طبق گزارشی که وزارت بهداشت در روز جمعه 12 شهریور منتشر کرده، در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۹ هزار و ۵۴۹ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که ۴ هزار و ۶۱ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۸۳ هزار و ۱۳۳ نفر رسید.

تاکنون ۴ میلیون ۳۰۲ هزار و ۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۷ هزار و ۷۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت هستند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۲۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۹۰۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 گفتنی است تاکنون ۱۹ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۸۹۳ دُز رسیده است.

 افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

۱۲ شهریور ماه با آخرین اخبار کرونا در استان ها

وزارت بهداشت درگزارشی از واکسیناسیون بیش از ۹ میلیون نفرخبر داد که هر دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده اند، خبری که از یک سو موجب خرسندی و از سوی دیگر باعث نگرانی شده است،چرا که بسیاری پس از دریافت واکسن، به پروتکل ها بی توجه می شوند و با عادی انگاری به شیوع ویروس کرونا دامن می زنند.

کارشناسان بهداشت و درمان با تاکید براینکه واکسن کرونا ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند و مانع ابتلا به کرونا نیز نمی‌شود، عنوان می کنند که چنانچه افراد واکسینه شده در برابر کرونا به پروتکل های بهداشتی توجه نکنند چرخه ویروس کرونا که مهار نمی شود هیچ، موجب ابتلای فرد به کرونا و در ادامه مبتلا کردن سایر افراد جامعه به این ویروس و افزایش سیر صعودی فوتی ها می شوند.

به گفته متخصصان امور بهداشتی، هموطنان باید بعد از واکسیناسیون همچنان به پروتکل های بهداشتی پایبند باشند تا زمانی که کل جمعیت کشور در مقابل این بیماری مصون شوند؛ اگر چه حتی بعد از این نیز با وجود جهش های ویروس کرونا، نمی توان پایان و زمان دقیقی برای این بیماری در ایران و جهان متصور شد.

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی بسر می برد و از انجاییکه تنها راه مصون ماندن از این بیماری و کنترل چرخه شیوع آن ، واکسیناسیون در اولویت اول قرار دارد، عضو کمیته ملی واکسن کرونا، اصلی‌ترین راهبرد بخش بهداشت و درمان را  تمرکز بر واردات واکسن کرونا و سرعت دادن به واکسیناسیون جامعه عنوان کرد و گفت که تا بهمن ماه که تولید داخلی واکسن به مقدار نیاز کشور برسد باید متمرکز بر واردات واکسن شویم.

 مصطفی قانعی اظهار داشت: موضوع مهم دیگر شتاب گرفتن روند واکسیناسیون است، این اقدام باید در کمترین زمان ممکن انجام شود به عبارتی در کوتاه ترین مدت باید پوشش وسیعی فراهم شود.

وی ادامه داد: تزریق واکسن کرونا، بخشی از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این بیماری است، نه اینکه واکسن همه اقدامات پیشگیرانه باشد و مردم بعد از واکسیناسیون نباید نسبت به توصیه های بهداشتی ساده انگاری کنند.

عضو کمیته ملی واکسن کرونا، کاهش مرگ و میر را از مهم ترین ویژگی های واکسیناسیون علیه کرونا دانست و گفت: تزریق واکسن به طور قطعی در کاهش مرگ و میر در پیک پنجم اثر داشت، به عبارتی مرگ بالای ۷۰ سال را در ایران کاهش داده است.

قانعی افزود: هرچند کسانی که واکسن تزریق کردند، ممکن است باردیگر مبتلا به ویروس کرونا شوند اما در حال حاضر هدف اصلی از تزریق این واکسن، کاهش میزان فوت هموطنان است که این موضوع تاکنون محقق شده است.

