محدودیت های این ستاد برای روزهای پیش‌رو است.

این در شرایطی است که بر اساس گزارش خبرنگاران جاده های استان های شمالی کشور از ترافیک سنگینی برخوردار است زیرا با اعلام زمان اجرای محدودیت‌های تردد ، عده زیادی از پایتخت نشینان بار سفر بسته و راهی شده اند تا پیش از اعمال محدودیت‌های تردد وارد این استان ها شوند و تعطیلات ۶ روزه را بگذرانند.

هجوم شب گذشته مسافران به ویژه به استان مازندران در حالی رقم خورده که مسوولان استانی و کشوری اعلام کرده بودند با هر گونه تردد بین استانی به شدت برخورد می‌شود. ضمن این که هدف از اضافه کردن سه روز به تعطیلات پایان هفته، کاهش حجم تردد در جاده‌ها بوده اما این اتفاق در عمل برای مازندران نیفتاد.

بر اساس اعلام مسوولان از ساعت ۸ صبح امروز ورودی به استان مازندران از سمت گیلان به روی خودروی های پلاک غیر بومی بسته شده است. همچنین از ظهر امروز جاده کرج - چالوس به طور کامل مسدود شد و دوربین ها در آزادراه کرج - قزوین ، شهرک صنعتی اشتهارد و جاده کرج - چالوس تخلفات را ثبت می کنند. 

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم هشدار داده است که اگر نتوانیم ورودی‌های استان‌های شمالی و بیمارستان‌ها را در این استان‌ها کنترل کنیم، ظرفیت بیمارستان‌ها پاسخگو نخواهد بود.

وی به این مطلب هم اشاره کرد که بیمارستان‌های مازندران اعلام کردند بیماران مبتلا به ویروس کرونا علاوه بر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی با کمبود جدی اکسیژن مواجه هستند و جان خود را از دست می‌دهند.

ستادهای استانی مقابله با کرونا نیز در مطالب جداگانه ای از مردم خواسته اند در زمان اعمال محدویت ها سفر نکنند و در این تعطیلی چند روزه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی کادر درمان و مسوولان را برای کنترل همه گیری ویروس کرونا و نوع خطرناک آن یعنی دلتا یاری دهند.

امسال نیز همانند سال گذشته برگزاری آیین عزاداری سالار شهیدان در سراسر کشور رنگ و بوی کرونایی دارد و مردم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، در فضای باز و با جمعیت اندک اقدام به سوگواری می کنند در این میان فضای مجازی نیز رونق گرفته و عده ای نیز از این طریق و دیدن و شنیدن مداحی و عزاداری ها ارادات خود را به سیدالشهدا ابراز می کنند.

نذری دادن که رسم دیرینه در ماه محرم است هم به تبعیت از شیوه نامه های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا در قالب بسته های معیشتی آماده شده و در میان نیازمندان تقسیم می شود تا راهی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در میان عزاداران باشد.

در کنار اعمال محدودیت های کرونایی یک متخصص بیماری‌های عفونی هم گفته است که با توجه به امکان اشتباه در پاسخگویی تست‌ها به دلیل تغییر جهش کرونا با سویه دلتا بهتر است افراد دارای علایم با وجود نتیجه منفی تست، خود را قرنطینه کنند.

یعقوب هدایتی بیان کرده است که با توجه به اینکه احتمال لانه گزینی ویروس کرونا در گلو و بینی به دلیل تغییر جهش ویروس کرونا با سویه دلتا تغییر کرده است، امکان اشتباه در پاسخگویی تست ها نیز کمی افزایش یافته، بنابراین از مردم درخواست می شود در صورت داشتن علائم کرونا حتی با تست منفی قرنطینه خانگی را رعایت کرده و حداقل ۱۴ روز از بقیه افراد دور بمانند.  

