طبق گزارشی که وزارت بهداشت در روز جمعه 29 مرداد 1400 منتشر کرده، اکنون ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی مدت ۲۴ ساعت گذشته ۵۵۵ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۰ هزار و ۸۱۰ نفر رسید.

از دیروز (پنجشنبه) تا امروز جمعه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۸ هزار و ۸۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۶۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۱۶ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۰ هزار و ۸۱۰ نفر رسید.

تا کنون نیز سه میلیون ۸۶۸ هزار و ۱۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۸۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

کرونا در خیز پنجم خود چندین بار رکورد تلفات روزانه را جابجا کرده و آخرین بار روز دوشنبه ۲۵ مرداد ماه با مرگ ۶۵۵ نفر طی ۲۴ ساعت به رکورد جدیدی دست یافت.

همچنین روز پنجشنبه ۲۸ مرداد ماه شمار تلفات کرونا از ابتدای شیوع این ویروس در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و به ۱۰۰ هزار و ۲۵۵  نفر رسید.    

ویروس کرونا دورخیز خود برای خیز پنجم را از ابتدای تیر ماه از جنوب کشور به مرکز کشور آغاز کرد.

این درحالیست که قاسم جان بابایی امروز (جمعه) در حاشیه بازدید جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بیمارستان‌ شهرستان کلاله استان گلستان در جمع خبرنگاران گفت: روند شیوع ویروس کرونا در بعضی از استان‌ها مانند اصفهان، فارس و خراسان رضوی همچنان افزایشی است.

 

۲۹ مرداد ماه با اخبار مهم کرونا در استانها

سویه دلتای کرونا بسیار سرکش‌تر از دیگر گونه‌های آن جولان می‌دهد و جان می ستاند ،روزانه بیش از ۵۰۰ تن در کشور قربانی ویروسی می‌شوند که مهمترین اقدام برای کنترل آن تسریع در روند واکیسناسیون ، همکاری مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات است .

شیوع بیماری کووید ۱۹ و جهش‌های خطرناک آن جان بسیاری از مردم جهان و کشور را در معرض تهدید قرار داده و در این میان مسئولیت تک تک اعضای جامعه در جلوگیری از سرایت و شکست زنجیره انتقال انکار ناپذیر است ، مسئولیتی که اگر نادیده گرفته شود علاوه بر داغدار کردن خانواده ها ،خسارت های جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت .

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه بازدید جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بیمارستان‌ شهرستان کلاله استان گلستان در جمع خبرنگاران در خصوص روند شیوع کرونا در کشور گفت: روند شیوع ویروس کرونا در بعضی از استان‌ها مانند اصفهان، فارس و خراسان رضوی همچنان افزایشی است.

قاسم جان بابایی افزود: هم اینک ۵۰ هزار بیمار کرونایی در کشور بستری هستند و بیش از ۳۰ هزار بیمار نیز به صورت بستری موقت خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند. 

وی خاطرنشان کرد : گلستان در چند روز گذشته به لحاظ شیوع کرونا شرایط پایدارتری پیدا کرد البته با توجه به ادامه دار بودن مناسبت‌ها، اعلام قطعی از روند کاهش این بیماری در استان زود است.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بقیه استان‌های کشور شرایط ثابتی پیدا کردند و امیدواریم روزهای آینده در بحث شیوع کرونا روند رو به کاهش را در کشور داشته باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: در آینده احتمال دارد سویه جدیدتری از ویروس کرونا در کشور شیوع یابد و افرادی بیشتری را درگیر کند لذا برای پیشگیری از بروز مشکلات در پیک‌های بعدی شیوع کرونا از کمیسیون بهداشت و درمان درخواست کردیم بازدیدی از بیمارستان‌های استان داشته باشند و تا جایی که می‌توانند به آماده سازی زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان استان کمک کنند.

