ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد و طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 13 شهریور، در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مجموعه تلفات کرونا از ابتدای شیوع این ویروس در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون با مرگ ۵۱۵ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته، از مرز ۱۱۰ هزار نفر گذشت.

از دیروز(جمعه) تا امروز(شنبه) ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۷۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۳۷ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون ۳۳۲ هزار و ۸۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۷۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

طی ۲۴ ساعت گذشته با مرگ ۵۱۵ نفر، مجموع شمار تلفات کرونا به ۱۱۰ هزار و ۶۴ نفر رسید.

تا کنون ۲۹ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۷۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۱۹ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۷۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۶۴ دُز رسید.

فراد واجد شرایط برای تزریق واکسن در سامانه واکسیناسیون ثبت کنند.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۸ ماه گذشته شکست. 

ویروس کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

 

۱۳ شهریورماه با آخرین اخبار کرونا در استان‌ها

تعداد شهرستان‌های قرمز کشور از ۳۰۶ شهرستان در نقشه رنگ‌بندی ششم شهریور، به ۲۴۶ کاهش یافته و تعداد شهرستان‌های با وضعیت نارنجی نیز در آخرین رنگ‌بندی اعلام شده ۱۱۰ شهرستان بود که به ۱۴۴ مورد افزایش یافت؛ وضعیت زرد نیز از ۳۲ مورد به ۵۸ شهرستان رسیده است.

با انتشار جدیدترین نقشه کرونایی ایران، تعداد شهرستان‌های قرمز در کشور به عدد ۲۴۶ رسید که نسبت به آخرین رنگ‌بندی منتشر شده در ۶ شهریورماه، کاهش ۶۰ عددی را نشان می‌دهد.

استان‌های آذربایجان شرقی، غرب، کردستان، زنجان و مرکزی در تمامی شاخص‌های کرونا سیر صعودی دارند که اصلاح این شرایط نیازمند همکاری آحاد جامعه است. 

هرچند در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها وضعیت بستری و فوتی‌های کرونا به قله موج پنجم رسیده و به نظر می‌رسد در حال نزولی شدن است، اما نباید از رسیدن موج ششم کرونا غافل بود؛ در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی به طور حداکثری و سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا است.

به گفته متخصصان امور بهداشتی، هموطنان باید بعد از واکسیناسیون همچنان به پروتکل های بهداشتی پایبند باشند تا زمانی که کل جمعیت کشور در مقابل این بیماری مصون شوند؛ اگر چه حتی بعد از این نیز با وجود جهش های ویروس کرونا، نمی توان پایان و زمان دقیقی برای این بیماری در ایران و جهان متصور شد.

برگزاری مراسم اربعین منوط به موافقت دولت عراق 

شرایط حضور زائران ایرانی عتبات عالیات در مراسم اربعین حسینی هنوز مشخص نشده است؛ رییس‌جمهوری امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تأکید کرد: بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان، کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.

سید ابراهیم رییسی با اشاره به لزوم فعال بودن وزارت کشور و کمیسیون اجتماعی در استان‌ها در زمینه بررسی، شناخت و راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و روحی و روانی ناشی از کرونا، اظهار داشت: باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و با استفاده از نظرات فرهیختگان حوزه و دانشگاه راهکارهای علمی اتخاذ شود تا کمترین آسیب اجتماعی و روحی را داشته باشیم.

بازگشایی دانشگاه‌ها منوط به روند واکسیناسیون

همچنین موضوعی که این روزها، خانواده‌ها را نگران کرده، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید است؛ به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد اما این موضوع منوط به روند واکسیناسیون است.

دکتر بهرام عین اللهی در خصوص وضعیت واکسیناسیون دانشجویان با تاکید اینکه تا به امروز همه اساتید دانشگاه ها که اغلب در سنین بالا هستند واکسینه شده اند و واکسیناسیون دانشجویان نیز از هفته آینده انجام می شود افزود: بسته به میزان واکسیناسیون، بازگشایی نیز عملیاتی خواهد شد تا دانشگاه ها به وضعیت عادی و کلاس های حضوری بازگردند.

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه گسترده تامین واکسن با واردات و حمایت از تولید داخلی تصریح کرد: بعد از تامین و توزیع واکسن، انتظار می رود مردم و مسئولان نیز یاریگر ما در تسریع واکسیناسیون باشند.

امروز همچنین معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته است که شرایط بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه به صورت تدریجی، آرام و با کسب اطمینان از سلامت دانش آموزان آغاز می‌شود.

در همین راستا، دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: از امروز(شنبه) کمبود واکسن کرونا در کشور وجود ندارد و روند واردات و تزریق واکسن روزانه رو به افزایش است.

به گفته وی از امروز ظرفیت تزریق واکسن در مراکز تجمیع واکسیناسیون در کشور یک میلیون دُز به شرط تامین واکسن است و امیدواریم روند واردات و توزیع واکسن رو به افزایش باشد.

