سجاد قاسمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح به مدت یک ماه توسط بخش خصوصی و دولتی به صورت رایگان اجرا می شود و پیش بینی می شود 2 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شوند.
وی از اجرای طرح واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری مشترک تب مالت در نیمه خرداد ماه نیز خبرداد و افزود: در این طرح دام های سبک بره و بزغاله تا پایان سال علیه تب مالت مایه کوبی می شوند.
قاسمی گفت: 17 هزار بره و بزغاله و هشت هزار راس گوسفند و بز در این شهرستان تحت پوشش طرح مبارزه با تب مالت قرار می گیرند.
وی ادامه داد: سه کانون درگیر تب مالت در این شهرستان شناسایی شده است که مایه کوبی دام ها در این کانون ها در اولویت کار قرار گرفته است.
وی اظهارکرد: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که خسارت سنگینی به اقتصاد کشور وارد می کند.
سرپرست شبکه دامپزشکی دلیجان افزود: شیوع آن در بین جمعیت دام های سبک به ازای هر راس دام حدود پنج میلیون ریال و در جمعیت انسانی نیز با توجه به هزینه های دارویی و دوره درمانی حدود 50 میلیون ریال خسارت وارد می کند.
قاسمی ادامه داد: سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیم شدن و نازایی از علائم دامی بیماری و تب، سردرد، احساس درد شدید در کمر و مفاصل همراه با عرق شبانه از علائم ابتلا به تب مالت در انسان است.
شهرستان دلیجان دارای 75 هزار راس دام سبک و سه هزار راس دام سنگین است.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.