آریان‌پور افزود: در زمان حاضر با توجه به آمارهای جدیدی که به‌دستمان رسیده وضعیت شیوع کرونا در گلستان در حال تثبیت است و اگر در روزهای آینده روند افزایشی نباشد امید است تا در ۲ هفته آینده روند شیوع کرونا کاهشی شود.

وضعیت کرونا در استان ها 

اخبار رسیده از استان ها نشان می دهد که در روزهای پایانی مردادماه، با وجود شتاب بخشی به روند واکسیناسیون در کشور و هشدارهایی مبنی بر پرهیز از سفرهای غیر ضرور و شرکت نکردن در دورهمی های خانوادگی و دیگر تجمعات ، استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی عده ای با عادی انگاری سبب افزایش شمار مبتلایان و مراجعان به به مراکز  درمانی شده اند که ضمن تحمیل هزینه های سنگین بر حوزه بهداشت کادر درمان را هم خسته کرده است . 

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی متوقف کردن موج پنجم کرونا در استان که شرایط بسیار نامناسبی را ایجاد کرده است را نیازمند همدلی همگانی دانست .

علی مصطفوی در جلسه اضطراری قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی هم افزود: این همدلی باید در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اجرای ممنوعیت ها و محدودیت ها اجرایی شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه روند روبه رشد آمار ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ موجب شده تا محدودیت ها و ممنوعیت هایی اجرایی شود و طی روزهای اخیر تعداد فوتی های کرونایی در آذربایجان غربی بیش از ۲۰ نفر و تعداد مبتلایان بیش از هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: با بستری شدن ۲۲۷ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار کل بستری‌ها در بیمارستانهای این استان به هزار و ۳۴۱ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اعلام کرد: با توجه به شدت شیوع کرونا دلتا و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در استان شمار فوتی ها در این مدت به ۱۵نفر رسید و در مجموع از مرز۲ هزار نفر گذشت.

 وی یاد آور شد: علاوه بر بستری  بیماران کرونایی در خانه ها در زمان حاضر۱۳۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند که حال ۴۵ نفر از آنها وخیم است.

 مشهد یکی از مناطق بحرانی کرونا در کشور شناخته شده است، بطوری که تعداد مبتلایان جدید بستری شده در بیمارستانهای این کلانشهر از مرز ۹۰۰ نفر در روز عبور کرده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بقاع متبرکه امامزادگان استان ۵۰۰ کپسول اکسیژن را به صورت امانی در اختیار بیماران کرونایی استان قرار دادند.

حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: با افزایش تعداد بیماران کرونایی و نیاز آنان به اکسیژن، کپسولهای اکسیژنی که در بقاع متبرکه وجود داشت، به بیماران اختصاص یافت.

رئیس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم هم گفت: با تلاش های بی وقفه کادر درمان، ۲ بیمار کرونایی پس از طی دوران طولانی بستری در این بیمارستان، بهبودی کامل یافتند و مرخص شدند.

دکتر مریم هروآبادی افزود: یک تبعه ۴۷ ساله افغان پس از ۴۲ روز بستری با 60 دردصد درگیری ریه در بخش های کرونا و جدال با مرگ، با حال عمومی خوب ترخیص شد.

وی همچنین از ترخیص بیمار کرونایی دیگری با ۵۰ درصد درگیری ریه خبر داد و گفت: این بیمار ۵۲ ساله که مبتلای به بیمار زمینه ای هم بود پس از ۳۸ روز بستری در بخش آی.سی.یو کووید ، بهبودی خود را بدست آورد.

 تعداد موارد مثبت کرونایی، بستری و بستری در بخش های مراقبت های ویژه در استان  کهگیلویه و بویر احمد هم  افزایش یافته به گونه ای به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم اینکه ۳۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: شمار قربانیان کرونا در استان به ۷۹۶ رسیده و متاسفانه در طی ۲۴ ساعت گذشته سه هم استانی جان خود را از دست دادند. 