جهانپور اظهارداشت: در سه ماه آینده بیش از حدود ۱۲۰ میلیون دُز واکسن فراهم می شود و در صورت خوش قولی طرف های خارجی تا پایان تابستان این رقم به ۴۰ میلیون دُز خواهد رسید. خوشبختانه با ایجاد نظم در سامانه ثبت نام و نوبت دهی، موفق به کسب رکورد بیش از ۶۰۰ دز تزریق واکسن کرونا در کشور شده ایم.

آخرین اخبار استان‌ها از وضعیت شیوع کرونا

چکیده تازه ترین وضعیت کرونایی استان‌ها به شرح زیر است: 

مازندران/ از امروز با خروج چهار شهرستان تنکابن، عباس‌آباد، ساری و بهشهر تعداد شهرستان‌های قرمز به یک شهرستان رسید و فقط شهرستان رامسر در وضعیت قرمز قرار دارد.

خوزستان/ خروج  چهار شهرستان بهبهان، آغاجاری، امیدیه و شادگان  از وضعیت قرمز کرونایی

خراسان رضوی /از میان ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، هم اکنون ۱۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷  شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. 

خراسان شمالی / طبق تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲ شهرستان‌ راز و جرگلان و مانه و سملقان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند/ در حال حاضر از مجموع هشت شهرستان خراسان شمالی ۶ شهرستان بجنورد، فاروج، جاجرم، گرمه، اسفراین و شیروان در وضعیت قرمز قرار داشته و شرایط سختی را تجربه می کنند.

اراک / وضعیت شیوع کرونا در ۲ شهرستان کمیجان و دلیجان از توابع استان مرکزی شدت گرفته و بر اساس آخرین گزارش رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کووید ۱۹، این مناطق در فهرست نواحی پرخطر و قرمز کشور قرار گرفتند.

سمنان / مراجعه تعداد ۲۳۲ نفر محتمل به ابتلا به کرونا به بیمارستان های استان سمنان/ در استان سمنان شهرستان‌های آرادان و مهدیشهر در وضعیت قرمز تیره، سمنان، شاهرود و گرمسار در وضعیت قرمز، شهرستان دامغان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های سرخه و میامی زرد کرونایی هستند.

گیلان / شهرستان های آستارا، سیاهکل، لاهیجان، رشت، خمام، رودبار، ماسال و تالش از رنگ قرمز کرونایی به نارنجی تغییر یافتند. /شهرستان های لنگرود، آستانه اشرفیه، صومعه سرا و بندرانزلی قرمز "پرخطر کرونایی " هستند. آمار روزانه بستری ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر در روز تقریبا به کمتر از ٢٠٠  نفر رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد/ مجموع بیماران بستری در بیمارستان‌های معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ۵۶۶ نفر است که از این تعداد ۲۹۹ نفر مبتلای قطعی و ۴۶ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه درمان بستری هستند./ با فوت سه بیما کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به مرز ۸۷۵ نفر رسید.

زنجان / هم اکنون ۶۸۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۵۴ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است/ روز گذشته این استان پنج مورد فوتی بر اثر کرونا ثبت کرد.

یزد/ شهرستان‌های یزد، مهریز، تفت، ابرکوه، خاتم و بهاباد از وضعیت قرمز کرونایی خارج و نارنجی شدند/فوت چهار نفر دیگر در شبانه روز در استان /تشخیصی ۳۳۱ نفر  مبتلای قطعی به این ویروس/ ۵۶ نفر در بیمارستان های استان بستری

ایلام / ۲ شهرستان ملکشاهی و هلیلان از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز کرونایی تغییر پیدا کردند/  مجموع مبتلایان استان ۵۴ هزار و ۹۴۲ نفر، بهبودیافتگان  ۵۲ هزار و ۶۵۰ نفر و مجموع فوتی ها نیز تا این لحظه ۹۶۹ نفر است.

گلستان/ با ورود هشت شهرستان دیگر استان به وضعیت نارنجی، شیوع کرونا در گلستان از شرایط قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافت. هزار و ۳۶ نفر در گلستان به علت ابتلا به کرونا بستری بودند که از این تعداد، ۱۹۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند که حال ۷۷ نفر آنان وخیم است.

کرمانشاه / ۱۲ شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت/ هم‌اکنون یک هزار و ۵۵۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند و مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده است.

البرز/ طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ در این استان جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در البرز به پنج هزارو۵۳۹ نفر رسید/ از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز، سه شهرستان قرمز تیره ، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

اردبیل/ در شبانه‌روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان با ۱۲۸ نفر کاهش نسبت به ۱۲ روز پیش به ۷۶۹ فرد بیمار رسید/ شهرستان‌های اردبیل، خلخال، سرعین، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

لرستان/ ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۲۷۰ نفر رسید/تمامی ۱۱شهرستان‌ لرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

همدان /در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۸ بیمار بستری مثبت و ۶۸۸ بیمار سرپایی مثبت شناسایی شده است و ۶ بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند/ از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

خراسان جنوبی / در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، طبس، قاینات، بشرویه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) از نظر شیوع کرونا قرار دارند/در حال حاضر ۴۴۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۲۹۱ نفر مثبت بوده است.

