به گزارش ایرنا، حمید فتح اللهی دهکردی عصر شنبه در یکصد و پنجاه و ششمین نشست علنی این شورا تاکید کرد: شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری به تازگی در نامه ای به کشاورزان دشت شهرکرد اعلام کرده که باید 40 درصد برداشت آب از چاه های دارای پروانه بهره برداری در این دشت را کاهش دهند.
وی افزود: این درحالی است که وقتی نظارتی بر حقابه های مربوط به رودخانه 'لار' رعایت نمی شود و روان آب های ناشی از بارندگی ها در دشت شهرکرد جاری نمی شود، پس نباید تاوان آن را کشاورزان این دشت پرداخت کنند.
فتح اللهی دهکردی تصریح کرد: هم اینک افزون بر 10 هزار کشاورز از دشت شهرکرد ارتزاق می کنند و نباید فشارهای ناشی از کم آبی فقط بر دوش بخش کشاورزی باشد.
وی یادآور شد: کاهش درآمد کشاورزان دشت شهرکرد لطمه به اقتصاد استان است.
عضو شورای اسلامی شهرکرد اظهار داشت: در تلاش برای رسیدن و دستیابی به اقتصاد پویا و همه جانبه نباید تنها به یک قشر خاص مانند کشاورزان فشار آورد.
وی گفت: احداث بند ها، سدهای خاکی و آب بندهایی در مسیر سرچشمه رودخانه لار باعث شده تا کشاورزان دشت شهرکرد از شهرستان 'بن' تا شهر هفشجان آسیب ببینند.
فتح اللهی دهکردی تاکید کرد: متاسفانه بحث حقابه دشت شهرکرد مدت هاست که به فراموشی سپرده شده است.
عضو دیگر شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: اعضای این شورا بلحاظ حقوق مدنی از کشاورزان دشت شهرکرد دفاع می کنند.
علیرضا توکلی تاکید کرد: از آنجا که محدوده فعالیت شوراهای اسلامی تعریف شده، این نوع ورود از نظر اجتماعی قابل توجه است.
وی یادآور شد: کشاورزان دشت شهرکرد با اشتغال در حوزه کشاورزی جزو شهروندان اصلی مرکز چهارمحال و بختیاری هستند، به همین علت حقوق مدنی آنان از سوی اعضای شورای اسلامی شهرکرد پیگیری می شود.
دیگر عضو شورای اسلامی شهرکرد گفت: با توجه به وجود قنات هایی در سطح شهر می بایست عملیات عمرانی بنحوی صورت گیرد که مسیر این قنات های قدیمی مسدود و یا تخریب نشود.
مرجان دادایی دهکردی تصریح کرد: فاضلاب های شهری به 3 گروه خانگی، صنعتی و سطحی تقسیم می شود و از سویی هدایت فاضلاب های خانگی بر عهده آب و فاضلاب شهری و فاضلاب های سطحی بر عهده شهرداری است.
وی تاکید کرد: این در حالی است که هم اینک شبکه جمع آوری فاضلاب سطحی در شهرکرد وجود ندارد و ضرورت دارد تا در این حوزه شهرداری شهرکرد و سایر دستگاه های اجرایی تمهیداتی برای هدایت و مدیریت روان آب ها و فاضلاب های سطحی اتخاذ کنند.
عضو دیگر شورای اسلامی شهرکرد گفت: حفر چاه های جذبی در هنگام احداث ساختمان ها و هدایت آب ناشی از بارندگی به درون این چاه ها می تواند در تغذیه سفره های زیرزمینی و مهار روان آب ها موثر باشد.
طیبه شریفی تصریح کرد: همچنین برای مهار موثرتر و بهتر روان آب ها و سیلاب ها و هدایت آن به سفره های زیرزمینی می توان در مسیر چشمه ها، مسیل ها و محل های عبور آب چاه های جذبی حفر کرد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث مجتمع خدماتی 3 طبقه در زمینی به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع در محل آرامستان جدید شهرکرد اعلام آمادگی کرده است.
فرهاد رئیسی دهکردی تاکید کرد: در طرح احداث این مجتمع خدماتی سالن غذاخوری، سالن اجتماعات بانوان و آقایان با هدف برگزاری مراسم مختلف مرتبط با آرامستان و متوفیان پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: همچنین برای استقرار سنگ تراشان و سنگ فروشان در آرامستان جدید شهرکرد محلی اختصاص می یابد.
به گزارش ایرنا، دشت شهرکرد یکی از 11 دشت چهارمحال و بختیاری است که با وقوع خشکسالی یک دهه اخیر
و کاهش شدید سطح ایستابی به یکی از دشت هایی ممنوعه بحرانی و مهمترین کانون ریزگرد استان تبدیل شده است.
آخرین گزارش ها از افت حدود 30 متری سطح آب های زیرزمینی در دشت شهرکرد حکایت دارد.
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.