تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست و در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۵۰۵ هموطن دیگر را گرفت و همچنین در این بازه زمانی ۹۵۸ هزار دُز واکسن برای ایمنی در برابر این بیماری در کشور تزریق شد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دیروز چهارشنبه تا امروز پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۸۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۰۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۲ هزار و ۹۳۵ نفر رسید.

تا کنون ۴ میلیون ۴۸۱ هزار و ۸۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۴۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۲۱ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۲۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۹۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۲ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۲۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۹۵۸ هزار و ۹۳۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. روز سه شنبه شانزدهم شهریورماه با تزریق ۸۸۴ هزار و ۸۱۰ دُز واکسن در کشور، رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا برای آخرین بار شکسته شد.

نخستین بار رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا با ۵۰۵ هزار و ۳۲ دز در ۲۴ ساعت در ۱۲ مرداد ماه رقم خورد.

همچنین سوم شهریور ماه با تزریق ۷۶۴ هزار و ۱۸۵ دز واکسن کرونا در کشور، رکورد واکسیناسیون روزانه شکست.  

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام  کنند.

 ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست.  

کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

 

۱۸ شهریورماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

سرعت گرفتن روند تزریق واکسن کرونا در کشور و شبانه‌روزی شدن فعالیت مراکز واکسیناسیون در برخی از نقاط، این نوید را می‌دهد که با آغاز فصل پاییز از میزان مبتلایان و فوتی‌ها تا حد زیادی کاسته شود.

امروز(پنج‌شنبه) تعداد خبرهای منتشر شده خبرنگاران از روند تزریق واکسن کرونا در استان‌ها بر سایر خبرهای کرونایی سنگینی می‌کرد و حکایت از یک عزم ملی برای واکسینه کردن مردم در برابر ویروس منحوس کرونا دارد.

هرچند کارشناسان معتقدند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هر شرایطی باید از سوی مردم دنبال شود چرا که واکسیناسیون بدون رعایت پروتکل نمی‌تواند راهکاری برای پایان دادن به بحران کرونا باشد، اما افزایش میزان واکسینه کردن مردم در برابر این ویروس، میزان مرگ و میر مبتلایان را کاهش می‌دهد.

در هفته گذشته گلایه‌های مردمی از نبود واکسن کرونا در برخی از نقاط کشور زیاد بود اما با تدبیر دولت سیزدهم در واردات واکسن کرونا و بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در تزریق این واکسن، از این گلایه‌ها در هفته جاری کاسته شد.

از سویی نیز طولانی شدن روند شیوع ویروس کرونا، فرآیند آموزش دانش آموزان را با مشکلاتی مواجه کرده و ضرورت بازگشایی مدارس به عنوان یک مطالبه از سوی صاحب نظران و کارشناسان آموزشی مطرح می‌شود که در این زمینه تلاش برای واکسینه کردن فرهنگیان با جدیت بیشتری در حال انجام است.

در همین زمینه سرپرست وزارت آموزش و پرورش که امروز به استان گلستان سفر کرده است، بیان کرد: سال تحصیلی جدید با شکوه و پوشش حداکثری و تقدم بر سلامت جسمی و روحی دانش آموزان و معلمان آغاز خواهد شد.

به گفته علیرضا کاظمی، وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات و توان آماده شروع سال تحصیلی و گره زدن پیوند دانش آموزان و معلمان در فضای شاد آموزشی است و زمان حضور دانش آموزان در مدارس آرام‌آرام مشخص می شود.

هرچند خبرها از روند واکسیناسیون کرونا، امیدوار کننده است اما از سوی بی‌ توجهی برخی هموطنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی در زمان ابتلا به بیماری کووید ۱۹، سرعت انتقال کرونا را افزایش داده و خطر آغاز دوره جدیدی از شیوع این ویروس را دوچندان کرده است.

هم اکنون در بسیاری از استان‌ها شاهد روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا هستیم اما آمار فوتی‌ها همچنان بالا و نگران کننده است.

فیلم زیر مربوط به گزارش منتشر شده از مرکز تبریز با عنوان "در یک قدمی مرگ؛ روزهای تلخ وادی رحمت تبریز در خاکسپاری متوفیان کرونایی" است که وضعیت آرامستان این کلانشهر را به تصویر کشیده است؛ روزانه بیش از ۳۰ بیمار فوت شده کرونایی در این آرامستان تشییع می‌شوند.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند که خروج از این وضعیت در کنار افزایش روند واکسیناسیون عمومی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را می‌طلبد.