آخرین خبرهای واکسیناسیون در کشور

چهار محال و بختیاری /  ۸۰ درصد گروه‌های سنی اعلام شده در چهارمحال و بختیاری واکسینه شدند/در مجموع واکسن کرونا تاکنون برای ۳۰ درصد جمعیت هدف استان تزریق شده است.

زنجان / ۹۸ درصد گروه‌های هدف تحت پوشش این کمیته در مناطق با پوشش کم واکسینایسیون به رنگ سیاه، واکسینه شدند.

اصفهان / واکسیناسیون کرونا پس از چند روز وقفه و با رسیدن محموله‌های جدید آسترازنکا و "کوو ایران برکت" از امروز شنبه در اصفهان از سر گرفته شد/ تا کنون حدود ۲۹ درصد جمعیت استان نوبت اول واکسن کرونا و ۱۶ درصد ۲ نوبت واکسن را دریافت کردند.

خوزستان / تزریق روزانه ۳۰ تا ۳۵ هزار دز واکسن در خوزستان/ تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن در خوزستان تزریق شده که از این تعداد یک میلیون و ۸۰ هزار، دُز اول است. 

سمنان / واکسیناسیون علیه کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه از ١٧۶ هزار دز فراتر رفت.

کرمانشاه/ ۸۵ درصد زندانیان کرمانشاه علیه کرونا واکسینه شدند. 

همدان / در مجموع ۹۴ درصد افراد بالای ۶۰ سال این استان تاکنون علیه کرونا واکسینه شدند این رقم در کشور ۸۷ درصد بوده یعنی همدان هفت درصد از نرم کشوری بالاتر است /۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان همدان می‌شود.

خراسان جنوبی / در حال حاضر روزانه ۸ هزار دُز واکسن در استان خراسان جنوبی تزریق می‌شود که در صورت تامین واکسن ظرفیت افزایش ۲ برابری نیز وجود دارد/ تاکنون ۳۳۰ هزار و ۶۳ دُز واکسن کرونا وارد خراسان جنوبی شده و ۹۰ درصد واکسن‌ها به گروه‌های هدف تزریق شده است.

کرمان / طی همین هفته واکسیناسیون دانشجویان در کرمان در دانشگاه باهنر به عنوان بزرگترین دانشگاه کرمان آغاز می‌شود/ تاکنون یک میلیون و ۲۲۰ دُز واکسن وارد استان شده است که در این میان ۷۲۰ هزار دُز در نوبت اول و ۳۶۰ هزار دُز دوم تزریق شده است.

تهران / تا روز گذشته (۱۲شهریورماه) پنج میلیون و ۳۰ هزار دُز واکسن کرونا در مراکز تجمیعی استان تهران به شهروندان تزریق شده است/تا روز گذشته سه میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از شهروندان استان دُز نخست و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دُز دوم واکسن های خود را دریافت کرده اند/ آمادگی تزریق روزانه ۲۰۰ هزار دُز واکسن در استان تهران فراهم است.

فرش قرمز فارس برای قارچ سیاه 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در استان فارس نیز مشاهده شده است، گفت: قارچ سیاه حاصل ضعف سیستم ایمنی بدن است و مبتلایان به دیابت در معرض خطر هستند که در صورت ابتلا باید قسمت هایی از محل درگیر، تخلیه و برداشته شود.

دکتر اورنگ ایلامی روز شنبه در نشست کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به این مطلب که این بیماری از فردی به فرد دیگر به صورت مستقیم منتقل نمی‌شود، افزود: افراد دارای ضعف سیستم ایمنی به ویژه بیماران دارای دیابت کنترل‌ نشده، بیماران مبتلا به سرطان و یا کسانی که از داروهایی استفاده می‌ کنند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

او با توصیه به اینکه این افراد لازم است علایم ابتلا به بیماری قارچ سیاه که می‌تواند شبیه یک سینوزیت معمولی باشد را جدی بگیرند، گفت: افراد در صورت مشاهده علایمی مانند درد چشم و صورت، سردرد، داشتن ترشحات و احساس پُر شدگی بینی، لازم است به پزشک مراجعه کنند.

وی همچنین گفت : «لامبدا» سویه جدید کووید۱۹ تاکنون در بیش از ۳۰  کشور مشاهده شده است افزود:  بی‌شک با بی توجهی به رعایت پروتکل‌ها، در صورت ورود به کشور  این ویروس به راحتی گسترش می یابد. مشارکت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقش موثری در مدیریت چرخه انتقال کرونا دارد،  کرونا «لامبدا» سویه جدید کووید۱۹ است که به راحتی گسترش می یابد.

ایلامی عنوان کرد: این گونه جدید کرونا  علاوه بر قدرت سرایت‌پذیری و عوارض بیشتر در مقایسه با گونه‌های پیشین، از گریزپذیری بیشتری از سیستم ایمنی نیز برخوردار بوده و در گروه‌های سنی پایین تر، بیماری‌زایی شدیدتری ایجاد می کند.

او ادامه داد: «لامبدا» سویه جدید کووید۱۹، نخستین ‌بار در کشور «پرو» شناسایی و تاکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان نیز مشاهده شده است.

