موش‌ها بیشتر در مرکز شهر و همجوار باغ‌ها و مزارع و منازل برای خود زیستگاه ایجاد کرده‌اند و گربه‌ها و سگ‌های ولگرد که علاوه بر حاشیه‌ٔ شهر و همجوار باغ‌ها در محلات مرکزی نیز ساکن شده‌اند، بخش بزرگی از این گروه را به خود اختصاص می‌دهند.
جدا از این حیوانات موذی و دردساز برای سلامتی شهروندان، سگ‌های ولگرد نیز در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر جولان می‌دهند و اغلب محلات حاشیه‌ای را قرق کرده اند.
آزادی و جولان این حیوانات نگرانی هایی را در بحث سلامت شهروندان ایجاد کرده است و هر کدام از این حیوانات می‌توانند ناقل بیماری های مسری و واگیر خطرناک باشند که تهدیدی جدی برای سلامت مردم و بهداشت محیط است.

**راه ‌حل‌های آزموده و نیازموده برای سگ‌های ولگرد جهرم
جهرم از جمله شهرستان‌هایی است که در چند سال گذشته با پدیدهٔ افزایش سگ‌های ولگرد مواجه شده طوری که افزایش این حیوانات باعث شده برخی از شهروندان بگویند شب‌ها جرأت بیرون آمدن از خانه‌های خود را نداریم.
این سگ‌ها اغلب با خنک‌ شدن هوا به محلات می‌آیند و در تاریکی، موجب وحشت اهالی می‌شوند.
از سوی دیگر بسیاری از ساکنان این محلات نگران بیمار بودن سگ‌ها هستند. ضمن اینکه افزایش تعداد آن‌ها به‌ ویژه در شب باعث سلب آسایش اهالی شده است.
بیماری‌هایی که از سگ به انسان منتقل می‌شود در دو گروه اصلی انگلی و عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی قرار دارد و در بیشتر موارد بیماری از سگ و دیگر حیوانات خانگی در اثر گزش، خراش، تماس مستقیم با حیوان و یا مدفوع آن به انسان منتقل می‌شود.
بیماری هاری، انتقال انواع انگل و عفونت‌های قارچی، سالک، کیست، طاعون، حصبه و تیفوس تنها بخشی از مشکلات رها بودن این حیوانات در جامعه است.
در چندسال گذشته شهرداری جهرم به عنوان متولی اصلی، راه‌هایی را برای مقابله با افزایش تعداد این حیوانات در پیش گرفت که تا حدودی مسئله‌ٔ شرعی رعایت حقوق حیوانات را رفع کرد اما این طرح‌ها در اغلب اوقات، با شکست مواجه شده است.

** بدون خشونت
گو اینکه برخی اقدامات برای تلف‌ کردن سگ‌های ولگرد خشونت‌ آمیز است و نباید این حیوانات با سلاح‌های شکاری کشته شوند.
یکی از شهروندان ضمن اشاره به حقوق حیوانات گفت: در مقابله با حیوانات درون‌شهری نباید تصمیمات خشونت‌آمیز شکل بگیرد، چرا که سگ‌های ولگرد نیز حق زندگی دارند و تنها اشکال در این است که به محل اشتباهی برای زندگی خود آمده‌اند که می‌توان برای حل این موضوعات راه حل ساده‌تری در پیش گرفت.
وی معتقد است که باید محلی خارج از شهر برای نگهداری این حیوانات در نظر گرفته شود تا پس از جمع‌آوری در آن محل نگهداری شوند.
هرگاه این راه حل را ارائه می‌شود با اما و اگرهای بسیاری همچون نبود بودجه‌ٔ کافی برای تأمین تجهیزات و امکانات برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد مواجه می‌شویم.

