طبق گزارش منتشر شده توسط وزارت بهداشت در روز شنبه 30 مرداد 1400، در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی مدت ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۴ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۱هزار و ۳۵۴ نفر رسید.

از دیروز جمعه  تا امروز شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند.

تا کنون ۱۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۵۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

از دیروز تا امروز ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۹۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۱ هزار و ۳۵۴ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۹۰۲ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۶۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۶۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۳۰ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

این روزها کشورمان حال و روز خوبی ندارد و پیک پنجم کرونا با شدت فزاینده در مناطق مختلف می‌تازد، با وجود اعمال محدودیت‌های شدید همچنان روند سویه دلتا صعودی است و متاسفانه طیف‌هایی از مردم با عادی انگاری و سهل‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی هیزمی بر آتش سرخ‌گون کرونا می‌شوند.

ویروس کرونا با سویه دلتا در موج پنجم در سراسر کشور بر خلاف خیزهای گذشته پیر و جوان نمی شناسد، برای ابتلای همه گروه های سنی تلاش کرده و موفق هم شده است، موضوع مهمی که کارشناسان بهداشتی بر رعایت پروتکل ها تاکید دارند و از مردم می خواهند که برای رهایی ویروس کرونا به پروتکل ها اهتمام جدی داشته باشند.

اخبار دریافتی از استان ها نشان می دهد که در واپسین روزهای مردادماه، با وجود شتاب فزاینده جریان واکسیناسیون در کشور و تاکیدهای صورت گرفته مبنی بر پرهیز از سفر، تجمع و ترددهای غیرضرور و استفاده از ماسک، آمار مراجعات به مراکز درمانی در بیشتر مناطق کشور همچنان صعودی است، به طوری که نیاز است بخش‌های بیشتری در بیمارستان ها به پذیرش بیماران کرونایی و هزینه های بیشتری برای تامین تجهیزات اختصاص یابد. 

براساس اطلاعیه شنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی مدت ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۴ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۱هزار و ۳۵۴ نفر رسید.

همچنین  از دیروز جمعه  تا امروز شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند.

تا کنون ۱۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۵۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دُز رسید.

 

آخرین اخبار استان‌ها از وضعیت شیوع کرونا

اخبار رسیده از استان ها نشان می دهد که در روزهای پایانی مردادماه، با وجود شتاب بخشی به روند واکسیناسیون در کشور و هشدارهایی مبنی بر پرهیز از سفرهای غیر ضرور و شرکت نکردن در دورهمی های خانوادگی و دیگر تجمعات ، استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی عده ای با عادی انگاری سبب افزایش شمار مبتلایان و مراجعان به به مراکز  درمانی شده اند که ضمن تحمیل هزینه های سنگین بر حوزه بهداشت کادر درمان را هم خسته کرده است . 

وضعیت بحرانی و قرمز شیوع موج پنجم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل همچنان جریان دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، شمار بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی این استان به ۸۵۴ نفر و شمار مبتلایان روزانه به ۱۳۲ نفر رسیده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته با فوت ۱۲ نفر دیگر از مبتلایان، شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۶۸ نفر رسید.

همچنین طی روزهای اخیر با وجود اینکه سرعت روند بستری بیماران کووید۱۹ در گیلان کاسته شده است، اما گزارش ها حکایت از تداوم افزایش شمار بستری ها و مبتلایان به ویروس کرونا دارد.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر ۲ هزار و ۵۱ بیمار کوویدی در بیمارستان های استان بستری هستند در حالی که این آمار در شنبه هفته گذشته ۲ هزار و ۲۹ نفر بود که نشان از آهسته شدن شمار بستری ها دارد.

از سوی دیگر تعداد قربانیان کرونا در لرستان  به ۲ هزار و ۱۱۵ نفر و شمار مبتلایان به ۱۵۳ هزار و ۶۸ نفر رسیده است و  اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

به گفته معاون بهداشتی رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی روزانه به طور میانگین ۱۳ نفر در این استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

عباسعلی درستی بیشترین آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در آذربایجان‌شرقی را ۱۸ نفر اعلام و بیان کرده است: تا پیش از آغاز موج پنجم در کشور این آمار در استان تا روزانه  ۲ نفر نیز کاهش یافته بود.