دکتر ایلامی با اشاره به اینکه ویروس‌ها در تمام مدت حیات خود به طور مداوم دچار جهش شده و سویه‌های مختلفی از خود تولید می‌کنند، اظهار داشت: بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، سویه لامبدا موجب افزایش بیش از ۸۰ درصد ابتلا در کشور «پرو» بوده که بالاترین نرخ مرگ ‌و میر جهان را نیز رقم زده است.

او با اعلام اینکه تا کنون موردی از ابتلا به گونه «لامبدا» در فارس گزارش نشده است، هشدار داد: اگر رعایت پروتکل‌ها، تسریع واکسیناسیون و کنترل مرزها جدی گرفته نشود، علاوه بر لامبدا باید منتظر دیگر سویه های این ویروس نیز باشیم.

این مقام مسوول در دانشگاه با بیان اینکه برای کنترل کرونا، ورودی بیمار به بیمارستان‌ها باید کاهش یابد، گفت: در حال حاضر نزدیک به چهار هزار بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، بیش از ۳۷۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون درمان دانشگاه اضافه کرد: اگر بتوانیم هرچه سریع تر جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم، به مقاومت نسبی خوبی در مقابل بیماری دست می یابیم و از سویی دیگر با رعایت پروتکل های بهداشتی می توان از ایجاد اپیدمی بیماری کروناویروس جلوگیری کرد.این مقام مسوول در دانشگاه

پرهیز از مردم از مصرف خودسرانه داروهای کورتن و دیگر داروهای پُرخطر، دیگر توصیه این مقام مسوول در دانشگاه بود.

نشست کمیته علمی ستاد استانی مدیریت درمانی بیماری کرونا با حضور دکتر  عبدالرضا قاسمپور  جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت درمان کرونا، معاون درمان دانشگاه و دیگر اعضای این کمیته در محل استانداری فارس برگزار شد.

کرونا جان ۸ بیمار دیگر چهارمحال و بختیاری را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: ابتلا به کرونا در استان منجر به فوت هشت بیمار دیگر شد و مجموع فوتی‌های ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را به یک هزار و ۴۳۰ نفر افزایش داد.

مجید شیرانی روز شنبه افزود: اگر چه طی روزهای اخیر، وضعیت تعداد مبتلایان سرپایی به ویروس کرونا در استان در وضعیت با ثباتی قرار گرفته اما برای قضاوت کردن در خصوص تثبیت این شرایط و نزولی شدن آمار مبتلایان هنوز زود است و نیازمند گذشت یک تا ۲ هفته زمان است.

وی ادامه داد: همچنان استان در شرایط اوج شیوع ویروس کرونا قرار دارد و روزانه بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی استان مراجعه می‌کنند.

شیرانی در ادامه از شناسایی ۳۲۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان در شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۶ نفر بستری شدند و ۲۷۱ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تست pcr حدود ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا منفی کاذب است، تصریح کرد: توصیه می‌شود تا هر فردی که دارای علائم بالینی کرونا است هرچند تست pcr آن منفی اعلام شده باشد اصل قرنطینه‌گی را با جدیت رعایت کند.

شیرانی با بیان اینکه ۷۰ بیمار بستری در مراکز درمانی استان بدحال هستند، اظهار داشت: تمام تلاش برای بهبود این بیماران به کار گرفته شده است اما بیشتر افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند به هیچ یک از راهکارهای درمانی پاسخ مثبت نداده‌اند.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۳ شهریور، ۱۹۸ هزار و ۷۲۷ مورد نمونه‌گیری تست ملکولی تشخیص کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده که بر اساس آن ۷۱ هزار و ۶۶۵ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

ظرفیت تمامی تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی چهارمحال و بختیاری که حدود ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان را شامل می‌شود، تکمیل و بیمارستان صحرایی در شهرستان‌های شهرکرد و فارسان برای خدمات‌رسانی به بیماران برپا شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی، تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

۴۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در تربت‌حیدریه شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: طی هفته گذشته ۴۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه شناسایی شدند.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور روز شنبه افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیص قطعی به دست آمده و در طول هفته گذشته ۲۰۰ نفر از این بیماران در بیمارستان بستری بودند که ۲۲ نفر آنان فوت کردند. 

وی ادامه داد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمع و به تاخیر نیانداختن نوبت واکسیناسیون مهم‌ترین راهکار برای در امان ماندن از کرونا محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: باید دقت داشت که راهکارهای خوددرمانی و خوددارویی مبنای علمی نداشته و به ادامه‌دار شدن موج سهمگین بیماری منجر می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت ساکن در سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

شمار مراجعان مرتبط با کرونا در منطقه کاشان از ۲۴۰ هزار نفر گذشت

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۴۰ هزار و ۱۵۸ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۱۳۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند و ۱۵ هزار و ۳۸۷ بیمار حاد تنفسی ترخیص شدند.

مریم امیدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۸۱ مورد جدید به ۴۳ هزار و ۱۲۸ نفر رسید.