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

هم‌ اکنون بسیاری از استان‌های کشور وارد مرحله نزولی ابتلا به بیماری شده‌اند و اپیدمی موج پنجم در حال از بین رفتن است اما همچنان فوتی‌های کووید ۱۹ بالاست به گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰۵ نفر از هموطنان قربانی این ویروس شدند.

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها را در زیر بخوانید:

کردستان: مثبت شدن تست کرونا سه هزار و ۱۲۷ نفر در یک هفته گذشته/ یک هزار و ۳۰۴ تیم از هفته گذشته تا کنون در استان در راستای مقابله با کرونا  اقدامات بهداشتی و پیشگیری انجام داده‌اند/ در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز سه شنبه ۱۶ شهریور ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد و هشت بیمار هم  جان خود را از دست دادند.

سمنان: ظرفیت روزانه واکسیناسیون کرونا در استان سمنان تا ۱۲هزار دز افزایش یافت/۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های زیرپوشش دانشگاه بستری شدند/راه اندازی سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در شاهرود

قزوین: تزریق بیش از ۳۴ هزار و ۵۶ دُز واکسن کرونا به گروه‌های هدف در شهرستان آبیک از ابتدای آغاز واکسیناسیون تا کنون

آذربایجان غربی: وضعیت شیوع کرونا در استان بسیار وخیم شده است/ همه شهرستان های آذربایجان غربی همچنان در وضعیت  قرمز هستند و شیوع بیماری نزولی نشده است/ بیش از چهارهزار نفر مراجعه روزانه به مراکز ۱۶ ساعته و بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ بستری در بیمارستان ها/ طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۹۵۵ نفر به کرونا مبتلا شده و ۳۸۹ نفر هم در مراکز درمانی بستری شدند/ فوت ۲۵ نفر در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹/ تاکنون ۹۵۰ هزار دز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده است/ تاکنون ۶۹ هزار و ۹۸ دُز واکسن کرونا در مهاباد به جامعه هدف تزریق شده است.

آذربایجان شرقی: این استان در حال عبور از قله پنجم کروناست/ موارد بستری و سرپایی کرونایی در استان به مرور در حال کاهش، اما تعداد فوتی‌ها همچنان بالاست/ روزانه حدود ۷۰ هزار دُز واکسن، معادل ۲ درصد جمعیت استان، واکسن تزریق می شود/ از امروز افراد بالای ۴۰ سال در سطح شهرستان تبریز واکسینه می‌شوند/ با راه اندازی ۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون جدید در مراغه، ظرفیت واکسینه کردن شهروندان مقابل کرونا از سه به ۱۰ هزار نفر در روز افزایش یافت.

خراسان رضوی: ۱۵ درصد از هزینه های بیمه سلامت استان به بیماران کرونایی اختصاص دارد.

هرمزگان: در روند واکسیناسیون فرهنگیان ۷۰ درصد از جامعه هدف این طرح در جزیره کیش واکسن کرونا را دریافت کردند.

فارس: مرکز واکسیناسیون حسینیه عاشقان ثارالله در شیراز به صورت شبانه روزی واکسن را تزریق می‌کند.

زنجان: تاکنون ۳۹.۵ درصد جمعیت این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند/ مراکز تجمیعی واکسیناسیون به تدریج افزایش یافته است.

سیستان و بلوچستان: واکسیناسیون گروه‌ سنی بالای ۲۸ سال در سیستان‌ و بلوچستان آغاز شد/ افزوده شدن ۲۹۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته/ شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۶ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته به ۲ هزار و۴۹۲ نفر رسید.

یزد: فوت پنج کرونایی در شبانه روز گذشته/ ابتلای ۲۸۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته

ایلام: چهار فوتی ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در ایلام ثبت شد و مجموع فوتی های استان به هزار و ۲ نفر رسید/ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۷ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۵۶ هزار و ۳۲۹ نفر افزایش یافت/آغاز واکسیناسیون کارگران بنگاه های اقتصادی ایلام/ ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع و ازدحام جمعیتی در حراج های فصلی و شلوغی با توجه به وضعیت قرمز ایلام

کهگیلویه و بویراحمد: تزریق روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار دُز واکسن در کهگیلویه و بویراحمد

لرستان: اضافه شدن۳۰۰ تخت جدید به ظرفیت بیمارستان های این استان و پذیرش بدون محدودیت بیماران کرونایی/ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بیش از ۱۷۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا در لرستان شناسایی شده است که ۲ هزار و ۳۲ نفر از این تعداد جان باخته اند.

کرمانشاه: ۵۳ تخت به تخت‌های بستری بیماران کرونایی اطفال در کرمانشاه افزوده شد/ هم‌اکنون یک هزار و ۵۸۲ نفر در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند/ مجموع جان‌باختگان استان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۲۶۱ نفر رسیده است.

