حسین پروایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مرحله از روز 12 بهمن واکسیناسیون دام ها علیه تب برفکی آغاز می شود.
وی افزود: واکسناسیون دام های سبک و سنگین با استفاده از واکسن وارداتی تولید کشور هند و واکسن های با کیفیت بالای تولید داخل بمدت 26 روز کاری و با استفاده از توان بخش دولتی و بخش خصوصی حوزه دامپزشکی شهرستان به صورت کاملا رایگان انجام خواهد شد.
سرپرست دامپزشکی سروآباد به اهمیت بیماری کنترل تب برفکی و تاثیر آن در ضررهای زیاد اقتصادی دامداران در موارد شیوع اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 2 مرحله از عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در سطح شهرستان انجام شده است.
پروایی یادآور شد: در این 2 مرحله، 24 هزار و 473 راس دام سبک شامل گوسفند و بز و هفت هزار و 272 راس دام سنگین شامل گاو و گوساله علیه این بیماری مایه کوبی رایگان شدند.
وی اضافه کرد: نتایج حاصله از اجرای واکسیناسیون تب برفکی منتج به عدم مشاهده وقوع این بیماری و کنترل کامل آن در جمعیت دامی شهرستان سروآباد شده است.
پروایی از دامداران و روستاییان شهرستان درخواست کرد با اکیپ های واکسیناسیون اعزامی به روستاها همکاری کنند تا ضمن انجام حداکثری واکسیناسیون دام ها، ایمن سازی مناسبی در جمعیت دامی ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یه نوع بیماری ویروسی غیر مشترک در انسان و دام است که علاوه بر ایجاد تلفات در دام های جوان، باعث کاهش تولید در دام ها و خسارت زیاد اقتصادی به دامداران می شود.
ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است، همچنین کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها بوسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی مهلک با واگیری 100 درصد و تلفات تا ٢٠ درصد در دام های جوان است، راه انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و همچنین راه های غیر مستقیم از قبیل وسایل و تجهیزات آلوده دامداری ها و انتقال مکانیکی از طریق انسان است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک**انتشار: سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.