خلیل رنجبر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تابستان امسال در مجموع ۲۷ هزار و ۲۲۲ نوآموز بدو ورود به دبستان در ۱۴ پایگاه ثابت و سیار مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد سلامت ۲۰ هزار و ۸۱۸ نوآموز تایید شد.

وی افزود: این نوآموزان از نظر بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات رفتاری، وزن و قد، غربالگری اختلالات دهان و دندان و معاینات پزشکی عمومی ارزیابی شده و بدون مشکل تشخیص داده شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: از این تعداد نوآموز سنجش شده، یک هزار و ۲۸۶ نفر مشکوک به مشکل بینایی، ۶۸۵ نفر مشکوک به مشکل شنوایی، ۵۵ نفر دارای مشکل جسمی - حرکتی و ۳۹ نفر دارای اُتیسم تشخیص داده شده و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.
وی‌ با بیان اینکه از ارجاعات جسمی حرکتی هشت نفر، از ارجاعات بینایی ۲ نفر و از ارجاعات شنوایی پنج نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند، اضافه کرد: از مجموع ارجاعات اُتیسم نیز ۱۷ نفر مبتلا به این اختلال عصبی تحولی تشخیص داده شده و به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

رنجبر گفت: از چهار هزار و ۳۳۹ نفر آموزی که به مرحله تخصصی هوش ارجاع شدند، یک هزار و ۹۳۷ نفر دیرآموز، ۱۲۷ نفر معرفی به مدارس با نیازهای ویژه و ۱۸ نفر تربیت پذیر بوده و به مدارس استثنایی معرفی شدند.

وی هدف از اجرای برنامه سنجش را غربالگری، ساماندهی درست نوآموزان بدو ورود به دبستان و مداخلات به هنگام در حوزه درمان برای تمام نوآموزان اعلام کرد و افزود: عدم شناخت به موقع مشکلات نوآموزان موجب می‌شود که آنها سال‌های بیشتری را در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و به واسطه وجود نارسایی‌های مختلف جسمانی و یا کم توانی ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند.

امسال برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان در۱۴ پایگاه ثابت و سیار و با بهره گیری از ۹۸ نیروی متخصص در استان کردستان انجام شد.

سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۲۰ نفر از نوآموزان برنامه سنجش شرکت کردند که  ۲۱ هزار و ۱۸۶ نوآموز بدون مشکل تشخیص داده شدند و پنج هزار و ۳۳۴ نفر نیز به مرحله تخصصی ارجاع شدند.

۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.