به گزارش ایرنا، فرهاد عبدالشاه روز پنجشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در 14 حوضه در شهرستان های استان سمنان در برخی مناطق با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی و در مناطق سردسیری با پیشرفت 80 درصدی انجام شد.
وی تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری را یکی از رویکردهای مهم پس از انقلاب در حوزه منابع طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: 2 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان سمنان در حوضه سیل خیز قرار دارد که در 560 هزار هکتار به منظور کنترل سیلاب عملیات آبخیزداری انجام شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری نقش مهمی در افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خسارت سیلاب، کاهش فرونشست زمین و تقویت سفره آب های زیر زمینی دارد.
عبدالشاه اضافه کرد: مطالعات و مکان یابی محل های مناسب برای اقدامات آبخیزداری، آبخوان داری و پخش سیلاب به منظور تغذیه آب های زیرزمینی موجب جلوگیری از خسارت های سیل و آبیاری های سیلابی در استان می شود.
وی یادآور شد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری مقرون به صرفه و دارای توجیه اقتصادی است، چرا که در مواقع بحران با کمترین هزینه تا حد زیادی از خسارت های جانی و مالی پیشگیری می کند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطر نشان کرد: عرصه های منابع طبیعی از ارکان مهم و اثرگذار در پیشرفت و توسعه پایدار کشور محسوب می شود و راهکار حفظ عرصه های منابع طبیعی اجرای طرح های آبخیزداری است.
عبدالشاه با اشاره به ضرورت و اهمیت طرح های آبخیزدای و آبخوان داری برای حفظ منابع آب و خاک، پایداری اشتغال در بخش کشاورزی و تولید، گفت: اجرای طرح های آبخیزداری در استان سمنان به منظور تامین امنیت هرچه بیشتر برای مناطق مسکونی شهری وروستایی، صنعتی و کشاورزی نیازمند تخصیص اعتبار مناسب از محل منابع ملی، استانی و بحران، مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سیلاب های ویرانگر چند روز گذشته در کشور، بیش از بیش اهمیت و ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری را بر همگان آشکار کرد و اجرای طرح ها نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است.
به گزارش ایرنا، بیش از 96 درصد استان سمنان در حوزه اصلی فلات مرکزی قراردارد و دارای مساحتی بیش از 9 میلیون هکتار است که بیش از پنج میلیون هکتار آن مناطق بیابانی و نیمه خشک است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.