حسین پروایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات مایه کوبی علیه بیماری بروسلوز در جمعیت دامی بره و بزغاله و واکسیناسیون بیماری آبله در جمعیت دامی گوسفند و بز شهرستان با بکارگیری توان بخش دولتی دامپزشکی انجام شد.
وی افزود: مجموعه دامپزشکی شهرستان در دو ماه اخیر با مراجعه به همه واحدهای روستایی، مناطق ییلاقی (هوارهای روستایی) و دامداری ها اقدام به انجام واکسیناسیون جمعیت دام سبک شهرستان کرده است.
رئیس شبکه دامپزشکی سروآباد اضافه کرد: با وجود حضور قسمت زیادی از جمعیت دامی در مناطق ییلاقی روستایی و صعب العبور بودن این مناطق، با تلاش های شبانه روزی پرسنل فعال در این مرحله از مایه کوبی 29 هزار و 796 راس دام گوسفند و بز علیه بیماری آبله و هفت هزار و 193 راس جمعیت دامی بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز مایه کوبی شدند.
وی یادآور شد: سال گذشته با مایه کوبی منظم و هدفمند با پوشش بالای جمعیت دامی هدف شهرستان و اجرای این مرحله از مایه کوبی در سال جاری، اقدام مناسب در پیشگیری از ابتلای دام ها به بیماری های تب مالت و آبله صورت گرفته است.
پروایی با بیان اینکه در این مرحله از واکسیناسیون از واکسن های با کیفیت تولید استفاده شده است، افزود: بیماری های دامی فوق در شهرستان کاملا تحت کنترل است.
وی با بیان اینکه تمام خدمات ارائه شده به دامداران شهرستان به صورت رایگان بوده است، تاکید کرد: تداوم انجام عملیات مایه کوبی جمعیت دامی علیه بیماری های مشترک و واگیر نیازمند اختصاص بودجه مناسب جهت تهیه و تلقیح واکسن های با کیفیت دامی است.
به گزارش ایرنا، بیماری بروسلوز یا تب مالت بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر آثار زیان بار در سلامت انسان در جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان نظیر سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می شود.
بیماری بروسلوز نقش بسزایی در ضررهای اقتصاد دامداران داشته و پیشگیری از این بیماری از جمله اولویت های مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از 50 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.