ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد و طبق گزارش وزارت بهداشت در روز دوشنبه 8 شهریور 1400، در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۶۶۹ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و با تزریق ۷۶۵ هزار و ۱۳۴ دُز واکسن کرونا در این بازه زمانی، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شد.

از دیروز(یکشنبه) تا امروز دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۳ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۹۱۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۴۴ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون ۱۷۵ هزار و ۴۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۸۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۸ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۳۰۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۹۶۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۹۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۶۰ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

با تزریق ۷۶۵ هزار و ۱۳۴ دُز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شد.

نخستین بار رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا با ۵۰۵ هزار و ۳۲ دز در ۲۴ ساعت در ۱۲ مرداد ماه رقم خورد.

همچنین سوم شهریور ماه با تزریق ۷۶۴ هزار و ۱۸۵ دز واکسن کرونا در کشور، رکورد واکسیناسیون روزانه دوباره شکسته شد. 

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گدشته شکست. 

کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

 

خراسان جنوبی رتبه اول رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در کشور دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس ارزیابی اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مردم خراسان جنوبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی رتبه اول کشور را دارند که نشانه همراهی، همکاری و فرهنگ بالای مردم استان است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که با حضور استاندار خراسان جنوبی و مسوولان دستگاه‌های اجرایی به مناسبت هفته دولت انجام شد، افزود: مردم استان در رعایت پروتکل‌ها همواره جزو استان‌های سرآمد بوده‌اند، حتی زمانی که میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده ولی مردم خراسان جنوبی جزو دو یا سه استان برتر بوده‌اند.

وی اظهار داشت: البته اگر بخواهیم بیماری کنترل شود و پیک کرونا بشکند، رعایت بیش از ۹۰ درصدی پروتکل‌ها را نیاز داریم که الان در خراسان جنوبی حدود ۷۱ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مردم استان در ماه محرم نیز بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد پروتکل‌ها از جمله برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: در مدت شیوع کرونا تمام استان، استاندار، معاونین استانداری، دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، نیروی انتظامی و سایر مجموعه‌ها پای کار بودند و جلسات ستاد استانی مدیریت کرونا به طور منظم برگزار شد تا تمهیدات لازم اندیشیده شود و مردم کمترین آسیب را ببینند.

دهقانی کمک‌های مومنانه و کمک‌های خیرین به حوزه سلامت را قابل توجه خواند و گفت: گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه در کنترل بیماری و هلال احمر نیز در جای جای استان در مدیریت این اپیدمی به کادر درمان کمک کردند.

وی اظهار داشت: طرح شهید سلیمانی که اکنون خیلی خوب در استان اجرا می‌شود در گروه‌ها و کمیته‌های مختلف داوطلبان به ما کمک می‌کنند که بیماری مدیریت می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تمام کشور و به تبع خراسان جنوبی از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ درگیر شیوع ویروس کرونا شد و بیش از ۱۸ ماه از این حادثه منحصر به فرد طی ۱۰۰ سال اخیر می‌گذرد که آثار و تبعات گسترده و وسیعی بر سراسر کشور داشته است.

وی گفت: در خراسان جنوبی با توجه به زیرساخت‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شده بود و در این مدت حدود ۵۰۰ تخت از هزار و ۲۰۰ تخت برای بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد، هیچ وقت با مشکل کمبود تخت مواجه نشدیم.

دهقانی ادامه داد: آزمایشگاه ویروس‌شناسی در استان موجود نبود اما دو هفته پس از شیوع کرونا یعنی ۱۴ اسفند سال ۹۸ این آزمایشگاه در بیمارستان ولی‌عصر (عج) راه‌اندازی شد و در کشور جزو استان‌های اولی بودیم که آزمایشگاه را راه‌اندازی کردیم.

وی گفت: یک آزمایشگاه جدید در ماه‌های گذشته با همت خیران در شهرستان قاینات راه‌اندازی شد و در حال حاضر دو آزمایشگاه ویروس‌شناسی در استان فعال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: در این مدت حجم قابل توجهی از تجهیزات بیمارستانی که عمدتا به صورت رایگان بوده به ظرفیت بیمارستان‌های استان افزوده شده است.

وی با بیان اینکه مشکل عمده بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، کمبود اکسیژن است گفت: حدود ۱۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در این مدت در اختیار بیمارستان‌های سطح استان قرار گرفته است.