از ارومیه نیز خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفته که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸ نفر در ۱۱ شهرستان این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که ۱۲ نفر از این تعداد، مربوط به ارومیه بود.

به گفته دکتر جواد آقازاده، در این مدت بر اثر ابتلا به کرونا، سه نفر در مهاباد، ۲ نفر در هریک از شهرستان های تکاب، خوی، سلماس و بوکان و یک نفر در هریک از شهرستان های اشنویه، شاهین دژ، پلدشت، ماکو و میاندوآب فوت کرده اند.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته است: اکنون ۱۳۲ بیمار کرونایی استان در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند که حال ۵۲ نفر از آن‌ها وخیم است.

براساس اعلام دکتر فاطمه نوروزیان، در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۲۰۴ نفر دیگر در هرمزگان، شمار کل بستری‌های کرونایی به هزار و ۲۶۰ نفر رسید. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر دیگر  به جمع جانباختگان کرونا در هرمزگان افزوده شد و شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزار و ۱۵ نفر رسید.

همچنین موج پنجم کرونا در قزوین با قدرت چند برابری خود همچنان قربانی می‌گیرد و متاسفانه روز گذشته با ثبت ۱۶ مورد فوتی کرونا در یک روز شاهد یکی از روزهای سخت استان طی دوران کرونا بودیم و همچنان شاهد افزایش تعداد بستری ها و تست مثبت این ویروس در بین شهروندان این استان نیز هستیم.

این در حالی است که ظرفیت تخت های بیمارستانی استان تکمیل شده و بسیاری از بیماران بدحال نیز در نوبت تخت های سی سی یو قرار دارند.

در خوزستان نیز  روند بیماری در استان همچنان افزایشی بوده و رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به مراجعه بیش از ۹ هزار نفر به بیمارستان‌های خوزستان در شبانه روز گذشته گفته است: در این مدت ۴۴۵ نفر در بیمارستان های این استان بستری شدند.

به گفته دکتر فرهاد ابول نژادیان، اکنون ۲ هزار و ۷۵۱ بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که از این تعداد ۴۸۰ نفر در بخش‌های ویژه و بیش از یک صد نفر اینتوبه ای هستند.

با گذشت حدود ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد و به گفته مسوولان، این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.

براساس اعلام دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی، براساس آخرین آمار ۴۹۲ بیمار بستری تنفسی در استان گزارش شده که از این تعداد ۳۰۱ نفر کرونا مثبت و ۳۷ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شریف‌زاده با بیان اینکه حال چهار بیمار کرونایی وخیم است گفته است: تاکنون تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۲۳ نفر رسیده است.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرده است: با افزوده شدن ۲۴۸مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۲هزار و ۴۸۲ نفر رسید.

به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری، با فوت ۶ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۸۳نفر رسید.

همچنین به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه تعداد مراجعه‌ها به مراکز درمانی این شهرستان در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ بیش از ۲ برابر شده و به حدود ۳۵۰ نفر افزایش یافته است. 

از سویی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک اعلام کرده است: ۳۹۰ بیمار جدید کووید ۱۹ بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۲ روز اخیر، در استان مرکزی شناسایی شد.

براساس اعلام دکتر سید «محمد جمالیان»، ۷۵ نفر از بیماران جدید کووید ۱۹ به‌دلیل شدت علایم بیماری در مراکز درمانی استان بستری شده و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنندو ۳۱۵ نفر از این بیماران جدید  نیز به صورت سرپایی درمان گرفته‌اند.

خبر دیگر اینکه با توجه به افزایش موارد بستری‌ بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ۹۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص کرونا در این استان تکمیل شده است.

 ۵۵۰ تخت بیمارستانی در استان خراسان جنوبی ویژه کرونا اختصاص یافته و در حال حاضر فقط ۱۰ درصد تخت‌هایی که در مرحله اول برنامه‌ریزی شده، خالی است. براساس آخرین آمار ۴۹۲ بیمار تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان گزارش شده که از این تعداد ۳۰۱ نفر کرونا مثبت و ۳۷ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وضعیت واکسیناسیون در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۲۲ میلیون واکسن کرونا در کشور تزریق شده، از تکمیل واکسیناسیون معلمان و سایر کارکنان مدارس تا قبل از آغاز مهرماه خبر داد.