وی تاکید کرد: بیشترین درصد موارد مثبت در شهرستانهای مارگون (۶۵ درصد) و چرام(۴۴ درصد) هستند که احتمالا در طی روزهای آینده وضعیت این دو شهرستان می تواند بحرانی و نگران کننده شود. 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز با اشاره به روند افزایشی موارد سرپایی و بستری در بیمارستانها گفت: هم اکنون ۵۹۹ بیماران کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۴۰ مورد از این آمار مربوط به بستری‌های روز گذشته است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس تست آزمایشگاهی در این استان به ۹۸ هزارو ۶۷۰ نفر رسید که ۶۰۸ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

به گفته  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با جان باختن  ۹ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته  تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۱۱۵ نفر رسید.

 دکتر"مریم کوشکی" اعلام کرد: ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا نیز طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و تعداد مبتلایان به ۱۵۳ هزار و ۶۸ نفر رسیده است.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

از گناباد هم خبر رسیده که دکتر محمود نگهبان‌سلامی،نماینده سابق خواف و رشتخوار در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

 فرماندار خواف اظهار داشت مرحوم نگهبان‌سلامی، بعد از مدتی ابتلا به بیماری کرونا، طی یک هفته قبل به دلیل عوارض ناشی از این بیمادی به کما رفته بود که در نهایت دیروز در یکی از بیمارستان های تهران فوت کرد.

رکورد فوتی های کرونا در قزوین بار دیگر شکسته شد ،این خبر را رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین اعلام کرد و گفت: با فوت ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته بار دیگر رکورد فوتی های ناشی از این ویروس در استان شکسته شد.

دکتر پیمان نامدار اظهار داشت: در حال حاضر ۹۷۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند.

کرونا از ابتدای شیوع تاکنون جان ۲ هزار و ۴۰ نفر را در استان قزوین گرفته است و ۳۳ هزار و ۴۶۶ نفر را نیز در بیمارستان های این استان بستری کرده است.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار هم گفت: با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، یک نقاهتگاه برای بستری موقت بیماران کووید ۱۹ در این شهرستان راه‌اندازی شد.

دکتر عباس کافی  اظهار داشت: نقاهتگاه بستری موقت بیماران کرونایی با ظرفیت ۶۰ تخت، در ساختمان شماره ۲ دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تجهیز شده که بیماران به این مرکز منتقل می شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از بیماران کرونایی نیاز به قرنطینه و نظارت دارند، از طرفی با توجه به اینکه بیماران بدحال روز به روز در حال افزایش هستند، این نقاهتگاه برای بیمارانی که حال عمومی بهتری نسبت به سایر بیماران دارند، در نظر گرفته شده است.

دکتر کافی افزود: این طرح با هدف و نیت خیرخواهانه و ارائه توصیه‌ها و خدمات درمانی به بیماران نیازمند کرونایی که در منزل بستری هستند آغاز شده که تا پایان ایام محرم و صفر ادامه خواهد داشت.

وضعیت واکسیناسیون 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۳۵ هزار دز محموله جدید واکسن کرونا امروز جمعه وارد استان و برای تزریق میان مراکز واکسیناسیون توزیع می شود.

 حمید مخیری اظهار کرد: تاکنون ۵۰۵ هزار دز واکسن کرونا وارد استان و از این تعداد ۴۴۴ هزار و ۹۵۷ دز برای شهروندان تزریق شده است.

به گفته وی حدود ۷۵۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری لرستان بالای ۱۸ سال سن دارند و در حال حاضر واجد شرایط تزریق واکسن کرونا هستند.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

در کیش نیز واکسیناسیون ساکنان بالای ۱۸ سال جزیره لیه ویروس کرونا به عنوان طرح دولت برای ایمن سازی جمعیت بومی این جزیره آغاز شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۵ مرداد سال جاری دستور شروع واکسیناسیون ساکنان بالای ۱۸ سال کیش و قشم را صادر کرد و اکنون این طرح دولت از روز گذشته با آغاز فرایند ثبت نام واجدان شرایط این طرح در سامانه واکسیناسیون آغاز شد.