۲۴ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در ادامه بر اساس خبرهای مراکز استانی به تشریح وضعیت کرونایی در نقاط مختلف کشور می پردازیم:

آذربایجان غربی

ساعات برگزاری آیین عزاداری ماه محرم حداکثر ۲ ساعت اعلام شده است

آذربایجان شرقی

تعداد افراد بستری در بیمارستان یک هزار و ۳۵۰ نفر، مثبت شدن نتیجه آزمایش ۹۰۰ نفر در روز

اردبیل

۱۷ فوتی و بستری شدن ۱۸۰ فرد مبتلای جدید در شبانه روز گذشته، ۹۶ نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی، شهرستان‌های اردبیل، خلخال، سرعین، مشگین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز و شهرستان‌های کوثر، نیر، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی، تزریق تاکنون ۲۳۷ هزار و ۳۶۱ دُز واکسن نوبت اول و ۴۸ هزار و ۷۱۸ دُز واکسن نوبت دوم

البرز

تزریق واکسن کرونا به ۲۰ هزار و ۲۸۲ نفر معادل ۶۰ درصد فرهنگیان تاکنون / ۲۸ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۱۹۰ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

کرمانشاه

روند صعودی ویروس کرونا، لغو تمامی جراحی‌های غیراورژانسی و الکتیو در بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی، تجمع در مراکز تزریق واکسیناسیون در سطح استان بسیار کم، وضعیت ۱۰ شهرستان قرمز، یک شهرستان نارنجی و سه شهرستان زرد، تعداد افراد بستری در بیمارستان ۹۷۱ نفر

گیلان

بستری یک هزار و ۹۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها، ۳۶۱ نفر بدحال، تزریق ۷۲۰ هزار دوز واکسن کرونا تاکنون، ثابت ماندن رنگ قرمز «خیلی پرخطر کرونایی» تمام شهرستان‌های گیلان، ۱۷ شهرستان استان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ،  لنگرود، ماسال، فومن و املش در وضعیت قرمز،

تغییر رنگ شهرستان های گیلان تقریبا از یک ماه و نیم گذشته تاکنون با افزایش بیماران مبتلا به کووید ١٩ به سمت قرمز پیش رفت و از هفته گذشته همه شهرستان های این استان قرمز شدند، کارشناسان بهداشتی گیلان رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را مهمترین راهکار برای کاهش آمار بیماران مبتلا به بیماری کووید ١٩ و تغییر رنگ شهرستان های استان ار قرمز به سمت نارنجی و زرد عنوان می کنند.

لرستان

شناسایی ۸۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا و فوت ۸ نفر طی شبانه روز گذشته، تعداد افراد بستری در بیمارستان ها و مراکز درمانی یک هزار و ۱۳۰ نفر، ورود ۴۶۰ هزار و ۷۸۴ دز واکسن کرونا تاکنون و تزریق به ۳۹۳ هزار و ۶۲۸ دز برای گروه‌های هدف، وضعیت شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد قرمز و رومشگان نارنجی

زنجان

تزریق ۲۵۰ هزار و ۳۰۷ دز واکسن کرونا به ۵۱ هزار و ۳۵۲ نفر، روند افزایشی شیوع کرونا در تمامی شهرستان‌های استان زنجان

فارس

فوت هفت نفر در شهرستان‌های لارستان، خنج و اوز در جنوب فارس طی شبانه روز گذشته، تکمیل ظرفیت تخت‌های اورژانس ،سرپایی، ایزوله، داخلی و تنفسی در بیمارستان‌ها در این شهرستان ها، وضعیت رنگ بندی کرونایی هم اینک ۱۹ منطقه و شهر در شرایط فوق قرمز و سیاه کرونایی و ۶ نقطه و شهر و روستا نیز در وضعیت قرمز 

قم 

تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان و اورژانس، تعداد کل بستری ها در بیمارستان ۸۸۰ نفر

خوزستان

افزایش ۱۰ برابری مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، مراجعه روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ بیمار برای دریافت رمدیسویر به اورژانس این بیمارستان، هم اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

خراسان رضوی

تزریق واکسن کرونا به ۶۵ هزار معلم تاکنون معادل ۵۰ درصد جمعیت فرهنگیان این استان، هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، ۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد. 