دهقانی افزود: تعداد قابل توجهی از پرسنل و پزشکان ما در این مدت به کرونا مبتلا شدند و سه نفر از همکاران نیز در این راه جان خود را از دست دادند.

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون که پنج پیک بیماری پشت سر گذاشته شده، مشکل عمده و جدی از نظر تامین تخت، دارو و امکانات برای مردم استان وجود نداشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به مشکلاتی که در ماه‌های اخیر در زمینه تامین دارو به وجود آمد اما سهمیه داروی استان به گونه‌ای مدیریت شد که در بیمارستان‌ها و بخش عمده بیماران سرپایی مشکلی وجود نداشته باشد.

وی از افزایش ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های آی‌ سی‌ یو در استان خبر داد و گفت: در ۱۸ ماه گذشته ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های آی سی یو بزرگسالان افزایش پیدا کرده و از ۱۰۳ تخت به ۱۵۳ تخت رسیده است.

دهقانی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های اصلی کشور در راستای فرامین مقام معظم رهبری، بحث جمعیت است و حدود هزار و ۵۰۰ پرونده زوج نابارور در استان داریم که مشکلات عدیده‌ای دارند.

وی گفت: تجهیزات مرکز ناباروری استان تکمیل شده و چرخه کامل ارائه خدمت برای زوج‌های نابارور با حضور ۲ نفر فوق تخصص زنان و ناباروری در این مرکز قابل انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا اما پروژه‌های سلامت فراموش نشده است و آذر سال گذشته ۶۴ پروژه بهداشتی درمانی به مساحت حدود ۱۵ هزار متر مربع و ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان در استان افتتاح شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ پروژه بهداشتی و درمانی در سطح استان آماده بهره‌برداری است.

دهقانی درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی گفت: تا امروز ۳۶۹ هزار دز واکسن در استان دریافت و ۸۰ درصد آن تزریق شده است.

وی ادامه داد: میانگین جمعیت بالای ۱۸ سال استان که تزریق واکسن نوبت اول برای آنها انجام شده، ۳۵.۵ درصد است که این میزان در کشور ۳۰ درصد است و ما پنج درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

 

نشانه‌ای مبنی بر کاهش شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنان روند شیوع ویروس کرونا در بیماران سرپایی و بستری بالاست و هیچ نشانه‌ امیدوارکننده‌ای مبنی برکاهش شیوع ویروس در استان وجود ندارد.

مجید شیرانی روز دوشنبه افزود: میزان بروز شیوع ویروس کرونا در استان همچنان بالا است به طوری که چهارمحال و بختیاری در این خصوص جزو هشت استان نخست کشور است.

وی ادامه داد: استان در ۲۴ ساعت گذشته نیز یکی از روزهای شلوغ به لحاظ تعداد بیماران بستری و سرپایی را سپری کرد به گونه‌ای که یک هزار و ۴۷۴ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۳۴۴ نفر بستری شدند و ۳۴۳ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی همچنین از فوت ۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان نیز خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با فوت این تعداد بیمار، مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به یک هزار و ۳۹۳ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی استان را بیش از ۷۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد حال عمومی ۷۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

شیرانی یکی از مهمترین چالش‌های کنونی استان در حوزه تجهیزات درمانی را کپسول اکسیژن عنوان کرد و بیان داشت: مصرف اکسیژن در مراکز درمانی استان بسیار بالاست و اگرچه اجازه ندادیم تا با کمبود جدی در این حوزه روبرو شویم اما کماکان این چالش وجود دارد.

وی در خصوص تعمیر دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان فارسان که از یک هفته گذشته از کار افتاده است نیز گفت: با تامین اعتبار قطعات مورد نیاز برای تعمیر دستگاه خریداری شده است و روز سه‌شنبه با نصب آن این دستگاه نیز برای خدمات‌رسانی به بیماران فعال می‌شود.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۸ شهریور) ۱۹۲ هزار و ۹۴۲ مورد تست مولکولی تشخیص ویروس کرونا در استان انجام شده که بر اساس آن ۶۹ هزار و ۶۹۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

ظرفیت تمامی تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی چهارمحال و بختیاری که حدود ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان را شامل می‌شود، تکمیل و بیمارستان صحرایی در شهرستان‌های شهرکرد و فارسان برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

