به گزارش ایرنا، حیدر علیپور دهکردی شامگاه یکشنبه در یکصد و پنجاه و نهمین نشست علنی شورای اسلامی شهرکرد که با حضور مدیرعامل و تعدادی از مدیران شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری برگزار شد، با اشاره به ضرورت بهره برداری سریع تر طرح انتقال آب آشامیدنی بن به بروجن افزود: امروز شهرکرد مهاجرپذیر شده باید در شاخص های توسعه ای به مساله به صورت ویژه مورد توجه برنامه ریزان کلان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: نقش و جایگاه شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در نگهداشت منابع آبی باید پررنگ تر از وضع موجود باشد.
به گفته وی، این جایگاه باید در منابعی مانند روانآب ها و سفره های زیرزمینی شفاف تر باشد.
علیپور دهکردی تصریح کرد: تامین به موقع و کافی منابع آب می تواند در رونق تولید، بهبود اقتصاد خانوار، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری مؤثر باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه برخورد با دارندگان چاه های غیرمجاز، حساس کردن مسئولان و تلاش برای ارتقای مدیریت و حفظ منابع آب موجود باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
فرهاد رئیسی دهکردی تاکید کرد: میزان آشنایی و آگاهی یافتن مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با بارش های اخیر در دستور کار باشد.
وی اظهار داشت: نباید خشکسالی ها باعث غفلت مسئولان و انجام اقدامات غیرکارشناسی در روند اجرای پروژه های مرتبط با توسعه در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری شود.
عضو شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری گزارشی از روند اجرایی پروژه انتقال آب آشامیدنی بن به بروجن به اعضای این شورا ارائه دهد.
مصطفی حیدری تصریح کرد: هیچکس مخالف انتقال آب به روش های علمی و کارشناسی از چهارمحال و بختیاری به سایر استان های کشور نیست.
وی افزود: البته این در حالی است که باید به منابع و منافع چهارمحال و بختیاری توجه جدی تری صورت گیرد.
عضو دیگر شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری و اداره کل جهاد کشاورزی نسبت به لایروبی مسیل ها، کانال ها و بندهای کشور اقدام کنند.
طیبه شریفی تاکید کرد: به دنبال خشکسالی های یک دهه گذشته امروزه عده ای سودجو نسبت به ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها اقدام کرده اند.
وی یادآور شد: در همین راستا باید نسبت به آزادسازی مسیرهای عبور سیلاب و رواناب اقدام شود.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: فشار شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری بر کشاورزان دشت شهرکرد برای کاهش میزان برداشت آب از این دشت عادلانه نیست.
حمید فتح اللهی دهکردی تصریح کرد: این شرکت در نامه ای به کشاورزان دشت شهرکرد اعلام کرده است که باید 40 درصد برداشت آب از چاه های دارای پروانه بهره برداری خود را کاهش دهند.
فتح اللهی دهکردی اظهار داشت: این در حالی است که هم اینک افزون بر 10 هزار کشاورز از دشت شهرکرد گذران زندگی دارند و نباید فشارهای ناشی از کم آبی فقط بر دوش بخش کشاورزی باشد.
وی تاکید کرد: احداث بند ها، سدهای خاکی و آب بندهایی در مسیر سرچشمه رودخانه لار باعث شده تا کشاورزان دشت شهرکرد از شهر 'بن' تا شهر هفشجان آسیب ببینند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طرح انتقال آب آشامیدنی بن به بروجن به شرط تامین اعتبار مورد نیاز، تا پایان سال 1399 بهره برداری می شود.
احمدرضا سامانی سدهی تصریح کرد: طرح انتقال آب آشامیدنی بن به بروجن تمامی مجوزهای قانونی مورد نیاز به خصوص مجوزهای زیست محیطی و ردیف اجرایی اعتبار را اخذ کرده است.
وی افزود: طرح انتقال آب آشامیدنی بن – بروجن 115 کیلومتر شبکه اصلی و 14 کیلومتر شبکه فرعی با ایستگاه پمپاژ دارد.
سامانی سدهی تاکید کرد: هم اینک طرح انتقال آب آشامیدنی بن –بروجن از 7 نقطه در حال اجرا است.
این مسوول استان یادآور شد: با بهره برداری از این طرح سالانه 41 میلیون متر مکعب آب تامین می شود.
سامان سدهی اظهار داشت: از این میزان 29 میلیون و 500 هزار مترمکعب برای آشامیدن و 11 میلیون و 500 هزار متر مکعب برای صنعت تخصیص گرفته است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: نظریه ورود به ترسالی مبنای علمی ندارد و درست نیست.
علی اکبر صبا تاکید کرد: براساس گزارش های علمی بارش های فراوان امسال زنگ خطری برای خشکسالی در سال بعد است.
وی افزود: لایروبی رودخانه ها با شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری و لایروبی انهار و قنات های کشاورزی با اداره کل جهاد کشاورزی استان است.
صبا تصریح کرد: تغییر الگوی کشت، استفاده از محصولات کم آب بر، تولید محصولات هیدروپونیکی و جایگزینی منابع آب بایستی به طور جدی در دستور کار مسئولان مرتبط با آب باشد.
رئیس اداره منابع آب شهرستان شهرکرد نیز گفت: دشت شهرکرد با 419 کیلومتر مربع بزرگترین دشت استان است.
سید هاشم فاطمی تاکید کرد: این دشت هم اینک حداقل 20 سانتیمتر فرونشست دارد و کسری مخزن آن 17 متر افت و بیش از 300 میلیون مترمکعب است.
وی یادآور شد: در صورت ادامه روند خشکسالی و برداشت های غیرکارشناسی و بی رویه، دشت شهرکرد حداکثر تا 5 سال دیگر به یک دشت مُرده تبدیل می شود.
فاطمی تصریح کرد: برای جبران کمبودهای سفره های زیرزمینی در گام نخست باید با هماهنگی های مورد نیاز، چاه های جذبی در جوار واحدهای تولیدی حفر و آب ناشی از باران به درون این چاه ها هدایت تا سفره هیا زیرزمینی تقویت شود.
وی اظهار داشت: همچنین باید کمیته آبخیزداری شهرکرد هر چه سریع تر تشکیل و فعال شود.
به گزارش ایرنا، احداث حوضچه های تغذیه مصنوعی و همچنین لایروبی های به موقع در آبخیزداری، آبخوان داری و احیای سفره های زیرزمینی نقش دارد.
شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری بیش از 200هزار نفر جمعیت دارد.
2097/7362
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.