۱۲ شهریور ماه با آخرین اخبار کرونا در استان ها

در این میان وزیر بهداشت، درمان و آموزش نیز به سرعت در واکسیناسیون را یک ضرورت در شرایط فعلی توصیف کرد و در عین حال با نگاه انتقادی به تشکیل صفوف برای دریافت واکسن، گفت: تشکیل صف برای دریافت واکسن در شان مردم ایران نیست و برای حل مشکل صف، فعالیت مراکز واکسیناسیون کشور سه شیفته می‌شود.

بهرام عین‌اللهی گفت: واکسن انبوه از منابع معتبر خارجی خرید و تامین شده است و بر همین اساس عملیات واکسیناسیون کرونا در همه استان‌های کشور باید سرعت بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از تشکیل صف برای انجام واکسیناسیون در نقاط مختلف کشور بیان کرد: مردم برای دریافت واکسن نباید توی صف بایستند و صف‌های تشکیل شده در مراکز واکسیناسیون باید با افزایش تعداد و ساعت کاری این گونه مراکز برچیده شود.

وی همچنین خواستار سه شیفته شدن مراکز واکسیناسیون در سرتاسر کشور شد و اظهار کرد: هزینه مترتب بر این کار توسط وزارت بهداشت تامین خواهد شد و بر این اساس نباید هیچ صفی در مراکز واکسیناسیون وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی گفت: واردات واکسن سرعت گرفته و در هفته آینده نیز ۱۹ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و در شبکه تزریق قرار می‌گیرد.

دکتر عین‌اللهی با تاکید براینکه تا آخر شهریور ماه تعداد واکسن وارداتی به کشور به ۴۰ میلیون دز افزایش خواهد یافت، افزود: برنامه دولت این است که پوشش واکسیناسیون در کشور هم سرعت گرفته و هم افزایش یابد و برای این منظور نیاز به مشارکت تمام دستگاهها و مردم است‌.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون تنها راه کنترل، مهار و کاهش مرگ و میر است، تاکید کرد: در کنار این امر مردم همچنان باید استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی  و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تزریق ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور

تاکنون و براساس اعلام  روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نزدیک به ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن خارجی و تولید داخل در کشور مصرف شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم  اشاره ای کرد خودداری برخی از افراد از تزریق واکسن و توضیح داد: بیشتر کسانی که کارشان به بخش مراقبت های ویژه ( ای سی یو ) بیمارستان‌ها کشیده می‌شود، واکسن نزده‌اند، به عبارتی اغلب این افراد، اقدام به تزریق واکسن کرونا نکرده‌اند.

دکتر بابک عشرتی به همه واجدین شرایط توصیه کرد که در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند تا از بخش عمده ای از عوارض بیماری در امان باشند.

وی جلوگیری از مرگ و ابتلا به نوع شدید بیماری را از مهمترین تاثیرات واکسن کرونا اعلام کرد و گفت: مردم از هر واکسنی اعم از داخلی و وارداتی که به دست آوردند، استفاده کنند و نسبت به این کار تعلل نکنند.

عشرتی یادآور شد: کسانی که تاکنون واکسن زده اند، همچنان باید توصیه های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست ها را به دقت رعایت کنند.

اخبار کرونایی در نقاط مختلف کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان وضعیت کرونا در جنوب غرب خوزستان را پایدار اعلام کرد و گفت: وضعیت در جنوب غرب خوزستان هنوز نزولی نشده ولی به نظر می‌رسد به قله پیک پنجم رسیده‌ایم.

شکرالله سلمان زاده اظهارداشت: اگر در آینده نزدیک اتفاق غیرمنتظره دیگری رخ ندهد، شاید شاهد سیر نزولی کرونا باشیم.

وی با انتقاد از انجام نشدن اقدام خاصی برای قطع زنجیره کرونا در منطقه افزود: تقریبا هیچ محدودیتی در سطح مشاغل ایجاد نشد و برنامه‌ریزی صورت گرفته در رابطه با مشاغل ۲، سه و چهار و تبلیغات شهری انجام نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: خراسان رضوی پنجمین اوجگیری کرونا را پشت سر گذاشته است اما درنگاهی بدبینانه ممکن است در آینده با موج ششم و بسیار شدید کرونا مواجه شویم.