مسوول کمیته واکسیناسیون کووید ۱۹ کیش اظهار داشت: هم اکنون متولدین ۱۳۸۲ و قبل آن می توانند در سامانه برای دریافت واکسن ثبت نام کنند تا به مروز زمان با تامین واکسن علیه ویروس کرونا واکسینه شوند.

مریم ستاری با بیان اینکه هم اکنون سه میز پذیرش تزریق در تالار شهر به مراجعان خدمت رسانی می‌کند و امکان افزایش تا هفت میز نیز وجود دارد افزود: با توجه به تجهیزات و نیروی انسانی موجود قابلیت واکسینه شدن یک هزار نفر در مرکز تجمیعی واکسیناسیون در صورت تامین واکسن وجود دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: تاکنون میزان پوشش واکسیناسیون کرونا نوبت اول در استان خراسان جنوبی ۳۲ درصد و نوبت دوم ۹ درصد بوده است.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: ۲۳۴ هزار و ۵۲۰ دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده که از این تعداد ۱۸۳ هزار و ۱۵۸ دز برای نوبت اول و ۵۱ هزار و ۳۶۲ هزار دز برای نوبت دوم بوده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۸۵ درصد گروه هدف ۸۰ سال به بالا و ۷۵ درصد گروه هدف بالای ۶۰ سال در استان خراسان جنوبی واکسینه شدند.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوشبختانه محموله جدید شامل ۳۰ هزار دُز واکسن کرونا تحویل نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شد و امروز وارد استان می‌شود که در ادامه عملیات واکسیناسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 رییس مرکز بهداشت شرق اهواز از آغاز روند واکسیناسیون گروه‌های هدف در اهواز از روز شنبه ۳۰ مردادماه خبر داد و گفت :در ۲ روز اخیر به علت استقبال خوب مردم از واکسیناسیون و کاهش سن گروه‌های هدف، با کمبود واکسن مواجه بودیم اما از روز شنبه مجددا روند واکسیناسیون آغاز خواهد شد.

 امراله مردانی : افراد متولد سال ۶۲ و قبل از آن (۳۸ سال به بالا) ، گروه های شغلی هدف و افرادی که نوبت دوم واکسن‌شان فرا رسیده می توانند از روز شنبه نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: همچنان روند بیماری در اهواز افزایشی است و روزانه به طور میانگین یک هزار و ۹۰۰ بیمار به مراکز منتخب شرق اهواز مراجعه می‌کنند که این آمار نگران کننده است.

اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

 مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم از موجودی مافی واکسن در مراکز بهداشت این شهر خبر داد و افزود: دوز اول و دوم واکسن کرونای افراد دعوت شده به مراکز بهداشت آذربایجان‌شرقی به اندازه کافی موجود است.

دکتر سیمین خیاط زاده اظهار کرد: میانگین بستری‌های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی به حدود ۲۸۰ نفر رسیده و از مجموع تست‌های این بیماری، روزانه ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد مثبت هستند.

وی با بیان این‌که میانگین فوتی‌های روزانه کرونا در استان به ۱۲ الی ۱۳ نفر رسیده است، افزود: از روز جمعه واکسیناسیون کرونایی در مراکز تجمعی چهارگاه تبریز، مجددا آغاز و به تمامی نوبت‌دهی‌های روز گذشته، از امروز رسیدگی می‌شود.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر این‌که از همشهریان عزیز خواهشمندیم به صورت تناوبی به مراکز بهداشت مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: نیازی به تجمع افراد برای واکسیناسیون نیست زیرا واکسن سینوفارم نوبت اول و دوم به اندازه کافی در اختیار داریم.

 رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم امروز به همراه معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در سفری به استان گلستان که به منظور بازدید از بیمارستان کلاله در شرق این استان صورت گرفت ،گفت: دولت هر توانی که دارد برای واردات واکسن کرونا به‌کار می گیرد و این کمیسیون هم در یک سال اخیر از شرکت‌های تولیدکننده واکسن در داخل حمایت کرده است.