لرستان: ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند/ ۷۹۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند/ اکنون یکهزار و ۱۷۳ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند/ روزانه پنج هزار دُز واکسن کرونا در بروجرد تزریق می‌شود.

مازندران: طی هفته جاری در ۲مرحله ۲۱۶ هزار دُز روز یکشنبه چهاردهم و ۱۲۷هزار دز واکسن جدید نیز دیروز وار استان شد/ تاکنون یک میلیون و ۴۶۱ هزار دُز واکسن در استان تزریق شده است/ در روز چهارشنبه هفته جاری، ۱۲ نفر دیگر قربانی کرونا شدند.

البرز: ۲۹ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند/ ۱۵۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان های البرز  منتقل شدند/ اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز و یک شهرستان زرد کرونایی است.

چهارمحال و بختیاری: فوت هفت بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان طی شبانه‌روز گذشته/ شناسایی ۳۶۲ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته/حال ۶۵ بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند/تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

 

۲۹ بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: ۲۹ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به رغم تلاش های مدافعان سلامت ، جان خود را از دست دادند.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ۱۵۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان های البرز  منتقل شدند.

وی ادامه داد: اکنون یک هزارو۲۱۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

فتحی بیان داشت : با مرگ ۲۹ بیمار کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان کرونا در البرز به پنج هزارو۶۸۱ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت :  ۶۶ هزار و ۷۱۴ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که  ۵۹ هزار و ۸۰۱  بیمار آنان بهبود یافته اند.

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز و یک شهرستان زرد کرونایی است.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و ماندن در خانه مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

 

کرونا ۲۹۹ نفر دیگر را در سیستان و بلوچستان مبتلا کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۹۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۰هزار و ۵۲۱ نفر رسید.

دکتر قاسم میری‌علی‌آباد روز پنجشنبه اظهار داشت: شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۶ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته به ۲ هزار و۴۹۲ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۳۳۹ بیمار حاد تنفسی و ۱۱۰بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

 

۵۳ تخت به تخت‌های بستری بیماران کرونایی اطفال در کرمانشاه افزوده شد

رییس مرکز آموزشی درمانی دکتر محمد کرمانشاهی با اشاره به افزایش۵۳ تخت به تخت‌های بستری بیماران کرونایی اطفال، گفت: ظرفیت تخت‌های بستری بیماران کووید ۱۹ در این مرکز آموزشی از ۲۱ تخت به ۷۴ تخت افزایش یافته است.  

دکتر فریبا ویسی روز پنجشنبه افزود: ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان محمد کرمانشاهی به کودکان مبتلا به کرونا اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: با افزایش بار مراجعه بیماران و افزایش تعداد کودکان بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در پیک پنجم، کمیته مدیریت بحران تشکیل و تصمیم گیری های لازم در جهت مدیریت فضای فیزیکی، نیروی انسانی و افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرونا صورت گرفت.

رییس مرکز آموزشی درمانی دکتر محمد کرمانشاهی اضافه کرد: براین اساس ظرفیت تخت‌های بخش مراقبت ویژه کووید ۱۹ از ۲۱ به ۲۴ تخت افزایش یافته است.

وی گفت: همچنین بخش داخلی به طور کامل با ظرفیت ۳۸ تخت به بیماران عادی کووید ۱۹ اختصاص یافت.

ویسی افزود: انتقال و جابجایی بخش نوزادان به جهت مدیریت فضای فیزیکی و افزایش ۱۲ تخت در مجاورت بخش داخلی کووید ۱۹ و فعال بودن بخش‌های بستری آنکولوژی، نوزادان، PICU, NICU بخش روان و اورژانس طبق روال قبل برای بیماران غیرکووید از دیگر اقدامات انجام شده در این مرکز است.

وی تصریح کرد: در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعداد مراجعین به اورژانس و کلینیک تخصصی صبح و عصر بیمارستان دکتر کرمانشاهی حدود ۱۰ هزار مورد بوده که از این تعداد یک هزار و ۱۰۰ بیمار بستری شده اند.

رییس مرکز آموزشی درمانی دکتر محمد کرمانشاهی گفت: در این مدت ۵۶۰ نفر با تشخیص محتمل کووید بستری شده اند و ۱۴۹ نفر از افراد بستری شده تست مثبت کووید داشته اند و به عبارتی بیش از ۵۰ درصد موارد بستری در مرداد ماه کودکان مبتلا به کووید بوده اند.  