** فرهنگ سازی و مدیریت منابع غذایی
یک کارشناس حوزهٔ بهداشت عمومی به ایرنا گفت:‌ وجود حیواناتی مانند سگ‌های ولگرد در شهرها سبب ایجاد مشکلات بهداشتی فراوان برای شهروندان می‌شود که باید با فرهنگ‌ سازی مناسب برای شهروندان در خصوص قرار دادن کیسه‌های زباله خود در مکان های‌ مناسب و همچنین بیرون گذاشتن زباله در ساعاتی که شهرداری اعلام کرده با این معضل بهداشتی مبارزه کرد.
دانیال فرهیخته معتقد است که معمولاً اغلب طرح‌هایی مانند عقیم‌سازی، زنده‌ گیری، کشتن سگ‌ها و دیگر طرح‌های این چنینی با شکست مواجه می‌شود و راهی جز مدیریت مناسب منابع غذایی این حیوانات و همکاری شهروندان و شهرداری‌ها برای جمع‌آوری مناسب زباله‌ها برای مقابله با تعداد رو به افزایش سگ‌ها در مناطق شهری وجود ندارد.

** درآمد از نگهداری سگ
شهرداری جهرم نظر دیگری دارد و معتقد است با واگذارکردن این طرح به بخش خصوصی می‌تواند با این معضل مقابله کند. رویهٔ شهرداری جهرم در این‌باره، واگذاری کنترل سگ‌های ولگرد شهر جهرم به بخش خصوصی یا تشکل‌های مردم‌ نهاد زیست محیطی با هزینهٔ شهرداری بر اساس هر قلاده سگ بوده است.
یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: با رایزنی‌هایی با فرمانداری جهرم می‌ توان زمینی از منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار گیرد و پس از حصار کشی اطراف آن، جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد در جهرم آغاز شود.
این شهروند جهرمی با بیان اینکه همواره برای نهادینه ‌کردن تکریم حقوق حیوانات، افزایش تنوع گونه‌های زیستی و فرهنگ مهربانی با حیوانات باید فعال بود می‌گوید: هرگونه اقدامی برای آزاررساندن به حیوانات محکوم است و اگر ادارات و ارگان‌های مرتبط دیگر نیز با شهرداری همکاری داشته باشند، موضوع سگ‌های ولگرد در جهرم به زودی حل و رفع خواهد شد.
در این بین، شهروند دیگری نیز نکته دیگری را بیان می‌کند که شاید بتوان از این طرح در شهرهای دیگر نیز الگو برداشت به این معنی که زنده ‌گیری این سگ‌ها ضمن رفع مزاحمت برای مردم، موجب می‌شود تا برخی از این حیوانات که دارای نژاد خوبی هستند، آموزش داده و تربیت شوند.
وی گفت: پس از جمع‌آوری این حیوانات و انتقال به مکانی که شهرداری در نظر گرفته است سگ‌ها در شرایط بهداشتی قرار می‌گیرند، واکسیناسیون انجام می‌شود و پس از طی مراحل اولیه و ایجاد شرایط ایمن، توسط افرادی که مهارت این کار را دارند تربیت می‌شوند، آموزش می‌بینند و تعدادی از سگ‌ها عقیم‌ می‌شوند و در همان مکان می‌مانند.
او افزود: ‌شهرداری نیز می‌تواند به واسطهٔ تربیت و فروش برخی از این سگ‌ها کسب درآمد کند و سود حاصل از آن به صندوق بودجهٔ شهرداری واریز شود. به ویژه آنکه شهری مانند جهرم به دلیل وجود باغ‌ها و دامداری‌ها، نیازمند سگ‌های محافظ نیز هستند.
وی بیان کرد:در هرصورت باید با بررسی‌های دقیق و اجرای راهکارهای اصولی و علمی و به دور از هرگونه خشونت، فکری به حال تعداد حیواناتی مانند سگ‌ها و گربه‌ها در معابر شهری کنیم تا هم آسایش شهروندان بر هم نخورد و هم این حیوانات، آزار و اذیت نشوند.