 حسینعلی شهریاری روز جمعه در حاشیه بازدید از بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) شهرستان کلاله واکسیناسیون را اولویت کشور دانست و اظهارداشت: باید ۷۰ درصد جمعیت ایران واکسن کرونا دریافت کنند تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود و شرکت‌های تولید کننده واکسن در داخل باید برای تولید در حجم گسترده تقویت شوند تا بتوانیم به مانند برخی از کشورهای دنیا کل جمعیت را واکسینه کنیم.

وی افزود: ۲ هفته قبل نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی مسائلی را در رابطه با بیماری کرونا و مشکلاتی که در استان وجود دارد مطرح کردند که رییس جلسه از کمیسیون بهداشت و درمان خواست به اتفاق تعدادی از همکاران برای بررسی از نزدیک و تهیه گزارش دقیق برای ارائه به مجلس به این استان سفر کنیم.

کرونا جان هفت نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هفت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۴۹۳ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین با شناسایی ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۲ هزار و ۷۲۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۶۲ هزار و ۴۴۰ فر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۹۱۲ مورد بود که ۲۹۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۱۱۶، بهار یک هزار و ۱۶۵، تویسرکان یک هزار و ۲۴۲، رزن ۹۳۴، درگزین ۳۱۳، فامنین ۳۵۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۹۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۳۶۴ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۷۷۴ نفر در نهاوند و هشت هزار و ۷۵۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

کرونا برای دومین روز پیاپی ۲۳ تَن را در قم قربانی کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۳ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، جان خود را از دست دادند، و این درحالیست که روز قبل نیز همین تعداد بر اثر کرونا دراستان فوت کرده‌بودند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به‌بیست و نهم مردادماه ۱۹۵ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به‌بستری شدن ۱۲۵ تَن از این افراد گفت: ۹۵ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده‌بودند، نیز به‌تشخیص پزشکان، ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم کل بیمارانی که هم اکنون در مراکز درمانی قم بستری هستند، را ۹۳۳ تَن ذکر کرد و گفت: ۲۰۹ تَن از این بیماران به‌دلیل وخیم بودن شرایط جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: از هزار و ۳۴۴ آزمایش کرونای صورت گرفته، نتیجه ۶۲۰ مورد مثبت شد.

رئیس علوم پزشکی قم بیان کرد:  از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم ۳۱۹ هزار و ۴۷۴ دُز واکسن تزریق شده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

آمار بیماران بستری کرونایی سبزوار افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: با پذیرش ۳۵ بیمار جدید طی شبانه‌روز گذشته، مجموع بیماران بستری در بیمارستان واسعی سبزوار به ۳۷۲ نفر رسیده است.

دکتر علیرضا مسلم روز جمعه افزود: آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به بیشترین میزان خود از ابتدای شیوع کرونا رسیده است.

وی تصریح کرد: با رسیدن تعداد بیماران کرونایی بستری موقت و دایم در سبزوار به بیش از ۳۷۲ نفر، وضعیت این شهرستان همچنان قرمز تیره و بحرانی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: سیر صعودی ابتلا به کرونا در موج پنجم با وجود گذشت هفته‌ها از آغاز آن، هنوز متوقف نشده و در مقایسه با موج های قبلی دامنه موج زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص داده است.

دکتر مسلم افزود: از ۲۳ تیرماه تاکنون سبزوار همچنان به لحاظ کرونا در وضعیت قرمز به سر می برد و چنانچه این روند در منطقه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار قطع نشود، در هفته‌های آتی شرایط بحرانی‌تر می شود.

وی با اشاره به تداوم وضعیت بحرانی در سبزوار ادامه داد: هیچ موردی به اندازه احساس مسوولیت عمومی در رعایت نکات بهداشتی نمی‌تواند به این بحران پایان دهد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان مهمترین راهکار جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در شهر سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب استان خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

۱۷ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان فوت شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: با فوت ۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته رکورد آمار روزانه فوتی های بیماران کووید۱۹ در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان شکسته شد.