وی افزود: سه زن ۲۷، ۸۴ و ۹۳ ساله و یک مرد ۵۴ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اکنون ۷۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۶۲۸ نفر در کاشان و ۱۵۲ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۸ نفر اعلام کرد و افزود: ۶۱ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۳ بیمار جدید حاد تنفسی با سن هفت تا ۸۸ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۵ نفر با سن ۳۴ تا ۶۷ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۳۹ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی این دانشگاه در ۲۴ ساعت گذشته گفت: چهار هزار و ۷۴۳ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان در برهه کنونی قرمز و آران و بیدگل نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

سه شهرستان خراسان جنوبی از وضعیت قرمز خارج شدند

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: با توجه به اعلام رنگ‌بندی جدید کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان این استان شامل درمیان، زیرکوه و فردوس از وضعیت قرمز خارج شدند و در حال حاضر ۶ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت خیلی پرخطر شیوع کرونا است.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه افزود: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، طبس، قاینات، بشرویه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

وی گفت: براساس رنگ‌بندی جدید که امروز اعلام شد، شهرستان‌های درمیان، زیرکوه و فردوس به رنگ نارنجی (پرخطر) و خوسف و سربیشه نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: موارد بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی روند ثابت به خود گرفته است و در حال حاضر ۴۴۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۲۹۱ نفر مثبت بوده است.

وی از بستری ۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو خبر داد و گفت: پنج نفر از این بیماران بدحال هستند و تاکنون هزار و ۷۷ نفر بر اثر کرونا در خراسان جنوبی فوت کرده‌اند.

شریف‌زاده اظهار داشت: تاکنون ۳۳۰ هزار و ۶۳ دز واکسن کرونا وارد خراسان جنوبی شده و ۹۰ درصد واکسن‌ها به گروه‌های هدف تزریق شده است.

وی از ورود محموله جدید واکسن به خراسان جنوبی خبر داد و افزود: برای این محموله ۲ هزار واکسن کوو برکت نهایی شده و تعداد بقیه واکسن‌ها را هنوز وزارت بهداشت اعلام نکرده اما قابل توجه است.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درباره تکمیل واکسیناسیون کرونا در این استان گفت: اگر روند توزیع واکسن مانند ۲ هفته اخیر باشد می‌توانیم تا ۴۰ روز دیگر واکسیناسیون را برای جامعه هدف کامل کنیم اما این مهم نیازمند ورود محموله‌های واکسن مورد نیاز به استان است.

وی یادآور شد: در حال حاضر روزانه ۸ هزار دز واکسن در استان خراسان جنوبی تزریق می‌شود که در صورت تامین واکسن ظرفیت افزایش ۲ برابری نیز وجود دارد.

شریف‌زاده با بیان اینکه وضعیت بیمارستان‌های استان پایدار است افزود: در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ دارو و تجهیزات برای بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: گذر از پیک پنجم کرونا و تداوم روند کاهشی موارد ابتلا و بستری مستلزم رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون عمومی است.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از اوایل تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، ۶ شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، سه شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

 

۴۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در تربت‌حیدریه شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: طی هفته گذشته ۴۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه شناسایی شدند.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور روز شنبه افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیص قطعی به دست آمده و در طول هفته گذشته ۲۰۰ نفر از این بیماران در بیمارستان بستری بودند که ۲۲ نفر آنان فوت کردند. 

وی ادامه داد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمع و به تاخیر نیانداختن نوبت واکسیناسیون مهم‌ترین راهکار برای در امان ماندن از کرونا محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: باید دقت داشت که راهکارهای خوددرمانی و خوددارویی مبنای علمی نداشته و به ادامه‌دار شدن موج سهمگین بیماری منجر می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت ساکن در سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

مرگ هفت گلستانی در اثر ابتلا به قارچ سیاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به مشاهده ۴۸ مورد ابتلا به قارچ سیاه در استان گفت که تاکنون هفت گلستانی به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

عبدالرضا فاضل روز شنبه اظهار داشت: بیماران کرونایی دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت بیش از بقیه افراد در معرض ابتلا به قارچ سیاه هستند که تشخیص در مراحل اولیه امکان درمان آن را تا حد زیادی ممکن خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۹۵ درصد مبتلایان به قارچ سیاه بیماری زمینه‌ای همچون دیابت دارند همچنین افراد دیابتی که به صورت سرپایی و بستری در لیست مبتلایان کرونایی قرار دارند، از احتمال بیشتری برای ابتلا به قارچ سیاه‌ برخوردارند.

فاضل به شیوع کرونا در گلستان اشاره کرد و گفت: شاخص بستری استان از ۱۰ یا ۱۱ نفر در ۲ هفته گذشته به ازای هر صدهزار نفر به ۳.۵۲ نفر در حال حاضر رسید.

وی تصریح کرد: اکنون هزار و ۱۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۹۰ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند و حال ۶۱ نفر آنان وخیم است.

به گفته وی در۲۴ ساعت گذشته ۱۶ گلستانی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تاکنون ۶۲۶ هزار و ۵۶۰ دُز واکسن کرونا وارد گلستان شده که ۴۶۷ هزار و ۷۳۰ دُز نوبت اول و مابقی نوبت دوم بود.