سیستان و بلوچستان

شناسایی ۹۷۹ مورد جدید کرونا و فوت ۱۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است، کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

هرمزگان

بستری ۲۴۰ نفر در بیمارستان و فوت ۱۵ نفر طی شبانه روز گذشته، آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در این استان ۴۳۵ هزار و ۸۳۶ دز، کمبودی در خصوص داروهای ویژه درمان بیماران کرونایی وجود ندارد، داروی رمدسیویر مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت فقط در بیمارستان ها موجود است و برای تمام بیماران نیازمند این دارو، چه بیماران بستری و چه بیماران در قرنطینه خانگی تزریق به موقع انجام می شود

قزوین

افزوده شدن ۱۷۰ تخت بیمارستانی در ۵ مرکز بستری بیماران کووید ۱۹ در شهر قزوین، بستری شدن ۲۳۱ بیمار جدید در بخش کرونا طی شبانه روز گذشته، افزایش بستری شدگان گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال،  روزانه به صورت میانگین حدود ۱۰ تن دارو در سطح استان توزیع می شود و مشکلی خاصی در تامین و توزیع دارو وجود ندارد.

ایلام

شهرستان های ایلام، ایوان، دره شهر، دهلران، آبدانان، مهران، چرداول، بدره و چوار در وضعیت قرمز و سیروان، ملکشاهی و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.  در ۲۴ ساعت گذشته ۳۹۳ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۹ هزار و ۷۶ نفر رسید.

گلستان 

در حال حاضر هزار و ۹۸۲ بیمار کرونایی در گلستان بستری هستند که این تعداد ۹ نفر بیشتر از روز قبل است. از مجموع کل مبتلایان کرونایی بستری در گلستان ۲۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۹۶ بیمار وخیم است.

همدان 

تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان به یک هزار و ۲۵۳ نفر و هم اینک تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی هستند که وضعیت ۶ شهرستان بحرانی است.

اصفهان 

مرگ و میر کرونا در اصفهان به ۲۳۰ نفر در هفته رسید و تعداد بستری های ۲۲ شهرستان اصفهان از سه هزار و ۳۰۰ نفر فراتر رفته است.

تازه ترین وضعیت کرونا در کشور /مرگ ۶۲۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته

تلفات روزانه کرونا بار دیگر شکسته شد طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۰ نفر دیگر جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان این ویروس در کشور به ۹۷ هزار و ۸۲۸ نفر رسید.

کرونا در خیر پنجم خود و طی روزهای نشان داده که قصد کوتاه آمدن ندارد و ۱۸ مرداد با شکستن رکورد تلفات روزانه با ۵۸۸ کشته، بار دیگر رکود جدید دیگری بر جای گذاشت و طی ۲۴ ساعت، ۶۲۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد و اکنون شهر ۳۵۹ کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

پیشتر بالاترین آمار فوتی های روزانه کرونا در ایران طی ۱۹ ماه گذشته و قبل از ۱۸ مرداد مربوط به ششم اردیبهشت ماه سال جاری با ۴۹۶ فوتی بوده است. 

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی روز یکشنبه اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۷۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۲۷۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۲۱ نفر رسیده است.

اکنون سه میلیون ۷۲۸ هزار و ۹۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و هفت هزار و ۳۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۵۶۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۱۵ میلیون و ۹۶ هزار و ۱۴۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۸۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۹ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۶۲۶ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: فاجعه در راه است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در صورت تداوم این روند و افزوده شدن میانگین ۱۰۰ بیمار در هر شبانه‌روز، طی ۱۰ روز آینده فاجعه‌ای در راه خواهد بود.