دکتر سید محمد حسین بحرینی افزود: در حال حاضر مشکل اصلی و شاخص ما در استان کمبود و یا در واقع فقدان واکسن کرونا است.

وی ادامه داد:زحمات زیادی برای راه اندازی مراکز واکسیناسیون در مشهد کشیده شده اما اکنون به دلیل فقدان واکسن برخی مراکز بلا استفاده مانده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با سازوکاری علمی سن واکسیناسیون را برای حاشیه شهر مشهد پایین آورده ایم لذا اکنون به شدت با کمبود واکسن مواجه هستیم.

بحرینی افزود: مشهد ریسک فاکتورهای شدید در خصوص کرونا را دارد با این حال هیچ زمان خراسان رضوی از ۱۰ استان برتر کشور در خصوص مبارزه با کرونا پایین تر نیامده است و در حال حاضر نیز این استان فعلا در رتبه هشتم کشور از نظر مبارزه با کرونا قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رفت و آمد زیاد اتباع خارجی، وجود مرز و جمعیت قابل توجه در حاشیه شهر مشهد از ابتدای شیوع کرونا موجب شد توجه خاصی به مساله شیوع کرونا در مشهد معطوف شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز گفت: شمار مبتلایان به ویروس کرونا از آغاز همه گیری تاکنون در شرق استان سمنان به ۲۰ هزار و ۷۳۹ تن رسیده است.

 احسان بینش با بیان اینکه اکنون تعداد موارد ابتلا و بستری در شهرستان های شاهرود و میامی کاهش مختصری داشته است افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته ۲۶۶ بیمار کووید-۱۹ در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شناسایی شدند.

وی مجموع بیماران بستری در بیمارستان امام حسین(ع) و بهار شاهرود را ۲۲۴ تن اعلام کرد و اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۲۸ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بخش های اختصاص یافته به بیماران کرونایی بستری شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود رعایت شیوه نامه های بهداشتی را برای عموم مردم ضروری خواند و ابراز داشت: تاکنون ۳۰ درصد از جامعه هدف در شهرستان های شاهرود و میامی نوبت اول واکسیناسیون را تزریق کردند.

فرماندار خرم‌آباد هم در گفت و گویی اظهار کرد: ۱۷۱ واحد صنفی متخلف این شهرستان طی ۲ هفته گذشته به دلیل نقض محدودیت و رعایت نکردن پروتکل‌های مقابله با کرونا پلمب شده است.

جعفر طولابی افزود: طی ۲ هفته گذشته که با اوج موج پنجم شیوع کرونا همراه بود محدودیت ها با تعطیلی گروه هایی از مشاغل اجرا شد و ۶۹۱ مورد بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفت که ۶۰۵ اخطار برای واحدهایی که برخی از پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردند، صادر شد.

وی تصریح کرد: در این راستا ۱۷۱ واحد صنفی پلمب، ۷۶ واحد متعهد به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و هشت واحد هم به دلیل فک پلمب به مراجع قضایی معرفی شدند.

اما معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد: با توجه به اتمام محموله های دریافتی واکسن، امروز جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ واکسیناسیون علیه کرونا در شیراز انجام نمی شود.

روابط عمومی دانشگاه‌ علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به نقل از «عبدالرسول همتی» در عین حال افزود: ادامه فرآیند واکسیناسیون از روز شنبه ۱۳ شهریور۱۴۰۰ با فعالیت تمامی مراکز واکسیناسیون ادامه می یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم از انجام واکسیناسیون دز دوم واکسن آسترازنکا در آذربایجان‌شرقی خبرداد.

