نبود امکانات و خدمات مورد نیاز برای ارائه خدمات درمانی ویژه به مصدومان حوادث رانندگی از جمله سی تی اسکن ، ارتوپدی ، جراحی مغز و اعصاب باعث شد تا چرخ سرعت در ارائه خدمات درمانی فوری به این افراد به کندی حرکت بکند و انتقال مصدومان نیازمند به خدمات درمانی حیاتی به دیگر بیمارستان های استان تنها گزینه برای جبران این کمبودها است .
مصداق و نمونه اخیر بروز این کمبودها را می توان در حادثه شب گذشته و واژگونی اتوبوس مسافربری در منطقه دوگل جاده سوادکوه اشاره کرد که از 25 مصدوم منتقل شده به بیمارستان شهدای زیراب حدود نیمی از آنان به تعداد 11 نفر به دلیل نیاز به جراحی سر به بیمارستان های دیگر استان مازندران منتقل شدند .
اورژانس به عنوان پیشقراول ارائه خدمات درمانی اولیه به مصدومان در مواقع بروز حوادث به شمار می رود و در حادثه شب گذشته بیش از 14 آمبولانس اورژانس به محل حادثه درمنطقه دوگل اعزام شدند .
*** ضربه به سر شایعترین مصدومیت حادثه رانندگی دیشب
سخنگوی اورژانس مازندران به خبرنگار ایرنا گفت :پرسنل اورژانس استان 25 مصدوم را به بیمارستان شهدای زیراب به عنوان نزدیکترین بیمارستان به محل وقوع حادثه منتقل کردند .
ذکریا اشکپور با اشاره به واژگونی و سقوط از ارتفاع اتوبوس مذکور ، افزود : ضربه سر شایع ترین مصدومیت افراد در این حادثه بود .
وی ادامه داد : انجام اقدامات درمانی بیشتر و تخصصی تر برای مصدومان این حادثه باعث شد تا تعدادی از این افراد از طریق اورژانس به دیگر بیمارستان های مازندران منتقل شوند .
سابقه فعالیت بیمارستان شهدای زیراب به سال 1363 بر می گردد که در آنزمان به عنوان درمانگاهی به همین نام خدمات رسانی به مردم منطقه و همچنین مسافران را ارائه می کرد .
رئیس بیمارستان شهدای زیراب شهرستان سوادکوه به خبرنگار ایرنا گفت : این درمانگاه پس از آن به بیمارستان با 50 تخت بستری ارتقا یافت و اکنون با 66 تخت به بیماران و مصدومان خدمات دهی می کند .
بهرام عادلانی افزود : بیمارستان شهدای زیراب به عنوان تنها بیمارستان جنرال در مسیر جاده مواصلاتی سوادکوه به تهران به شمارمی رود .
در تعریف بیمارستان جنرال به بیمارستان هایی اطلاق می شود که چهار رشته اصلی داخلی ، اطفال ، زنان و جراحی را دارند .
وی بخش های این بیمارستان را شامل جراحی ، عفونی ، داخلی ، زنان ، اطفال ، دیالیز و فیزیوتراپی اعلام کرد و افزود : ماهانه پنج تا 6 هزار نفر برای دریافت خدمات درمانی به این مرکز مراجعه می کنند و یا به عنوان مصدوم به این بیمارستان اعزام می شوند .
*** خدماتی درمانی در حد و اندازه رفع نیاز محلی
رئیس بیمارستان شهدای زیراب گفت : هر چند وجود این رشته های درمانی در انجام خدمات به افراد و بیماران مناسب و خوب است اما در زمان وقوع حوادث جاده ای به خدمات درمانی ویژه تری نیاز است .
وی بخشی از خدمات مورد نیاز و ویژه برای مصدومان حوادث جاده ای را جراحی مغز و اعصاب و فیزیوتراپی اعلام کرد و افزود : با توجه به وقوع سوانح و حوادث رانندگی متعدد در جاده سوادکوه به تهران ، بیمارستان شهدای زیراب از این امکانات و خدمات درمانی محروم است .
به گفته عادلانی برغم حیاتی بودن این امکانات بویژه جراحی مغز و اعصاب در این بیمارستان ، انتقال مصدومان تنها گزینه روی میز برای مصدومان حوادث رانندگی است .
وی به حادثه شب گذشته و واژگونی اتوبوس تهران به گنبد در منطقه دوگل واقع در جاده سوادکوه به تهران اشاره کرد و ادامه داد : از 25 مصدوم که به این بیمارستان منتقل شد 11 مصدوم به دلیل نبود همین امکانات درمانی به بیمارستان های دیگر استان منتقل شدند .
رئیس بیمارستان شهدای زیراب با تاکید بر اینکه در سه سال اخیر اقدامات خوب توسعه ای و تامین تجهیزات درمانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این بیمارستان انجام شد ، افزود : خرید تجهیزات سی تی اسکن به ارزش حدود 30 میلیارد ریال ، توسعه بخش آی سی یو از چهار به 6 تخت ، توسعه اورژانس به 250 متر ، افزایش تعداد آمبولانس از یک به 2 دستگاه و بهسازی زایشگاه به عنوان بخش هایی از اقدامات انجام شده است .
وی زمان راه اندازی و فعالیت سی تی اسکن در این بیمارستان را برای چند روز آینده اعلام کرد و ادامه داد : با نصب این تجهیزات بخشی از مشکلات درمانی سریع مصدومان حوادث جاده ای فراهم می شود .
در حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری تهران به گنبد که حدود ساعت 19 شب گذشته در منطقه دوگل واقع در جاده سوادکوه به تهران رخ داد 25 نفر از هموطنانمان مصدوم و 14 نفر نیز جان خود را از دست دادند .
در گزارش های اولیه پلیس راه مازندران نقص فنی اتوبوس علت وقوع این حادثه اعلام شد .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
/1899/2096
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.