هادی اسکندری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین 51 هزار راس گوسفند و بز و 2 هزار راس گاو و گوساله در راستای مقابله با شیوع این بیماری سم پاشی شدند.
وی افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال شیوع بیماری های مشترک دام و انسان بویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، شبکه دامپزشکی بیجار اقداماتی از جمله افزایش ساعات آموزش پیشگیری از ابتلای دام به این ویروس و سم پاشی و گندزدایی محل نگهداری دام ها را با هدف مبارزه با این بیماری در دستور کار خود قرار داده است.
اسکندری با تشریح اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی واگیر دار از دام به انسان است، تاکید کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بشدت واگیر است و از طریق گزش کنه و همچنین تماس با گوشت و خون حیوان آلوده قابل انتقال است البته در دام های آلوده به جز تب مختصر؛ هیچ گونه علائم بالینی دیگری مشاهده نمی شود.
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار اضافه کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه شبکه دامپزشکی تاکنون موردی از ابتلای به این بیماری در شهرستان مشاهده و یا گزارش نشده است.
وی یادآور شد: اقدامات پیشگیرانه شامل برگزاری کلاس های آموزشی، بهداشتی در بین بهره برداران روستاها و شهرهای تابعه، توزیع اطلاعیه های بهداشتی جهت پیشگیری و کنترل مبارزه با بیماری، آموزش همگانی به قصابان، کارکنان کشتارگاه دام، متصدیان رستوران ها، توزیع سم و سمپاشی جمعیت های دامی برای از بین بردن عوامل بیماری انجام شده است.
اسکندری مرحله پیش سرد گوشت قرمز را یکی دیگر از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه دانست و اضافه کرد: تذکرات شفاهی و کتبی در خصوص ایجاد اتاق پیش سرد نگهداری گوشت به کشتارگاه سنتی شهرداری داده شده است.
وی رعایت بهداشت و استفاده از لوازم ایمنی فردی همچون دستکش هنگام تماس با لاشه و گوشت دام را در جلوگیری از انتقال بیماری به انسان ضروری دانست و از شهروندان خواست برای حفظ سلامت خود و خانواده، فرآورده های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و دارای مهر و برچسب دامپزشکی تهیه کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار گفت: شهروندان به محض مشاهده هر گونه تخلف و موارد غیر بهداشتی، مراتب را از طریق سامانه 1512 و یا با شماره تماس 38223991 به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور محسوب می شود که سالانه نزدیک به 22 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر در این استان تولید می شود.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
شهرستان بیجار در 140 کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان حدود 89 هزار نفر جمعیت دارد.
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.