به گزارش روز جمعه ایرنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دامپزشکی قزوین ، دکتر مهدی جلوخانی افزود: دامداران در راستای ارتقاء سطح آگاهی پیرامون بیماری تب مالت ( بروسلوز) تحت آموزش‌های چهره به چهره توسط کارشناسان دامپزشکی قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه دام‌های سبک و سنگین قبل از رسیدن به سن بلوغ، واجد شرایط واکسیناسیون هستند، اظهار داشت : برای نمونه‌گیری و واکسیناسیون دامها، گروههای دامپزشکی به صورت فعال به سطح روستاها و دامداری‌ها مراجعه می‌کنند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین اضافه کرد: بروسلوز یکی از بیماریهای شایع قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق تماس مستقیم با خون جفت ،جنین و ترشحات رحمی حیوانات آلوده شامل گاو، گوسفند ، بز، خوک ، شترو گاومیشو نیز از طریق مصرف فرآورده های خام آلوده به ویژه شیر خام و فرآورده های آن به طور مستقیم به انسان منتقل می شود.
وی بیان کرد: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلاء انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه است.
وی در رابطه با راهکارهای جلوگیری از انتقال بیماری بروسلوز گفت: بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری، معدوم کردن جنین‌های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه، دفع بهداشتی ترشحات و جنین سقط شده است .
وی مردم را از خرید محصولات لبنی فله و فاقد هویت بر حذر داشت و گفت: با توجه به اینکه نجوشاندن شیر و استفاده از فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه از دیگر راه‌های انتقال بیماری تب مالت است، باید برای مقابله با میکروب تب مالت شیر در دمای جوش، به میزان سه تا پنج دقیقه جوشانده شود.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.