 

کرونا جان ۱۳ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۱۳ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۶۰۳ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین با شناسایی یک هزار و ۷۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۴ هزار و ۳۹۴ و بیماران سرپایی مثبت به ۷۰ هزار و ۳۷۶ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۷۷۷ مورد بود که ۲۴۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۵۶ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۲۲۷، بهار یک هزار و ۲۳۴، تویسرکان یک هزار و ۳۳۲، رزن ۹۸۷ درگزین ۳۳۳، فامنین ۳۶۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۵۷ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۶۵۶ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۹۹۶ نفر در نهاوند و ۹ هزار و ۴۷۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

تزریق واکسن کرونا در سردشت به ۲۶ هزار دُز رسید

مدیر شبکه بهداشت و سلامت سردشت گفت: ۲۶ هزار دز انواع واکسن کرونا در این شهرستان به گروه‌های هدف و اولویت دار تزریق شده است.

داوود آتشی روز دوشنبه اظهار داشت:  از این تعداد ۲۱ هزار نفر دز اول و پنج هزار نفر نیز دز دوم واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: به علت دور بودن بیمارستان امام خمینی(ره) سردشت از مرکز شهر، مراجعه سالمندان به این مکان برای دریافت واکسن کمتر از حد انتظار است که با پیگیری های انجام شده مقرر شد یک سالن ورزشی داخل شهر برای راه اندازی یک پایگاه واکسیناسیون آماده سازی شود.

مدیر شبکه بهداشت و سلامت سردشت اظهار داشت: مراکز خدمات جامع سلامت روستایی سطح شهرستان نیز در کنار فعالیت های روزمره مراکز روستایی و انجام پایش توسط پزشک و تیم مراقبت طرح واکسیناسیون گروه‌های هدف و واجد شرایط را انجام داده تا ایمن سازی عمومی اجرایی شود.

کرونا ۱۴ خانواده در جنوب غرب خوزستان را داغدار کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با ابراز نگرانی از روند ابتلا و بستری بیماران کووید ۱۹ در جنوب غرب خوزستان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر در آبادان، پنج نفر در خرمشهر و ۲ نفر در شادگان بر اثر کرونا جان باختند.

دکتر شکراله سلمان‌زاده دوشنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته  ۲۳۷ بیمار کرونایی در آبادان، ۱۰۸ نفر در خرمشهر و ۱۰۵ بیمار در شادگان شناسایی شدند.

وی افزود: از بیماران جدید شناسایی شده ۲۰۱ نفر در آبادان ، ۹۶ بیمار در خرمشهر و ۱۰۲ نفر در شادگان به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کرده و از آنها خواسته شد در قرنطینه خانگی بسر ببرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان روند بستری بیماران در بیمارستان‌های منطقه را افزایشی اعلام کرد و گفت:روز گذشته نیز ۱۱۵ بیمار در پنج بیمارستان منطقه بستری و ۶۳ نفر پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

وی با اعلام تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های منطقه جنوب غرب خوزستان  افزود:هم اکنون ۵۵۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری  هستند.

سلمان زاده اضافه کرد: تعداد کل موارد مراجعه سرپایی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون ۲۶۰ هزار و ۵۸۴ مورد بوده که از این تعداد ۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر بستری شدند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان زیرمجموعه خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هستند.

اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان در وضعیت قرمز، سه شهرستان نارنجی و چهار شهرستان زرد کرونایی هستند.

۴۴۰ هزار دُز واکسن در استان بوشهر تزریق شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون از جمعیت هدف ۶۶۰ هزار نفری بالای ۱۸ سال این استان ۴۴۰ هزار نفر واکسن دریافت کرده‌اند. 

دکتر سعید کشمیری روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در استان بوشهر افزود: براین اساس  ۳۰۰ هزار نفر معادل ۴۰ درصد نوبت اول و ۱۴۶ هزار  و ۸۰۰ نفر معادل ۱۹.۸ درصد هر ۲ نوبت واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر ۸۸۰ هزار نفر پیش بینی شده که ۸۰ درصد این جمعیت معادل ۶۶۰ هزار نفر باید واکسینه شوند.