** موش‌های گربه مانند
چندی است که برخی شهروندان جهرمی از وجود موش‌ در منازل مناطق مختلف به ‌ویژه ولیعصر، هلال احمر، هواشناسی و خیابان‌های عبرت، هجرت و نخلستان گله می‌کنند.
یک شهروند در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا گفت:‌ پشت منزل ما هنوز باغ است، مدتی پیش، از کابینت آشپزخانه صداهایی به گوش می‌رسید و وقتی در را باز کردیم، موشی بزرگ به اندازه توله گربه از بلندی کابینت بیرون پرید و به حیاط فرار کرد. فردای آن روز دیدیم لباسی که در حیاط بوده، جویده و پاره شده و کاملاً از بین رفته است. حتی تا چند وقت پیش اصلاً نمی‌توانستیم در حیاط برویم یا در را باز بگذاریم، چون این موش‌ها از روی دیوار رفت‌ و آمد می‌کردند و از هیچ چیزی هم نمی‌ترسیدند.
یکی دیگر از مخاطبان نیز از جویده ‌شدن یک پتو به دلیل گیرافتادن و محصور شدن موش در اتاق سخن می‌گوید.
مخاطبی دیگر نیز گفت: موش، سیم تلفن منزل ما را جویده است.
دانیال فرهیخته، کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: این موش‌ها از خانواده‌ای با نام علمی راتوس راتوس هستند و گوشت ‌خوار نیستند.
وی افزود: این موش‌ها می‌توانند بزرگ ‌جثه و گاهی به اندازه‌ٔ یک سنجاب بشوند و با موش‌هایی که در روستاها و بیابان دیده می‌شوند، متفاوتند.
این کارشناس با اشاره به اینکه این موش‌ها با موش خانگی که در همه جا دیده می‌شود نیز متفاوتند، اضافه کرد: این موش‌ها می‌توانند عامل انتقال آلودگی و بیماری شوند.
وی درباره‌ٔ دفع این موجودات اظهار داشت: معمولاً جونده ‌کُشی و مبارزه با این موجودات در شهرها، یکی از وظایف شهرداری است و حتی در شهرهایی مانند تهران واحدی در شهرداری است که کارشان مبارزه با جونده‌های موذی است.
این کارشناس عامل ازدیاد موش‌ها را کثیفی دانست و ابراز داشت: در مناطقی که فاضلاب و انبوه زباله‌ها وجود دارد، سر و کله‌ٔ این نوع جانوران زیاد می‌شود.
به گفته‌ی وی ساده‌ ترین راه مبارزه با این موش‌ها، علاوه بر نظافت پی‌درپی محل و‌ پاکیزه نگه‌ داشتن منطقه از زباله، روش طعمه ‌گذاری و تله موش است.

** پیگیری برای رفع مشکل
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه‌ٔ جهرم با اشاره به اهمیت بهداشت در جامعه گفت: مسئولان بخش‌ها به‌ ویژه روستاها بجد این موضوع را پیگیری کنند.
علیرضا صحرائیان ادامه داد: اگر مردم برای داشتن یک شهر پاک همکاری نمی‌کنند، ضعف از ماست که فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم و اگر مشکل از مسئولان و پیمانکاران است باید توجیه شوند.
معاون استاندار فارس بیان کرد: همه‌ٔ رؤسای ادارات موظف به اجرای مصوبات جلسات شورای بهداشتی هستند و باید برای این موضوع عزم همگانی داشت.
عباس منزه، شهردار جهرم با اشاره به این موضوع که جمع ‌آوری سگ‌های ولگرد که از دغدغه‌های مردم است، گفت: در صورت اعلام آمادگی پیمانکار، تمام سگ‌ها جمع‌آوری و به مکان مشخص‌شده انتقال داده می‌شوند.
محمد رحمانیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: وجود سگ‌های ولگرد در جهرم به دغدغه‌ای برای مردم تبدیل شده است.
وی بیان کرد: ساماندهی سگ های ولگرد و رسیدگی بیش از پیش به نظافت شهر و بخش‌های جهرم از جمله مصوبات شورای بهداشت بوده است.
وی ابراز داشت: در جلسات شورای بهداشت شهرستان، تأمین اعتبار لازم برای جوند ه‌کشی و کنترل تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر و روستا از موضوعات مهم مورد بحث بوده است.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.