علی اصغر حمزه لو یی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مبارزه و مایه کوبی علیه این بیماری در دام سبک توسط دو تیم بخش خصوصی به صورت رایگان و در جمیعت دام سنگین نیز توسط تیم دولتی انجام می شود.
وی ادامه داد: اولویت مایه کوبی در کانون های این بیماری و مناطق پرتراکم دامی است که بر این اساس 19 کانون تب مالت شناسایی و در دستور کار قرار گرفته است.
حمزه لویی ادامه داد: پیش بینی می شود 25 هزار راس دام سبک و پنج هزار راس دام سنگین، تحت پوشش عملیات مبارزه با بیماری تب مالت قرار گیرند و مایه کوبی شوند.
وی با یادآوری به مشترک بودن بیماری تب مالت (بروسلوز) بین انسان و دام گفت: علایم این بیماری در انسان تب و لرز، تعریق و دردهای عمومی و در دام ‌ها سقط جنین است.
حمزه لویی بیان کرد: این بیماری در انسان از راه مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده به‏ ویژه شیرخام، خوردن و آشامیدن مواد لبنی آلوده و غیر پاستوریزه و انتقال در حیوانات از راه خوردن بافت‌ها، مایعات، ترشحات آلوده بدن، تماس با بافت ها و مایعات آلوده بدن و تماس جنسی در گوسفند، بز و سگ است.
حمزه لویی به افراد در معرض خطر اشاره و اظهار کرد: افراد در معرض خطر شامل دامداران، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه، بازرسان و کارکنان آزمایشگاه است اما بیماری درشکارچیان، مسافران و مصرف کنندگان شیر و فراورده های لبنی غیرپاستوریزه نیز مشاهده می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی خمین به اقدامات پیشگیرانه ابتلا به این بیماری در دام و انسان اشاره کرد و افزود: انجام واکسیناسیون دام‌ها، رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ‌ای، مصرف فرآورده‌های لبنی پاستوریزه و آموزش، اساس پیشگیری بیماری در دام و انسان است.
وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و جلوگیری از خسارت های اقتصادی هر ساله، طرح مبارزه با بروسلوز در جمعیت دامی شهرستان اجرا می شود.
وی ادامه داد: بعد از اجرای طرح مبارزه با تب مالت در جمعیت دام سبک و سنگین، به مدت یک ماه طرح مبارزه با تب برفکی آغاز می شود.
شهرستان خمین دارای 10 هزار راس دام سنگین و 250 هزار راس دام سبک است.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.