 

۶ ایلامی جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۶ ایلامی دیگر در شبانه روز گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و مجموع فوتی استان به ۹۷۵ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۹ ابتلای جدید کرونا شناسایی و مجموع مبتلایان استان به ۵۵ هزار و ۱۳۱ نفر افزایش یافت و تعداد بهبودیافتگان نیز ۵۲ هزار و ۹۹۹ نفر است.

وی افزود: همچنین در شبانه روز گذشته ۵۹ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان هم اکنون به ۳۹۱ نفر کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: از بستری های جدید ۲۸ نفر مربوط به ایلام، هفت نفر ایوان، پنج نفر آبدانان، پنج نفر چرداول، پنج نفر دهلران، چهار نفر مهران، یک نفر بدره، یک نفر دره شهر، یک نفر سیروان، یک نفر هلیلان و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

دکتر کریمیان تاکید کرد: ۲ شهرستان ملکشاهی و هلیلان بر اساس جدیدترین رنگ بندی ستاد ملی کرونا از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز کرونایی تغییر پیدا کردند و در مقابل شهرستان های دره شهر و بدره نیز از قرمز به نارنجی تبدیل شدند.

دکتر کریمیان ادامه داد: هم اکنون هشت شهرستان ایلام، آبدانان، ایوان، مهران، چرداول، دهلران، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

استاندار: آمار بستری‌های کرونا در کرمانشاه نگران کننده است

استاندار کرمانشاه گفت: در نشست ستاد ملی کرونا آخرین وضعیت استان ها تشریح شد و متاسفانه تعداد بسیار زیاد بستری‌ های کرونایی وضعیت نگران کننده‌ای را ایجاد کرده است.

هوشنگ بازوند روز شنبه در حاشیه نشست ستاد ملی کرونا که به ریاست رئیس جمهور و به صورت ارتباط تصویری با استانداران برگزار شد؛ اظهار داشت: ممکن است هفته بعد به قله پیک پنجم برسیم و بیماری به تدریج کنترل شود ولی این امر مستلزم رعایت و همکاری همه جانبه مردم است. 

استاندار کرمانشاه در مورد آخرین وضعیت برگزاری اربعین حسینی (ع) نیز گفت: جمع بندی نهایی در مورد راهپیمایی اربعین منوط به دریافت موافقی کتبی از دولت عراق است و این کشور هنوز نظر نهایی را اعلام نکرده است.

وی در دنباله سخنانش بر لزوم توجه به دغدغه های والدین در زمینه بازگشایی مدارس تاکید کرد و گفت: برخی از استان ها در شرایط سخت کرونایی هستند و قطعا باید نگرانی‌های والدین را در نظر گرفت و تا مهرماه تصمیم گیری در مورد این موضوع نهایی می شود.

۱۲ شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۲ شهرستان استان کرمانشاه از روز شنبه (۱۳ شهریور) در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

«مهدی محمدی» افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های پاوه، گیلانغرب، اسلام آبادغرب، صحنه، هرسین، کرمانشاه، جوانرود، کنگاور، سنقر و کلیایی،  سرپل ذهاب، قصرشیرین و روانسر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: براساس این گزارش، شهرستان‌های دالاهو و ثلاث باباجانی هم در وضعیت نارنجی قرار دارند.

محمدی اظهار داشت: براساس رنگ بندی جدید شهرستان های روانسر و قصرشیرین از نارنجی به قرمز و ثلاث باباجانی از زرد به نارنجی تغییر وضعیت داده اند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در پایان رنگ بندی جدید کرونایی را نشان دهنده وضعیت بحرانی استان دانست.

 هم اکنون هزار و ۵۵۹ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۳۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند و ۵۴ بیمار اینتوبه می باشند.

در شبانه روز گذشته ۱۶ نفر در استان کرمانشاه براثر ابتلای قطعی به کرونا جام خود را از دست دادند.

وضعیت شیوع کرونا در گلستان نارنجی شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: با ورود هشت شهرستان دیگر استان به وضعیت نارنجی، شیوع کرونا در گلستان از شرایط قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافت.

علی متکی اظهار داشت: براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده سامانه ماسک وزارت بهداشت، بندرگز، بندرترکمن، آق‌قلا، گرگان، آزادشهر، گنبدکاووس، کلاله و گمیشان از امروز از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده و وارد شرایط نارنجی شدند.

وی یادآور شد: شنبه هفته گذشته شهرهای کردکوی، علی‌آبادکتول، رامیان، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه با ادامه رعایت شیوه نامه های بهداشتی وارد وضعیت نارنجی شیوع کرونا شده بودند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: خروج استان از وضعیت قرمز شیوع کرونا به معنای کم توجهی به رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی نیست و در صورت کم توجهی به توصیه‌ها، احتمال وارد شدن به پیک ششم شیوع این ویروس دور از انتظار نخواهد بود.