به گفته محمدمهدی گویا، تصمیم بر آن شده که پوشش دو نوبت واکسیناسیون معلمین و سایر کارکنان مدارس تا قبل از آغاز مهرماه به پایان برسد، در مورد اساتید دانشگاه ها نیز به همین منوال خواهد بود و امیدواریم سال تحصیلی جدید با اطمینان خاطر بیشتری آغاز شود.

همچنین تصمیم بر آن شده که پوشش ۲ نوبت واکسیناسیون معلمان و سایر کارکنان مدارس تا قبل از آغاز مهرماه و سال تحصیلی جدید، به پایان برسد، در مورد اساتید دانشگاه ها نیز به همین منوال خواهد بود.

معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان در این خصوص گفته است: ۲۳ هزار نفر از معلمان، فرهنگیان و کادر این اداره کل تاکنون علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و انجام واکسیناسیون همچنان ادامه دارد.

براساس اعلام "فرید بهرامی"، در راستای واکسیناسیون فرهنگیان علیه ویروس کرونا ۱۷ پایگاه در آموزش و پرورش این استان راه اندازی شده است و براساس برنامه ریزی های انجام شده این طرح تا شهریورماه تکمیل خواهد شد.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی نیز بیان کرده است: تاکنون ۷۰۷ هزار و ۷۶۶ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده است.

به گفته علی‌احمد آقاپور، این آمار روز به روز در حال افزایش بوده به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته، ۹ هزار و ۳۶۳ نفر به این تعداد اضافه شده است.

همچنین رییس مرکز بهداشت دیواندره اعلام کرده است: از آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان ۲۸ هزار و ۳۰۰ دز واکسن کرونا به جمعیت هدف تزریق شده است.

از استان فارس هم خبر رسیده که واکسیناسیون کارکنان اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی و کارکنان اماکن فرهنگی تاریخی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان فارس در مقابله با کرونا،آغاز شده است.

۷۵۸ بیمار مبتلا به کرونا در تربت‌ حیدریه شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: ۷۵۸بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی هفته گذشته در شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه شناسایی شدند.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور روز شنبه افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیص قطعی به دست آمده و در طول هفته گذشته ۳۲۳ نفر از این بیماران در بیمارستان بستری بودند که در این مدت ۱۸ تن فوت کردند. 

وی به رنگ‌بندی شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون تربت‌حیدریه و مه‌ولات در وضعیت قرمز و شهرستان زاوه در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت ساکن سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوبی غربی مشهد واقع است.

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

روزانه بیش از  ۸۰۰ بیمار جدید کرونایی در استان خراسان رضوی بستری می شوند که ۷۰ درصد آنها در شهر مشهد تحت درمان قرار دارند.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۰، ۵۵۵ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۰ هزار و ۸۱۰ تن رسید.

بنا بر این گزارش و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، طی این مدت ۲۸ هزار و ۸۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و چهار هزار و ۶۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۱۶ نفر رسید.

۵ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سه زن ۸۰ (۲ نفر) و ۹۰ ساله و ۲ مرد ۶۱ و ۶۸ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت۴۳۲ مورد جدید به ۳۴ هزار و ۲۰۵ نفر رسید.

وی افزود: اکنون ۷۷۴بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد ۷۰۷ نفر در کاشان و ۶۷ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۸۱ نفر اعلام کرد و افزود: ۷۵ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۲۴ هزار و ۸۶۲ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۴ هزار و ۳۴۱ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ بیمار جدید حاد تنفسی با سن پنج سال تا ۹۱ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۶ نفر با سن ۴۲ تا ۸۷ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

وی اضافه کرد: در این مدت، ۲۸۶ بیمار کووید ۱۹ به طور موقت بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سه هزار و ۸۰۲نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل با تدوام تشدید بحران کرونا در این شهرستان‌ها قرمز و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا(ع) اضطراری شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲۴۸ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۴۸مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۲هزار و ۴۸۲ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز شنبه اظهار داشت: همچنین با فوت ۶ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۸۳نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۴۵۸ بیمار حاد تنفسی و ۲۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