وی اظهار داشت: ۶۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی بستری هستند و در واقع ۵۰ درصد تخت‌های این مرکز را بیماران کرونایی اشغال کرده اند.

هم‌اکنون یک هزار و ۵۸۲ نفر در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند و مجموع جان‌باختگان استان هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۲۶۱ نفر رسیده است.  

۳۸۹ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان بسیار وخیم شده به طوری که طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۹۵۵ نفر به کرونا مبتلا شده و ۳۸۹ نفر هم در مراکز درمانی بستری شدند.

جواد آقازاده روز پنجشنبه افزود: این آمار نشان می دهد که تعداد مبتلایان همچنان حدود ۲ هزار نفر و تعداد بستری شدگان نیز همچنان بالای ۳۵۰ نفر است.

وی اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۲ هزار و ۱۹۷ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۳۲۴ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان خبر داد و ادامه داد: از این تعداد ۷۴ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقازاده با اشاره به فوت ۲۵ نفر در آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بیان کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به پنج هزارو ۷۹۶ نفر رسیده است.

تاکنون حدود ۲۵۰ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد نیز ۲.۳ درصد جان خود را از دست داده است.

همچنین تاکنون ۹۵۰ هزار دز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده است.

 

کرونا در چهارمحال و بختیاری ۷ فوتی دیگر برجا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت هفت بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: مجموع فوتی‌های ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع تاکنون در استان به یک هزار و ۴۶۴ مورد رسید.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود: بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که بسیاری از فوت‌شدگان ناشی از کرونا در استان دست کم مبتلا به یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

وی ادامه داد: اگر چه نرخ فوت ناشی از کرونا در استان در موج پنجم، پنج درصد اعلام شده است اما در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در حدود ۲ درصد مبتلایان استان جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با میانگین کشوری در وضعیت بهتری قرار دارد.

شیرانی در ادامه با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به کرونا در استان از مرز ۷۳ هزار نفر عبور کرد، اظهار داشت: با شناسایی ۳۶۲ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس در استان به ۷۳ هزار و ۱۷۹ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، مجموع بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان را ۴۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال ۶۵ بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

شیرانی با بیان اینکه روند شیوع کرونا در استان کاهشی است، خاطر نشان کرد: این وضعیت به سبب بالا بودن بار ویروس در استان، شکننده است و می‌طلبد تا پروتکل‌های بهداشتی جدی‌تر از قبل رعایت شود.

کماکان تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارد.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۸ شهریور، ۲۰۳ هزار و ۵۶۰ مورد نمونه‌گیری تست مولکولی تشخیص کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

 

چرا علایم کووید ۱۹ در بیماران دیابتی شدید است؟

محققان دانشگاه میشیگان در آمریکا آنزیمی را شناسایی کردند که عامل تشدید علایم کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به دیابت است.

نشریه ساینس نوشت: به گفته محققان این آنزیم که SETDB۲ نام دارد، همان آنزیمی است که در بروز زخم‌های التهابی غیرقابل بهبود در بدن افراد دیابتی نقش دارد.

در این تحقیقات که ابتدا روی موش‌ها انجام گرفت، مشخص شد در بدن موش‌های مبتلا به دیابت میزان آنزیم SETDB۲ در سلول‌های ایمنی موسوم به ماکروفاژ که در واکنش التهابی بدن نسبت به ویروس کووید ۱۹ نقش فعال دارند، کاهش می‌یابد.

در آزمایش روی نمونه خون انسان‌های مبتلا به دیابت که دارای علایم شدید کرونا بودند نیز مشخص شد، همین پدیده در سلول‌های مونوسیت ماکروفاژ رخ می‌دهد و در نتیجه این رخداد، میزان التهاب افزایش می‌یابد و در نهایت منجر به بروز طوفان سایتوکین می‌شود.

طوفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

سایتوکین‌ها پروتئین‌های محلول در آب هستند که توسط سلول‌های مختلف تولید شده و وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را بر عهده دارند.

علاوه بر این محققان توانستند مسیری موسوم به JAK۱/STAT۳ را شناسایی کنند که هنگام ابتلا به کووید ۱۹ میزان آنزیم SETDB۲ را در ماکروفاژها تنظیم می‌کند و امیدوارند با استفاده از این مسیر بتوانند روش‌های درمانی موثری را برای کاهش شدت علایم کووید ۱۹ در افراد دیابتی توسعه دهند.

بر اساس آخرین آمار، تاکنون ۲۲۲ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۸۶۶ نفر در جهان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این میان ۱۹۹ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۱۵ نفر بهبود یافتند و چهار میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۳۴ نفر جان خود را از دست دادند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.