عباسعلی درستی  افزود: مشمولان دریافت دز دوم این واکسن می توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

واکسیناسیون دز دوم واکسن آسترازنکا به دلیل نبود این واکسن در کشور متوقف شده بود.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان زنجان هم با بیان اینکه همچنان محدودیتها به قوت خود باقی است، گفت که در زمان حاضر تیمهایی در ۲۲ نقطه تعیین شده مستقر هستند و با توجه به وضعیت قرمز کرونایی ۶ شهرستان و وضعیت نارنجی ۲ شهرستان استان دستورالعمل ها و محدودیتها با جدیت اجرا می‌شود.

سرهنگ حمیدرضا قدیمی بااشاره به اینکه در راستای اجرای محدودیتهای کرونایی به موازات ماموریتهای دیگر نیروی انتظامی دربحث پیشگیری و مقابله انجام وظیفه می‌کند، افزود: محدودیتهای کرونایی در بازه زمانی ۳۱ تیر امسال با شدت انجام می‌شود.

این مسوول با اشاره به فعالیت ۲۴ دستگاه دوربین فعال ثابت و متغیر با قابلیت ضبط توسط اپراتور و ارسال پیامک در استان ادامه داد: ۱۴۶ هزار و ۱۶۰ دستگاه خودرو در جاده های استان تردد کردند و ۲۶ هزارو ۴۸۷ خودرو در زمان ممنوعیت به شهرهای خود عودت داده شدند.

 معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب هم در گفت و گویی با توصیه به افراد مشکوک مبتلا به کرونا گفت: سی تی اسکن ریه تنها برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا دارای شرایط حاد و ضروری با اکسیژن خون زیر ۹۰درصد، نیاز است.

دکتر محسن مرادی افزود: شهرستان سرپل ذهاب همچنان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برد و هم اکنون ۳۵ بیمار بستری در بیمارستان شهدای این شهرستان هستند که بیش از ظرفیت بخش کرونایی است.

وی اظهار داشت: بیمارانی که خودسرانه تصمیم به سی تی اسکن می کنند در صورت تنگ نفس شدید و اکسیژن خون زیر ۹۰ با ارجاع و تشخیص پزشک متخصص به بیمارستان و انجام سی تی اسکن مراجعه کنند زیرا که تجمع بی مورد و تردد در محیط آلوده به ویروس خود نیز خطرآفرین است.

در حالی که ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت کرونایی قرمز بسر می برد و توصیه اکید ستاد ملی مقابله با کرونای کشور پرهیز از سفرهای غیرضروری است، خبرهای دریافتی از نقاط مختلف حاکی از بی توجهی به پروتکل ها و افزایش رفت و امدها بویژه به شهرهای توریستی است.

 براساس گزارش دریافتی از خراسان رضوی ، جانشین رییس پلیس راه این استان در گفت و گویی ترافیک امروز جمعه در مسیرهای تفرجگاهی این استان را پرحجم و نیمه سنگین گزارش کرد.

سرهنگ محمد قانعی نژاد  افزود: در حال حاضر ترافیک در جاده‌های مشهد به چناران و مشهد به فریمان و همچنین ترافیک در جاده خلج و گلمکان مشهد پرحجم گزارش شده است.

کرونا از ابتدای امسال در فسا ۱۵۶ قربانی گرفت

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: کرونا در سال ۱۴۰۰ جان ۱۵۶ نفر از مبتلایان به این بیماری را گرفت.

صادق مهدوی نیا روز جمعه اظهار داشت: در ۴۸ ساعت گذشته ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شدند و چهار نفر از مبتلایان به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: فوتی های دو روز گذشته در فسا چهار خانم  ۵۵ ، ۵۶ ، ۵۹ و ۷۴ ساله بودند.

به گفته وی؛ افزایش موارد سرپایی و مراجعات و افزایش میزان مراجعه به درمانگاه کرونا و افزایش در میزان موارد بستری و بیماران بد حال بستری، زنگ خطری جدی برای مردم و مسوولین برای افزایش نظارت ها و رعایت های بهداشتی است.