تکمیل ۹۰ درصد تخت‌های ویژه کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به افزایش موارد بستری‌ بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ۹۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مخصوص کرونا در این استان تکمیل شده است.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه افزود: ۵۵۰ تخت بیمارستانی در استان خراسان جنوبی ویژه کرونا اختصاص یافته و در حال حاضر فقط ۱۰ درصد تخت‌هایی که در مرحله اول برنامه‌ریزی شده، خالی است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های استان با همه ظرفیت بیمار پذیرش می‌کنند گفت: دارو و اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی در استان موجود است اما با افزایش موارد بستری احتمال بروز مشکل وجود دارد که گذر از این شرایط رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی را می‌طلبد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اظهار داشت: در بیرجند بیشتر بخش‌های داخلی بیمارستان ولی‌عصر (عج) به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و اگر روند افزایشی مبتلایان به این ویروس ادامه یابد، دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمار ۴۹۲ بیمار تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان گزارش شده که از این تعداد ۳۰۱ نفر کرونا مثبت و ۳۷ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شریف‌زاده با بیان اینکه حال چهار بیمار کرونایی وخیم است گفت: تاکنون تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۲۳ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۳۳ درصد جمعیت هدف در استان خراسان جنوبی واکسن کرونا نوبت اول و ۱۰ درصد نوبت دوم را دریافت کرده‌اند که در مقایسه با سایر استان‌ها پنج درصد جلوتر هستیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: احتمال افزایش موارد بستری را در ۲ هفته آینده به خاطر تجمعات خواهیم داشت لذا رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات مورد درخواست است.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی و بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی شد.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

اکنون با گذشت حدود ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد و به گفته مسوولان، این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.

مراجعه‌ به مراکز درمانی مراغه با علائم کرونا بیش از ۲ برابر شده است

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: تعداد مراجعه‌ها به مراکز درمانی این شهرستان در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ بیش از ۲ برابر شده و به حدود ۳۵۰ نفر افزایش یافته است. 

اصغر تنومند روز شنبه اظهار داشت: در این مدت تعداد بستری‌ها، مراجعه به آزمایشگاه‌ها و مبتلایان نیز به صورت چشمگیر افزایش داشته است و انتظار می‌رود مردم در چنین شرایطی پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۴۸ نفر در مراکز درمانی مراغه بستری هستند، اضافه کرد: ۱۸ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند و حاب تعدادی از آنان وخیم است.

وی اظهار داشت: از ساعت هشت روز گذشته، جمعه تا ساعت هشت امروز ۲۸ نفر با علایم کرونا در مراکز درمانی شهرستان بستری شدند اما تعداد موارد ترخیص شده از بیمارستان‌ها کمتر از این میزان بوده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه ادامه داد: ظرفیت بخش کرونای بیمارستان امیرالمومنین (ع) این شهرستان هم که علاوه بر مراغه به شهرستان‌های همجوار هم خدمات می‌دهد، از چند روز قبل تکمیل شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی نیز پیش از این گفته بود که رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم این استان به ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است و اگر همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، میزان مرگ و میر و شمار ابتلا به کرونا در استان بیشتر خواهد شد.

اکنون روزانه بیش از یکهزار ابتلا به کرونا در استان گزارش می‌شود و تعداد بستری‌های بیماران کرونایی در بخش‌های درمانی استان از یکهزار و ۵۰۰  نفر گذشته است.

۲۴۷ شهروند قزوینی به علت ابتلا به ویروس کرونا بستری شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: ۲۴۷ شهروند قزوینی در ۲۴ ساعت گذشته به علت ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان قزوین بستری شدند.

علی اکبر کرمی روز شنبه با اعلام این مطلب افزود:  متاسفانه با فوت ۱۱ شهروند قزوینی در همین مدت تعداد قربانیان ویروس کرونا در استان قزوین به ۲ هزار و ۵۱ نفر رسیده که باید در این رابطه چاره اندیشی کرد.