دکتر «محمودرضا مرادی» روز یکشنبه افزود: افزایش ۱۳۰ بیمار طی ۲۴ ساعت و بستری حدود ۳۷۰ نفر در بیمارستان‌های استان طی ۲۴ ساعت بسیار نگران کننده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از ظرفیت تخت های استان به بیماران کرونا اختصاص یافته در حالی که بیماران دیگری هم هستند که باید بستری و مراقبت شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: علاوه بر بخش و تخت، این بیماران نیاز به پزشک، پرستار، پرسنل گروه‌های درمانی و تشخیصی دارند و نیز باید اکسیژن مورد نیاز این حجم از بیمار تامین شود که باوجود افزایش چشمگیر اکسیژن سازها در استان، کار دشواری است.

مرادی در پایان از مردم استان خواست، از فرصت تعطیلی و قرنطینه استفاده کرده و در کاهش چرخش ویروس و ابتلای خود و خانواده نقش داشته باشند.

هم‌اکنون هزار و ۵۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این این استان بستری هستند و مجموع جان‌باختگان استان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۵۰ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، براساس رنگ‌بندی جدید وضعیت ۱۰ شهرستان استان را از ۱۶ مرداد قرمز، یک شهرستان نارنجی و سه شهرستان را زرد اعلام کرد.  

 

کرونا در قم بازهم جان ۱۸ تن را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت گذشته،‌ کرونا موجب فوت ۱۸ شهروند قمی شد.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم مردادماه جاری، ۱۶۶تن با علایم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد ۱۳۱ تن در مراکز درمانی استان بستری شدند، همچنین در این مدت ۱۱۳ بیمار بهبود یافته نیز مرخص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ٨٧٩ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که در این میان ۲۰۴ تن بدحال هستند.

قدیر گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم مردادماه، ۲هزار و ۱۱۴ تست کرونا از شهروندان قمی گرفته شده است که نتیجه ۵۸۹ مورد آن مثبت بوده است.

به گفته وی، تاکنون ٢۸۱ هزار و ۹۶۷ دوز واکسن کرونا به شهروندان قم تزریق شده است.

 

تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کرمانشاه به ۱۱ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۱۱ نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در استان فوت کردند، گفت: مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۵۰ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه افزود: فوتی های امروز نسبت به روز گذشته هفت نفر بیشتر است.

وی با بیان اینکه هر چهار دقیقه یک نفر در کرمانشاه بستری می شود، گفت: هم‌اکنون هزار و ۵۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۸۳ نفر بیشتر است.

وی اظهار داشت: در شبانه‌ روز گذشته ۴۲۲ نفر شامل ۴۸ بیمار مثبت بستری و ۳۷۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۷۳ نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۷ نفر در مراکز درمانی این استان به دلیل ابتلا به کرونا بستری و ۲۳۷ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، براساس رنگ‌بندی جدید وضعیت ۱۰ شهرستان استان را از ۱۶ مرداد قرمز، یک شهرستان نارنجی و سه شهرستان را زرد اعلام کرد.  

عبور آمار مرگ‌های کرونایی مرداد مازندران از چهار ماه نخست سال

میانگین مرگ‌های کرونایی مازندران که از ابتدای امسال تا پایان تیر ۶ نفر در هر روز بود و ۷۶۲ مرگ کرونایی در ۱۲۴ روز را ثبت کرد، در ۲۴ روز مرداد به میانگین روزانه ۳۲ نفر رسید و تعداد فوت‌های کرونایی این استان طی ۲۴ روز مرداد با ۷۶۸ نفر از مجموع مرگ‌های کرونایی چهار ماه نخست سال عبور کرد.

مازندران که از دیروز و پس از اعلام تعطیلی ۶ روزه کشور یک بار دیگر به دلیل هجوم مسافران به این استان تا پیش از اعمال محدودیت‌ها در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته، روزهای به شدت بحرانی و تلخی را می‌گذراند. وضعیت وخیم و سیاه کرونایی مازندران در مرداد با مرگ ۴۶ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته ادامه یافت تا سیاهی کرونایی پنجمین ماه سال جاری برای مازندرانی‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

تعداد جان‌باختگان کرونا در مازندران که پس از حدود یک هفته قرار داشتن در محدوده ۵۰ نفر، روز ۲۳ مرداد به ۳۴ نفر کاهش یافته بود در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر امروز یک بار دیگر از ۴۰ نفر فراتر رفت و مرگ ۴۶ نفر در این استان ثبت شد. ۱۲ مورد از این مرگ‌ها نیز فقط در شهرستان بابل ثبت شده است.