وضعیت شیوع کرونا در گلستان نارنجی شد

متکی ادامه داد: شیوع ویروس دلتا با چندبرابر قدرت سرایت، دورهمی‌های خانوادگی، مراسم های عزاداری به خصوص در محیط بسته، رستوران‌ها و تالارهایی که در فضای سرپوشیده غذا سرو می‌کنند، کاهش استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری از جدی‌ترین عوامل افزایش مبتلایان به کرونا در گلستان طی هفته های گذشته بود.

متکی خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار تا روز گذشته هزار و ۳۶ نفر در گلستان به علت ابتلا به کرونا بستری بودند که از این تعداد، ۱۹۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند که حال ۷۷ نفر آنان وخیم است.

در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی کشور ۲۴۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهرستان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

مهار نسبی چموشی کرونا در بوشهر

تغییر رنگ کرونایی ۵۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر از قرمز خیلی پر خطر به نارنجی پرخطر در روزهای اخیر نشان دهنده کند شدن روند شیوع این ویروس چموش پس از ۲ ماه تازش افسارگسیخته مرگبار در موج پنجم همه گیری، در سایه گسترش واکسیناسیون و افزایش رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک است.

شیوع گسترده ویروس کرونا با سویه دلتا در موج پنجم همه گیری باعث شد تا حدود ۲ ماه ۱۰۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت قرمز قرار گیرد و شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و بستری ها و فوتی های آن نسبت به ماه های قبل به چند برابر افزایش یابد، اما با اجرای محدودیت‌های یک هفته‌ای و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هفته گذشته آهنگ تغییر رنگ کرونایی شهرستان‌های این استان آغاز شد به نحوی که طبق گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان حاضر ۵۰ درصد از مجموع ۱۰ شهرستان‌ این استان از وضعیت قرمز به نارنجی کرونایی تغییر رنگ دهند.

این تغییر رنگ گام به گام با خلوت شدن نسبی اورژانس‌های بیمارستان‌های استان بوشهر هرچند بیانگر بهتر شدن شرایط پاندمی است اما به طور یقین به معنی از بین رفتن این ویروس هزار چهره نیست، زیرا تجربه ۱۸ ماه گذشته از شیوه آن در کشور و استان بوشهر نشان می‌دهد پس از هر آرامش نسبی با چهره جدید و مرگبارتری از آن روبرو می‌شویم.

به همین دلیل است که همواره کارشناسان و مسئولان بهداشتی و درمانی استان بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شرکت نکردن در تجمع‌ها و برگزار نکردن آیین‌ها و مراسم‌ و شستن مداوم دست ها تاکید دارند.

یادمان باشد این عفریت مرگبار تنها در ماه‌های تیر و مرداد امسال ۶۰۹خانواده بوشهری را عزادار کرد به همین دلیل باید هوشیار بود که هرگونه سهل انگاری و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی امکان تکرار دوباره روزهای سیاه را به دنبال خواهد داشت.

کمترین سهل انگاری عامل بازگشت روزهای سیاه خواهد شد

طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ کرونایی شهرستان گناوه از قرمز به نارنجی در روز گذشته شمار شهرستان‌های نارنجی استان بوشهر به پنج شهرستان افزایش یافت و براین اساس  گناوه، دیلم، عسلویه، دیر و دشتی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند.

دبیرستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: هرچند استان با روند کاهشی شیوع کرونا روبرو است اما باید توجه داشته باشیم که همچنان پنج شهرستان استان شامل بوشهر، دشتستان، تنگستان، جم و کنگان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند و کمترین بی توجهی امکان بازگشت به روزهای سیاه کرونایی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر سعید کشمیری درباره  آخرین وضعیت بیمارستان‌های استان بوشهر افزود: با تغییر رنگ کرونایی برخی شهرستان‌های این استان در زمان حاضر شمار بستری‌های بیمارستان‌ها از ۹۶۰ نفر در روزهای اوج همه گیری بیماری کووید ۱۹ با کاهش ۵۰ درصدی امروز به ۵۴۶ نفر کاهش یافته و این به معنی خلوت شدن بیمارستان‌ها و ایجاد فرصتی برای نفس کشیدن کادر درمان است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار تست‌های مثبت کرونا نیز در استان بوشهر از ۷۰ به ۲۵ درصد کاهش یافته و این به معنی کاهش گردش ویروس است که انتظار می‌رود این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد.

به گفته کشمیری با توجه به اهمیت نقش بیماریابی صنایع مستقر در استان بوشهر وعده تامین ۵۰ هزار کیت تشخیص کرونا برای این استان داده اند که قرار است در هفته جاری ۱۰ هزار کیت تامین شود.

وی ادامه داد: افزون بر آن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز تاکنون نسبت به تامین پنج هزار کیت تشخیص کرونا در استان بوشهر کرده است.