وی به بستری ۹۲۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان قزوین اشاره کرد و گفت: درحال حاضر تمام بیمارستان‌های خصوصی، دولتی، تامین اجتماعی  و حتی ارتش به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته که ادامه این روند شرایط را برای بیماران دیگر دشوار می‌سازد.

به گفته کرمی ۳۱۶ بیمار بستری شده در استان به صورت قطعی مبتلا به کرونا هستند و در این میان ۴۶ بیمار بدحال تحت مراقبت‌های ویژه به دستگاه‌های تنفسی متصل هستند. 

این مسؤول بیان داشت: 191 بیمار نیز در این مدت از مراکز درمانی استان قزوین ترخیص شده‌اند که این موقعیت شکننده بوده و باید از سوی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به روند رو به رشد ابتلای بیماران کرونایی در استان، از شهروندان خواهشمندیم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین زدن ماسک از هرگونه ازدحام جلوگیری کنند.

بیمارستان خرمشهر با کمبود نیروی پرستار روبه‌رو است

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر گفت: بیمارستان ولیعصر(عج) و اورژانس خرمشهر به دلیل مثبت شدن تست کرونای چند نفر از کادر درمان با کمبود پرستار روبه‌رو است.

هنگامه پروین روز شنبه بیان کرد:ظرفیت تخت‌های بیمارستان ولیعصر(عج) و اورژانس قدیم خرمشهر تکمیل شده و کادر بهداشت و درمان و حتی کارکنان پشتیبانی این بیمارستان روزهای سختی را سپری می‌کنند.

وی افزود: برای برطرف کردن کمبود پرستار در بیمارستان خرمشهر ضمن فراخوان دانشگاه علوم پزشکی آبادان، از دانشجویان پرستاری و مامایی در زمینه واکسیناسیون و موارد دیگر استفاده می‌شود.

پروین، شمار بیماران بستری شده در بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر را ۱۰۶ نفر بیان کرد و گفت: امروز ۱۲۱ نفر بیمار کرونایی با تست مثبت سرپایی پذیرش شدند و ۳۰ نفر در اورژانس قدیم خرمشهر در انتظار بستری شدن در بیمارستان ولیعصر(عج) هستند.

وی افزود:با توجه به وضعیت اضطراری ناشی از شیوع کرونا، هم اکنون ۴۰ تخت بستری برای پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان خرمشهر آماده شده و تجهیزات لازم نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی آبادان به زودی مهیا می‌شود.

بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر تنها بیمارستان درمانی وابسته به شبکه بهداشت و درمان خرمشهر است که تعداد ۲۴۰ تخت مصوب دارد.

 

۱۳۸ بیمار کرونایی در بیمارستان قوچان بستری هستند

معاون شبکه بهداشت و درمان قوچان گفت: تعداد بستری‌های کرونایی در قوچان از ابتدای مردادماه تاکنون افزایش یافته است و در حال حاضر ۱۳۸ بیمار با آزمایش مثبت کرونا در بیمارستان موسی بن جعفر(ع) این شهرستان بستری هستند.

پرویز دلاور ظهر امروز در نشست ستاد مدیریت کرونا در سالن اجتماعات فرمانداری قوچان افزود: تعداد بستری‌ها در اوایل ماه ۴۴ نفر بود اما از ۹ مردادماه این تعداد روند تصاعدی داشته و حال ۱۸ نفر نیز بحرانی اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: در پنجمین اوجگیری کرونا میزان مراجعه به مرکز منتخب کرونا در قوچان از ۷۹ نفر به ۴۳۳ نفر در یک روز رسید که نتیجه آزمایش ۳۰ درصد آنها مثبت بوده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان قوچان گفت: میانگین مراجعه در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۶ مرداد به حدود ۳۵۰ نفر رسید اما در حال حاضر این میزان با شیب ملایمی رو به کاهش است و در ۲۹ مرداد به ۲۱۸ نفر رسید اما نتیجه آزمایش ۵۰ درصد آنها مثبت بود.

دلاور افزود: از ابتدای مردادماه تاکنون هشت هزار و ۱۴۶ مراجعه به مرکز منتخب کرونا در شهرستان قوچان صورت گرفته است که نتیجه آزمایش ۴۰ درصد آنها یعنی ۲ هزار و ۱۸۲ نفر از این افراد مثبت بوده‌ است.