با مرگ این ۴۶ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد مجموع قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا ظهر امروز -۲۴ مرداد- به ۷۶۸ نفر رسید که ۶ نفر بیشتر از مجموع مرگ‌های کرونایی مازندران از یکم فروردین تا پایان تیر، یعنی چهار ماه نخست امسال است. تعداد قربانیان کرونا در مازندران طی ماه فروردین ۲۵۰ نفر، در اردیبهشت ۲۷۹ نفر، خرداد ۶۶ نفر و تیر امسال ۱۶۷ نفر بود که در مجموع رقم ۷۶۲ نفر را برای مازندران طی این مدت ثبت کرد.

با این حساب از یکم فروردین امسال تا ظهر ۲۴ مرداد در بیمارستان‌های مازندران یک‌هزار و ۵۳۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که میانگین روزانه ۱۰.۳ مرگ در هر روز را برای مازندران نشان می‌دهد.

عبور آمار مرگ‌های کرونایی مرداد مازندران از چهار ماه نخست سال

همچنین نگاهی به آمار مرگ‌های کرونایی مازندران از ابتدای امسال تا کنون نشان می‌دهد که میانگین مرگ‌های ناشی از کووید۱۹ در مازندران نسبت به چهار ماه نخست امسال بیش از ۶ برابر افزایش یافته است. میانگین مرگ‌های کرونایی مازندران در مجموع چهار ماه نخست امسال ۶ نفر در روز بود. تفکیک ماهانه این رقم میانگین نیز نشان می‌دهد که در فروردین امسال به طور میانگین ۸ نفر، اردیبهشت ۹ نفر، خرداد ۲.۱ نفر و تیر ۵.۳ نفر طی هر شبانه‌روز جان خود را در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. اما این رقم میانگین در ۲۴ روز مرداد به ۳۲ نفر در روز رسیده که شرایط فوق حاد و بسیار وخیم کرونایی این استان در روزها و هفته‌های اخیر را نشان می‌دهد. این در حالی است که سرعت واکسیناسیون در مازندران نسبت به بسیاری از استان‌ها و میانگین کشوری بالاتر است و تا کنون بیش از یک میلیون و ۳۱۲ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است.

بر اساس آخرین آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه مازندران نیز همچنان در روند افزایشی قرار دارد و با دو نفر افزایش نسبت به روز گذشته به ۴۳۴ نفر رسیده است. آمار مجموع بستری‌شدگان نیز سه هزار و ۷۲۲ نفر است. اما بنا بر گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد مجموع بستری‌شدگان موقت و دائمی مازندران بیشتر از این تعداد است و به حدود هفت هزار نفر می‌رسد. این در حالی است که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی دولتی و خصوصی مازندران حدود ۴۵۰۰ تخت است.

مازندران در چنین شرایط وخیمی از روز گذشته به محل حضور و اقامت مسافران تبدیل شده و در حال حاضر نیز ترافیک سنگینی در محورهای ورودی مازندران به دلیل مسدود شدن این مسیرها از ساعت ۱۲ امروز ایجاد شده است. مشاهدات و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر نیروهای پلیس راهور با جدیت مقابل ورود مسافران به این استان ایستاده‌اند، اما تجمع هزاران خودرو پشت موانع ایجاد شده در ورودی‌های مازندران همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر نیز استاندار مازندران صبح امروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا تأکید کرد که حتی یک خودروی غیربومی از ساعت ۱۲ امروز به بعد نباید وارد این استان شود. احمد حسین‌زادگان اظهار کرد: از دیروز که مصوبه ستاد مقابله با کرونا کشور مبنی بر تعطیلی سراسری اعلام شد، با وزارت کشور، دفتر ریاست جمهوری و دستگاه قضایی تماس داشتم و پیگیری کردم که راه‌های ورودی استان را ببندیم. اما امکان بستن زودهنگام راه‌های استان میسر نشد.