مهدوی نیا گفت: واکسیناسیون خود و عزیزانمان  را جدی بگیریم تا شاهد کاهش مرگ و میر کرونا باشیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: وضعیت کرونایی شهرستان فسا، قرمز و خیلی پرخطر است و بهتر شدن وضعیت به رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم کاهش حساسیت مردم و مسوولین و افزایش نظارت ها و رعایت ها بستگی دارد. 

وی از شهروندان خواست که از هرگونه مسافرت غیر ضروری، برگزاری تجمعات اداری و فرهنگی مذهبی، میهمانی و دورهمی خانوادگی و پارک نشینی و بازارگردی خودداری کنند.

 مهدوی نیا بر رعایت فاصله گذاری فیزیکی توسط همه اقشار جامعه، استفاده مداوم و صحیح از ماسک، شستشوی دستها، بازبودن پنجره ها و تهویه مناسب هوا و نظارت و تذکر همگانی بر اجرای پروتکل های بهداشتی  تاکید کرد.

 شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

فوتی های کرونا در ایلام به ۹۶۹ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: چهار فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به ۹۶۹ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز جمعه اظهار داشت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۳ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۵۴ هزار و ۹۴۲ نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: ۷۶ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان ۴۱۱ نفر است و ایلام با ۲۹ نفر بیشترین تعداد بستری جدید را به اختصاص داده است.

دکتر کریمیان افزود: همچنین از بستری های جدید ۱۲ نفر مربوط به ایوان، ۱۱ نفر آبدانان، هشت نفر مهران، ۶ نفر دهلران، پنج نفر چرداول، یک نفر بدره، یک نفر سیروان و یک نفر نیز مربوط به هلیلان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، مهران، دهلران، دره شهر، دهلران، ایوان، بدره، چرداول و چوار  در وضعیت قرمز و سیروان، ملکشاهی و هلیلان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

کرونا در خراسان شمالی ۱۴ قربانی دیگر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ نفر دیگر در استان را به کام مرگ برد.

دکتر سیداحمد هاشمی روز جمعه اظهار داشت: با بستری ۱۸۷ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۸۴۴بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه تعداد موارد ابتلا و بستری با شیب بسیار زیاد در حال افزایش است گفت: وضعیت بیمارستان های استان از وضعیت قرمز گذر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد موارد ابتلا و بستری بقدری افزایش یافته که دیگر تخت خالی وجود ندارد و وضعیت بیمارستان های استان در حالت بحرانی است.

هاشمی گفت: عوامل متعددی بویژه عادی انگاری، عدم رعایت مسائل بهداشتی، نزدن ماسک در مجامع عمومی و برگزاری و شرکت در دورهمی ها و مراسم عزا و عروسی و رفتن به سفر در این خصوص تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک در استان شدیدا کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شدت بیماری زایی همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش میزان بستری و مرگ و میر شده است.

وی گفت: در کنار رعایت همگانی پروتکل ها، دیگر ادارات و نهادها هم باید براساس تصمیمات ستاد کرونا، به وظایف نظارتی خود جدی تر بپردازند.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از هفته جاری وارد موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و سویه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی شده است.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون تمامی شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و سملقان، فاروج، گرمه، جاجرم و  رازوجرگلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

رییس علوم پزشکی: ۲۵ بیمار کرونایی دیگر در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت ۲۵ بیمار در ۲۴ ساعت منتهی به دوازدهم شهریورماه جاری، گفت: ۲۸۸ بیمار بدحال کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی، افزود: در این مدت ۲۰۷ بیمار با علائم کرونا پذیرش و ۱۵۲ تن بستری شدند.

وی با بیان اینکه ۹۲۱ بیماری کرونایی در این استان بستری هستند، اضافه کرد: ۱۷۴ بیمار کرونایی با بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته، یک هزار و ۴۶۴ تست کرونا انجام گرفت که ۴۲۱ مورد از این بین مثبت بوده است.