وی تعداد نمونه‌برداری‌های سرپایی و بستری از بیماران را نیز طی یک هفته اخیر هزار و ۲۲۴ مورد دانست و اضافه کرد: طی همین بازه زمانی ۴۹۸ مورد بیمار مثبت از این طریق شناسایی‌شده اند و ۲۹ نفر نیز به دلیل ابتلای قطعی به کرونا فوت کرده‌اند.

معاون شبکه بهداشت و درمان قوچان گفت: مجموع همه نمونه‌گیری‌های انجام‌شده از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در این شهرستان ۲۷ هزار و ۸۱۳ مورد سرپایی و چهار هزار و ۷۵۴ مورد بستری بوده که نتیجه آزمایش ۹ هزار و ۸۲ مورد در حوزه سرپایی و ۲ هزار و ۱۸۳ مورد در بیماران بستری مثبت بوده است و ۳۶۹ بیمار دارای آزامایش مثبت کرونا هم فوت کرده‌اند.

رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی توسط هیات‌های مذهبی قوچان

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان قوچان با اشاره به نظارت و بازدید از ۱۰۲ هیات مذهبی در این شهرستان طی ایام محرم گفت: ۸۱ هیات برنامه‌های خود را در فضای باز برگزار  و ۹۰ درصد هیاتها، حسینیه‌ها، مساجد و تکایا ظرفیت پذیرش مخاطب و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند.

دلاور افزود: میزان استفاده از ماسک توسط خادمان و مسوولان هیات های مذهبی این شهرستان نیز ۹۸ درصد و توسط مردم عزادار حدود ۸۰ درصد اعلام‌ شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرستان قوچان در کنار مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری گفت: تاکنون ۵۲ هزار و ۶۴۴ واکسن برای این شهرستان جذب‌شده که ۳۰ هزار دوز در مرحله اول و ۱۶ هزار و ۷۳ دوز برای مرحله دوم به گروه‌های سنی مشخص‌ شده و جامعه هدف تزریق‌ شده است.

نیاز بیمارستان موسی بن جعفر(ع) قوچان به ۳۰ پرستار و بهیار

رییس بیمارستان موسی بن جعفر(ع) قوچان هم با اشاره به آمادگی برای راه‌اندازی بخش جدید در این بیمارستان گفت: در حال حاضر ۱۰ نیروی بهیار و ۲۰ پرستار با توجه به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی نیاز است که این حداقل میزان نیرویی است که احصا شده است.

حسنا حسینی مقدم افزود: در حال حاضر شیفت‌های بیمارستانی برای پرستاران پشت سرهم بوده و برای هر هشت تخت یک پرستار تعریف‌ شده است که این تعداد در روزهای عادی ۶ تخت است و در زمینه نیروی خدمات و منشی بخش نیز با کمبود رو به رو بوده و حداقل ۱۷ نفر نیاز است.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع است.

بنا بر آخرین اعلام  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۴۴ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۱هزار و ۳۵۴ نفر رسید.

از دیروز جمعه  تا امروز شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند.

تا کنون ۱۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۵۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و پنج میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و هفت هزار و ۵۱۴ دُز رسید.

 

محدودیت‌های کرونایی تا آخر هفته در یزد ادامه دارد

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در یزد گفت: با توجه به بحرانی‌تر شدن وضعیت کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی تا ساعت ۲۴ روز جمعه پنجم شهریورماه در استان ادامه دارد.

احمد ترحمی افزود: بر این اساس، تردد خودروهای شخصی از یزد به سایر استان‌ها ممنوع و به منظور تقویت ضمانت اجرایی آن جریمه متخلفان به صورت یکسان یک میلیون تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: چنانچه از تاریخ صدور قبض جریمه تا یک ماه نسبت به پرداخت آن اقدام نشود جریمه مذکور، ۲ برابر خواهد شد.

این مسوول بیان کرد: ورود خودروهای با پلاک غیر استانی به استان، بدون استثناء ممنوع بوده و مشمول جریمه یک میلیون تومانی می‌شود.

ترحمی گفت: صدور هر گونه مجوز تردد برای خودروهای شخصی در بازه زمانی فوق‌الذکر ممنوع است و کلیه مجوزهای صادره قبلی لغو می‌شود.

