دکتر ابراهیم شکیبا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میزان بروز تب مالت در استان کرمانشاه در سال 1394 برابر 69 در یکصد هزار نفر بوده و کرمانشاه جزو استان های با بروز بالای تب مالت در کشور طبقه بندی محسوب می شد.
او اظهار داشت: با فعالیت های انجام شده شامل آموزش گسترده جمعیت روستایی، همکاری بین بخشی (واکسیناسیون دام)، میزان بروز این بیماری در سال 95 به 43 در یکصد هزار و در سال 96 به 37 در یکصد هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: تب مالت یک بیماری عفونی میکروبی و قابل انتقال از حیوان به انسان است که در آن میکروبی به نام «بروسلا» که باعث بیماری در انسان و کاهش شیر و سقط جنین در دام می گردد ایجاد می شود و در گوسفند، بز، گاو، خوک و سگ بیمار و آلوده و تمام تولیدات و ترشحات دام آلوده مانند فضولات، شیر، ماست، گوشت و پنیر تازه وجود دارد.
وی در خصوص پیشگیری از بیماری تب مالت جوشیدن شیر را به مدت پنج دقیقه بسیار ضروری دانست و گفت: قبل از مصرف شیر و یا تهیه سایر فرآورده های لبنی مانند پنیر، ماست، کشک، حتما شیر محلی را به مدت پنج دقیقه بجوشانید.
شکیبا همچنین بر ضرورت نگهداری پنیر تازه محلی در آب نمک به مدت سه ماه قبل از مصرف تاکید کرد و گفت: نه تنها پنیر بلکه قبل از مصرف از سالم بودن تمام خوردنی ها و نوشیدنی هایی مثل بستنی، ساندویچ و شیر پاکتی نیز که به نحوی در تهیه آنها از فرآورده های دامی مثل شیر و گوشت استفاده شده است، مطمئن شوید.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از دستکش، عینک، کلاه، ماسک و لباس مخصوص در هنگام تماس با دام و بخصوص دام های مشکوک به بیماری گفت: از کشتارهای محلی، مصرف و فروش شیر و سایر تولیدات دامی محلی و مشکوک در روستاها و شهرها جدا خودداری کنید و تنها گوشت و مواد لبنی مورد تایید دامپزشکی و بهداشت را مصرف کنید.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با هشدار بر اینکه مواظب ورود ترشحات و تولیدات دام های مشکوک به بیماری مانند شیر، گوشت، فضولات و آب دهان از راه چشم، بینی، زخم باز و غیره به بدن خود باشید گفت: جنین سقط شده دام ها، سایر ترشحـات دامی، لاشه هـا و فضولات دامی را در چراگاه ها رها نکنید بلکه دفن نمایید و محل ترشحات را نیز به صورت کامل شستشو کنید.
شکیبا انجام آزمایش دام ها از نظر آلودگی به تب مالت و کشتار دام های آلوده با نظارت دامپزشکی را بسیار ضروری دانست و گفت: دام های خود را با کمک دامپزشکی واکسینه کرده و از نظر بیماری های داخلی و خارجی مانند تب مالت، قارچ، سیاه زخم و هاری بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه بیماری با دامپزشکی مشورت کنید.
وی با بیان اینکه مکان پرورش دام ها باید از نور کافی، قابلیت شستشو، فاصله کافی با محل زندگی خانواده و ارتفاع کافی برخوردار باشد، گفت: محل زندگی دام ها را شستشوی بهداشتی کرده و علیه کنه ها و دیگر حشرات بیماری زا سم پاشی کنید.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.