محمد رشید کرمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نوع جدیدی از بیماری دامی'تب برفکی' از اواخر دی سال 94 در شهرستان‌های زنجان، ماهنشان، ایجرود و خدابنده استان زنجان شیوع پیدا کرده بود که اکیپ‌های دامپزشکی برای پیشگیری، شناسایی کانون‌ها و واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین فعال شدند.
وی تاکید کرد: دامپزشکان همزمان با واکسیناسیون دام‌ها ؛ آموزش ‌راه‌های پیشگیری از بیماری''تب برفکی'، مراقبت، پایش، نمونه برداری و ضد عفونی محوطه محل نگهداری دام‌های سبک و سنگین را نیز برای دامداران و کشاورزان در دامداری و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی و سنتی انجام می دادند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مبازره با بیماری دامی' تب برفکی' در 2 مرحله انجام خواهد شد که مرحله نخست آن از امروز/ سوم خرداد/ در این استان آغاز و طی 30 روز کاری به پایان خواهد رسید.
کرمی تاکید کرد: پیش بینی می شود در این مرحله 60 هزار راس دام سنگین' گاو و گوساله' در گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی علیه این بیماری واکسینه شود.
وی با بیان اینکه واکیسنایون دام های سنگین علیه بیماری دامی' تب برفکی' رایگان است، اظهار کرد: این طرح توسط 14 اکیپ دولتی و 15 اکیپ از بخش خصوصی انجام می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مرحله دوم واکسیناسیون دام های سنگین علیه این بیماری دامی مهر ماه سالجاری خواهد بود.
به گزارش ایرنا، این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.
بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری هاست.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده :اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.