معاون استاندار یزد خاطرنشان کرد: فعالیت کلیه سینماها، موزه ها، بوستانها، تفرجگاه‌ها، پارکها، کتابخانه‌ها و سایر مشاغل مشابه و کلیه مراکز آموزشی تعطیل است.

ترحمی گفت: فعالیت همه اصناف و مشاغل به استثنای سوپر مارکت، لبنیاتی، نانوایی، میوه فروشی، قصابی، مرغ و ماهی، تجهیزات پزشکی، عطاری، اغذیه، ساندویچ و پیتزا به صورت بیرون بر، رستوران و چلوکباب به صورت فقط بیرون بر و بدون پذیرش مشتری، ظروف یکبار مصرف، عینک فروشی، بخش ارزاق عمومی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره ای، تعمیرگاه خودرو و لوازم خانگی و مصالح ساختمانی تعطیل است.

وی افزود: تالارهای پذیرایی، پاساژها و بازارهای سر بسته شهر بازی‌ها و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی تعطیل است و کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و مراکز صنعتی و معدنی و مرکز توزیع و تامین آب، برق و گاز مشمول تعطیلی نیستند.

کرونا شبانه‌روز گذشته در استان سمنان ۶ قربانی داشت

کرونا از ظهر جمعه تا شنبه، در ادامه موج پنجم، جان ۶ نفر را در استان سمنان گرفت.

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان عصر شنبه با اشاره به آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌ها از ظهر دیروز جمعه تا ظهر امروز آورد: کرونا در استان سمنان در پیک پنجم و در شرایط بحرانی خود قرار دارد که اکنون ۳۲۰ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شدند و در این مدت ۶ نفر از هم استانی‌های سمنانی بدلیل ابتلا به بیماری کوئید ۱۹ جان خود را از دست دادند. 

 ۴۴۹ نفر مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت اخیر در استان سمنان به واحدهای درمانی مراجعه داشتند که ۲۶۸ نفر به صورت سرپایی مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۵۲ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

۷۴۳ نفر از شهروندان استان سمنان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان و مراکز درمانی سطح استان بستری هستند. 

۷۷ نفر نیز مبتلا به کرونا در مدت ذکر شده از مراکز درمانی مرخص شدند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، شهرستان سمنان، دامغان، شاهرود و سرخه قرمز تیره، شهرستان‌ گرمسار قرمز، شهرستان مهدیشهر، میامی و آرادان نارنجی کرونایی هستند.

از دیروز جمعه  تا امروز شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۶۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۹۵ نفر رسید و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۱ هزار و ۳۵۴ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۹۰۲ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۶۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

۵۵ مبتلا به کرونا در روانسر شناسایی شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر گفت: خطر کرونا در شهرستان جدی است به گونه ای که در تعطیلات سه روزه اخیر ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در این شهرستان شناسایی شد.

 دکتر «محی‌الدین امینی» روز شنبه افزود: از این تعداد ۵۰ مورد بیمار مثبت سرپایی شناسایی و پنج بیمار مثبت نیز بستری هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هشت بیمار روانسری مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان روانسر ادامه داد: متاسفانه با وجود هشدارهای مداوم نظام سلامت، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باعث افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان شده است.

امینی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان، تاکنون یک هزار و ۴۵۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که یک هزار و ۱۹۴ نفر به صورت سرپایی و ۲۶۳ نفر نیز پس از بستری شدن در مراکز درمانی مداوا شدند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۴۶۰ دُوز واکسن در روانسر برای گروه‌های هدف تزریق شده و مرکز تجمیعی واکسیناسیون در این شهر از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۹ آماده تزریق واکسن کرونا به گروه‌های هدف است.

وی گفت: استفاده از ماسک، حضور نیافتن در مراکز شلوغ و پرتردد، برگزار نکردن مهمانی ها، دورهمی ها و تجمعات و خودداری از مسافرت ها ضروری است تا از این موج خطرناک به سلامت عبور کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر یادآور شد: شهرستان روانسر هم اکنون در وضعیت نارنجی از نظر کرونا قرار دارد.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.