شکرالله سلمان زاده جمعه افزود: با بستری شدن  ۱۱۷ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد بیماران بستری شده در جنوب غرب خوزستان به ۵۱۶  نفر در حال حاضر  رسید.

وی با اشاره به شناسایی ۴۰۶ مورد جدید مثبت در ۲۴ ساعت گذشته در جنوب غرب خوزستان اظهار داشت: از این تعداد ۱۶۳ نفر مربوط به آبادان، ۱۵۶ نفر در خرمشهر و  ۸۷ نفر مربوط به شادگان ۸۷  هستند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان تعداد بیماران ترخیص شده از بیمارستان های این منطقه را ۶۵ نفر عنوان کرد و گفت: متاسفانه طی روز گذشته چهار بیمار در آبادان، ۱۱ بیمار در خرمشهر و ۲ بیمار مبتلا به کرونا در شادگان جان خود را از دست دادند.

وی بیان کرد: تعداد کل موارد مراجعه سرپایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی تا کنون ۲۴۳ هزار و ۶۰۳ مورد بوده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۱۶۱ نفر بستری و ۱۲ هزار و ۱۲۰ نفر نیز پس از دریافت خدمات و بهبودی از بیمارستانها مرخص شده اند.

سلمان زاده با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان های جنوب غرب خوزستان گفت: با راه اندازی بخش جدید کرونا در بیمارستان شهید بهشتی آبادان ۲۵ نفر از بیماران کووید ۱۹ که به علت تکمیل ظرفیت بیمارستان طالقانی در اورژانس بیمارستان منتظر خالی شدن تخت بستری بودند به همت همکاران پرتلاش فوریت‌های پزشکی به بیمارستان معین (شهید بهشتی) اعزام شدند.

وی افزود: در سه روز گذشته مراجعه بیماران به اورژانس  بالا رفته و با کمبود تخت بستری حتی در اورژانس بیمارستان روبرو هستیم به نحوی که به بیماران در راهروها خدمات درمانی و اکسیژن تراپی ارائه می‌شود.

وی گفت: بیمارستان‌های امام خمینی و ۱۷ شهریور آبادان پذیرای بیماران سرپایی و همچنین مراجعان حضوری بیماران مبتلا به کرونا بوده اند که ظرفیت این بیمارستان‌ها نیز در روزهای اخیر تکمیل شد.

هم اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

یک هزار و ۴۳۱ بیمار کووید۱۹ در البرز بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه اکنون یک هزارو۴۳۱ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند، گفت :۱۲۶ تن از این افراد طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت : ۱۴ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان خود را از دست دادند و شمار کل متوفیان کرونا در البرز به پنج هزارو۱۵۸ نفر رسید.

وی بیان داشت : ۵۹ هزار و ۸۳۰ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۵۳هزارو۲۲۱بیمار آنان بهبود یافته اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک سه لایه همراه با ماسک پارچه ای و شستشوی مستمر دست ها مهمترین توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا است.

اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز سه شهرستان کرج ، فردیس و نظرآباد در وضعیت قرمز تیره ، شهرستان های ساوجبلاغ ، چهارباغ و اشتهارد در وضعیت قرمز و شهرستان طالقانی نارنجی کرونایی است .

 طبق گزارش قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز شمار مراجعه کنندگان سرپایی کووید۱۹ به مراکز درمانی استان روزانه به بالای چهار هزارو۸۰۰ نفر رسیده است. 

رکورد فوتی های کرونا در قزوین بار دیگر شکسته شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: با فوت ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته بار دیگر رکورد فوتی های ناشی از این ویروس در استان شکسته شد.

دکتر پیمان نامدار روز جمعه با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر ۹۷۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شده و ۱۴۷ بیمار نیز ترخیص شده اند.

