مجتبی ورمقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود اینکه در برخی استان های همجوار این بیماری شایع شده و حتی بازار دام نیز تعطیل شده، هیچ نگرانی در مورد این بیماری در کردستان وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در سال جاری در سه فاز مایه کوبی دام های سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی انجام شده است.
وی اظهار کرد: در این سه نوبت بیش از یک میلیون و 300 هزار راس دام سبک و 200 هزر راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند.
به گفته ورمقانی فاز سوم مایه کوبی هم اکنون با همکاری 60 اکیپ دولتی و خصوصی در حال انجام بوده و پیش بینی می شود در این مرحله در مجموع بیش از 560 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شود.
ورمقانی افزود: هم اکنون بیماری های مختلف از جمله تب برفکی با اجرای مداوم مایه کوبی دام ها تحت کنترل در آمده و مرحله سوم تب برفکی نیز موجب تثبیت این کنترل در استان می شود.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در سایر استان های همجوار این مایه کوبی با هزینه دامداران انجام می شود اما در کردستان با توجه به اهمیت موضوع و نظر مساعد مسئولان بدون بهاء و به صورت رایگان صورت می گیرد.
وی از دامداران خواست با ماموران مایه کوبی تحت نظارت این اداره کل همکاری های لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه عوامل بیماری تب برفکی مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.
بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است و ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.
کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
3020/ 6108
** خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.