محسن آذری پور روز دوشنبه به مناسبت هفته دیابت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: تا پایان سال گذشته 13هزار و 810 بیمار مبتلا به دیابت در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که البته این رقم کمتر از میزان واقعی است.
وی با بیان آغاز برنامه ایراپن (مجموعه مداخلات اساسی بیماریهای غیرواگیر در نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه ایران) در کشور از اوایل سال جاری اظهار کرد: براساس این برنامه با اقدامات مراکز و خانه های بهداشتی و پایگاه های سلامت، سالانه 30 درصد از جمعیت بالای 30 سال مبتلا به دیابت شناسایی می شود.
به گزارش ایرنا، برنامه بیماریابی ایراپن طرحی است که درآن سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر طراحی شده است.
در این برنامه شناسایی مبتلایان به سه سرطان دهانه رحم، روده بزرگ و پستان و شناسایی عوامل خطر در بیماریهای قلبی و عروقی نظیر ابتلا به دیابت، فشار و چربی خون برای افراد بالای 30 سال مدنظر قرار گرفته است.
آذری پور ادامه داد: از آنجا که این طرح چهار ساله است، پیش بینی می شود تا پایان اجرای این برنامه، حدود 600هزار نفر از مبتلایان به دیابت در استان شناسایی شوند.
وی چاقی و کم تحرکی را مهمترین علت ابتلا به دیابت عنوان کرد و افزود: هرچند پرنوشی و پرادراری از دیگر علائم دیابت است، اما این بیماری عمدتا بی علامت است و نیمی از بیماران در کشور از بیماری خود بی اطلاع هستند.
آذری پور از روند روبه رشد ابتلا به بیماریهای غیرواگیر بخصوص دیابت در جامعه خبر داد و گفت: با ترویج سبک نادرست زندگی و کم تحرکی و افزایش مصرف فست فودها، شاهد کاهش سن ابتلا به دیابت بخصوص در گروه سنی جوانان هستیم.
بر این اساس، برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت از اوایل امسال در کلینیک امام علی (ع) شهرکرد آغاز شده و در قالب کلینیک دیابت با حضور متخصصان داخلی، فوق تخصص غدد و پرستار ثابت برای ثبت اطلاعات بیماران و آموزش آنان در شیفت عصر و رشته های تخصصی مرتبط با عوارض دیابت شامل متخصص عفونی، ‌متخصص قلب و عروق،‌ متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص نفرولوژی (کلیه و فشار خون) مشغول به فعالیت است.
بیماران مبتلا به دیابت با مراجعه به این مرکز با ثبت اطلاعات خود می توانند از خدمات مشاوره ای و آموزشی بهره مند شوند.
به گزارش ایرنا، 19 تا 28 آبان با عنوان هفته دیابت با شعار 'دیابت و زنان، حق داشتن آینده ای سالم' در کشور نامگذاری شده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار:جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.