به گفته قدیر، تاکنون ۴۳۸ هزار و ۸۸۴ دوز واکسن کرونا به گروه های هدف در این استان تزریق شده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌ صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با مراجعه ۹۹۲ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی استان، با انجام تست PCR، ابتلای ۳۲۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ قطعی شد.

مجید شیرانی روز جمعه افزود: از این تعداد ۷۵ بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند و ۲۴۶ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: با احتساب این تعداد بیمار جدید، مجموع مبتلایان به کرونا در استان به ۷۱ هزار و ۳۳۸ نفر رسید.

شیرانی همچنین از فوت ۶ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان از ابتدا تاکنون به یک هزار و ۴۲۲ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه با تبریک روز بهورز تصریح کرد: کادر بهداشت نیز همپای کادر درمان در مقابله با ویروس کرونا در مدت ۱۸ ماه گذشته تلاش شبانه‌روزی داشته است و در این میان سختی‌های بسیاری را متحمل شده است.

شیرانی با اشاره به فعالیت حدود ۵۷۰ بهورز در نقاط مختلف استان، اظهار داشت: در مدت شیوع کرونا بهورزان و مراقبان سلامت در کاهش بار مراجعات به مراکز درمانی و جلوگیری از افزایش شیوع کرونا نقش مهمی ایفا کردند.

۵۷۰ نیروی بهورز در کنار یک هزار مراقب سلامت، بهیاران و سایر کادر بهداشتی استان شامل ۲ هزار نفر نیرو می‌شود که در امر غربالگری ویروس کرونا فعال هستند.

جامعه بهورزان استان یک شهید مدافع سلامت به نام «خداداد بابامیری» بهورز خانه بهداشت روستای ساطح شهرستان لردگان را تقدیم کرده است که در ۲۸ اسفند سال گذشته جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داد.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

۸۳۶ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۸۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۵ هزار و ۲۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین با فوت ۶ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۶۳۳ مورد رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۷۶۷ مورد بود که ۲۷۵ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۶۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۲۶۲ ، بهار یک هزار و ۲۷۲ ، تویسرکان یک هزار و ۳۵۳ ، رزن یک هزار و چهار ، درگزین ۳۳۸، فامنین ۳۶۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۲۸۹ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۷۷۲  نفر در ملایر، سه هزار و ۹۰ نفر در نهاوند و ۹ هزار و ۷۳۲ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

تمامی شهرستان های تابعه استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

فوت ۲۶ نفر و بستری شدن ۱۷۲ بیمار کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۲۶ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۱۷۲ نفر نیز به تخت های بستری انتقال یافتند.

محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۳۱۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: ۶۴ هزار و ۹۹۷ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۵۸ هزارو۱۵۷ بیمار آنان بهبود یافته اند.

فتحی گفت: با مرگ ۲۶ بیمار کووید ۱۹  مجموع  کل جانباختگان این بیماری در استان به پنج هزارو۵۱۶ نفر رسید.

رعایت فاصله اجتماعی، استفاده ازماسک  و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

اکنون سه شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز تیره ، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

 

۳۶۷ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۳۶۷ مورد جدید به ۴۲ هزار و ۸۴۷ نفر رسید.

مریم امیدی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۲ زن ۶۳ و ۸۵ ساله و یک مرد ۸۰ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

وی افزود: اکنون ۸۲۳ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۶۶ نفر در کاشان و ۱۵۷ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۷ نفر اعلام و اضافه کرد: ۶۱ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۳۹ هزار و ۴۴۶ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۵ هزار و ۳۳۱ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۳ بیمار جدید حاد تنفسی در مرکزهای درمانی منطقه کاشان بستری شدند که از این شمار، ۶۶ نفر با سن سه تا ۸۴ سال در کاشان و ۱۷ نفر با سن ۲۹ تا ۹۲ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۱۰۳ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی این دانشگاه در ۲۴ ساعت گذشته گفت: چهار هزار و ۶۹۴ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان در برهه کنونی قرمز و آران و بیدگل نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.