این استان با فاصله زیادی نسبت به میانگین کشوری در میزان ابتلا نخستین استان کشور است. در حالی که آمار کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است این عدد برای مازندران با فاصله حدود ۲.۵ برابری بین ۲۷ تا ۳۰ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر برآورد می‌شود که در محاسبات رنگ‌بندی کرونایی مازندران را در وضعیت سیاه کرونایی قرار می‌دهد.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند که حتی در صورت آغاز روند نزولی مجموع بستری‌شدگان، آمار مرگ‌های کرونایی مازندران تا چند روز پس از نزولی شدن مجموع بستری‌شدگان نیز بالا خواهد بود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.

تعداد مبتلایان کرونا و بستری‌های کووید ۱۹در یزد رو به افزایش است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد آنچه را روزهای سیاه کرونا در استان نامید، هشدار داد و تاکید هم کرد: در صورت ادامه روند کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تداوم برگزاری تجمع در مکان‌های سرپوشیده، روزهای آینده تعداد مبتلایان به کرونا و بستری بیماران کووید ۱۹ افزایش می یابد. 

دکتر ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۱۷۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۸۹۶ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد ۱۴۸ نفر هم به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

همچنین سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در یزد امروز گفت: ممنوعیت تردد بین استانی خودروها از ساعت ۱۲ امروز آغاز شد و تا پنجم شهریور ادامه دارد.

علی صالحی افزود: در صورت نادیده گرفتن مقررات منع تردد، هر دستگاه خودروی متخلف ۲ میلیون تومان جریمه می شود، اگر مبلغ جریمه در مدت یک ماه پرداخت نشود، به  ۲ برابر افزایش می یابد.

همچنین ستاد استانی مقابله با کرونا روز یکشنبه در اطلاعه شماره ۱۲۱ خود از شهروندان یزدی خواست به هیچ وجه به مشهد مقدس سفر نکنند.

در این اطلاعیه آمده است: حسب اعلام استانداری خراسان رضوی، با توجه به افزایش شیوع بیماری، سفر به مشهد مقدس به صورت گروهی و انفرادی ممنوع است، نیروهای انتظامی در مبادی ورودی به خراسان رضوی از ورود به استان جلوگیری می کنند.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۱ شهرستان‌ دارد که وضعیت این شهرستان ها از لحاظ شیوع کرونا قرمز است.

۹ نفر دیگر در استان همدان قربانی کرونا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۹ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۴۵۶ مورد رسیده است

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۴۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۱ هزار و ۹۷۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۵۹ هزار و ۱۶۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۷۶۱ مورد بود که ۲۸۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۵، بهار یک هزار و ۱۳۴، تویسرکان یک هزار و ۱۹۳، رزن ۹۱۲، درگزین ۳۱۱، فامنین ۳۴۷ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۶۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۱۸۸ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۶۸۱ نفر در نهاوند و هشت هزار و ۴۸۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

کرونا در قم بازهم جان ۱۸ تن را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت گذشته،‌ کرونا موجب فوت ۱۸ شهروند قمی شد.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم مردادماه جاری، ۱۶۶تن با علایم ابتلا به کرونا پذیرش و از این تعداد ۱۳۱ تن در مراکز درمانی استان بستری شدند، همچنین در این مدت ۱۱۳ بیمار بهبود یافته نیز مرخص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ٨٧٩ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که در این میان ۲۰۴ تن بدحال هستند.

قدیر گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و چهارم مردادماه، ۲هزار و ۱۱۴ تست کرونا از شهروندان قمی گرفته شده است که نتیجه ۵۸۹ مورد آن مثبت بوده است.

به گفته وی، تاکنون ٢۸۱ هزار و ۹۶۷ دوز واکسن کرونا به شهروندان قم تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

۵۰۸ بیمار جدید کرونایی در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۵۰۸ بیمار جدید کرونایی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته، در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۹۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۴۱۸ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: با احتساب ۵۰۸ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۷۵ هزار و ۳۴۸ نفر رسیده است.