کشمیری اضافه کرد: ۲۲ گروه شغلی پرخطر و ۱۲هزار و ۹۸۰ بیمار مزمن تاکنون در استان بوشهر علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

وی گفت: ۸۵ درصد جمعیت بالای ۵۰ سال ،۶۰ درصد جمعیت ۴۰ تا ۵۰ سال تاکنون در استان بوشهر واکسینه شده اند و در زمان حاضر نیز واکسیناسیون گروه ۳۸ سال در این استان آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به روند خوب واکسیناسیون در استان بوشهر نسبت به کشور یادآور شد: روزانه به ۱۰ هزار نفر در این استان واکسن کرونا تزریق می‌شود و تلاش برای سرعت بخشی در روند واکسیناسیون همچنان ادامه دارد.

وی، به گذر استان بوشهر از پیک پنجم کرونا اشاره کرد و ادامه داد:  این استان پس از ۱۰ هفته درگیری شدید و تجربه وضع فوق العاده و بستری یکهزار بیمار امروز شمار ورودی‌ بیمارستان‌ها معادل ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

کشمیری تاکید کرد:  اکنون وضعیت اورژانس‌ها نرمال شده و ازدحام بیماران در مراکز درمانی و میزان مراجعه مردم به مطب‌ها و درمانگاه‌ها کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: راه حل کرونا در بیمارستان‌ها نیست بلکه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه درمان و کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین میزان ابتلا به بیماری در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در پیک پنجم در شهرستان‌های بوشهر، دیلم و جم و بیشترین میزان کُشندگی نیز در دشتی، بوشهر و گناوه به ثبت رسیده‌است.

کشمیری یادآور شد: هرچند مردم سختی زیادی را در پیک پنجم  تجربه کردند اما در زمان حاضر با نصب ۱۰ دستگاه اکسیژن ساز در همه بیمارستان‌های این استان این مراکز درمانی از لحاظ دستگاه اکسیژن‌ساز، تامین دارو و تخت مشکلی ندارند و در  شرایط آرامی به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: با توجه به برخی شایعه‌ها در باره نوع جدید جهش یافته ویروس کرونا و احتمال سرعت چرخش و ابتلا بیشتر این ویروس، باید در راستای ایمن سازی جامعه روند واکسیناسیون در این استان با سرعت بیشتری انجام شود.

کشمیری تاکید کرد: برای پیشگیری از بحران جدید باید برنامه عملیاتی تعریف شود و در این راستا هر مدیری خود را مسئول مقابله با ویروس کرونا بداند.

وی با تاکید بر اهمیت بیماریابی افزود: در همین راستا به ۵۰ هزار کیت تشخیص کرونا نیاز داریم که قرار است با همکاری صنایع تامین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین بر ضرورت پیشگیری از برگزاری هرگونه تجمع و شرکت در دورهمی و عزاداری تاکید کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس بازرسی‌ها انجام شده رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان پنج درصد بهبود یافته است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: همچنین استفاده عمومی از ماسک نیز در استان بوشهر ۲ درصد افزاش یافته است.

وی یادآور شد: میزان ابتلا در پیک پنجم کرونا در استان بوشهر از ۱۲هزار و ۹۳۳ نفر در تیرماه به ۱۶هزار و ۳۰۰ نفر در مرداد ماه معادل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: همچنین تعداد جان باختگان ناشی از کرونا نیز در این مدت از ۱۲۸ نفر به ۳۴۴ نفر معادل ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: این روند کاهشی بیماری به‌عنوان کنترل بیماری نیست و با توجه به شیوع سوش‌های جدید در سایر کشورها احتمال آلودگی و سرایت این سویه در کشور و استان بوشهر نیز وجود دارد در همین راستا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی سرعت بخشی در روند واکسیناسیون نیز ضروری است.

فرماندار: بستری بیماران  کرونایی در آمل به صورت محسوسی کاهشی شد

فرماندار آمل گفت :بستری بیماران کرونایی از ۴۵۷ نفر روز بیستم ماه مرداد با روند کاهشی محسوس و هم اکنون به ۲۴۶ نفر برابر با ۴۶ درصد رسیده است.

