مهدی یعقوبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پراکندگی بسیار و نبود آمار مشخص از دامداریها و مکانهای غیر مجاز نگهداری دام در مناطق روستایی خطر شیوع این بیماری را افزایش داده است.
وی رعایت قرنطینه و امنیت زیستی، توجه به بهداشت دامداریها و ضدعفونی کردن واحدهای دامداری با موادی همچون فرمالین را از عوامل کنترل بیماری تب برفکی ذکر کرد.
وی اظهار کرد: بیماری تب برفکی در گناباد امسال از گاوداریهای روستاهای بیلند و قوژد این شهرستان آغاز شد و تاکنون هفت دامداری درگیر این بیماری شده اند.
وی با اشاره به انجام واکسیناسیون حدود 15 هزار راس دام سنگین طی 2 مرحله برای مقابله با تب برفکی در گناباد گفت: مشکلی از نظر کمبود واکسن وجود ندارد.
وی با تاکید بر ضرورت انجام به موقع واکسیناسیون افزود: شیوع این بیماری مشکلاتی همچون افت تولید شیر و گوشت و هزینه بسیار درمان را به دنبال دارد.
یعقوبی از انجام واکسیناسیون بیش از 102 هزار راس دام سبک در این شهرستان طی سال جاری خبر داد و اظهار کرد: تاکنون گزارشی از ابتلای تب برفکی در دام های سبک ارائه نشده است.
تب برفکی یک بیماری ویروسی و دارای واگیری بسیار در دام هاست که نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاو میش، گوسفند و بز و نیز نشخوارکنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا می کند.
گناباد دارای 16 هزار و 500 راس دام سنگین و حدود 155 هزار راس دام سبک است.
این شهرستان در 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7545/2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.