جمالیان بیان داشت: در این بازه زمان ۸ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس، تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۳۳۸ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

۷ بیمار دیگر در چهارمحال و بختیاری بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در شبانه‌روز گذشته با فوت هفت بیمار مبتلا به کرونا، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به یک هزار ۲۷۸ نفر رسید.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۴۵۲ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند که از این تعداد تست ۴۷۰ بیمار سرپایی و ۹۵ بیمار بستری مثبت اعلام شد و سایر بیماران در انتظار جواب آزمایش هستند.

وی، مجموع بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا در استان را ۸۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: این افراد شامل بیمارانی است که تست آنها مثبت اعلام شده، بیمارانی که تست کرونای آنها منفی کاذب است و بیمارانی که علائم بالینی مشکوک به کرونا دارند و منتظر پاسخ آزمایش هستند.

شیرانی در پاسخ به این سوال که گرفتاری کودکان در موج پنجم کرونا در استان چگونه است؟، اظهار داشت: اگر چه شیوع این ویروس کودکان را به شدت تهدید می‌کند اما میزان ابتلای کودکان در این موج نسبت به موج چهارم افزایش قابل توجهی نداشته است به طوری که در حال حاضر از مجموع بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان ۱۵ نفر کودک هستند که این تعداد در اوج موج چهارم به ۱۰ کودک می‌رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: همچنین از مجموع ۷۲ بیمار بد حال بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه استان، هیچ کودکی بستری نیست.

شیرانی چالش جدی کنونی در خصوص مدیریت شیوع کرونا در استان را کمبود کادر بهداشت و درمان به ویژه پرستار عنوان کرد و گفت: اگر چه ۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و با افزایش بیماران می‌توان تخت‌های بیشتری تامین کرد اما کمبود نیروی انسانی را به سختی می‌توان برطرف کرد.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

هم‌اینک تمامی تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی این استان تکمیل شده و بیمارستان صحرایی برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۴ مرداد) ۱۷۴ هزار و ۶۱۹ تست PCR تشخیص کرونا در این استان گرفته شده است که بر اساس آن ۶۲ هزار و ۷۶۴ نفر مبتلای به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

برخی مراسم ماه محرم در یزد به دلیل تداوم شیوع کرونا ممنوع شد

ستاد استانی مقابله با کرونا در یزد روزیکشنبه در اطلاعیه شماره ۱۲۲ خود ، برگزاری برخی مراسم عزاداری ماه محرم را به دلیل تداوم شیوع این ویروس در راستای حفظ سلامت همگانی در استان ممنوع اعلام کرد.

در اطلاعیه آمده است: با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به اطلاع عموم مردم شریف و متدین یزد می‌رساند برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای  سربسته، با هر ارتفاعی، ممنوع است .

دسته روی و جابه‌جایی هیات‌ها ممنوع است و یادآور می‌شود بر اساس مصوبه ستاد و به روال سال گذشته، مراسم نخل برداری و علم برداری، به دلیل ازدحام جمعیت و امکان سرایت بیماری کووید ۱۹، کاملا ممنوع و در هیچ نقطه‌ای از استان برگزار نمی شود.

در این اطلاعیه تاکید شد که مسوولیت نظارت بر اجرای این مصوبات، بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی و مراکز بهداشت و درمان است.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد آنچه را روزهای سیاه کرونا در استان نامید، هشدار داد و تاکید هم کرد: در صورت ادامه روند کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تداوم برگزاری تجمع در مکان‌های سرپوشیده، روزهای آینده تعداد مبتلایان به کرونا و بستری بیماران کووید ۱۹ افزایش می یابد.

دکتر ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه‌روز گذشته ۱۷۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۸۹۶ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد ۱۴۸ نفر هم به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۱ شهرستان‌ دارد که وضعیت این شهرستان ها از لحاظ شیوع کرونا قرمز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.