علیرضا شریعت روز دوشنبه با اظهار این که از قله موج پنجم کرونا عبور کرده ایم و به سراشیبی رسیده است و طبق آمار تعداد تعداد فوتی  که در برخی روزهای ماه مرداد ۲ رقمی شده بود و به ۱۰ نفر در روز نیز رسید ، در ۲۴ساعت گذشته  به ۲ فوتی رسید.

وی همچنین به شاخص میزان ویزیت سرپایی نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه میزان ویزیت سرپایی در روز ۲۰ شهریور ۸۸۹ نفر بوده است که این عدد در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۷۱ نفر رسیده است که نشان از خروج آمل از وضعیت سخت کرونایی دارد.

وی  تاکید کد :  این آمار ها نباید سبب عادی انگاری در مردم شود زیرا تجربه چندین ماهه گذشته ثابت کرده است که خطر پذیری شهرستان آمل به علت وجود کارگران فصلی و صنعتی و همچنین بافت طایفه ای و وجود ییلاقات بسیار بالا است و در صورت عادی انگاری مجددا ممکن است وضعیت قرمز کرونایی به شهرستان برگردد.

فرماندار آمل با بیان اینکه ماه مرداد بدترین و سخت ترین شرایط کرونایی در آمل رقم خورده است ، اظهارداشت:  در حال حاضر کادر درمان و شهرستان توانایی تحمل و پذیرش موج جدید را ندارد و با توجه به شناسایی سویه جدید مردم باید بیش از پیش رعایت کنند تا وضعیت قرمز کرنایی به شهرستان باز نگردد.

 موج پنجم همه گیری ویروس کرونا در مازندران از  آمل با قرمز شدن این  شهرستان از ۲ ماه گذشته شروع شد و طبق آمار حدود نیمی از مجموعه بیماران کوویدی بستری در بیمارستان های استان در این شهرستان بوده است.

آمل در مرداد ماه امسال تاریک‌ترین دوران همه گیری ویروس کرونا را تجربه کرد، به طوری که روزانه ۶ نفر در بیمارستان های این شهرستان قربانی بیماری کووید۱۹ شده و در مجموع ۱۸۶ نفر بر اثر این بیماری جان باختند. همچنین در این مدت آمار بیماران بستری کرونایی به صورت دایم و موقت نیز به بیش از ۱۲۰۰ نفر رسید که رکورد موج های قبلی را شکست.

کرونا در البرز ۲۲ قربانی دیگر گرفت 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ نفر دیگر در البرز را به کام مرگ برد و شمار کل جانباختگان این بیماری به پنج هزارو۴۱۲ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ۱۶۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و بستری شدند.

وی بیان داشت: اکنون یک هزارو۳۱۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

فتحی شمار کل بستری شدگان کووید۱۹ را در البرز  ۶۳ هزار و ۳۸۷  نفر اعلام کرد و گفت : ۵۶ هزار و ۶۴۶ نفر از این بیماران از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک سه لایه همراه با ماسک پارچه ای و ماندن در خانه مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا در البرز است.

اکنون سه شهرستان تابعه البرز قرمز تیره ، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

۵۰۸ سیستانی و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۵۰۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۷ هزار و ۳۴۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز دوشنبه اظهارداشت: شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن هفت نفر دیگر در شبانه روز گذشته به  ۲ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۴۱۰ بیمار حاد تنفسی و ۱۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز در خواست می شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی ادامه داد: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به این استان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

 

۵۱۹ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۱۹ مورد جدید به ۴۱ هزار و ۳۰۰ نفر رسید.

مریم امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۲ مرد ۷۴ و ۹۱ ساله و ۲ زن ۳۳ و ۷۶ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

وی ادامه داد: اکنون ۸۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۸۶ نفر در کاشان و ۱۳۵ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۸ نفر اعلام کرد و افزود: ۶۳ نفر از این بیماران در کاشان و پنج نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۳۴ هزار و ۴۵۹ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۴ هزار و ۹۸۱ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۸ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۷۹ بیمار با سن یک تا ۹۵ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۹ نفر با سن ۳۲ تا ۸۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

وی مجموع بیماران بستری موقت در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل را ۳۲۹ نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد، ۸۲ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشتته به طور موقت بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۵۴۰ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی این دانشگاه در ۲۴ ساعت گذشته گفت: چهار هزار و ۴۹۱ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان در برهه کنونی قرمز و آران و بیدگل نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.