این مسوول گفت: در حال حاضر ۵۱ بیمار با وضعیت بد در بیمارستان های استان بستری می باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین یادآور شد: موارد قطعی ابتلا به کرونا که طی مدت یاد شده در استان شناسایی شده اند، ۶۰۳ بیمار بوده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت بیمارستان های استان قزوین تکمیل شده است،افزود: کادر درمان از شهروندان تقاضا دارند برای حفظ جان خود و هم نوعان دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیرند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا گرفتار کرونا نشوند.

کرونا از ابتدای شیوع تاکنون جان ۲ هزار و ۴۰ نفر را در استان قزوین گرفته است و ۳۳ هزار و ۴۶۶ نفر را نیز در بیمارستان های این استان بستری کرده است.

 

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۱۱ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۳۱۱مورد  جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۲هزار و ۲۳۴ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز جمعه اظهار داشت: همچنین با فوت پنج مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۷۷نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۴۷۱ بیمار حاد تنفسی و ۲۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌ زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

رکوردشکنی کرونا در استان اردبیل با بستری همزمان ۸۵۵ بیمار مبتلا

وضعیت قرمز شیوع موج پنجم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از سه هفته قبل آغاز شده، همچنان جریان دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته شمار بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی این استان با ثبت رکوردی جدید به ۸۵۵ نفر افزایش یافت.

در ادامه یکه‌تازی کرونا در استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته، شمار مبتلایان جدید به ۱۴۰ نفر و آمار جان‌باختگان نیز به ۱۶ نفر رسید.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته با فوت ۱۶ نفر دیگر از مبتلایان، شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۵۶ نفر رسید.

همچنین بر اساس اعلام این مرجع، در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا، شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به یک ماه قبل بیش از هشت برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: شمار مراجعان روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل به شدت در حال افزایش است به طوری که روزانه بالغ بر ۱۰ هزار فرد با علائم اولیه کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش می‌شوند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده، با ابراز نگرانی از افزایش بیش از هشت برابری شمار مبتلایان کرونا نسبت به یک ماه قبل افزود: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان  به ۹۸ نفر، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

وی به پر شدن ظرفیت تخت‌های مراکز درمانی استان اردبیل و بروز محدودیت جدی در پذیرش بیماران مبتلا به کرونا اشاره کرد و تنها چاره کنترل وضعیت کنونی و کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۱۱۳ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبتی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

وی با بیان این که سویه دلتای ویروس کرونا با شدت بیشتری در سطح این استان در حال انتشار است، سرعت انتشار این ویروس را مثل ویروس آبله مرغان ذکر کرد و ادامه داد: سویه دلتای کرونا مسری‌ترین ویروس شناخته شده است به طوری که ۱۰ ثانیه تنفس در هوای آلوده یا در کنار یک فرد آلوده می‌تواند باعث ابتلا شود.

دکتر حبیب‌ز‎اده بیان کرد: علایم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎‌کند.

وی نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: در صورت ادامه روند فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل، برپایی بیمارستان صحرایی و بستری در سالن‌ها و اماکن مختلف اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و ارائه خدمات اولیه از جمله اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل اساسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت‌پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

دکتر حبیب‌ز‎اده اضافه کرد: افرادی که حتی علایم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریع‌تر مهار شود.

وی برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا ذکر کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهرستان‌های اردبیل، خلخال، سرعین، مشگین‌شهر و گرمی، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، نیر، نمین و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی قرار دارند.

دکتر حبیب زاده با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

وی در ادامه اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۳۱۷ هزار و ۵۲ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: تاکنون ۲۵۸ هزار و ۲۲۸ دُز واکسن نوبت اول و ۵۸ هزار و ۸۲۴ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل، سرعت واکسیناسیون در این استان را کاملا مطلوب خواند و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر مرداد ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

دکتر حبیب زاده تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۶ نفر در روز ۲۷ مردادماه ۱۴۰۰ و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۵۵ نفر در روز ۲۹ مردادماه امسال به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.