دکتر فرزام بیدارپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری 14 نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت از سوی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی دیابت، زنان و دیابت آینده سالم حق ماست نامگذاری شده است.
وی افزایش قند خون را مهمترین مشخصه بیماری دیابت اعلام کرد و افزود: دیابت بیماری غدد داخلی است که با کاهش کارکرد غده پانکراس و کاهش یا توقف ترشح انسولین، سبب افزایش قند خون بدن می شود.
بیدارپور با اشاره به اینکه در این عارضه بدن به اندازه کافی انسولین نمی سازد یا نمی تواند به صورت مناسب استفاده کند، تاکید کرد: بیشتر غذاهای مصرفی در راه تولید انرژی در بدن تبدیل به قند می شود و زمینه افزایش قند خون در بدن را فراهم می کند.
وی بیماری دیابت را شایع ترین بیماری متابولیک دانست و یادآور شد: اختلال در متابولیسم قند، چربی و پروتئین منجر به بالا رفتن قند خون در بدن و رسوب اندام های بدن می شود.
دکتر بیدارپور با اشاره به اینکه این بیماری هم می تواند منجر به ایجاد عوارض حاد و مزمن شود، گفت: افزایش قند می تواند در بافت اندام های مختلف رسوب ایجاد کند و منجر به ایجاد اختلالات عروقی و عصبی و در نهایت منجر به بروز بیماری قلبی، کلیوی و چشمی شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان پرخوری، پرنوشی، پرادراری، خستگی زیاد، کاهش وزن، سوزش در انگشتان دست و پا، اختلال در بینایی، عفونت ‌های مکرر، تاخیر در بهبود زخم‌ها و بریدگی‌ها را از علائم بیماری دیابت اعلام کرد.
بیدارپور با بیان اینکه بیماری دیابت شامل سه نوع است دیابت نوع یک و دیابت نوع 2 و دیابت بارداری است، افزود: افراد بزرگسال و چاق در معرض خطر دیابت نوع 2 قرار دارند و دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده‌‌ می شود.
به گفته وی، در دیابت تیپ 2 که اکثرا در کودکان مشاهده می شود بدن قادر به درست کردن انسولین نیست و در دیابت تیپ 2 که در بزرگسالان مشاهده می شود بدن نسبت به انسولین مقاوم است و در مواردی بیمار نیازمند تزریق انسولین و یا مصرف دارو است.
وی اضافه کرد: نوع سوم دیابت بارداری است و مادران باردار مستعد ابتلای به دیابت هستند.
وی سبک غلط زندگی، کم تحرکی، چاقی مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری را زمینه ساز ابتلای به دیابت دانست و گفت: رژیم غذایی، ورزش و تحرک جسمی، داشتن یک نوع رژیم غذایی مناسب سرشار از میوه جات و سبزیجات، کاهش مصرف زیاد قند و چربی های اشباع شده، پرهیز از مصرف دخانیات در پیشگیری از ابتلای به دیابت نوع 2 موثر است.
وی نابینایی، نارسایی کلیه و دیالیز، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع انگشتان پا از عوارض بیماری دیابت دانست و افزود: خانواده هایی که یکی از اعضای آن سابقه ابتلای به دیابت را دارند، افراد مبتلا به چربی خون بالا، فشار خون بالا و زنانی که در دوران بارداری سابقه سقط جنین داشته اند در معرض خطر ابتلای به دیابت قرار دارند.
به گزارش ایرنا، 20 تا 26 آبان هفته ملی دیابت است و مادران محور تغذیه سالم و پیشگیری از دیابت در خانواده آموزش اساس پیشگیری و درمان دیابت دانش آموزان و دیابت رسانه و دیابت زنان و دیابت بارداری و دیابت ورزش همگانی فعالیت بدنی و کاهش دیابت از عناوین هفته پیشگیری از دیابت است.
10 درصد افراد بالای 30 سال در کشور مبتلا به دیابت هستند که بیش از نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاع هستند، بیش از نیمی از کودکان و نوجوانان کمتر از 14 سال در جهان مبتلا به دیابت نوع یک هستند، سالیانه 5 میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری دیابت جان خود را از دست می دهند.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.