توزیع شیر رایگان، یکی از طرح های مطلوب و قابل توجه آموزش و پرورش است که باعث سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان شده و در ارتقای یادگیری دانش آموزان نیز موثر است که متاسفانه در سال جاری تحصیلی اجرای این طرح بلاتکلیف مانده و مزه شیر مدارس توسط هیچ دانش آموزی چشیده نشده است.
حدود 15 سال پیش طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور آغاز شد و با هدف تامین بخشی از نیازهای تغذیه ای کودکان و نوجوانان و ترویج فرهنگ مصرف شیر در بین آنان استمرار داشت.
کارشناسان معتقدند مصرف روزانه شیر به عنوان منبعی غنی از کلسیم برای رشد و استحکام استخوان بندی دانش آموزان به عنوان بخش پویا و سرنوشت ساز جامعه بسیار ضروری است.
از سوی دیگر با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور نسبت به استانداردهای جهانی، اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس ضرورتی انکار ناپذیر و ضروری به نظر می رسد.
استمرار در اجرای این طرح علاوه بر ارتقای سطح سلامت تغذیه ای دانش آموزان در سنین رشد موجب می شود اهمیت مصرف شیر در تمامی سال های تحصیل به دانش آموزان گوشزد و به مرور در فرهنگ غذایی آنان نهادینه شود.
آشنایی با ارزش غذایی شیر، تامین بخشی از نیازهای غذایی و ارتقای سطح سلامت تغذیه ای دانش آموزان امروز که در حقیقت سلامت جامعه آینده است از مهمترین اهداف اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس است.
گفته می شود بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حساب های تعهدی به میزان ابلاغ اعتبار، امکان اجرای این طرح و انعقاد قرارداد تا زمان ابلاغیه وزارت در سطح استان ها وجود ندارد.
در سال جاری تحصیلی نیز تاکنون هیچگونه ابلاغیه ای از وزارت آموزش و پرورش جهت اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس ارسال نشده است.
اجرای طرح توزیع رایگان شیر مدارس در حالی در شرایط اما و اگر قرار گرفته است که بیش از چهار ماه از آغاز سال تحصیلی جاری می گذرد و امکان اجرای آن همچنان در هاله ای از ابهام است.
این در حالی است که برخی استانها از جمله لرستان بدهی های سال گذشته به کارخانه شیر را نیز جهت اجرای این طرح پرداخت نکرده اند.
از طرفی نیز به گفته مسئولان تاکنون اعتباری جهت تامین طرح توزیع رایگان شیر مدارس در نظر گرفته نشده است و تا زمانیکه این اعتبار مشخص نشود امیدی به اجرای این طرح نیز نیست.
حال سئوال این است که اکنون که بیش از چهار ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد همچنان از نبود اعتبار طرح توزیع شیر سخن گفته می‌شود و آیا این طرح در بودجه سال جاری دیده شده است یا خیر؟
**خبرنگار مرکز لرستان
6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.