پیک پنجم ۳۲.۲ درصد مرگ‌های ناشی از کرونا استان بوشهر را به خود اختصاص داد 

سرعت انتشار و ابتلا ویروس دلتا در پیک پنجم کرونا رکورد ابتلا و مرگ ناشی از این ویروس را در استان بوشهر شکست به نحوی که براساس آمارها ۳۲.۳ درصد مرگ‌های ناشی از کرونا در ۲ ماه تیر و مرداد سال جاری در این استان به ثبت رسید.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، اگر اول تیر ماه سال جاری را به عنوان شروع موج پنجم پاندمی کرونا در این استان در نظر بگیریم، طی ماه‌های تیر، مرداد و شهریور (تا۱۲شهریور) در مجموع ۶۰۹ مورد فوت در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان به ثبت رسیده‌است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان ادامه داد: از بدو شیوع کرونا در استان بوشهر تاکنون در مجموع یکهزار و ۸۴۳ نفر در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست دادند که بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود یک سوم از کل موارد فوت ناشی از این بیماری در موج پنجم شیوه ویروس کرونا رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۲ هزار و ۱۶۶ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند یادآور شد: تعداد موارد مثبت کووید ۱۹ شناسایی شده در طی ماه‌های تیر، مرداد و شهریور ۳۲هزار و ۲۱۴ مورد بوده است که این رقم معادل ۳۶.۶ درصد کل موارد مثبتی است که از ابتدای پاندمی در این استان شناسایی شده است.

این میزان ابتلا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال جاری حدود یک سوم موارد مثبت شناسایی شده از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است و نشان می‌دهد با هر جهشی سرعت انتشار و ابتلا این ویروس خطرناک و بی‌رحم بیشتر می‌شود.

به گفته خواجه‌ئیان از آنجا که همواره درصدی از موارد مثبت بیماری بدلایل مختلف به فرم شدید بیماری مبتلا شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می‌کنند، با افزایش موارد ابتلا در موج پنجم بیماری بر تعداد موارد نیازمند به بستری شدن در بیمارستان نیز اضافه شد به نحوی که ۱۰۰ درصد ظرفیت اورژانس‌های بیمارستان‌ها تکمیل و از ظرفیت مصلاها و حوزه‌های علمیه برای بستری‌های موقت استفاده شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از لحاظ آمار مواردی که بعد از بستری شدن در بیمارستان نمونه گیری و نتیجه آزمایش آنها مثبت شده است، از ابتدای تیر ماه رو به افزایش گذاشت که به طور تقریبی در ۲ هفته میانی مرداد ماه (در فاصله ۱۰ تا ۲۳ مرداد ماه) این شمار به بیشترین میزان خود رسید.

وی ادامه داد: در این ۲ هفته در مجموع یکهزار و ۹۲۰ نمونه از افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان گرفته شد که نتیجه یکهزار و ۴۵۱ مورد معادل ۷۵.۶درصد مثبت شده است.

خواجه ئیان یادآور شد: از ابتدای پاندمی کووید ۱۹ تا کنون، همواره بیشترین تعداد موارد مثبت شناسایی شده و فوت ناشی از کرونا در ۲شهرستان بوشهر و دشتستان گزارش شده است به نحوی که به ترتیب حدود ۳۳ و ۲۲ درصد کل موارد مثبت شناسایی شده و ۲۹ و ۲۶ درصد جان باختگان ناشی از کرونا مربوط به این شهرستان‌ها هستند.

تزریق ۴۹۰ هزار و ۲۴ دُز واکسن 

براساس برنامه ریزی انجام شده جمعیت هدف بالای ۱۸ سال استان بوشهر ۶۶۰ هزار نفر تعیین و تاکنون ۴۹۰ هزار و ۲۴ دُز واکسن در این استان تزریق شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون ۳۱۲هزار و ۵۷۷ نفر در این استان واکسن دریافت کرده‌اند که از این شمار ۱۷۷هزار و ۴۴۷ نفر هر دو نوبت و ۱۳۵هزار و ۱۳۰ نفر نیز فقط یک نوبت از واکسن رادریافت کرده و درزمان تعیین شده نوبت دوم واکسن خود را نیز دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۴۲.۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان بوشهر زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته و تلاش می‌شود این روند همچنان با سرعت انجام شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای تکمیل روند واکسیناسیون و ایجاد ایمنی در این استان به ۵۰۰ هزار دُز واکسن دیگر نیاز است که انتظار می‌رود با تامین واکسن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون در این استان تکمیل شود.

آنچه که باید در این شرایط مورد توجه قرار گیرد، رعایت منظم پروتکل های بهداشتی و استقبال مردم از تزریق واکسن برای ایجاد ایمنی و التزام به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی است تا درگیر موج‌های بعدی این ویروس که به مراتب کُشنده تر از موج‌های قبلی خواهد بود نشویم.

بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان‌غربی به ۲ هزار و ۱۶۴ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در ادامه روند افزایشی به ۲ هزارو ۱۶۴ نفر رسید که از ابتدای شیوع کرونا بی سابقه است.

دکتر جواد آقازاده روز شنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۵۴۸ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۳۷۵ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۷ نفر شامل ۴۲ درصد آمار استانی مربوط به ارومیه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۳۱۴ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۷۰ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقازاده با اشاره به فوت ۳۸ نفر در آذربایجان غربی از جمله ۱۶ نفر درارومیه طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به پنج هزار و ۶۶۸ نفر رسیده است.

تاکنون ۲۴۱ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.